• پایان فعالیت بخشهای انجمن: امکان ایجاد موضوع یا نوشته جدید برای عموم کاربران غیرفعال شده است

بحث و گفتگو پیرامون خدمات بانکی

balabala

کاربر قدیمی پرشین تولز
کاربر قدیمی پرشین تولز
تاریخ عضویت
22 می 2005
نوشته‌ها
8,362
لایک‌ها
5,745
سن
43
محل سکونت
یه خورده اونورتر
این سامان خیلی توپ شده! کارت به کارتش رو کسی تست کرده؟ نزنیم بخوره پول رو D:
 

xms

Registered User
تاریخ عضویت
19 ژوئن 2009
نوشته‌ها
11,477
لایک‌ها
387
محل سکونت
گفتگوی آزاد
اتنقال وجه از تجارت كارت به كارت‌هاي عضو شتاب از بخش خدمات اينترنتي كارت بانك تجارت مجددا امكان‌پذير شد.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) به نقل از روابط عمومي بانك تجارت، با توجه به بخش‌نامه بانك مركزي مبني بر شناسايي انتقال‌دهندگان وجه از طريق كارت‌هاي عضو شتاب، از اين پس مشتريان بانك تجارت كه عضو سيستم بانكداري اينترنتي اين بانك هستند مي‌توانند با ورود به بخش خدمات اينترنتي كارت، عمليات انتقال وجه از تجارت كارت به كارت‌هاي عضو شتاب را از طريق لينك «انتقال وجه كارت شتابي» انجام دهند. اين لينك در صفحه اول بخش خدمات اينترنتي در منوي بانكداري الكترونيكي پايگاه اينترنتي اين بانك به نشاني .:: Tejaratbank-صفحه اصلی ::. قرار دارد.

همچنين مشترياني كه قصد انتقال وجه از حساب تجارت كارت و يا جاري سحر خود در بانك تجارت به ساير حساب‌هاي شبكه بانكي را داشته باشند و با داشتن شماره شباي حساب مقصد مي‌توانند از خدمات ساتناي اينترنت اين بانك استفاده كنند.
مشترياني كه تاكنون براي برخورداري از سيستم بانكداري اينترنتي بانك تجارت خود اقدام نكرده‌اند مي‌توانند با مراجعه به هر يك از شعب بانك تجارت سراسر كشور در سيستم بانكداري اينترنتي ثبت نام كرده و از اين خدمت بهره‌مند شوند.
انتهاي پيام
 

tanhai

Registered User
تاریخ عضویت
18 می 2009
نوشته‌ها
456
لایک‌ها
16
دبیر کل بانک مرکزی از اجرای 4 طرح بزرگ الکترونیک خبر داد:
«شاپرک»،«سناب»،«نماد»و تابا «اوراق بهادار الکترونیکی» امسال عملیاتی می شود

شاپرک: مخفف شبکة الکترونیکی پرداخت کارتی است.
سناب :سامانة نظارت الکترونیکی بانک‌ها
نماد: **** مدیریت امضای دیجیتال
تابا:اوراق بهادار الکترونیکی
پاياپاي الكترونيكي (پايا)

«پدیده آشفتگی فناوری» یکی از دستاوردها و نتایج استاندارد نبودن خدمات بود/در زمینة بانکداری الکترونیک و ****‌های پرداخت اصول ده گانه‌ای وجود دارد که توسط مرجع استانداردهای بال تدوین شده/طی سال جاری اجرای چهار طرح مهم «شاپرک»، «نماد»، «سناب» و «اوراق بهادار الکترونیکی» را در دستور کار داریم

