• پایان فعالیت بخشهای انجمن: امکان ایجاد موضوع یا نوشته جدید برای عموم کاربران غیرفعال شده است

دانستنیهای عمومی خودرو

آيا نحوه رانندگي به نوع و رنگ خودرو بستگي دارد؟


  • Total voters
    19

owl.city

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
8 ژوئن 2012
نوشته‌ها
1,604
لایک‌ها
545
بابا تو ديگه كي هستي اينجا واقعا كاربرد داره،
 

aresone

Registered User
تاریخ عضویت
10 فوریه 2012
نوشته‌ها
95
لایک‌ها
27
میبینی این شرکت هیوندا هم همه چی رو به اسم خودش ثبت میکنه واقعا که . .. !!!
 

LORD.SPY

Registered User
تاریخ عضویت
7 سپتامبر 2011
نوشته‌ها
463
لایک‌ها
117
یه کاری کردین دیگه نمیاد فروم :D
 

mohamadreza-23

Registered User
تاریخ عضویت
26 فوریه 2013
نوشته‌ها
646
لایک‌ها
411
اون گزینه "خوبه ولی قدر نمیدونن" رو من زدم نبینم کسی فوش بده:|
 

jefridav

Registered User
تاریخ عضویت
9 اکتبر 2010
نوشته‌ها
1,689
لایک‌ها
153
سن
40
محل سکونت
تهران
همین کارارو میکنین که ملت فرار مغزها میشن دیگه....
همچین کیسه.... کوبیدین سر بدبخت که تو افق محو شده......
 

rockefeller

Registered User
تاریخ عضویت
19 سپتامبر 2011
نوشته‌ها
1,344
لایک‌ها
462
محل سکونت
تهران
یه رفیق دارم همیشه میگه ملت منتظرن زانوت برسه به زمین ، اونوقت ....
آره عزیزان.
 

hamedsullivan

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
16 دسامبر 2005
نوشته‌ها
6,664
لایک‌ها
137
سن
45
محل سکونت
on the road
عرض سلام و ارادت خدمت دوستان عزیز

بالاخره بعد از مذاکرات طولانی , توافقات و برطرف شدن موانع , آکادمی رانندگی حرفه ای رو راه اندازی کردیم .

آموزش تئوری و عملی اتومبیلرانی در پیست.

مربی : حامد سام , مربی و مسئول آموزش کمیته اسپرت هیات اتومبیلرانی تهران.

علاقه مندان میتونن همین جا یا در پیغام خصوصی سوالاتشون رو مطرح کنن.









#ریس #رانندگی #اکادمی #سرعت #اتومبیل #هیات #حامد #سام #مربی #پیست #ماشین #ریسینگ #لاین #موتور #تیونینگ
 
Last edited:

پرشین طولز

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
29 اکتبر 2013
نوشته‌ها
60
لایک‌ها
60
سلام .
هزینه؟
 

takesh

Registered User
تاریخ عضویت
4 مارس 2012
نوشته‌ها
5,312
لایک‌ها
4,325
محل سکونت
جَـفَـنـگِـــستــانــ...... . . . . .
خوب همینجا دادا استارت کن دیگه من خعلی شیفته رانندگی خرکی هستم !! با ماشین ددی کلی هم تصادف داشتم ! :D

اولین سوال :

داووش این سیستم ترمز و گاز باهم رو یه توضیح میدی؟ من امتحان کردم مالی نبود ! باید باهم سیماشون رو تنظیم کنیم؟
 

hamedsullivan

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
16 دسامبر 2005
نوشته‌ها
6,664
لایک‌ها
137
سن
45
محل سکونت
on the road

hamedsullivan

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
16 دسامبر 2005
نوشته‌ها
6,664
لایک‌ها
137
سن
45
محل سکونت
on the road
خوب همینجا دادا استارت کن دیگه من خعلی شیفته رانندگی خرکی هستم !! با ماشین ددی کلی هم تصادف داشتم ! :D

اولین سوال :

داووش این سیستم ترمز و گاز باهم رو یه توضیح میدی؟ من امتحان کردم مالی نبود ! باید باهم سیماشون رو تنظیم کنیم؟

البته اون مدل رانندگی که شما میفرمایید مد نظر ما نیست :) در مورد مسائل حرفه ای هم در تاپیک جداگانه توضیح دادم تا حدودی.
 

acostic

Registered User
تاریخ عضویت
11 نوامبر 2013
نوشته‌ها
1,140
لایک‌ها
756
خودروهای سایز مینی
این خودروها اکثرا دارای ظاهری بسیار کوچک بوده و دارای 4 ویژگی منحصر به فرد هستند .

