• پایان فعالیت بخشهای انجمن: امکان ایجاد موضوع یا نوشته جدید برای عموم کاربران غیرفعال شده است

بررسی شاخص های تاثیر گذار بر اوضاع اقلیمی ایران

ali_kermanshah

کاربر فعال هواشناسی
کاربر فعال
تاریخ عضویت
4 اکتبر 2011
نوشته‌ها
378
لایک‌ها
367
محل سکونت
mazandaran
سلام

قصد داریم در این تاپیک به بررسی شاخص های تاثیر گذار بر اوضاع اقلیمی ایران بپردازیم .
 
Last edited:

ali_kermanshah

کاربر فعال هواشناسی
کاربر فعال
تاریخ عضویت
4 اکتبر 2011
نوشته‌ها
378
لایک‌ها
367
محل سکونت
mazandaran
Arctic Oscillation AO


نوسان قطبي




(AO) نوسان قطبي به عنوان يكي از الگوهاي پيوند از دور نيمكره شمالي، عبارت اس ت از ناهنجاري فشار جوي در تراز دريا در عر ض هاي قطبي شمال و عرضهاي مياني (عرض 45 درجه شمالي). اين ناهنجاري بهصورت فازهاي هاي مثبت و منفي نشان داده مي شود. الگوي نوسان قطبي، تغييرات الگوهاي فشار،، دما، بارش،ارتفاع ژئوپتانسيل، جهت باد و ... را در دور ه هاي خاصي از سال كنترل مي كند. در اين ميان دما يكي از عناصر اقليمي بسيار حساس از نظر تأثيرپذيري از ساير عوامل تأثيرگذار اقليمي است كه تحت تأثير اين الگو قرار دارد.

(AO) نوسان قطبي عبارت است از ناهنجاري فشار اتمسفري در تراز دريا در عرض هاي قطبي شمال و عرض هاي مياني (عرض 45 درجه شمالي ) كه اين ناهنجاري به صورت فازهايهاي مثبت و منفي نشان داده مي شود. از ديدگاه سينوپتيكي، نوسان قطبي يكي از الگوهاي پيوند از دور 2 ميباشد كه بر آب و هواي كره ي زمين از طريق تغيير در الگوهاي فشار، دما، بارش، ارتفاع ژئوپتانسيل، جهت باد و ... تأثير مي گذارد. به عبارت ديگر الگوي نوسان قطبي، تغييرات الگوهاي فشار، دما، بارش، ارتفاع ژئوپتانسيل، جهت باد و ... را در دورههاي خاصي از سال كنترل مي كند. يكي از اين الگوهاي اقليمي كه در نيمكره ي شمالي تحت تأثير اين شاخص قرار دارد، عنصر دما است . دما يكي از عناصراقليمي بسيار حساس از نظر تأثيرپذيري از ساير عوامل تأثيرگذار محيطي و اقليمي مي باشد. الگوهاي فشار، بيش از ساير عوامل بر روي دما تأثيرگذار هستند.


قرارگيري ايران در موقعيت ورود سيستم هاي متنوع فشار كه مراكز آنها در مديترانه،اقيانوس اطلس و يا سيبري است و از طرفي تكوين اين مراكز فشار، تحت حاكميت الگوهاي فشار عرض هاي قطبي، مي تواند تبيين كننده يك الگوي پيوند از دور بين مراكز فشار اتمسفري در عرض هاي قطبي شمال با نوسان هاي دمايي در ايران باشد . اهميت اين پژ وهش، در آشكارسازي پيوند بين الگوهاي گردشي با دماهاي حداقل سطحي است كه زمينه را براي پيش بيني روند تغييرپذيري اين الگوها در تقابل با هم، فراهم خواهد نمود كه به پيش بيني يخبندانها با استفاده از تغييرات الگوي نوسان قطبي در طي سال هاي آينده كمك خواهد نمود.


تحقيقات تامپسون و والاس نشان مي دهد كه نوسان قطبي، يك چرخش اتمسفري درنيمكره ي شمالي است كه تبيين كنندهي بسياري از نوسان هاي اقليمي نيمكرهي شمالي است.
والاس، نوسان شمالي را رقيب انسو در روند تغييرپذيري اقليم سياره زمين مي داند. تامپسون نيز نشان داد كه نوسان قطبي، در برگيرنده ي برخي ديگر از الگوهاي گردشي نيمكره ي شمالي از جمله نائو (NAO)است.
تحقيقات گنگ و همكاران در زمينه ارتباط الگوي نوسان قطبي با اقليم زمستانه چين نشان داده است كه دما و بارندگي زمستانه ي چين در فازهاي مثبت و منفي الگوي نوسان قطبي، تغيير مي كند. بررسيهاي گنگ همچنين حاكي از تفاوت ميزان همبستگي بين الگوهاي مذكور در مناطق مختلف چين بوده است .
تحقيقات اسمولينسكي ، الگوي نوسان قطبي را به عنوان يكي از الگوهاي بزرگ گردشي و تبيين كننده تغييرات اقليمي نيمكره ي شمالي معرفي ميكند. وي معتقد است كه در طي فاز منفي الگوي نوسان قطبي، پايين آمدن دماي هوا در آمريكاي شمالي و اروپا، يخبندان هاي شديدي را ايجاد ميكند.
تحقيقات ولفگانگ و همكاران، تأثير زمستانه ي نوسان قطبي را بر موسمي هاي اقيانوس هند (IOM) مورد بررسي قرار داده است . آنها به بررسي تأثيرات الگوهاي گردشي نيمكره ي شمالي (از جمله الگوي نوسان قطبي ) بر تغييرات دمايي و بارشي موسمي هاي اقيانوس هند پرداختند.


الگوي AO يكي از برجسته ترين الگوهاي تغييرات فشار سطح دريا (SLP) با خصوصيت غير فصلي در شمال عرض هاي جغرافيايي 20 درجه ي نيمكره ي شمالي است . اولين بار به وسيله والاس و تامپسون در سال 1998 به عنوان دليل اصلي تغييرپذيري مناطق برون حاره ي نيمكره شمالي مطرح گرديد. معمولاً با ايجاد ناهنجاري هاي (SLP) با علامت مشخص بر روي قطب شمال و ناهنجاري هايي با علامت مخالف در عرض جغرافيايي 37 تا 45 درجه ي شمالي مشخص مي گردد. فاز مثبت AO به دوره هايي اطلاق مي شود كه فشار سطح دريا در قطب شمال زير معمول باشد . در اين حالت بادهاي غربي سطح زمين در شمال اقيانوس اطلس تقويت مي شود و شرايط گرمتر و مرطوبتر از معمول را در ار وپاي شمالي به همراه مي آورد. فاز منفي AO نشاندهندهي فشار بالاتر از معمول بر روي منطقه قطب شمال و كمتر از معمول در عرض هاي 45 درجه شمالي است. در طي اين شرايط كه به فاز سرد هم معروف است، موج هاي سرمايي، اروپا را فرا گرفته ولي شرايط خا ورميانه و جنوب اروپا و مديترانه، مرطوبتر از حد معمول خواهد بود (شكل 2). در حالي كه در فازهاي مثبت (بالا)، هواي مرطوبتر بر آلاسكا، اسكاتلند و اسكانديناوي و شرايط خشكتر در كاليفرنيا، اسپانيا و خاورميانه حاكم مي گردد.

arctic_oscillation.jpg

بررسي ها نشان مي دهد كه شاخص نوسان قطبي (AO) با نوسانهاي درجه حرارت بر روي قاره اوراسيا مرتبط است. تغييرات دما بر روي اقيانوس منجمد شمالي قوياً با AO مرتبط است.
تحقيقات اخير، رابطه ي معناداري بين شدت پرفشار سيبري و الگوي AO را نشان مي دهد. اين ضريب بوسيله ي گنگ، 0.51 محاسبه شده است.


