• پایان فعالیت بخشهای انجمن: امکان ایجاد موضوع یا نوشته جدید برای عموم کاربران غیرفعال شده است

درخواست راهنمایی جهت رم خریداری شده از کاربر CPU123 (مجید ریحانچی)

aligolshani66

Registered User
تاریخ عضویت
8 فوریه 2013
نوشته‌ها
774
لایک‌ها
295
محل سکونت
اصفهان
درود خدمت همه دوستان.

اینجانب از کاربر CPU123 (مجید ریحانچی) ۳ عدد رم خریداری کردم (که خود خرید کلی داستان داشت، از تغییر قیمت بعد اعلام خرید، نگذاشتن عکس کالا و تستش و ....)

۲ تاش اوکی بود، یکیش که اپیسر هست، روی ۳ مین های
Asus maximus vi formula
Asus z97-K
Asrock z97 fatality killer
تست کردم و بوت نمیشه.
نمایندگی سریر اصفهان هم بردم و تست کرد گفت روی مینشون بوت نمیشه و گارانتی هم تمام شده است.(تو صفحه فروشنده نوشته بود گارانتی شرکتی)
Screenshot-20230410-185526-Firefox.jpg


این هم فیلم تست روی یکی از مین ها :
Ram-apace-Test.mp4

نهایت رم رو هفته پیش با هزینه خودم با پست به دستشون رسوندم و ایشون روی یه مین 2011 تست کرده و میگه بوت میشه و هیچ ارتباطی به ایشون نداره که روی مین یا مین های دیگه تصویر نمیده!

بنده درخواست بازگشت وجه رو دادم، که میگند جنس فروخته شده تحت هیچ عنوان پس گرفته نمیشه (مهلت ۲۴ ساعت تست هیچی و ساپورت نکردن مین های دیگه هیچی.)

حال سوالم اینه که با توجه به ادعای ایشون بر سلامت رم و امکان فروش راحت آن به قیمت خرید بنده به دیگران (۴۹۰) دلیل و اصرار فروش این رم به بنده چی هست وقتی رم بهم تصویر نمیده و عملا بدردم نمیخوره و باید چه کار کنم؟ سپاس
 
Last edited:

netmsm

Registered User
تاریخ عضویت
17 فوریه 2012
نوشته‌ها
1,711
لایک‌ها
1,999
محل سکونت
اصفهان
درود
ظاهرا اون یکی که DDR3L هستش مشکل داره. چون ولتاز کمتری استفاده میکنه احتمالا در کنار بقیه رم ها و یا با تنظیمات پیش فرض مشکل ایجاد میکنه.
با رم های معمولی سیستم رو بوت کن و تو تنظیمات اورکلاک، ولتاژ مموری رو به 1.35 تغییر بده.
بعد رم های معمولی رو از روی بورد بردار و «فقط» همین رم DDR3L رو بذار روی بورد و تست کن.
 

CPU123

Registered User
تاریخ عضویت
17 دسامبر 2014
نوشته‌ها
3,703
لایک‌ها
966
سن
125
اخه کاربر محترم شما که روی قرار مدار خودت پایبند نیستی چرا این تاپیکو میزنی !
میخواید محتویات پیام خصوصی را فاش کنم ؟ ( اخلاقا ترجیح میدم این کارو نکنم)

فقط جهت روشن شدن اذهان دارم میگم ، رمهای بنده کاملا سالم بودند و بنده به ایشون گفتم برگشت بزن و من تست میکنم اگه اکی بود پس نمیگیرم ، ایشون هم قبول کرد ، براشون فیلم و عکس فرستادم ، اگر هم نیاز بود همینجا اپلود میکنم همه ببنین ، مین ایشون مشکل داره به من ارتباطی نداره
 
Last edited:

CPU123

Registered User
تاریخ عضویت
17 دسامبر 2014
نوشته‌ها
3,703
لایک‌ها
966
سن
125
درود
ظاهرا اون یکی که DDR3L هستش مشکل داره. چون ولتاز کمتری استفاده میکنه احتمالا در کنار بقیه رم ها و یا با تنظیمات پیش فرض مشکل ایجاد میکنه.
با رم های معمولی سیستم رو بوت کن و تو تنظیمات اورکلاک، ولتاژ مموری رو به 1.35 تغییر بده.
بعد رم های معمولی رو از روی بورد بردار و «فقط» همین رم DDR3L رو بذار روی بورد و تست کن.
بنده با بورد 1155 مدل p8p67 تست کردم اکی بود
با بورد 2011 ایسوز دیلاکس هم تست زدم اکی بود
با بورد rampage furmula برای ایشون از مراحل اولیه جا زدن رم تا روشن کردن سیستم تا بوت و حتی cpuz هم فیلم بدون کات تهیه کردم
یک روز وقت بنده گرفته شد فیلم رو طوری تهیه کردم که سریال رم مشخص باشه داخل فیلم .

پ ن : این تاپیک هم گزارش شد
 

aligolshani66

Registered User
تاریخ عضویت
8 فوریه 2013
نوشته‌ها
774
لایک‌ها
295
محل سکونت
اصفهان
درود
ظاهرا اون یکی که DDR3L هستش مشکل داره. چون ولتاز کمتری استفاده میکنه احتمالا در کنار بقیه رم ها و یا با تنظیمات پیش فرض مشکل ایجاد میکنه.
با رم های معمولی سیستم رو بوت کن و تو تنظیمات اورکلاک، ولتاژ مموری رو به 1.35 تغییر بده.
بعد رم های معمولی رو از روی بورد بردار و «فقط» همین رم DDR3L رو بذار روی بورد و تست کن.
دوست عزیز فیلم تست که گذاشته بودم رو دیدید؟ بنده رم رو به صورت تکی و نمایندگی هم به صورت تکی تست گرفت.این رم مشکل سازگاری داره و الی همیت الان ddr3l دارم که روی هر مین سوکت ۱۱۵۰ ساپورت میشه.ای هم نمونش :
 

فایل های ضمیمه

  • Screenshot_20230422_183456_Gallery.jpg
    Screenshot_20230422_183456_Gallery.jpg
    1 MB · نمایش ها: 13

aligolshani66

Registered User
تاریخ عضویت
8 فوریه 2013
نوشته‌ها
774
لایک‌ها
295
محل سکونت
اصفهان
سلام علی آقا اینا رو رو بوردهای معمولی تست کردید؟ شاید روی Z جواب نمیده!
بله،پست بالاتر نمونه رم ddr3L که مین رده پائین‌تر سوکت ۱۱۵۰ بوت کردم گذاشته شد.این رم که عکسش رو پست بالاتر گذاشتم، روی تمام مین های فوق الذکر بوت میشه.
نمایندگی هم مین تستش یا h61 بود، یا h81، دقیق یادم نیست، چون کسی رو تو اتاق تست نمی‌برند و بهم گفت که بوت نشد و تصویر نداد.اگر گفته ایشون درست باشه، این رم با هر مینی مچ نیست.
حالا ایشون میگه رم سالمه و اوکی، بنده هم که با وجه خودم براش پس فرستادم، دیگه دلیل اینکه زوری رمی رو که برای من کاربردی نداره رو میخواد بهم بفروشه، متوجه نمیشم!
مهلت تست برای چی هست؟
کلی وقتم برای این رم گرفته شده، برو نمایندگی،تست کن، ببر پست و .‌‌.. دیگه حداقل کاری که میتونه بکنه اینه که پول رو بهم پس بده و با هر قیمت و شرایطی به یکی دیگه بفروشه،قرار نیست یه جنس رو زوری به کسی فروخت،اون هم وقتی صادقانه با مدرک داره حرفش رو اثبات میکنه.
گارانتی هم تموم شده (تو تاپیک گفته گارانتی شرکتی، یعنی گارانتی داره)
تو تاپیک هم نگفته رم با شرط مچ بودن فروخته نمیشه.
مشکل حرف زور و بی منطق هست ...
 