1. دارای بدنه بسیار کوچک و طراحی کوچم هستند .

2. معمولا دارای 3 درب هاچ بک هستند ، البته در برخی موارد 5 درب هاچ بک نیز مشاهده شده است که در این رده قرار خواهد گرفت .

3. دارای موتورهایی با حجم بسیار کم بوده و اکثرا حجم موتور آنها به زیر 1000cc یا 1.0Lit می رسد .

4. طول این خودروها معمولا کمتر از 3600میلی متر می باشد .

1.jpg



چنین خودروهایی که دارای ویژگی های فوق باشند را ، خودروهای A Segment یا کلاس A می نامند .



خودروهای سایز کوچک
این خودروها عموما با نام خودروهای کوچک نیز شناخته می شوند . این کلاس عموما بعد از کلاس A مشاهده می شود و تفاوتهای بسیاری در این زمینه با کلاس قبلی خود دارد که شامل :

1. دارای بدنه بزرگتر از لحاظ طول و عرض نسبت خودروهای مینی یا همان A Class .

2. حجم موتور اکثرا بیش از 1000cc و کمتر از 1500cc هست ( البته در برخی موارد موتورهای توربو ، و موتورهایی تا حجم 2000cc نیز در این گروه هستند ) .

3. دارای بدنه هاچ بک و دارای 3 درب و یا 5 درب .

4. طول این خودروها عموما به 4000میلی متر نمی رسد .

5. دارای عملکردی بهتر از کلاس مینی ولی دارای مصرف سوخت بالاتر نسبت به کلاس مینی .

6. دارای تجهیزات ، امکانات رفاهی و امکانات ایمنی بهتر و بیشتر از خودروهای مینی .

2.jpg



این را نباید فراموش کرد که بیشتر منظور از بیان سخنان گفته شده ، بیشتر تصویری کلی از این کلاس بوده و در برخی موارد 1 یا 2 مورد از موارد بالا نفقص شده ، ولی همچنان خودروی مذکور در کلاس B قرار می گیرد .

خودروهایی که دارای ویژگی های گفته شده باشند را B Segment یا خودروی کلاس B نام گذاری می نمایند .



خودروهای سایز متوسط
این خودروها عموما با نام خودروهای متوسط و یا پایین متوسط نیز شناخته می شوند . این کلاس عموما بعد از کلاس B مشاهده می شوند و تفاوتهای بسیاری در این زمینه با کلاس قبلی خود دارد که شامل :

1. دارای بدنه بزرگتر از لحاظ طول و عرض نسبت خودروهای کوچک یا همان B Class .

2. حجم موتور اکثرا بیش از 1300cc و کمتر از 2000cc هست ( البته در برخی موارد موتورهای توربو ، و موتورهایی تا حجم 3000cc و یا بیشتر نیز دیده شده است ) .

3. دارای بدنه هاچ بک و دارای 3 درب و یا 5 درب . دارای بدنه سدان 4 درب .

4. طول این خودروها عموما به بیش از 4000میلی متر می رسد .

5. دارای عملکردی بهتر از کلاس کوچک ولی دارای مصرف سوخت بالاتر نسبت به کلاس کوچک .

6. دارای تجهیزات ، امکانات رفاهی و امکانات ایمنی بهتر و بیشتر از خودروهای کوچک ، اما این امکانات رفاهی همیشه دارای کیفیتی با قیمت مناسب و اقتصادی بوده و کمتر دیده شده است که قطعات ، تجهیزات و امکانات رفاهی ، دارای کیفیتی بالا ، در این مورد استفاده گردد .

