• پایان فعالیت بخشهای انجمن: امکان ایجاد موضوع یا نوشته جدید برای عموم کاربران غیرفعال شده است

مقالات و اخبار مرتبط با فیلم و سینما

esfandiyar2002

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
5 آپریل 2004
نوشته‌ها
8,484
لایک‌ها
7
محل سکونت
TABRIZ
سرویس اخبار خارجی ایتنا - آن دسته از کاربران آمریکایی که علاقه فراوانی به تماشای فیلم‌های سینمایی دارند به زودی می‌توانند تمامی فیلم‌های جدید را از اینترنت بارگذاری کنند.



دو شرکت آمریکایی Movielink و CinemaNow در پی همکاری‌های جدید خود به کاربران امکان می‌دهند تا در روز عرضه DVD فیلم‌های سینمایی جدید، آنها را از اینترنت خریداری و بارگذاری کنند.
تا کنون هر دوی این شرکت‌ها تنها فیلم‌های دیجیتالی را برای بارگذاری بر روی پایگاه اینترنتی خود قرار می‌دادند و این عمل فقط در دوره زمانی به خصوصی صورت می‌گرفت.

کورت ماویس مدیر شرکت CinemaNow این عمل را به عنوان اقدامی مهم برای آغاز انقلاب دیجیتالی خواند و افزود: ما می‌کوشیم با عرضه فیلم‌های سینمایی به صورت آنلاین، دستاوردهای مهم هزاره سوم را برای کاربران نمایان کنیم و شکاف دیجیتالی را از بین ببریم.
دو شرکت یاد شده قراردادهای جدیدی را با استدیوهای مهم هالیوود نظیر Universal Pictures، Warner Brothers و Twentieth Century Fox امضا کرده‌اند و بر این اساس تمامی فیلم‌های سینمایی هالیوود را به صورت آنلاین عرضه می‌کنند.

جیم رامو مدیر شرکت Movielink نیز خاطر نشان کرد: انجام چنین اقدماتی می‌تواند محتویات باارزش فناوری‌های نوین را برای همه به نمایش بگذارد. ما در تلاشیم در آینده نزدیک با دیگر استودیوهای فیلم سازی قراردادهای تازه ای را به امضا برسانیم و فیلم های آنها را به صورت آنلاین بفروشیم.
فیلم‌های اینترنتی طوری طراحی شده‌اند که اجازه تکثیر به کاربران داده نمی‌شود و به همین خاطر قانون کپی‌رایت بر روی آنها رعایت می‌شود.
 

esfandiyar2002

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
5 آپریل 2004
نوشته‌ها
8,484
لایک‌ها
7
محل سکونت
TABRIZ
بر اساس گزارش‌هاي اعلام شده يكي از بزرگ‌ترين شبكه‌هاي ويدئويي رايگان اينترنتي به زودي عرضه مي‌شود.

بر اساس سايت ايتاليايي ‪ ،KATAWEB‬نام اين سرويس ‪ IN2TV‬است كه توسط شركت ‪ AOL‬عرضه مي‌شود.

كليپ‌هاي ويدئويي از جمله موسيقي توسط اين سرويس پخش خواهد شد و در كنار آن تبليغات ويدئويي باعث خواهد شد تا از لحاظ سرمايه‌گذاري اوليه مقرون به صرفه نيز باشد.

شركت ‪ AOL‬اعلام كرد: هزينه پرداختي براي آن دسته از كاربراني كه تمايل به ذخيره كردن كليپ‌هاي ويدئويي دارند را ‪ ۱/۹۹‬دلار اعلام شده است.

اين سرويس در ابتدا بسياري از كليپ‌هاي معروف شركت وارنر بروس كه شركت مادر ‪ AOL‬است را پخش خواهد كرد.

شركت ‪ AOL‬زماني تصميم به ايجاد اين سيستم كرد كه شمار كساني كه از كنسرت‌هاي زنده كه به صورت آن لاين پخش مي‌شد ديدن كردند افزايش يافت و از شمار ببيندگان تلويزيوني آن نيز پيشي گرفت.

