• پایان فعالیت بخشهای انجمن: امکان ایجاد موضوع یا نوشته جدید برای عموم کاربران غیرفعال شده است

رنگ ها و زندگی

Luxor

Registered User
تاریخ عضویت
6 آپریل 2007
نوشته‌ها
682
لایک‌ها
22
سن
41
محل سکونت
real WORLD :}
این بخش رو برای آشنائی خودم و دوستان با رنگ ها و تاثیر آن بر روی زندگی گذاشتم.
شاید در آینده این بخش دریچه باشه تا کمی هم از معماری داخلی یاد بگیریم.
و رشته زیبای هنر و گرافیک...
از دوستان گرافیست و مهندسین رشته معماری و صاحب نظران دعوت به همکاری در این بخش می کنم.


136fs276028.jpg


 

Luxor

Registered User
تاریخ عضویت
6 آپریل 2007
نوشته‌ها
682
لایک‌ها
22
سن
41
محل سکونت
real WORLD :}
آفرینش با رنگ آغاز شد و رنگ در تنوع بی نهایتش موجب دیدن ، درک و تشخیص اجسام و اشیاء و ویژگیهای آنهاست.

رنگها روح دارند و زنده اند و بدانید که رنگها کلمه اند و همچون کلمات سخن می گویند : از نهان سبز جنگلها ،از رازآبی آسمان و دریاها از شفافیت و زلالی قطرات باران و از پاکی سفید برف ، اما باید بگویم نه از طبیعت ، بلکه رنگها از روح آدمی و نیز دنیای پر راز و رمز انسان سخن می گویند.

رنگ زندگیست زیرا بدون رنگ در دنیایی مرده خواهیم بود . همانگونه که شعله، نور را ایجاد می کند . نور هم سبب دیدن رنگهاست . رنگها فرزندان نورند و نور مادر رنگهاست نور بی رنگ تاریکی بی رنگ است ، رنگ ماده ای است که دارای انرژی نورانی مملو از انبساط است . رنگ های خالص اغلب مانند جواهرات که در تاریکی میدرخشند درخشش دارند.و نیز رنگها نیروهاو انرژی های درخشندهای هستند که چه آگاه و چه نا خودا گاه روی ما اثر مثبت و منفی خواهد داشت

رنگها چنان افکار و احساسات عمیقی را القاء میکنند که گاهی حتی با چشم هم دیده نمیشوند ،بلکه فقط با چشم دل احساس می شوند. بنابراین قدم نهادن به این وادی نیز بدون عبادت خالق (( نور آسمانها و زمین )) و بدون انسان شدن میسر نیست.

فقط کسانی که عاشق رنگ هستند می توانند زیبایی و کیفیت ذاتی آن را درک کنند . رنگ مواهب خود را به همه تقدیم می کند ولی رموز و اسرار پنهان خود را فقط برای علاقمندان واقعی آشکار می سازد .
 

Luxor

Registered User
تاریخ عضویت
6 آپریل 2007
نوشته‌ها
682
لایک‌ها
22
سن
41
محل سکونت
real WORLD :}
همانطورکه می دانیم رنگ برخلق وخوواحساسات انسان ها اثرمی گذارد،ازاین اثررنگ به منظورراحتی وافزایش بهره وری کارگران درصنایع استفاده شده است.

تلاش هایی دراین راستاصورت گرفته تاازرنگ های جذّاب، متناسب با فضای موجود،روشنایی محیط ونوع کاراستفاده کنند.

جدول زیرچگونگی اثررنگ هابرادراک ماازمحیط راشرح می دهد:

اثررنگ براندازه اشیا:اشیا سبزوآبی بزرگتراز اشیا زردوقرمزبه نظرمی رسد.

اثررنگ برفاصله اشیا:سطوح سبزوآبی دورتربه نظرمی رسند،سطوح زردوقرمزبه نظرنزدیک می آیند.

اثررنگ بر قابلیت انعطاف اشیا:رنگ های باطول موج کوتاه(بنفش،آبی،سبز)یک شی راهمواربه نظرمی رسانند.رنگ های باطول بلند(زرد،قرمز)احساس نرمی وانعطاف راایجادمی کنند.

اثررنگ بر دمای اشیا:قرمز،زردجزورنگ های گرم ،سبزوآبی جزرنگ های سرد هستند.

اثررنگ بر سختی اشیا:قرمز،زرد،سفیدجزورنگ های سخت، آبی،سبز،سیاه ازرنگ های نرم هستند.

اثررنگ بر وزن اشیا: اشیابا رنگ روشن به نظرسبک ترمی آیند.
 

Luxor

Registered User
تاریخ عضویت
6 آپریل 2007
نوشته‌ها
682
لایک‌ها
22
سن
41
محل سکونت
real WORLD :}
از خاصیت فوق العاده رنگ ها میتوانید در جذب مشتری در محل کارتان استفاده کنید
برای اجناس تبلیغاتی و کارت ویزیت و حتی برای طراحی وب سایت خود از رنگ های تیره و گیرا استفاده کنید تا موجب جذب بیشتر مشتریان شود.
برای مجلل نشان دادن دفتر کارتان مبلمان و میز تحریر زرشکی خریداری نمایید.
دیوارها را با رنگ های روشن بپوشانید تا ارباب رجوع ها نیز احساس راحتی و آرامش نموده و زمان بیشتری برای صحبت با شمل صرف نمایند.
در هنگام انتخاب پرسنل یا گفت و گو با همکاران در انتخاب رنگ لباستان توجه کنید. پوشیدن لباس هایی به رنگ زرد و سبز بسیار معمولی است. پیراهن یا پلیور آبی تیره , سرمه ای بپوشید که به شما اعتماد کنند.
این نوع رنگ ها قابلیت اعتماد را افزایش میدهد . پوشیدن ست قهوه ای ممکن است بسیار شیک و جذاب باشد ولی در طولانی مدت خسته کننده و یکنواخت خواهد شد.
افزودن کمی رنگ سرد باعث تغییر روحیه و بهبود عملکرد فکری شما میشود.

اگر هم در شرایطی هستید که توان اجرای هیچ کدام از امور فوق را ندارید با اضافه کردن چیزهای ظریف در گوشه و کنار دفتر رنگ های مختلف را وارد محیط کارتان کنید و از خواص اعجاب انگیز آن بهره گیرید.
مثلا برای نوشتن یادداشت از کاغذ آبی استفاده کنید تا سرشار از انرژی مثبت شده و گفت و گوی آرام و مسالمت آمیز داشته باشید.
رنگ سبز برای زمان هایی که عصبی هستید و رنگ نارنجی برای مواقعی که احساس کسالت و سستی دارید مفید است.
هرگز از قرمز برای زینت دفتر کارتان استفاده نکنید , این رنگ با آشفته کردن فضا فرایند تصمیم گیری را مختل می کند.
رنگ زرد را نیز برای اتاق کارتان انتخاب نکنید که این رنگ غالب و گیج کننده است و تمرکزتان را برهم میزند.