نوسان قطبي، رقيب انسو در روند تغييرپذيري اقليمي سياره ي زمين به شمار مي رود. تحقيقات نشان مي دهد كه حدود 50 درصد بروز گرمايش بر روي قاره آسيا نيز به تغييرات AO نسبت داده شده است.

ao_obs.gif

منبع : وبلاگ هوای تهران
 

ali_kermanshah

کاربر فعال هواشناسی
کاربر فعال
تاریخ عضویت
4 اکتبر 2011
نوشته‌ها
378
لایک‌ها
367
محل سکونت
mazandaran
El Nino Southern Oscillation, ENSO

رويداد ال نينو / نوسان جنوبي يكي از مهمترين و شاخص ترين رويداد هايي است كه منجر به ظهور نا بهنجاري هاي بزرگ آب و هوايي در بسياري از نقاط جهان مي شود . هواشناسان و اقيانوس شناسان جهان در سالهاي اخير مطالعات زياد و دقيقي در مورد مكانيزم ايجاد ال نينو و تاثيرات متقابل جو و اقيانوس انجام داده اند ، بويژه مطالعات گسترده اي در ارتباط با ناموزوني دما در سطح دريا و نوسانات فشار جو در سالهايي كه ال نينو رخ مي دهد انجام گرفته است ، مجموعه اين تغييرات را بنام نوسانات جنوبي مي نامند كه با كلمه اختصاري ENSO) ElNino Southern Oscillation) يعني تركيبي از دو كلمه ال نينو و نوسانات جنوبي است بكار مي رود . براي نخستين بار والكر (1932) و بليس (1937) بر وجود نوساني در فشار سطح و در مقياس جهاني اشاره كردند و آن را نوسان جنوبي SO ناميدند. بدين سان SO يك الگوي ارتباط از راه دور جهاني در اتمسفر است و به دليل تميز آن از ساير الگوهاي ارتباط از راه دور (بويژه نوسانات اطلس شمالي و آرام شمالي) جنوبي ناميده شده است . مراكز عمل SO توسط يك گردش مداري شرق به غرب در امتداد صفحه استوا همراه با صعود هوا در غرب اقيانوس آرام و نزول هوا در شرق اقيانوس آرام به يكديگر مربوط مي شود و به اين ترتيب گردش شكل مي گيرد كه توسط بژرگنس (1969) گردش والكر ناميده شد . ال نينو مولفه اقيانوسي ENSO مي باشد و با دگرگونيهاي بزرگ در دماهاي سطح دريا در منطقه آرام حاره اي پديدار مي گردد .



گردش والکر Walker circulation: گردش اتمسفری ، در صحفه ای عمود بر استوا می باشد که با صعود هوا در غرب آرام استوایی و نزول هوا در شرق آرام استوایی شکل می گیرد و همراه با آن با دمای سطحی شرقی و بادهای غربی فوقانی به موازات استوا در سطح وسیعی از حوزه آرام استوایی ایجاد می شود . در واقع گردش والکر واکنش اتمسفر به گرادیان دمای سطح دریا در طول استـوا ، میان دما های پایین در شرق آرام استوایی می باشد و قویاً در ارتباط با رویداد انسو است.


walker2.jpg

backgnd-fig1.gif

در شرایط عادی منطقه ، در غرب آرام حاره ای به واسطه دمای تجارتی جنوب شرقی نسبتا آرام ، گرمایش حاصل تشعشع خورشیدی موجب گرم شدن آبهای اقیانوس می شود .

به طور همزمان با دمای تجارتی جنوب شرقی موجب فرا رفت آبهای گرم به سمت غرب می شوند بنابراین در غرب آرام حاره ای یک انباشتگی از آبهای با دما های بالا به وجود می آید و تراز دریا در این منطقه بالاست حال به دلیل تنش باد شرقی در آرام استوایی حرکتی به سمت قطب در لایه اکمن اقیانوسی ایجاد می شود و در طی آن به دلیل پیوستگی ، فراجهندگی آب سرد در نواحی مرکزی شرقی آرام استوایی به وجود می آید که این علتی بر وجود زبانه آب خنک در نواحی مرکزی و شرقی آرام استوایی می باشد.



ترموکلین لایه گذار بین لایه ترکیبی در سطح آب و لایه های عمیق آب می باشد . تعریف این لایه بر اساس دما می باشد. لایه ترکیبی در نزدیکی سطح و جایی است که دما تقریبا برابر دمای آب های سطحی است. در ترموکلین دما از لایه ترکیبی تا آبهای سرد اعماق به سرعت کاهش می یابد. لایه ترکیبی و لایه های عمیق آب از نظر دما تقریبا یکنواخت هستند ، در حالی که ترموکلین جایگزین منطقه گزار بین این دو تراز است

e6.gif

بدین ترتیب در شرایط عادی منطقه در غرب آرام استوایی آبهای سطحی با دمای بالا و در مرکز شرق آرام استوایی زبانه ای از آبهای سطحی با دمای پایین وجود دارد .

حال در نواحی استوایی توزیع فعالیت های هم رفتی قوی در اتمسفر به میزان زیادی به همگرایی بادهای تجارتی و دمای سطح دریا بستگی دارد ، به طوری که منطقه همگرایی درون حاره ای (Intertropical Convergence Zone (ITCZ و منطقه همگرایی آرام جنوبی (South Pacific Convergence Zone (SPCZ بر روی مناطقی واقع شده اند که دارای آبهای سطحی با دمای بالاتر از 27 درجه سانتیگراد می باشد .




بنابراین در غرب آرام استوایی توسط بادهای تجارتی همگرایی و در نتیجه صعود هوای گرم و مرطوب اتفاق می افتدو به دنبال آن در اثر فعالیتهای همرفتی و بارندگی ، گرمای نهان به طور گسترده ای در اتمسفر فوقانی آزاد می شود و در این حال زمینه ای مساعد جهت یک شارژ برگشتی به سمت شرق وبه موازات استوا در اتمسفرفوقانی پدید می آید و در پی آن هوای خشک در شرق آرام استوایی نزول می کند. بنابراین در شرق آرام استوایی پرفشارسطحی و در غرب آرام استوایی کم فشار سطحی شکل می گیرد و به دلیل گرادیان فشار به وجود آمده ، حرکتی از شرق به غرب در سطح و به موازات استوا ایجاد شده و بدین سان گردش والکر که ماحصل گرمایش آدیاباتیک در نواحی استوایی است، شکل گرفته است.

