پیشاپیش معذرت بابت پست طولانی،اما حس کردم نیازه
عزیزم من با هیچ ماشینی مشکل و خصومت شخصی ندارم
همین 206 هم عین باقی ماشینا مزایا و معایبش رو میگم
من کلا با خرید گروه پژو به استثنا پرشیا ELX مدل پایین و یا 206 تیپ 5 مدل پایین اما کاملا سالم که خیلی کم گیر میاد،مخالفم
دلیل،همین 206 مثلا تیپ 2 و 3 ،شما به من بگو به جز طراحی و ایمنی چه ویژگی خاصی داره که ادم بره دنبال خریدش ؟
نکه داری ماشین خیلی مهمه و منم کاملا با شما موافقم،اما مسئله اینجاست که یه سری ایرادات مشکلات ذاتی یه ماشینه،که هر ماشینی داره،بدون استثنا (ماشین های داخل ایران) باید دید که این ایرادات ذاتی قابل چشم پوشی هستن یا نه
مثلا ریو : رو تسمه تایم حساسه،باید تسمه جنس عالی استفاده بشه براش و هر 40 هزارتا عوض بشه،ضعف دیگش سیبک هاشه که گردگیرهای نرمی دارن و زود خرده میشنو پاره میشن،بعدش گیریس داخل سیبک میریزه بیرون و کم کم سیبک خشک میشه و در نهایت مرخص... برای کسی که سایز رینگ و لاستیکش فابریکه تقریبا هر 80 هزارتا و برا کسی مثه من که 2 سایز پهن تر و بزرگ تره هر 50 هزارتا نیاز به تعویض پیدا میکنه (موردایی داریم که 150 هزارتا راه رفتن و هنوز سیبکشون فابریکه،اما دلیل نمیشه،اینا استثنا هستن،رویه غالب تو ریو خرابی سیبک بعد از حدود 80 هزارتاست
مثال دیگه ال 90،ایرادات ذاتیش هندلینگ افتضاح،قطعات اتاق خشکن و زود به سر و صدا میفتن،ارتفاع شتری ! ،طراحی چهار گوش و مکعبی،اما واقعا ایراد فنی قابل توجهی نمیشه ازش گرفت
در خصوص مورد شما یعنی 206 و بالاخص تیپ 2 و3 : ایرادات ذاتی که داره و من پیدا کردم : 1
-سیستم کام 2000 که از سال 82 به بعد روشون نصب شد،بسیار ایراد پیدا میکنه،از سال 86 به بعد هم همگی کام 2000 ها رو خود ایران تولید میکنه (بخوانید چین ! ) و کیفیت افتضاح تر شد،این سری تو خیابون که میرید و
شبه دقت کنید به 206 ها،میبینید اکثرشون یکی از چراع هاشون حداقل خاموشه،حالا یا چراغ ترمزه،یا پروژکتوره یا .... که یا ایراد از سیستم مولتی پلکسه (برق ماشین) یا کام 2000،بعضیا میگن چراغ سوخته،خوب دلیل چیه ؟ چرا یه ماشین هر سال باید 2 سری چراغ بسوزونه ؟ ایراد سیستم برقیه دیگه،
مورد دیگه موتور ضعیف ماشینه که تو شتاب گه گاه دیدم از پراید میخوره ! و
وقتی که کولر بگیری دیگه واویلاست،این در حالیه که اسما 75 اسب بخاره و پراید 65،اما تو شتاب از پراید میخوره،دلیلشم اینه که موتور 206 شاتون بلنده و این مسئله باعث میشه که تو شتاب خوب نباشه اما تو دور (سرعت های بالا)از پراید جلو میفته،مشکل سوم سرسیلندر آلمینیومیه این ماشینه،عین 405 یعنی موتور XUJP3،این موتورا همگی ضعف دارن تو سیستم خنک کنندگی،
به جرات میگم پژو سواری وجود نداره که تو تابستون و یه کم فشارو ترافیک،آمپر آبش رو 100-110 نیومده باشه ! این ایراده،برید تو تعمیرگاه هایی که کار موتور میکنن،بپرسید
هفته ای چند تا 206 و 405 برا سوختگی واشر سر سیلندر میان و هفته ای چندتا پراید و ریو و ال 90 ! و سوختن واشر سر سیلندر از اون ایراداس که نمیشه گفت حالا بیخیال و ولش کن و .... ضعف بزرگیه
آمپر آب ریو که کلا تکون نمیخوره ! ال 90 خیلی کم.
