• پایان فعالیت بخشهای انجمن: امکان ایجاد موضوع یا نوشته جدید برای عموم کاربران غیرفعال شده است

دانستنی هایی مفید از آب و هوای دنیا

کدخدا

کاربر فعال فوتبال
کاربر قدیمی پرشین تولز
تاریخ عضویت
23 سپتامبر 2011
نوشته‌ها
536
لایک‌ها
18,562
سن
35
محل سکونت
قم
درود بر شما عزیزان

در این تاپیک قصد داریم در مورد آب و هوای برخی از شهرهای جهان بپردازیم.
 

کدخدا

کاربر فعال فوتبال
کاربر قدیمی پرشین تولز
تاریخ عضویت
23 سپتامبر 2011
نوشته‌ها
536
لایک‌ها
18,562
سن
35
محل سکونت
قم
سردترین پایتخت های جهان

نیمه دوم سال خورشیدی برای بسیاری از کشورهایی که در نیمکره شمالی قرار دارند، سردترین ماه های سال است. به همین دلیل اگر قصد سفرهای خارجی دارید باید بدانید کدام پایتخت ها سردترین هوا را دارند.

همان طور که خورشید و گرما برای بسیاری از شهرها یک نعمت خدادادی برای جذب گردشگر است، برای خیلی از شهرها هم برف و سرما جاذبه گردشگری به شمار می رود به ویژه برای کشورهای عرب و حاشیه خلیج فارس که خیلی های شان هرگز برف را ندیده اند، برای کسانی که در شهرهای نزدیک به استوا زندگی می کنند و همین طور برای کسانی که علاقه مند به اسکی و برف بازی هستند. جا به جایی گردشگران در بین مردمان دو نیمکره نیز همیشه بوده و هست. وقتی که در نیمکره شمالی زمستان است در نیمکره جنوبی هوا دلچسب و گرم است و برعکس همین امر باعث می شود خیلی ها که وسط تابستان هوس برف بازی می کنند از نیمکره جنوبی به کشورهای نیمکره شمالی سفر کنند.

اما واقعا کدام شهرها هستند که سردترین آب و هوا را در زمستان دارند؟ در این نوشتار 10 پایتخت سرد دنیا را معرفی می کنیم:

1– آستانه، قزاقستان

مشاهده پیوست 88375

این شهر که از سال 1997، عنوان پایتختی خود را از آلماتی گرفته است اگرچه به دلیل معماری منحصر به فرد خود شهرتی جهانی پیدا کرده اما دمای منفی 52 درجه آن نیز، سرمای زایدالوصفی را نصیب آن کرده است. ساختمان هایی همچون کاخ صلح، کاخ ریاست جمهوری آکاوردا یا مسجد نور آستانه که معمولا در مسیر هر بیننده ای قرار دارند ازجمله بناهای معروف این شهر به شمار می روند. بنای 105 متری بی ترک (Bayterek) و برج دیده بانی آن سمبل این شهر بوده و به گفته ای داستانی – افسانه ای و تاریخی از درخت زندگی، پرنده افسانه ای شادی و تخم مرغ را در خود جای داده است.

مشاهده پیوست 88376

2 – اولانباتور، مغولستان

مشاهده پیوست 88377

شهر اولانباتور که دمای آن در زمستان به 49 درجه زیر صفر نیز می رسد، در ساحل رودخانه تول قرار گرفته و دور تا دور آن را چهار کوه مقدس با جنگل هایی از درختان کاج به هم تنیده با سراشیب های شمالی و دامنه های چمنزار جنوبی پوشانده است.

تابستان های این شهر گرم است اما زمستان هایی بسیار خشن داشته به نحوی که حتی محلی های عادت کرده به این آب و هوا نیز مجبور به پوشیدن پوستین های مخصوص از جنس پشم شتر می شوند.

3 – منیسک، بلاروس

مشاهده پیوست 88378

شهر منیسک برخلاف دمای منفی 40 درجه زمستانی خود به داشتن مردمانی خون گرم شهرت دارد. خیابان های تمیز، پارک های پردرخت و خیابان هایی که به لطف کم بودن گردشگر همواره خالی است. با این وجود مملو از جاذبه هایی است که مورد طبع تمام بازدیدکنندگان فرهنگی به شمار می رود. سیرک منیسک ازجمله مکان هایی است که ارزش یک بار دیدن را داشته و به خصوص محل خوبی برای تفریح کودکان به شمار می رود. گذشته از تمام این ویژگی ها، ارزان بودن خدمات و هزینه های تفریحی این شهر نسبت به اکثر شهرهای اروپایی، موضوعی است که تا حد بسیار زیادی یخ دمای زیر صفر آن را برای گردشگران آب می کند.

4 – اوتاوا، کانادا

مشاهده پیوست 88379

سردبودن اوتاوا و دمای منفی 37 درجه این شهر، شهروندان آن را همچون دیگر نقاط کانادا به سمت یک ورزش معروف زمستان به نام هاکی روی یخ سوق داده است.