در اين حالت در شرق آرام استوايي پرفشار استقرار يافته و هوا رونشست دارد و پاييدار مي باشد و در غرب آرام استوايي كم فشار مستقر و هوا حركت صعودي داشته و مرطوب و باراني ست.

همراه با اين وضعيت لايه ترموكلين در شرق آرام به سطخ نزديك تر و در غرب اين ناحيه عميقتر است.
 

ali_kermanshah

کاربر فعال هواشناسی
کاربر فعال
تاریخ عضویت
4 اکتبر 2011
نوشته‌ها
378
لایک‌ها
367
محل سکونت
mazandaran
ال نينو El nino - فاز گرم +

واژه ال نينو اساساً به جريان اقيانوس گرم و ضعيف ساليانه اي اطلاق مي شود كه به سمت جنوب در امتداد سواحل پرو واكوادور در ايام كريسمس جريان مي يابد و با گرمايش وسيع و غير معقول كه هر چند سال يكبار اتفاق مي افتد ، اكولوژي منطقه اي و محلي را تغيير مي دهد .


زماني كه بادهای تجارتی جنوب شرقی قوی هستند گردش والکر شدت می یابد ؛ اما قدرت گردش والکر با دمای سطح دریا در شرق آرام استوایی نیز در ارتباط است به این ترتیب زمانی که دماهای سطحی دریا در شرق آرام استوایی بالاتـر از حد نرمال است بادهای تجاری و گردش والکر در ضعيف ترین وضعیت خود قرار دارند. تحت این شرایط ، شرق استرالیا ، اندونزی و هندوستان از هوای گرم و خشك برخور و در شرق آرام استوایی شرایط هوای مرطوب وباراني حاکم است.

backgnd-fig2.gif

با آغاز بهار در نيمكره شمالى، بادهاى تجارى ضعيف مى‏شوند و اين فرآيند را دچار اختلال مى‏كنند. اما معمولاً در اين هنگام، بادهاى موسمى آسيايى به كمك بادهاى تجارى مى‏آيند و اختلاف دماى حساس اقيانوس دوباره برقرار مى‏شود. تا اينجا همه چيز به خوبى پيش مى‏رود ولى بعضى اوقات به دلايلى كه هنوز كاملاً شناخته نشده‏اند بادهاى تجارى تقويت نمى‏شوند يا حتى از غرب به شرق مى‏وزند . به اين ترتيب آب ‏هاى گرم سطحى در ناحيه عميق غربى شروع به حركت به سمت شرق مى‏كنند. در شرق، اين آب‏ها مانند يك پوشش عمل كرده و از بالا آمدن آب‏هاى سرد عميق جلوگيرى مى‏كنند و به اين ترتيب اختلاف دماى شرق و غرب اقيانوس بسيار كم مى‏شود.

بدون آب‏هاى سرد،دماى اقيانوس آرام شرقى و مركزى 2 تا 6 درجه افزايش مى‏يابد و ال نينو متولد مى‏شود.

در طول پديده ال نينو باد ها در استوا بر روي اقيانوس از غرب به شرق مي وزند . اين بادها در سطح آب اقيانوس جابجا شده و آبهاي گرم سطح اقيانوس را كه بوسيله خورشيد در مناطق گرمسيري حرارت ديده اند ، به سواحل غربي شمال و جنوب قاره آمريكا مي آورد . به دنبال آبهاي گرم ، بارندگي نيز به سمت مشرق متمايل مي شود ، به همراه سيل در پرو و خشكسالي در اندونزي و استراليا . نشانه كليدي ال نينو ، افزايش دماي غير عادي در امتداد و هر دو طرف خط استوا در اقيانوس آرام مركزي و شرقي است . اين جريان هر چند سال يكبار با يك گرمايش عظيم و غير معمول همراه مي شود . بطوري كه در اين حال دماهاي سطح دريا حداقل براي چند ماه پياپي در 3 تا 5 محل ساحلي بالاي حد نرمال مي رود . و در پي آن دماي سطح دريا براي يك سال و يا حتي بيشتر بصورت غير عادي باقي مي ماند و براي برگشت به شرايط عادي منطقه ، حداقل تا ژانويه يا مارس آينده زمان لازم است .

ال نينو اصولاً تغييراتي در موقعيت تندبادها بوجود آورده و موجب پديد آمدن رفتارهاي آب و هوايي غير معمول در كره زمين مي گردد . تغييرات در تند بادها كه توسط ENSO صورت مي گيرد بر آب و هوا نه تنها در شمال و جنوب قاره آمريكا بلكه در نقاط دوردستي همچون آفريقا و نواحي جنوبگان تاثير مي گذارد .




لانينا La nina - فاز سرد -



زمانی که دماهای سطحی دریا در شرق آرام استوایی پایین تـر از حد نرمال است ( شرایط عکس الینو که لانینا نام گرفته)بادهای تجاری و گردش والکر در قوی ترین وضعیت خود قرار دارند . تحت این شرایط ، شرق استرالیا ، اندونزی و هندوستان از هوای مرطوب و باران زا برخوردارند و در شرق آرام استوایی شرایط هوای خشک حاکم است و این شرایط عادی منطقه می باشد.


لانینا وضعیتی است که در قسمت مرکزی و شرقی استوایی اقیانوس آرام، آب سردتر از حالت طبیعی می شود. لانینا تقریباً متضاد ال نینو است. لانینا در هر سه تا هفت سال اتفاق می افتد و درجه حرارت آب دریا سرد می شود. این پدیده حاصل تغییر اختلاف فشار منطقه است و اجازه می دهد سطح آب‌های اقیانوس در قسمت شرقی سردتر از حالت معمول شود و در قسمت‌های حاره ی غربی گرم تر از حالت عادی گسترش یابد. علل لانینا برعکس عواملی است که در ایجاد ال نینو موثر هستند.

backgnd-fig3.gif
 

ali_kermanshah

کاربر فعال هواشناسی
کاربر فعال
تاریخ عضویت
4 اکتبر 2011
نوشته‌ها
378
لایک‌ها
367
محل سکونت
mazandaran
تاثیر گذاری ENSO بر آب و هوای ایران:

