• پایان فعالیت بخشهای انجمن: امکان ایجاد موضوع یا نوشته جدید برای عموم کاربران غیرفعال شده است

تازه هاي گوگل

Hamid2day

مدیر ارشد بازنشسته
تاریخ عضویت
1 مارس 2006
نوشته‌ها
21,282
لایک‌ها
20,164
محل سکونت
اوهایو - دیتون
گويا قرار نيست گوگل دست از تكاپو و نوآوري بردارد و هراز چند گاهي قابليت جديدي را به خدمات خود مي افزايد.

به عنوان مثال، در شش ماه اخير شاهد تغييرات فراواني بوده ايم و اين در حالي است كه بسياري از كاربران ممكن است از اين همه نوآوري عقب بمانند. اين مسئله سبب شد

تا بخش وبگردي اين شماره را به معرفي ابزارها و قابليت هاي جديد گوگل اختصاص بدهم. البته از معرفي آن دسته از خدمات كه براي كاربران داخل كشور غيرقابل دسترس هستند، چشم پوشي كرده ام.

تنظيمات بيشتر براي جست وجو

مدتي است كه گوگل لينك Show options را به قسمت بالاي صفحه نمايش نتايج افزوده است، اما گوگل به اين مورد بسنده نكرده و مدام قابليت هاي جديدي را به اين قسمت مي افزايد كه در اينجا به آن ها اشاره مي كنم:


Past hour (يك ساعت گذشته) و Specific date range (محدوده زماني معين):

به اين ترتيب، دسترسي به تازه ترين اطلاعات يا اخبار منتشر شده در بازه زماني خاص در مورد عبارت جست وجو شده به راحتي امكان پذير است.

More shopping sites (سايت هاي خريد زيادتر) و Fewer shopping sites (سايت هاي خريد كمتر): از اين طريق مي توان تعداد نتايج تجاري و مربوط به فروش كالا را كنترل كرد.

Visited Pages (صفحات ديده شده) و Not yet Visited (صفحات ديده نشده):

تصور كنيد مدتي است موضوعي را در گوگل جست وجو مي كنيد، اما هربار با صفحاتي مواجه مي شويد كه قبلاً آن ها را بررسي كرده ايد. براي حل اين مسئله بايد روي لينك Not yet visited كليك كنيد تا تنها نتايجي نمايش داده شوند كه تاكنون به آن ها سر نزده ايد.

البته براي استفاده از اين قابليت علاوه بر جست و جو در حالتي كه به حساب كاربري خود وارد شده ايد، بايد قابليت Web History را نيز فعال كرده باشيد.

نمايش وبلاگ ها و اخبار:

براي دسته بندي جزئي تر نتايج مي توانيد به كمك لينك هاي Blogs و News نتايج را فيلتر كنيد.


Wonder Wheel (چرخ و فلك):

اگر مطمئن نيستيد عبارتي كه جست وجو مي كنيد همان چيزي است كه دنبال آن هستيد، مي توانيد از Wonder Wheel كه يك قابليت گرافيكي (تقريباً شبيه چرخ و فلك!) است، استفاده كنيد.

از اين طريق كلمات مرتبط با عبارت جست وجو شده، نمايش داده مي شوند و كاربر به طور دقيق تر به مقصد خود هدايت مي شود.

امكانات جديدGmail Labs

همان طور كه مي دانيد در Gmail قسمتي وجود دارد به نام Gmail Labs كه از اين طريق مي توانيد امكانات جديدي را به حساب كاربري خود بيافزاييد. اين قسمت از طريق كليك روي آيكون سبز رنگ (به شكل بشر آزمايشگاه) قابل دسترس است. من در اينجا دو مورد از امكاناتي را كه طي چند ماه گذشته به Gmail Labs افزوده شده اند، معرفي مي كنم:

مترجم Gmail: به عنوان مثال، يكي از اين امكانات Message Translation (ترجمه متن) است كه با فعال كردن آن مي توانيد به سرعت محتويات ايميل هاي دريافتي را به زبان هاي مختلف ترجمه كنيد. اين قابليت حتي از زبان فارسي نيز پشتيباني مي كند. البته نبايد انتظار چنداني از يك مترجم كامپيوتري داشت و گاهي نتيجه بسيار بي ربط است.


انصراف از ارسال ايميل:

قابليت ديگري كه در Gmail Labs وجود دارد، امكان افزودن قابليت انصراف از ارسال ايميل است. به اين ترتيب كه با فعال كردن گزينه Undo Send در Gmail Labs و سپس ذخيره اطلاعات مي توانيد در لحظه اي كه ايميل ارسال شد با كليك روي لينك Undo عمليات ارسال را لغو كنيد.

نمايش نتايج در قالب جدول

(www.google.com/squared)Google Squared گونه خاصي از موتور جست وجوگر گوگل است كه در آن نتايج در قالب جدول نمايش داده مي شوند. اين روش براي سازمان دادن و دسته بندي كردن اطلاعات در مورد موضوعي خاص بسيار مفيد است. به عنوان مثال، با جست وجوي عبارت Flowers (گل ها) نام و تصوير انواع گل ها همراه با توضيحات اضافه، نام خانواده، نام علمي و... در قالب چندين ستون نمايش داده مي شود. حتي امكان افزودن ستون هاي ديگر نيز وجود دارد.

پشتيباني از word 2007 و Excel 2007

گوگل مدتي است به قسمت Docs (http://docs.google) قابليتي افزوده كه بسياري از كاربران مدت ها انتظار آن را مي كشيدند.

اين قابليت جديد پشتيباني از فايل هاي word 2007 و Excel 2007 است و از اين پس مي توانيد فايل هاي با فرمت DOCX يا XLSX را نيز به قسمت Docs آپلود و در صورت نياز ويرايش كنيد.

امكانات جديد Google Street View

Google Street View قابليتي است كه به خدمات Google Maps و Google Earth اضافه شده و در آن تصاوير پانوراميكي از داخل شهرهاي جهان نمايش داده مي شود. اين قابليت از سال 2007 شروع به كار كرده و به تدريج شهرها و كشورهاي بيشتري تحت پوشش اين نوآوري جديد قرار خواهند گرفت.


امكان جديدي كه به اين قابليت افزوده شده است، سطوح دايره اي و مستطيلي شكل به مركز نشانگر ماوس هستند كه روي زمين يا ساختمان ها نمايش داده مي شوند و مي توانيد به راحتي از نقطه اي به نقطه ديگر حركت كنيد. حتي روي برخي از نقاط و زماني كه آيكون ذره بين نمايش داده مي شود نيز امكان بزرگ نمايي وجود دارد.


منبع:نشريه عصرشبکه،شماره101
 
بالا