3.jpg



این را نباید فراموش کرد که بیشتر منظور از بیان سخنان گفته شده ، بیشتر تصویری کلی از این کلاس بوده و در برخی موارد 2 یا 3 مورد از موارد بالا نفقص شده ، ولی همچنان خودروی مذکور در کلاس B قرار می گیرد .

خودروهایی که دارای ویژگی های گفته شده باشند را C Segment یا خودروی کلاس C نام گذاری می نمایند .



خودروهای سایز بزرگ
این خودروها عموما با نام خودروهای بزرگ نیز شناخته می شوند . این کلاس عموما بعد از کلاس C مشاهده می شوند و تفاوتهای بسیاری در این زمینه با کلاس قبلی خود دارد که شامل :

1. دارای بدنه بزرگتر از لحاظ طول و عرض نسبت خودروهای متوسط یا همان C Class .

2. حجم موتور اکثرا بیش از 1600cc و کمتر از 3000cc هست ( البته در برخی موارد موتورهای توربو ، و موتورهایی تا حجم 4000cc و یا بیشتر نیز دیده شده است ) .

3. دارای بدنه سدان 4 درب و استیشن .

4. طول این خودروها عموما نزدیک به 4000 میلی متر می رسد .

5. دارای عملکردی بهتر از کلاس متوسط ولی دارای مصرف سوخت بالاتر نسبت به کلاس متوسط .

6. دارای تجهیزات ، امکانات رفاهی و امکانات ایمنی بهتر و بیشتر از خودروهای متوسط . این امکانات اکثرا کمتر اقتصادی بوده و دارای کیفیت بهتر و مناسب تری هستند .

4.jpg



این را نباید فراموش کرد که بیشتر منظور از بیان سخنان گفته شده ، بیشتر تصویری کلی از این کلاس بوده و در برخی موارد 2 یا 3 مورد از موارد بالا نفقص شده ، ولی همچنان خودروی مذکور در کلاس D قرار می گیرد .

خودروهایی که دارای ویژگی های گفته شده باشند را D Segment یا خودروی کلاس D نام گذاری می نمایند .



خودروهای اجرائی و غیر لوکس
این خودروها عموما با نام خودروهای نیمه لوکس و بزرگ نیز شناخته می شوند . این کلاس عموما بعد از کلاس D مشاهده می شوند و تفاوتهای بسیاری در این زمینه با کلاس قبلی خود دارد که شامل :

1. دارای بدنه بزرگتر از لحاظ طول و عرض نسبت خودروهای متوسط یا همان D Class .

2. حجم موتور اکثرا بیش از 2000cc و کمتر از 3500cc هست ( البته در برخی موارد موتورهای توربو ، و موتورهایی تا حجم 4500cc و یا بیشتر نیز دیده شده است ) .

3. دارای بدنه سدان 4 درب .

4. طول این خودروها عموما نزدیک به 5000 میلی متر می رسد .

5. دارای عملکردی بهتر از کلاس متوسط ولی دارای مصرف سوخت بالاتر نسبت به کلاس متوسط .

6. دارای تجهیزات ، امکانات رفاهی و امکانات ایمنی بهتر و بیشتر از خودروهای متوسط . این امکانات اکثرا کمتر اقتصادی بوده و دارای کیفیت بهتر و مناسب تری هستند .

7. این خودروها با امکاناتی شبیه به خودروهای لوکس ، عرضه می گردند ولی همیشه این امکانات چند پله پایین تر از خودروهای لوکس هستند .

5.jpg



این را نباید فراموش کرد که بیشتر منظور از بیان سخنان گفته شده ، بیشتر تصویری کلی از این کلاس بوده و در برخی موارد 2 یا 3 مورد از موارد بالا نفقص شده ، ولی همچنان خودروی مذکور در کلاس E قرار می گیرد .

خودروهایی که دارای ویژگی های گفته شده باشند را E Segment یا خودروی کلاس E نام گذاری می نمایند .



خودروهای بزرگ و لوکس
این خودروها عموما با نام خودروهای متوسط و یا پایین متوسط نیز شناخته می شوند . این کلاس عموما بعد از کلاس B مشاهده می شوند و تفاوتهای بسیاری در این زمینه با کلاس قبلی خود دارد که شامل :

1. دارای بدنه بزرگتر از لحاظ طول و عرض نسبت خودروهای متوسط یا همان E Class .

