• پایان فعالیت بخشهای انجمن: امکان ایجاد موضوع یا نوشته جدید برای عموم کاربران غیرفعال شده است

بررسی اوضاع بازار کامپيوتر ايران

Behzaf

Registered User
تاریخ عضویت
1 فوریه 2006
نوشته‌ها
147
لایک‌ها
0
اگه جای اين تاپيک اينجا نيست عذر ميخوام، من فکر کردم بخش سخت افزار مناسب ترين جا باشه :)



کيفيت کالاهای موجود در بازار چگونه است؟

بيشتر قطعات که در بازار ايران فروش ميره غير از cpu که نسبت به بقيه قطعات تنوع کمتری داره، جز محصولات کاملاً بی کيفيفت و يا از رده های ارزان قيتمت هستند: رم های ارزون - کيس های بی در و پيکر - پاور و ساير قطعات بی کيفيت که در بازار بيش از حد ديده ميشه.
در نگاه اول به نظر مياد که شايد اين، بخاطر شرايط اقتصادی کشور و قدرت خريد مردم باشه؛ البته اين عامل مهمی است ولی آيا تنها دليل همينه؟
به نظر شما اگاهی در خريد حتی با بودجه کم چقدر ميتونه در کيفيت خريد تأثير بزاره؟
اصلاً بيايد يک بازار خاص رو فرض کنيم! در اين بازار تمام افرادی که قصد خريد دارند نسبت به خريدشون اگاهی کامل داشته باشند و با توجه به بودجه و نياز، نوع کالا و کيفيت اون رو انتخاب کرده باشند؛ فکر ميکنيد در همچين بازاری چه کالاهايی فروش ميرفت؟
مسلما باز هم انواع کالا ها با قيمت های مختلف فروش ميرفت ولی با يک تفاوت بزرگ!....
دو شرکت بزرگ ATI و NVIDIA که بزرگترين توليد کننده های چيپ های گرافيکی در جهان هستند هم به خوبی ميدونند که عمده بازار محصولاتشون مربوط ميشه به سری های رده متوسط و پايين. حتی در کشور های پيشرفته هم فروش کارت های رده بالای گرافيکی خيلی کمتر از محصولات رده متوسط هست، اين نشون ميده بازار قطعات ارزون قيمت مخصوص کشور ما نيست ولی مسئله اون کالاهايی است که در کشور ما داره به عنوان محصول ارزان قيمت معرفی ميشه.


علت چيست؟

1-وارد کننده، فروشنده و نوع بازار
همان طور که گفته شد قطعات ارزون قيمت همه جای دنيا بيشترين ميزان فروش رو دارند ولی مسئله اين است که چه محصولاتی در بازار کامپيوتر کشور ما به عنوان محصول ارزان قيمت معرفی و به فروش ميرسد. مسلما ارزون بودن در مورد قطعات کامپيوتر به معنی بی کيفيت بودن نيست بلکه ميتونه قطعات رده پايين تر از نظر قدرت رو شامل بشه.
من فکر ميکنم وارد کننده های بزرگ ما در اين قسمت بيشترين سود رو ميکنند چون که اولاً بيشترشون به هزار و يک روش! از زير پرداخت گمرک در ميرند بعد هم با وارد کردن قطعات بی کيفيت تر توليد کننده ها سعی در سود دهی بيشتر ميکنند و محصولی که وارد کردند را در تعداد بلا و با قيمت دلخواه ميفروشند،
در مورد اين رده از محصولات احتملاً کمترين سود برای فروشنده بيچاره است که به دليل رقابت زيادی که در فروش اين رده از کالا ها هست مجبورند با کمترين سود اين کالا ها رو بفروشند ( مگه اين که يه خريدار بخت بر گشته اين به چنگشون بخوره که بفهمند به هزارو يک روشی که بلدند ميتونند چند قطعه رو بهش گرونتر بفروشند) که اين هم خودش ريشه داره در نوع بازار ما که تعداد زيادی فروشنده در يک جا دارند يسری محصول کاملاً مشابه را! ( لااقل از نظر ظاهر) ميفروشند و تعداد زيادی هم خريدار بی اطلاع که از اين مغازه به ديگری ميرند ببينند کدوم يکی 1000 تومان ارزون تر ميده تا سرشون کلاه نره!
اما ميرسيم به محصولات رده بالاتر در بازار ما، اين محصولات که در واقع همون رده متوسط و پايين با کيفيت تر هستند با تنوع و تعداد بسيار کمتری و با اختلاف قيمت زياد نسبت به قيمت ها در خارج و يا حتی از يک محل تا محل ديگر در داخل، به فروش ميرسند.نرخ های بالايی که توزيع کننده روی اين قطعات ميزاره و ميزان کمتر تقاضا از طرف خريدار و اطمينان از اينکه اين قطعات هم بالاخره به فروش ميرند و مورد نيازند, دست فروشنده هم باز ميزاره که تا جايی که امکان داره قيمت ها را بيشتر کنند؛ نتيجه ميشود تفاوت فاحش بين قيمت واقعی در دنيا و قيمت فروشی ان در داخل که همه ما داريم از اين موضوع شکايت ميکنيم.
البته به دليل کاهش قيمت در بازار جهانی و ورود تکنولوژی جديد قيمت ها تا جايی که ممکنه در بازار ما مقاومت ميکنند و با تاخير و نزيدک از رده خارج شدن به يکباره افت ميکنن و کمتر ميشه کاهش قيمت تدريجی رو در مورد اين رده همزمان با دنيا انتظار داشت.