از جاذبه های معروف و طبیعی این شهر که هر زمستان شاهد علاقه مندان به ورزش های زمستانی همچون اسکیت و هاکی است، کانال ردیو است که اولین میراث جهانی آن نیز به شمار می رود. کانالی که از شهر گذشته و به بزرگ ترین میدان یخ بازی طبیعی جهان تبدیل شده است.

مشاهده پیوست 88380

مشاهده پیوست 88381

5 – هلسینکی، فنلاند

مشاهده پیوست 88382

پایتخت سرد فنلاند را طبیعتی از دریا و مجمع الجزایر وسیع دربر گرفته و به این شهر چهره های آمیخته از ظاهر شهری شیک و با طبیعتی زیبا و جذاب داده است. پایین آمدن دمای این شهر تا منفی 33 درجه در اواسط ماه زمستان این فرصت را برای علاقه مندان ورش های زمستانی به وجود می آورد تا روی سطح یخی آن، به جست و خیز بپردازند.

پارک مرکزی این شهر، مکانی است که تمام دوستداران ورزش های زمستانی، فرصت یادگیری و انجام این فعالیت ها را در آن پیدا می کنند.

مشاهده پیوست 88383
 
Last edited:

کدخدا

کاربر فعال فوتبال
کاربر قدیمی پرشین تولز
تاریخ عضویت
23 سپتامبر 2011
نوشته‌ها
536
لایک‌ها
18,562
سن
35
محل سکونت
قم
6 – بخارست، رمانی

مشاهده پیوست 88384

اگرچه بخارست زمستان سرد و زیبایی دارد اما جمعیت گردشگران را بیشتر اوقات باید در فصل بهار هنگام آب شدن یخ ها مشاهده کرد. زمستان این شهر منفی 32 درجه دما دارد با این وجود، این «پاریس کوچولوی» اروپا، به جای جاذبه های زمسانی، مخلوطی از معماری نئوکلاسیک، برج های کهن رومیو ساختمان های عصر کمونیست را به گردشگران نمایش می دهد که همواره به این سبک به فریفتن آنها می پردازند.

از نکات مهم این شهر، همچون لقب آن، ارزانی خدماتی است که در مقایسه با شهر پاریس بسیار مقرون به صرفه تر است.

مشاهده پیوست 88386

7 – ویلینوس، لیتوانی

مشاهده پیوست 88387

شهر ویلینوس که در سال 2009، عنوان مرکز فرهنگی اروپا را نیز یدک می کشید، ازجمله شهرهای اروپایی محسوب می شود که دارای ویژگی های لازم برای گذراندن تعطیلات آخر هفته گردشگران است.

تنها در فاصله کمی از شهر، علاقه مندان به اسنوموبیل، فرصت سواری روی این دستگاه های برف شکن را به دست آورده و می توانند در مسیرهای جنگلی و میادین برفی آن سواری کنند.

مشاهده پیوست 88388

دریاچه آن که به لطف دمای منفی 30 درجه محیط، کاملا منجمد می شود بهترین مکان برای ماهی گیری و کباب ماهی پس از یک سواری اسنوموبیلی بلندمدت است

از دیگر ویژگی های گردشگری این شهر امکان همراه شدن گردشگران با ساکنان محلی دهکده های اطراف و سپری کردن یک شب در میان برف و درخت و سرما است.

8 – تالین، استونی

مشاهده پیوست 88389

شهر تالین که در این فصل از سال، همچون ویلینوس به دمایی منفی 30 درجه می رسد، با دهکده باستانی قرون وسطایی خود و سرزمین هایی سفید و پوشیده از برف به جذب گردشگر می پردازد. تنها بخش خطرناک این شهر، حضور جمعیت گوزن های قطبی آن است که احتمال ایجاد مزاحمت هایی گاه جدی را برای گردشگران به وجود می آورد.

مشاهده پیوست 88390

مشاهده پیوست 88392

9 – نوک، گرینلند

مشاهده پیوست 88393

شهر منفی 5/29 درجه ای نوک با چهره یخی و زیبای خود که ابتدای آن را دربر گرفته به یکی از منحصر به فردترین پایتخت های جهان تبدیل شده است. بازدیدکنندگان این شهر می توانند برای دیدن سرزمین پوشیده از یخ آن با بالگرد روی این شهر پرواز کرده و به مشاهده ویرانه های نورس (Norse) یا جست و خیزهای وال های شناور در خطوط ساحلی آن بپردازند. موزه ملی این شهر که در محله قدیمی نوک قرار دارد، بهترین مرکز برای شناخت بهتر گذشته یخ زده گرینلند و طبیعت خیره کننده امروز آن است.

مشاهده پیوست 88394

10 – ورشو، لهستان

مشاهده پیوست 88395

حرص و ولع شهر در به خدمت گرفتن فرهنگ، تقریبا نیمی از جاذبه های فرهنگی اروپا را در آن قرار داده است. موزه ها، گالری ها و مناطق تاریخی، مناظر و محیط های فرهنگی همچون کاخ فرهنگ و علم که یکی از بلندترین بناهای به جای مانده از مکتب معماری دوره استالین در لهستان است به این شهر ویژگی خاصی بخشیده است. ویژگی که حتی در دمای 29 درجه زیر صفر این شهر هم یخ نمی زند.