2. حجم موتور اکثرا بیش از 3000cc می باشد .

3. دارای بدنه سدان 4 درب ، فست بک و لیموزین می باشند .

4. طول این خودروها عموما به بیش از 5000 میلی متر می رسد .

5. دارای عملکردی بهتر از کلاس متوسط ولی دارای مصرف سوخت بالاتر نسبت به کلاس متوسط .

6. دارای تجهیزات ، امکانات رفاهی و امکانات ایمنی بسیار مناسب و بیشتر از خودروهای نیمه لوکس . دارای بهترین کیفیت قطعات تولیدی نیز می باشند .

7. این خودروها با امکاناتی ویژه ارائه می گردند که کمتر خودرویی در دیگر کلاس ها توان رقابت با این امکانات را دارا می باشد .

6.jpg


7.jpg



این را نباید فراموش کرد که بیشتر ، منظور از بیان سخنان گفته شده ، ایجاد تصویری کلی از این کلاس بوده و در برخی موارد بدنه ( به مانند خودروهی فست بک و یا گرند تور ) ، از موارد بالا نقض شده ، ولی همچنان خودروی مذکور در کلاس F قرار می گیرد .

خودروهایی که دارای ویژگی های گفته شده باشند را F Segment یا خودروی کلاس F نام گذاری می-نمایند .



خودروهای شاسی بلند
این خودروها عموما با نام خودروهای SUV و Cross Over ( کراس اوور ) نیز شناخته می شوند . این کلاس دارای مشخصات فنی خاص خود بوده که شامل :

1. دارای بدنه بزرگتر از لحاظ طول و عرض نسبت خودروهای بزرگ یا همان D Class .

2. دارای ارتفاع بیشتر نسبت به تمامی خودروهای کلاس های دیگر .

3. اکثرا دارای سیستم چهار چرخ محرک ( 4WD , AWD ) بوده ولی در بسیاری موارد دارای سیستم محرک جلو و یا عقب نیز بوده اند .

4. اکثر این خودروها به دلیل ارتفاع بالایی که دارند ، قابلیت های بیابان گردی ، طبیعت نوردی و امثالهم را برای صاحبانشان فراهم می نمایند .

5. این گونه از کلاس بدنه دارای انواع موتورها ، در انواع آرایش ها بوده و محدوده خاصی را برای آن در نظر نگرفته اند .

6. دارای بدنه 4 ستون که درب صندوق بار اکثرا در داخل اتاق خودرو باز می گردد .

7. طول این خودروها عموما نزدیک به 5000 میلی متر می رسد ( گاهی اوقات از این اندازه بیشتر و یا کمتر نیز دیده شده است ) .

8. دارای عملکردی به مراتب بهتر از کلاس M ، دارای قابلیت های بیابان گردی و رانندگی لذت بخش در شهر ، ولی دارای مصرف سوخت بالاتر نسبت به کلاس E می باشند .

9. دارای تجهیزات ، امکانات رفاهی و امکانات ایمنی بهتر و بیشتر از خودروهای متوسط . این امکانات اکثرا اقتصادی بوده و دارای کیفیت مناسبی هستند . البته برخی از سازندگان امکانات رفاهی تا حدود خودروهای F کلاس را نیز برای این خودروها به دلیل بازار رقابتی که این خودروها برای جلب نظر مشتریان خاص دارند ، قرار می دهند .

10. این خودروها داری 5 درب ( درب صندوق بار که داخل خودرو باز می گردد ) می باشند ، البته مواردی هم بسیار هستند که دارای 3 درب هستن ( 2 درب خودرو براب یرنشینان و 1 درب برای صندوق بار ) .

11. این خودروها دارای 2 ردیف صندلی بوده اکثرا ولی در موارد بسیاری نیز خودروهایی بوده اند که 3 ردیف صندلی نیز داشته اند .

8.jpg


9.jpg



این را نباید فراموش کرد که بیشتر منظور از بیان سخنان گفته شده ، داشتن تصویری کلی از این کلاس بوده و در برخی موارد 2 یا 3 مورد از موارد بالا نقض شده ، ولی همچنان خودروی مذکور در کلاس J قرار می گیرد .

