برگزیده های پرشین تولز

دانه چیا

amirb55

کاربر قدیمی پرشین تولز
کاربر قدیمی پرشین تولز
تاریخ عضویت
9 می 2005
نوشته‌ها
1,860
لایک‌ها
78
سن
47
محل سکونت
نارمک
چیا (نام علمی: Salvia hispanica؛ نام انگلیسی: chia) گیاهی است یک‌ساله از سرده مریم‌گلی و خانواده نعناعیان. این گیاه بومی آمریکای مرکزی است. این گیاه را برای مصرف دانه آن می‌کارند، گرچه خود گیاه کاربرد تزئینی هم دارد.

چیا از نظر تجاری بیشتر به علت دانه‌های آن کاشته می‌شود. دانه‌های چیا سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳ است. از دانه‌های چیا می‌توان ۲۵ تا ۳۰ درصد روغن استخراج کرد. از جمله اسید آلفا لینولنیک (ALA). روغن دانه‌های چیا تشکیل شده‌است از حدود ۵۵ درصد امگا ۳، هجده درصد امگا ۶، حدود شش درصد امگا ۹ و حدود ۱۰ درصد چربی‌های اشباع شده.

به‌طور معمول، دانه‌های چیا به شکل بیضی کوچک هستند با قطر حدود یک میلی‌متر. دانه‌های چیا در رنگ‌های گوناگون از جمله قهوه‌ای، خاکستری، سفید، سیاه و سفید، و لکه‌لکه رنگ نیز یافت می‌شوند. دانه‌های چیا آبدوست هستند و قادرند تا ۱۲ برابر وزن خود را آب جذب کنند.

دانه‌های چیا به‌طور سنتی در مکزیک و جنوب غربی ایالات متحده مصرف می‌شوند. اما در اروپا به‌طور گسترده شناخته شده نیستند. امروزه، گیاه چیا به صورت تجاری و نیز به صورت طبیعی در مکزیک، بولیوی، آرژانتین، اکوادور، نیکاراگوئه، گواتمالا و استرالیا رشد کرده یا کاشته می‌شود. گونه‌های جدیدی از چیا در ایالت کنتاکی برای کشت در عرض‌های جغرافیایی شمالی در ایالات متحده توسعه یافته‌اند.
تفاوت چیا با تخم شربتی و بذر ریحان
در ایران اغلب دانهٔ چیا با بذر ریحان و تخم شربتی اشتباه گرفته می‌شود، در حالی که این سه متفاوت از یگدیگرند و هر کدام خاصیت جداگانه‌ای دارند. در ایران تخم شربتی از قدیم در نوشیدنی‌های خنک برای برطرف کردن عطش در فصل تابستان استفاده می‌شود. گاهی تخم شربتی یا بذر ریحان به اشتباه به عنوان دانه‌های چیا خریداری شده و مورد استفاده قرار می‌گیرد، یا خواص مربوط به دانه‌های چیا به تخم شربتی که در ایران فراوان است نسبت داده می‌شود که درست نیست. تنها شباهت دانه چیا با تخم شربتی و بذر ریحان لعاب‌دار شدن هر سه است (دارای موسیلاژ می‌باشند)، ولی خواص این سه دانه با یکدیگر فرق اساسی دارند.

همچنین باید توجه داشت که طعم دانه چیا و دانه ریحان به هم نزدیک است و به همین سبب گاهی در ایران دانه چیا به عنوان تخم شربتی به فروش می‌رسد.
منبع : ویکی پدیا
 

amirb55

کاربر قدیمی پرشین تولز
کاربر قدیمی پرشین تولز
تاریخ عضویت
9 می 2005
نوشته‌ها
1,860
لایک‌ها
78
سن
47
محل سکونت
نارمک
خواص دانه چیا؛ 15 خاصیت جادویی چیا برای سلامتی، لاغری و پوست و مو
دانه چیا یا چیا سید چیست؟
دانه چیا که نام دیگر آن چیا سید می باشد، دانه ای خوراکی از خانواده نعناعیان است.

