• پایان فعالیت بخشهای انجمن: امکان ایجاد موضوع یا نوشته جدید برای عموم کاربران غیرفعال شده است

رتبه دانشگاه های ایران در خاور میانه

@gh@m@hdi

Registered User
تاریخ عضویت
13 مارس 2006
نوشته‌ها
1,739
لایک‌ها
219
محل سکونت
فعلا پشت شیشه مونیتور شما
داشتم برای خودم توی اینترنت می گشتم اینو دیدم
برایم خیلی جالب بود که اولین دانشگاه از ایرن دانشگاه تهران بود و شریف در مقام ششم بود
راستش معیارشون رو از این رتبه بندی نمی دونم اما فکر کنم امکانات و تجهیزات و محیط اموزشی تاثیر زیادی توی رتبه بندی داشته..
رتبه های اول رو که داشتم نگاه می کردم دیدم 15 تای اول برای آمریکاست !!! و هر چی فکر کردم بین 1493 با 1 چند تا فاطله هست نفهمیدم!!!!
الان چند ساعتی هست که دیپرس شدم!!!:( :( :( :( :(
 

Y2K

Registered User
تاریخ عضویت
20 فوریه 2006
نوشته‌ها
656
لایک‌ها
1
محل سکونت
Location
تا اونجایی که می دونم تو رتبه بندی دانشگاهها چند چیز خیلی مهمه
تعداد کتاب، بروشور و مقاله هایی که چاپ شده (البته درست و حسابی) در رابطه با علم، طبیعت، هنر، انسان و ...
تعداد نوبل هایی که اساتید دانشگاه میگیرن( چون تعدادش کمه درصد پایینی رو به خودش اختصاص میده)
کنفرانسهایی که اساتید و دانشجویان در انها شرکت می کنند
تعداد دانشجوهای خارجی
درصد فعالیت بین المللی دانشجوها و اساتید
و همچنین تجهیزات و کتابخانه


و متاسفانه دانشگاههای ما ...
 

Huashan

Registered User
تاریخ عضویت
13 ژانویه 2006
نوشته‌ها
1,108
لایک‌ها
13
محل سکونت
abadan
داشتم برای خودم توی اینترنت می گشتم اینو دیدم
برایم خیلی جالب بود که اولین دانشگاه از ایرن دانشگاه تهران بود و شریف در مقام ششم بود
راستش معیارشون رو از این رتبه بندی نمی دونم اما فکر کنم امکانات و تجهیزات و محیط اموزشی تاثیر زیادی توی رتبه بندی داشته..
رتبه های اول رو که داشتم نگاه می کردم دیدم 15 تای اول برای آمریکاست !!! و هر چی فکر کردم بین 1493 با 1 چند تا فاطله هست نفهمیدم!!!!
الان چند ساعتی هست که دیپرس شدم!!!:( :( :( :( :(

من قبلا یکی دیگه دیده بودم که با این کمی فرق داشت ...
181.gif


مثلا از تفاوت ها ...

تفاوت بارزش این بود که دانشگاه معتبر پرینستون در این لینک خیلی رتبه اش پایین هست در حالی که من بالاتر از اینه دیده بودمش ... و یا جایگاه آکسفورد پایین رفته

در کل جالب بود و جایگاه دانشگاه هایی مثل , ام آی تی , هاروارد , و کرنل و یا اون دانشگاه هندی و... تقریبا با اونی که من قبلا دیده بودم نزدیک بود

ولی چیزی که مسلم هست اینه که دانشگاههای ایران تا قبل از 1000 هیچ جایگاهی ندارن ... متاسفانه ...
 

kamran_2006

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
28 نوامبر 2006
نوشته‌ها
139
لایک‌ها
0
اين رنك بندي كه خيلي ...........
شريف رو بعد از تربيت مدرس و فردوسي مشهد آورده:D

ه
 

Huashan

Registered User
تاریخ عضویت
13 ژانویه 2006
نوشته‌ها
1,108
لایک‌ها
13
محل سکونت
abadan
اين رنك بندي كه خيلي ...........
شريف رو بعد از تربيت مدرس و فردوسي مشهد آورده:D