اين شركت زمانيكه به دليل استقبال فراوان كاربران از سيستم‌هاي مودم با كاربرد آسان اين شركت سود فراواني بدست آورد پس از دست دادن ميليون ها نفر از كاربران كه جذب سرويس‌هاي بهتر اينترنتي در سال‌هاي اخير شدند تصميم دارد به وسيله سود حاصل از تبليغات آن لاين دوباره خود را در سطح اول بازار جهاني مطرح كند.
 

esfandiyar2002

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
5 آپریل 2004
نوشته‌ها
8,484
لایک‌ها
7
محل سکونت
TABRIZ
هموطن سلام- سرانجام هاليوود هم فرا رسيدن عصر ديجيتال را به رسميت شناخت و امکان بارگذاري فيلم هاي سينمايي را از طريق اينترنت فراهم آورد.
به تازگي دو سايت CinemaNow و Movielink که خدمات سينمايي آنلاين ارائه مي دهند اعلام کرده اند از اين پس نسخه هاي کامل برخي فيلم هاي سينمايي هاليوودي را به فروش خواهند رساند.
از جمله اين فيلم ها مي توان به "Memoirs of a Geisha" اشاره کرد که فروش اينترنتي آن همزمان با عرضه نسخه DVD فيلم در فروشگاهها صورت مي گيرد.
Movielink به همين منظور قراردادي را با شش استوديوي هاليوودي شامل Universal Pictures, Sony Pictures Entertainment, Warner Brothers, Metro-Goldwyn-Mayer Paramount Pictures و Twentieth Century Fox منعقد نموده است.
CinemaNow هم قراردادهاي مشابهي را با Sony, MGM, LionsGate Entertainment و غيره منعقد نموده است.
قيمت فيلمهاي CinemaNow از 10 تا 20 دلار و قيمت فيلم هاي Movielink از 20 تا 30 دلار در نوسان است. کپي هاي ياد شده مجهز به قفل نرم افزاري بوده و قابل Write کردن بر روي CD يا DVD نيستند .
 