aligolshani66

Registered User
تاریخ عضویت
8 فوریه 2013
نوشته‌ها
774
لایک‌ها
295
محل سکونت
اصفهان
اخه کاربر محترم شما که روی قرار مدار خودت پایبند نیستی چرا این تاپیکو میزنی !
میخواید محتویات پیام خصوصی را فاش کنم ؟ ( اخلاقا ترجیح میدم این کارو نکنم)

فقط جهت روشن شدن اذهان دارم میگم ، رمهای بنده کاملا سالم بودند و بنده به ایشون گفتم برگشت بزن و من تست میکنم اگه اکی بود پس نمیگیرم ، ایشون هم قبول کرد ، براشون فیلم و عکس فرستادم ، اگر هم نیاز بود همینجا اپلود میکنم همه ببنین ، مین ایشون مشکل داره به من ارتباطی نداره
۳ تا مین مشکل نداره، فقط به رم شما که میرسه مشکل داره؟! مین نمایندگی هم مشکل داره؟!
چرا حرف بی ربط میزنی، اگر مین ها مورد داشت، اون ۲ تا رم دیگه هم میگفتم مورد داره و برگشت میزدم، خواهشن حرف بی منطق نزن.
 

CPU123

Registered User
تاریخ عضویت
17 دسامبر 2014
نوشته‌ها
3,703
لایک‌ها
966
سن
125
۳ تا مین مشکل نداره، فقط به رم شما که میرسه مشکل داره؟! مین نمایندگی هم مشکل داره؟!
چرا حرف بی ربط میزنی، اگر مین ها مورد داشت، اون ۲ تا رم دیگه هم میگفتم مورد داره و برگشت میزدم، خواهشن حرف بی منطق نزن.
همه مدارک موجوده ، دفعه بعد تهمت بزنید گزارش میشه
رم بنده سالم هست ، فیلمش هم فرستادم لطفا فرافکنی نکنید
من هیچ مسیولیتی در قبال مین شما نداشته و نخواهم داشت
قطعه هم دست منه هر موقع خواستید براتون بفرستمش

همه چیز کاملا روشنه و دیگه دلیلی نمیبنم داخل بحث شرکت کنم ، هر موقع مدیریت خواست براش فیلم هارو میفرستم
این تاپیک کذایی هم فاقد اعتباره تمام
 

aligolshani66

Registered User
تاریخ عضویت
8 فوریه 2013
نوشته‌ها
774
لایک‌ها
295
محل سکونت
اصفهان
سلام
اصلا چرا با کسی که بار ها این کارو کرده معامله میکنید؟
بله، متاسفانه اگر به امتیازهای منفی ایشون و ویرایش پست کردن‌هاشون بعد خرید اگر دقت کرده بودم ، قید معامله رو میزدم.
حتی یه تاپیک دیگه هم زد و باز دیگر انگار قیمت پائین زده، همون موقع آفلاین شد، بعد آنلاین دید دیروز این بازی رو کرده و زشته باز بگه اشتباه شد و داشتم ادیت میکردم و ... گفت خارج فروم فروخته شد!
https://forum.persiantools.com/threads/ختم-تاپیک.995808/#post-13172660
 

aligolshani66

Registered User
تاریخ عضویت
8 فوریه 2013
نوشته‌ها
774
لایک‌ها
295
محل سکونت
اصفهان
همه مدارک موجوده ، دفعه بعد تهمت بزنید گزارش میشه
رم بنده سالم هست ، فیلمش هم فرستادم لطفا فرافکنی نکنید
من هیچ مسیولیتی در قبال مین شما نداشته و نخواهم داشت
قطعه هم دست منه هر موقع خواستید براتون بفرستمش

