بخش بندی بازار فروش ظرف یکبار مصرف گیاهی
تخریبهای محیط زیست توسط بشر و نگرانی افراد از پیامدهای آن، گروه جدیدی از مصرف کنندگان را که اصطالحاً
مصرف کنندگان ظروف یکبار مصرف گیاهی نام برده میشوند را، ایجاد کرده است. این گروه رفتارهای
خرید ظروف یکبار مصرف گیاهی و مصرف خود را در راستای جلوگیری از تخریب محیط زیست انجام میدهند. پیش بینی می شود که فروش
ظرف یکبار مصرف گیاهی روز به روز بیستر می شود و شرکتهایی موفق تر خواهند بود که استراتژیهای بازاریابی خود را در راستای موفقیت در فروش ظرف یکبار مصرف گیاهی تنظیم میکنند . در این مقاله
مصرف کنندگان ظروف یکبار مصرف گیاهی را از نظر ویژگریهای جمعیت شناختی و سبک زندگی بخش بندی می شوند. افراد نمونه از نظر سبک زندگی به پنج گروه تقسیم و ویژگیهای افراد هرخوشه بیان شده است.
ظرف گیاهی یکبار مصرف
گروه 1: این گروه از افرادی تشکیل شده که اعتماد به نفس و میل به پیشرفت بالایی دارند. از این رو نسبت به آینده خوشبین هستند و از نظر صفات مثبت رفتاری و اجتماعی (اعتماد به نفس، استقلال، توانایی ها) خود را نسبت به سایرین برتر میدانند. به عبارتی میتوان گفت میل به مدیریت و ***** دیگران نیز در این افراد وجود دارد. بیشتر افراد این گروه را مردان متأهل جوان و میانسال با تحصیلات بالا تشکیل داده اند که درآمدی متوسط دارند و اکثرا عضو خانواده های 3 تا 4 نفری هستند.
گروه 2: افراد این گروه دوست دارند زندگی آرام و بدون هیجانی داشته باشند. به علاوه علاقه مندند در فعالیتهای اجتماعی و خیرخواهانه حضور داشته باشند. این افراد بر خلاف افراد گروه 1 دغدغه زیادی برای پیشرفت در آینده و مدیریت امور را ندارند و از زندگی پرکار و شلوغ دوری می کنند. علاقه ای به استفاده از غذاهای رژیمی ندارند. در این گروه تعداد مردان با درصد کمی بیشتر از زنان است اما اغلب افراد متاهل هستند و بالای 35 سال سن دارند . از نظر تحصیلی اکثرا لیسانس به پایین و از نظر درآمدی در سطح متوسط هستند . بیش از نیمی از افراد این گروه عضو خانواده های 5 نفره هستند.
گروه 3: این گروه متشکل از افرادی است که به آگاهی و استفاده از آخرین مد روز و جدیدترین مراکز خرید علاقه مندند، از طرفی زندگی پرمشغله ای دارند و به همین دلیل نیازهایشان را از خارج خانه تأمین می کنند، اما در هنگام خرید به قیمت توجه می کنند و به انجام کارهای خانگی از قبیل تعمیرات یا پخت و پز علاقه ای ندارند. افراد این گروه هم مانند گروه 1 بیشتر مردان متأهل هستند با این تفاوت که میانگین سنی این گروه بالاتر است . درآمد افراد ایرن گروه متوسط است.از نظر تحصیلات هم در سطحی متوسط هستند.
گروه 4: افراد این گروه توجه زیادی به سلامت خود و تغذیه سالم دارند. به انجام کارهای دستی، فنی و هنری که شامل انجام اموری مثل تعمیرات خانگی یا پخت و پز و دوخت و دوز و … هم میشود، علاقه مندند. در زندگی خود با دقت خرج می کنند و نیازهای خود را حتی امکان در درون خانه تامین میکنند. دغدغه و شور و شوق پیشرفت و رشد را ندارند و در خرید خیلی به برندها اهمیت نمی دهند. تفاوتی که این گروه با سایر گروه ها دارد این است که اکثریت آن را زنان متأهل تشکیل می دهند. افراد این گروه نسبت به سایر گروه ها میانگین سنی بالاتری دارند. از نظر تحصیلات بیشتر لیسانس به پایین هستند . بیشتر افراد گروه عضو خانواده های 2 و1 نفره و پس از آن 5 نفره و بالاتر هستند.
گروه 5: افراد این گروه زندگی پرمشغله ای دارند و معمولا با کمبود وقت برای انجام کارهای منزل مواجه اند، به همین دلیل ترجیح میدهند نیازهای روزمره خود را از بیرون تهیه کنند. می توان گفت تلاش این افراد در جهت مراقبت از خانه و خانواده است چرا که افراد گروه 5 افرادی خانواده محور هستند. اعضای این گروه در هنگام خرید به قیمتها خیلی حساس نیستند، مدگرا نیستند و زندگی پرهیجان را دوست دارند. بیشتر اعضای این گروه را مردان متأهلی تشکیل میدهند که برای 35 سال سن دارند ، از نظر درآمد ماهیانه در سطح متوسط به بالا هستند . یشتر افراد گروه عضو خانواده های 2 و1 نفره و پس از آن 5 نفره و بالاتر هستند.
بررسی رفتار هر گروه در فروش ظرف یکبار مصرف گیاهی
نتایج حاکی از این است که در همه گروه ها کیفیت ظرف یکبار مصرف گیاهی بیشترین تأثیر را در خرید افراد دارند. فقط مصرف کنندگان گروه 5 قدری متفاوتند، به این صورت که علاوه بر کیفیت، سایر ویژگی های مثبت نیز در خرید آنها تأییر خوبی دارند و قیمت بالاتر محصول نیز در خرید آنها، چندان مانعی ایجاد نمی کند. به نظر میرسد افراد گروه 5 نسبت به سایر گروه بیشتر به مزایای ظرف یکبار مصرف گیاهی آگاهند و نسبت به مسایل مرتبط با حوزه توسعه پایدار و تخریب محیط زیست دغدغه دارند. این که تولید ظرف یکبار مصرف گیاهی تخریب کمتری در محیط زیست به دنبال دارد، بیشتر از نظر همه افراد گروه 5 را جلب می کند. گروه 1 هم از این ویژگی در خرید خود تأثیر میپذیرند. ویژگی تولید آلودگی کمتر هم تاثیر زیادی در خرید افراد گروه 5 دارد. این ویژگری بر خرید افراد گروه 1 و گروه 3 هم تأثیرگذار است. مزیت جذاب ظرف یکبار مصرف گیاهی از نظر افراد نمونه این تحقیق، سالم تر بودن ظرف یکبار مصرف گیاهی نسبت به ظرف یکبار مصرف معمولی است. این ویژگی هم اگر چه تأثیر زیادی در خرید همه گروه ها دارد اما افراد گروه 4 و پس از آن افراد گروه هایهرای 1 و 2 بیشتر در خرید خود به این موضوع توجه دارند. ویژگی دیگر ظرف یکبار مصرف گیاهی که میتواند به عنوان عامل بازدارنده خرید تلقی شود، قیمت بالاتر آن نسبت به ظرف یکبار مصرف معمولی است. تقریباً براساس نظر همه گروه ها، میزان بازدارندگی این آیتم کم و خیلی کم است که کمترین تأثیر را در خرید افراد گروه 5 دارد.
http://ngpsco.ir/