2- اگاهی در هنگام خريد
اکثر خريدار های ما در بازار يک قطعه رو 10 از 10 فروشنده قيمت ميگيرند ببينند کدوم يکی ارزون تر ميده ولی حاضر نيستند 1 ساعت در مورد اون چيزی که ميخواند بخرند تحقيق کنند (البته با توجه به شکل بازار ما ايراد زيادی به اينکار وارد نيست) درسته که در ظاهر فکر ميکنند به نفعشون هست و سرشون کلاه نميره ولی در حقيقت اصلاً برای پولی که خرج ميکنن ارزش قائل نيستند. 90 درصد از کسايی که من ميشناسم و يا باهاشون برخورد داشتم اگه بدونند کارت گرافيک چيه معيارشون در خريد کارت گرافيک ميزان رم اون و يا در cpu فول کش(جديدا dual core) بودن يا نبودن اون هست بدون اينکه کمترين اطلاعاتی از نياز خود و کالای بر طرف کننده اون نياز داشته باشند.

3-نحوه و چگونگی امکان خريد
ما هنوز اينجا بايد از بابت کيفيت جنسی که ميخريم نگران باشيم گر چه اين موضوع شايد با رشد و پيشرفت بازار به شدت گذشته نباشه;
من شخصا ترجيح ميدم يک جنس رو از يک جای خاص و از يک فرد مطمئن بخرم حتی با قيمت گرونتر در صورتی که مثلاً کسی که از سايت newegg يا سايت های مشابه خريد ميکنه ميدونه و ميبينه که چی داره ميخره و نظرات ديگران هم در مورد اون کالا ميخونه و بعد با توجه به قيمت مناسب تر کالای مورد نظر خودش رو انتخاب ميکنه. بنظر مياد اونا خيلی بيشتر برای پولی که خرج ميکنند ارزش قائلند تا ما اصلاً همين که بعد از خريد ميان و نظرشون رو ميگند نشون دهنده اين موضوع است، چند نفر از دوستانی که ميان اينجا و از بقيه مشورت ميگيرن در مورد چيزی که خريدن ميان نظر ميدن تا برای بقيه هم کمکی باشه. البته اين موضوع شايد جا نيفتاده باشه ولی بد نيست دوستان توجه کنند چون تجربه هر کس با اون قطعه ميتونه برای بقيه خيلی مفيده باشه