esfandiyar2002

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
5 آپریل 2004
نوشته‌ها
8,484
لایک‌ها
7
محل سکونت
TABRIZ
ترجمه: شيلا ساسانى نيا
«كوهستان بروك بك» يكى از پر سرو صدا ترين فيلمهاى امسال بود؛ فيلمى كه با راه يافتن به فهرست نامزدهاى اسكار امسال بار ديگر يك فيلمساز آسيايى را به كانون توجه مهم ترين رويداد سينمايى سال مبدل كرد. به گفته كارشناسان سينمايى پيروزى لى دراسكار امسال نه تنها به رسميت شناختن دستاوردهاى سينمايى او طى همه اين سالهاست بلكه به منزله سكوى پرتابى براى صنعت فيلمسازى كشورى است كه هاليوود نگاه ويژه اى به آن دارد. «لى» در سن ۲۳ سالگى به آمريكا مهاجرت كرد اما هرگز ريشه و اصالت خود را از ياد نبرد. او به همه مى گويد كه يك فيلمساز تايوانى است و از اشاره به مليت خود مى بالد. او كه فرزند يك مدير مدرسه است، در سال ۱۹۷۳ با ثبت نام در يك مركز آموزش سينما در نزديكى تايپه وارد عرصه فيلمسازى شد و در سن ۲۳ سالگى براى تحصيل در رشته فيلمسازى در دانشگاه نيويورك به آمريكا رفت و از آن زمان تاكنون مقيم اين كشور بوده است. او در حال حاضر با ۵۱ سال سن تنها كارگردان چينى اى است كه به لطف درك بالايى كه از هر دو فرهنگ دارد در ساخت فيلمهاى انگليسى هما نقدر موفق است كه در ساخت فيلمهاى چينى.
لى در عرصه بين المللى با كارگردانى فيلم «Pushing hands» به شهرت دست يافت. اين فيلم در جشنواره اسب طلايى تايوان جايزه بهترين بازيگر مرد و بهترين بازيگر زن نقش مكمل را به دست آورد و جايزه ويژه هيأت داوران جشنواره فيلم «آسيا پاسيفيك» هنگ كنگ را از آن خود كرد. او به دنبال اين فيلم، دو فيلم ديگر به زبان چينى ساخت كه اولى تحت عنوان «ضيافت عروسى» جايزه خرس طلايى جشنواره برلين ۱۹۹۳ را تصاحب كرد. لى طى ده سال بعدى فيلمهاى درخشانى همچون «حس وحساسيت» (۱۹۹۵)، «توفان يخ» (۱۹۹۷)، سوارى با شيطان (۱۹۹۷) ببر غران، اژدهاى پنهان (۲۰۰۰) و هالك (۲۰۰۳) را ساخت و فيلم حس و حساسيت كه اقتباسى از رمان معروف جين آوستين به همين نام است، جايزه خرس طلايى بهترين فيلم را در جشنواره برلين سال ۱۹۹۵ كسب كرد. با اين حال يكى از موفقيت آميز ترين ساخته هاى سينمايى او «ببر غران، اژدهاى پنهان» بود كه در سال ۲۰۰۰ چهار جايزه اسكار از جمله اسكار بهترين فيلم خارجى را گرفت. برخى چينى ها معتقدند آكادمى علوم و هنرهاى سينمايى تاكنون اسكار بهترين كارگردانى را صرفاً به اين خاطر كه «لى» چينى است به او اهدا نكرده. البته اين استدلال دور از منطق نيست چرا كه «تبعيض نژادى» نقش مهمى را در