برگزیده های پرشین تولز

راهنمای خرید اولین گیتار

صدای گیتار

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
9 مارس 2019
نوشته‌ها
1
لایک‌ها
3
سن
27
beginners-guitar.jpg


خرید نخستین گیتار یکی از مهم‌ترین و به یاد ماندنی‌ترین تصمیم‌های یک نوازنده است. در این مطلب سعی می‌کنیم برخی از نکات ابتدایی در خرید اولین گیتار را بازگو کنیم. برای آشنایی با انواع گیتار می‌توانید مطلب دیگر ما را نیز مطالعه کنید.

بیشتر بخوانید: خرید گیتار آموزشی

چه نوع گیتاری بخرم؟
گیتارها به دو دسته‌ی آکوستیک و الکتریک تقسیم می‌شوند. اکثر هنرجویان با خرید گیتار آکوستیک، یادگیری گیتار را آغاز می‌کنند. گیتار آکوستیک از چوب ساخته شده است و بدنه‌ای توخالی دارد. همچنین حفره‌ای زیر سیم‌ها تعبیه شده که صدای سیم را به داخل بدنه هدایت می‌کند و از این راه، بلندیِ صدا افزایش می‌دهد. اکثر نوازندگان پاپ، فولک، کانتری و کلاسیک از گیتارهای آکوستیک استفاده می‌کنند.

گیتارهای الکتریک معمولا در سبک‌های راک و بلوز استفاده می‌شوند. هرچند برای شنیدن صدای آن نیاز به خرید امپلیفایر -در کنار خرید گیتار- دارید.

guitar-acoustic-electric.jpg

گیتارها چقدر قیمت دارند؟
با توجه به کیفیت و کارایی گیتار، می‌توانید این ساز را در هر محدوده از قیمتی پیدا کنید. هرچند مانند هر کالای دیگری، گیتارهای بسیار ارزان، کیفیت پایینی نیز دارند. به همین دلیل بهتر است همواره به دنبال یک گیتار مبتدی با قیمت مناسب باشید.

همچنین اگر به تازگی شروع به گیتار زدن کرده‌اید، نیازی نیست به سراغ خرید یک ساز گران‌قیمت بروید. این روزها گیتارهایی با کیفیت را می‌توانید با قیمت‌هایی بسیار مناسب خریداری کنید. در مطلب دیگر ما می‌توانید ۵ تا از بهترین گیتارهای کلاسیک موجود در بازار ایران را مشاهده کنید. گیتارهای دیگری هم هستند که در همین محدوده‌ی قیمت و با کیفیت مشابه عرضه می‌شوند.

گیتار را از کجا خریداری کنم؟
با اینکه امروزه می‌توانید هر گیتاری را به راحتی و از طریق اینترنت خریداری کنید، پیشنهاد ما این است که برای خرید اولین گیتار خود، به یک فروشنده‌ی ساز در نزدیکی خود سر بزنید. چندین گیتار را امتحان کنید و مطمئن شوید که بهترین گزینه را متناسب با دست‌ها و بدن خود تهیه می‌کنید.

اندازه‌ی بدنه و عرض دسته‌ی یک گیتار ممکن است با دیگری متفاوت باشد. چنین عواملی باعث می‌شوند که کار با یک مدل گیتار برای شما ساده‌تر از نوازندگی با گیتارهای دیگر باشد. پیش از خرید، چندین ساز را امتحان کنید و بهترین گزینه را برای خرید انتخاب کنید.

اگر دوستی دارید که با نوازندگی آشنایی دارد، می‌توانید از او کمک بگیرید. از دوست خود درباره‌ی برند یا فروشگاه‌های معتبر سوال کنید و در صورت امکان با همراهی او به خرید بروید. همچنین می‌توانید از یک مدرس گیتار کمک بگیرید. مدرسین گیتار همواره با هنرجویان مبتدی در ارتباط هستند و گیتارهای مناسب برای شروع نوازندگی را به خوبی می‌شناسند.