حالا بايد چی کار کرد؟

من فکر ميکنم همون قدر که فروشنده و به طور کل بازار در اين مشکلات سهيمند خريدار هم سهم داره و طبعا راهکار هم بايد دو طرف قضيه رو در نظر بگيره.
از طرفی خريدار در نهايت کليد اصلی حل مشکل هست. خريدار هست که پول رو ميپردازد و خريدار هست که ميتواند با بهبود تقاضای خود فروشنده و وارد کننده و حتی توليد کننده را مجبور به بهبود کيفيت کالا و کاهش قيمت کند. وقتی که تقاضا درست شده نوبت ميرسه به عرضه و اون چيزی که عرضه رو بهبود ميبخشه رقابت است . رقابت در فروش که همين الان هم تا حدی وجود داره( البته رنگ رخساره خبر ميدهد از سر نهان، متأسفانه رگه های فعاليت های مافيايی حتی در قسمت فروش بازار ما هم به چشم ميخوره که بيشترش بر ميگرده به بافت غلط و سنتی بازار)
در مورد رقابت در قسمت واردات و توزيع هم اگه افراد بيشتری تمايل و امکان اين کار رو پيدا کنند مسلما کاهش زيادی در قيمت ها ممکن ميشود ولی متاسفانه وجود تشکيلات مافيايی در اين قسمت آشکار تر از اونی هست که بشه اون رو انکار کرد و مانعی هستند بزرگ !
مسلما تجارت نوين در ساختار کهنه ممکن نيست حالا هرچه ظاهر اين ساختار هم جديد تر بشه کمکی نميکنه.
اين تشکيلات مافيايی مخصوص به کشور ما نيست، همه جای دنيا هستند و سوار بر مرکب جهل! تنها راه مقابله با اون اگاهی عمومی هست همون طور که در کشور های توصعه يافته هم نمونه های زيادی بوده که مشکلات با قدرت اگهی عمومی حل شدند .


من عمدا مطالب رو با پرسش هايی شروع کردم تا نشون بدم اينها نظرت شخصی من هست و بقيه دوستان هم اگه دوست داشتند لطف کنند نظرشون رو بگند
من در بازار نيستم و فقط به عنوان يه فرد عادی نظراتم رو نوشتم پس ممکنه ممکنه درست نباشند
 

saeed_hoseiny

Registered User
تاریخ عضویت
23 آپریل 2007
نوشته‌ها
1,859
لایک‌ها
559
سلام دوست عزیز همهء چیزهایی که نوشتید همش واقیته چون ما تو بازاریم و با همه این مسائل دست و پنجه نرم میکنیم
توی این مسئله هم فروشنده و هم خریدار مقصره ولی راهی که پیش نهاد میکنم اینکه مشتریها دنبال مارک نباشن اول به دنبال شرکت وارد کننده و گارانتی کننده کالا باشن چون شرکتهای معتبر جنسهای معتبر وارد میکنن اکثر کالاهای غیر اورجینال ماله شرکتهای غیر معتبره که حتی به ما که هماکارشون هستیم رحم نمیکنن و اگه کالایی خراب بشه قبول نمیکنن و میگن 7 تا 10 روز باید گارانتی بمونه بعدشم که میری تحویل میگیری میبینی که درست نشده
بعد از این مرحله به دنبال مارک کالا باشند
راستی به این تاپیک هم یه سری بزن http://forum.persiantools.com/t75368.html
 

heavaz60

Registered User
تاریخ عضویت
27 آپریل 2007
نوشته‌ها
195
لایک‌ها
0
سلام behzaf عزیز .
به نظر من که واقعا فقدان همچین تاپیکی کاملا احساس میشد.

و امیدوارم با همکاری همه دوستان این تاپیک به هدف خودش برسه و بتونه واسه همه سودمند باشه.

در ضمن 1 پیغام خصوصی واست فرستادم که آیدی یاهوم توش هست خوشحال میشم add کنی.
 

amd>intel

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
12 می 2005
نوشته‌ها
6,463
لایک‌ها
17
محل سکونت
SILICON CITY
هميشه به دليل سود بيشتر نيست . نداشتن اطلاعات كافي و تخصصي يكسري از وارد كننده ها و عدم تشخيص قطعات مناسب ميتونه باعث چنين مشكلاتي بشه . كه اين مورد تو قشر فروشندگي هم به شدت موجود هست .اطلاع نداشتن از كاركرد قطعه اي كه مي فروشي
 

Behzaf

Registered User
تاریخ عضویت
1 فوریه 2006
نوشته‌ها
147
لایک‌ها
0
خوشحالم که ميبينم اين تاپيک اومد تو اين قسمت، اول هم ميخواستم همينجا ايجاد کنم گفتم شايد بی ربط باشه