110.jpg


1110.jpg


از جاذبه های گردشگری ورشو می توان به معدن نمک ویلیچکا، قلعه واول و کلیسای جامع کراکوف، کنال البلاگ، خانه وارونه و کوه های پیه نی نی و رودخانه دوناجک اشاره کرد.
 
Last edited:

کدخدا

کاربر فعال فوتبال
کاربر قدیمی پرشین تولز
تاریخ عضویت
23 سپتامبر 2011
نوشته‌ها
536
لایک‌ها
18,562
سن
35
محل سکونت
قم
این تونل قطار رویایی معروف به مسیر سبز، در اکراین واقع شده است.​

13212238783.jpg


13212238794.jpg


13212238782.jpg


13212238771.jpg
 

کدخدا

کاربر فعال فوتبال
کاربر قدیمی پرشین تولز
تاریخ عضویت
23 سپتامبر 2011
نوشته‌ها
536
لایک‌ها
18,562
سن
35
محل سکونت
قم
کلیسای نامرئی واقع در بلژیک بصورتی طراحی شده است که فقط از یک زاویه مخصوص بصورت کلیسا نمایان خواهد شد. در بقیه زوایا تقریبا چیزی از کلیسا مشخص نیست.​

13212258291.jpg


13212258312.jpg


13212258323.jpg


13212258334.jpg


13212258345.jpg


13212258356.jpg


13212258357.jpg
 

_Love_Coder_

کاربر قدیمی پرشین تولز
کاربر قدیمی پرشین تولز
تاریخ عضویت
3 مارس 2007
نوشته‌ها
738
لایک‌ها
128
محل سکونت
تهران
عالی بود :)
 

هواشناس

کاربر فعال هواشناسی
کاربر فعال
تاریخ عضویت
15 ژانویه 2010
نوشته‌ها
150
لایک‌ها
13,044
محل سکونت
تبریز - تهران
عد و برق نوعی تخلیه الکتریکی است که در اثر الکتریسته ساکن بین دو ابر و یا ابر و زمین ایجاد می‌شود. در اثر برخورد ذرات آب یک جبهه هوای گرم به ذرات یخ یک جبهه هوای سرد، الکتریسیته ساکن بوجود می‌آید که نسبت به زمین دارای بار الکتریکی منفی بوده و در صورتی که فاصله منبع جریان الکتریکی نسبتاً نزدیک به سطح زمین باشد، رعد و برق بروز می‌کند. در رعد و برقهای شدید معمولاً بیشترین تخلیه الکتریکی صورت می‌گیرد.

دما در محل اصابت برق فوق العاده بالا می‌رود. در هنگام رعد و برق معمولاً مقداری از نیتروژن هوا به ترکیبات نیتریدی محلول در آب تبدیل می‌شود. رعد و برقی که بین ابر و زمین است معمولاً از ابر به زمین می‌زند ( رعد منفی ) ولی در برخی موارد نادر هم رعد از زمین به ابر می‌زند ( رعد مثبت ). در این حالت ( رعد مثبت ) زمین دارای بار منفی است و ابر دارای بار مثبت.

St. Elmo’s Fire


این نوع رعد و برق از زمان های بسیار دور یونان باستان، در هنگام باران در آسمان دیده شده است. این رعد و برق بسیار وحشتناک است و وقتی در آسمان دیده می شود شما به یاد ارواح و اجنه می یفتید.

Boom


Boom یک رعد و برق ترسناک است. این نوع رعد و برق هم از زمان یونان باستان در آسمان دیده شده است. بیشتر رعد و برق ها خطری برای انسان ها ندارد اما بعضی از آن ها از جمله Boom بسیار خطرناک است. عوامل زیادی عامل بوجود آمدن توفان های رعد و برقی می باشد. مثلاً یکی از این عوامل انفجار اتم هاست.

Deadly



در ایالات متحده آمریکا، تقریباً هر ساله ۵۸ نفر بر اثر رعد و برق جان خود را از دست می دهند. حدود ۲۵۰ نفر هم بر اثر اصابت رعد و برق های کشنده زنده می مانند.

Cloud Flashes


گاهی اوقات وقتی که رعد و برق می زند شما خطی را در آسمان مشاهده می کنید که بعد از رعد و برق زدن در آسمان بوجود می آید. به این خط، رعد و برق ابر به آسمان یا رعد و برق Anvil Crawler می گویند. همچنین این نوع رعد و برق می تواند از ابر به ابری دیگر منتقل شود. در هنگام زدن این نوع رعد و برق نور بسیار زیادی در آسمان دیده می شود و آسمان روشن می شود اما اگر نزدیک به محل رعد و برق باشید شما هیچ صدایی را نمی شنوید. ولی ممکن است در فاصله دور صدای آن شنیده شود.