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک اکنون به مدد فناوریهای نوین، شبکه بانکی توانسته گامهای نسبتا بلندی در عرصه بانکداری الکترونیک در کشور بردارد و آمارهای مربوط به تراکنشهای الکترونیک گویای همین مسئله است. درعین حال در مسیر توسعه این صنعت اشکالاتی به وجود امد که بانک مرکزی به عنوان سیاستگذار طی سالهای اخیر تلاش کرد تا این اشکالات برطرف شود در عین حال که فرایند توسعه همچنان ادامه دار باشد. محمود احمدی از جمله کسانی است که در جامه دبیر کل و در بخش سیاستگذاری به قافله بانکداری الکترونیک پیوست و طی مدت حضورش در این بخش تلاش کرد تا با کمک اداره **** پرداخت و دیگر بازوهای اجرایی بانک مرکزی صنعت بانکداری نوین را با طراحی و اجرای طرح های جدید به جایگاه واقعی خود ارتقا بخشد. وی به مناسبت هفته بانکداری اسلامی و انعکاس برنامه های بانک مرکزی در این بخش با روابط عمومی بانک گفتگویی انجام داده که علاوه بر مرور مختصر تاریخچه بانکداری الکترونیک اقدامات و برنامه های جدید بانک را مورد اشاره قرار گرفته است. اگرچه بهتر آن بود که این برنامه ها در قالب یک نشست خبری با خبرنگاران به صورت مبسوط معرفی شوند اما به هر حال سلیقه دبیر کل بر انجام یک مصاحبه با نهاد روابط عمومی بانک و انتشار ان از طریق سایت بانک است. مصاحبه با محمود احمدی از پی می آید.
***************************************
هم اکنون چه برنامه های محوری در حوزه بانکداری الکترونیک در درستور کار بانک مرکزی قرار دارد؟
طی سال جاری چهار طرح مهم «شاپرک»، «نماد»، «سناب» و «اوراق بهادار الکترونیکی» را در دستور کار داریم که با معرفی تدریجی آنها، می‌توان گفت که به اهداف بلندمدت طرح **** جامع پرداخت دست یافته‌ایم و این طرح راهبردی را با زمان بندی مناسبی اجرایی کرده ایم.
هر یک از این خدمات بخشی از بار بانکداری الکترونیک را بر عهده دارند.به ترتیب درباره هر یک توضیحاتی بفرمایید. ابتدا در خصوص شاپرک توضح دهید؟
«شاپرک» مخفف شبکة الکترونیکی پرداخت کارتی است. از سال 1383 که بحث PSPها آغاز شد، شاهد رشد 170برابری در پایانه‌های فروش نصب شده در بانک‌ها بودیم؛ اما متاسفانه این رشد متوازن نبوده و همین امر باعث شد در برخی از مراکز خرید و فروش، پایانه های فروش متعدد بانک ها را کنار هم ببینیم در عین حال مراکز فراوانی هم با این فناوری بیگانه باشند! درحال حاضر حدود دومیلیون واحد صنفی داریم که قاعدتاً با یک میلیون هفتصد هزار پایانه فروش باید نفوذ خوبی در آن داشته ‌باشیم اما متاسفانه این نفوذ به نصف این مقدار هم نمی‌رسد!
ریشه این مسئله را در چه عواملی می دانید؟
یکی از دلایل مهم این امر، رقابت غیراصولی بانک‌ها برای نصب پایانه‌های فروش و بالا بردن آمار عملکردشان است و این واقعیت با منافع ملی تناسب ندارد. بنابراین بانک مرکزی با ایجاد شاپرک قصد دارد کل کسب و کار پایانه‌های فروش را از سمت بانک‌ها جمع کند و مسئولیت آنها را به صورت کامل به PSP ها واگذار کند.


اکنون با اجرای شاپرک مسیر پرداخت الکترونیک به چه سمتی سوق پیدا می کند؟
در این طرح PSPها مستقیماً به «شتاب» متصل می‌شوند و نیازی به اتصال از طریق یک بانک ندارند. «شاپرک» هم شرکتی است که به‌صورت مشارکتی توسط بانک‌ها و PSPها مالکیت و مدیریت می‌شود و بانک‌مرکزی هم در آن سیاستگذاری می‌کند. بانک‌ها پس از اجرایی شدن طرح «شاپرک» به جای رقابت در نصب پایانه‌های فروش، باید به سوی رقابت در ایجاد محصولات کارتی متنوع پیش بروند. در واقع، نوعی تقسیم کار شکل می‌گیرد که یک طرف آن بانک‌ها هستند که کارت صادر می‌کنند و سمت دیگر PSPها که کارت‌ها را پذیرش می‌کنند و «شاپرک» هم حلقه اتصال این دو و بازوی نظارتی موثر بانک مرکزی است.
درباره سناب یا همان سامانة نظارت الکترونیکی بانک‌ها نیز توضیح دهید؟
همانطور که گفتید «سناب» مخفف سامانة نظارت الکترونیکی بانک‌ها ست. واقعیت این است که طی دو دهه اخیر، بانک‌ها بیش از سایر سازمان های کشور به استفاده از رایانه و فناوری اطلاعات برای ادارة امورشان اهتمام ورزیده اند و از این رو ، نفوذ فناوری اطلاعات در بانک‌ها بیش از هرجای دیگر است. این نفوذ منجر به تغییرات گسترده‌ای در نحوه خدمت رسانی بانک‌ها شده است .

بنابراین لازم است این تحول از سوی بانک‌مرکزی هم مورد توجه قرار گیرد و روال‌های سنتی نظارت به روال‌های مبتنی بر فناوری گرایش پیدا کند. «سناب» نقطة آغاز این تحول بود که در دی‌ماه 1389 به تصویب شورای پول و اعتبار رسید و امیدواریم ظرف دو تا سه سال آینده به صورت کامل پیاده‌سازی ‌شود.
در طراحی سناب چه موضوعاتی مورد توجه قرار گرفته است؟
در واقع «سناب» سه مؤلفة اساسی دارد:
1- عملیات بانکداری الکترونیک را در بانک‌ها استاندارد و تعیین می کند هر بانک برای عملیات بانکی خود چه داده‌هایی را تولید و هر یک از آنها را به چه صورت نگهداری و پردازش کند.
2- بانک‌ها را مکلف می سازد تا عملیات خود را به صورت کامل رایانه ای کنند و اسناد کاغذی را به صورت الکترونیک درآورند.
3- نسخه ای از این داده ها در انبارة داده های خاص کپی می شود تا ناظران بانک مرکزی بتوانند مستقیماً داده ها و اطلاعات نظارتی خود را از آن استخراج کنند.