قابل توجه دوستان محترم كه شريف قبل از انقلاب رنك 6 بهترين دانشگاه مهندسي دنيا رو داشته

دوست عزیز با استناد به چی این حرف رو می زنید ؟ ... بعد از گذشت این همه سال تازه این رتبه های پایین رو بدست آورده , و قبل از انقلاب رنک 6 رو داشته ... یه کمی خیلی زیادی عجیبه ...
 

shervin

ASP.net
کاربر قدیمی پرشین تولز
تاریخ عضویت
26 ژوئن 2005
نوشته‌ها
6,353
لایک‌ها
261
سن
39
محل سکونت
تهران
یکی از عوامل بسیار مهم توی رتبه بندی اینه که یه دانشگاه چند تا رشته رو همزمان تحت پوشش قرار میده
این باعث شده که شریف بره پایین و تهران بیاد بالا
و زیاد این رتبه بندیا ربطی به سطح علمی نداره
سطح علمی رو میتونید تو مسابقات رباتیک و المپیاد ها ببینید
اصولا سطح علمی دانشجوهای ایرانی خیلی بالاس
این حرف من نیستا
جدا اینجوریه
چند روز پیش با یه دانشجوی انگلیسی که مهمونمون بود داشتیم صحبت میکردیم
اون تو یکی از دانشگاهای انگلیس که اسمش یادم نیست داره کامپیوتر میخونه
استاد ریاضیش یه سری مسئله ریاضی مثلا سخت داده بود حل کنن
اون مونده بود ولی خدا شاهده من خندم گرته بود از اون مسائل
در حد سوم دبیرستان ما بود
بعد خودش گفت که اونجا هم ما دانشجوی ایرانی داریم خیلی از بقیه سر ترن و استادامون میخوان کسی رو برای ما مثال بزنن میگن که دانشجو های ایرانی رو ببینید و ...
ولی متاسفانه به خاطر عدم توجه مسئولین خود دانشگاهها رتبه های پایین میارن
 

Huashan

Registered User
تاریخ عضویت
13 ژانویه 2006
نوشته‌ها
1,108
لایک‌ها
13
محل سکونت
abadan
...
سطح علمی رو میتونید تو مسابقات رباتیک و المپیاد ها ببینید
اصولا سطح علمی دانشجوهای ایرانی خیلی بالاس
....

متاسفانه من کاملا با نظر شما مخالف هستم ... این مسابقات رباتیک و المپیاد اصلا به پیشرفت علمی ربطی ندارن ... و فقط انرژی و نیروی دانشجویان ما رو داره حدر می ده ... اصلا تولید علم کاری به المپیاد و مسابقات رباتیک نداره

نمی دونم شما چقدر با المپیاد آشنا هستین , ولی المپیاد فقط طرح کردن سؤال های سخت و پیچیده هست که بی خودی ذهن دانشجو رو داره مشغول می کنه به نظر من اگر بیشتر روی تحقیق بنیادی و اساسی علم کار بکنن و بتونن جایگاه ایران رو در تولید علم جهان بالا ببرن و ما اینطور در زمینه ی علمی نگاهمون به دست داشمندان خارجی نباشه بهتره , شما به این نکته توجه کردین که چرا آلمان این در زمینه ی المپیادهای فیزیک و ریاضی جایگاهش پایینه و برعکس , ایران جایگاه بالایی داره ... در صورتی که آلمان در زمینه ی فیزیک و ریاضی بیشترین نقش رو در قرن اخیر داشته و دنیا مدیون تلاش های دانشمندان این کشوره ... جواب اینه که ...

جواب اینه که ذهن دانشجویان ما خلاق نیست , فقط توانایی حل مسئله دارن و نمی تونن به زمینه های جدید بپردازن ... این که بتونم مسائل سخت ریاضی یا فیزیک رو حل کنم هیچ اهمیتی نداره ( بیشتر منظورم سوال های انتزاعی است که فقط برای سخت کردن مسئله ساخته می شن ... البته سؤالهای سختی هم هستن که به پیشرفت علم کمک می کنن ولی این سؤالها در المپیادها کمتر مطرح می شن ) , مهم اینه که من ذهنم توانایی تولید و تحلیل مسائل و مفاهیم جدید داشته باشه ...