Cloud-to-Sea lighting


آب رسانای بسیار قوی است. بنابراین برای حفظ جانتان بهتر است که در هنگام رعد و برق از آب، رودخانه و دریاچه یا استخر دور باشید. ملوان ها در هنگام طوفان های دریایی بسیار در معرض این نوع رعد و برق هستند و برای آن ها بسیار خطرناک است. این نوع رعد و برق بادهای بسیار شدید و قوی، امواج متلاطم و باران شدید را به دنبال دارد . وقتی که این رعد و برق زده می شود ملوان ها در جایی امن لنگر می اندازند تا شرایط برای حرکت آرام شود و به تمام خدمه دستور می دهند که جلیقه های نجات خود را به تن کنند.

Re-Strike


این رعد و برق ۳ تا ۴ خصوصیت دارد که شما می توانید آن را تشخیص دهید. طول مدت رعد و برق فقط چند صدم ثانیه است و رقص نور بسیار زیبایی را در آسمان بوجود می آورد. یکی از ویژگی های مهم این نوع رعد و برق قوی بودن آن است. Re-Strike متوالی و پشت سر هم زده می شود.

Mind-Blowing beauty


در هنگام زدن این نوع رعد و برق نور سفیدی آسمان را می گیرد. بعد از چند هزارم ثانیه این نور سفید تبدیل به رنگ های مختلف و زیبایی می شود. البته جالب است بدانید که بوجود آمدن رنگ این نورها بستگی به شرایط جوی دارد. اگر هوا رطوبت یا مه داشته باشد و یا اینکه هوا آلوده باشد آسمان، قرمز رنگ یا نارنجی می شود.

Upper Atmosphere lighting


این نوع رعد و برق را کمتر می توان با چشم غیر مسلح دید. Upper Atmosphere lighting بسیار خاص و در نوع خود منحصر به فرد است. در هنگام رعد و برق زدن، آسمان قرمز و آبی رنگ و بسیار وحشتناک می شود. اسم دیگر Upper Atmosphere lighting رعد و برق اجنه است. وقتی این نوع رعد و برق در آسمان زده می شود احتمالاً شما بسیار وحشت زده خواهید شد چون به یاد اجنه و ارواح می افتید.

Scary Powerful Strikes to towers and buildings


در زمان طوفان، دیده می شود ۸۰% رعد و برق ها در ابر و ۲۰% در زمین، ساختمان ها، برج ها و مکان هایی که بلند هستند زده می شود و این بخاطر خطوط الکتریکی و مقامت کم آن هاست. رعد و برق از آسمان به زمین زده می شود و آن قسمتی که شما مشاهده می کنید، قسمتی است که از پایین به بالا می آید.

Double lightning


رعد و برق نیروی موثر زمین است. بسیار زیبا و در عین حال بسیار خطرناک. نور سفید - آبی که در هنگام رعد و برق مشاهده می کنید بسیار گرم است. جالب است بدانید که رعد و برق خیلی گرم تر از سطح خورشید است. به نظر می رسد که رعد و برق دوتائی باید دو برابر رعد برق های دیگر ترسناک تر باشد.

Multiple strikes & long exposure


این ساده ترین نوع رعد و برق است که خیلی کوتاه، روشن و بی سر و صداست. خطی که بعد از این رعد و برق در آسمان باقی می ماند باریک است. بعد از این رعد و برق، باد کمی در آسمان شروع به وزیدن می کند.

Rocket Lightning




Rocket Lightning معمولاً به صورت افقی و در میان ابرها زده می شود. در هنگامی که این نوع رعد و برق در آسمان زده می شود خط های بسیار روشن واضحی قابل دیدن است. این خطها شبیه به راکت است. به همین دلیل است که اسم آن را رعد و برق راکتی گذاشته اند. این نوع رعد و برق خیلی به ندرت اتفاق می افتد.

Volcanic Triggered Lightning


این رعد و برق چیزی نیست که ما بتوانیم همیشه آن را ببینیم. اخیراً Volcanic Triggered Lightning در ایسلند زده شده. ۳ نوع مختلف از Volcanic Triggered Lightning وجود دارد. با زدن این نوع رعد و برق، گاز در اتمسفر متصاعد می شود. طول نوع متوسط این نوع رعد و برق گاهی به ۱٫۸ کیلومتر می رسد.

Sensational Volcanic-Lightning


رعد و برق، آتش، یخ و خاکستر همه در این نوع رعد و برق دیده می شود و صدایی شبیه به شلیک تفنگ دارد.
 