به نظر می رسد سناب برای اجرایی شدن نیاز مبرمی به سیستم هوش تجاری دارد؟
«سناب» انقلابی را در رویکرد نظارتی بانک مرکزی به وجود خواهد آورد و از طرف دیگر، تمامی بانک ها را مکلف می سازد تا تمامی عملیات خود را به صورت الکترونیک انجام دهند. بنابراین ، پس از راه‌اندازی «سناب» تصور این که ناظر بانک مرکزی از پشت رایانه به تمامی جزئیات یک پروندة تسهیلاتی در دورترین نقطه کشور دسترسی داشته باشد، چندان دور از ذهن نیست.
نماد نیز درباره امضای دیجیتال است؟

«نماد» در حقیقت سرایند یا مخفف **** مدیریت امضای دیجیتال است و خرداد سال جاری راه‌اندازی شده است و از نیمة دوم سال جاری بانک‌ها ارایه خدمات به مردم را آغاز خواهند کرد.
بانک‌مرکزی در «نماد» چه اهدافی را دنبال می کند؟
بانک‌مرکزی در «نماد» سه بحث مهم را دنبال می‌کند:
• ایجاد و تکمیل پایگاه داده جامع متمرکز مشتریان
• ایجاد هویت دیجیتالی برای مشتریان بانکی
• ایجاد بستر مشترک و زیرساختی برای امنیت بانکداری مجازی

چهارمین خدمت را «اوراق مشارکت الکترونیکی» ذکر کردید در این باره هدف چیست و ساختار این خدمت چگونه است
«اوراق مشارکت الکترونیکی» در واقع، توسعة خدمات «تابا» برای مردم است. هدف طرح آن است تمامی اوراق بهادار که به عاملیت بانک‌ها یا توسط آنها منتشر می‌شود، صرفاً به صورت الکترونیکی منتشر و مبادله شود. این امر تحولات اساسی را در موضوع اوراق بهادار ایجاد می‌کند:
1- اوراق کاملاً الکترونیکی می‌شود و برگه‌های کاغذی حدف می‌شوند.
2- اوراق با نام می‌شوند.
3- پرداخت سود و اصل در سررسید به صورت خودکار و از طریق اتصال اوراق و مشتریان با «پایا» صورت می‌پذیرد
.
به نقش بانک مرکزی در طرح **** جامع پرداخت اشاره داشتید. نکته ای که در بسیاری محافل مطرح می‌شود، همین موضوع است. برخی این نقش را تصدی گری می دانند و معتقدند باید به سایر نهادها واگذار شود، نظر جنابعالی در این زمینه چیست؟
موضوع ورود بانک‌مرکزی به بحث **** های پرداخت و بانکداری الکترونیکی یک بحث کاملاً حاکمیتی و زیرساختی است. در اینجا لازم ایت نکته ای را یاداور شوم: زیرساخت‌های مخابراتی، برق، آب و اینها مباحث زیرساختی هستند. بخشی از این خدمات می‌تواند توسط شرکت‌های بخش خصوصی ارایه شوند، مثل خدمات اینترنت خانگی و تلفن همراه. یک بخش مربوط به حوزه انتقال ، بخش دیگر مربوط به فیبرهای نوری ملی و بخشی دیگر نیز به اتصالات بین‌المللی ارتباط دارد.
شرکت‌های بخش خصوصی به دو دلیل نمی‌توانند وارد این حوزه‌ها شوند:
1- این مباحث زیرساختی هستند و باید در سطح ملی پیگیری شوند، بحث ملی دو مؤلفة امنیتی و سرمایه‌گذاری دارد. نهادهای حاکمیتی هم برای همین دو مؤلفه فلسفة وجود دارند، یعنی این‌که امنیت را تامین کنند و کالاهای عمومی یعنی زیرساخت‌ها را با سرمایه‌گذاری و بسترسازی مشترک به مردم و بخش خصوصی ارایه کنند.
2-زیرساخت‌ها جای رقابت نیست. رقابت در زیرساخت‌ها منجر به افزایش هزینه‌های ملی و رویکرد جزیره‌ای و عدم امکان اتصال می‌شود و مانند تجربه‌ای که در دهه 1370 داشتیم، روند پیشرفت را کند و بطئی می سازد.
بانک‌مرکزی در طرح **** جامع پرداخت تقسیم کار کرده است. زیر ساخت‌ها با بانک‌مرکزی و ارایه خدمات و خدمات ارزش افزوده با بانک‌هاست. ما به بانک‌ها اعلام کردیم لازم نیست در شبکه‌های مخابراتی و سایت‌های متمرکز اطلاعات و امور پایاپای و تسویه بانکی سرمایه‌گذاری کنند بلکه باید بر ارایه خدمت به مردم متمرکز شوند. این رویکرد موثر بود و تحولاتی که در دهه 1380 اتفاق افتاد، ناشی از اتخاذ این رویکرد بوده ‌است.
جالب اینجاست که تقریباً تمامی بانک‌های مرکزی دنیا هم این رویکرد را اتخاذ کرده‌اند چون یکی از وظیفة اصلی و قانونی بانک مرکزی،تسهیل مبادلات بازرگانی است که **** پرداخت، ابزار آن به شمار می‌رود. اکنون سرپرستی ****‌های پرداخت و ایجاد زیرساخت‌ها در کنار سیاست پولی، یکی از مهمترین اقدامات موردنظر بانک‌های مرکزی جهان شناخته می شود. حتی در جاهایی مانند انگلستان و کره که نهاد نظارتی از بانک مرکزی جداست، بحث **** های پرداخت در بانک مرکزی دنبال می شود.
از سوی دیگر، همگان بانک مرکزی را با اسکناس و مسکوک می شناسند. در عصر فناوری اطلاعات، پول فقط اسکناس و مسکوک نیست، پول جنبه الکترونیک یافته و اتفاقاً درحال حاضر، اهمیتش از اسکناس و مسکوک هم فراتر رفته است و این موضوع در نقش بانک مرکزی در ****‌های پرداخت متبلور می‌شود.
کمی هم به عقب برگردیم و اساسا روند بانکداری الکترونیک در کشور را مرور کنیم.به نظر شما بانک مرکزی در کجای پازل بانکداری الکترونیک ما قرار دارد وچه نقشی در جریان آن ایفا نمود؟
همانطور که می دانید اقدامات مربوط به گسترش بانکداری الکترونیک به پس از پایان جنگ تحمیلی باز می گردد و در اوایل دهه1370 این روند در سطح شبکه بانکی آغاز شد. حرکت بانک‌ها در ابتدا، جزیره ای و مجزا از هم بود و هر بانکی برای مجموعة خود، امکاناتی مانند حساب‌های متمرکز و سامانة کارت را فراهم ساخته بود و در نتیجه آن، در پایان دهه1370حدود ده بانک با درجات مختلفی از توسعة ‌بانکداری و پرداخت الکترونیک در کشور شکل گرفت و به هیچ وجه امکاناتشان به‌صورت مشاع قابل استفاده نبود. این امر، دو اشکال عمده‌ ایجاد می‌کرد:
• مشتریان بانک‌ها برای اخذ خدمات اولیه بانکی ناچار بودند به بانک متناظر مراجعه کنند و اگر در آن بانک حساب نداشتند، لازم بود برای نقل و انتقال وجوه به بانک مقصد از ابزارهای پرخطر و کند استفاده ‌کنند. گر چه ابتکاراتی مانند صدور چک رمزدار به صورت مقطعی تا حدودی مشکلات را پوشش می‌داد، اما مسایلی نظیر مراودات بین شهرستان‌ها، پوشش ریسک ‌اعتباری ناشی از رد و بدل شدن این ابزارها و موضوع تسویه بین بانکی آنها همچنان به صورت مشکلی لاینحل باقی بود.