شاید برای شما آشنا باشه که می بینید دانشجویان درس های دانشگاهیشون رو خوب بلدن ولی زمانی که یه مسئله تجربی رو بهشون می دی نمی تونن مسئله رو تحلیل کن و اگر بهشون نگی که این مسئله مربوط به فلان فصل فلان کتاب می شه نمی تونن مسئله رو حل کنن

ذهن خلاق , پژوهنده , و پرسنده با ذهنی که به صورت ماشین می تونه مسئله حل کنه , متفاوته ... این دو نباید با هم مقایسه بشن ... چیزی که توی المپیادها هست اینه که دانشجویان با یک ماشین حساب پیشرفته هیچ فرقی نمی کنن ... این طور ذهن ها نمی تونن علم تولید کنن و به مرزهای علمی نزدیک بشن

به این مسئله توجه کردین که در سال های اخیر چرا دانشگاههای بزرگ کشور دیگه توی مسابقات رباتیک شرکت نمی کنن و اگر هم تیمی از دانشگاهی شرکت می کنه به صورت شخصی اینکار رو می کنه و از طرف دانشگاه حمایت نمی شن ... اکثرا دانشگاه های آزاد توی مسابقات رباتیک شرکت می کنن ...

دلیلش به نظر من اینه که مسابقات رباتیک هیچ کمکی به علم نمی کنه و بیشتر شبیه به یه بازی هست که بیشتر محبوب ژاپنی هاست ... شاید ربات های امدادگر بسازن و یا ربات هایی از این دست ولی این ها مثل بازی می مونن و به صورت تجاری نیستن و اگر هم شرکتی بخواد در این زمینه شرکت کنه , مطمئنا به این داشنجویان مراجعه نخواهد کرد چون این زمینه بیشتر به تجربه نیاز داره تا علم در نتیجه شرکت های تولید کننده ی فعال در این زمینه از یه دانشجو که برای سرگرمی دست به اینکار زده استفاده نمی کنن ..


در کل....
البته استثناهایی وجود داره ولی من کلیت مسئله رو بررسی کردم ...
 

kamran_2006

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
28 نوامبر 2006
نوشته‌ها
139
لایک‌ها
0
دوست عزیز با استناد به چی این حرف رو می زنید ؟ ... بعد از گذشت این همه سال تازه این رتبه های پایین رو بدست آورده , و قبل از انقلاب رنک 6 رو داشته ... یه کمی خیلی زیادی عجیبه ...

منبعشو اگه واقعاً ميخواي بايد بگردم و پيدا كنم.

اما اين كه ميگي بعد از گذشت اين همه سال تازه این رتبه های پایین رو بدست آورده، كاملاً غير منطقي است.
ببين تو رنكينگ دانشگاه چند تا چيزه كه خيلي اهميت داره:

تعداد مقالات ISI كه توسط دانشگاه در هر سال تو مجلات مختلف چاپ ميشه، تعداد كنفرانس هاي علمي كه توسط دانشگاه برگزار ميشه و تبادلات علمي كه دانشگاه با ساير دانشگاه هاي ديگه داره و...

حالا، من چون در مورد دانشكده برق شريف اطلاع دارم، در همون مورد صحبت ميكنم:
هر چند سال يكبار دانشكده برق شريف پوست ميندازه!! يعني فرضاً يه استاد كه تازه مياد يه چند سالي ميمونه و بعد ميذاره ميره، البته همه نه ولي اكثراً اينجورين. حالا شما حسابشو بكن تا يه استاد بياد جا بيفته و از نظر علمي خودشو تثبيت كنه، و مقاله بده به اين نتيجه ميرسه كه بهتره از اين مملكت بره. اين از نظر مقاله دادن كه الان وضعيت زياد جالب نيست.