برای داشتن روحیه مثبت در محل کار , خانه و ... به رنگ ها اعتماد کنید و از خواص آنها بهره جویید.
 

Luxor

Registered User
تاریخ عضویت
6 آپریل 2007
نوشته‌ها
682
لایک‌ها
22
سن
41
محل سکونت
real WORLD :}
برخی از روانشناسان عقیده دارند رنگی که برگزیده و دلخواه کسی است میتواند گویای خصوصیات اخلاقی و روانشناسی او باشد. نوشتار زیر چکیده ای است که بر اساس این نظریه و پس از سالهای پژوهش نگاشته شده:

قرمز: خوش قلب اما خودپرست
این رنگ مظهر شدت و زیاده روی است که گاهی در جهت مخالف آن است. قرمز رنگ عشق و تنفر و فداکاری و خشونت و خون و آتش. کسی که به این رنگ علاقه دارد هرگز نمی تواند در زندگی بی تفاوت باشد.
این گونه اشخاص تند و سرکش و در عین حال فعال و شجاع و کمی عجول هستند. احتمال شکست به خصوص در عشق برای آنها فراوان است.
قضاوتهای عجولانه و ناگهانی در مورد دیگران اغلب سبب از بین رفتن دوستی هایشان می شود، با آن که در عشق کاملاً فداکارند اما اگر روزی حوادث بر وفق مراد نباشد بدون تفکر و جویا شدن علت می جنگند.
دو عیب بزرگ خودپرستی و عدم کنترل، در نفس آنهاست و دو صفت ممتازشان خوش قلبی و حس بزرگ طلبی است. به طور کلی دوستداران رنگ قرمز دارای خصوصیات متضادی هستند.

صورتی: مورد علاقه دیگران
رنگ صورتی درواقع همان قرمز است که کمرنگ شده باشد. اگر به این رنگ علاقه دارید تمام صفات رنگ قرمز را کمی ملایمتر دارا می باشید، با گذشت هستید و در عشق، تندی نشان نمی دهید.
دیگران را خوب درک می کنید و با اطرافیان خود با ملایمت و لطف رفتار می کنید و به دلیل نشاط و شادابی تان مورد علاقه اطرافیان خود هستید. آنهایی که به این رنگ علاقه دارند اغلب شکستها، خشونتها و دشواری های زندگی را تحمل کرده اند و با مشکلات فراوان مواجه شده اند.

آبی: نظم، پشتکار، تنهایی
رنگ آبی از رنگهایی است که طرفداران زیادی دارد. اگر به این رنگ علاقه دارید، کاملاً می توانید هوس و احساسات و هیجانات خود را کنتر ل کنید.
ظاهر آرام شما دیگران را وادار می کند که به شما احترام بگذارند و دوست دارید پیوسته مورد احترام و ستایش دیگران قرار بگیرید.
در خرید و پوشش لباس قناعت می کنید و به علت شرم و حیا و گاه غروری که دارید میل دارید اغلب تنها باشید. حماقت و عدم فهم دیگران شما را کسل می کند و کسانی که از نظر هوش و فهم بر شما برتری دارند شما را ناراحت می کنند.
کارهای خود را از روی نظم و ترتیب و بر پایه قواعد معینی انجام می دهید. یکی از صفات مشخص شما پشتکار شماست.

ارغوانی: رنگ عارفها و روانگران
رنگ اسرارآمیز و باشکوهی است. دوستداران این رنگ پیوسته مجذوب زیبایی ها و ظرافتها می شوند و مغرور و اجتماعی هستند. معاشرت با این دسته لذتبخش است که امور معنوی بیشتر می پردازند. ارغوانی رنگ مورد پسند عرفا نیز هست!

قهوه ای: قابل اعتماد
اگر رنگ قهوه ای را دوست دارید کاملاً می توان روی شما حساب باز کرد. باثبات و مقدس، شاعرپیشه وکمی فیلسوف مآب هستید.
به ندرت تغییر عقیده می دهید و با آن که کمتر تصمیم می گیرید اما هر بار که تصمیمی بگیرید آن را به مورد عمل می گذارید.
شما کاملاً در نگهداری پول و اسرار دیگران قابل اعتماد هستید. میل دارید پیوسته در عالم خودتان باشید و گاهی اوقات با اطرافیان خود رفتار خشونت آمیزی در پیش می گیرید. در عشق هرگز بدبین و تند نیستید.

خاکستری: احساس بی نیازی
این رنگ مظهر چشم پوشی از خوشی های دنیاست. کسانی که به این رنگ علاقه دارند اغلب در زندگی احساس رضایت می کنند، خاکستری رنگ عقلا است و جوانانی که به این رنگ اظهار علاقه می کنند درواقع خود را هم شأن و هم طراز اشخاص کهنسال میدانند و در زندگی احساس بی نیازی می کنند.
در عشق بر افراد مسن تر از خود تمایل دارند و اغلب کسانی که از نظر فکر و ایده به آنها برتری دارند خیلی آسان طرف توجهشان قرار خواهند گرفت.

پرتقالی: صداقت آری، هوسبازی هرگز
رنگی است ترکیبی و آنهایی که این رنگ را رنگ دلخواه خود می دانند متکی به نفس نیستند. اجتماعی و خوش خلقند و با مردم خوب رفتار می کنند.
نفوذ در این گونه افراد مشکل است کسی که آنها را دوست بدارد می تواند با او به آسانی ازدواج کند. هوسباز نیستند و اگر با کسی دوستی کنند صداقت و فداکاری دارند. اگر افراد این دسته با کسی که خصوصیات اخلاقی خودشان را داشته باشد ازدواج کنند سعادتمند می شوند.

سبز: کنجکاوی
رنگ سبز طبیعت وتازگی است. اگر به این رنگ علاقه دارید زندگی با شما آسان است. نقطه اشتراک فراوانی با افراد علاقه مند به رنگ پرتقالی دارید روابط شما با دیگران بر پایه ی اصول و قرارداد است.
دوست ندارید که در زندگیتان حوادثی به وقوع پیوندد اما کنجکاوانه به ماجراهای زندگی دیگران توجه دارید.

فیروزه ای: اسرارآمیز و پند ناپذیر

دوستداران این رنگ اسرارآمیزند و احساساتی و کارهای شخصی خود را به خوبی اداره می کنند. پشتکار دارند و باثباتند و به نصایح دیگران در مورد کارهای خود کمتر توجه دارند. فیروزه ای معمولا رنگ مورد علاقه ی خانمها است.

سیاه: خوش ذوقی و ظرافت طبع
این رنگ برخلاف عقیده ی همگان رنگ نومیدی و عزا نیست بلکه نشانه خوش ذوقی و ظرافت طبع است. اگر از دوستداران این رنگ هستید مسلماً به شخصیت اطرافیان خود احترام می گذارید و برای آن که دیگران را با ارزش و برجسته نشان دهید از هیچگونه کمکی به آنها دریغ نمی کنید و هرگز خود را به دیگران تحمیل نمی نمایید همچنین عقاید و نظریات دیگران را به آسانی می پذیرید.