• هیچ روال و رویة استانداردی برای انواع خدمات بانکداری‌الکترونیک وجود نداشت. هر بانکی بنا به صلاحدید خود و باتوجه به امکانات و نیروی متخصص موجود، خدماتی را گلچین کرده و در اختیار مشتریان قرار می‌داد. این تلقی که اگر مشتری به بانکی مراجعه کند باید حداقل خدمات استاندارد و متحدالشکل را بدون توجه به نام بانک دریافت کند، جا نیفتاده بود.
نیتجه این شرایط چه بود؟
«پدیده آشفتگی فناوری» یکی از دستاوردها و نتایج استاندارد نبودن خدمات بود. در آن شرایط که شرکت های پیمانکار خدمات و محصولاتی را به بانک‌ها عرضه می کردند، هیچ توجهی به ارتباط و پیوستگی این محصولات با یکدیگر نداشتند. در حالی که صنعت بانکداری استانداردهای شفاف و محکمی دارد و تدوین استانداردهای سه گانه «کمیته بال» هم در همین راستا صورت گرفته است و اهتمام جدی **** بانکداری برای نشان دادن استحکام و توانمندی‌اش ،تطبیق هر چه بیشتر با این قوانین است. در زمینة بانکداری الکترونیک و ****‌های پرداخت هم اصول ده گانه‌ای وجود دارد که اتفاقاً توسط همان مرجع استانداردهای بال تدوین شده و تحت عنوان «اصول اساسی سامانه‌های پرداخت و تسویه» شناخته ‌شده است. هر سیستم پرداخت الکترونیک باید از محک این اصول عبور کند، در غیر این صورت، استاندارد نیست و استفاده از آن نیز در صنعت بانکداری توصیه نمی‌شود.
از سوی دیگر، هر بانکی به تنهایی برای خود سرمایه‌گذاری‌های سنگینی انجام می داد بدون این‌که به پوشش کافی و دسترسی مناسب مشتری برسد و در این شرایط دشوار رقابتی، وضعیت بانک‌های در اندازه کوچکتر روز به روز وخیم تر می‌شد طوری که این موضوع، به یک مانع بزرگ بر سر راه گسترش بانکداری، پرداخت الکترونیک و همچنین نفوذ خدمات بانک‌های مختلف به لحاظ سطح پوشش اجتماعی تبدیل شده بود.
بانک مرکزی برای ساماندهی این وضعیت چه زمان و چگونه شروع کرد؟
باتوجه به این اوضاع، بانک‌مرکزی بر مبنای وظایف قانونی خود در زمینه تسهیل مبادلات تجاری ، از ابتدای1380 به طور جدی به مقولة پرداخت الکترونیک و بانکداری الکترونیک همت گماشت. در این مرحله سعی شد از آخرین رویه‌های بین المللی ایجاد **** ملی پرداخت(National Payment System-NPS) بهره‌گیری شود. خوشبختانه در این زمینه در کشور ادبیات غنی و عمیقی وجود داشت و تجربیات سایر بانک‌های مرکز دنیا هم بسیار رهگشا بود. در آن زمان، خانم «جایماها» معاون وقت و رئیس‌کل فعلی بانک‌مرکزی سریلانکا- به‌عنوان نهادی که توانسته بود **** ملی پرداخت را به‌صورت موفق در کشوری درحال توسعه پیاده‌سازی کند- به ایران دعوت شد و پس از انجام چند مرحله بررسی‌، گزارش اولیه این حرکت اساسی و بزرگ تهیه شد.
وی به عنوان کارشناس خبره ****‌های پرداخت در BIS و کمیته بال هم حضور فعال و موثری داشت و طبعاً توصیه‌های ایشان و سایر کارشناسان مدعو در آسیب ‌شناسی موضوع و ارایه راه‌حل بهینه بسیار موثر بود. البته بررسی‌های کارشناسی متعددی هم در سال 1380 و 1381 صورت گرفت و حضور چندباره کارشناسان بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول در ایران و توصیه‌های آنها درخصوص تحول ****‌پرداخت‌ها نیز قابل ذکر است.
مجموع مطالعات انجام شده چه اقداماتی را در پی داشت؟
براساس جمع بندی اولیه، بانک‌مرکزی با همکاری شرکت ملی خدمات انفورماتیک - به عنوان بازوی اجرایی بانک در امور بانکداری و پرداخت الکترونیک- برای ارایه راهبرد ****‌ جامع پرداخت ، اهتمامی جدی به خرج داد و در نهایت پس از چندین ماه بررسی و کار کارشناسی فشرده ، نتیجه مطالعات به ارایه طرح و **** جامع پرداخت منجر شد. این طرح ، در دهه 1380زیربنای رویکرد بانک ‌مرکزی به شکل گیری **** پرداخت‌های الکترونیک و در کل، استقرار بانکداری الکترونیک شد.
آیا طرح **** جامع پرداخت به مرحله عملیاتی هم رسید و کلا تا چه میزان عمیاتی شد؟
برخلاف بسیار از طرح‌های راهبردی که متاسفانه فقط در سطح کاغذ و مستندات باقی می‌مانند و سال‌ها در بایگانی‌ها مهجور می مانند و خاک می‌خورند، طرح **** پرداخت از همان ابتدا با جدیت فراوان در بانک‌مرکزی پیگیری شد. خوشبختانه با وجود این که در طول ده‌سال گذشته تغییرات مدیریتی و جابه‌جایی‌های زیادی به دلیل بازنشستگی نیروها در سطح بانک‌مرکزی صورت گرفت ولی تمامی مدیریت‌ها نسبت به اجرای طرح متعهد بودند و با گذشت زمان جدیت آنها بیشتر و بیشتر شد.
اولین دستاورد اجرای **** جامع پرداخت چه بود؟
اولین ثمرة طرح **** جامع پرداخت، ایجاد مرکز «شتاب» در سال 1381 و پوشش کامل آن در سال 1382 بود. اثرات اجرای این طرح دیگر بر هیچکس پوشیده نیست . درحال حاضر، «شتاب» نزد اقشار مختلف مردم به یک خدمت پایدار و مهم بانکی تبدیل شده و تصور خدمات بانکی بدون آن تقریباً غیرممکن است. اکنون گستره نفوذ «شتاب» در زندگی مردم آنچنان زیاد شده که اگر اختلالی هم در رایانه‌های شعبه‌ای رخ دهد که از نظر فنی هیچ‌ ربطی به مرکز «شتاب» نداشته باشد، می‌گویند «شتاب» قطع شده است! اینک «شتاب» مترادف با فناوری رایانه‌ای برای ارائه خدمات بانکی الکترونیک در بانک‌هاست.
شتاب در آیینه امار چه تصویری دارد؟
ایجاد «شتاب» در حقیقت تغییرات مهمی را در ****‌ بانکی آغاز کرد. سال 1381 **** بانکی کمتر از 7 میلیون کارت، حدود 1500خودپرداز و 10هزار پایانه فروش داشت. با گذشت نه سال تعداد کارت‌ها تقریباً بیست برابر، خودپردازها 14برابر و پایانه‌های فروش170برابر شد. این نرخ رشد را در هیچیک از بخش‌های دیگر کشور نمی‌بینید و حتی در سطح بین‌المللی نیز رشد آن اعجاب انگیز است.
غیر از شبکه شتاب طرح **** جامع چه دستاوردهای را در پی داشت؟
همانوطر که گفته شد طرح **** جامع پرداخت یک موضوع زیرساختی و تغییر رویکرد مهم در نگرش بانک مرکزی به مقوله **** های پرداخت بود و طبعا نمی توانست در «شتاب» خلاصه شود. بنابریان سال 1383 نهادسازی با معرفیPSP ها آغاز شد. سال 1385«ساتنا» به عنوان RTGS ملی راه‌اندازی شد که اولین سامانه انتقال وجه تمام الکترونیک بین بانکی در سطح کشور بود. سال 1388 «پایا» به عنوان پایاپای الکترونیک و سال 1389 «تابا» به عنوان بستر مبادلات اوراق بهادار الکترونیک راه‌اندازی شدند. درکنار این مباحث، توسعة خدمات موجود مانند انتقال کارت به کارت در «شتاب» و پرداخت الکترونیکی قبوض هم توسعه پیدا کرد. زمانی که انتقال کارت به کارت در کشور معرفی شد، فقط انگلستان و آن هم در سطح محدود این خدمت را روی خودپردازها ارایه می‌کرد و این افتخاری برای کشور است که در زمینة معرفی خدمات بانکداری الکترونیک روز دنیا هم پیشگام به شمار می رود.
*************