درپدیده انسو تغییرات فشار هوا و وقوع شاخص بالا یا پایین نوسان جنوبی نسبت به رویداد ال نینو و لانینا تقدم زمانی دارد و نیز اینکه مرحله لانینا و ناهنجاری سطح آب اقیانوس نهایتا به رخداد ال نینو منجر می شود. در مرحله شاخص بالا و وقوع لانینا در استرالیای شمالی و جنوب شرقی آسیا بارشهای زیادی اتفاق می افتد و برعکس در حوالی جنوب خاورمیانه و دریای عرب (میان شبه جزیره عربستان و هند، درجنوب دریای عمان) هوا حالت فرونشینی دارد و پر فشارهای جنب حاره در این قسمت تقویت شده و به صورت نیمروزان گسترش می یابد که از حوالی استوا تا ناحیه رو به قطب کمربند پرفشار جنب حاره کشیده می شود. متقابلا در دوره شاخص پایین و پدیده ال نینو در استرالیای شمالی و جنوبی شرق آسیا بارش به شدت کاهش یافته و جریان هوا در جنوب خاورمیانه و جنوب غرب آسیا از افزایش برخوردار بوده و احتمالا کم فشار سودانی و دریای سرخ نسبت به متوسط قویتر بوده و انتقال دهنده انرژی و رطوبت عرضهای استوایی به سمت عرضهای میانه و بالا می باشد.
در مقیاس نیمروزان (نصف النهار) وقتی کم فشار درون حاره ای در شرق آرام به دلیل فرایند ال نینو گسترش یافت، پر فشار جنب حاره ای موازی با آن به طرفین رانده شده و کمربند پر فشارهای جنب حاره ای به سمت قطبین سوق می یابد. به طبع آن گرداب قطبی ( Polar Vartex ) به نیمکره مقابل لغزیده و سطح غربی دور قطبی (Circumpolar Westerly) افزایش می یابد. به دنبال این سازوکار، سیستم پر فشار جنب حاره در نیمکره شرقی به سمت استوا عقب نشسته و در مقابل، کمربند بادهای غربی و امواج آن به طرف استوا پیشروی می کند و در خاورمیانه و ایران (با شدت و ضعف) دوره مرطوبتری آغاز می شود.
در وضعیت لانینا پر فشارهای موجود در نیمکره غربی به ویژه در امتداد نیمروزان 90 درجه غربی قوی تر است که علت آن وجود جریانهای سرد کالیفرنیا، همبولت در شرق اقیانوس آرام است. در این شرایط کم فشار درون حاره ای ضعیف و پر فشار جنب حاره به سمت استوا سوق یافته و متقابلا در نیمکره مقابل پر فشارهای مذکور به دلیل تقویت نسبی کم فشار اخیر به سمت قطب کشیده می شوند و در خاورمیانه و ایران وقوع خشکسالیها، فراوانی نسبتا بیشتری می یابد. البته این نکته را باید پذیرفت؛که برخی از مراحل شاخص پایین(ال نینوی سال 73-1972 ) در کشور ما مقارن با خشکسالی بوده است. در این مورد تغییرات در هم بافته الگو های جهانی و سینوپتیکی نیز موثر می باشد.
برای مثال می توان به موقعیت و ارتفاع تاوه قطبی ونیز جهت گیری محور تاوه وپشته بادهای غربی در آسیا نسبت به مناطق خاص مانند کوههای اورال یا شبه جزیره اسکاند یناوی اشاره کرد.


در این خصوص لغزش تاوه قطبی(فرضا رویداد ال نینو) به سمت شرق اورال باعث جریان شمال غربی در کشور و آغاز دوره خشک و انتقال آن به غرب اورال باعث جریان جنوب غربی و دوره مرطوب می شود؛ که حالت اخیر فراوانی بیشتری دارد.
 

ali_kermanshah

کاربر فعال هواشناسی
کاربر فعال
تاریخ عضویت
4 اکتبر 2011
نوشته‌ها
378
لایک‌ها
367
محل سکونت
mazandaran
اندازه گيري و تشخيص مرحله ENSO


anomnight_current_small.gif
ناهنجاري دماي سطح آب در مقياس جهاني



1- اندازه گيري دماي سطح آب در آرام حاره اي:

اقیانوس آرام استوایی (EQ) را برای سهولت مطالعه و اندازه گیری دمای سطح آب در این نواحی، به 4 ناحیه NINO 1+2 , NINO 3 , NINO 3.4 و NINO 4 تقسیم می کنند. از این نواحی ناحیه NINO 3.4 از اهمیت ویژه ای بر خوردار است بطوری که دمای سطح آب در این ناحیه را برای تشخیص النینو (فاز گرم) و لانینو (فاز سرد) دائما اندازه گیری می کنند.موقعيت آنها به شرح زير است:


(Niño 1+2 (0-10°South)(90°West-80°West
Niño 3 (5°North-5°South)(150°West-90°West)
Niño 4 (5°North-5°South) (160°East-150°West)
Niño 3.4 (5°North-5°South)(170-120°West)


nino-regions.gif


كه در بين اين مناطق ناحيه Nino 3.4 از اهميت بسزايي برخوردار است. و دماي آن را دائما اندازه گيري كرده و مورد تجزيه و تحليل قرار مي دهند.
 

ali_kermanshah

کاربر فعال هواشناسی
کاربر فعال
تاریخ عضویت
4 اکتبر 2011
نوشته‌ها
378
لایک‌ها
367
محل سکونت
mazandaran
بر اساس مطالعات انجام شده ، اگر درجه حرارت متوسط سطح دریا در منطقه " نینو 3.4 " برای مدت حداقل شش ماه متوالی 0.4 درجه سانتیگراد بالاتر از دمای عادی باشد ، پدیده النینو ( فاز گرم ) به وقوع پیوسته است و به همین ترتیب ، اگر 0.4 درجه سانتیگراد پایین تر از دمای عادی باشد ، لانینا (فاز سرد) اتفاق افتاده است.با توجه به شاخص یاد شده در طول 50 سال گذشته ، اغلب النینو ها و لانینا ها در حد فاصل ماه های مارس تا سپتامبر آغاز شده اند.


nino3_4.png


نمودار شاخص دماي سطح آب در ناحيه Nino 3.4 اين نمودار به صورت هفتگي آپديت مي شود. آخرين نرخ Nino 3.4 در بالاي نمودار نشان داده شده است.



ssta_c.gif


گراف ناهنجاري دماي سطح آب در مناطق 4 گانه آرام حاره اي. با توجه به شكل بالا مشخص است كه از ميانه ماه May سال جاري (2010) ناهنجاري ها در تمام مناطق منفي بوده و وارد فاز سرد لانينا شده اند. اين گراف هر هفته خودكار آپديت مي شود.



لايه ترموكلين:


همانطور كه در پست بالا اشاره شده در شرايط النينو لايه ترموكلين در شرق آرام حاره اي پايين از نرمال (عمق بيشتر) و از سطح آب فاصله مي گيرد در اين حالت آب هاي سرد و مغذي كه حاوي پلانكتون ها ، غذاي ماهي ها هستند به عمق مي روند در نتيجه رونق ماهيگيري در اين ايام كم است و مرگ و مير پرندگان مهاجر به دليل كمبود مواد غذايي (ماهي) بيشتر است.

اما در شرايط لانينا لايه ترموكلين به سطح آب در شرق ارام حاره اي نزديك شده و به طبع آن آب هاي سرد و مغذي به سطح مي ايند.



2- شاخص (Southern Oscillation Index (SOI:

شاخص SOI را به صورت زير محاسبه مي كنند:


فشار هوا در Darwin - فشار هوا در SOI= Tahiti


(SOI=Pressure(Tahiti) - Pressure(Darwin

INDO-EPAC_Location_465.gif

8.png



اگر SOI از 8 + بیشتر شود شرایط لانینا حاکم است و اگر از 8 - کمتر شود شرایط النینو برقرار می باشد.

اين گراف به صورت روزانه آپديت مي شود. آخرين مقدار شاخص SOI را در بالاي نمودار مشاهده مي كنيد.