آیا خرید گیتار دست دوم گزینه مناسبی است؟
خرید گیتار دست دوم گزینه‌ای بسیار مناسب است و هزینه‌ی شروع یادگیری را نیز کمتر می‌کند. هرچند باید در زمان خرید به شرایط گیتار توجه کنید. قبل از اقدام به خرید با بخش‌های مختلف گیتار آشنا شوید و تفاوت‌های بین یک ساز سالم و ساز بی‌کیفیت را تشخیص دهید. اگر می‌خواهید گیتار دست دوم تهیه کنید، به نکات زیر توجه کنید:

  • آیا خمیدگی دسته معمولی است؟ دسته را به شکل افقی مشاهده کنید. دسته باید کمی به سمت جلو خمیده باشد. هرگونه خمیدگی دیگر نشان‌دهنده‌ی خرابی گیتار است.
  • وضعیت فرت‌ها چگونه است؟ اگر فرت‌ها از بین رفته‌اند یا اینکه بالا و پایین هستند، بهتر است از خرید گیتار صرف نظر کنید.
  • آیا بدنه‌ی گیتار سالم است؟ اگر کمی خش یا رنگ‌پریدگی روی بدنه وجود دارد، به استفاده‌ی مکرر از گیتار برمی‌گردد و در عملکرد آن تاثیری نخواهد داشت. اما اگر در بدنه برآمدگی وجود داشته باشد (مخصوصا در نزدیکی خرک) آنگاه گیتار نیازمند تعمیرات گسترده است
لوازم جانبی گیتار
پس از خرید گیتار، ممکن است به دنبال خرید لوازم جانبی مناسب باشید. در ادامه لیست کوتاهی از لوازم جانبی مهم را مشاهده می‌کنید:

  • پیک گیتار: پیک‌ها در اندازه‌ها و طرح‌های مختلف عرضه می‌شوند. پیک دانلوپ تورتکس معمولا انتخاب خوبی برای نوازندگان تازه‌کار است. هرچند اگر به دنبال تک‌نوازی‌های سریع هستید بهتر است به سراغ پیک‌های ضخیم‌تر بروید.
  • تونر گیتار: گیتار به دلیل تغییر شرایط محیطی و استفاده‌ی طولانی از کوک خارج می‌شود. به همین دلیل پیش از هربار تمرین باید گیتار را با استفاده از تونر مجددا کوک کنید. معمولا بهترین انتخاب برای نوازندگان مبتدی، تونرهای کروماتیک است. این تونرها دارای یک میکروفون هستند که صدای سیم‌ها را می‌شنود و به شما در کوک کردن آن‌ها کمک می‌کند.
  • بند گیتار: اگر می‌خواهید ایستاده نوازندگی کنید، باید به دنبال خرید یک بند گیتار باشید. بندها در طرح‌ها و قیمت‌های مختلف عرضه می‌شوند، هرچند اکثرا کارایی مشابهی دارند.
  • کیس گیتار: برخی از گیتارها به همراه کیس عرضه می‌شوند. اگر گیتار را از خانه بیرون می‌برید، بهتر است برای آن یک کیس مطمئن تهیه کنید. کیس‌های گیتار در دو مدل هارد کیس و سافت کیس عرضه می‌شوند. سافت کیس‌ها قیمت مناسب‌تری دارند و گیتار را در سفرهای کوتاه و محیط خانه محافظت می‌کنند. هارد کیس‌ها برای مسافرت‌های طولانی و مراقبت از گیتارهای گران‌قیمت مناسب هستند.
  • امپلیفایر و کابل: همانطور که در بالا اشاره کردیم، گیتارهای الکتریک نیازمند امپلیفایر هستند. معمولا می‌توانید یک امپ تمرینی را با قیمتی نزدیک به ۳۰۰ تا ۵۰۰ هزار تومان تهیه کنید. به یاد داشته باشید که اگر تنها در خانه تمرین می‌کنید، نیازی نیست به دنبال خرید امپ‌های بزرگ بروید. زیرا معمولا امپ‌ها در ولوم‌های بالاتر، کیفیت صدای بهتری نیز خواهند داشت.
پس از اینکه گیتار خود را تهیه کردید، می‌توانید برای یادگیری نوازندگی به یک مدرس گیتار مطمئن مراجعه کنید. احتمالا در آینده بارها گیتار خود را عوض خواهید کرد و از تجربه‌های این خرید در خریدهای بعدی نیز بهره خواهید برد.
 
بالا