طراحي «پايا» به صورت سامانه‌اي 24/7 صورت پذيرفته است و اين سامانه قادر است به صورت شبانه‌روزي و در تمامي روزها از بانكها دستور پرداخت دريافت نمايد. با اين حال با توجه به اين كه عمليات تسويه در «ساتنا» تنها در روزهاي كاري صورت مي‌گيرد، انجام دستور پرداختهاي «پايا» كه در خارج از ساعات كاري ارسال مي‌شوند در اولين فرصت (اولين چرخة اولين روز كاري) صورت مي‌گيرد. اين ويژگي به بانكها امكان مي‌دهد تا بتوانند در سامانه‌هاي بانكداري اينترنتي، بانكداري همراه و نظاير آن خدمات حواله و انتقال وجه به مشتريان ارايه نمايند. همچنين با استفاده از امكانات اين سامانه بانكها مي‌توانند ابزارهاي لازم را براي مشتريان عمدة خود به گونه‌اي طراحي و فراهم نمايند كه امكان صدور دسته‌اي دستور پرداخت (شامل هزاران دستور پرداخت به بانكهاي مختلف) از طرف اين مشتريان به شبكة بانكي ميسر گردد.دبیرکل محترم بانک ، وعده داد تا در فرصتی مناسب از برنامه های آتی بانک مرکزی در راستای گسترش بانکداری الکترونیک، افزایش سطح آگاهی های مردمی در زمینه خدمات نوین بانکی، سنجش میزان رضایت مندی مشتریان از خدمات ارائه شده و... مصاحبه نماید.
قابليتهاي «پايا» ارايه خدمات زير را در شبكة بانكي ميسر خواهد ساخت:

1. پرداخت الكترونيكي اقساط تسهيلات: بسياري از تسهيلا‌ت گيرندگان، دريافتي‌هاي مستمر خود را در بانكي غير از بانك تسهيلات دهنده دريافت مي‌كنند. بر اين مبنا استفاده از خدمات «پايا» امكان واريز وجه اقساط تسهيلات را بدون نياز به مراجعه به شعب دو بانك و انتقال فيزيكي اسكناس، ايران چك يا اسناد بانكي كاغذي ميسر خواهد ساخت.

2. پرداخت حقوق و مستمري: در حال حاضر سازمانها براي پرداخت حقوق يا مستمري كاركنان يا بازنشستگان ناچارند براي تمامي تابعان خود در يك بانك حساب افتتاح كنند. استفاده از امكانات «پايا» به سازمانها و كاركنان و بازنشستگان آنها امكان مي‌دهد تا بدون نياز به افتتاح حسابهاي متعدد در بانكهاي مختلف بتوانند حقوق يا مستمري خود را از طريق واريز به حسابي كه مد نظر كاركنان است دريافت كنند. اين ويژگي به صورت ضمني از تعدد حسابها در شبكة بانكي كشور خواهد كاست.

3. پرداخت سود سهام و اوراق بهادار: شركتهايي كه داراي تعداد انبوهي سهامدار هستند مي‌توانند با استفاده از امكانات «پايا» بدون نياز به افتتاح حساب براي تك تك سهامداران، يا ارايه فيش براي دريافت سود سهام، وجوه را مستقيماً به حساب سهامداران واريز كنند.




منبع:روابط عمومی بانک مرکزی
 

hossein55

Registered User
تاریخ عضویت
6 ژوئن 2008
نوشته‌ها
2,192
لایک‌ها
410
محل سکونت
ملک خدا
با برنامه موبایل بانک اقتصاد نوین میتونی به هر کارتی پول بریزی و اینترنت هم قطع باشه کار میکنه
 

JVC

Registered User
تاریخ عضویت
31 اکتبر 2011
نوشته‌ها
1,222
لایک‌ها
263
محل سکونت
در پناه خدا
moharam.jpg
 

tanhai

Registered User
تاریخ عضویت
18 می 2009
نوشته‌ها
456
لایک‌ها
16
دسته چکها الکترونیکی E-check

در گذشته پذیرش چک از سوی بانک ها، مشکل آفرین بود، در ابتدا، بانک ها نمی دانستند که چگونه چک های دریافتی را برای وصول در تاریخ مربوطه، از بانک های مرجع جمع آوری کنند و برای این منظور، کارمندانشان را به بانک های مرجع می فرستادند تا نسبت به نقد کردن چک اقدام های لازم را به عمل آورند، این امر نه تنها موجب می شد که وقت زیادی صرف شود، بلکه از نظر شرایط امنیتی نیز خطرناک بود. از این رو چک های کاغذی که گستره توزیع فراوانی بین مردم دارد، به سوی الکترونیکی شدن حرکت کرد. قبول چک های کاغذی برای بازرگان مشکل آفرین است و با قبول نکردن یک چک در معامله احتمال از دست دادن معامله وجود دارد

e-check
چک الکترونیکی
شکل توسعه یافته چک های کاغذی هستند، در شکل معمول چک های کاغذی شما با نوشتن مبلغ چک، تاریخ چک و نام شخص به بانک عامل خود اجازه می دهید مبلغ نوشته شده را در تاریخ سررسید چک به شخص موردنظر انتقال دهد، در شکل الکترونیکی چک ها، شما تنها مرحله اول را انجام می دهید، یعنی تنها چک را می نویسید و کارهای دیگر به وسیله دستگاه های مربوطه انجام می شود، حتی نوشتن چک نیز نیاز به کاغذ و دسته چک ندارد! در حال حاضر Payment system LML، سامانه ای برای تبدیل چک های کاغذی به چک الکترونیکی است، مکانیزم کار این سامانه به این شکل است که مشتری چک کاغذی را در جریان خرید ارائه می کند سپس به وسیله دستگاه چک خوان، اطلاعات حساب بانکی صادرکننده چک و مبلغ چک گرفته شده و به عملیاتی الکترونیکی تبدیل می شود.

