پرسش های متداول در مورد نام نويسی در E-DV البته اين مالِِِِِDV-2009 هست اما شرايطش يكسانه الا اسامي كشوراي واجد شرايط كه بعضي وقتها بالا و پايين ميشه!
1. کلمات "واجد شرایط"، "اهل" و "عهده داری" چه معنایی دارند؟ آیا این امکان وجود دارد که شخصی که متولد یک کشور واجد شرایط نمی باشد، در برنامه DV شرکت کند؟
کشور واجد شرایط شما معمولاً همان کشور محل تولدتان است. کشور واجد شرایط شما ارتباطی با محل زندگی شما ندارد. "اهل" معمولاً به معنای شخصی است که در یک کشور خاص متولد شده است، صرف نظر از این موضوع که شخص اکنون مقیم کشور دیگری بوده و یا تابعیت یک کشور دیگر را کسب نموده باشد. در مورد مساله مهاجرت، "اهل" می تواند به معنای شخصی باشد که به موجب بند (b)202 قانون مهاجرت و تابعیت این صلاحیت را دارد تا کشور دیگری به غیر از کشور محل تولد خود را به عنوان کشور "عهده دار" خود انتخاب کند.
به عنوان مثال، اگر شما در کشوری متولد شده اید که واجد شرایط شرکت در برنامه DV امسال نمی باشد، می توانید کشور محل تولد همسر خود را به عنوان کشور عهده دار خود انتخاب کنید، اما تنها در صورتی که همسرتان واجد شرایط لازم بوده و یک رواديدی DV-2 برای او صادر شود، شما قادر به دریافت یک رواديدی DV-1 خواهید بود و باید هر دو با هم با رواديدهای گونه گون (لاتاری گرین کارت) وارد ایالات متحده شوید. به صورتی مشابه، کشور محل تولد والدین نیز می تواند کشور "عهده دار" کودک صغیر غیرمستقل باشد.
در نهایت، اگر شما در کشوری متولد شده اید که واجد شرایط شرکت در برنامه DV امسال نمی باشد، کشور محل تولد هریک از والدین شما می تواند "عهده دار" شما باشد، در صورتی که هیچ یک از والدینتان در زمان تولد شما مقیم کشوری که واجد شرایط نیست، نبوده باشند. به طور کلی اشخاص، مقیم کشورهایی که محل تولدشان نمی باشد و یا تابعیت آن کشورها را کسب نکرده اند، در نظر گرفته نمی شوند و بازدید از یک کشور، ادامه تحصیل به صورت موقت در یک کشور و یا حضور در یک کشور به منظور اهداف تجاری و یا به نمایندگی از طرف یک کمپانی و یا دولت به معنای مقیم آن کشور بودن نیست.
در صورتی که کشوری غیر از کشور محل تولدتان عهده دار شما گردد، باید این اطلاعات را در فرم آنلاین الکترونیکی E-DV وارد نمایید؛ پرسش شماره 6. لطفاً توجه داشته باشید که ذکر یک کشور واجد شرایط و یا عهده دار شدن کشوری غیر از کشور محل تولدتان به صورتی نادرست (به عنوان مثال، کشوری که شما قادر به اثبات ادعای خود در آن مورد نباشید) منجر به مردود شدن درخواست شما خواهد شد.
2. آیا هیچگونه تغییر و یا شرایط و مقررات جدیدی در پروسه درخواست نام نويسی رواديد گونه گون (لاتاری گرین کارت) امسال وجود دارد؟
تمامی درخواست های قرعه کشی DV-2009 باید به صورت الکترونیکی از طریق تارنمای
www.dvlottery.state.gov و طی مهلت نام نويسی ارسال گردند. درخواست های کاغذی پذیرفته نخواهد شد.
تعدادی پرسش و گزینه جدید برای پاسخگویی به منظور جمع آوری اطلاعات تکمیلی متقاضی به DV-2009 افزوده شده است.
• کشوری که در حال حاضر در آن زندگی می کنید؟
• بالاترین میزان تحصیلات شما تا کنون چه می باشد؟ شما باید مشخص نمایید که کدام یک از موارد زیر نشان دهنده بالاترین میزان تحصیلات شما به شمار می رود: (1) دبستان، (2) دبیرستان، بدون اخذ مدرک، (3) دبیرستان با اخذ مدرک، (4) آموزشگاه حرفه ای، (5) گذراندن تعدادی از واحدهای دوره لیسانس، (6) مدرک دانشگاهی، (7) گذراندن تعدادی از واحدهای دوره فوق لیسانس، (8) مدرک فوق لیسانس، (9) گذراندن تعدادی از واحدهای دوره دکترا و (10) مدرک دکترا
• "قانوناً جدا شده" جایگزین واژه "جدا شده" در پرسش "وضعیت تأهل" در برنامه های قبلی DV شده است. جدایی قانونی به این معناست که دادگاه رسماً اعلام کرده است که شما و همسرتان از یکدیگر جدا شده اید و همسرتان دیگر نمی تواند به عنوان یکی از اعضای خانواده شما به ایالات متحده مهاجرت کند.