هواشناس

کاربر فعال هواشناسی
کاربر فعال
تاریخ عضویت
15 ژانویه 2010
نوشته‌ها
150
لایک‌ها
13,044
محل سکونت
تبریز - تهران
[h=1] سیل دهشتناک تبریز در مرداد ماه 1313/ [/h]
در بعد از ظهر روز هشتم مرداد ماه 1313، به ناگاه، سیل دهشتناکی در تبریز، در عرض مدت کوتاهی جاری شد.
سیل در مسیر رودهای قوری چای و میدان چای سرازیر شده، بعد از در هم شکستن موانعی چون پایه‌های پل‌ها و سدها، در امتداد خیابان پهلوی سابق که از خیابان‌های اصلی شهر محسوب می‌شد، جریان یافته و تمامی خانه‌ها و عمارات اطراف آن را فرا گرفت. این سیل حدود دو ساعت جریان داشت و سه ساعت طول کشید تا به تدریج فروکش کرد. دربارة این سیل مهیب و وحشتناک آمده است: «در هشتم مرداد، چندان انقلاب هوایی که مقدمه و باعث این سیل عظیم باشد، نبود؛ فقط بعد از ظهر هوا مختصر ابر و گاهی نیز غرش رعد، آن هم از دور شنیده می‌شد، ولی بنا به اطلاعات بعدی، در قریة پینه شلوار[1] و غیره (حوالی تبریز) بارندگی شدیدی شده و به فاصلة کمی در دره‌های شاه گلی[2] سیلی تشکیل و بنا به جریان گذاشته و پس از انهدام قریه پینه شلوار، در محل معروف سد باشی اول خیابان پهلوی[3] سد را برداشته و به طرف شهر سرازیر شده، بنا به خرابی گذارده بود».[4] «سیل پس از برداشتن سد، به خیابان پهلوی جاری و از اول شروع به خرابی خانه‌ها و عمارات و مغازه‌های اطراف خیابان نموده، با یک سرعت فوق‌العاده، تا جلو مسجد کریمخان رسیده، در آنجا دو قسمت شده، قسمتی به خیابان کهنه هجوم و بازارچة خیابان و ادارة مالیة شهر و دخانیه را فرا گرفته، قسمتی به دربند معروف بیگم باغی رفته، منازل زیادی را خراب و در جلو ادارة چراغ برق ادارة برق را نیز پر کرده، عمارات بسیاری را هم در طرف روبرو و عقب آن زیر و رو نمود. در چهار راه خیابان پهلوی و شاهپور، قسمت مهم سیل به طرف عالی قاپو منشعب، پس از پر کردن ادارة آمار و اداره معارف و خراب نمودن خانه‌های اطراف خیابان، ادارات شهربانی، عدلیه، شهرداری، بهداشت و سربازگیری و عمارت ایالتی (عالی قاپو) را فرا گرفته، از حیاط شهربانی دیوار عقبی را خراب به کوچة جبه خانه گذشته؛ پس از خرابی خانه‌های آن طرف، به تیمچه و بازار و سرای امیر و سرای حاجی علینقی رخنه نموده و تماماً مملو از آب و مال التجارة زیادی ضایع از آنجا به مجرای چشمة امام جمعه داخل و در بازار کلاهدوزان بیرون آمده، در آنجا تیمچة ملک را فرا گرفت.»[5] قسمتی هم که از چهار راه شاهپور[6] به طرف پایین سرازیر شده بود، جهت رفتن قسمت مهم به اطراف عالی قاپو تا اندازه‌ای تقلیل یافته؛ این بود که در خیابان پهلوی غیر از خرابی چندین خانه در کوچة «له‌له بیگ» که به آنجا هم از زیر یکی از مغازه‌ها رخنه نموده بود، خرابی دیگری به املاک وارد نیاورده، ولی بعضی مغازه‌ها را پر از آب می‌نمود. در نزدیکی پاساژ پهلوی، باز سیل دو بخش شده، بخشی از جلو مغازه‌های سنگی و جادة اهراب به طرف گازران سرازیر شده. در این قسمت هم، چون اهالی بیش از رسیدن سیل، جلو درب خانه‌ها را فراگرفته بودند، خرابی وارد نیاورده، بخش دیگر به طرف باغ گلستان جاری و پس از پر کردن گودی‌های اطراف باغ، و خود باغ به طرف خیابان منجم پیچ خورده، جلو مجسمه نادر در حدود صد خانه و گذشته از آنجا در ابتدای محله قره آغاج در بند معروف حاج علی اکبر عطار تقریباً هفتاد خانه و قدری پایین تر از آن در نزدیکی محلة چوست دوزان کوچه معروف چوخورلار حدود پنجاه خانه به کلی زیر و رو و با خاک یکسان نموده، از آنجا به بعد چون آب را به باغات و کنار شهر سر داده بودند، خرابی دیگر وارد نیاورد. این سیل دهشتناک گذشته از خرابی‌ها و ضایعات یاد شده، خسارت هنگفتی