اما 206 و 405 (یعنی سمند،پرشیا و خود 405) عین پاندول ساعت بالا و پایین میره آمپرشون
از نظر مصرف سوخت هم که 206 های نیمه 86 به بعد که پدال گاز و دریچه گازشون برقی شد تو شهر بین 9 تا 10.5 میسوزونن،که با توجه به شتاب پایینشون و حجم کمشون تنها این مطلبو میرسونه که موتور کم بازدهه ! همین !
این درحالیه که ریو با رانندگی اکونومی تو شهر مصرفی بین 7.5 تا 8.5 داره،من این دفعه 530 کیلومتر با 40.5 لیتر رفتم،البته اصلا پرگاز نرفتم،یا ال 90 حدود 8 میسوزونه، و حجم وش تاب این 2 تا ماشین کجا و 206 کجا
پس کلا از نظر موتور نمیشه از 206 دفاعی کرد
مورد بعدی جلوبندیه،که تقریبا سالی 1 بار یا هر 20 هزار کیلومتر تقریبا،نیاز به تعمیر و تعویض پیدا میکنه،این در صورتیه که جلوی ماشین شما تصادف نداشته باشه و گرنه خیلی زودتر کارتون به جلوبندی سازی میخوره،چپقی های ضعیف،طبق ضعیف و بلبرینگ هایی که زودتر از موعدی که باید خراب میشن
سیستم ترمز ماشین قابل قبوله و تقریبا کم ضعف،پس ایرادی نمیشه ازش گرفت
مسئله بعدی هندلینگ 206،که ضعیفه،از ال 90 بهتره اما باز هم آمار چپیشو اگر دقت کنید بالاست،اینم نکته دیگه
نکته آخر در خصوص 206 و کلا پژو ها،به این دقت کنید که خانواده پژو هیچ وقت مجوز حضور رو تو آمریکا نتونست بگیره،یعنی نتونست استانداردهای آمریکا رو پاس بکنه،اما ریو ابتداعا وارد آمریکای شمالی شد و بعدش حتی سایت تولیدش تو آمریکا تو سال 2001 راه اندازی شد.خود این فک کنم دلیل محکمی باشه
از نظر ایمنی 206 وضعیت مطلوبی داره و 4 ستاری ایمنی داره،ریو هم وضعیت خوبی داره و 3.5 ستارس
و اون مسئله ای که در خصوص قیمت قطعات فرمودید،بله،قیمت قطعات 206 بالاست،اما ریو گرونتره،قطعات ریو و ال 90 گرون تر از 206 هستش،مثال ،سر سیلندر تیپ 2 حدود 1 تومنه،ام سر سیلندر ریو حدود 2.5 میلیون
اما...اما،ریو و ال 90 خیلی خیلی دیرتر نیاز به تعمیرات اساسی پیدا میکنن تا 206 و این همون برگ برنده ماشین های آسیایی بالاخص کره و ژاپنه در مقابل ماشین های فرانسوی یعنی پژو،استهلاک ماشین های کره ای خیلی پایینه،یعنی کم خرج ترن،اما پژو ها استهلاک بالایی دارن،قطعات زودتر خراب و فرسوده میشن
منطقی و علمی پاسخ سوالتون رو دادم،اگر شبهه ای هست بفرمایید تا پاسخگو باشم