[h=1]
قطبالدین صادقی: «کلاه پهلوی» به هیچ وجه یک اثر مستند تاریخی نیست[/h]
قطبالدین صادقی، بازیگر شخصیت تقیزاده در سریال «کلاه پهلوی» معتقد است: این سریال به هیچ وجه یک اثر مستند تاریخی نیست و بخش زیادی از آن، از تخیل نویسنده و کارگردان و سفارش تولیدکنندگان تلویزیونی برگرفته میشود؛ او همچنین از بازسازی نطق معروف تقیزاده که در پیری و در اعتراف به برخی تفکرات اشتباهش است، خبر داد.
این بازیگر و کارگردان در گفتوگو با خبرنگار سرویس تلویزیون ایسنا، تاکید کرد: «کلاه پهلوی» به هیچ وجه یک اثر مستند تاریخی نیست، بلکه به عنوان یک سریال باید درباره آن صحبت کنیم که گوشههایی از تاریخ هم در آن منعکس است؛ این که ادعا کنیم 100 درصد آن تاریخ واقعی و مستند است یک اشتباه فاحش است؛ بخش بزرگی از این سریال از تخیل نویسنده و کارگردان الهام گرفته و بخشهایی هم سفارش تولیدکنندگان تلویزیونی است؛ به عنوان مثال، شخصیت تقیزاده، شش تا هفت بُعد دارد که این یک بعدش است.
*** همه ابعاد و واقعیتها در «کلاه پهلوی» گفته نشده است
این بازیگر ادامه داد: تقیزاده فرد بسیار باسوادی بود که چند زبان میدانست و در همان دور اول که به مجلس راه پیدا کرد تمام اشراف فاسد را دراز کرد. از این رهگذر آنقدر محبوب شده بود که در غیابش که در خارج از کشور بود، او را به نمایندگی انتخاب کردند. همچنین روزنامه کاوه را پایهگذاری کرد. اما هیچ کدام از اینها سریال نیست، فقط یک وجههاش به عنوان نماینده سیاسی ایران در خارج، در سریال نشان داده شده است.
او درباره این مساله که وجود چنین خصایصی، شخصیت بازنمایی شده از تقیزاده را خاکستری میکرد، گفت: برای برجسته کردن خط بزرگ برداشت آقای دری (نویسنده و کارگردان) که وصف تجددگرایی دوره پهلوی است، فقط این جنبه از زندگی فکری تقیزاده را بررسی کردند، ولی این همهی ابعادش نیست؛ یک بار دیگر تکرار میکنم به هیچ وجه نه تقیزاده نه سایر شخصیتها جنبهی سندیت ندارند و کامل نیستند، همه ابعاد و واقعیتها گفته نشده است.
قطبالدین صادقی تصریح کرد: «کلاه پهلوی» یک سریال تخیلی و داستانی است که البته میتواند دستمایهی بحثها و تحلیلها و نقطهنظرهای تحلیلگران از زوایای مختلف باشد؛ باید باعث شناخت آن دوره شود نه در حکم سند غیرقابل انکار آن دوره عنوان شود.
*** گرمای وجود یک روشنفکر آذری را به تقیزاده اضافه کردم
این بازیگر دربارهی شخصیت تقیزاده در سریال هم توضیح داد: برای شروع ماجرا و بسترسازی برای رشد این قهرمان مرکزی یعنی فرخ، شخصیت و جایگاه این شخصیت بسیار لازم بود تا شخصیت سیاسی او مطرح شود و من به عنوان نماد قدرت سیاسی ایران درخارج از کشور، نقش تقیزاده را بازی کردم؛ البته بحث بر این است که در پایان این قضیه، تقیزاده با موهای سفید و پیر دوباره ظاهر شود و آن اصولی مثل تجدد و مبارزه علیه فرهنگ منحط سنتی را که به آنها اعتقاد داشت و بر مبنای آنها حرکت کرد، شجاعانه اعتراف کند که یکی دو نکته را اشتباه کرده است.
قطبالدین صادقی ادامه داد: تقیزاده روحانیای بود که لباسش را درآورده بود. او در این جریان تنها نبود؛ علی دشتی، دهخدا، ملکالشعرای بهار، کسروی و عارف قزوینی هم همین طور بودند. خیلی از روشنفکران بزرگ عهد مشروطه از حوزه دین میآمدند و بعد به مسائل اجتماعی سیاسی میپرداختند و عقاید دیگری به دست میآوردند.
او اضافه کرد: تقیزاده تا جایی رفت که گفت سر تا پا باید غربی شویم و حتی تا جایی رفت که بگوید برای جدایی از فرهنگ سنتی باید خط گرفته شده از عربی را تغییر دهیم. اواخر عمرش به این فقره شجاعانه اعتراف کرد که اشتباه کرده و این نکته را پس گرفت. قرار است نطق معروفی که کرده و این اشتباه را اعتراف کرده دوباره بگیرند که البته هنوز گرفته نشده است؛ این صحنه قرار است جزو صحنههای پایانی باشد.
قطبالدین صادقی در پاسخ به این پرسش که چه چیزی به شخصیت تقیزاده اضافه کرده است؟ گفت: آن چه که من به تقیزاده اضافه کردم، گرمای وجود یک روشنفکر آذری و یک روشنفکر انقلاب مشروطه است که خیلی پرشور، ایرانی و معتقد است. به نظرم شخصیت تقیزاده چند جنبه دارد که یک جنبهاش این است که میبینید. جنبههای دیگر تقیزاده بسیار جذاب و مفید هستند و من سعی کردم با حس نیکو آن را بازی کنم برای این که باید به آن ایمان داشته باشم؛ چرا که هیچ آدمی صد درصد مثبت یا منفی نیست. همه ما پارههای رحمانی و پارههای شیطانی داریم.
منبع: ایسنا
ایسنا - قطبالدین صادقی: «کلاه پهلوی» به هیچ وجه یک اثر مستند تاریخی نیست