اسكار ايفا مى كند. برادر كوچكتر «لى» بر اين باوراست كه زمان آن فرا رسيده تا اين كارگردان اسكار خود را دريافت كند با اين حال «آنگ لى» به اندازه اطرافيانش دلنگران نيست. او در مصاحبه اى تلفنى با نشريه United Daily News گفت از نامزدشدن در اسكار خوشحال است اما مثل دفعه پيش كه منتظر دريافت اسكار براى فيلم «ببر غران، اژدهاى پنهان» بود، اضطراب ندارد. او توضيح مى دهد: آن موقع فشار بيشترى بر دوش خود حس مى كردم چون در حقيقت از آن فيلم براى راهيابى سينماى چين به عرصه بين الملل استفاده كرده بودم. اين بار كوهستان بروك بك جوايز بسيارى برده و از همين رو فكر مى كنم خيلى طبيعى بود در هشت شاخه نامزد اسكار شد. آنچه در پى خواهد آمد، حرفهاى اين كارگردان برجسته درباره اين فيلم وجذابيتهاى آن است.
فيلم «كوهستان بروك بك» اقتباسى از داستانى كوتاه به قلم اى. آنى پقول است كه البته نسخه سينمايى آن طول و تفصيل بيشترى پيدا كرده. تقريباً چهارسال پيش بود كه اين داستان كوتاه و فيلمنامه آن را خواندم و از آن به بعد ديگر نتوانستم از زير بار ساختن آن شانه خالى كنم. با خواندن داستان به گريه افتادم و وقتى فيلمنامه را خواندم واقعاً لذت بردم. فيلم كوهستان بروك بك در حقيقت از يك داستان سى صفحه اى اقتباس شده. وقتى يكى از شخصيتها مى گويد «تمام دارو ندار ما كوهستان بروك بك است و همه چيز ماحصل آن است»، به نظرم يك جور اگزيستانسياليسم آمد. فيلمنامه اين داستان هم واقعاً استثنايى بود. موضوع و ماهيت فيلم هم كمى عجيب و غريب است چون بر مبناى واقعيت و زندگى غير شهرى آمريكايى است كه ما آن را به ندرت ديده ايم. وسترن هايى كه همه ما ديده ايم مردان هفت تير كش و يا داستانهاى اخلاق گرا و عشقهاى خانمانسوز بود اما هرگز چيزى مثل فضاى داستان كوهستان بروك بك نديدم. اين فضا مرموز و متفاوت است. با اين حال همان موقع اول به سراغ ساخت فيلم هالك رفتيم تا كوهستان بروكبك.
آن موقع خواسته ها و دل و جرأت زيادى داشتم و همينطور بلند پرواز تر بودم. بعد از فيلم ببر غران، اژدهاى پنهان، مى خواستم يك كار بلند پروازانه در دست بگيرم. همينطور هم شد و به خواسته ام رسيدم و خيلى از اطرافيانم را با اين كار عصبانى كردم و خودم را هم از پا درآوردم. «هالك» واقعاً خسته ام كرد و بطورى كه به فكر بازنشستگى افتادم. بعد يك روز از يكى از دوستان تهيه كننده ام سراغ فيلم «كوهستان بروك بك» را گرفتم و او گفت كه اين پروژه همچنان خوابيده و هنوز هيچ كس سراغ آن نيامده. همان موقع حس كردم نبايد يك ثانيه ديگر را از دست بدهم.
