برگزیده های پرشین تولز

طرز تهیه ترشی خیارشور

imanghaderi

Registered User
تاریخ عضویت
12 اکتبر 2014
نوشته‌ها
145
لایک‌ها
19
سن
33
محل سکونت
tehran
همه افراد برای آغاز ترشی درست کردن در حیرت هستند و در اصل شور و حال تهیه ترشی از هر نوع سبزی یا میوه ای به فصل رویش آن محصول بستگی دارد. سرآشپزان و افرادی که عاشق تهیه خوراکی های مختلف هستند با آغاز هر فصل دچار یک شور و هیجان برای تهیه ترشی آن فصل می شوند. حتی افرادی که سر رشته ای از تهیه ترشی ندارند با آغاز هر فصل و رویش محصولات مربوط به آن فصل فکر تهیه ترشی از ذهنشان می گذرد.
برای تهیه ترشی خیارشور نکته ای که در هنگام شروع این کار باید به آن اشاره کینم انتخاب یک ظرف مناسب برای خیارشور هاست. ظرفی که قصد تهیه ترشی خیارشور در آن را دارید باید به اندازه ی کافی بزرگ باشد. این ظرف باید دارای فضایی باشد که وقتی خیارشور ها را در آن ریختیم کاملاً آن را پر کرده و همچنین از بالای خیارشور ها تا درب ظرف باید نصف اینچ فاصله باشد.

مواد لازم جهت تهیه ترشی خیارشور:

3 قاشق غذاخوری کامل دانه خردل
14 راس شوید
4 قاشق غذاخوری دانه شوید
این مواد را با یکدیگر مخلوط کرده و در جای خشک و خنکی نگه دارید.
اکنون 3.5 الی 4 کیلو گرم خیار با اندازه های حدود 8 تا 12 سانتی متر را به خوبی شسته و اجازه دهید کاملا خشک شوند.
برای تهیه این میزان ترشی به حدود 8 لیتر آب نیاز دارید.
یک و یک چهارم پیمانه نمک
یک و یک دوم پیمانه سرکه
یک چهارم فنجان شکر و در آخر دو لیتر آب دیگر
و در آخر دو قاشق غذاخوری از موادی که در ابتدا میکس کرده و گذاشتید تا خنک شود.

مراحل تهیه ترشی خیارشور به شرح زیر می باشد :
پس از آن که خیار ها شستید و مطمئن شدید که به خوبی خشک شده اند، سه چهارم فنجان نمک را در 8 لیتر آب حل کنید. خیار ها را به قطعاتی که مطابق سلیقه شخصیتان است خرد کنید و محلول آب و نمک را بر روی آن ها بریزید و به مدت 12 ساعت بگذارید بماند. سپس آن ها را از محلول جدا کنید. اکنون سرکه را با یک دوم پیمانه نمک، شکر و دو لیتر آب مخلوط کنید. در این مرحله می بایست آنچه که در ابتدای کار از مخلوط کردن دانه های خردل و شوید تهیه کردید را به مواد اضافه کنید و درب ظرف را با یک پارچه ی تمیز سفید رنگ بپوشانید. اجازه دهید مدتی بماند و سپس تمام مواد را بجوشانید. قطعات خیار را درون ظرف های شیشه ای تمیز و خشک ریخته و محلول به دست آمده را که می بایست یک دقیقه پس از جوشیدن از روی گاز بردارید را درون ظرف ها بریزید به طوری که روی خیار ها را بپوشاند، برای بیشتر معطر شدن ترشی خیارشورتان می توانید چند ساقه ترخون را در هر کدام از ظرف ها بیندازید سپس درب ظرف را محکم بسته و آن را در دمای اتاق در محیطی خنک و خشک نگه داری کنید. البته بهتر است روی ظرف ها یک پارچه ی سفید تمیز قرار داده و سپس درب آن ها را ببندید. اجازه 24 ساعت بمانند. پس از 24 ساعت آن ها را چک کنید حتی می توانید درب یکی از آن ها را باز کرده و بچشید تا مطمئن شوید که به طعم دلخواه شما رسیده است یا خیر.
ترشی خیارشور شما آماده است امیدواریم از تهیه آن لذت برده و در کنار اعضای خانواده نوش جان کنید.
توجه داشته باشید نمکی که از آن در تهیه ترشی و یا خیارشور استفاده می کنید نباید نم میوه خوری و یا پذیرایی باشد. شما می بایست برای این کار از نمک آشپزخانه استفاده کنید تا به آن میزان شوری که مایل هستید دست پیدا کنید.
منبع: بانک مقالات
 
بالا