یک نکته ی رنگی :
توجه و علاقه شما به رنگها در طی زمان تغییر می کند به دلیل آن که خصوصیات اخلاقیتان نیز در سالیان دراز تغییر خواهد کرد. اما اگر در مورد رنگی ناگهان عقیده خود را عوض کنید به علت ضعف شما و یا به علت نیازتان به تغییر محیط است.


امیدوارم تکراری نبوده باشه
!:worried:
 

Luxor

Registered User
تاریخ عضویت
6 آپریل 2007
نوشته‌ها
682
لایک‌ها
22
سن
41
محل سکونت
real WORLD :}
سلام...فکر می کنم این بخش مورد توجه و علاقه دوستان واقع نشده...اما برای خود من که آموزنده بوده!بگذریم..:) .
حرف امروز..
.


یوهانس ایتن

یوهان ایتن یکی از آموزگاران بزرگ هنر رنگ در عصر جدید به شمار می آید . کمتر کسی در مقام وی سالهای زیادی - بیش از 5 دهه از عمرش را وقف تعلیم رموز جنبه های بصری و روانی و زیبایی شناسی رنگ می کند.
ایتن به سال 1988 در نزدیکی (( تون )) سوئیس متولد شد . علاقه وافر به نقاشی و رنگ او را واداشت تا در سال 1913 برای تحصیل این هنر به اشتوتگارت پیش (( آدولف هولز )) تئوریسین و معلم بر جسته آلمانی در رنگ برود .
شیفتگی به رنگ ایتن وا داشت تا به آثار بر جسته استادانی چون (( گوته )) (( شوپنهاور )) و (( رونگ )) با دید پژوهشگرانه نگاه کند ایتن به ارتباط بین موسیقی و رنگ پی برد و نخستین فردی بود که به مفهوم مجرد رنگ در نقاشی های هندسی توجه کرد . ایتن از اشتوتگارت به وین رفت و در این شهر بین سالهای 1919-1916 مکتب هنری اش را به راه انداخت . اصرار او در مورد خود جوشی و ابراز فردی با رنگ - با پشتوانه دانش کافی انضباط و تعلم - موجب شهرت او شد.
در سال 1919 چهارده تن از شاگردان با او به شهر (( وایمار )) رفتند در این شهر او عضو (( باو هاس )) معروف شد که (( والتر گروپیوس )) آن را بنا نهاده بود .

او نخستین فردی است که در زمینه شناخت مفاهیم رنگ ، اصول و قوانینی وضع کرد که تا به امروز به قوت و اعتبار خویش پابر جاست.
از نظر ایتن رنگ خود زندگی است و مفهوم آن به همان گستردگی مفهوم زندگی است.
او می گوید::کسی که می خواهد استاد رنگ شود باید هر رنگ را در ترکیبات بینهایت با سایر رنگ ها ،بهتر ببیند ،بهتر احساس کند و بهتر تجربه کند ، باید ظرافت اسرار آمیز برای بیان معنوی را داشته باشند.

از نمونه کار ایتن کتابی به نام طراحی و شکل > دوره پایه در باوهاس که توسط انتشارات (( ون نوستراند رینهولد )) در آمریکا به چاپ رسید . ایتن همچنین (( مدرسه طرح های نساجی )) را در کرفلد آلمان تاسیس کرد . پس از مراجعت به سوئیس مدیر مدرسه هنرها ،صنایع و مدیر موزه مدرسه نساجی در زوریخ شد ( سالهای بین 1954-1938) و نیز موزه رایت برگ را بنا نهاد.
گذشته از چند نمایشگاه مهم که در موزه هنرهاو صنایع در سال 1944 بر پا شد ، مدتها قبل از اینکه کتاب بزرگش به نام (( هنر رنگ )) به چاپ رسد ، ایتن نمایشگاههای ویژه رنگ را در چند شهر سوئیس و آلمان بر پا کرد
او همچنین بیشتر اوقاتش را در نقاشی سپری کرده بود. نمایشگاهی از آثار نقاشی او در موزه (( استدلیجک )) در آمستردام در سال 1957 و در کانست هاوس زوریخ در سال 1964در کانست ورین دوسلدروف در سال 1965 و در نمایشگاه دوسالانه و نیز در سال 1966 . ایتن همچنین در چندین نمایشگاه باوهاس آثارش را به نمایش گذاشت . تازه ترین نمایشگاه اش نمایشگاه سیار بین المللی است . آثار او در کلکسیون های دائمی موزه های اروپا و آمریکا موجود است.
 

Luxor

Registered User
تاریخ عضویت
6 آپریل 2007
نوشته‌ها
682
لایک‌ها
22
سن
41
محل سکونت
real WORLD :}
حتما منشور و تجزیه نور رو خوب یادتونه!!پس از این بحث می گذرم و به طیف های نوری می رسم!(اگر باز هم سوالی بود بپرسید تا بیان شود)


اشیاء زمانی قابل روئیت هستند که
1) از خودشان نور منتشر کنند
2) نور منبع روشنایی دیگری را بازتاب دهند.

طول موج این امواج کوتاهتر از طول موج نور است:
1) ماوراء بنفش
2) اشعه ایکس
3) امواج گاما

چون این امواج باری حیات انسان و طبیعت خطرناک و مخرب است طول موج کمتری نسبت به نور دارند

طول موج رنگها
قرمز بیشتر از طول موج رنگ بنفش است و رنگ سبز در ردیف متوسط قرار دارد

ترکیب افزایش
میزان روشنی نور پس از ترکیب اشعه های مختلف با یکدیگر افزایش می یابد


رنگ آبی فیروزه ای از ترکیب افزایشی رنگهای :
آبی / بنفش / سبز

و رنگ ارغوانی
آبی / بنفش / قرمز

و رنگ زرد
سبز / قرمز

طول موج های مرئی
1) اشعه ماوراء بنفش
2) اشعه مادون قرمز

:rolleyes:
 

Luxor

Registered User
تاریخ عضویت
6 آپریل 2007
نوشته‌ها
682
لایک‌ها
22
سن
41
محل سکونت
real WORLD :}
رنگها بر اساس این که چه نقطه ای از تابلو قرار بگیرند؟ احساس مختلفی از سنگینی و سبکی را القا می کنند
که این موارد خیلی راحت وبه زبانی ساده بیان خواهد شد::

مثلا رنگ آبی وقتی در بالای تابلو قرار بگیرد. سبک و وزن آن کم می شود و گرم تر جلوه می کند و در پایین سنگین و استوار است و سردتر به نظر می آید. آبی در وسط حالت تعادل دارد ولی سردی خود را حفظ می کند .
و اگر زرد در بالای تابلوقرار بگیرد سنگین تر جلوه می کند و شدتش بیشتر به نظر می آید و نازک تر دیده میشود . و در پایین تابلو باعث تعادل میشود و جنبش و فعالیت آن بیشتر می گردد و در پایین قطورتر و فشرده تر و با شدت کمتر به نظر می رسد.
و اگر قرمز در بالای تابلو قرار بگیرد سنگین ودر پایین استوار و محکم است و سبکتر از وقتی که در بالای تابلو قرار دارد جلوه میکند.
به کارگیری رنگ در تابلو باید به صورتی باشد که احساسی از تعادل را ایجاد نماید .
که ممکن است رنگها در کل تابلو پخش شده و یا به صورت قرینه این تعادل را ایجاد نماید
تاثیرات روانی رنگها و تیرگی و روشنی و دیگر ویژگیهایی که رنگ دارد،در این تعادل اثر شدید می گذارد.