سامانه دیگر در زمینه چک الکترونیکی سامانه pay By check است. این سامانه یکی از روش های پرداخت مبالغ کالاهای خریداری شده از راه اینترنت است. در این روش پرداخت دو نوع حساب برای مشتریان وجود دارد. حساب های Basic و حساب های professional در حساب های نوع Basic حجم پول مبادله شده کمتر از نوع professional است و بیشتر برای کاربران عادی در نظر گرفته شده است. اما در نوع professional حجم پول محدودیتی نداشته و برای کسانی که به وسیله شبکه دادوستد فراوانی انجام می دهند در نظر گرفته شده است.

چک های الکترونیکی که اکنون به اشکال یاد شده، در اختیار ماست نتیجه توسعه بانکداری الکترونیکی (E Banking) است.
==========================
نکته مهم:
بر اساس قدیمی‌ترین شواهدی كه از چك و بانكداری در دست است،تاریخچه ابداع آن به دوره هخامنشیان می‌رسد.بانكداری در دوره پیش از اسلام، به خصوص دوره ساسانی اهمیت زیادی داشته است. مراكزی همچون بانك‌های امروزی وجود داشته‌اند و در آنها كارهای بانكی از قبیل قرضه، برات، چك و... صورت می‌گرفته است.

قدیمی‌ترین شكل بانكداری را در بین‌النهرین در دوره هخامنشیان سراغ داریم كه عمده ترین مركز سكونت یهودیان بود و در آنجا یهودیان عهده‌دار امور بانكداری بودند.
مداركی هم از این ناحیه به دست آمده كه كاملا حكم چك دارد. كلمه «بانك» هم در آن زمان مصطلح بود و لغت «چك» نیز از همان زمان متداول شده كه تا امروز باقی مانده است. در نوشته‌های دوره ساسانی به زبان پهلوی لغت چك را داریم و همین واژه از ایران به زبان‌های دیگر جهان راه یافته است. مسلما چك در طول تاریخ روندی داشته است اما سیر روند آن را نمی‌دانیم
 

tanhai

Registered User
تاریخ عضویت
18 می 2009
نوشته‌ها
456
لایک‌ها
16
سامانه مبادله الكترونيكي چك ( سما )
اجرای طرح عدم حرکت فیزیکی لاشه چک های مبادله ای موسوم به طرح سما بعنوان یک پروژه بزرگ ملی موفقیت آمیز بوده است
این پروژه یک تحول ملی است که بصورت مجازی عمل می نماید و از انتقال هرگونه سند و مدرکی نیز جلوگیری می کند
اجرای این طرح علاوه بر جابجائی اسناد و مدارک، از یک طرف موجب حذف بایگانی اضافی، اتلاف وقت متصدیان امور بانکی، حذف پول رسانی به اتاق پایاپای شده و از طرفی دیگر نیز موجب افزایش کنترل حسابها، صرفه جوئی در نیروی انسانی و ملزومات، کاهش استهلاک، تقلیل کار روزانه و بسترسازی برای بانکداری الکترونیکی شده است
طرح سمای بانکی مدت زمان وصول چک های مشتریان را حدود 50 درصد تقلیل داده و از 48 ساعت به 12 تا 24 رسانده است که این موضوع استقبال بی نظیر مشتریان را در پی داشته است.
 

1eng.ir

Registered User
تاریخ عضویت
7 ژانویه 2009
نوشته‌ها
6,605
لایک‌ها
1,504
يه سوال
بر چه اساسي بعضي افراد/شركتها ارز دولتي دريافت ميكنن؟
ربطي به ال سي (LC) داره يا نه؟ كارت بازرگاني چطور؟
 

Hamid2day

مدیر ارشد بازنشسته
تاریخ عضویت
1 مارس 2006
نوشته‌ها
21,302
لایک‌ها
20,178
محل سکونت
اوهایو - دیتون
یک سوال

من در بانک سامان حساب دارم و می خوام مبلغی مثلا 400 هزار تومن از حساب پول برای کسی بردارم
آیا سامان این امکانو نداره مثلا یه حواله یا چک بده به من که به طرف بدم طرف خودش بره بانک بگیره نمی خوام نقدا بپردازم به طرف
میشه ؟
 

7_f_7

Registered User
تاریخ عضویت
26 دسامبر 2010
نوشته‌ها
1,760
لایک‌ها
255
سن
42
محل سکونت
کرج
بچه جای نیست که از ملی بشه به تجارت اینترنتی واریز کرد؟

یک سوال

من در بانک سامان حساب دارم و می خوام مبلغی مثلا 400 هزار تومن از حساب پول برای کسی بردارم
آیا سامان این امکانو نداره مثلا یه حواله یا چک بده به من که به طرف بدم طرف خودش بره بانک بگیره نمی خوام نقدا بپردازم به طرف
میشه ؟


اینترنت بانک ملی (سبا) این قابلیت رو داره. اگه به حساب تجارت بخواید حواله کنید، مجانیه ولی در ساعات اداری انجام میشه. اگه به کارت تجارت بخواید حواله کنید، کارمزد کارت به کارت اضافه میشه و 24 ساعته هست.