سلام دوست عزیز همهء چیزهایی که نوشتید همش واقیته چون ما تو بازاریم و با همه این مسائل دست و پنجه نرم میکنیم
توی این مسئله هم فروشنده و هم خریدار مقصره ولی راهی که پیش نهاد میکنم اینکه مشتریها دنبال مارک نباشن اول به دنبال شرکت وارد کننده و گارانتی کننده کالا باشن چون شرکتهای معتبر جنسهای معتبر وارد میکنن اکثر کالاهای غیر اورجینال ماله شرکتهای غیر معتبره که حتی به ما که هماکارشون هستیم رحم نمیکنن و اگه کالایی خراب بشه قبول نمیکنن و میگن 7 تا 10 روز باید گارانتی بمونه بعدشم که میری تحویل میگیری میبینی که درست نشده
بعد از این مرحله به دنبال مارک کالا باشند
راستی به این تاپیک هم یه سری بزن http://forum.persiantools.com/t75368.html

شما درست ميگيد اتفاقا منم يکی از مواردی که گفتم همين بود، يعنی ما بجای اينکه بتونيم از روی کارايی و قيمت قطعه رو انتخاب کنيم مجبوريم ببينيم کدوم يکی وارد کننده و گارانتی معتبری اينجا دارند، البته همه جای دنيا خدمات پس از فروش جز مهمترين عوامل خريد هست.مشکل ما اينه که اين شرکت های معتبر وارد کننده تنوع و تعدادشون زياد نيست، کلاهايی که وارد ميکن هم محدوده
من فکر ميکنم بيشتر خريدار هايی که تو کشور ما به دنبال مارک هستند در واقع به خاطر اطمينان به اون مارک اين کار رو ميکنند نه به خاطر علاقه صرفا به فلان مارک( البته در مورد cpu و گرافيک استثنا وجود داره) اتفاقا اين مورد که شما ميگيد در کشور های ديگه بيشتر رخ ميده، علتش هم اينه که تحت تأثير تبليغ توليد کننده قرار ميگيرند، تو کشور ما غير از lg و samsung کی تبليغ ميکنه ;)
مسلما همه اينا بخاطر کمبود اگهی خريدار نسبت به قطعات هست اگه نه دليلی وجود نداره که طوليدات مارک های معروف تر هميشه بهترين باشه و مارک های ديگه محصولاتشون از نظر کارايی و قيمت قابل رقابت نباشه



سلام behzaf عزیز .
به نظر من که واقعا فقدان همچین تاپیکی کاملا احساس میشد.

و امیدوارم با همکاری همه دوستان این تاپیک به هدف خودش برسه و بتونه واسه همه سودمند باشه.

در ضمن 1 پیغام خصوصی واست فرستادم که آیدی یاهوم توش هست خوشحال میشم

منم اميدوارم, هدفم هم از ايجاد اين تاپيک همين بوده: اطلاع رسانی بيشتر
اون id دومی رو add کردم :happy:

هميشه به دليل سود بيشتر نيست . نداشتن اطلاعات كافي و تخصصي يكسري از وارد كننده ها و عدم تشخيص قطعات مناسب ميتونه باعث چنين مشكلاتي بشه . كه اين مورد تو قشر فروشندگي هم به شدت موجود هست .اطلاع نداشتن از كاركرد قطعه اي كه مي فروشي

کاملاً درسته، اين که ديگه کاسه داغ تر از اش هست، ظاهرا اين اسم هايی که توليد کننده ها روی محصولاتشون ميزارند (deluxe,platinum,extreme) بيشتر از خريدار ها وارد کننده و فروشنده های مارو تحت تأثير ميزاره
امروز داشتم ليست motherboard های asus موجود در رايانصبا رو نيگاه ميکردم هرچی مدل deluxe بود توش بوددريغ از يه حرف -E خالی :lol:
 

web_doost

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
22 ژانویه 2006
نوشته‌ها
822
لایک‌ها
9
به نظر من

یکی از مطرح ترین مشکلات بازار اینه که وارد کننده ها فقط و فقط به سود فکر می کنند و هیچ احساس مسئولیت و دلسوزی نسبت به وضعیت و سطح بازار ایران از نظر قیمت و کیفیت نمی کنند.