جهت رنگ

همانگونه که فرم ، خط و سایر عناصر تجسمی در جهات مختلفی برای ایجاد ترکیب بندی ، احساس مختلفی را ارائه می دهد.این عناصر هر گاه از حالت سیاه و سفید در آمده و رنگی به خود بگیرند، باعث افزایش این احساس ها و یا کاهش آنها میشوند . در این جا نمی خواهم رنگ را در عناصر تجسمی تحلیل بکنیم بلکه فقط اثر جهت های رنگ را به صورت مجرد مطرح میکنم .


جهت افقی :
هرگاه رنگ در جهتی افقی به کار رود ،احساسی از آرامش ، سکون ، مرگ ، وزن ، فاصله ، وسعت و غم را القا می کند. حال اگر چنین رنگی که در جهت افقی به کار رفته است از لحاظ احساسی که ایجاد می کند ، مطابق با آن باشد ، این حالت تشدید می گردند . مانند آبی و سیاه که میتوانند نمایانگر آسمان و شب باشند و هر دو آرامشی در خود دارند که در حالت افقی این آرامش تشدید می شود. دیدنآبی دریا که در حالت افقی قرار گرفته است اثر آرامش بخشی آن را افزایش می دهد .
اگر رنگ گرم و شادی در جهت افقی به کار گرفته شود ،بعضی خواص جهت افقی را کاهش داده و یا خنثی می نماید

جهت عمودی :
ارتفاع را نشان می دهد و نیز گرما ،استقامت ،افراشتگی و طغیان را القا می کند . اگر رنگ را در ضخامت های مختلف به کار بریم.مثلا در قسمت فوقانی نازکتر باشد ،حرکتی بالا رونده را القا میکند ونوعی تعالی و میل به خدا و شادی و حرارت را بیان میکند .
اگر در بالا ضخیم تر و در پایین نازکتر باشد ،حرکت آن به سمت پایین و وزن آن افزایش می یابد و در این حالت حرارت کمتری حس می شود.
این خواص را میتوان در ترکیب های مختلف بصری به کار گرفت و بر اساس هدفمندی اثر ، از آنها استفاده نمود.

جهت مورب (مایل ):
هرگاه رنگ در حالت مورب به کار گرفته شود ، ایجاد حرکت می کند.
اگر این جهت مورب با خط افقی و خط عمودی زاویه 45 درجه بسازد یعنی در حد میانه افقی و عمودی باشد خنثی خواهد بود یعنی نه سرد و نه گرم . نه امکانات جهت افقی را دارد و نه شرایط جهت عمودی را
سبز و خاکستری و یا قرمز معتدل مناسب برای جهت مورب می باشد .
اگراین جهت مورب به سمت عمودی میل کند ، خواص جهت عمودی در آن بیشتر می شود و رو به گرمی می گذارد و هر گاه به سمت افقی میل کند ، خواص افقی را به خود می گیرد
جهت مورب باعث ایجاد عمق در تابلو نیز میشود . تمام جهاتی که برای رنگ عنوان شد از افقی ،مورب ،عمودی ،همگی در ترکیب با هم و یا در ترکیب با جهت های همسو با خود حالت ها و ترکیباتی ایجاد میکند و اثرهای مختلفی دارد.

جهت مدور :
جهت مدور ، حرکتی به درون و مرکز ایجاد می کنند و باعث تمرکز می شوند. و جهت های خمیده احساس سردی را القا میکنند .


حالا فکر می کنم سر نخ خوبی بدست دوستان طراح وب داده باشم(بدرد خود من به شخصه که خیلی خورد)
همینجا از دوست عزیز،هدیه جان،و وبلاگ خوبشون که آموزش های خوبی رو بمن داد تشکر می کنم:happy:
 

Luxor

Registered User
تاریخ عضویت
6 آپریل 2007
نوشته‌ها
682
لایک‌ها
22
سن
41
محل سکونت
real WORLD :}
هنگام انتخاب رنگ در زمان طراحی باید به نکات زیر توجه کنید :
1- اثر روان شناسی رنگ
2- قابلیت خواندن متون صفحات سایت
3- رنگ متمم رنگهای انتخابی برای بک گراند ، گرافیک ها ، لینک ها و متون
لیست زیر مشخصه هایی از رنگ ها را که هنگام طراحی باید مدنظر داشته باشید بیان میکند:
1- رنگ ها اثر زیادی روی احساسات ما در 90 ثانیه اول دیدن میگذارند .
2- اثر رنگ میتواند بیننده را ترغیب به خرید یک جنس از شما کند.
3- رنگ ها رفتار ما را در برابر یک موضوع فقط تشدید نمیکنند ، بلکه اثر خود را کاملا در رفتار ما نشان میدهند .
4- اثر گذاری رنگ در فرهنگ های مختلف گوناگون است !
5- هر رنگ به تنهایی یک پیام مخصوص به چشم بیننده میفرستد .


در فرهنگ آمریکای شمالی رنگ های زیر به احساسات یا مشخصه های زیر مربوطند:

سفید : اشاره دارد به صداقت ، پاکیزگی ، صمیمیت ، ملایمت و معاصر بود ن چیزی . سفید بهترین رنگ برای بک گراند های وب است . در تجارت سفید رنگ خستگی گیر و انرژی بخش است .
سیاه : اشاره دارد به ظرافت ، قدرت ، دلیری ، شهامت ، فریبندگی ، شیطان ، مهارت و باستان . مشکی برای رنگ متن روی یک پس زمینه روشن ایده آل است. این رنگ بعنوان رنگ پس زمینه چشم را خسته میکند .
قرمز : توانایی ، سکس ، هیجان ، احساسات شدید ، سرعت ، خطر و تهاجم . این رنگ از بیننده توجه به خود را طلب میکند . در تجارت بمعنی وام و بدهی است . این رنگ شدید ترین رنگ احساس است و ضربان قلب و تنفس را تسریع میکند .
آبی : امنیت ، اعتماد ، مسئولیت پذیری ، سرما ، ایمان ، وفاداری ، وابستگی وجاه و جلال . آبی دومین رنگ عوام پسند است . در تجارت بمعنای ضمانت مالی است .
سبز : تندرستی ، فراوانی ، حاصلخیزی ، آزادی ، شفا و بهبودی ، طبیعت ، پیشرفت ، حسادت و خونسردی . در تجارت بیانگر مقام و ثروت است. این رنگ در چشم ها راحت تر از همه دیده میشود .
قهوه ای : تاثیر گذاری ، متانت ، توانگری مالی و کمک کننده بودن . قهوه ای رنگ کره خاکی ماست و در طبیعت بسیار فراوان است .
خاکستری : صمیمیت زیاد ، اعتبار و نفوذ و عملی بودن . در تجارت بمعنای سنت گرایی است .
صورتی : ملایمت ، شیرینی ، ظرافت و زنانگی ، خوب بودن ، بی گناهی و پرورش کودک .
بنفش : وقار ، معنویت ، شاهانه بودن ، عیش و نعمت ، دارایی ، اعتبار و نفوذ ، سوگواری و مهارت . در تجارت بزرگ نشان دادن است . بنفش طرفداری از سبک های هنرمندانه است.
نارنجی : سرزندگی و شوخی ، لذت و خوشگذرانی ، تعادل گرمایی ، تشویق کردن ، چالاکی و نیرو ، تحمل و بلند همتی .
زرد : نور خورشید ، گرمی ، خوشی ، نامردی ، ترسویی و حسادت . در تجارت درخواست از نوع روشنفکرانه است و برای تاکید نیز خوب است . زرد باعث افزایش تمرکز شده ، سوخت و ساز را زیاد میکند و سخت ترین رنگ برای چشم هاست .
طلایی : نشانگر گران بودن و پرستیژ است .
نقره ای : سرما ، علمی بودن و اعتبار و پرستیژ است .

پس وقتی میخواهید رنگی انتخاب کنید باید درباره بازار نهایی کار خود باندیشید . چه احساساتی را میخواهید برانگیخته کنید ؟ اول کمی درباره چشم انداز احساسی هدفتان فکر کنید و نیز پیامی که از راه دید میخواهید منتقل کنید . بعد رنگ خود را انتخاب کنید !
 

Luxor

Registered User
تاریخ عضویت
6 آپریل 2007
نوشته‌ها
682
لایک‌ها
22
سن
41
محل سکونت
real WORLD :}
از فایل PDF زیر نیز برای ترتیب چیدن رنگها برای طراحی سایت می توانید استفاده کنید:
 

فایل های ضمیمه

  • Solid To Process(rang).pdf
    74.8 KB · نمایش ها: 35

Luxor

Registered User
تاریخ عضویت
6 آپریل 2007
نوشته‌ها
682
لایک‌ها
22
سن
41
محل سکونت
real WORLD :}
رنگ جزيی مهم درطراحی صنايع است.رنگ های استانداردبرای مقاصدایمنی وشناسایی بکارمی روند.تباین رنگ هاباعث شناسایی اجزاماشین ازیکدیگروافزایش ایمنی می شود.از اثرات روانشناسی رنگ برای افزایش راحتی وبهره وری کارگران استفاده می شود.

ايمنی وتعيين هويت

استفاده ازکدرنگي برای تجهيزات،لوله هاوعلايم در صنعت الزامي شده است.البته هرگزبه عنوان جايگزينی برای اقدامات ايمني وحفاظ هایٍ ايمن مکانيکي نخواهدبود.رنگ های استاندارد،خطرات ومناطق قابل توجه در کارخانه رامشخص می کنند.استانداردهای کدرنگی ومشخصات رنگ به وسيلهANSI(موسسه استانداردهای ملی آمريکا)درسه زمينه منتشر شده است:

1.کدرنگی تجهيزات( ANSI Z-53.1-1991 ):

الف.رنگ قرمزبيانگرتجهيزات اطفاحريق،خطر،وتوقف های اضطراری دستگاه ها است.

ب.رنگ زرداستانداردی است برای نشاندارکردن خطرات ناشی ازحوادث لغزيدن، سقوط کردن يابرخوردکردن باچیزی؛اطاقک های ذخیره مایعات قابل اشتعال؛وماشین آلاتی که برای حمل ونقل تجهیزات هستندهمچون لیفتراک هاوظروف حایل جرثقیل.

ج.رنگ سبزبرای کمک های اولیه ولوازم ایمنی (بجزتجهیزات اطفاحريق)طراحی می شود.

د.رنگ های سیاه وسفیدوترکیب آنها: برای نظم ونظافت کارگاهی وعلایم ترافیک به کارمی روند.همچنین به عنوان رنگ های متباین نسبت به هم،مورداستفاده قرار می گیرند.

و.رنگ نارنجی، رنگ استانداردی است برای نشان دارکردن مناطق خطردرماشین آلات یاتجهیزات پرانرژی همچون لبه های ابزار برّنده،درون حفاظ های متحرک ودرهای حصارکشی شده،وحفاظ های انتقال نیرو.

ه.رنگ آبی روی علایم اطلاع رسانی وتابلوهای اعلانات که درموردایمنی نیستند،استفاده می شود.

ی. قرمزمایل به بنفش بیانگرخطرپرتوهاست.

2-کدرنگی لوله ها(5ANSI13.1-1981:R198) :

الف.رنگ قرمزبیانگرخطوط آب حفاظت دربرابرحریق است.

ب.رنگ زردبرای موادخطرناک مورداستفاده قرارمی گیرد.

ج.رنگ سبزبرای نشان دادن موادایمن بکارمی رود.

د.رنگ آبی روشن برای نشان دادن موادحفاظتی(محافظ) بکارمی رود.

3-کدرنگی علایم پیشگیری ازحوادث: (ANSI Z 35.1-1991)

علایم به نحوی طراحی می شوندکه برای تفسیرآنها، دیدرنگی معمولی کافی است.بنابراین یکی ازاهداف کدرنگی ،شناسایی می باشد.سیلندرهای گازنیزبارنگ شناخته می شوند.

ایجادتباین

تباین باحدّت بینایی رابطه مستقیم دارد.باافزایش تباین میان اشیا،توانایی چشم برای تشخیص اشیانیزبالامیرود.زمانی رنگ های مکمل مورداستفاده قرارمی گیرند،که بخواهیم بیشترین تباین راایجادکنیم.

مثال هایی ازاثرات تباین رنگ:

*اجزاتشکیل دهنده ماشن آلات راقابل مشاهده ترمی سازد.

*زمان موردنیازبرای ادراک راکوتاه ترمی کند.

*مدت زمان جستجوی باچشم راکوتاه ترمیکند.

به این ترتیب هم ازنظراجرایی وهم عملکردی موثر می باشد.
 

