برگزیده های پرشین تولز

توضیحاتی درباره چاپ چهار بعدی که برای گرافیست ها جالب است

ehsanbsb

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
13 ژوئن 2014
نوشته‌ها
23
لایک‌ها
5
سن
41
محل سکونت
تهران
Stratasys_MIT_Cubefolding_Combined.jpg

دانستنی هایی درباره چاپ چهار بعدی

در حالیکه هنوز مفهوم چاپ 3 بعدی برای بسیاری از افراد پدیده اعجاب آوری محسوب می شود و برخی از افراد در درک جایگاه این مقوله در صنعت چاپ با چالش رو برو می شوند مفهوم جدید تری تحت عنوان «چاپ 4 بعدی» در این صنعت وارد می شود .


تصور کنید زندگی چقدر جذاب خواهد شد زمانی که لوله های آب شهری متناسب با حجم آبی که درون آنها جاری است ، قطر خود را افزایش / کاهش دهند . مثال دیگر آن است که یک کانتینر حمل بار (کتی) بتواند متناسب با میزان بار ظرفیت / گنجایش خود را تغییر دهد .

این ها مثال هایی است از دنیای چاپ 4 بعدی که در ادامه بیشتر به آن خواهیم پرداخت . مفهوم چاپ 4 بعدی برای نخستین بار از سوی Skylar Tibbits from the MIT Self-assembly lab مطرح شد . در حقیقت چاپ 4 بعدی را می توان بدین صورت تعریف کرد : «فرآیند چاپ 3 بعدی با استفاده از مواد قابل برنامه نویسی».

در حقیقت چاپ 4 بعدی این قابلیت را داراست که بتواند خود را مونتاژ نماید (self-assembly) یا فرمت خود را تغییر دهد درجهت هماهنگی با آیتم هایی که قرار است چاپ شوند . جنبش چاپ 4 بعدی با همکاری self-Assembly lab at MIT و Stratasy and Autodesk آغاز شد .

Tibbits سه مؤلفه اصلی برای چاپ 4 بعدی در نظر می گیرد :

1.دستگاه

2.مواد

3.برنامه هندسی

به منظور تولید یک آیتم بایستی با ترکیبی از مواد مختلف چاپ شود . بدین معنا که درچاپ این آیتم بایستی هم از مواد قابل انعطاف (قابل برنامه نویسی) و هم از مواد غیر قابل انعطاف استفاده کرد (بهره گرفت) .

Autodesk برنامه هندسی ویژه ای طراحی کرده که cybog project نامیده می شود و نقشی بسیار حیاتی در خود مونتاژی (self-assembly) ایفا می کند . به عبارت دیگر ، project cyborg نرم افزاری است که به کاربر این اختیار و توان را می دهد تا برنامه ها طراحی مورد نیاز حوزه تخصصی خود را ایجاد نماید . (از طراحی مهندسی بسته بندی گرفته تا خود مونتاژی در human scale) مفهوم خود مونتاژی Self-assembly در human پایه و اساس چاپ 4 بعدی را تشکیل می دهد . شباهت های بسیاری میان حوزه های گوناگون self-assembly وجود دارد . (مثلا تکنیک هایی که در سطح مولکولی به کار گرفته می شود هم انند تکنیک هایی است که در ساخت و تاسیسات مورد استفاده قرار می گیرد).

Floren Mazzoldi عضو تیم تحقیقاتی Autodesk توضیح می دهد که چاپ 4 بعدی در هر مقیاسی با مفهوم Folding material در مقیاس بزرگ فعالیت می کند یا در حوزه floding در مقیاس نانو ، چیزی که شما تولید میکنید بعد ها قادر است فرم (شکل) خود را تغییر دهد.

Stratasy تولید کننده بزرگ تجهیزات چاپ 3 بعدی ، دانش ، مهارت و تجربه خود را در زمینه دستگاه ها و مواد مصرفی به اشتراک می گذارد در حقیقت پروژه چاپ 4 بعدی Tibbit با بکارگیری تکنولوژی چاپ 3 بعدی stratasy امکان پذیر شد .

انرژی ای که برای این پروسه به کار گرفته می شود از یک طیف وسیعی برخوردار است از این انرژی برای تغییر فرم (شکل) آیتم چاپ شده 4 بعدی استفاده می شود . آزمایشات متعددی با آب / حرارت / مغناطیس / حرکت به عنوان تامین کننده انرژی انجام گرفته است .

Mazzoldi به این حقیقت اشاره دارد که اگرچه بکارگیری چاپ 4 بعدی در سطح مولکولی با ویروس های مختلف و DNA جزء اولین کارکردهای مهم این پدیده محسوب می شود . بکارگیری این نوع چاپ (چاپ 4 بعدی) در حوزه لوازم خانگی نیز از جذابیت خاصی برخوردار است.

تعجب نکنید این رویایی است که با بکارگیری چاپ 4 بعدی به واقعیت تبدیل شده است. یکی از نکات جالب و هیجان انگیز درباره چاپ 4 بعدی تولید آیتمی است که قابل برنامه نویسی باشد. بدین معنا که برای تغییر شکل نیازی به سنسورها / تراشه ها / سیم ها / موتور ها نداشته باشد.

زمانی که این پروسه بهتر و کامل تر شد . این فرصت برای ما فراهم آورده می شود تا با استفاده ها و کاربرد های بی پایان چاپ 4 بعدی باندیشیم.

اگر چه انتظار نمی رود چاپ 4 بعدی ظرف ده سال آینده به یک تولید مصرفی (در حد انبوه) برسد ، این انتظار را می توان داشت که این پدیده تحولی بزرگ در بسیاری از صنایع ایجاد کند. (با این حال یک سوال جدی در ذهن شکل می گیرد و آن ، این است که آیا این احتمالات / فرضیه ها / پیش بینی ها / در حد یک وهم و خیال باقی می مانند یا همگی تبدیل به واقعیت خواهند شد ؟)

آیا تا بحال به این قضیه اندیشیده اید که چاپ 4 بعدی موجب چه تحولاتی در زمینه تخصصی شما در آینده ای نزدیک خواهد شد ؟ اگر این مقاله به اندازه کافی حس کنجکاوی شما را (در این زمینه) برانگیخته فرصت را از دست ندهید و د اولین فرصت از ویدئویی که با موضوع «ظهور چاپ 4 بعدی» توسط شرکت skylar Tibbit تهیه شده دیدن فرمایید.
ویدیوی این مطلب رو اینجا ببیند
 
بالا