از نظر كنفرانس هم، الان مدت هاست كنفرانس ieee تو ايران برگزار نشده، اصلاً نميدونم بعد از انقلاب برگزار شده يا نه، بعيده!

از نظر تبادلات علمي هم كه تقريباً نزديك صفر هستيم،
پس ديگه چه انتظاري از اين سيستم ميره؟

اما قبل از انقلاب،
يه نمونه كه از استاد خودم شنيدم رو واست ميگم:
يك گروه از اساتيد دانشگاه هاي شريف و صنعتي اصفهان هر سال يك گروه 40 نفري (شايد هم بيشتر، مطمئن نيستم)از دانشجو هاي اين دانشگاه ها را براي ادامه تحصيل در دانشگاه هاي mit,stanford,berkley انتخاب ميكردن و دانشگاه هاي مذكور هم بدون قيد و شرط اين دانشجو هارو بورس ميكردن. مثلا، دكتر تبياني رو اگه كسي بشناسه از باز مانده همون دانشجو هاست كه ليسانسشو صنعتي بوده و واسه ادامه تحصيل فرستادنش خارج.

اما بعد از انقلاب، دانشگاه هاي ايران اونقدر بي اعتبار شدن كه دانشجوي فوق ليسانس كه 6 تا transaction ieee داره رو بهش پذيرش نميدن بقيه كه ديگه هيچي. اونايي كه برقين ميدونن transaction ieee يعني چي.
 

kamran_2006

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
28 نوامبر 2006
نوشته‌ها
139
لایک‌ها
0
در مورد مسابقات علمي هم بايد بگه كه تو رنكينگ بي تاثير نيست. يعني هر دانشگاه خارجي اگه امكانشو داشته باشه حتماً شركت ميكنه. ولي اون چيز هايي كه گفتم بيشر تاثير داره، چون هونطور كه دوستمون گفت با توليد علم مرتبط ميشه...
 

missingboy

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
3 دسامبر 2006
نوشته‌ها
6
لایک‌ها
0
بالای همه صفحات سایت نوشته: webometrics ranking of world universities که فکر می کنم یعنی دانشگاهها از لحاظ میزان فعالیت اینترنتی رتبه بندی شدن پس اینکه شریف بعد از تربیت مدرس و فردوسی هست اصلا عجیب نیست و در این رتبه بندی جایزه نوبل و نتایج المپیادها و رباتیک و تعداد مقالات علمی در مجلات معتبرو تعداد کنفرانس های برگزار شده توسط دانشگاه و ... تاثیری ندارد!
(البته اگه در معنی webometrics اشتباه نکرده باشم چون اصلا انگلیسیم خوب نیست)
متاسفانه من کاملا با نظر شما مخالف هستم ... این مسابقات رباتیک و المپیاد اصلا به پیشرفت علمی ربطی ندارن ... و فقط انرژی و نیروی دانشجویان ما رو داره حدر می ده ... اصلا تولید علم کاری به المپیاد و مسابقات رباتیک نداره

نمی دونم شما چقدر با المپیاد آشنا هستین , ولی المپیاد فقط طرح کردن سؤال های سخت و پیچیده هست که بی خودی ذهن دانشجو رو داره مشغول می کنه به نظر من اگر بیشتر روی تحقیق بنیادی و اساسی علم کار بکنن و بتونن جایگاه ایران رو در تولید علم جهان بالا ببرن و ما اینطور در زمینه ی علمی نگاهمون به دست داشمندان خارجی نباشه بهتره , شما به این نکته توجه کردین که چرا آلمان این در زمینه ی المپیادهای فیزیک و ریاضی جایگاهش پایینه و برعکس , ایران جایگاه بالایی داره ... در صورتی که آلمان در زمینه ی فیزیک و ریاضی بیشترین نقش رو در قرن اخیر داشته و دنیا مدیون تلاش های دانشمندان این کشوره ... جواب اینه که ...