نیز از راه خرابی خیابان‌های شهر به ادارة شهرداری وارد آورده بود، چنان‌که سراسر خیابان پهلوی را مبدل به یک رودخانة لجن زار نموده که گمان می‌رفت محل مزبور از سالیان دراز مسیل و معبر آب بوده است. یک طرف خیابان را جریان سیل یک زرع و یک زرع و نیم به گودی برده، مبدل به دره نموده. در طرف دیگر از ماسه و شن‌هایی که آورده و روی هم می‌ریخت، تپه‌های کوچکی تشکیل داده بود و سنگ‌های بزرگی که هر یک در حدود 20 و 30 خروار شده، سرتاسر خیابان را گرفته و راه عبور نگذاشته بود، حکایت از عظمت فراوان این بلای آسمانی می‌نمود. درخت‌های اطراف خیابان را ریشه‌کن و در یک سو ریخته، تیرهای تلگراف و تلفن و چراغ برق را شکسته، سویی انداخته بود و به واسطة قطع و خرابی سیم‌های تلگراف بود که تا چند روز نه خبر این واقعة جانگداز به جایی رسید و نه تبریز بلا دیده از ولایات دیگر اطلاعاتی می‌توانست تحصیل کند. خلاصه در اثر این بلای ناگهانی، مردم شهر تماماً بهت زده و متحیر بوده، در شهر غیر از صدای ریزش و خرابی خانه‌ها، عمارات پر از آب و ناله‌های جگر خراش بلادیدگان بی پناه، صدای دیگری شنید نمی‌شد، مخصوصاً در عرض چند شبی که به واسطة شکسته‌شدن تیرها و سیل‌زدگی کارخانه، چراغ های برق روشن نشده، شهر تبریز شب را در آغوش تاریکی و ظلمت صبح می‌نمود. تاریکی و سکوت دست به دست هم داده، منظرة بس وحشتناکی را تشکیل می‌داد. آری، شهر بزرگی مثل تبریز که همیشه صبح تا شام، دقیقه‌ای از آمد و شد و تردد و صدای وسایط نقلیه و کارخانجات آرام نداشت، ناگهان این‌گونه مقهور طبیعت شده، میل به وادی خاموشان گردد، منظره‌اش مخوف و وضعیتش دلخراش خواهد شد. سیل تبریز بنا به نوشتة روزنامة اطلاعات، نه نفر کشته داشته است،[7] ولی از لحاظ مالی با تخریب حدود 1300 خانه و مغازه و بر جای گذشتن انبوهی از شن و لای و تخته سنگ‌های بزرگ – که حجم تخته سنگ‌ها حدود سی هزار تن برآورد شده است و[8] می‌بایست تخیله شود - خسارات چشمگیری به بار آورد - ولی به طور تقریبی، میزان خسارات وارد آمده از حیث خرابی املاک و عمارات و از بین بردن اثاثیة خانه‌ها و ضایع کردن مال التجاره و غیره، در حدود پانزده میلیون ریال می‌شده که تقریباً ده میلیون ریال مربوط به اشخاص مقتدر و توانا بوده که محتاج اعانت غیر نبودند و باقی پنج میلیون ریال، مال اشخاص بی چیز و غیر مقتدر بود.[9] اقدمات فهیمی، والی آذربایجان و سرتیپ سیف، رئیس شهربانی و امیرلشکر محتشمی، ریاست لشکر با افراد تحت فرمانشان از جمله 1200 نفر نظامی، برای کمک رسانی و نجات سیل زدگان، نخستین واکنش مقامات در قبال این واقعه بود. روز پنجشنبه یازدهم مرداد بنا به دعوت فهیمی، والی آذربایجان، مجلسی از رؤسای ادارات کشوری و لشکری و همچنین چهره‌های سرشناس شهر تشکیل شد که پس از اظهارات فهیمی در شرحی از وضع اسف‌انگیز شهر و حالت رقت آور سیل زدگان و لزوم مساعدت فوری در حق ایشان، حدود بیست نفر از بزرگان حاضر به نمایندگی از نواحی هفتگانة شهر تبریز به نام هیئت کمیسیون اعانة سیل زدگان انتخاب شدند که تحت ریاست مافی نیب الایاله، اقدام به جمع آوری اعانه و دستگیری از سیل زدگان نمایند. اسامی هیئت کمیسیون اعانة سیل زدگان عبارت بودند از : خسرو شاهی، صدقیانی، بیت الله، بهادری، حاج اصفهانی، دیلمقانی، رحیم‌زاده خوئی، دکتر فخرادهم، کلکته چی، ایپکچی، کمپانی، قالی باف، اتفاق، بافته، اهرابی، آواکیان، جسوری و رضا زاده. در آغاز کمک‌های مرکز، صورت فردی و غیر متمرکز داشت؛ مانند کمک یک‌صد هزار ریالی رضا شاه، کمک‌های نمایندگان آذربایجان در مجلس شورای ملی و خانوادة میرزا علی چایچی و محمدعلی شالچی و روستا بود که به