اگر این دلسوزی وجود داشت با کمی دقت و سواس کالاهای بهتری وارد بازار کشور میکردن و هم خودشون در نهایت سودشون رو میکردن و هم مصرف کننده شانس استفاده از کالای بهتر رو پیدا میکرد. تنها فاکتوری که در ذهن اونا هست سود است ، و برای رسیدن به این سود معمولا ارزون ترین و بیخودی ترین جنس رو وارد بازار میکنن چون به خوبی میدونن هر چه جنس ارزون تر باشه مشتری یا رغبت بیشتر میخره و هر چه فروش بیشتر باشه سود بیشتر خواهد بود.

در واقع همان قشری که لباس و کالاهای دیگر رو وارد میکنن ، وارد کننده قطعات کامپیوتر هستن . تجارت ما تخصصی نیست و فقط بر سرمایه و نفوذ تکیه دارد .
 

heavaz60

Registered User
تاریخ عضویت
27 آپریل 2007
نوشته‌ها
195
لایک‌ها
0
به نظر من

یکی از مطرح ترین مشکلات بازار اینه که وارد کننده ها فقط و فقط به سود فکر می کنند و هیچ احساس مسئولیت و دلسوزی نسبت به وضعیت و سطح بازار ایران از نظر قیمت و کیفیت نمی کنند.

اگر این دلسوزی وجود داشت با کمی دقت و سواس کالاهای بهتری وارد بازار کشور میکردن و هم خودشون در نهایت سودشون رو میکردن و هم مصرف کننده شانس استفاده از کالای بهتر رو پیدا میکرد. تنها فاکتوری که در ذهن اونا هست سود است ، و برای رسیدن به این سود معمولا ارزون ترین و بیخودی ترین جنس رو وارد بازار میکنن چون به خوبی میدونن هر چه جنس ارزون تر باشه مشتری یا رغبت بیشتر میخره و هر چه فروش بیشتر باشه سود بیشتر خواهد بود.

در واقع همان قشری که لباس و کالاهای دیگر رو وارد میکنن ، وارد کننده قطعات کامپیوتر هستن . تجارت ما تخصصی نیست و فقط بر سرمایه و نفوذ تکیه دارد .

web dost با این حرفت کاملا موافق ام.

اما ما اینجا چه کاری از دستمون بر میاد . از اونجا که نمیتونیم اونا رو تغییر بدیم تنها راه باقی مانده اینه که روی فرهنگ خرید کار کنیم.
به زبان ساده تر خریداران رو هوشمند تر و محقق تر کنیم.
 

amd>intel

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
12 می 2005
نوشته‌ها
6,463
لایک‌ها
17
محل سکونت
SILICON CITY
ولي خوب شركتهائي خوبي هستند مثل گرين و فراسو كه تا حدي به استاندارهاي دنيا نزديكند و به انتخاب مشتري احترام ميذازند .ساپورت خوبي هم دارند . برعكس شركت هاي ديگه البته ماديران هم خوبه خدماتش ولي مشكلش جاي ديگه هست
 

heavaz60

Registered User
تاریخ عضویت
27 آپریل 2007
نوشته‌ها
195
لایک‌ها
0
ولي خوب شركتهائي خوبي هستند مثل گرين و فراسو كه تا حدي به استاندارهاي دنيا نزديكند و به انتخاب مشتري احترام ميذازند .ساپورت خوبي هم دارند . برعكس شركت هاي ديگه البته ماديران هم خوبه خدماتش ولي مشكلش جاي ديگه هست


نظر من اینه که واقعا باید از این شرکت های ایرانی حمایت بشه . منظورم شرکت هایی اند که به نظر و خواست مشتری احترام میزارند

اون موقع که هنوز شرکت سونی اریکسون هیچ وارد کننده رسمی و معتبری نداشت و گوشی هاش واردات دولتی نداشت.
من یه مشکلی توی نرم افزارش داشتم و بهشون ایمیل زدم ( از ایران که جزء بازار اونها بطور رسمی حشاب نمیشد )

زود تر از 2 روز بهم یه جواب مفصل دادند و قول دادند که این کمبود نرم افزاری رو توی ورژن بعدی حل کنند ( که اینکار رو هم کردند )

حالا این نوع رفتار رو با فروشنده ها و شرکتهای معتبر وارد کننده قطعات توی ایران مقایسه کنید که اکثرا هم سود های نجومی دارند و محصولات رو خیلی گرون تر از عرف سود می فروشند ( البته بجز این 2 شرکتی که امید اسم برد )