جواب اینه که ذهن دانشجویان ما خلاق نیست , فقط توانایی حل مسئله دارن و نمی تونن به زمینه های جدید بپردازن ... این که بتونم مسائل سخت ریاضی یا فیزیک رو حل کنم هیچ اهمیتی نداره ( بیشتر منظورم سوال های انتزاعی است که فقط برای سخت کردن مسئله ساخته می شن ... البته سؤالهای سختی هم هستن که به پیشرفت علم کمک می کنن ولی این سؤالها در المپیادها کمتر مطرح می شن ) , مهم اینه که من ذهنم توانایی تولید و تحلیل مسائل و مفاهیم جدید داشته باشه ...

شاید برای شما آشنا باشه که می بینید دانشجویان درس های دانشگاهیشون رو خوب بلدن ولی زمانی که یه مسئله تجربی رو بهشون می دی نمی تونن مسئله رو تحلیل کن و اگر بهشون نگی که این مسئله مربوط به فلان فصل فلان کتاب می شه نمی تونن مسئله رو حل کنن

ذهن خلاق , پژوهنده , و پرسنده با ذهنی که به صورت ماشین می تونه مسئله حل کنه , متفاوته ... این دو نباید با هم مقایسه بشن ... چیزی که توی المپیادها هست اینه که دانشجویان با یک ماشین حساب پیشرفته هیچ فرقی نمی کنن ... این طور ذهن ها نمی تونن علم تولید کنن و به مرزهای علمی نزدیک بشن

به این مسئله توجه کردین که در سال های اخیر چرا دانشگاههای بزرگ کشور دیگه توی مسابقات رباتیک شرکت نمی کنن و اگر هم تیمی از دانشگاهی شرکت می کنه به صورت شخصی اینکار رو می کنه و از طرف دانشگاه حمایت نمی شن ... اکثرا دانشگاه های آزاد توی مسابقات رباتیک شرکت می کنن ...




در کل....
البته استثناهایی وجود داره ولی من کلیت مسئله رو بررسی کردم ...
متاسفانه کاملا درست گفتید!
 

Huashan

Registered User
تاریخ عضویت
13 ژانویه 2006
نوشته‌ها
1,108
لایک‌ها
13
محل سکونت
abadan
منبعشو اگه واقعاً ميخواي بايد بگردم و پيدا كنم.

اما اين كه ميگي بعد از گذشت اين همه سال تازه این رتبه های پایین رو بدست آورده، كاملاً غير منطقي است.
ببين تو رنكينگ دانشگاه چند تا چيزه كه خيلي اهميت داره:

تعداد مقالات ISI كه توسط دانشگاه در هر سال تو مجلات مختلف چاپ ميشه، تعداد كنفرانس هاي علمي كه توسط دانشگاه برگزار ميشه و تبادلات علمي كه دانشگاه با ساير دانشگاه هاي ديگه داره و...

....

بله من هم با حرف شما موافق هستم ولی ... در مورد قبل از انقلاب

با توجه به صحبتی که شما کردین ...

اما قبل از انقلاب،
يه نمونه كه از استاد خودم شنيدم رو واست ميگم:
يك گروه از اساتيد دانشگاه هاي شريف و صنعتي اصفهان هر سال يك گروه 40 نفري (شايد هم بيشتر، مطمئن نيستم)از دانشجو هاي اين دانشگاه ها را براي ادامه تحصيل در دانشگاه هاي mit,stanford,berkley انتخاب ميكردن و دانشگاه هاي مذكور هم بدون قيد و شرط اين دانشجو هارو بورس ميكردن. مثلا، دكتر تبياني رو اگه كسي بشناسه از باز مانده همون دانشجو هاست كه ليسانسشو صنعتي بوده و واسه ادامه تحصيل فرستادنش خارج.
با اینطور ارزیابی زیادموافق نیستم
دلیلش هم اینکه ... فرستادن دانشجو نشانه ی اعتبار و ارزش علمی دانشگاه ها نیست , البته با توجه به مواردی که شما گفتین و من هم قبول دارم ...