باد هاي تجارتي Trade Winds:

همانطور كه پيش تر اعلام شد در خلال النينو بادهاي تجارتي كه اغلب از شرق به غرب مي وزند، ضعيف شده و گاهي تغيير جهت نيز مي دهند. اما در لانينا عكس اين حالت رخ مي دهد در اين ايام بادهاي تجارتي در قوي ترين وضعيت خود قرار دارند و در سرتاسر آرام حاره اي از شرق به طرف غرب مي زند. در واقع اين باد ها اب هاي گرم ي كه كه طي روز بر اثر تابش اشعه خورشيد بر آب هاي شرق آرام حاره اي پديد آمده اند با خود به طرف غرب اقيانوس انتقال داده در نتيجه يك Shift به سمت غرب ايجاد مي شود. نتيجه اين كه آب هاي گرم در غرب و آب هاي سرد در شرق آرام حاره اي تمركز مي يابند. در خلال اين روند هنگامي كه آب هاي گرم به طرف غرب در حركت هستند در ناحيه شرق ارام حاره اي در عمق آب هاي اين قسمت آب هاي سرد از عمق به سطح آمده و جاي آب هاي گرم را مي گيرند. در آن سو آب هاي گرم در غرب آرام كه به تدريج سرد مي شوند به عمق رفته وبه طرف شرق آرام حركت مي كنند.


sst_wind_anom_5day_large.gif
 

ali_kermanshah

کاربر فعال هواشناسی
کاربر فعال
تاریخ عضویت
4 اکتبر 2011
نوشته‌ها
378
لایک‌ها
367
محل سکونت
mazandaran
النينو و لانيناي مودوكي


461481a-f2_2.jpg

در حالي كه هنوز بحث داغ بين دانشمندان بر سر اين مطلب وجود دارد كه ايا تغييرات جوي باعث تغيير از شكل سنتي ال نينو «۱» به شكل معروف ال نينو مودوكي «۲» مي شود، دانشمندان حال مي گويند كه ال نينو مودوكي بر تغييرات درازمدت در جريان هاي هوا در اقيانوس آرام شمالي تاثيرگذار است.

اين تحقيق به صورت انلاين در مجله ي Nature Geoscience انتشار يافته و در دسترس مي باشد.

پديده ي ال نينو گرم شدن دوره اي در بخش شرقي گرمسيري اقيانوس ارام مي باشد كه در امتداد سواحل امريكاي جنوبي اتفاق مي افتد. اخيراً، دانشمندان متوجه شده اند كه گرم شدن ال نينو در بخش مركزي اقيانوس ارام شديدتر از بخش شرقي اقيانوس ارام مي باشد، پديده اي كه با عنوان «ال نينو مودوكي» معروف است (مودوكي واژه اي ژاپني براي عبارت «شبيه ولي متفاوت» مي باشد).

سال پيش، مجله ي Nature مقاله اي را منتشر كرد مبني بر اينكه تغييرات جوي باعث ايجاد اين تغيير از ال نينو به ال نينو مودوكي مي باشد. در حالي كه يافته هاي اين مقاله هنوز مورد بحث مي باشند اما اين اخرين مقاله در مجله ي Nature Geoscience شواهدي را ارائه مي دهد كه ال نينو مودوكي الگوي اب و هوايي بنام «نوسان حلقه ي شمال اقيانوس ارام» ۳ (NPGO) هدايت مي كند.

امانوئل دي لورنزو، دانشيار در دانشكده ي علوم زمين شناسي و جوشناسي در انستيتو فن اوري جورجيا ابراز كرد: «ما يافتيم كه ال نينو مودوكي مسئول تغييرات در NPGO مي باشد. اين دليل حائز اهميت است چون NPGO تاثيرات مهمي بر ماهي ها و توزيع مواد غذايي دريايي در اقيانوس ارام، بخصوص سواحل غربي ايالات متحده دارد».

NPGO، كه دو سال پيش براي اولين بار از سوي دي لورنزو و همكارانش در مقاله اي در مجله ي Geophysical Research Letters به اين نام خوانده شد، براي اولين بار تغييرات درازمدت در جريان هاي هواي اقيانوس ارام را توجيه مي كند كه حال دانشمندان ان را به تعداد رو به افزايش تغييرات چشمگير در اكوسيستم هاي دريايي سواحل ربط مي دهند.

دي لورنزو افزود: «اكوسيستم هاي اقيانوس ارام ممكن است براي NPGO در اينده مهم تر باشد. داده هاي ما نشان مي دهند كه NPGO به طور قطع با ال نينو مودوكي ربط دارد و بنابراين زماني كه مودوكي در بخش مركزي گرمسيري اقيانوس ارام بيشتر مي شود، NPGO نيز تشديد مي شود».


۱) يادداشت مترجم: النینو یک شکست میان اتمسفر و اقیانوس آرام میباشد که نتیجه آن ایجاد تغییرات آب و هوایی میباشد و بیشتر در سواحل غربی آمریکای جنوبی نزدیک به خط استوا اتفاق می افتد. در این رویداد لایه سطحی آب اقیانوس در شرف اقیانوس آرام در ناحیه ای گرم میشود (حداکثر تا 3.5 درجه سانتیگراد) و این گرما 4 ماه و یا بیشتر ادامه مییابد ، این پدیده در بعضی از سال ها همراه با گرم شدن بیش از حد میباشد که در این حال دمای سطح آب با یک انحراف معیار بالاتر از متوسط ماهانه حداقل برای 4 ماه پی در پی و در سه یا پنج محل ساحلی بالا میرود همراه با این شارش آب گرم دمای سطح آب دریا و هوا غالبا برای یک سال و یا حتی بیشتر به صورت غیر عادی گرم باقی میماند و برای برگشتن به وضعییت عادی حداقل یک سال زمان لازم خواهد بود. پس از پایان دوره گرم ، مرحله سرد شدن آبهای سطحی اقیانوس شروع میشود که به این پدیده لانینا (Lanina) میگویند. براي اطلاعات بيشتر به پيوندهاي زير مراجعه كنيد:

سایت علمی دانشجویان ایران 44739.html

http://www.centralclubs.com/topic t9934.html

۲) El Nino Modoki

۳) North Pacific Gyre Oscillation


مترجم: شبکه مترجمین ایران
 

ali_kermanshah

کاربر فعال هواشناسی
کاربر فعال
تاریخ عضویت
4 اکتبر 2011
نوشته‌ها
378
لایک‌ها
367
محل سکونت
mazandaran
El Nino Southern Oscillation, ENSO قسمت سوم

شاخص ONI بزرگتر مساوی 0.5 + شرایط النینو و کوچکتر مساوی 0.5 - شرایط لانینا خواهد بود. مقدار این شاخص با تفاضل مقدار میانگین دوره سی ساله دمای سطح دریا (SST) در منطقه نینو 3.4 از میانگین متحرک سه ماهه آن به دست می آید. منطقه نینو 3.4 بین عرض جغرافیایی 5 درجه جنوبی تا 5 درجه شمالی و طول جغرافیایی 120 تا 170 درجه غربی قرار دارد.