تبریز فرستاده شد، ولی بعد از وصول و انتشار گزارش‌های مفصل‌تری در این زمینه، از جمله گزارش پیش از دستور حاج میرزا آقا فرشی، نمایندة تبریز، در جلسة هفدهم مرداد مجلس شورای ملی همزمان با تشکیل جلسة شورای عالی جمعیت شیر و خورشید سرخ در منزل ریاست وزرا، محمدعلی فروغی با حضور تعدادی از نمایندگان تبریز و تجار آذربایجان مقیم تهران، هیئتی مرکب از پانزده نفر از وکلای تبریز و سه نفر از دیگر وکلای مجلس، شش نفر تاجر و چهار نفر از اعضای جمعیت شیر و خورشید سرخ، برای تشکیل یک کمیسیون اعانه انتخاب شدند.[10] این کمیسیون که در یکی از اتاق‌های مجلس شورای ملی مستقر شد، بار اصلی جمع‌آوری و هدایت کمک‌ها را عهده دار گشت. حتی جمعیت شیر و خورشید که در همان بدو کار طی مخابرة تلگرافی به تمام شعب ایالتی و ولایتی خود، خواستار فعال شدن این شعب در امر جمع‌آوری کمک‌ها شده بود، نتیجة فعالیت‌های خود را به کمیسیون گزارش می‌کرد.[11] به همین نسبت نیز جمع آوری کمک، جنبة کشوری و سراسری یافت. بنا به گزارش‌های موجود، علاوه بر دیگر شهرهای آذربایجان، در نقاطی چون مشهد، قزوین، ساری، بابل، بروجرد، رشت، همدان، یزد، اراک، کرمانشاه و خوزستان نیز مراکزی جهت گردآوری کمک افتتاح شدند.[12] و بر اساس صورت ریز اعانات دریافتی مندرج در کتابچه صورت درآمد و هزینة کمیسیون سیل‌زدگان، حدود 62% از کل کمک‌های واصله، از مراکز و دیگر گزارش سیل عظیم تبریز در کتابچه‌ای به نام: «صورت درآمد و هزینة کمیسیون سیل زدگان هشتم مرداد ماه 1313 تبریز با مختصری از کیفیت جریان سیل» به تاریخ 28 شهریور ماه 1315 در چاپخانة «خلیفه‌گری» چاپ شده است. نظر به اهمیت این کتابچه که گزارش مشروح واقعة سیل تبریز و کمک و همبستگی مردم شریف ایران و آذربایجان را برای سیل زدگان نشان می‌دهد، صورت خلاصة درآمد و هزینه و اعانات دریافتی، از نظر خوانندگان گرامی می‌گذرد. رضا رحمانی، نمایندة مردم شریف تبریز، اسکو و آذرشهر در دورة هفتم و هشتم مجلس شورای اسلامی.
1. پینه شلوار یا شادباد مشایخ قریه‌ای است معمور که در جنوب شرقی تبریز و دو کیلومتری جنوب ائل گلی واقع شده است. این قریه گورستانی دارد باستانی، بزرگ با سنگ قبرهای درشت. در وقفنامة ربع رشیدی متعلق به ربع اول قرن هشتم، ص 374 و کتب مزارات تبریز مانند روضات الجنان و جنات الجنان حافظ حسین کربلائی و روضه اطهار ملاحشری تبریزی این روستا شاد باد و در الواح قبور متعلق به قرن هفت و هشت هجری موجود در گورستان شادباد مشایخ، «شاد آباد» قید گردیده است. برگرفته از کتاب: آثار باستانی آذربایجان، عبدالعلی کارنگ، ص 617 . 2. شاه گلی که هم اکنون آن را ائل گلی می‌نامند، در جنوب شرقی تبریز واقع شده است. نخستین بانی آن معلوم نیست. شاهزاده قهرمان میرزا، پسر هشتم نایب السلطنه عباس میرزا، هنگام فرمانروایی در تبریز، به تعمیر این استخر همت گماشته، عمارت دو طبقة زیبایی در وسط آن بنا کرد. از وسط ساحل شرقی استخر تا محل عمارت، خیابانی تعبیه نمود و کوه بلندی را که در جانب شرقی استخر قرار داشت، به صورت سکوها و پله‌های عریض مرتبی درآورد و در چند جای آنها به فاصلة معین، جوی‌ها و آبشارهایی ایجاد کرد. 3. خیابان حضرت امام ***** (ره) فعلی. 4. به نقل از صورت درآمد و هزینة کمیسیون سیل زدگان، هشتم مرداد ماه 1313 تبریز، ص 1. 5. همان، ص 1 و 2. 6. تقاطع خیابان ارشت و 17 شهریور فعلی. 7. اطلاعات، 30 مرداد 1313. 8. اطلاعات، 27 مرداد 1313. 9. صورت درآمد و هزینة کمیسیون، همان، ص 7-8 . 10. سیل، کاوه بیات، فصل نامة فرهنگی و اجتماعی گفتگو، شمارة 35. 11. اطلاعات، 24 و 28 مرداد ماه1313. 12. اطلاعات، 29 مرداد 1313.
 