تعداد مقالات ISI كه توسط دانشگاه در هر سال تو مجلات مختلف چاپ ميشه، تعداد كنفرانس هاي علمي كه توسط دانشگاه برگزار ميشه و تبادلات علمي كه دانشگاه با ساير دانشگاه هاي ديگه داره و
و نکته ی مهم تر اینکه ... علت اینکه دانشجویان ایران دیگه توسط دانشگاه های امریکا پذیرش نمی شن و یا ارتباطی با اون دانشگاه ها ندارن بیشتر علت سیاسی داره تا علمی ... و زمان قبل از انقلاب به دلیل رابطه ی خوب با امریکا طبیعتا با پذیرش دانشجو بیشتر و بهتر موافقت می شده ... و بودجه ی زیادی خرج می شد که دانشجویان به دلیل فوقدان علم داخلی , در خارج تحصیل کنن و یا به اصطلاح بورسیه بشن ... امروز ه اساتید دانشگاهی که از بورسیه سلطنتی استفاده کردن و رفتن خارج کم نیستن ...( نون شاه رو خورن :lol: ....)


و دلیل دیگه ای که پذیرش حرف شما سخت می کنه اینه که ... مگر دانشگاههای ما چند سال قدمت دارن ... مثلا دانشگاه چمران که یکی از قدیمی ترین دانشگاه های ایرانه در حدود پنجاه سال قدمت داره ... زمان قبل از انقلاب , که چیزی در حدود کمتر از 20 یا 30 سال قدمت داشتن , می شه گفت تقریبا دانشگاه های ما جدیدالتاسیس بودن ... البته نسبت به دانشگاههای اروپا و آمریکا که به راحتی قدمت هایی به بیش از 100 سال داشتن ...

اگر شما با اساتیدتون صحبت بکنین متوجه می شید که در حدود 30 سال پیش کتاب های علمی و دانشگاهی تعداد فوق العاده کمی در کشور ما داشتن , مثلا کوانتوم یا فیزیک جدید که می شه گفت , هیچ کتاب براشون نبوده , ... چطور می تونستن که در حالی که هنوز علم رو ترجمه و وارد نکردن , رتبه ی بالایی در رنک جهانی داشته باشن ... این در حالی است که اروپا و آمریکا علاوه بر اینکه علم رو تولید می کردن , کتاب می نوشتن و چاپ می کردن ... من نمی تونم قبول کنم که با چین وضعی رتبه ی دانشگاه های ما در میون دانشگاه های عظیم و بزرگ جایگاهی داشته باشه ...

در اون زمان مشغول کتاب ترجمه کردن بودن ... چطوری می تونستن که از لحاظ رتبه ی دانشگاهی بالا باشن ... البته ستاره های علمی داشتیم ولی این ستاره ها در خارج از کشور تحصیل کرده بودن ...

موفق باشید ...
 

Huashan

Registered User
تاریخ عضویت
13 ژانویه 2006
نوشته‌ها
1,108
لایک‌ها
13
محل سکونت
abadan
راستی ...
از نظر كنفرانس هم، الان مدت هاست كنفرانس ieee تو ايران برگزار نشده، اصلاً نميدونم بعد از انقلاب برگزار شده يا نه، بعيده!

حداقل یکبارش رو که من یادم هست ... اگر دچار فراموشی نشده باشم ....
34.gif
 

kamran_2006

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
28 نوامبر 2006
نوشته‌ها
139
لایک‌ها
0
با اینطور ارزیابی زیادموافق نیستم
دلیلش هم اینکه ... فرستادن دانشجو نشانه ی اعتبار و ارزش علمی دانشگاه ها نیست , البته با توجه به مواردی که شما گفتین و من هم قبول دارم ...

منظور من اين بود كه ببينيد قبل از انقلاب، چقدر دانشگاه هاي ما اعتبار داشتند كه خود اساتيد داخلي دانشجو ها رو واسه خارج رفتن گزينش مي كردند. تازه بورس همون دانشگاه آمريكا هم مي شدن نه ايران كه حالا مثلاً بيايم بگيم پولكي بوده.