3. آیا امضاء و عکس تمامی اعضای خانواده لازم است و یا تنها باید برای متقاضی اصلی باشد؟
در فرم در خواست الکترونیکی رواديد گونه گون (لاتاری گرین کارت) نیازی به امضاء نیست. عکس جدید و انفرادی شما، همسرتان و تمامی فرزندان زیر 21 سال شما باید در فرم درخواست باشد. عکس های خانوادگی و یا دسته جمعی پذیرفته نخواهد شد. در زمینه اطلاعات مربوط به عکس لطفاً به بخش مشخصات عکس در صفحه 2 این جزوه مراجعه نمایید.
4. چرا متولدین برخی از کشورها واجد شرایط شرکت در برنامه رواديد گونه گون (لاتاری گرین کارت) نیستند؟
هدف از برنامه رواديد گونه گون (لاتاری گرین کارت) فراهم نمودن فرصت مهاجرت به ایالات متحده برای متولدین کشورهایی است که تعداد زیادی مهاجر به آمریکا اعزام نمی کنند. مطابق با قانون، متولدین کشورهایی که دارای "نرخ بالای مهاجرت" به آمریکا می باشند، نمی توانند رواديد گونه گون (لاتاری گرین کارت) را دریافت کنند. طبق قانون این کشورها شامل کشورهایی هستند که طی 5 سال گذشته بیش از 50,000 مهاجر را در شاخه های مهاجرت بر اساس روابط خانوادگی و استخدام شغلی به ایالات متحده اعزام داشته اند. USCIS هرساله میزان مهاجرت های فامیلی و استخدامی طی 5 سال گذشته را منتشر می کند تا از این طریق کشورهایی که متولدین آنها واجد شرایط شرکت در قرعه کشی سالیانه رواديد گونه گون (لاتاری گرین کارت) نیستند، مشخص گردند. با توجه به اینکه پیش از هر دوره برنامه DV در هر سال بطور جداگانه برنامه ریزی و تصمیم گیری می شود، فهرست کشورهایی که متولدین آنها واجد شرایط شرکت در قرعه کشی نیستند، ممکن است بطور سالیانه تغییر کند.
5. آیا هیچ محدودیت عددی برای DV-2009 وجود دارد؟
مطابق قانون، برنامه مهاجرت گونه گون (لاتاری گرین کارت) هرساله حداکثر 55,000 رواديدی اقامت دایم را برای افراد واجد شرایط فراهم می کند. با این حال در قانون تطبیق نیکاراگوئه و کمک به آمریکای مرکزی (NACARA) که در نوامبر 1997 به تصویب کنگره رسید، تصریح شده است که با آغاز برنامه DV-1999 و تا مادامی که لازم باشد، 5000 رواديد از 55.000 رواديدی سالیانه برنامه DV به طرح NACARA اختصاص خواهد یافت. این کاهش 5,000 رواديد از برنامه DV از DV-2000 آغاز شد و در DV-2009 نیز به قوت خود باقی خواهد ماند.
6. سهمیه های منطقه ای رواديد گونه گون (لاتاری گرین کارت) برای DV-2009 چگونه است؟
اداره خدمات شهروندی و مهاجرت ایالات متحده آمریکا (USCIS) هرساله و بر اساس فرمول های مشخص شده در بند 203(c) قانون مهاجرت و تابعیت (INA)، میزان سهمیه هر منطقه را تعیین می کند. پس از اتمام محاسبات USCIS، میزان سهمیه رواديدی هر منطقه اعلام خواهد شد.
. درخواست های DV-2009 در چه زمانی پذیرفته خواهند شد؟
زمان پذیرش درخواست های DV-2009 طی مهلت نام نويسی می باشد. هر ساله میلیون ها نفر طی مهلت نام نويسی در این برنامه شرکت می کنند. حجم انبوه درخواست ها مستلزم کار و فعالیت زیادی برای انتخاب برندگان و پروسه های بعدی است. برگزاری این برنامه طی ماه های اکتبر، نوامبر و دسامبر موجب خواهد شد تا انتخاب شدگان در زمان بندی مناسبی از انتخاب خود مطلع شوند و زمان کافی برای آمادگی و تکمیل پرونده های صدور رواديد را برای متقاضیان رواديد و سفارتخانه ها و کنسولگری های ما فراهم خواهد نمود. قویاً از شما خواسته می شود تا در اوایل مهلت نام نويسی درخواست خود را ارسال نمایید. حجم زیاد تقاضاها در اواخر مهلت نام نويسی ممکن است منجر به کند شدن سیستم گردد. هیچ درخواستی تحت هیچ عنوان پس از ظهر روز یکشنبه دوم دسامبر 2007 به وقت استاندارد شرق آمريکا ( EST) پذیرفته نخواهد شد.
8. آیا کسانی که در داخل ایالات متحده هستند می توانند در این برنامه شرکت کنند؟
بله، متقاضی می تواند در ایالات متحده یا یک کشور دیگر باشد و درخواست ها نیز می توانند از داخل ایالات متحده و یا خارج از آن ارسال گردند.