خودروهایی که دارای ویژگی های گفته شده باشند را J Segment یا خودروی کلاس J نام گذاری می-نمایند .
 

acostic

Registered User
تاریخ عضویت
11 نوامبر 2013
نوشته‌ها
1,140
لایک‌ها
756
خودروهای چند منظوره و مینی ون
این خودروها عموما با نام خودروهای مینی ون و MPV نیز شناخته می شوند . این کلاس دارای مشخصات فنی خاص خود بوده که شامل :

1. دارای بدنه بزرگتر از لحاظ طول و عرض نسبت خودروهای بزرگ یا همان D Class .

2. حجم موتور اکثرا بیش از 2000cc و کمتر از 4500cc می باشد .

3. دارای بدنه 3 ستون و یا 4 ستون .

4. طول این خودروها عموما نزدیک به 5000 میلی متر می رسد ( گاهی اوقات از این اندازه نیز بسیار بیشتر می شود ) .

5. دارای عملکردی در حدود کلاس متوسط ولی دارای مصرف سوخت بالاتر نسبت به کلاس متوسط می باشد .

6. دارای تجهیزات ، امکانات رفاهی و امکانات ایمنی بهتر و بیشتر از خودروهای متوسط . این امکانات اکثرا اقتصادی بوده و دارای کیفیت مناسبی هستند .

7. این خودروها داری 5 درب ( درب صندوق بار که داخل خودرو باز می گردد ) ، و در بسیاری موارد نیز دارای 2 درب کشویی بزرگ در پشت درب های جلوی خودرو می باشند .

8. در بیشتر موارد دارای 3 ردیف صندلی بوده و در برخی موارد 4 ردیف صندلی نیز دیده شده است .

10.jpg


11.jpg



این را نباید فراموش کرد که بیشتر منظور از بیان سخنان گفته شده ، بیشتر تصویری کلی از این کلاس بوده و در برخی موارد 2 یا 3 مورد از موارد بالا نفقص شده ، ولی همچنان خودروی مذکور در کلاس M قرار می گیرد .

خودروهایی که دارای ویژگی های گفته شده باشند را M Segment یا خودروی کلاس M نام گذاری می نمایند .



خودروهای اسپرت دو درب
این خودروها عموما با نام خودروهای اسپرت نیز شناخته می شوند .

مشخصات کلی خودروهایی که در این بخش قرار می گیرند و آن ها را با نام S Segment شناسایی می نماییم ، شامل :

1. دارای بدنه با طراحی خاص که شامل بدنه های :

• خودروهای کوپه یا 2 درب .

• خودروهای اسپرت با قابلیت سقف جمع شونده ( Cabriolet و Convertible ) .

• خودروهای رودستر .

• خودروهای سوپر اسپرت .

• خودروهای 2 نفره .

• خودروهای 2+2 نفره .

• خودروهایی با قابلیت بستن و یا باز نمودن سقف به صورت دستی ( مانند خودروی KOENIGSEGG CCX ) .

• خودروهای مسابقه ای خیابانی .

• خودروهایی از کلاس های دیگر که دارای یکی از ویژگی های بالا باشند نیز در این بخش قرار خواهند گرفت .

2. حجم موتور این گونه خودروها اصلا دارای پارامتر خاصی نبوده و همچنین تعداد سیلندرهای موتور این خودروها . تنها مطلبی که در این مورد ( موتور خودروهای اسپرت ) وجود داشته نحوه عملکرد اینگونه موتورها بوده ، که همگی دارای قابلیت هایی همچون :

• دور گیری سریع .

• بازده خروجی مناسب نسبت به حجم موتور مورد استفاده .

• گشتاور مناسب در دور موتورهای پایین .

• قدرت موتور بسیار مناسب و کارآمد .

3. در این گونه خودروها بر اساس تصمیم کارخانه سازنده قابلیت های حرکتی خاصی برای این خودروها تعریف شده و اینگونه خودروها بر اساس این قابلیت ها ساخته خواهند شد . یکی از اصلی ترین مواردی که این رده از خودروها را با دیگر کلاس های اتومبیل جدا نموده ، همین قابلیت های حرکتی بوده ، به نحوی که خودروسازان به دنبال ایجاد چنین شرایطی بر روی محصولات دیگر خویش نیز هستند .