همه چیز کاملا روشنه و دیگه دلیلی نمیبنم داخل بحث شرکت کنم ، هر موقع مدیریت خواست براش فیلم هارو میفرستم
این تاپیک کذایی هم فاقد اعتباره تمام
شما حالت خوب نیست!
تو پ.خ میگی برو تاپیک بزن ، بعد میگی چرا تاپیک زدی!
گزارش کن، شده قید پول رو میزنم و فکر می‌کنم رفع درد و بلا شده، اما نمیزارم دیگه از این حرکات با کسی انجام بدی.
جهت اطلاعت :
در خرید اینترنتی خریدار تا ۷ روز حق بازگشت کالا رو داره، بنده پس از دریافت کالا شرایط رو به شما اطلاع دادم.
اینکه شما اصرار داری که الا و بلا باید همین رم رو برداری، یعنی خودت میدونی یه جای کار مشکل داره و الی برگشت پول و فروشش به شخص دیگه، این همه بحث و حرف نداره.
حتما گزارش کنید.سپاس
 

netmsm

Registered User
تاریخ عضویت
17 فوریه 2012
نوشته‌ها
1,711
لایک‌ها
1,999
محل سکونت
اصفهان
این رم مشکل سازگاری داره
مشکل ناسازگاری مموری از شایع ترین دردسرهای سخت افزاری هستش و مورد شما هم به نظر میرسه که یکی از اینها باشه و یا اینکه مموری ایراد داشته باشه.
تا جایی که من اطلاع دارم، تو این بازارچه مسئولیت ناسازگاری مموری به عهده فروشنده نیست. خریدار مموری باید قبل از خرید، سازگاری رم رو بررسی کنه.

شما اسنادی داری مبنی بر عدم بوت شدن و فروشنده هم میگه شواهدی که خلاف این رو ثابت میکنه برای شما ارسال کرده.
خب برادر شما فکر میکنی ما چه نظری میتونیم بدیم؟

به نظر میاد شما دو راه دارید 1. از موضعی که گرفتید کوتاه اومده و با هم کنار بیاید. 2. یک نفر رو بعنوان میانجی انتخاب کنید تا در این مورد تصمیم گیری کنه که در این صورت باید از رای میانجی تبعیت کنید حتی اگه به نظر شما ناعادلانه به نظر برسه.

اینکه فروشنده قیمت رو تغییر داده یا پست هاش رو ویرایش میکنه و اینجور فرمایشات کلا محلی از اعراب ندارن و ما اصلا به این مباحث توجهی نمیکنیم.
 

مترجم

Registered User
تاریخ عضویت
1 ژانویه 2010
نوشته‌ها
2,614
لایک‌ها
930
محل سکونت
Tehran
مهلت ۲۴ ساعت تست هیچی
در خرید اینترنتی خریدار تا ۷ روز حق بازگشت کالا رو داره

درود

در تاپیک فروش، فروشنده عنوان کرده مهلت تست 24 ساعت است، اینکه شما انتظار داشته باشی مطابق با دیگر قوانین 7 روز مهلت تست داشته باشد منطقی نیست...
در ثانی این فروشنده 2 امتیاز منفی دارد شما چرا خرید کردید؟؟؟ من پاسخ می دهم : چون قیمت رم ها پایین بود! آیا اشاره ای به این مطلب کردید؟
بنده اتفاقا در این خصوص به فروشنده پیام دادم که اگر ابتدا ارسال دارند بنده رم ها را خریدارم ولی ایشان تمایل نداشتند...
شما وارد معامله ای شدید که از ابتدا ریسک داشت ولی ریسک آن را به بهای قیمت کمتر پذیرفتید...
حالا هم گویا فروشنده فیلم کارکرد این رم را دارند، پس رم ها سالم هستند، جسارتا بنده هم بودم پس نمی گرفتم چون ایراد از رم نیست، ایراد از ناسازگاری با برخی مینبورد ها است.
 