9. آیا هر متقاضی باید طی هر دوره ثبت نام E-DV در هر سال تنها یک درخواست ارسال نماید؟
بله، قانون تنها اجازه ارسال یک درخواست از طرف/ توسط هر متقاضی را طی هر دوره نام نويسی می دهد. اشخاصی که بیش از یک درخواست به نام آنها دریافت گردد، سلب صلاحیت خواهند شد. وزارت خارجه از تکنولوژی پیشرفته و سایر ابزار و امکانات برای شناسایی افرادی که طی مهلت نام نويسی بیش از یک درخواست ارسال می کنند، استفاده خواهد کرد. اشخاصی که بیش از یک درخواست ارسال می کنند، سلب صلاحیت شده و سابقه الکترونیکی آنها بطور دایمی در وزارت خارجه ثبت خواهد شد. افراد واجد شرایط می توانند هر ساله طی مهلت نام نويسی در این برنامه شرکت کنند.
10. آیا یک زن و شوهر می توانند هرکدام یک درخواست جداگانه ارسال نمایند؟
بله، یک زن و شوهر در صورتی که هر یک واجد شرایط لازم باشند، می توانند دو درخواست جداگانه ارسال کنند. در صورت انتخاب هریک از آنها، دیگری می تواند از طریق همسر انتخاب شده خود به ایالات متحده مهاجرت کند.
11. من باید در فرم E-DV خود کدام یک از اعضای خانواده را ذکر کنم؟
شما باید در درخواست خود نام همسر خود، که شامل شوهر یا زن و همچنین تمامی فرزندان مجرد زیر 21 سال خود را ذکر نمایید. نیازی به ذکر فرزندانی که در حال حاضر تابعیت ایالات متحده را داشته و یا به صورتی قانونی در آمریکا اقامت دایمی دارند، نمی باشد. حتی اگر شما از همسر خود جدا شده اید نیز باید نام او را در درخواست خود ذکر نمایید، مگرآنکه قانوناً از همسر خود جدا شده باشید.(بر اساس یک توافقنامه کتبی تایید شده توسط دادگاه و یا حکم دادگاه). اگر شما از همسر خود طلاق گرفته و یا قانوناً جدا شده اید، نیازی به ذکر نام همسر سابقتان نمی باشد. شما باید نام تمامی فرزندان مجرد و زیر 21 سال خود را ذکر نمایید. این موضوع شامل تمامی فرزندان خود شما، فرزندان همسرتان و یا فرزندانی که مطابق قوانین کشورتان به فرزندخواندگی قبول نموده اید، می باشد. مگر آنکه فرزند شما تابعیت ایالات متحده را داشته و یا به صورتی قانونی در آمریکا اقامتی دایمی داشته باشد. نام تمامی فرزندان زیر 21 سال خود را در درخواست خود ذکر نمایید، حتی اگر آنها دیگر با شما زندگی نمی کنند و یا شما نمی خواهید تا آنها از طریق برنامه DV به ایالات متحده مهاجرت کنند.
این موضوع که شما نام اعضای خانواده خود را در درخواستتان ذکر نموده اید به این معنا نمی باشد که آنها باید بعداً با شما به آمریکا مسافرت کنند. آنها می توانند در صورت تمایل در کشور خود باقی بمانند. با این حال اگر شما در فرم درخواست رواديدی خود نام یک شخص واجد شرایط وابسته به خود را ذکر نمایید که قبلاً نام او را در درخواست اصلی خود ذکر ننموده اید، پرونده شما مردود خواهد شد. این موضوع تنها شامل کسانی می شود که در زمان تکمیل فرم درخواست اصلی جزو اعضای خانواده شما بوده اند و شامل کسانی که پس از آن به عضویت خانواده شما در آمده اند، نمی شود. همسر شما نیز می تواند در عین حالی که نام او در درخواست شما ذکر شده است، درخواست جداگانه ای را ارسال نماید، در صورتی که هر دو درخواست شامل نام تمامی افراد وابسته به شما در خانواده تان باشد. به پرسش شماره 10 مراجعه نمایید.
12. آیا خود شخص باید درخواست خود را ارسال نماید و یا شخص دیگری می تواند از طرف متقاضی درخواستش را ارسال کند؟
متقاضیان می توانند خود درخواستشان را تکمیل و ارسال نمایند و یا از شخص دیگری بخواهند تا این کار را برای آنها انجام دهد. صرف نظر از این موضوع که آیا درخواست مستقیماً توسط خود متقاضی ارسال شده و یا از طریق وکیل، دوست، فامیل و ... ارسال شده است، تنها یک درخواست باید به نام هر متقاضی ارسال گردد و مسئولیت درست و کامل بودن اطلاعات ذکر شده در درخواست نیز بر عهده متقاضی می باشد. در صورت برنده شدن نیز اعلامیه این موضوع فقط به آدرس پستی ذکر شده در درخواست فرستاده خواهد شد.