با تمرين زياد و همين طور صحبت با بازيگران، آنها را آماده كردم. با تكرار ديالوگها و نشان دادن حالت و يا وضعيتى خاص كاراكترها را شكل داديم اما فيلمبردارى خيلى از صحنه ها هم فى البداهه بود. من كلاً زياد با بازيگرها حرف نمى زنم. البته به جز مواقعى كه بخواهم يك نكته فنى را به آنها گوشزد كنم.
نه، به هيچ وجه. بازيگران ديگرى را هم ديدم. تصميم گرفتم از بازيگران جوان استفاده كنم و از آنها بخواهم در نقشهايى با سن و سال بيشتر بازى كنند تا بتوانيم از آن معصوميت جوانى به عنوان نيروى محركه فيلم استفاده كنيم. در ميان اين بازيگران اين دو از همه بهتر بودند و هر دو واقعاً مشتاق بودند در اين فيلم بازى كنند. هيث آن حال و هواى وسترن را به مخاطب منتقل مى كند و فكر مى كنم كه او سكاندار آن فضاى وسترن است. او همچنين از آن انرژى و نيرويى برخوردار است كه بتواند ادبيات وسترن را در كل فيلم حفظ كند. جيك هم قطب رمانتيك فيلم بود و فكر مى كنم بازى هر دو خيلى خوب بود. همچنين اين حقيقت كه داشتيم فيلم چالش برانگيزى مى ساختيم به فاكتور ترس روانى دامن مى زد كه همين بهترين بازى را از آنها بيرون كشيد. فكر مى كنم اين فاكتور ترس به خلاقيت بازيگران مى انجامد. مى شد فيلم را در فضايى ديگر هم ساخت.
اما ديگر آن حس شاعرانه، تأثيربرانگيز و حساسى كه در رمان آنى پقول به چشم مى خورد، از آن گرفته مى شد. من اين فيلم را در فضاى ديگرى نمى ديدم و حس مى كنم آن دوره زمانى خاصى كه نويسنده داستان خود را در آن شكل داده بود، به حفظ حريم احساسات درونى شخصيتها و همچنين متمايز بودن كليت داستان كمك بسيارى كرده است.
اما به لحاظ فنى گذشت زمان و پيرشدن شخصيتها در متن يك داستان كوتاه بود. اين فيلم از يك طرف مى خواهد همچون فيلمهاى حماسى باشد و از طرف ديگر از برش هاى كوتاه زندگى تشكيل شده. همه چيز بسرعت مى گذرد و يك دفعه شخصيتها بيست سال پير مى شوند. براى همين منظور يك فيلمساز بايد در برخورد با گذشت زمان به جزئيات توجه نشان دهد. پركردن اين فاصله زمانى با جزئيات كه اين جزئيات مى تواند در ارتباط با بازيگرى، چگونگى انتقال احساساتشان و همينطور صدايشان باشد، دشوار است.
«كوهستان بروك بك» راحت ترين فيلم بود. دو فيلم قبلى ام واقعاً مرا از پادر آورده بودند. شايد در اوج كارم بودم. ولى وقتى «هالك» را ساختم واقعاً فرسوده شده بودم. تا مدتى طولانى نمى خواستم هيچ فيلمى بسازم و بعد اين فيلم آمد. «كوهستان بروك بك» يك فيلم كم هزينه با تماشاگران ويژه است. اين فيلم براى من در حكم يك درمان و بازگشت مجدد به دنياى سينما بود.
 