و نکته ی مهم تر اینکه ... علت اینکه دانشجویان ایران دیگه توسط دانشگاه های امریکا پذیرش نمی شن و یا ارتباطی با اون دانشگاه ها ندارن بیشتر علت سیاسی داره تا علمی ... و زمان قبل از انقلاب به دلیل رابطه ی خوب با امریکا طبیعتا با پذیرش دانشجو بیشتر و بهتر موافقت می شده ... و بودجه ی زیادی خرج می شد که دانشجویان به دلیل فوقدان علم داخلی , در خارج تحصیل کنن و یا به اصطلاح بورسیه بشن ... امروز ه اساتید دانشگاهی که از بورسیه سلطنتی استفاده کردن و رفتن خارج کم نیستن ...( نون شاه رو خورن ....)

مسايل سياسي هم تاثير داره قبول دارم. اينكه پذيرش دانشجو كمتر شده به علت عدم روابط متقابل دانشگاه ها است . كه باز هم به مسايل سياسي بر ميگرده:D . من با اون بورس سلطنتي كه بوده كاملاً موافقم. چون بعضي ها حالا يا به علت نبود علم و يا براي آشنايي با مسايل جاري علمي ساير كشورها با يد خارج تحصيل كنند. اصلاً همين كه محيط علمي واسه يه نفر عوض بشه كلي واسش خوبه چون ميتونه چيزهاي خيلي بيشتر ياد يگيره. حتماً شما هم قبول داري كه اساتيدي كه در دانشگاه اي خوب خارج درس خوندن ديد علمي باز تري دارند.

ببين قدمت مساله اي نيست كه بشه روش دست گذاشت. مساله اينه كه يه محيط علمي بايد تثبيت داشته باشه، يعني بعد از چند سال استاداش عوض نشندو اينه كه مشكل دانشگاه هاي تاپ ماست.

راستي در مورد رنك شريف هم شرمنده، من اشتباه كردم. ظاهراً قبل از انقلاب صنعتي اصفهان يا دانشگاه شيراز جز تاپ 100 بودند. ببخشيد شرمنده كه ذهنتونو مشغول كردم:blush:
اون كنفرانس Ieee رو ميشه بگي كي كجا و با چه موضوعي بوده؟

شما آبادان درس مي خوني؟
 

moonomid

کاربر فعال علم و دانش
کاربر فعال
تاریخ عضویت
15 اکتبر 2004
نوشته‌ها
1,437
لایک‌ها
4
والا چي بگم
294.gif
 

Huashan

Registered User
تاریخ عضویت
13 ژانویه 2006
نوشته‌ها
1,108
لایک‌ها
13
محل سکونت
abadan
...حتماً شما هم قبول داري كه اساتيدي كه در دانشگاه اي خوب خارج درس خوندن ديد علمي باز تري دارند.

...

بله همینطوره ... اصلا از لحاظ علمی هم که نخوایم نگاه کنیم .. از لحاظ اخلاقی و مسئولیت پذیری و وجدان اخلاقی هم خیلی با بقیه ی اساتید فرق دارن ... کل آدم های نازنینی هستن ... برای اداره کردن کلاس هم روش خیلی قشنگی دارن ...


راستي در مورد رنك شريف هم شرمنده، من اشتباه كردم. ظاهراً قبل از انقلاب صنعتي اصفهان يا دانشگاه شيراز جز تاپ 100 بودند. ببخشيد شرمنده كه ذهنتونو مشغول كردم:blush:
:happy:


اون كنفرانس Ieee رو ميشه بگي كي كجا و با چه موضوعي بوده؟
متاسفانه زمانش یادم نیست من فقط پوسترش رو دیدم ... شرکت نکردم

شما آبادان درس مي خوني؟
نه من اهواز درس می خونم ...دانشگاه شهید چمران
 

live for what?