13. نیاز به چه میزان تحصیلات و یا تجربه کاری می باشد؟
مطابق با قانون هر متقاضی باید حداقل دارای تحصیلات دبیرستانی و یا تحصیلاتی معادل آن بوده و یا دارای 2 سال تجربه کاری طی 5 سال گذشته در زمینه مشاغلی که انجام آنها نیازمند حداقل دو سال کارآموزی و یا تجربه است، باشد. "تحصیلات دبیرستانی و یا تحصیلات معادل آن" به معنای اتمام موفقیت آمیز 12 سال تحصیل در مقاطع دبستان و دبیرستان در ایالات متحده و یا اتمام موفقیت آمیز این تحصیلات در یک کشور دیگر با سیستم آموزشی مقاطع دبستان و دبیرستان که برابر با تحصیلات دبیرستانی در ایالات متحده باشد، است. مدارک و اسناد تحصیلی و تجربه کاری باید در زمان مصاحبه رواديد به کنسولگری ارایه گردد. برای تعیین صلاحیت تجربه کاری نیز از پایگاه اطلاعاتی O*net OnLine Database وزارت کار آمریکا استفاده خواهد شد.
چه مشاغلی برای برنامه رواديد گونه گون (لاتاری گرین کارت) مورد تایید می باشند؟
در پایگاه اطلاعاتی O*net OnLine Database وزارت کار (DOL)، تجربیات کاری به پنج "حوزه شغلی" تقسیم شده است. گرچه در تارنمای DOL مشاغل بسیاری وجود دارد، اما تنها برخی از مشاغل خاص واجد شرایط برنامه رواديد گونه گون (لاتاری گرین کارت) هستند. به منظور کسب صلاحیت لازم برای دریافت رواديد گونه گون (لاتاری گرین کارت) شما باید طی 5 سال گذشته حداقل دارای 2 سال سابقه کاری در زمینه مشاغل ذکر شده در حوزه های شغلی 4 یا 5 که دارای میزان آمادگی شغلی خاص (SVP) 7 و بالاتر هستند، باشید.
من چگونه می توانم مشاغل واجد شرایط را در تارنمای وزارت کار پیدا کنم؟
مشاغل واجد شرایط DV در O*Net Online Database مشخص شده اند. برای اطلاع از این موضوع که آیا تجربه شغلی شما واجد شرایط است یا خیر، اقدامات زیر را انجام دهید: "یافتن مشاغل" را انتخاب نموده و سپس یک "گروه شغلی" خاص را انتخاب کنید. به عنوان مثال، معماری و مهندسی را انتخاب نموده و بر روی دکمه "GO" کلیک کنید. سپس بر روی لینک یک شغل خاص کلیک کنید؛ به عنوان مثال، بر روی مهندسی هوافضا. پس از انتخاب یک شغل خاص، جدول "حوزه شغلی" را انتخاب کنید تا شماره حوزه شغلی مشخص شده و رده بندی آمادگی شغلی خاص (SVP) را پیدا کنید.
14. برندگان چگونه انتخاب می شوند؟
در مرکز کنسولی کنتاکی، تمامی درخواست های دریافت شده از هر منطقه به صورت مجزا شماره بندی می شود. پس از پایان مهلت نام نويسی، یک کامپیوتر درخواست ها را به صورت تصادفی از بین تمامی درخواست های دریافت شده در هر منطقه جغرافیایی انتخاب می کند. در هر منطقه، اولین درخواستی که به صورت تصادفی انتخاب می شود، اولین مورد ثبت شده و دومین درخواست انتخاب شده به صورت تصادفی، دومین مورد ثبت شده خواهد بود و این روند تا انتها ادامه خواهد یافت. تمامی درخواست های دریافت شده طی مهلت نام نويسی دارای شانسی برابر برای انتخاب در هر منطقه می باشند. هنگامی که یک درخواست انتخاب می شود، مرکز کنسولی کنتاکی یک نامه ابلاغیه را برای متقاضی می فرستد که حاوی دستورالعمل های لازم برای درخواست رواديد است. مرکز کنسولی کنتاکی پیگیری این موارد را تا زمانی که انتخاب شدگان برای دریافت رواديد دستورالعمل های لازم برای حضور در یک کنسولگری آمریکا به منظور انجام مصاحبه رواديد را دریافت نمایند و یا انتخاب شدگانی که در داخل آمریکا هستند برای تغییر وضعیت خود به یکی از دفاتر داخلی USCIS مراجعه کنند، ادامه می دهد.
تذکر مهم: ابلاغیه های کسانی که در قرعه کشی انتخاب شده اند، به وسیله E-Mail ارسال نخواهد شد. E-Mail هایی که به شما خبر برنده شدن در E-DV را می دهند، قانونی و معتبر نیستند.
