شمع یکی از مهمترین عامل قدرت در خودرو است اگر شمع مناسب در خودرو به کار رود می توان مصرف سوخت و قدرت مناسبی از خودرو مشاهد کرد ولی نگهداری از شمعهای اتومبیل نیاز به کمی اطلاعات دارد تا شمع خودرو همیشه تمیز و منظم کار کند
عیب یابی شمع خودرو
1-
ظاهر: معمولی. قهوه ای روشن؛ برنزه شده
علت ممکن: نشان از وضعیت مناسب شمع ها و شرایط خوب عملکرد موتور.
2-
ظاهر: آلودگی خشک، سیاه و دوده ای؛ و یا مرطوب، سیاه براق و چسبناک.
علت ممکن: عوامل متعددی می توانند باعث بروز این وضعیت شوند. زمانی که جرقه به درستی انجام نشود، رسوبات کربن انباشته می شوند. مخلوط غنی سوخت و هوا، کشیده بودن ساسات، مشکلات الکتریکی و برق رسانی، رانندگی طولانی مدت با سرعت کم، و شمع با رنج حرارتی بسیار سرد از دلایل بروز چنین حالتی است. تمام موارد باید بررسی شوند.
3-ظاهر: با وجود حرارت بیش از حد، رسوباتی که جمع شده اند ممکن است ذوب شده و ظاهری همانند تصویر به شمع می دهد
علت ممکن: علل احتمالی می تواند زمان بیشتر از استاندارد جرقه زنی، مخلوط رقیق سوخت و هوا، پاین بودن زیاد سطح روغن و یا شمع با رنج حرارتی بسیار گرم باشد
4-
ظاهر: هر دو الکترود انباشته از رسوبات معمولا سفید هستند.
علت ممکن: اغلب در اثر نفوذ روغن به رینگ های پیستون یا سوپاپ ها صورت می گیرد. همچنین ممکن است به علت استفاده از روغن با ویسکوزیته (غلظت) نامناسب باشد.
5-
ظاهر: رسوبات سرب معمولا به رنگ زرد بر روی عایق های حرارتی شمع.
علت ممکن: سرب موجود در بنزین مورد استفاده بسیار زیاد است. از بنزین بدون سرب استفاده کنید.
6-
ظاهر: آسیب فیزیکی و شکستگی عایق حرارتی شمع.
علت ممکن: معمولا در اثر تراکم حرارتی نامتعارف در محفظه احتراق صورت می گیرد. شاید هم نتیجه شوک های حرارتی و سرد شدن باشد. در هر صورت حرارت بیش از حد به شمع تحمیل شده است.
7-
ظاهر: افزایش فاصله بین دو الکترود در طول عمر یک شمع طبیعی است. اما با این افزایش کارآیی شمع تقلیل می یابد و سوخت هدر میرود و نیز باعث وارد آمدن فشار به سیستم جرقه زنی می شود.
علت ممکن: اقدام به فیلر گیری کنید و یا خیلی بهتر اینکه بپذیریم عمر شمع ها به پایان رسیده است.
8-
ظاهر:خوردگی غیر طبیعی که باعث افزایش بیشتر و سریعتر فاصله بین دو الکترود می شود.
علت ممکن:در نتیجه خوردگی شیمیایی، اکسیده شدن و واکنش با سرب موجود در بنزین است
9-
ظاهر: ذوب شدن. سطح الکترودها احتمالا براق و ناهموار است.
علت ممکن: در نتیجه دمای بسیار بالا در محفظه احتراق است. شمع با دمای حرارتی مناسب انتخاب نشده است.
10-
ظاهر: خوردگی، نازک شدن و اکسیده شدن. سطح الکترودها زبر می باشد و در حالت شدید مواد تشکیل دهنده الکترودها تا حد تغییر رنگ به سبز، اکسیده شده اند.
علت ممکن: ممکن است خودرویی با سن بالا، مدت زیادی بدون استفاده رها شده باشد.
11-
ظاهر:الکترود منفی فرسوده شده، الکترود مرکزی خورده شده و عایق حرارتی به رنگ زرد مایل به قهوه ای درآمده است.
علت ممکن:در اثر واکنش شیمیایی بین آلیاژ نیکل الکترودها و ترکیبات سرب موجود در بنزین حاصل می شود.