tabibsonati
کاربر تازه وارد
- تاریخ عضویت
- 20 فوریه 2021
- نوشتهها
- 6
- لایکها
- 2
- سن
- 26
حجامت، روشی کارآمد، ارزشمند و غیرقابل انکار در درمانگری به روش طب ایرانی است، اما متاسفانه امروزه شاهدیم در کنار تبلیغات آنچنانی در حجم انبوه، همه مردم را بدون درنظر گرفتن شرایط مختلف به حجامت در روزهایی از سال میخوانند یا تقویم هایی را چاپ و در بین عموم منتشر میکنند که در آن ها روزهای خوب حجامت مشخص شده است.
.
اما چالش اصلی از آن جایی شروع میشود که این جریان یعنی حجامت در روزهای خاصی از سال را منسوب به ائمه معصومین میدانند، حال ما در این پست می خواهیم از دیدگاه چند تن از متخصصان طب سنتی، صحت یا عدم صحت این انتساب و این که آیا حجامت در روزهای خاصی مانند هفتم حزیران تحت عنوان حجامت حریزان برای همگان خوب است یا خیر را مورد بررسی قرار دهیم.
.
◀ جریان حجامت در هفتم حزیران
.
این روزاها روی انجام حجامت در روز هفتم حزیران، از ماههای رومی که در هر سال معادل ۲۹ یا ۳۰ خرداد است، مانور فراوان داده میشود و این به عنوان یک پیام قطعی و مورد تاکید از طرف معصومین تلقی شده است.
این جریان، همه مردم را به صورت یک فراخوان عام دعوت به انجام حجامت مینماید.
حتی مطب پزشکان که در آن به صورت قانونی حجامت انجام میشود و خصوصاً مراکز غیرقانونی حجامت زیر نظر این جریان افراطی مملو از مراجعه کنندگان جهت حجامت میگردد.
برخی از مردم نیز خودسرانه به اماکن متفرقه مراجعه میکنند و درخواست حجامت بدون ویزیت پزشک را دارند که گاهاً نیز به راحتی پذیرفته میشود.
برخی با بی توجهی و بی مبالاتی به نام طب اسلامی، روز «حزیران» را بعنوان روز خاص حجامت معرفی میکنند. درحالی که بنابر مبانی استنباطی، هیچ مستمسک قابل توجهی در این مورد در دست نیست.
.
◀ آیا انتساب این توصیه به ائمه معصومین صحیح است؟
.
با پیگیری دکتر مرتضی مجاهدی در بررسی های اولیه انجام شده توسط اساتید علوم حدیث در حوزه علمیه، تنها یک روایت در این مورد در منابع حدیثی ذکر شده است که این روایت هم از بین منابع اولیه حدیثی که مربوط به قرون اولیه بعد از ائمه می باشند، تنها در کتاب مکارم الاخلاق به عنوان کتابی درباره آداب و اخلاق اسلامی نوشته حسن بن فضل طبرسی عالم شیعه قرن ششم قمری، ذکر شده است و البته در برخی کتب روایی متاخر مانند بحارالانوار که منبع روایی محسوب نمیشوند هم آن را منعکس نموده است.
متاسفانه این روایت مرسل است یعنی سند و راویان حدیث مشخص نشده است.
.
اما چالش اصلی از آن جایی شروع میشود که این جریان یعنی حجامت در روزهای خاصی از سال را منسوب به ائمه معصومین میدانند، حال ما در این پست می خواهیم از دیدگاه چند تن از متخصصان طب سنتی، صحت یا عدم صحت این انتساب و این که آیا حجامت در روزهای خاصی مانند هفتم حزیران تحت عنوان حجامت حریزان برای همگان خوب است یا خیر را مورد بررسی قرار دهیم.
.
◀ جریان حجامت در هفتم حزیران
.
این روزاها روی انجام حجامت در روز هفتم حزیران، از ماههای رومی که در هر سال معادل ۲۹ یا ۳۰ خرداد است، مانور فراوان داده میشود و این به عنوان یک پیام قطعی و مورد تاکید از طرف معصومین تلقی شده است.
این جریان، همه مردم را به صورت یک فراخوان عام دعوت به انجام حجامت مینماید.
حتی مطب پزشکان که در آن به صورت قانونی حجامت انجام میشود و خصوصاً مراکز غیرقانونی حجامت زیر نظر این جریان افراطی مملو از مراجعه کنندگان جهت حجامت میگردد.
برخی از مردم نیز خودسرانه به اماکن متفرقه مراجعه میکنند و درخواست حجامت بدون ویزیت پزشک را دارند که گاهاً نیز به راحتی پذیرفته میشود.
برخی با بی توجهی و بی مبالاتی به نام طب اسلامی، روز «حزیران» را بعنوان روز خاص حجامت معرفی میکنند. درحالی که بنابر مبانی استنباطی، هیچ مستمسک قابل توجهی در این مورد در دست نیست.
.
◀ آیا انتساب این توصیه به ائمه معصومین صحیح است؟
.
با پیگیری دکتر مرتضی مجاهدی در بررسی های اولیه انجام شده توسط اساتید علوم حدیث در حوزه علمیه، تنها یک روایت در این مورد در منابع حدیثی ذکر شده است که این روایت هم از بین منابع اولیه حدیثی که مربوط به قرون اولیه بعد از ائمه می باشند، تنها در کتاب مکارم الاخلاق به عنوان کتابی درباره آداب و اخلاق اسلامی نوشته حسن بن فضل طبرسی عالم شیعه قرن ششم قمری، ذکر شده است و البته در برخی کتب روایی متاخر مانند بحارالانوار که منبع روایی محسوب نمیشوند هم آن را منعکس نموده است.
متاسفانه این روایت مرسل است یعنی سند و راویان حدیث مشخص نشده است.