15. آیا انتخاب شدگان می توانند وضعیت خود را از طریق USCIS تغییر دهند؟
بله، انتخاب شدگانی که در داخل ایالات متحده حضور دارند و دارای وضعیت قانونی در ایالات متحده نمی باشند، به موجب بند 245 INA می توانند برای تغییر وضعیت خود و دریافت اقامت دایم آمریکا به USCIS مراجعه کنند. متقاضیان باید اطمینان حاصل کنند که USCIS می تواند پرونده آنها را به طور کامل، شامل هرگونه پروسه ای خارج از آمریکا، تا پیش از 30 سپتامبر 2009 تکمیل نماید. تحت هیچ شرایطی پس از نیمه شب 30 سپتامبر 2009 به وقت EST هیچگونه رواديدی برای برنامه DV-2009 صادر نخواهد شد.
16. آیا به متقاضیانی که انتخاب نشده اند نیز اطلاع داده خواهد شد؟
خیر، متقاضیانی که انتخاب نشده اند، هیچگونه پاسخی برای درخواستشان دریافت نخواهند کرد. تنها به کسانی که انتخاب شده اند، اطلاع داده می شود. کلیه نامه های ابلاغیه 5 تا 7 ماه پس از پایان مهلت نام نويسی به آدرس قید شده در درخواست متقاضیان فرستاده خواهد شد. با توجه به این که به کسانی که انتخاب نشده اند، اطلاع داده نخواهد شد، هر شخصی که پس از 5 تا 7 ماه پس از پایان مهلت نام نويسی هیچ ابلاغیه ای دریافت ننماید، متوجه خواهد شد که درخواست او انتخاب نشده است.
17. چند نفر انتخاب خواهند شد؟
50,000 رواديد برای DV-2009 صادر خواهد شد، اما تعداد انتخاب شدگان بیشتر از این رقم می باشد. زیرا این احتمال وجود دارد که برخی از کسانی که جزو 50,000 نفر اول انتخاب شده اند، واجد شرایط لازم برای دریافت رواديد نبوده و یا خود پروسه دریافت رواديدیشان را دنبال نکنند. از همین رو مرکز کنسولی کنتاکی بیش از 50,000 درخواست را انتخاب می کند تا در نهایت تمامی رواديدهای موجود DV صادر گردد. از سوی دیگر این امر به آن معنا می باشد که تعداد کافی رواديد برای تمامی کسانی که در ابتدا انتخاب شده اند وجود نخواهد داشت. تمامی متقاضیان انتخاب شده در اسرع وقت از مکان خود در لیست اطلاع خواهند یافت. مصاحبه های برنامه DV-2009 از اکتبر 2008 آغاز خواهد شد. مرکز کنسولی کنتاکی 4 تا 6 هفته پیش از زمان تعیین شده برای مصاحبه با افسران کنسولگری های آمریکا در خارج از این کشور، وقت مصاحبه را به متقاضیان انتخاب شده اطلاع خواهد داد. در هر ماه با توجه به محدودیت شماره های رواديد، برای متقاضیانی که در آن ماه آماده دریافت رواديد باشند، رواديد صادر خواهد شد. پس از صدور تمامی 50.000 رواديد، برنامه DV آن سال به پایان خواهد رسید. عموماً صدور رواديدها تا پیش از سپتامبر 2009 پایان خواهد یافت. انتخاب تصادفی توسط کامپیوتر مرکز کنسولی کنتاکی به معنای تضمین دریافت رواديد توسط شما نخواهد بود.
18. آیا متقاضیان شرکت در برنامه E-DV باید دارای حداقل سن خاصی باشند؟
برای شرکت در برنامه لزومی به داشتن حداقل سن خاصی نمی باشد، اما شرط لازم برای داشتن تحصیلات دبیرستانی و یا تجربه شغلی دو ساله برای هر متقاضی اصلی در زمان ارسال درخواست، موجب رد صلاحیت اکثر متقاضیان زیر 18 سال می شود.
19. آیا برای برنامه E-DV باید هزینه ای پرداخت کرد؟
ارسال یک درخواست الکترونیکی قرعه کشی متضمن پرداخت هیچگونه هزینه ای نمی باشد. متقاضیان DV باید کلیه هزینه های صدور رواديد را در زمان درخواست رواديد مستقیماً به صندوق کنسولی سفارتخانه و یا کنسولگری آمریکا پرداخت کنند. جزییات مربوط به هزینه های مهاجرت و صدور رواديد گونه گون همراه با ابلاغیه توسط مرکز کنسولی کنتاکی برای انتخاب شدگان فرستاده خواهد شد.
20. آیا دلایل و مدارک رد صلاحیت متقاضیان DV برای دریافت رواديد به آنها ارایه می شود؟ و یا جلسه ویژه ای برای رسیدگی مجدد به درخواست آنها برگزار می شود؟
خیر. مبنای عدم صدور رواديد برای متقاضیان، دلایل عدم صلاحیت برای دریافت رواديد مهاجرت مطابق با قانون مهاجرت و تابعیت خواهد بود. در این قانون هیچگونه بندی در زمینه ارایه دلایل و مدارک رد صلاحیت متقاضیان به غیر از مواردی که در قانون ذکر شده است و هم چنین برگزاری جلسه ای ویژه برای رسیدگی مجدد به درخواست متقاضیان وجود ندارد.
