برگزیده های پرشین تولز

عایق صوتی حرارتی و ضد حریق پشم سنگ

paramisrockwool

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
11 آپریل 2015
نوشته‌ها
49
لایک‌ها
0
سن
23
کاربردهای انواع عایق پشم سنگ

پشم سنگ پر مصرف ترین عایق حرارتی می باشد و مصارف گوناگونی دارد. این عایق حرارتی-صوتی در صنعت ساختمان سازی، نیروگاهها، صنایع پتروشیمی و پالایشگاه ها، صنایع غذایی، بیمارستان ها، تونل های مترو و در کاشت هیدروپونیک در گلخانه ها، مورد استفاده قرار می گیرد. از عایق پشم سنگ در تمام جاهایی که درجه حرارت بالا مثل کوره ها، اجاق ها، دودکش ها، مخازن روغن، دیگ های بخار، کانال های هوای گرم، پاتیل های مذاب، خطوط لوله و فرایندهایی که دمای آنها بالا است و ... استفاده می شود.
پشم سنگ بنابر نوع آن کاربردهای مختلفی دارند، در زیر بعضی از مصارف این عایق ها اشاره شده است:

پشم سنگ خام فله ای:
به عنوان عایق حرارتی صوتی در جداره دودکش ها، بین جدار دیوارها، اگزوز اتومبیل، دستگاه های صنعتی و هر مکانی که شکل هندسی مشخصی نداشته باشد استفاده می شود.


عایق پشم سنگ لوله ای:
در عایقکاری حرارتی لوله های سیالات گرم و عایق کاری صوتی لوله ها استفاده می شود.

عایق پشم سنگ تخته ای:
به منظور عایق کاری کانال های گردش هوا و سیستم های تهویه و سقف سوله ها استفاده می شود. به دلیل استحکام عایق پشم سنگ تخته ای از آن در عایق کاری دیوارها، استادیو ها و مترو استفاده می شود. از عایق پشم سنگ تخته ای بدون روکش می توان برای عایقکاری تجهیزات تا دمای 700 درجه سانتیگراد استفاده کرد. در صورتی که این عایق دارای روکش آلومینیوم یا کاغذ کرافت باشد، فقط در دماهای پایین قابل استفاده است.

عایق پشم سنگ پتویی:
با روکش توری تا دمای 800 درجه سانتیگراد قابل استفاده است و از آن در عایق کاری سطوح منحنی استفاده می شود. در عایق کاری لوله ها با قطر زیاد، کوره ها، دودکش های بلند و ... این عایق حرارتی پشم سنگ مورد استفاده قرار می گیرد.

عایق پشم سنگ لحافی رزین دار:
تفاوت عایق پشم سنگ فنوفلت با عایق ایزوبلانکت، استفاده از رزین فنولیک به عنوان عامل پیوندی در این عایق است که باعث استحکام مکانیکی آن می شود.


به طور کلی کاربردهای عایق پشم سنگ را می توان در سه گروه ذیل تقسیم بندی کرد:
- کاربرد در بخش صنعت
- کاربرد در بخش ساختمان
- کاربرد در بخش کشاورزی

منبع: http://paramisrockwool.com/fa/blog/28-کاربردهای-عایق-حرارتی-صوتی-پشم-سنگ
 

paramisrockwool

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
11 آپریل 2015
نوشته‌ها
49
لایک‌ها
0
سن
23
کاربرد عایق پشم سنگ در ساختمان جدید وزارت دفاع فرانسه
از عایق صوتی حرارتی پشم سنگ در مرکز جدید وزارت دفاع فرانسه به منظور فراهم آوردن قابلیت مقاومت در برابر آتش استفاده شده است. حدود 16000 متر پنل پشم سنگ با ضخامت 15 میلیمتر در کل این پروژه استفاده شده است که این باعث محافظت از ساختمان تا 2 ساعت در مقابل آتش سوزی می شود تا زمان لازم برای خروج پرسنل در هنگام آتش سوزی فراهم شود.
قرار است این مکان مرکز اصلی فرماندهی وزارت دفاع فرانسه باشد و 9 هزار نفر در آن کار خواهند کرد و زیر بنای زیادی دارد. نام این پروژه "بلاردگون" است و امنیت آن در برابر آتش سوزی توسط عایق صوتی حرارتی پشم سنگ فراهم شده است.
طراحی منحصر به فرد مرکز جدید وزارت دفاع فرانسه توسط سه شرکت بزرگ نیکولاس , Michelin, Jean-Michel Wilmotte و Pierre Bolze Atelier انجام شده است. ساختمان های این مرکز از هم جدا هستند ولی بوسیله یک مسیر به هم وصل شده اند. بزرگی این بنا و تعداد زیاد پرسنلی که در آن کار می کنند باعث شده که طراحان از مصالح با کیفیت بالا در ساخت آن استفاده کنند و انتخاب پشم سنگ در این بنا به عنوان عایق نشان دهنده کارایی بالای و ویژگی های منحصر به فرد این عایق صوتی حرارتی است.
علاوه بر ویژگی ضد حریق بودن، پشم سنگ یک عایق حرارتی است که باعث کاهش میزان مصرف سوخت در این مرکز می شود.
پشم سنگ ویژگی دیگر هم دارند و آن عایق صوتی بودن است که این ویژگی باعث شده که قسمت های فرهنگی مثل استخر و سالن های ورزشی در کنار دیگر ساختمان ها قرار گیرند و یک مرکز با امکانات فرهنگی مناسب ساخته شود.