CPU123

Registered User
تاریخ عضویت
17 دسامبر 2014
نوشته‌ها
3,703
لایک‌ها
966
سن
125
ایشون بخاطر لحن طلبکارانش بنده هیچ همکاری باهاشون نمیکنم
اگه همون اولش محترمانه میگفت اقا من فلان مشکل رو دارم بیا یه حرکتی بزن من ضرر نکنم باور کنید درجا مبلغ رو عودت میدادم
ولی ایشون اولش فیلم های بنده رو قبول نداشت ، بیست بار من سیستم خودمو جمع کردم برای ایشون هر طوری که خواست با این شرایط نت که اپلود یه ویدیو 17 مگابایتی 1 روز طول میکشید تست گرفتم ، اخرش که قانع شد رم کار میکنه زد زیر حرفش گفت پولو پس بده !!
اونم با لحن طلبکارانه
من همیشه طبق قوانین عمل میکنم
 

mohammad_rabiyi

Registered User
تاریخ عضویت
1 آپریل 2014
نوشته‌ها
746
لایک‌ها
754
مارک Crucial یک مقدار رم هاش ناسازگاری دارند، مخصوصا با پلتفرم AMD

مشکل ناسازگاری رم بسیار کم پیش میاد، نمونش برای بنده یک مدل رم DDR4 با همه مین های AM4 مشکل داشت. جالبه مدل رم هم Crucial Ballistix Sport بود!
اگر میبینید در اینترنت مشکل ناسازگاری زیاد گزارش میشه باید توجه کنید که تا %99 موارد کسی که مشکلی نداره گزارشی هم نمیده!

الان خریدار مشکلی که براش پیش اومده اینه که محصولی که به دستش رسیده رو به دلیل عدم اطمینان نمی تونه بفروشه

البته من هم جای خریدار بودم هرگز نمی رفتم سازگاری مادربرد با رم رو چک کنم، چون این جور مسائل بسیار کم پیش میاد.

نمونش 3 سال پیش خودم مین B150 رو به قیمت 1700 خریداری کرده بودم، بنا به دلایلی مشکل در راه اندازیش پیش اومد و فکر می کردم معیوب هست و پس فرستادم، فروشنده گرامی نیز همکاری لازم را داشتند و هزینه رو برگشت دادند. اگر مطمعن بودم درست هست تو ایسام قیمت 2200 می فروختمش!

اینجا فروشنده نیز مقصر نیست، چون وقتی رم مشغول به کار هست نمی تونه مشکل عدم سازگاری با مین های زیاد رو چک کنه و باید خریدار سریال رو چک کنه، ولی من جای فروشنده بودم کالا رو پس می گرفتم. البته هزینه پست برگشت با مشتری هست. اگر هم فروشنده پس نگرفتن، خریدار می تونه رم رو به صورت ابتدا ارسال به افراد با سابقه فروم بفروشه
 

Hamed.Madadi

Registered User
تاریخ عضویت
6 دسامبر 2013
نوشته‌ها
654
لایک‌ها
208
محل سکونت
تـــــــــــــهران
ایشون بخاطر لحن طلبکارانش بنده هیچ همکاری باهاشون نمیکنم
اگه همون اولش محترمانه میگفت اقا من فلان مشکل رو دارم بیا یه حرکتی بزن من ضرر نکنم باور کنید درجا مبلغ رو عودت میدادم
ولی ایشون اولش فیلم های بنده رو قبول نداشت ، بیست بار من سیستم خودمو جمع کردم برای ایشون هر طوری که خواست با این شرایط نت که اپلود یه ویدیو 17 مگابایتی 1 روز طول میکشید تست گرفتم ، اخرش که قانع شد رم کار میکنه زد زیر حرفش گفت پولو پس بده !!
اونم با لحن طلبکارانه
من همیشه طبق قوانین عمل میکنم
شاید رم با سیستم این آقا به هر دلیلی سازگار نیست ، حالا این آقا رم با هزینه خودش واستون فرستاده چرا پس نمیگیرید ؟ شما میگید رم سالمه ، خوب به یه نفر دیگه ترجیحا حضوری بفروشید بره دیگه
 