Luxor

Registered User
تاریخ عضویت
6 آپریل 2007
نوشته‌ها
682
لایک‌ها
22
سن
41
محل سکونت
real WORLD :}
سبز ليمويي:
پوشيدن لباسي به اين رنگ يا استفاده از آن در تزيين و دکوراسيون منزل مي تواند توانايي منطقي و پيگير بودن شما را بيفزايد.
سبز ليمويي به شما اين امکان را مي دهد که بفهميد براي پيشرفت بيشتر خود به چه چيزي نياز داريد.

سبز:
لباس يا دکوراسيون سبزرنگ کمک مي کند احساس نزديکي بيشتري با طبيعت داشته باشيد و نيز باعث مي شود به ديگران احساس راحتي و آرامش بيشتري ببخشيد.
استفاده از اين رنگ همانند يک خاک حاصلخيز باعث مي شود دنيايي پربار براي شما به وجود آيد. طبيعت ذاتي اين رنگ که نوعي توازن و تعادل در خود دارد، شما را تشويق مي کند به نجواي درون خود گوش دهيد و بفهميد براي اين که شما و ديگران از احساس راحتي بيشتري برخوردار باشيد به چه چيزي نياز داريد.

سبز کله اردکي:
اين رنگ توانايي شما را در قدرت انتقال فکر افزايش مي دهد. همچنين باعث مي شود سياست بيشتري در زندگي تان داشته باشيد.
استفاده از اين رنگ که نوعي آبي آميخته با سبز است به شما اين باور را القا مي کند که مي توانيد با دست خود آينده اي دلخواه بسازيد.

آبي:
لباس و آرايش آبي رنگ ، شما را بيشتر رويايي مي کند و الهامات شما را افزايش مي دهد. اين رنگ بسيار آرامش بخش بوده و باعث متمرکز شدن افکارتان مي شود.
اثر آرامش بخش اين رنگ باعث مي شود برنامه ها و افکار مغشوش از ذهنتان خارج شوند و روياها و اهدافتان نظم و ترتيب بيشتري بگيرند.

نيلي:
رنگ لباس يا تزيينات و آرايشي که به رنگ نيلي باشد مي تواند قدرت خطرپذيري شما را افزايش دهد. نيلي اعتماد به نفس بيشتري به شما مي دهد تا به نقشه هايي که در سر مي پرورانيد جامه عمل بپوشانيد.
استفاده از رنگ نيلي که نوعي آبي آميخته با قرمز است ، کمک مي کند آينده اي خوب و برنامه ريزي شده را براي خودتان ايجاد کنيد.
اين رنگ به شما کمک مي کند دلواپسي هايتان را به کارهايي مثبت تبديل کنيد.

بنفش:
رنگ بنفش بر خيالپردازي شما مي افزايد و کمک مي کند احساس قدرت و اختيار بيشتري کنيد.اين رنگ همچنين سبب تقويت کردن عمق احساسات شما مي شود و شما را صاحب اراده اي مصمم تر مي کند و توانايي تان را در ارائه راهبردهاي جديد در زندگي افزايش مي دهد.

بنفش تيره:
اين رنگ اشتياق و خوشبيني شما را افزايش مي دهد. استفاده از اين رنگ به شما الهام مي کند بايد کاري جديد را آغاز کنيد.
اگر لباسي به اين رنگ بپوشيد يا در دکور منزلتان از اين رنگ بهره گيريد بد گماني شما را کاهش مي دهد و فرصتهاي جديدي را براي شما مي گشايد.

قرمز:
لباس و آرايش قرمزرنگ شما را بيشتر اهل عمل مي کند و پرمايه و مبتکر مي سازد. استفاده از قرمز آتشين به شما علم و قدرت اين را مي دهد که حرف دلتان را براحتي بزنيد و آنچه را دوست داريد به دنيا بگوييد.

نارنجي پررنگ:
استفاده از اين رنگ در لباس و دکور منزلتان کمک مي کند به شخصيت خود احترام بيشتري بگذاريد. نارنجي پررنگ شما را تشويق مي کند تا خودتان را قبول داشته باشيد و آنها را که دوستشان داريد، تحسين کنيد.

نارنجي:
رنگ نارنجي به شما احساس شهامت و بيباکي مي دهد. اين رنگ که گرمترين رنگ اتمسفر است نظم و ترتيبي را که نياز داريد تا انتظارات غيرواقعي را از خود دور کنيد به شما مي بخشد.

طلايي:
استفاده از رنگ طلايي در لباس و آرايش يا وسايل منزل باعث مي شود احساسات و سرزندگي شما بيدار شود. استفاده از رنگ طلايي به شما نيرويي مي بخشد تا آن چيزي را که باعث خرسندي و رضايت خاطرتان مي شود، پيدا کنيد.

زرد:
رنگ زرد باعث مي شود ذهنتان بيشتر باز شود. استفاده از رنگ زرد که روشن ترين رنگ در طيف است ذهني سيال تر و بازتر را براي شما خلق مي کند.
اين رنگ سبب مي شود نقطه نظرات ديگران را بهتر بفهميد و سياست بيشتري در زندگي خود اعمال کنيد.

سياه:
استفاده از اين رنگ باعث مي شود توانايي بيشتري در تمرکز کردن داشته باشيد. استفاده از رنگ مشکي ، يعني غيبت نور، ناشناخته ها را به شما نشان مي دهد.
در تاريکي ، افکار شما باطني و دروني شده و بهتر مي توانيد برروان و احساسات درست خود تمرکز کنيد.

قهوه اي:
لباس قهوه اي رنگ يا اتاقي که به اين رنگ تزيين شده باشد، آگاهي و هوشياري شما را افزايش مي دهد. اين رنگ به شما کمک مي کند واقعيت هر موقعيتي را بهتر دريابيد و بدانيد چه چيزي براي شما بهترين خواهد بود.

سفيد:
لباس يا دکوراسيون سفيدرنگ قدرت تحليل شما را افزايش مي دهد. استفاده از رنگ سفيد که اصل همه رنگهاست ، به شما احساس آزادي و رهايي بيشتري مي بخشد.
اين رنگ هر موقعيت يا ارتباطي را که باعث مي شود بتوانيد از حل مشکلاتتان برآييد براي شما روشن مي کند
 

Luxor

Registered User
تاریخ عضویت
6 آپریل 2007
نوشته‌ها
682
لایک‌ها
22
سن
41
محل سکونت
real WORLD :}
این مطالب کپی رایتشون به آقای مظلومی و سایت خوب بهروزپینت ایشون بر می گرده!

warm.gif


warm1.jpg


warm2.gif
 

Luxor

Registered User
تاریخ عضویت
6 آپریل 2007
نوشته‌ها
682
لایک‌ها
22
سن
41
محل سکونت
real WORLD :}
من این همه مطلب UP کردم!هیچ کس نیومد بگه چه بخش بدیه!!!گویا اصلا طرفدار نداره و بدرد کسی هم نمی خوره!!خوب اگه اینجوری بهتره ببندمش!؟
swearing.gif
sigh.gif
!
 