منبع: http://paramisrockwool.com/fa/blog/122-استفاده-از-پشم-سنگ-rockwool-در-مرکز-جدید-وزارت-دفاع-فرانسه
 

paramisrockwool

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
11 آپریل 2015
نوشته‌ها
49
لایک‌ها
0
سن
23
روکش پشم سنگ
عایق های بکار رفته در صنایع در مقابل عوامل مخربی که در صنعت وجود دارند مانند بخار آب، بخارات گازها، عوامل جوی و ضربات مکانیکی وارده بر آن ها باید محافظت شوند. تولید کننده گان عایق های پشم سنگ به منظور مقابل با این عوامل از پوشش بر روی این عایق استفاده می کنند که باعث افزایش طول عمر عایق پشم سنگ و بالا رفتن راندمان عایق می شود. استفاده از عایق های پشم سنگ پوشش دار در چنین مکان های غیر قابل اجتناب است.

انواع پوشش پشم سنگ

فویل آلومینیومی: فویل های آلومینیومی به دلیل سبک بودن و مرغوبیت خوب در صنایع بیشتر استفاده می شوند. عایق های پشم سنگ بصورت یک طرف پوشش فویل آلومینیومی یا دو طرف پوشش آلومینیومی تولید می شوند.
کاغذ کرافت: از کاغذ کرافت نیز به منظور پوشش سطح عایق پشم سنگ استفاده می شود که این پوشش مانع از نفوذ گرد و غبار و بخار آب به درون پشم سنگ و کاهش راندمان آن می شود. پشم سنگ های دارای پوشش کرافت بصورت یک طرفه یا دو طرفه می باشند.

منبع: http://paramisrockwool.com/fa/blog/56-استفاده-از-پوشش-در-عایق-پشم-سنگ-و-انواع-آن
 

paramisrockwool

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
11 آپریل 2015
نوشته‌ها
49
لایک‌ها
0
سن
23
پشم سنگ، سوخت ششم

در گزارشی که سازمان GPSB داده است از عایق حرارتی صوتی پشم سنگ به عنوان سوخت ششم نام برده شده است. سازمان GPSB در گزارشی به اتلاف انرژی در ساختمان های فعلی که اکثرا عایق کاری نشده اند اشاره می کند و با انجام محاسبات نشان داده است که عایق کاری ساختمان ها با استفاه از پشم سنگ می توان از اتلاف حرارتی به مقدار زیادی کم کند. به همین دلیل این سازمان از عایق پشم سنگ به عنوان سوخت ششم نام برده است. در این گزارش آمده است که با عایق کاری با استفاده از پشم سنگ در مصرف سوخت به میزان 5686 تن در سال صرفه جویی می شود.

میزان کاهش مصرف سوخت 9 سانتی متر عایق حرارتی پشم سنگ معادل با 3 متر سیمان است، پشم سنگ همچنین باعث کاهش ورود سر و صدای بیرون به درون ساختمان یا برعکس می شود.
کارشناسان صنعت ساختمان معتقد هستند که عایق کاری ساختمان حدود 2 درصد باعث افزایش هزینه ساخت می شود اما مزایای استفاده از عایق حرارتی بسیار بیشتر است. با عایق کاری ساختمان با پشم سنگ می توان 40 درصد در مصرف سوخت صرفه جویی کرد و همچنین از ورود آلودگی صوتی به ساختمان جلوگیری کرد و چون پشم سنگ یک عایق ضد حریق است می توان از ساختمان در برابر حریق محافظت کرد و از سرعت انتشار آتش به قسمت های دیگر کاست.