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
18 آگوست 2006
نوشته‌ها
9,078
لایک‌ها
374
محل سکونت
Wish! In Your Mind!
متاسفانه من کاملا با نظر شما مخالف هستم ... این مسابقات رباتیک و المپیاد اصلا به پیشرفت علمی ربطی ندارن ... و فقط انرژی و نیروی دانشجویان ما رو داره حدر می ده ... اصلا تولید علم کاری به المپیاد و مسابقات رباتیک نداره

نمی دونم شما چقدر با المپیاد آشنا هستین , ولی المپیاد فقط طرح کردن سؤال های سخت و پیچیده هست که بی خودی ذهن دانشجو رو داره مشغول می کنه به نظر من اگر بیشتر روی تحقیق بنیادی و اساسی علم کار بکنن و بتونن جایگاه ایران رو در تولید علم جهان بالا ببرن و ما اینطور در زمینه ی علمی نگاهمون به دست داشمندان خارجی نباشه بهتره , شما به این نکته توجه کردین که چرا آلمان این در زمینه ی المپیادهای فیزیک و ریاضی جایگاهش پایینه و برعکس , ایران جایگاه بالایی داره ... در صورتی که آلمان در زمینه ی فیزیک و ریاضی بیشترین نقش رو در قرن اخیر داشته و دنیا مدیون تلاش های دانشمندان این کشوره ... جواب اینه که ...

جواب اینه که ذهن دانشجویان ما خلاق نیست , فقط توانایی حل مسئله دارن و نمی تونن به زمینه های جدید بپردازن ... این که بتونم مسائل سخت ریاضی یا فیزیک رو حل کنم هیچ اهمیتی نداره ( بیشتر منظورم سوال های انتزاعی است که فقط برای سخت کردن مسئله ساخته می شن ... البته سؤالهای سختی هم هستن که به پیشرفت علم کمک می کنن ولی این سؤالها در المپیادها کمتر مطرح می شن ) , مهم اینه که من ذهنم توانایی تولید و تحلیل مسائل و مفاهیم جدید داشته باشه ...

شاید برای شما آشنا باشه که می بینید دانشجویان درس های دانشگاهیشون رو خوب بلدن ولی زمانی که یه مسئله تجربی رو بهشون می دی نمی تونن مسئله رو تحلیل کن و اگر بهشون نگی که این مسئله مربوط به فلان فصل فلان کتاب می شه نمی تونن مسئله رو حل کنن

ذهن خلاق , پژوهنده , و پرسنده با ذهنی که به صورت ماشین می تونه مسئله حل کنه , متفاوته ... این دو نباید با هم مقایسه بشن ... چیزی که توی المپیادها هست اینه که دانشجویان با یک ماشین حساب پیشرفته هیچ فرقی نمی کنن ... این طور ذهن ها نمی تونن علم تولید کنن و به مرزهای علمی نزدیک بشن

به این مسئله توجه کردین که در سال های اخیر چرا دانشگاههای بزرگ کشور دیگه توی مسابقات رباتیک شرکت نمی کنن و اگر هم تیمی از دانشگاهی شرکت می کنه به صورت شخصی اینکار رو می کنه و از طرف دانشگاه حمایت نمی شن ... اکثرا دانشگاه های آزاد توی مسابقات رباتیک شرکت می کنن ...

دلیلش به نظر من اینه که مسابقات رباتیک هیچ کمکی به علم نمی کنه و بیشتر شبیه به یه بازی هست که بیشتر محبوب ژاپنی هاست ... شاید ربات های امدادگر بسازن و یا ربات هایی از این دست ولی این ها مثل بازی می مونن و به صورت تجاری نیستن و اگر هم شرکتی بخواد در این زمینه شرکت کنه , مطمئنا به این داشنجویان مراجعه نخواهد کرد چون این زمینه بیشتر به تجربه نیاز داره تا علم در نتیجه شرکت های تولید کننده ی فعال در این زمینه از یه دانشجو که برای سرگرمی دست به اینکار زده استفاده نمی کنن ..


در کل....
البته استثناهایی وجود داره ولی من کلیت مسئله رو بررسی کردم ...

بله کاملآ درسته!!!!
بعضی وقتها وقتی دوستانم رو میبینم که به چه حدی با این مسائل درگیر شدن به شدت تاسف میخورم!
البته انگیزه بسیاری هم فقط گرفتن بورسیه از این طریق و رفتن از ایرانه!
 
بالا