دانه های گیاه چیا فواید زیادی برای سلامتی دارند که در این مقاله به طور کامل خواص چیا برای لاغری، بارداری، پوست و مو و همچنین طرز مصرف چیا را شرح داده ایم.

توجه : پیش از مصرف هرگونه ماسک بر روی صورت و نواحی حساس بدن، با مالیدن مقداری کمی از آن بر روی پوست دست خود به مدت حداقل 20 دقیقه، از نداشتن حساسیت نسبت به آن اطمینان حاصل نمایید.

1. درمان آکنه و جوش صورت
چیا سید دارای خواص ضد التهابی بوده و به درمان آکنه و جوش صورت کمک می کند و قرمزی پوست ناشی از جوش را درمان می کند.

2. مرطوب کننده طبیعی پوست
روغن چیا باعث افزایش هیدراتاسیون پوست شده و به عنوان مرطوب کننده طبیعی خشکی پوست آرنج ها و پاشنه پا را درمان می کند.

ماسک مرطوب کننده پوست

1 قاشق غذاخوری روغن چیا را با 2 عدد سفیده تخم مرغ و 1 فنجان ماست ترکیب کنید، آن را بر روی پوست آرنج و پاشنه پا بمالید، بگذارید 30 دقیقه بماند و سپس با آب گرم خوب بشویید.

3. کاهش چین و چروک پوست
روغن چیا جاوی سطوح بالای آنتی اکسیدان و فیتونوتیت هاست که چین و چروک پوست را کاهش داده و باعث جوانسازی پوست صورت می شود.

ماسک ضد چروک پوست صورت

2 قاشق غذاخوری دانه های چیا را با 2 فنجان چای سبز سرد شده و 1 قاشق غذاخوری عسل ترکیب کنید و بر روی پوست صورت بمالید، بگذارید 2 دقیقه بماند و سپس با آب سرد بشویید.

4. تقویت و افزایش رشد مو
دانه های چیا منبع خوب پروتئین، مس، روی و اسید آلفا لینولئیک هستند که باعث تقویت و افزایش رشد مو می شوند.

ماسک تقویت کننده مو

1 قاشق چایخوری دانه های خیس خورده چیا را با 2 قاشق غذاخوری سرکه سیب، ¾ فنجان عسل و 6 قاشق غذاخوری روغن نارگیل ترکیب کنید و بر روی موها بمالید، بگذارید 20 دقیقه بماند و سپس با آب و شامپو بشویید.

5. درمان ریزش مو
دانه های چیا منبع عالی آهن هستند، مقادیر بالای آهن باعث بهبود گردش خون در سر شده و به جلوگیری از ریزش مو کمک می کند.

فواید دارویی و درمانی دانه چیا برای سلامتی
6. لاغری و کاهش وزن
چیا سید یکی از دانه های دارای مقادیر بالای فیبر می باشد که باعث افزایش هورمون لپتین در بدنشده، هورمون لپتین باعث کاهش اشتها می شود و با کاهش پرخوری به لاغری و کاهش وزن کمک می کند.

مقادیر بالای پروتئین موجود در دانه های چیا باعث افزایش چربی سوزی و کاهش چربی شکم می شود. علاوه بر این دانه چیا مقادیر بالای اسید های چرب امگا 3 و اسید آلفا لینولئیک دارد که برای کاهش وزن مفید هستند.

7. جنین و زنان باردار در دوران بارداری
اسیدهای چرب امگا 3 موجود در دانه چیا برای رشد مغز جنین در دوران بارداری ضروری است.

کلسیم موجود در چیا سید تقریبا پنج برابر بیشتر از شیر می باشد که در سه ماهه آخر بارداری برای تقویت اسکلت جنین ضروری می باشد.

دانه های چیا مقادیر بالایی آهن دارند که باعث افزایش تولید گلبول های قرمز خون می شود و به درمان کم خونی در دوران بارداری کمک می کند.