هزینه عایق کاری ساختمان در سال های اولیه از طریق کاهش هزینه مصرف سوخت جبران می شود و علاوه بر این کاهش مصرف سوخت باعث کاهش تولید آلاینده های حاصل از احتراق سوخت به خصوص گاز CO2 و کاهش اثر گلخانه ای آن ها می شود.

کارشناسان محیط زیست و متخصان انرژی، عایق کاری حرارتی -صوتی ساختمان ها را عامل کاهش ناراحتی های روحی، عصبی، اتلاف انرژی، کاهش آلودگی هوا و بیماری های مختلف معرفی کرده اند.
ما در زمانی زندگی می کنیم که تولید خودرو در سال 700 هزار دستگاه است و هر روز تعداد زیادی خودرو به معابر اضافه می شوند که عبور آن ها از خیابان ها باعث افزایش آلودگی صوتی می شوند و از طرفی ساختمان های کوچک به آپارتمان های چندین واحده تبدیل شده اند و خانواده ها بصورت متراکم در کنار یکدیگر زندگی می کنند. بنابراین عایق کاری صوتی ساختمان ها باعث ایجاد محیطی آرام و به دور از سر و صدای محیط شهری، واحد های مجاور، راه پله ها، کوچه و خیابان ها می شود که این باعث ایجاد محیطی آرام و رفاه نسبی می شود.

متاسفانه استفاده از عایق صوتی حرارتی پشم سنگ در کشور ما گسترش نیافته است، در حالی که عایق پشم سنگ یکی از پرکاربردترین عایق ها مخصوصا در صنعت ساختمان در کشورهای دیگر است.

منبع: http://www.paramisrockwool.com/fa/blog/173-معرفی-پشم-سنگ-rockwool-به-عنوان-سوخت-ششم
 

paramisrockwool

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
11 آپریل 2015
نوشته‌ها
49
لایک‌ها
0
سن
23
طول عمر پشم سنگ

خاصیت عایق بودن پشم سنگ از طریق محبوس کردن هوا در بین الیاف آن به وجود می آید. از آنجایی که در ساختار عایق صوتی حرارتی پشم سنگ تنها هوا وجود دارد و هیچ نوع گاز دیگری مانند عامل های پف کننده در هنگام تولید وارد ساختار آن نمی شود، عملکرد گرمایی عایق صوتی حرارتی پشم سنگ با گذشت زمان تغییر نمی کند. طول عمر عایق پشم سنگ به اندازه طول عمر ساختمان است.
در عایق های حرارتی که از گازهای پف کننده برای ایجاد حباب و تولید خاصیت عایقی استفاده می شود به دلیل خروج این گازها از عایق با گذشت زمان راندمان کاهش می یابد.

منبع: http://paramisrockwool.com/fa/blog/118-دوام-و-طول-عمر-بالای-عایق-پشم-سنگ-rockwool
 

salarahmady

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
4 آگوست 2018
نوشته‌ها
4
لایک‌ها
0
سن
33
تفاوت عایق های حرارتی پشم سنگ و پشم سرباره
تا اینجا تمام پست هایی که دوستان کار کردند درباره این بود که پشم سنگ چیست و چه ویژگی ها و کاربرد هایی دارد. ولی بد نیست کمی هم درباره تفاوت پشم سنگ و پشم سرباره بنویسیم. پشم سنگ و پشم سرباره هر دو از عایق های پشم معدنی هستند ولی تفاوت آنها در نسبت مواد به کار فته در تشکیل آنهاست به صورتی که پشم سنگ از 70 تا 75%و 25% مواد سرباره تشکیل میشود و این ترکیب در پشم سرباره متفاوت است و این نوع ترکیب موجب مقاومت بالاتر پشم سنگ و در نتیجه عایق صوتی بهتری نسبت به پشم سرباره است. پشم سرباره از 75%مواد سرباره از کوره بلند تشکیل میشود و میتوان آنرا از محصولات جانبی کارخانه فولاد دانست.ضریب انتقال حرارت در پشم سرباره در مقایسه با پشم سنگ بالاتر است و این موضوع موجب شده تا پشم سنگ عایق حرارتی مناسب تری نسبت به پشم سرباره باشد( هر میزان که ضریب انتقال حرارت هدایت کمتر باشد،راندمان عایق حرارتی بیشتر است). ضریب انتقال حرارت هدایتی در پشم سنگ w/mk 0.037 و در پشم سرباره w/mk 0.040 است. میزان مقاومت حرارتی پشم سنگ در مقایسه با پشم سرباره و درگر عایق های حرارتی بالاتر است.

منبع: http://stonewoolco.com/تفاوت-پشم-سنگ-و-پشم-سرباره/
 
بالا