ONI بین 0.5 +-تا 0.9 +-به ترتیب النیو + و لانینای - ضعیف ، ONI بین 1.0 +- تا 1.4 +- به ترتیب النینو + و لانینای - متوسط و بزرگتر مساوی 1.5 +- النینو + و لانینای - قوی رخ خواهد داد.





مدل هاي پيش بينی


1- POAMA //Australian Bureau of Meteorology





poama_nino34.gif





2-GloSea //UK Met Office



nino34_anom_20110301.png




3- CFS //NCEP (US


nino34SSTMonE120.gif





4- CGCMv1 //NASA Goddard GMAO (US


mar11_fore_nino3_sm.png





5- JMA-CGCM02 //Japan Met. Agency


c_b_region.gif


c_ens_gr_oni.gif

Fig.9 Outlook of the SST deviation for NINO.3 by the El Niño prediction model.



c_ens_gr_oninow.gif

Fig.10 Outlook of the SST deviation for NINO.WEST by the El Niño prediction model.



c_ens_gr_oiobw.gif

Fig.11 Outlook of the SST deviation for IOBW by the El Niño prediction model.






6- KMA-SNU //Korean Met. Administration

tse-n34.gif





7- IRI // The International Research Institute for climate and society


figure3.gif



منبع : http://havayetehran.blogfa.com/
 

amirkoorosh

کاربر فعال هواشناسی
کاربر فعال
تاریخ عضویت
29 سپتامبر 2011
نوشته‌ها
59
لایک‌ها
10,413

ali_kermanshah

کاربر فعال هواشناسی
کاربر فعال
تاریخ عضویت
4 اکتبر 2011
نوشته‌ها
378
لایک‌ها
367
محل سکونت
mazandaran

ali_kermanshah

کاربر فعال هواشناسی
کاربر فعال
تاریخ عضویت
4 اکتبر 2011
نوشته‌ها
378
لایک‌ها
367
محل سکونت
mazandaran
تاوه قطبی یا polar vortex :

تحلیل سینوپتیکی تاوه قطبی و اثرهای آن بر اقلیم ایران

حمیدرضا مرادی


چکیده: شدت و گسترش یا تحدید و تضعیف تاوه همراه با نوسانات پرفشار جنب حاره، تعیین کننده شرایط اقلیمی در عرض های میانی

محسوب می گردد. از آنجا که درک بهتر تاثیر گردش جوی روی بارش و دمای هوا، از مهمترین اهداف اقلیم شناسی دینامیکی و

سینوپتیک است، لذا شناخت تاوه قطبی به عنوان یکی از مهمترین مولفه های گردش عمومی جو می تواند در تحقیق این هدف کارساز

باشد. خصوصیات جغرافیایی کشور پهناور ایران، ویژگی های اقلیمی متفاوت را بوجود آورده است. لذا در این رساله با تکیه بر این

موقعیتها، گردش عمومی جو در منطقه وسیعی از اقیانوس اطلس تا شرق ایران و از مدار 10 شمال تا قطب شمال مورد تحقیق و

بررسی قرار گرفت. به این ترتیب، شرایط بارش و دمایی شکور براساس داده های نقشه های ماهانه سطح زمین و تراز 500 هکتوپاسکال

در شش ماه سرد سال (از اکتبر تا مارس) طی دوره آماری 19 ساله (1971 تا 1989) بررسی گردید.نتایج حاصله بیانگر آن است که

بارش های فراگیر و افت دما در کشور، با شدت فعالیت کم فشار ایسنلد همراه بوده و با موقعیت پربند معرف تاوه در امتداد طول های 40

درجه و 50 درجه شرقی همبستگی منفی دارد. استقرار پشته در غرب دریای سیاه و شرق اروپا، با افزایش بارش و کاهش دما در

کشور همراه است. هر قدر پربند معرف تاوه در امتداد طول 50 شرقی در عرض های جنوبی تر استقرار یابد به دلیل ریزش هوای سرد

عرض های شمالی بر روی کشور، دمای هوا در مناطق مختلف کشور کاهش می یابد. هرگاه محور تاوه مستقر در امتداد طول های 40 تا 50 درجه شرقی عمیق تر بوده و به عرض های جنوبی تر کشیده شود، بارش در کشور فراگیر بوده و از شدت بیشتری برخوردار است.

استقرار مرکز اصلی تاوه در نیمکره غربی و نسبتا دور از نقطه شمالگان با افزایش دمای هوا در کل کشور همراه است. و بالعکس

استقرار مرکز تاوه در نیمکره شرقی کاهش دمای هوا در کشور را به دنبال دارد. بنابراین وضعیت دما و بارش در کشور تحت کنترل دو

پدیده تاوه قطبی و پرفشار جنب حاره قرار دارد. جابجایی این دو سیستم و شدت و ضعف هریک در مقابل دیگری تاثیر مستقیم بر میزان بارش و وضعیت دما در کشور دارد. وقوع دوره های ترسالی، خشکسالی و یا سرد و گرم در کشور به تضعیف و یا تقویت پرفشار جنب حاره و تاوه قطبی بستگی دارد.

منبع : http://rishsibil.blogfa.com/post-184.aspx
 
Last edited:

ali_kermanshah

کاربر فعال هواشناسی
کاربر فعال
تاریخ عضویت
4 اکتبر 2011
نوشته‌ها
378
لایک‌ها
367
محل سکونت
mazandaran
تاوه قطبي و تطبيق الگوهاي سينوپتيكي با شرايط ترسالي و خشكسالي در كشور :

در نواحي قطبي تحت تاثير سرماي زياد و حركت وضعي زمين در لايه هاي مياني و بالايي ورد سپهر و پوش سپهر پاييني گردش چرخندي حاكم است كه آن را تاوه قطبي (polar vortex) مي نامند كه مركز آن معمولا در مناطق قطبي است.
شدت و گسترش يا تحديد وتضعيف تاوه همراه با نوسانات پر فشار جنب حاره، تعيين كننده شرايط اقليمي در عرضهاي مياني است. در اين مقاله الگوهاي بارشي كشور بر اساس داده هاي نقشه هاي ماهانه سطح زمين و تراز 500 هكتوپاسكال در شش ماه سرد سال (اكتبر تا مارس) و طي دوره آماري نوزده ساله (1971 تا 1989) بررسي گرديد. نتايج حاصله بيانگر آن است كه بارشهاي فراگير دركشور با شدت فعاليت كم فشار ايسلند همراه است.
شرايط خشكسالي كشور در تراز 500 هكتوپاسكال با حاكميت تاوه بر روي شرق و مركز اروپا و شرق و مركز مديترانه همراه است. اين در حالي است كه با حاكميت پشته در مناطق مذكور استقرار محور ناوه در امتداد طولهاي 40 درجه سانتي گراد و 50 درجه سانتي گراد شرقي ميزان بارش در كشور بيشتر و فراگير خواهد بود.