lordofpersia

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
23 نوامبر 2006
نوشته‌ها
570
لایک‌ها
0
سن
38
محل سکونت
shiraz
راستی یادم رفت چه مطلب بدیه!!!!!
303.gif

یه سری هم بیا اونور کارت دارم!
285.gif
58.gif
 

Luxor

Registered User
تاریخ عضویت
6 آپریل 2007
نوشته‌ها
682
لایک‌ها
22
سن
41
محل سکونت
real WORLD :}
lyxor
174.gif
174.gif
luxor
174.gif
174.gif
174.gif
luxor BELAAAAAAAAAAAA
263.gif

آقا ما چاکریم
366381.gif
!!
شما کجا اینجا کجا؟خوش اومدین!:happy:
می خواستم دیگه ننویسم ها!تازه می خواستم اعتصاب کنم امشب شام هم نخورم!!بازم دم رفقا گرم!گشنم بود
4fvfcja.gif
 

lordofpersia

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
23 نوامبر 2006
نوشته‌ها
570
لایک‌ها
0
سن
38
محل سکونت
shiraz
برخی از روانشناسان عقیده دارند رنگی که برگزیده و دلخواه کسی است میتواند گویای خصوصیات اخلاقی و روانشناسی او باشد. نوشتار زیر چکیده ای است که بر اساس این نظریه و پس از سالهای پژوهش نگاشته شده:

قرمز: خوش قلب اما خودپرست
این رنگ مظهر شدت و زیاده روی است که گاهی در جهت مخالف آن است. قرمز رنگ عشق و تنفر و فداکاری و خشونت و خون و آتش. کسی که به این رنگ علاقه دارد هرگز نمی تواند در زندگی بی تفاوت باشد.
این گونه اشخاص تند و سرکش و در عین حال فعال و شجاع و کمی عجول هستند. احتمال شکست به خصوص در عشق برای آنها فراوان است.
قضاوتهای عجولانه و ناگهانی در مورد دیگران اغلب سبب از بین رفتن دوستی هایشان می شود، با آن که در عشق کاملاً فداکارند اما اگر روزی حوادث بر وفق مراد نباشد بدون تفکر و جویا شدن علت می جنگند.
دو عیب بزرگ خودپرستی و عدم کنترل، در نفس آنهاست و دو صفت ممتازشان خوش قلبی و حس بزرگ طلبی است. به طور کلی دوستداران رنگ قرمز دارای خصوصیات متضادی هستند.

صورتی: مورد علاقه دیگران
رنگ صورتی درواقع همان قرمز است که کمرنگ شده باشد. اگر به این رنگ علاقه دارید تمام صفات رنگ قرمز را کمی ملایمتر دارا می باشید، با گذشت هستید و در عشق، تندی نشان نمی دهید.
دیگران را خوب درک می کنید و با اطرافیان خود با ملایمت و لطف رفتار می کنید و به دلیل نشاط و شادابی تان مورد علاقه اطرافیان خود هستید. آنهایی که به این رنگ علاقه دارند اغلب شکستها، خشونتها و دشواری های زندگی را تحمل کرده اند و با مشکلات فراوان مواجه شده اند.

آبی: نظم، پشتکار، تنهایی
رنگ آبی از رنگهایی است که طرفداران زیادی دارد. اگر به این رنگ علاقه دارید، کاملاً می توانید هوس و احساسات و هیجانات خود را کنتر ل کنید.
ظاهر آرام شما دیگران را وادار می کند که به شما احترام بگذارند و دوست دارید پیوسته مورد احترام و ستایش دیگران قرار بگیرید.
در خرید و پوشش لباس قناعت می کنید و به علت شرم و حیا و گاه غروری که دارید میل دارید اغلب تنها باشید. حماقت و عدم فهم دیگران شما را کسل می کند و کسانی که از نظر هوش و فهم بر شما برتری دارند شما را ناراحت می کنند.
کارهای خود را از روی نظم و ترتیب و بر پایه قواعد معینی انجام می دهید. یکی از صفات مشخص شما پشتکار شماست.

ارغوانی: رنگ عارفها و روانگران
رنگ اسرارآمیز و باشکوهی است. دوستداران این رنگ پیوسته مجذوب زیبایی ها و ظرافتها می شوند و مغرور و اجتماعی هستند. معاشرت با این دسته لذتبخش است که امور معنوی بیشتر می پردازند. ارغوانی رنگ مورد پسند عرفا نیز هست!

قهوه ای: قابل اعتماد
اگر رنگ قهوه ای را دوست دارید کاملاً می توان روی شما حساب باز کرد. باثبات و مقدس، شاعرپیشه وکمی فیلسوف مآب هستید.
به ندرت تغییر عقیده می دهید و با آن که کمتر تصمیم می گیرید اما هر بار که تصمیمی بگیرید آن را به مورد عمل می گذارید.
شما کاملاً در نگهداری پول و اسرار دیگران قابل اعتماد هستید. میل دارید پیوسته در عالم خودتان باشید و گاهی اوقات با اطرافیان خود رفتار خشونت آمیزی در پیش می گیرید. در عشق هرگز بدبین و تند نیستید.

خاکستری: احساس بی نیازی
این رنگ مظهر چشم پوشی از خوشی های دنیاست. کسانی که به این رنگ علاقه دارند اغلب در زندگی احساس رضایت می کنند، خاکستری رنگ عقلا است و جوانانی که به این رنگ اظهار علاقه می کنند درواقع خود را هم شأن و هم طراز اشخاص کهنسال میدانند و در زندگی احساس بی نیازی می کنند.
در عشق بر افراد مسن تر از خود تمایل دارند و اغلب کسانی که از نظر فکر و ایده به آنها برتری دارند خیلی آسان طرف توجهشان قرار خواهند گرفت.

پرتقالی: صداقت آری، هوسبازی هرگز
رنگی است ترکیبی و آنهایی که این رنگ را رنگ دلخواه خود می دانند متکی به نفس نیستند. اجتماعی و خوش خلقند و با مردم خوب رفتار می کنند.
نفوذ در این گونه افراد مشکل است کسی که آنها را دوست بدارد می تواند با او به آسانی ازدواج کند. هوسباز نیستند و اگر با کسی دوستی کنند صداقت و فداکاری دارند. اگر افراد این دسته با کسی که خصوصیات اخلاقی خودشان را داشته باشد ازدواج کنند سعادتمند می شوند.

سبز: کنجکاوی
رنگ سبز طبیعت وتازگی است. اگر به این رنگ علاقه دارید زندگی با شما آسان است. نقطه اشتراک فراوانی با افراد علاقه مند به رنگ پرتقالی دارید روابط شما با دیگران بر پایه ی اصول و قرارداد است.
دوست ندارید که در زندگیتان حوادثی به وقوع پیوندد اما کنجکاوانه به ماجراهای زندگی دیگران توجه دارید.