CPU123

Registered User
تاریخ عضویت
17 دسامبر 2014
نوشته‌ها
3,703
لایک‌ها
966
سن
125
شاید رم با سیستم این آقا به هر دلیلی سازگار نیست ، حالا این آقا رم با هزینه خودش واستون فرستاده چرا پس نمیگیرید ؟ شما میگید رم سالمه ، خوب به یه نفر دیگه ترجیحا حضوری بفروشید بره دیگه
ادبیات ایشون بسیار زننده و طلبکارانه بود و طوری حرف میزدن و میزنن که بنده رم خراب بهشون انداختم !
من همیشه رم هارو تست memtest میگیرم که حدودا 8 ساعت طول میکشه ، هیچ موقع جنس خراب دست مشتری نمیدم !
جنس فروخته شده پس گرفته نمیشه ، در ضمن این قطعه مال شخص دیگری بود سپرده بود برای فروش ، الان بنده نمیتونم بابت رم سالم که 20 سال کار میکرده از جیب پول ایشون رو بدم !
 

mostafajan

Registered User
تاریخ عضویت
28 آپریل 2009
نوشته‌ها
1,871
لایک‌ها
1,009
محل سکونت
تهران
Asus maximus vi formula
Asus z97-K
Asrock z97 fatality killer
تست کردم و بوت نمیشه.
نمایندگی سریر اصفهان هم بردم و تست کرد گفت روی مینشون بوت نمیشه


مگه میشه یه رم DDR3 روی سه تا مینبرد به این معروفی و مدل بالای داخل نقل قول تصویر نده . باز اگه یه مادربرد قدیمی سوکت 775 یا 1156 برند Biostar یا Foxconn بود یچیزی ولی رو ایسوس Z97 و Maximus تصویر نده خیلیه . حالا اصلا با اینا کار نداریم همرو بریز دور طرف میگه بردم گارانتی میگه تصویر نمیده رم خرابه . گارانتی که دیگه میدونه اون مدل رمی که چند هزارتاشو روونه بازار کرده باید روی چه مینبردی با چه چیپستی تست کنه ببینه تصویر میده یا نه .

اگر فرض کنیم هر دو نفر دارن واقعیت رو بیان میکنن احتمالا یه چیزی روی رم چسبیده بوده که CPU123 اونو با اسپری خشک شسته و اوکی شده و الان دیگه کار میکنه رو مینبردای aligolshani .

یه تاپیک بود چند وقت پیش که ادمین hwt میخواست تو خصوصی حلش کنه با قوانین فروم ولی نشد گفت برید تاپیک بزنید . داستانش این بود که یکی یه پد موس تحت عنوان آکبند فرستاده بود برای یکی بعد خریدار میگفت داداش این انقدر استفاده شده تغییر رنگ داده چند نفرم تایید کرده بودن که پد کلی استفاده شده و حتی خود فروشنده اول به خریدار گفته بود تو کلاهبرداری پد منو با یه پد دست دوم دربو داغون عوض کردی ولی نمیدوم چی شد که یهو طی یه حرکت انقلابی همین فروشنده پد موس گفته بود اگه هزینه رفتو برگشتو قبول میکنی من پس میگیرم . داداش تو که گفته بودی پد موس آکبندتو با یه دست دوم داغون عوض کردن .

الان اینجا فروشنده رم میگه روی همه مدل مینبرد (1155 . 1150 . 2011) اونم برندهای معتبر Asus Deluxe و Asus Rampage Formula و Asus P8p67 تست کردم راحت تصویر داد . من نمیدونم متر و معیار قوانین فروم برای اینکه معلوم بشه یه رم ایراد داره چی هستش . تست خریدار یا تست فروشنده ؟ الان خریدار رو سه تا مینبرد معروف و مدل بالا تست کرده فیلمشم گذاشته و مهمتر از همه گارانتی هم برده که گارانتی هم با مینبرد استاندارشون که مخصوص تست این رم هستش تصویر نگرفته و گفته رم ایراد داره . اگر قرار باشه یه رم روی این مینبردا و داخل گارانتی تصویر نده پس کجا باید تصویر بده که مدیریت بتونه براساس اون تصمیم بگیره و اینجوری خودشو نکشه کنار !