esfandiyar2002

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
5 آپریل 2004
نوشته‌ها
8,484
لایک‌ها
7
محل سکونت
TABRIZ
ترجمه: اميررضا نورى زاده
ديويد تامسون ـ اينديپندنت
شايد پس از اعلام اسامى نامزدان اسكار امسال، بد نباشد كه نامزدان جديدى در شاخه هاى اصلى _ بهترين فيلم، كارگردان، هنرپيشه نقش اول زن و مرد- را معرفى كنيم كه در زمان خود مورد بى مهرى قرار گرفتند. البته اينها نامهايى هستند كه به ذهن من خطور كرده و هركسى كه اندك اطلاعى از تاريخ سينما داشته باشد مى تواند آلترناتيوهايى براى آنها در نظر بگيرد. فيلمهاى هنرپيشه هايى را كه براى اولين و آخرين بار نامزد اسكار مى شوند. از نظر مى گذرانيم:
بهترين فيلم
پنجره عقبى سال ،۱۹۵۴ سال فيلم در بار انداز بود ولى من فيلم كازان را اثرى تاريخ مصرف دار مى دانم در حاليكه پنجره عقبى با گذشت زمان ارزشمند تر شده و تريلرى كاراكتر محور است كه هميشه در ژانر خود جزو مطرح ترين فيلمها به حساب مى آمد. رود خانه قرمز وسترن بزرگ سال ،۱۹۴۸ سالى كه هملت لارنس اوليويه اسكار گرفت. هملت كاركلاسيك ارزشمندى است ولى شما بهتر مى دانيد كه مردم اين روزها كدام يك را ترجيح مى دهند، نامزد ديگر آن سال كفشهاى قرمز مايكل پاول بود و شايد اسكار ديگر به رنگ قرمز احتياجى نداشت! شب شكارچى نه تنها فيلم جزو نامزدان اسكار ۱۹۵۵ نبود بلكه مورد انتقاد تماشاگران و رسانه ها هم قرار گرفت چون همه فيلمهاى رمانتيك و اجتماعى را مى پسنديدند فيلمهايى چون مارتى با بازى ارنست بورگناين، پيك نيك و آقاى رابرتز. لورا فيلم بزرگ اوتوپر مينجر با بازى جين تيرنى و دانا اندروز ناديده گرفته شد و اسكار به فيلم احساساتى Going my way با بازى بينگ كرازبى رسيد. آن زمان سال ۱۹۴۴ اواخر جنگ جهانى دوم بود، مردم نگران بودند و آكادمى هم داشتن و نداشتن (هاوارد هاكز) و رادر سن لويى ملاقات كنم (وينسنت مينه لى) را ناديده گرفت. تاريخچه خشونت فيلم زيباى ديويد كراننبرگ قافيه را به فيلمهاى سياسى امسال باخت.
بهترين كارگردان
اهريمن يك زن است آخرين فيلم جوزف فون اشترون برگ با مارلن ديتريش كه چندان به مذاق آكادمى اسكار خوش نيامد و اسكار به فيلم بد جان فورد _ خبر چين _ رسيد. جويندگان حتماً شما تصور مى كنيد كه من سايه جان فورد را با تير مى زنم ولى اجازه دهيد اشاره كنم كه يكى از بهترين فيلمهايش بابازى جان وين، جفرى هانتروناتالى وود ساخت اما اسكار به غول از جورج استونز رسيد. مغازه شهر در گوشه خيابان يكى از بهترين كمدى هاى تاريخ سينما با بازى جيمز استوارت و مارگارى سولاوان در سال ۱۹۴۰ از ست بويچ (كه هرگز اسكار كارگردانى نبرد) ناديده گرفته شد و اسكار به خوشه هاى خشم جان فورد رسيد كه گرچه فيلم بدى نيست ولى اثبات مى كند كه در دوران سخت آكادمى جدى بودن را به كمدى ترجيح مى دهد. Point Blank سال ۱۹۶۷ با فيلمهايى چون فارغ التحصيل (مايك نيكولز) و بانى وكلايد (آرتورپن) سال خوبى بود ولى Point Blank فقط يك ايراد داشت: كارگردان آن (جان بورمن) انگليسى بود. Right stuff فيلم در سال ۱۹۸۳ نامزد دريافت جايزه بهترين فيلم شد ولى اثرى از نام كارگردانش فيليپ كافمن در بين نامزدان كارگردانى نبود. جايزه به فيلم دوران مهرورزى جيمز ال بروكس رسيد كه به نظرم اكنون در قفسه هاى بسيارى مشغول خاك خوردن است.
بهترين هنرپيشه مرد
كرى گرانت اگر بدانيم كرى گرانت براى بازيگرى اسكارى دريافت نكرد، از اينكه او براى فيلم His Girl Friday نامزد اسكار نشد چندان تعجب نمى كنيم. اگر اسكار براى تسلط كامل بازيگر به نقش و بيان خوب ديالوگ ها تعلق مى گيرد، او قطعاً بايد براى سردبير سنگدل روزنامه نامزد اسكار مى شد اما برنده جيمز استوارت براى فيلم داستان فيلادلفيا شد كه قرار بود كرى گرانت نقش او را در آن فيلم ايفا كند! آل پاچينو او براى فيلم پدر خوانده در سال ۱۹۷۲ نامزد اسكار بهترين هنرپيشه نقش اول نشد و اسكار به مارلون براندو براى همين فيلم رسيد. در حاليكه شخصيت پاچينو در فيلم (مايكل) شخصيت اصلى بود!
 

