سلام
حتما ماشین رو به یه مکانیک
باتجربه نشون بدین و از مکانیک بخواین تست درایو براتون انجام بده. مرحله بعدی ماشین رو ببرید تست رنگ ببینید از نظر رنگ شدگی و ضربه در چه وضعیتیه.
دیدم بعضی از این کارشناسهای رنگ وضعیت موتوری رو هم چک میکنن. مثلا طرف پیچارو چک میکنه میگه اثر اچارخوردگی روشونه پس موتور باز شده
یا مثلا درب روغن ماشین رو وقتی که ماشین روشنه باز میکنه اگر یه مقدار بخار روغن داشته باشه میگه موتور کمپرس داره و احتمالا رینگهاش ضعیف شده
درصورتی که این مورد حتی به کیفیت روغن مصرفی و کارکرد روغن هم بستگی داره و نمیشه با اطمینان کامل بگیم مشکل از کجاست. بخاطر همین میگم واسه چک کردن ماشین از نظر موتوری برید پیش یه مکانیک که یه عمر کارش همین بوده.
واسه اینکه بدونید کارکرد واقعی ماشین چقدر بوده صرفا به دیاگ اعتماد نکنید. کار دیاگ اینه که اطلاعات ECU یا همون کامپیوتر مرکزی ماشین رو بازخوانی میکنه درصورتی که تو این روزگار براحتی آب خوردن کارکرد ماشین رو از داخل همون ECU تغییر میدن. موارد متعددی هست که کارشناسهای باتجربه با اتکا به اون موارد بهتون میگن که ایا کارکرد ماشین با کارکرد واقعیش مطابقت داره یا خیر ( وضعیت لاستیکها ، ضخامت دیسکهای ماشین و کلی فاکتور دیگه که قطعا اون شخص کارشناس بهتر از من میدونه ) دقت کنید این مسائل هم 100 درصدی و تضمینی نیست صرفا یه اهرم کمکی واسه کارشناس محسوب میشه.
مرحله بعد از پلاک ماشین یه استعلام بگیرید که مشکل خاصی نداشته باشه.
درکل ماشین خریدن خیلی سخت نیست مگر اینکه صبر داشته باشین و بگردین تا یه ماشین سرپا گیرتون بیاد. چون پراید با عمر 8-9 سال خریدنش دقت میخواد.