21. آیا اشخاصی که به طریقی دیگر برای مهاجرت به آمریکا درخواست رواديد نموده اند می توانند در برنامه DV نیز شرکت کنند؟
بله، این اشخاص می توانند در برنامه DV شرکت کنند.
22. انتخاب شدگان تا چه زمانی فرصت دارند تا برای دریافت رواديد DV اقدام کنند؟
انتخاب شدگان برنامه DV-2009 تنها طی سال مالی 2009 یعنی از 1 اکتبر 2008 تا 30 سپتامبر 2009 می توانند برای دریافت رواديد اقدام کنند. متقاضیان باید تا پایان سال مالی رواديد DV خود را دریافت نموده و یا وضعیت اقامت خود را تغییر دهند. مهلت کسانی که انتخاب شده اند، اما رواديد خود را طی سال مالی 2009 دریافت نکرده اند در سال آینده تمدید نخواهد شد. همچنین همسران و فرزندان انتخاب شدگان در برنامه DV-2009 نیز تنها می توانند رواديد DV خود را بین اکتبر 2008 و سپتامبر 2009 دریافت کنند. متقاضیانی که از کشورهای خارجی نام نويسی نموده اند نیز نامه وقت مصاحبه خود را تا 6 هفته پیش از زمان تعیین شده برای مصاحبه از مرکز کنسولی کنتاکی دریافت خواهند نمود.
23. در صورت مرگ یکی از انتخاب شدگان E-DV، پرونده DV او چه خواهد شد؟
مرگ کسی که در قرعه کشی برنده شده است، به صورت خودکار موجب حذف پرونده او خواهد شد. همسر و فرزندان واجد شرایط او نیز دیگر نمی توانند رواديد DV را دریافت کنند.
24. E-DV آنلاین چه زمانی آغاز خواهد شد؟
درخواست آنلاین طی مهلت نام نويسی – از ظهر 3 اکتبر 2007 به وقت استاندارد شرق آمريکاEDT (GMT-4) تا ظهر 2 دسامبر 2007 به وقت استاندارد شرق آمريکاEST (GMT-5) – در دسترس خواهد بود.
25. آیا من می توانم فرم درخواست E-DV را در قالب یک فایل مایکروسافت ورد (و یا هر برنامه دیگری) دانلود نموده و سپس آنرا تکمیل کنم؟
خیر، شما نمی توانید فرم را برای تکمیل آن در آینده در قالب یک برنامه دیگر ذخیره نمایید. فرم درخواست E-DV صرفاً یک فرم آنلاین می باشد. این موضوع بیش از یک قالب اختصاصی مانند ورد (Word) سبب جهانی شدن فرم DV می شود. این پروسه نیازمند تکمیل و ارسال فرم بصورت آنلاین خواهد بود.
26. در صورتی که من به یک اسکنر دسترسی نداشته باشم، آیا می توانم عکسم را برای بستگانم در ایالات متحده بفرستم تا آنها عکس من را اسکن نموده و در یک دیسک ذخیره نمایند و سپس آن دیسک را برای من بفرستند تا من درخواست خود را تکمیل کنم؟
بله، می توانید این کار را بکنید؛ در صورتی که عکس شما دارای مشخصات ذکر شده در بالا بوده و عکس بصورت الکترونیکی همزمان با ارسال درخواست آنلاین E-DV و همراه با آن فرستاده شود. متقاضیان باید هنگام تکمیل فرم آنلاین فایل عکس اسکن شده خود را داشته باشند. نمی توان عکس را جدا از درخواست آنلاین ارسال کرد. برای هر متقاضی باید تنها یک درخواست آنلاین ارسال گردد. ارسال چند درخواست موجب رد صلاحیت آن متقاضی در DV-2009 خواهد شد. کل درخواست (شامل عکس و فرم تکمیل شده) را می توان بصورت الکترونیکی از ایالات متحده و یا هر کشور دیگری ارسال نمود.
27. آیا من می توانم فرم را بصورت آنلاین ذخیره کنم تا از این طریق ابتدا قسمت هایی از فرم را پر نمایم و سپس آنرا تکمیل و ارسال کنم؟
خیر، نمی توان این کار را انجام داد. فرم E-DV را باید طی یک مرحله تکمیل و ارسال نمود. با این حال، به علت اینکه فرم دارای دو قسمت است و همچنین به علت اختلالات احتمالی در شبکه اینترنت و احتمال تاخیر، طراحی سیستم E-DV به گونه ای می باشد که حداکثر 60 دقیقه زمان را بین دانلود فرم و دریافت فرم در تارنمای E-DV پس از تکمیل آنلاین آن فراهم نموده است. در صورتی که پس از 60 دقیقه هنوز فرم دریافت نشده باشد، اطلاعات وارد شده در فرم تا آن زمان حذف خواهد شد. این امر امکان جایگزین شدن تصادفی یک فرم تکمیل شده را با یک فرم ناقص قبلی از بین می برد. به عنوان مثال، تصور نمایید که یک متقاضی که دارای همسر و یک فرزند می باشد، قسمت اول فرم را تکمیل و ارسال نموده و اکنون قسمت دوم فرم را دریافت کرده است، اما به علت پیدا نکردن فایل عکس فرزند خود برای ارسال فرم دوم کمی معطل می شود. در صورتی که او طی 60 دقیقه فرم دوم را نیز تکمیل و ارسال نماید که مشکلی وجود نخواهد داشت، اما اگر فرم دوم پس از 60 دقیقه دریافت گردد، از متقاضی خواسته می شود که مجدداً از ابتدا شروع به تکمیل فرم ها نماید. در دستورالعمل DV-2009 به صورتی کاملاً واضح و شفاف تمامی اطلاعات لازم برای تکمیل فرم ها توضیح داده شده است. بدین ترتیب شما قادر خواهید بود تا پیش از آغاز تکمیل آنلاین فرم، کاملاً آماده شده و اطلاعات مورد نیاز را جمع آوری نمایید.