esfandiyar2002

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
5 آپریل 2004
نوشته‌ها
8,484
لایک‌ها
7
محل سکونت
TABRIZ
هر سال با فرا رسيدن ماه ژانويه و درست پس از آنكه تقويم حلول سال جديد را اعلام كرد، توجه اهالى سينما و علاقه مندان به هنر هفتم معطوف مهمترين واقعه سينمايى دنيا يعنى «اسكار» و يا جوايز «آكادمى علوم و هنرهاى سينمايى» مى شود. تب اسكار بالا مى گيرد و ميليونها نفر از دوستداران سينما اخبار اين رويداد مهم را دنبال مى كنند تا از انتخاب شايسته ترين بازيگران و فيلم سال باخبر شوند. پس از گذشت سه ربع قرن از به رسميت شناختن دستاوردهاى سينمايى هر سال، اهداى جوايز سالانه اسكار به مهمترين مشغله و دغدغه آكادمى علوم و هنرهاى سينمايى مبدل شده. اهداى اسكار همچنين فعاليتى است كه به آكادمى علوم و هنرهاى سينمايى اين امكان را مى دهد تا ساير برنامه ها و رويدادهاى مختلف فرهنگى و آموزشى خود را در طول سال دنبال كنند. رأى گيرى براى انتخاب برندگان اسكار هر سال با ارسال برگه هاى رأى محرمانه به اعضاى آكادمى علوم و هنرهاى سينمايى صورت مى گيرد و سپس اين برگه ها به شركت مميزى بين المللى «پرايس واتر هاوس كوپرز» تسليم مى شوند. اين برگه هاى رأى نزد مميزان به صورت محرمانه حفظ مى شوند و نتايج تا وقتى كه پاكتهاى مخصوص حاوى نام فيلم يا بازيگر برگزيده در مراسم مخصوص اسكار باز مى شوند، در هيچ جا فاش نمى شوند.
از آنجايى كه اعضاى آكادمى علوم و هنرهاى سينمايى از ميان صاحبنظران و هنرمندان برتر در دنياى سينما گلچين مى شوند، رأى آنها انعكاس بخش مهمترين دستاوردهاى سينمايى سال در ۲۵ شاخه همچون بهترين فيلم سال، بهترين كارگردانى، بهترين بازيگر زن و مرد نقش اول، بهترين بازيگر زن و مرد نقش مكمل و... است. در هر يك از اين شاخه ها پنج نامزد براى دريافت اسكار معرفى مى شوند و البته شايان ذكر است كه انتخاب اين نامزد محدود به آن دسته از اعضاى آكادمى است كه در آن شاخه صاحب نظرند. به عنوان مثال تدوينگران عضو آكادمى تنها مى توانند نامزدهاى شاخه بهترين تدوين فيلم را انتخاب كنند و غيره. تنها استثنا در اين زمينه در شاخه بهترين فيلم سال است كه تمامى اعضاى آكادمى مجاز به معرفى نامزدها هستند. همچنين هر سال يك اسكار به بهترين فيلم خارجى (غير انگليسى) اهدا مى شود كه نماينده اى در ميان اعضاى آكادمى ندارد و نامزدهاى اين شاخه توسط يك كميته كه اعضاى آن گلچينى از اعضاى آكادمى علوم و هنرهاى سينمايى در حوزه هاى مختلف هستند، انتخاب مى شوند.
آكادمى علوم و هنرهاى سينمايى در كنار جوايز اسكارى كه در اين ۲۵ شاخه اهدا مى كنند، جوايز ديگرى نيز در هر سال به برگزيدگان اعطا مى كند كه شامل جوايز افتخارى، جوايز علمى - فنى، جوايز دستاوردهاى ويژه هستند. يكى از اين جوايز جايزه يادبود آيروينگ جى تالبرگ است كه يك نيم تنه برنز از اين تهيه كننده معروف است و به يك «تهيه كننده خلاق كه تلاشش به كيفيت بالاى يك توليد سينمايى انجاميده است» تعلق مى گيرد. اين جايزه بالاترين افتخارى است كه يك تهيه كننده مى تواند دريافت كند. ديگر جايزه مهم از اين دست جايزه بشردوستانه ژان هرشالت است كه يك تنديس اسكار است و به «فردى در صنعت سينما تعلق مى گيرد كه تلاشهاى بشردوستانه اش براى اين صنعت افتخارآفرين بوده اند.»
در نخستين سال اهداى جوايز اسكار، مراسم اسكار در يك ضيافت شام خصوصى در هتل روزولت هاليوود برگزار شد و مدعوين كمتر از ۲۵۰ نفر بودند.
علاقه مردم و سينمادوستان به اين مراسم در سالهاى بعد به برگزارى باشكوهتر اين مراسم و پوشش خبرى آن از طريق رسانه هاى جمعى نظير تلويزيون و راديو انجاميد، به طورى كه در سال ۱۹۵۳ ميليونها نفر در آمريكا و كانادا به تماشاى زنده اين رويداد مهم هنرى از گيرنده هاى تلويزيونى خود پرداختند.