آقای hwt عزیز آیا همون تست گارانتی برای اینکه بتونی راحت داخل پیغام خصوصی تصمیم درست رو بگیری کافی نبود ؟
آقای CPU123 گرامی نظرت چیه با رفتن به گارانتی سریر تهران و نشون دادن رم بهشون نه بابت تعویض فقط برای تست و ضبط فیلم تست رم یکبار برای همیشه نشون بدی که یک کارگروهی اینجا قصد تخریب شمارو دارن و میخوان با امتیاز منفی های بیمورد شمارو زمین بزنن ؟
آقای aligolshani آیا سندی مثل برگه یا فیلم(حالا نه از لحظه تست مثلا از صحبتای متصدی گارانتی) دارید که ثابت کنه رمو بردین گارانتی تست کردن گفتن تصویر نمیده ؟
آقای hwt عزیز من یه پد موس داغون برا یکی تحت عنوان آکبند بفرستم بعد بزنم زیر همه چی بگم این پد موس من نیست شما و قانونای فروم چیکار میکنی برای خریدار پد ؟

جالبه تو هردوتا تاپیک یوزر مترجم حقو به اونی داده که مقصره . با این شرایط من ترجیحم اینه نه کاری به شورای حل اختلاف فروم(مترجم) داشته باشم نه قوانین فروم و نه ادمین(hwt) فروم . خودم تعیین میکنم چجوری معامله کنم .
 
Last edited:

netmsm

Registered User
تاریخ عضویت
17 فوریه 2012
نوشته‌ها
1,711
لایک‌ها
1,999
محل سکونت
اصفهان
آقای hwt عزیز من یه پد موس داغون برا یکی تحت عنوان آکبند بفرستم بعد بزنم زیر همه چی بگم این پد موس من نیست شما و قانونای فروم چیکار میکنی برای خریدار پد ؟
این مساله و راه حل هاش تحت عنوان repudiation و non-repudiation تو فضای eBiz از ابتدا مورد بحث بوده.
همین اتفاق ممکنه برای خریدار از وبسایتهای معتبر هم بیفته. مثلا، کاربر از لیون یه پردازنده 7950 میخره. مرسوله که میرسه و باز میکنه می بینه که داخل بسته پستی 7950 وجود نداره (بجای 7950 هر چیزی میتونه باشه). چطور ثابت کنه که چیزی که سفارش داده رو دریافت نکرده؟ و برعکس. لیون 7950 رو ارسال کرده ولی خریدار منکر دریافت 7950 میشه. لیون چطور میتونه اثبات کنه که سفارش خریدار رو به درستی انجام داده؟
در مورد سرویس ها و خریدهایی که کاملا دیجیتال هستن این مشکل با امضای دیجیتال رفع میشه. هر محصول دیجیتالی با امضای دیجیتالی مهر میشه و در تمام فرآیند سفارش تا رسیدن به مقصد این امضا بهش اتچ شده. و عملا فروشنده یا سندر نمیتونه منکر امضا بشه و یا repudiate کنه و خریدار هم به همین ترتیب چون قادر به انکار دریافت محصول یا سرویس نمیتونه بشه. مثلا ایمیل. فرستنده و گیرنده هیچ کدوم قادر به انکار نیستند. ولی با رویه هایی که بخشی از اونها دیجیتال نیست این مشکل پابرجاست.
تنها راه حلی که وجود داره اینه که فروشنده با چیزی مثل یک برچسب (مثل برچسب های پلمب) بسته پستی رو عملا امضا کنه. این امضا از قبل، با خریدار یا دریافت کننده هماهنگ شده و دریافت کننده قادر به صحت سنجی امضا هست. خریدار موقع دریافت بسته امضا رو بررسی میکنه و با فیلمبرداری بدون کات اقدام به باز کردن بسته میکنه. تا جایی که از صحت یا عدم صحت مرسوله دریافتی اطمینان پیدا کنه. در این حالت فروشنده و خریدار هیچ کدوم قادر به انکار نیستن.
 
بالا