4. دارای عملکردی بهتر از تمام کلاس های دیگر داشته و بیشتر رکوردهایی که در زمینه خودرو به ثبت رسیده است ، از خودروهایی بوده که در این کلاس تعریف شده اند .

5. دارای تجهیزات ، امکانات رفاهی و امکانات ایمنی بسیار مناسب هستند . دارای بهترین کیفیت قطعات تولیدی نیز می باشند ( البته مشاهده گردیده است که در برخی موارد این مسئله نقض گردیده است ) .

6. این خودروها با امکاناتی ویژه ارائه می گردند که کمتر خودرویی در دیگر کلاس ها توان رقابت با این امکانات را دارا می باشد ( امکانات عملکردی ، تجهیزات رفاهی و .... ) .

12.jpg


13.jpg


14.jpg


15.jpg





خودروهای ون
کاروانه یا ون یا به اصطلاح انگلیسی Van‏ ، به گونه‌ای از خودروها اطلاق می‌شود که برای حمل و نقل اسباب و لوازم حجیم و سنگین و یا گروهی چند نفره از انسان‌ها استفاده می‌شود . خودروهای ون معمولاً بدنه‌ای مکعب شکل دارند که بر روی چهار چرخ سوار شده است . ابعاد بدنه این خودرو را می توان حد فاصل کلاس استیشن واگن و کامیون ( در حوزه باربری ) و مینی ‌بوس ( در حوزه نفربری ) دانست . این خودروها دارای ابعاد ، قدرت موتور و اشکال مختلفی هستند .

20.jpg



این خودروها اکثرا دارای 4 ستون بوده ولی نمونه های 3 ستون و 5 ستون آن نیز در بازار موجود هستند ، که هر کدام برای کارایی مخصوصی می باشند .
21.jpg





خودروهای وانت
به خودروهایی که اکثرا دارای یک بخش باری ، یا همان قسمت بار روباز باشند گفته می شود . این خودروها اکثرا دارای 2 مدل هستند ، دارای یک کابین که دارای 2 ستون A , B هستند ( البته برخی مدلها دارای 3 ستون نیز می باشند ) و قسمت بار ، دارای 2 کابین و دارای 3 ستون A , B , C هستند ( البته در برخی مدلها دارای 4 ستون نیز هستند ) و بخش بار .

22.jpg



این خودروها در سطوح متفاوتی از نظر حجم بار حمل کننده و یا کشندگی طراحی شده اند . در برخی مدلها به مانند یک خودروی سواری که دارای ظرفیت حمل بار می باشد طراحی شده و در برخی مدلها با ظرفیت حمل بار بالا طراحی شده به نحوی که خودروساز در این مواقع چرخهای عقب را به صورت جفت چرخ طراحی می نماید .
23.jpg



این خودروها را در انواع مدلهای تجاری ، سواری ، تک کابین ، دو کابین ، اسپرت و .... موجود می باشند .
24.jpg
 

MyLGcookie

Registered User
تاریخ عضویت
22 آپریل 2012
نوشته‌ها
3,017
لایک‌ها
446
سن
28
محل سکونت
البرز، کرج
خب الان ما چی کار کنیم؟!
ماشین های میهنی هم که همشون کلاس b یا ان.

:|
 

Exporter

کاربر قدیمی پرشین تولز
کاربر قدیمی پرشین تولز
تاریخ عضویت
13 آپریل 2006
نوشته‌ها
4,063
لایک‌ها
5,176
سن
36
محل سکونت
UAE
این جیپ‌های ارتش جزو کدوم دسته حساب میشن؟
 

پسره خوب

Registered User
تاریخ عضویت
3 فوریه 2012
نوشته‌ها
1,369
لایک‌ها
2,160
22.jpg
:D:D:D:D

فکر نمیکردم یه وانت اینقدر با کلاس باشه
از بنزو بی ام و هم شاختره! خوراکه خانوم بازیه
 
بالا