برای دریافت کامل مقاله :

DMWS01_056_394097.pdf - 4shared.com - document sharing - download
 

ali_kermanshah

کاربر فعال هواشناسی
کاربر فعال
تاریخ عضویت
4 اکتبر 2011
نوشته‌ها
378
لایک‌ها
367
محل سکونت
mazandaran
تاوه قطبی و الگوهای بارشی ایران :

گردش چرخندی بزرگ مقیاس در بخش میانی و بالایی ورد سپهر و بخش پایینی پوش سپهر را تاوه قطبی می نامند.شدت و گسترش یا تجدید و تضعیف تاوه همراه با نوسانات پر

فشار جنب حاره تعیین کننده شرایط اقلیمی عرضهای میانی محسوب می شود.در این مقاله الگوهای بارشی در کشوربر اساس داده های نقشه های ماهانه سطح زمین و تراز 500 هکتو پاسکال در شش ماه سرد سال(اکتبر تا مارس)طی دوره آماری 19 ساله(1989تا1971)بررسی گردید.نتایج حاصله بیانگر آن است که بارش های فرگیر در کشور با شدت

فعالیت کم فشار ایسلند همراه بوده و با موقعیت پربند معرف تاوه قطبی در امتداد طولهای 50 و 40 درجه شرقی همبستگی منفی دارد.از سوی دیگر هر قدر ارتفاع ژئوپتانسیل پر بند مستقر در شمال تنگه هرمز در تراز 500 هکتو پاسکال ارتفاع کمتری داشته باشد پربند 584 دکامتر به عنوان مرز بیرونی پرفشار جنب حاره در امتداد طولهای 30 و40 درجه شرقی در عرضهای جنوبی تر استقرار یابد میزان بارش در کشور بیشتر و فراگیر خواهد بود.

افزایش بارش در کشور با حاکمیت پشته بر روی شرق و مرکز اروپا و شرق و مرکز دریای مدیترانه در تراز 500 هکتو پاسکال همراه است.

منبع : http://rishsibil.blogfa.com/post-184.aspx
 
Last edited:

ali_kermanshah

کاربر فعال هواشناسی
کاربر فعال
تاریخ عضویت
4 اکتبر 2011
نوشته‌ها
378
لایک‌ها
367
محل سکونت
mazandaran
نوسانات اطلس شمالی

(North Atlantic oscillation (NAO


همچنانکه نوسان جنوبی آشکارترين الگوي پيوند از دور نيمکره جنوبی است نوسان اطلس شمالیهم بارزترين الگوهاي پيوند از دوري است كه در تمام طول سال در نيمکره شمالی فعال است.



شاخص نوسانات اطلس شمالی به صورت گرایش فشار برای در حد پایین بودن در زمستان در نزدیکی ایسلند زمانی که فشار در نزدیکی آزور و جنوب غرب اروپا بالا باید تعریف شده است. شاخص نوسانات شمالی بر پایه اختلاف فشار نرمال شده سطح دریا (P) بین منطقه حاره (آزور، A) و کم فشار جنب قطبی (ایسلند، I) بنا نهاده شده است:


NAO= P(A) - P(I)s


نوسان اطلس شمالی در واقع نماينده تغييرات بادهای غربی بر روی اطلس شمالی در فاصله مدار 40 تا 60 درجه است. ساختار اقليمي NAO در طي ماههاي سال تغيير چنداني پيدا نمي‎كند و از يك ساختار دو هسته‎اي شمالي ـ جنوبي برخوردار است. يكي از اين هسته‎ها روي گرينلند و ديگري با علامت مخالف روي عرضهاي ميانة اقيانوس اطلس شمالي بين مدار 35 تا 40 درجه قرار مي‎گيرد.

فاز منفي NAO معرف ناهنجاري منفي ارتفاع ژئوپتانسيل و فشار در عرضهاي شمالي اقيانوس اطلس شمالي و ناهنجاري مثبت ارتفاع ژئوپتانسيل و فشار در ميانة اطلس شمالي، شرق ايالات متحده و غرب اروپاست. در فاز مثبت عكس اين وضعيت رخ مي‎دهد. هر دو فاز مثبت و منفي NAO با تغييرات شدت و موقعيت رودباد اطلس شمالي و مسيرهاي بارشي در سراسر اقيانوس اطلس همراه است و در مقياس كلان الگوهاي متوسط انتقال مداري و نصف‎النهاري گرما و رطوبت را تعديل مي‎كند. كه از اين طريق تغييراتي را در الگوي دما و بارش از شرق امريكاي شمالي گرفته تا اروپاي مركزي پديد مي‎آورد. فازهاي مثبت NAO با ناهنجاري مثبت دما در شرق ايالات متحده و شمال اروپا و ناهنجاري منفي دما در گرينلند و گاه جنوب اروپا و خاورميانه همراه است. فاز مثبت با ناهنجاري مثبت بارش در شمال اروپا و اسكانديناوي و ناهنجاري منفي بارش در جنوب و مركز اروپا همراه است.



در این شرایط دمای اروپای شمالی نسبت به نرمال بالا و بارش در این قسمت نیز افزایش می یابد اما در جنوب اروپا هوای سرد و خشک حاکم است.



در این شرایط کم فشار ایسلند و نیز پر فشار آزور تقویت و به هم نزدیک می شوند. پر فشار آزور از تنگه جبل الطارق دور تر و به مرکز اطلس نزدیک و به عرض های جغرافیایی بالاتر تغییر موقعیت می دهد. بادهای تجارتی (Trade Winds) در مناطق نیمه حاره اقیانوس اطلس قوی تر می شوند.


NAO+.gif

فاز مثبت نوسانات اطلس شمالی




در فازهاي منفي قوي عكس اين وضع ديده مي‎شود. در دوره‎هايي معين كه يك فاز مثبت يا منفي مدتها دوام مي‎آورد الگوي ناهنجاريهاي ارتفاع ژئوپتانسيل و دما تا مركز روسيه و شمال سيبري مركزي هم كشيده مي‎شود.


در این شرایط دمای اروپای شمالی نسبت به نرمال پايين و بارش در این قسمت کاهش می یابد اما در جنوب اروپا هوای گرم و مرطوب حاکم است.

در این شرایط کم فشار ایسلند و نیز پر فشار آزور تضعیف و از هم دور می شوند. پر فشار آزور به تنگه جبل الطارق نزدیک و از میانه اطلس فاصله گرفته و به عرض های جغرافیایی پایین تر عقب نشینی می کند.
باد های تجاری (Trade Winds) نیز در منطقه اطلس نیمه حاره ای تضیف می شوند.
در این وضعیت پر فشار هاي جنب حاره ای در جنوب اروپا و حوزه دریای مدیترانه تضعیف و به عرض های پایین جغرافیایی عقب رانده می شود و در نتیجه راه برای ورود باد های مرطوب غربی به مدیترانه و خاورمیانه باز شده و دوره مرطوب آغاز می شود. در این هنگام چرخند زایی مدیترانه افزایش می یابد و چرخندها یکی پس از دیگری به کشور وارد می شوند.