باید بری برگه های دستور پرداخت بگیری. مثل چک می مونه ولی قوانین چک شاملش نمیشه.

یا چک خود بانک رو بگیری. یعنی پول رو میدی به بانک و بانک از حساب خودش چک تضمینی صادر میکنه.
 

7_f_7

Registered User
تاریخ عضویت
26 دسامبر 2010
نوشته‌ها
1,760
لایک‌ها
255
سن
42
محل سکونت
کرج
دقیقا این مد نظرم هست

البته در نوع عادی، شما نام و نام خانوادگی گیرنده + شماره حساب (و شماره شبا) و اسم بانک و نام شعبه و کد شعبه گیرنده رو به بانک مبدا میدید و بانک چک رو به نام اون شخص صادر میکنه و مشخصات گیرنده رو توی چک میزنه. اون شخص هم چک رو میخوابونه به حساب خودش و از 1 دقیقه تا چند ساعت طول میکشه تا پول به حسابش واریز بشه.

یه نوع قدیمی هم هست همینطوری میرید از حسابتون 400 برداشت میکنید، میگید به جای پول نقد چک شعبه رو بده... بدون نام... که البته هم کار خطرناکی است، هم گیرنده ممکنه قبول نکنه. نمیدونم هنوز هم اینطوری صادر میکنن یا نه، چون روند کار قدیمیه و آخرین باری هم که من اینطوری چک گرفتم فکر کنم سال 85 یا 86 بود.
 

ali_nioton

Registered User
تاریخ عضویت
22 آگوست 2006
نوشته‌ها
496
لایک‌ها
156
البته در نوع عادی، شما نام و نام خانوادگی گیرنده + شماره حساب (و شماره شبا) و اسم بانک و نام شعبه و کد شعبه گیرنده رو به بانک مبدا میدید و بانک چک رو به نام اون شخص صادر میکنه و مشخصات گیرنده رو توی چک میزنه. اون شخص هم چک رو میخوابونه به حساب خودش و از 1 دقیقه تا چند ساعت طول میکشه تا پول به حسابش واریز بشه.

یه نوع قدیمی هم هست همینطوری میرید از حسابتون 400 برداشت میکنید، میگید به جای پول نقد چک شعبه رو بده... بدون نام... که البته هم کار خطرناکی است، هم گیرنده ممکنه قبول نکنه. نمیدونم هنوز هم اینطوری صادر میکنن یا نه، چون روند کار قدیمیه و آخرین باری هم که من اینطوری چک گرفتم فکر کنم سال 85 یا 86 بود.

چی میگی آقا ؟؟؟

قدیمی چیه ؟ جدید چیه ؟

اینا اصلا فرق داره باهم ؟

یکیش چک بانکیه با هزینه صدور 2000 تومن

یکیش بینه بانکیه با هزینه صدوره 3000 تومن

چک بانکی عینه چک معمولیه فقط بانک صادر میکنه به جا پول

به نامه شماس با 2 تا امضا هم حامل میشه

بینه بانکی فقط به شماره حساب نوشته شده روی چک واریز میشه

چک بانکی کلر میشه

بینه بانکی فوریه همون لحظه میره

بین بانکی هم الان فقط یه راه برا پول گرفتن از مردمه
یه برگ کاغذ میده 3000 تومن میگیره

بانکهایی مث مسکن و سپه که خدمات خوبی ندارن و مشتریشون کمه

بیشتر ازین روش برا پول دراوردن استفاده میکنن

وگرنه با شماره شبا خیلی راحت تر میشه ریخ تو حساب طرف
 

7_f_7

Registered User
تاریخ عضویت
26 دسامبر 2010
نوشته‌ها
1,760
لایک‌ها
255
سن
42
محل سکونت
کرج
يه سوال
بر چه اساسي بعضي افراد/شركتها ارز دولتي دريافت ميكنن؟
ربطي به ال سي (LC) داره يا نه؟ كارت بازرگاني چطور؟

ارز دولتی به مسافر میدن و واردکننده. برای واردات محدودیتی نداره.

نه ربطی به ال سی نداره چون ایران تحریمه واسه بانکهای خارجی نمیتوانه ال سی صادر کنه.

خب وارد کننده یکی از ابتدایی ترین ملزوماتش داشتن کارت بازرگانی است. و البته برای دریافت ارز حتما باید هفت خان رستم طی بشه. من که طرفش نرفتم تا حالا... میگیرن خداد تومن مالیات میکنن توی پاچه آدم، از هر چی ارز خریدنه پشیمون میشیم! :D
 

tanhai

Registered User
تاریخ عضویت
18 می 2009
نوشته‌ها
456
لایک‌ها
16
دستور بانک مرکزی به بانکها برای پیوستن به بانکداری الکترونیک ایرانسل (کد دستوری ussd)
با دستور بانک مرکزی همه بانکها در حال پیوستن به سیستم بانکداری الکترونیکی ایرانسل هستند
بانکداری ایرانسل بر اساس کد دستور ussd انجام میگیرد
#724*

#720*
#731*
#737*
#732*
....
....
....
#740*
==============
بانک سامان و پاساگارد در حال ارایه خدمات
مسکن و صادرات و ملی و ملت در حال تست آزمایشی هستند و بقیه بانکها هم به زودی


سایت بانکداری الکترونیکی همراه ایرانسل:

بانکداری همراه
 
Last edited:
بالا