دانه های چیا یک ماده ژلاتینی دارند که باعث کاهش سطح قند خون در زنان باردار شده و از دیابت بارداری پیشگیری می کند.

مقادیر بالای پروتئین موجود در دانه چیا از قندها و کربوهیدرات ها استفاده می کند و انرژی بدن زنان باردار را افزایش می دهد.

8. قلب
تحقیقات نشان داده که مصرف دانه چیا که مقادیر بالایی فیبر دارد باعث کاهش کلسترول و فشار خون بالا می شود و به این ترتیب خطر ابتلا به بیماری های التهابی مانند بیماری های قلبی عروقی و آترواسکلروز را کاهش می دهد.

برای محافظت از قلب و عروق روزانه 30 تا 42 گرم دانه چیا را به مدت 3 ماه مصرف کنید.

9. دیابت و قند خون
**** های غذایی حاوی مقادیر بالای فیبر خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را کاهش داده و با کاهش حساسیت به انسولین در افراد دیابتی قند خون را ثابت نگه می دارد.

10. درمان دیورتیکولوزیس
علت دقیق بیماری دیورتیکولی مشخص نیست، اما به نظر می رسد که با **** غذایی کم فیبر در ارتباط باشد. دانه چیا حاوی مقادیر بالایی فیبر است باعث بهبود حرکت روده شده و دیورتیکولوزیس را درمان می کند.

11. معده و دستگاه گوارش
مقادیر بالای فیبر موجود در دانه های چیا به بهبود هضم غذا کمک می کند و برای سلامت معده، روده و دستگاه گوارش مفید می باشد.

12. یبوست
دانه چیا حاوی مقادیر بالای فیبر می باشد که به حرکت منظم روده ها کمک می کند و مانع از یبوست می شود.

13. بدنسازی و بدنسازان
مطالعات نشان داده که مقادیر بالای پروتئین در دانه های چیا باعث افزایش انرژی و عضله سازی در ورزشکاران و بدنسازان می شود و عملکرد ورزشی را بهبود می بخشد.

14. سرطان
دانه های چیا غنی از اسید آلفا لیپوئیک هستند که به درمان تومور و سرطان به ویژه سرطان سینه کمک می کنند.

15. سلامت دهان و دندان
دانه های چیا حاوی مقادیر بالایی کلسیم، فسفر، ویتامین A و روی هستند که برای سلامت دهان و دندان مفید بوده و با از بین بردن باکتری های موجود بر روی دندان احتمال پوسیدگی دندان را کاهش می دهند.

16. خواص روغن چیا
مقادیر بالای چربی های امگا 3 موجود در روغن چیا خوراکی سلول های مغزی را ترمیم کرده و باعث کاهش التهاب مغز می شود، در نتیجه به درمان افسردگی و آلزایمر کمک می کند.

مصرف خوراکی روغن چیا گرفتگی عضلات و درد مفاصل را که در اثر تمرینات ورزشی سخت و زیاد ایجاد می شود کاهش می دهد.

مصرف خوراکی روغن چیا به دلیل مقادیر بالای اسید چرب امگا 3 خطر ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش می دهد.

اسید های چرب امگا 3 موجود در روغن چیا خوراکی سندرم چشم خشک را که با علائمی مانند خارش چشم و حساسیت به نور مشخص می شود را درمان می کند.

مصرف موضعی روغن چیا پوست خشک را هیدراته کرده و آن را درمان می کند؛ چند قطره روغن چیا را هر روز بر روی پوست ماساژ دهید تا خشکی آن درمان شود.

روغن چیا سرشار از آنتی اکسیدان است و استفاده ی موضعی روغن چیا بر روی پوست چین و چروک را کاهش داده و باعث جوانسازی پوست صورت می شود.

عوارض و مضرات دانه چیا
دانه چیا می تواند تا 27 بار بیشتر از وزن خود آب جذب کند، اگر در بلع مشکل دارید نباید از دانه های چیا استفاده کنید. نوزادان و کودکان نباید از دانه های چیا استفاده کنند چون بلع آن کمی دشوار است.