فیروزه ای: اسرارآمیز و پند ناپذیر

دوستداران این رنگ اسرارآمیزند و احساساتی و کارهای شخصی خود را به خوبی اداره می کنند. پشتکار دارند و باثباتند و به نصایح دیگران در مورد کارهای خود کمتر توجه دارند. فیروزه ای معمولا رنگ مورد علاقه ی خانمها است.

سیاه: خوش ذوقی و ظرافت طبع
این رنگ برخلاف عقیده ی همگان رنگ نومیدی و عزا نیست بلکه نشانه خوش ذوقی و ظرافت طبع است. اگر از دوستداران این رنگ هستید مسلماً به شخصیت اطرافیان خود احترام می گذارید و برای آن که دیگران را با ارزش و برجسته نشان دهید از هیچگونه کمکی به آنها دریغ نمی کنید و هرگز خود را به دیگران تحمیل نمی نمایید همچنین عقاید و نظریات دیگران را به آسانی می پذیرید.

یک نکته ی رنگی :
توجه و علاقه شما به رنگها در طی زمان تغییر می کند به دلیل آن که خصوصیات اخلاقیتان نیز در سالیان دراز تغییر خواهد کرد. اما اگر در مورد رنگی ناگهان عقیده خود را عوض کنید به علت ضعف شما و یا به علت نیازتان به تغییر محیط است.


امیدوارم تکراری نبوده باشه
!:worried:
ایطور که بنظر میرسه من یپا رنگین کمان هستم دیگه!:blink: :happy:
 

Luxor

Registered User
تاریخ عضویت
6 آپریل 2007
نوشته‌ها
682
لایک‌ها
22
سن
41
محل سکونت
real WORLD :}
ایطور که بنظر میرسه من یپا رنگین کمان هستم دیگه!:blink: :happy:
lol_mini2.gif
چه خوش رنگ و آب!!حتما هم از هر رنگی فقط خوبی هاش!!

برای تست روانشناسی رنگ از لینک زیر می تونید استفاده کنید:

روانشناسي رنگها


من کتابش رو هم دیده بودم!نمی دونم تا چه حد دقیق و درسته!می ترسم بعضی جاهاش با خیالات و چیزهائی مثل فال و فالگیر قاطی شه!اما سعی می کنم تا جائی که می تونم از منابع علمی رشته هنر و گرافیک مقاله بزارم!

موفق باشید
 

Luxor

Registered User
تاریخ عضویت
6 آپریل 2007
نوشته‌ها
682
لایک‌ها
22
سن
41
محل سکونت
real WORLD :}
یکی از اصول بسیار مهم و کلیدی در طراحی صفحات وب ، توجه به اصل رنگ بندی صفحات و استفاده از رنگ های
مکمل و ترکیبی مطلوبی است که کاربران بتوانند بر اساس اصل سهولت و جذابیت صفحه ، به مشاهده مطالب آن بپردازند.
این که چه رنگی متناسب سایت های وب است ، پرسشی است که کارشناسان وب ، خیلی پاسخ جامع و کاملی برای ان ارائه نکرده اندو کم تر متخصصات طراحی وب به مسئله روان شناسی رنک ها در طراحی سایت ، توجه کرده اند.
اما به هر حال یک اصل کلی وجود دارد که می گوید : در رنگ بندی یک صفحه ، باید به این موضوع توجه شود که این رنگ قرار است در چه صفحه ای و با چه موضوعی به کار رود. یعنی اصل توجه به عملکرد و موضوعیت سایت ، در رنگ بندی مطالب مهم است .
سایت های دولتی و به طور کل ، سایت هایی با بازدیدکننده بسیار بالا ، معمولا از رنک سفید برای زمینه صفحات و رنگ آبی برای لینک های صفحه و رنگ بنفش برای لینکهای مشاهده شده که به عنوان default برنامه فرانت پیج نیز به کار می رود ، استفاده می کنند.
سایت هایی که بیش تر جنبه شخصی دارند ، از رنگ های مکمل استفاده می کنند. مثلا رنگ سبز پر رنگ در کنار سرمه ای ، جذابیت خاصی به سایت هایی با موضوعیت بازرگانی می دهد . و یا در طراحی سایت های کودکان ، از رنگ های خیلی شاد استفاده می شود.
به هر حال توجه به کارکرد کد رنگ ها در طراحی صفحات وب از اهمیت مهمی برخوردار است . در ادام این مطلب ، فقط قصد یادآوری نوع روان شناسی هر رنگ درمخاطبان از دید روان شناسان داریم و فعلا در مورد این که چه نوع رنگی برای چه سایتی مناسب است ، صحبت نمی کنیم. اگر چه این توضیحات ، خود نیز بیان گر استنتاجات خوبی هستند که وب مسترها را در گرافیک سایت ، به خوبی هدایت می کند. یک بهترین رنگ نداریم! در مدیریت نوین یک اصل پذیرفته شده وجود دارد که یک بهترین شیوه مدیریت در کار وجود ندارد. ترکیب و هماهنگی و استقرار یک **** در رنگ بندی صفحات وب نیز ، چنین رویکردی دارد. تجربه و نوع علاقه و هنر web designer هست که سایتی را برای ما جذاب و سایتی دیگر را next می کنیم.
نکاتی که می بایست در زمان طراحی گرافیکی سایت در نظر داشته باشیم به شرح زیر هستند :
۱- اثر روان شناسی رنگ
۲- قابلیت خواندن متون صفحات سایت .رنگ متمم رنگهای انتخابی برای بک گراند ، گرافیک ها ، لینک ها و متون- وجود تطبیق رنگی بین لوگوها و آرم های صفحات با رنگ بندی متون و مطالب به کار گرفته شده- توجه به نوع مخاطب و بازدیدکننده بخش های مختلف سایت .
سایتی مانند یاهو ، که روزانه میلیون ها مخاطب دارد و از صدها بخش متنوع تشکیل شده است ، برای هر بخش خود از یک چیدمان و رنگ بندی خاصی در طراحی صفحات اکتیو ، استفاده کرده است . مثلا بخش کودکان یاهو با بخش بازرگانی ان بسیار تفاوت دارد ـ
۵ اصل مهم لیست زیر مشخصه هایی از رنگ ها را که هنگام طراحی باید مدنظر داشته باشید بیان میکند:
۱- رنگ ها اثر زیادی روی احساسات ما در ۹۰ ثانیه اول دیدن میگذارند .
۲- اثر رنگ میتواند بیننده را ترغیب به خرید یک جنس از شما کند.
۳- رنگ ها رفتار ما را در برابر یک موضوع فقط تشدید نمیکنند ، بلکه اثر خود را کاملا در رفتار ما نشان میدهند .
۴- اثر گذاری رنگ در فرهنگ های مختلف گوناگون است !
۵- هر رنگ به تنهایی یک پیام مخصوص به چشم بیننده میفرستد .به قول مک لوهان ، رسانه همان پیام است ! ـ

لینک سایت
 
بالا