28. طبق این دستورالعمل اگر عکس دیجیتالی ارسال شده مطابق با مشخصات ذکر شده نباشد، سیستم به صورت خودکار فرم درخواست E-DV را رد نموده و به فرستنده فرم اطلاع می دهد. آیا در این صورت متقاضی می تواند مجدداً درخواست جدیدی را ارسال نماید؟
بله، می توان مجدداً درخواست را ارسال کرد. از آنجاییکه درخواست متقاضی به صورت خودکار رد شده است، در حقیقت وصول این درخواست در تارنمای E-DV ثبت نشده است. این درخواست به عنوان یک درخواست دریافت شده E-DV در نظر گرفته نمی شود و هیچگونه رسید دریافتی برای آن فرستاده نخواهد شد. اگر عکس دیجیتالی فرستاده شده مطابق با شرایط ذکر شده نباشد، درخواست متقاضی به صورت خودکار توسط تارنمای E-DV رد خواهد شد. با این حال، به علت ماهیت اینترنت، زمانی که طول می کشد تا پیغام رد درخواست متقاضی به دست او برسد، نامشخص است. در صورتی که متقاضی بتواند مشکل عکس را برطرف نموده و فرم های یک و دو را طی 60 دقیقه ارسال کند، مشکلی وجود نخواهد داشت. در غیر اینصورت باید روند نام نويسی از ابتدا آغاز گردد. یک متقاضی می تواند آنقدر درخواست خود را اصلاح و مجدداً ارسال نماید تا درخواست تکمیل شده خود را ارسال نموده و تاییدیه دریافت درخواست خود را دریافت کند.
29. آیا تاییدیه الکترونیکی مبنی بر دریافت فرم تکمیل شده E-DV توسط سیستم آنلاین، بلافاصله پس از ارسال فرم دریافت می شود؟
پاسخ تارنمای E-DV مبنی بر دریافت یک فرم قابل قبول E-DV، بلافاصله توسط این تارنما ارسال خواهد شد. با این حال، مدت زمانی که طول خواهد کشید تا این پاسخ به دست فرستنده برسد، با توجه به ماهیت اینترنت، غیرقابل پیش بینی است. اگر چندین دقیقه از کلیک بر روی دکمه "ارسال" گذشته باشد، می توانید مجدداً بر روی این دکمه کلیک کنید. کلیک مجدد بر روی دکمه "ارسال" به علت عدم دریافت تاییدیه دریافت، موجب بروز خطا در سیستم E-DV نخواهد شد. یک متقاضی می تواند آنقدر درخواست خود را اصلاح و مجدداً ارسال نماید تا درخواست تکمیل شده خود را ارسال نموده و تاییدیه دریافت درخواست خود را دریافت کند.
30. من چگونه می توانم از صحت و اعتبار یک ابلاغیه برنده شدن در قرعه کشی اطمینان حاصل نمایم؟ من چگونه می توانم مطمئن گردم که در حقیقت در قرعه کشی DV برنده شده ام؟
پس از آنکه یک متقاضی به صورت تصادفی از بین تمامی متقاضیان واجد شرایط برنامه قرعه کشی کامپیوتری E-DV وزارت خارجه انتخاب می شود، ابلاغیه انتخاب آنها توسط E-Mail برایشان فرستاده نخواهد شد. انتخاب شدگان بین مه و ژوییه 2008 و فقط از طریق یک نامه به آدرس قید شده در فرم درخواست E-DV خود از این موضوع اطلاع خواهند یافت. تنها به اشخاصی که به صورت تصادفی انتخاب شده اند، اطلاع داده خواهد شد. کسانی که انتخاب نشده اند، هیچگونه ابلاغیه ای دریافت نمی کنند. سفارتخانه ها و کنسولگری های ایالات متحده قادر به ارایه لیست کسانی که برای دریافت رواديد انتخاب شده اند، نخواهند بود.