اونوقت ببینید چقدر واسه اونها مهم که خریدار از خریدش راضی باشه ؟
چقدر بعد از فروش به خریدار سرویس میدهند ؟
چند % گارانتی ها رو واقعا پی گیری میکنند و بهانه های مسخره نمی یارند ؟ ( مثل پاره شدن لیبل و یا این جمله معرف که گارانتی این قطعه از تاریخ تولید کارخونه بوده )

واقعا توی بازار کامپیوتر ایران جای نمایندگی های کاملا رسمی واقعا خالیه .( منظورم وارد کننده انحصاری نیست منظورم نمایندگی هست یعنی نمایندگی که توی سایت رسمی قطعه هم بعنوان یه نماینده معتبر معرفی شده باشه و نوسان قیمت هاش با نوسان شرکت مرجع یکی باشه )

و با وجود اینکه اینجا پول بسیار زیادی توی بازار کامپیوتر وجود داره تمام این پولها و سود ها داره میره توی جیب یه سری دلال شیاد ( چون به اینها نمیشه گفت بیزینس من یا تجار یا بازاری همون واژه دلال شیاد گمونم برازنده تر باشه واسه اونها )
 

amd>intel

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
12 می 2005
نوشته‌ها
6,463
لایک‌ها
17
محل سکونت
SILICON CITY
متاسفانه يك برند تا فروش خوبي پيدا ميكنه تعداد وارد كننده هاش زياد ميشه . اين به ضرر مشتري هست .
 

hamid4023

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
19 مارس 2006
نوشته‌ها
25
لایک‌ها
0
با سلام و درود
نمی خوام زیاد بحث را از محور اصلی اش خارج کنم ولی این دو سوال مثل خوره به جونم افتاده
1.گارانتی شرکتهای فروشنده قطعه قابل اعتماد تره یا مغازه داران خرده فروش؟
2. وضعیت بازار از نظر قیمت و تنوع در تابستان اصولا چگونه است؟
با تشکر:blush:
 

saeed_hoseiny

Registered User
تاریخ عضویت
23 آپریل 2007
نوشته‌ها
1,859
لایک‌ها
559
با سلام و درود
نمی خوام زیاد بحث را از محور اصلی اش خارج کنم ولی این دو سوال مثل خوره به جونم افتاده
1.گارانتی شرکتهای فروشنده قطعه قابل اعتماد تره یا مغازه داران خرده فروش؟
2. وضعیت بازار از نظر قیمت و تنوع در تابستان اصولا چگونه است؟
با تشکر:blush:

دوست عزیز جدیدا به هیچ کدومشون نمیشه اطمینان کرد چون چند ساله که مد شده و یکی میاد گارانتیشو جا میندازه و یه دفعه میبینی نیست و مغازه دارها هم همینطور . من پیش نهاد میکنم که اول در مورد خود کالا تحقیق کن و بعد در مورد وارد کننده و فروشندش چون اگه خود کالا با کیفیت باشه شما دیگه نیاز به گارانتی و فروشنده نداری که بری پیشش .
امیدوارم که نسل جنسهای غیر اورجینال کنده بشه . البته اینم بگم که بعضی وقتها بعضی از مشتریها بهمون زنگ میزنن و میگن که جنس ارزون میخوایم مهم نیستش که کیفیت داشته باشه یا نداشته باشه بازار به جفتش نیاز داره
 

amd>intel

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
12 می 2005
نوشته‌ها
6,463
لایک‌ها
17
محل سکونت
SILICON CITY
بحث گارانتي هم خيلي مهم هست بايد اجناسي كه به قولي شركتي هستند رو نخريد چون طرف اينكار نبوده و حالا يك پارتي از اين قطعه رو آورده. بعدش هم موجود نداره براي تعويض .پس سعي ميكنه جاشو عوض كنه. گارانتي تو ايران درست روشن شده بعضي از قطعات كه تو ايران تعمير ميشوند تو كشورهاي ديگه سريعا عوض ميشن . مشتري 3 تا 7 روز معطل ميكنن. ايرادهاي بني اسرائيلي ميگرن . مادربرد زيرش خطا افتاده كه موقع نصب 70% امكانش هست براي تنظيم اسپايسر ها يا هر نوع ايراد ظاهري و فيزيكي مثل شكسته شدن سوكت و .... كه به نظرم غير منطقي مياد.
 
بالا