NAO-.gif

فاز منفی نوسانات اطلس شمالی



nao_fig_4.jpg



nao.jpg

فاز + و - NAO (نوسانات اطلس شمالی) در یک نگاه


بنابر این فاز + NAO با کم بارشی و خشکسالی و فاز -

با پر بارشی و تر سالی کشورتوام خواهد بود.
 

ali_kermanshah

کاربر فعال هواشناسی
کاربر فعال
تاریخ عضویت
4 اکتبر 2011
نوشته‌ها
378
لایک‌ها
367
محل سکونت
mazandaran
NAO نوسانهاي فصلي و سالانه قابل توجهي از خود نشان مي‎دهد و بروز فازهاي مثبت مداوم و منفي مداوم از خصوصيت آن است. الگوي زمستاني NAO نوسانهاي سالانه و دهه‎اي هم از خود نشان مي‎دهد. براي نمونه فاز منفي NAO از ميانة دهة 1950 تا زمستان سال 79ـ 1978 حاكم بود. در اين دورة‌24 ساله چهار دورة غالب كه هر يك دست كم سه سال به طول انجاميد همراه با فاز منفي بود و فاز مثبت تقريباً رخ نداد.


در حقيقت در كل اين دوره فاز مثبت تنها سه بار در ميانگين فصلی ديده شد و هرگز در دو سال متوالي پديدار نشد.پس از اين دورة‌منفي يك دورة‌ مثبت از زمستان 80ـ1979 آغاز شد و تا زمستان سال 95ـ1994 ادامه يافت. در اين دوره 15 ساله دوبار فاز منفي قوي رخ داد يكي در زمستان سال 85ـ1984 و يكي در زمستان 86ـ1985. البته در نوامبر 1995 تا فوريه 1996 هم يك فاز منفي قوي رخ داد. زمستان سال 97ـ1996 يكي از سالهاي سرگرداني NAO بوده است يعني در دسامبر 1996 و ژانويه 1997 يك فاز منفي حاكم بود و در فوريه و مارس 1997 يك فاز مثبت حاكم شد.





هرچند NAO و نوسان جنوبی ENSO دو الگوی مستقل هستند اما در دوره های 8-6 ساله با هم پيوند پيدا ميکنند. محاسبات ايشان نشان ميدهد که 20 درصد نوسانهای ENSO در دوره های 8-6 ساله با 25 درصد تغييرات NAO ارتباط دارد. به بيان ديگر فازهای فرين مثبت ENSO که نماينده حاکميت النينو در نيمکره جنوبی است با فازهای منفی NAO که نماينده ضعف وزش مداری در اطلس شمالی و اروپاست ( و به همين دليل در هنگام حاکميت فازهای منفی NAO اروپا سردتر و پربارشتر است) همراه ميشود.


nao_mrf_obs.gif


nao_sprd2.gif

nao_mrf.gif

ديده باني و پيش بيني



season_JFM_nao.gif

میانگین فصلی استاندارد شده شاخص NAO در خلال فصل سرد (خط آبی)؛ توسط میانگین روزانه شاخص NAO در ژانویه، فوریه و مارچ هر سال بدست می آید. خط سیاه میانگین استاندارد شده 5 سال متوالی شاخص NAO می باشد. هر دو منحنی بر مبنای دوره آماری 2000 - 1950 استاندارد شده اند.


nao_timeseries.gif
 

ali_kermanshah

کاربر فعال هواشناسی
کاربر فعال
تاریخ عضویت
4 اکتبر 2011
نوشته‌ها
378
لایک‌ها
367
محل سکونت
mazandaran
دو قطبی اقیانوس هند

(Indian Ocean Dipole (IOD


دو قطبی اقیانوس هند یک پدیده بر هم كنش اقیانوس - اتمسفر در اقیانوس هند می باشد. وقتي دمای آب سطح آقيانوس در جنوب شرقی اقیانوس هند در منطقه استوا سردتر از معمول و دمای سطح آب در در غرب اقیانوس هند در استوا گرم تر باشد، همرفت نرمال در سراسر اقیانوس هند شرقی رخ داده و حوضه آب گرم به غرب انتقال یافته و باد هاي شرقي قوي تر از نرمال خواهد بود. باراش باران سنگین در سراسر شرق آفریقا و بخش هايي از جنوب شرق ايران ایجاد و خشکسالی شدید و آتش سوزی جنگلی در سراسر منطقه اندونزی اتفاق می افتد. در اين حالت IOD در فاز + خود قرار دارد.

بنابر اين شرق آفريقا، تا حدودي شمال آفريقا و همينطور جنوب شرق ايران دوره اي مرطوب تر را خواهند داشت.

مشاهده پیوست 88764



مشاهده پیوست 88765

در فاز مثبت IOD ، بادها در لایه زیرین شرقی خواهد بود و فرارفت رطوبت به سمت غرب اقیانوس هند می باشد. در این هنگام بارش ها در غرب این ناحیه شامل شرق آفریقا ، بخش های از جنوب شرق ایران در حد افزایش انتظار می رود. شایان ذکر است معمولا (نه همیشه) فاز منفی IOD با جریانات لانینا هم پیوند می شود.


color_sst_IND_ophi0.png
دماي فعلي سطح آب اقيانوس هند





color_anomaly_IND_ophi0.png
تصوير ناهنجاري دماي سطح آب اقيانوس هند





WAVE000.gif

تصوير بالا ارتفاع و راستاي موج در اقيانوس هند را نشان مي دهد.


marineM00.gif

تصویر فوق، مدل فشار براي امروز در اقيانوس هند را نشان مي دهد.



iod1.png

نمودار نوسان شاخص دوقطبی اقیانوس هند IOD


poama_iod.gif

پیش بینی روند شاخص دو قطبی اقیانوس هند در ماه های آتی



منبع : http://havayetehran.blogfa.com/
 

amirkoorosh

کاربر فعال هواشناسی
کاربر فعال
تاریخ عضویت
29 سپتامبر 2011
نوشته‌ها
59
لایک‌ها
10,413

درود

این را ببینید : هواي تهران - فهرست مقالات موجود در وبلاگ



درضمن این مقاله را هم حتما مطالعه کنید بسیار مهم : ژئومورفولوژی و تغییرات اقلیمی سالانه ، ده سالانه و چند سالانه



درضمن شاخص قطبی اوراسیا همان AO میباشد .

منظور از تاوه همان جت یا رودباد می باشد . منظور از اورال دریاچه اورال است . اینکه گفته میشه تاوه قطبی باید به غرب اورال بره تا ایران شاهد ترسالی باشه یعنی جت قطبی بایستی بره روی غرب دریاچه اورال .



در دسامبر تاثیر AO بیشتر از NAO است .


http://amozeshgeography.blogfa.com/post-5.aspx





علت رگبارهای معروف قرن 19 انگلستان حاکمیت فاز منفی بسیار قوی NAO بوده .





چنانچه تاوه قطبی به سمت جنوب حرکت و بر روی دریای آرال در شمال آسیای مرکزی مستقر بشه و یک ناوه نصف النهاری عمیق در بخش شمال غرب اروپا شکل بگیره . و پرفشاری را در منطقه آزور ایجاد کنه که پس از تقویت به سمت اروپای شرقی گسترش پیدا کنه . و با تقویت پرفشار در سیبری و گسترش آن به سمت جنوب
غرب و پیوستن آن به پرفشاری در اروپا، سبب ورود توده
هوای قطبی بسیار سرد به ایران بشه .





مشاهده پیوست 88780
 
Last edited:
بالا