نامه های ابلاغیه انتخاب شدگان توسط مرکز کنسولی کنتاکی (KCC) فرستاده خواهد شد. این نامه ها شامل دستورالعمل های لازم برای روند درخواست رواديد می باشند. مطابق با این دستورالعمل ها، متقاضیان انتخاب شده تمامی هزینه های مهاجرت و دریافت رواديد گونه گون را هنگام ارایه درخواست رواديد خود در سفارتخانه و یا کنسولگری ایالات متحده پرداخت خواهند نمود. صندوق دار یا افسر کنسولگری پس از دریافت هزینه ها، رسید دولتی آمریکا را در ازای آن به متقاضی خواهد داد. شما نباید به هیچ وجه هزینه های رواديد DV را از طریق پست، وسترن یونیون و یا سایر خدمات حمل و نقل ارسال نمایید.
درخواست های قرعه کشی E-DV بر روی اینترنت و در تارنمای رسمی E-DV متعلق به دولت ایالات متحده
www.dvlottery.state.gov تکمیل می شوند. KCC تنها برای انتخاب شدگان نامه می فرستد. KCC، دفاتر کنسولی و یا دولت ایالات متحده هرگز از طریق E-Mail انتخاب شدگان را مطلع نمی نمایند و هیچ طرحی برای استفاده از E-Mail در برنامه DV-2009 وجود ندارد.
بخش خدمات رواديد وزارت خارجه آمریکا به عموم مردم هشدار می دهد که تنها تارنماهایی با پسوند ".gov" تارنماهای رسمی دولت آمریکا به شمار می روند. بسیاری از تارنماهای غیردولتی (با پسوندهای ".com" یا ".org" و یا ".net") نیز دربرگیرده اطلاعات معتبر و بسیار مفیدی در زمینه مهاجرت و دریافت رواديد می باشند. صرف نظر از محتویات تارنماهای غیردولتی، وزارت خارجه آمریکا اطلاعات و مطالب موجود در این تارنماها را تایید، حمایت و یا توصیه نمی کند.
برخی از تارنماها ممکن است مراجعه کنندگان خود و مردم را گمراه نمایند که آنها تارنماهایی رسمی و دولتی هستند و ممکن است از طریق ارسال E-Mail برای شما سعی نمایند شما را تطمیع نمایند تا پیشنهادهایشان را بپذیرید. این تارنماها ممکن است از شما بخواهند که برای دریافت خدماتی مانند فرم ها و اطلاعات مربوط به مهاجرت، پول پرداخت کنید. این فرم ها و اطلاعات به صورت رایگان در بخش خدمات رواديد تارنمای وزارت خارجه ایالات متحده و یا در بخش کنسولی تارنماهای سفارتخانه های آمریکا در خارج قرار دارند. علاوه بر این، این تارنماها ممکن است از شما بخواهند در ازای خدماتی که هیچگاه دریافت نخواهید نمود، پول پرداخت کنید؛ خدماتی مانند تکمیل فرم مهاجرت گونه گون (لاتاری گرین کارت) و یا هزینه های رواديد. اگر شما هرگونه پولی را به این شیادان پرداخت نمایید، دیگر قادر به بازپس گرفتن پول خود نخواهید بود. همچنین شما باید از ارسال هرگونه اطلاعات شخصی خود که منجر به دزدی/تقلب در هویت شما توسط این تارنماها خواهد شد، خودداری کنید.
31. من چگونه باید کلاهبرداری های اینترنتی یا E-Mail های نادرست و غیرموثق را گزارش کنم؟
اگر شما می خواهید بر علیه یک تقلب و کلاهبرداری اینترنتی شکایت کنید، می توانید به تارنمای econsumer.gov که متعلق به کمیسیون تجاری فدرال می باشد، مراجعه نمایید که تلاشی مشترک بین آژانس های حمایت از مصرف کنندگان در 17 کشور جهان در تارنمای
http://www.econsumer.gov.english/ می باشد. یا می توانید به اداره تحقیقات فدرال (FBI) Internet Crime Complaint Center or IC3 مراجعه کنید. برای شکایت در مورد E-Mail های غیرموثق و ناخواسته نیز با Department of Justice contact us page تماس بگیرید.
32. اگر من از طریق برنامه DV موفق به گرفتن رواديد شوم، آیا دولت ایالات متحده برای خرید بلیط هواپیما به مقصد آمریکا، پیدا کردن خانه و شغل، فراهم نمودن مراقبت های پزشکی و ارایه سایر کمک های مالی تا زمان استقرار کامل من در آمریکا به من کمک خواهد کرد؟
خیر، به متقاضیانی که رواديد آمریکا را دریافت می کنند، هیچگونه کمکی از قبیل بلیط هواپیما، مسکن و سایر کمک های مالی تعلق نخواهد گرفت. در صورتی که شما برای دریافت رواديد DV انتخاب شوید، پیش از صدور رواديد باید اثبات نمایید که در ایالات متحده هزینه شما بر دوش جامعه نخواهد بود. اثبات این موضوع می تواند از طریق دارایی های شخصی شما، سوگندنامه حمایت از شما (فرم I-134) توسط یک دوست یا فامیل مقیم در ایالات متحده و/یا پیشنهاد استخدام شما توسط یک کارفرما در ایالات متحده باشد.
منبع:
state.gov
موفق باشيد!