مصرف مقادیر بالای دانه های چیا در بعضی افراد باعث ناراحتی معده می شود که بهتر است مقدار زیادی آب بنوشید تا معده درد درمان شود.

طبع دانه چیا
طبع دانه چیا سرد و تر است.

دانه های چیا یک منبع عالی اسید های چرب امگا 3 و اسید های چرب ضروری آلفا لینولنیک و اسید لینولئیک هستند، آن ها سرشار از ویتامین های A، B، E و D و مواد معدنی فیبر، آهن، کلسیم، پتاسیم و کلسیم، فسفر و منگنز می باشند.

طرز مصرف دانه چیا
دانه های چیا را می توان به صورت دانه چیا خام و دانه چیا پخته استفاده کرد؛ دانه چیا خام را بر روی ماست، بلغور جو دوسر و یا کوفته ها بپاشید و بخورید.
پودر دانه چیا را در پنکیک، کلوچه، نان و حتی پاستا استفاده کنید.
دانه های چیا را به نسبت 1:10 در آب خیس کنید، یعنی 1.5 قاشق غذاخوری دانه چیا در یک فنجان آب، بگذارید حدود 30 دقیقه تا دو ساعت بمانند تا خوب لعاب آن ها در بیاید و سپس آن را در آبمیوه ها استفاده کنید.
مخلوط دانه های چیا با آب می توانند به عنوان جایگزین تخم مرغ در **** غذایی وگان استفاده شوند. برای استفاده از آنها به عنوان جایگزین تخم مرغ 1 قاشق غذاخوری دانه های چیا را با 3 قاشق غذاخوری آب ترکیب کنید و بگذارید چند دقیقه بماند تا لعاب بیندازد و سپس آن را برای تهیه غذا استفاده کنید.

دوز مصرف دانه چیا

خوردن دو قاشق چای خوری دانه های چیا برای سلامتی بدن مفید است، بزرگسالان می توانند تا 15 گرم دانه چیا در روز مصرف کنند.

ارزش غذایی دانه چیا chia seed
کالری : 486
چربی : 31 گرم
فیبر : 34 گرم
کربوهیدرات : 42 گرم
پروتئین : 17 گرم
منبع : سایت کوکا
 

amirb55

کاربر قدیمی پرشین تولز
کاربر قدیمی پرشین تولز
تاریخ عضویت
9 می 2005
نوشته‌ها
1,860
لایک‌ها
78
سن
47
محل سکونت
نارمک
دانه چیا سفید یا دانه چیا سیاه
دانه چیا در دو رنگ سفید و سیاه می باشد در هر بار برداشت دانه چیا هر دو رنگ سفید و سیاه بدست می آید البته کشاورز میتواند این رنگ ها را جدا کند و در کشت های بعدی فقط سفید یا فقط سیاه بکارت که در نتیجه در برداشت بعدی آن رنگ غالب خواهد بود .

اما تفاوت دانه چیاه سفید و سیاه خیلی جزئی و کم است و میتوان گفت بیشترین تفاوت آنها رنگ سفید و سیاه آنها می باشد!

دانه های چیا سیاه دارای مقدار کمی پروتئین بیشتری هستند . دانه های سفید چیا دارای اسید چرب ALA امگا 3 بیشتری هستند. البته بیشتر بودن این مقادیر به قدری کم است که چندان اهمیتی ندارد و حتی خیلی وقت ها قابل تشخیص هم نیست!! البته دانه های چیا سفید کمی درشت تر هستند و به خاطر رنگشان نمای بهتری در غذا ها دارند! که این صرفا یک تفاوت ظاهری و سلیقه ای هست!
1600328942907.png

دانه چیا قهوه ای
دانه های چیای قهوه ای در واقع دانه های نارس و کال هستند! و از نظر ارزش غذایی از نوع سفید و سیاه ارزش کمتری دارند! وقتی که میخواهید دانه چیا بخرید مراقب باشید دانه های قهوه ای زیاد نداشته باشد
 
بالا