smpd

Registered User
تاریخ عضویت
10 جولای 2010
نوشته‌ها
4,745
لایک‌ها
449
محل سکونت
Iran ♥ Qom
تو قم خوشگلترین پارکش کجاست ؟ پخ بدید اونهایی که میدونن
 

هواشناس

کاربر فعال هواشناسی
کاربر فعال
تاریخ عضویت
15 ژانویه 2010
نوشته‌ها
150
لایک‌ها
13,044
محل سکونت
تبریز - تهران
در زمان صاعقه از پوشیدن لباس و کفش خیس بپرهیزید
تاريخ ارسال خبر : پنجشنبه 31 فروردين 1391مشاهده :
دکتر امیر نجاتی در گفت‌وگو با خبرنگار سلامت ایسنا منطقه دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان اینکه رعد و برق تنها در هوای طوفانی اتفاق نمی افتد و در هوای عادی بدون هیچ تخلیه الکتریسیته موجود در ابرها نیز همیشه اتفاق می افتد اظهار داشت: صاعقه معمولا به جایی اصابت می کند که فاصله کم یا مقاومت کمی داشته باشد و گاهی این محل می تواند انسان باشد. وی با اشاره به اینکه اصابت صاعقه به بدن انسان ممکن است به صورت مستقیم، غیر مستقیم و تماسی اتفاق بیفتد ادامه داد: در نوع اول صاعقه مستقیما به بدن فرد اصابت می کند، در نوع غیر مستقیم صاعقه با شی نزدیک به فرد اصابت و به سوی شخص پرتاب می شود و در برق گرفتگی تماسی صاعقه به وسیله ای که در تماس با بدن فرد است اصابت می کند. این متخصص طب اورژانس با بیان اینکه صاعقه ها از 10 میلیون تا دو میلیارد ولت و 10 تا 100 هزار آمپر دارند گفت: زمان تخلیه صاعقه خیلی کوتاه است و جریان برق آن نیز مستقیم (DC) و آسیب آن از برق گرفتگی شهری کمتر است. وی با اشاره به اینکه بیشتر قربانیان برق گرفتگی با صاعقه ورزشکاران، افرادی که در محیط های باز مثل مزارع و دشت ها کار می کنند و مهندسان توصیه کرد: بهتر است در هوای طوفانی و صاعقه از منزل خارج نشوید یا اگر در اتومبیل هستید از آن پیاده نشوید زیرا اتومبیل به دلیل اینکه روی لاستیک سوار است احتمال تخلیه رعد برق به آن بسیار کمتر است مگر اینکه به نوعی با زمین ارتباط داشته باشد. دکتر نجاتی با تاکید بر اینکه در زمان رعد و برق از پوشیدن لباس ها و کفش خیس بپرهیزید و از کفش هایی که پاشنه های ضخیم تری دارند استفاده کنید ادامه داد: همچنین از قرار گرفتن در کنار اجسام فلزی پرهیز کنید و هیچ جسم فلزی با خود حمل نکنید. این متخصص طب اورژانس یادگیری اقدامات حیاتی برای مواقع اضطراری را ضروری دانست و خاطر نشان کرد: در مواقعی که آب و هوا نامساعد است و احتمال رعد و برق وجود دارد تنها از منزل خارج نشوید و در صورتی که در مکانی هستید و هیچ راه و سرپناهی برای مراقبت از خود ندارید بهتر است به زیر کوتاه ترین درختی که در اطرافتان است بروید. دکتر نجاتی ادامه داد: اگر مسیر صاعقه از روی سطح بدن فرد باشد به احشاء درونی بدن آسیب نمی زند و تنها شوک می دهد و عضلات بدن فرد را منقبض کرده و موجب می شود شخص پرتاب شود که در آن صورت ممکن است آسیب های دیگری را در پی داشته باشد. این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به اینکه اصابت صاعقه به بدن از قانون همه یا هیچ پیروی می کند اظهار کرد: در مواردی با اصابت صاعقه فرد در لحظه آسیبی نمی بیند و احتمال بروز آسیب های بعدی نیز در وی بسیار کم است و در مواردی هم فرد دچار ایست قلبی و ایست تنفسی به صورت هم زمان می شود. وی با بیان اینکه اولین کار در مواجهه با فردی که دچار صاعقه زدگی شده است بررسی و حفظ ایمنی محیط است گفت: فرد در ابتدا باید مواظب باشد که به خودش آسیب جدیدی وارد نشود زیرا اصلا بعید نیست که در جایی که یک بار صاعقه اصابت کرده است برای بار دوم این اتفاق نیفتد. دکتر نجاتی تصریح کرد: در موارد صاعقه زدگی بر عکس آسیب دیدگی های دیگر قبل از کمک به آسیب دیدگانی که زنده هستند، ابتدا باید به کمک کسانی رفت که در ظاهر مرده اند و حرکت نمی کنند و پاسخی به تحریک ها نمی دهند. وی افزود: بعد از کنترل ایمنی محیط باید بلافاصله به اورژانس پیش بیمارستانی خبر داد و بعد بلافاصله اقدامات پایه حیاتی از جمله ماساژ قلبی و کمک تنفسی را انجام داد و در نهایت اقدامات قلبی پیشرفته که شامل تجویز داروها و استفاده از دستگاه شوک قلبی است انجام خواهد شد. این متخصص طب اورژانس اظهار داشت: برق زدگی با صاعقه بر خلاف برق زدگی های شهری موجب آسیب شدید عضلات، کلیه ها و احشاء درونی بدن فرد نمی شود اما با این حال هر فردی که دچار صاعقه زدگی می شود باید برای بررسی های بیشتر به بیمارستان منتقل شود. این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران یادآور شد: صاعقه زدگی در بیشتر موارد به اعصاب آسیب می زند و موجب فلجی های گذرا، اختلال بینایی، اختلال حس می شود که این موارد گذرا هستند و در بیشتر موارد خود به خود درمان می شوند.
 

هواشناس

کاربر فعال هواشناسی
کاربر فعال
تاریخ عضویت
15 ژانویه 2010
نوشته‌ها
150
لایک‌ها
13,044
محل سکونت
تبریز - تهران

ferdowsi

Registered User
تاریخ عضویت
6 اکتبر 2012
نوشته‌ها
76
لایک‌ها
12
تاپیک جالبی خیلی خوشم اومد
 
بالا