* چگونه يك فيلم صلاحيت راه يافتن به فهرست نامزدهاى بهترين فيلم سال را پيدا مى كند؟
بنابر قوانين آكادمى علوم و هنرهاى سينمايى يك فيلم زمانى صلاحيت راه يافتن به فهرست نامزدهاى بهترين فيلم سال را پيدا مى كند كه حائز شرايط زير باشد.
۱- مدت زمان فيلم بيشتر از ۴۰ دقيقه باشد، ۲ - نمايش آن بر روى يك فيلم ۳۵ يا ۷۰ ميليمتر و يا در فرمت قابل قبول ديجيتالى امكانپذير باشد. ۳- اين فيلمها بايد حداقل در يك سالن نمايش در فاصله زمانى اول ژانويه تا نيمه شب ۳۱ دسامبر در ناحيه لس آنجلس به نمايش گذاشته شود و بمدت ۷ روز متوالى بر روى پرده باشد. ۴- تاريخ ارسال نسخه فيلم به آكادمى علوم و هنرهاى سينمايى تا اول دسامبر است و اگر فيلمها قبل از اكران رسمى بر روى پرده در اينترنت يا تلويزيون و يا نوارهاى ويديويى ظاهر شوند، صلاحيت راهيابى به اسكار را نخواهند داشت.
* اعضاى آكادمى علوم و هنرهاى سينمايى چگونه انتخاب مى شوند؟
عضويت در آكادمى علوم و هنرهاى سينمايى تنها از طريق دعوت رسمى امكانپذير است. بدين معنا كه اين آكادمى يك بار در سال دعوتنامه هايى به تعداد محدودى از صاحبنظران و افراد واجد صلاحيت در جامعه سينمايى ارسال مى كنند و از آنها براى عضويت در اين آكادمى دعوت به عمل مى آورند. نامزدهاى عضويت توسط اعضاى فعال آكادمى معرفى مى شوند و سپس كميته هايى متشكل از نمايندگان برجسته چهارده شاخه آكادمى - كارگردانها، فيلمنامه نويسان، فيلمسازان مستند و... - در مورد صلاحيت آنها رأى مى دهند. آكادمى علوم و هنرهاى سينمايى طى چند سال اخير شرايط عضويت خود را سخت تر كرده و دقت و وسواس بيشترى در انتخاب اعضاى خود مى كند. شايان ذكر است كه نامزدهاى اسكار، حتى اگر پيشتر عضو آكادمى نبوده اند، خود به خود به عضويت اين آكادمى در مى آيند. اكثر اعضاى آكادمى علوم و هنرهاى سينمايى از ايالات متحده آمريكا هستند، اگرچه عضويت در اين آكادمى محدود به شهروندان آمريكايى نيست.
* پروسه رأى گيرى براى اسكار چگونه است؟
برگه هاى رأى در ماه دسامبر براى اعضاى آكادمى علوم و هنرهاى سينمايى پست مى شوند و ظرف دو هفته بايد براى شمارش آرا بازگردانده شوند. اين برگه هاى رأى محرمانه بوده و بلافاصله تسليم شركت بين المللى مميزى «پرايس واترهاوس كوپرز» مى شدند كه مسؤوليت شمارش و جمع بندى آرا را بر عهده دارد. پس از اين پروسه فهرست نهايى نامزدها در ماه ژانويه اعلام مى شود.
* تنديس اسكار از چه چيزى ساخته شده و نام اسكار از كجا گرفته شده؟
بنا بر گفته آكادمى علوم و هنرهاى سينمايى تنديس فعلى اسكار از فلز بريتانيوم طلا اندود است و ۸‎/۵ پوند وزن و ۱۳۱‎/۲ اينچ ارتفاع دارد. پايه اين تنديس هم از آهن است. نام واقعى و رسمى اسكار «نشان شايستگى آكادمى» است. اگرچه ابهاماتى در مورد چگونگى تغيير نام «نشان شايستگى آكادمى» به اسكار وجود دارد معروف ترين و موثق ترين روايت اين است كه مارگارت هريك كتابدار آكادمى علوم و هنرهاى سينمايى كه بعدها مديرعامل آن شد - معتقد بود اين تنديس شبيه عمويش «اسكار» است و پس از اين اظهار نظر فيلسوفانه بود كه همه اين جايزه را به نام «اسكار» صدا زدند. البته آكادمى علوم و هنرهاى سينمايى تا سال ۱۹۳۹ رسماً از نام اسكار براى اهداى جوايز خود استفاده نكرد. نخستين جايزه اسكار در شانزدهم ماه مه ۱۹۲۹ اهدا شد. تنديس اسكار توسط مدير هنرى متروگلدين ماير «سدريك گيبونز» طراحى شده و توسط جورج استنلى تراشيده شد. تنديس فعلى كه هيچگاه به جز در اندازه تغييرى در طول همه اين سالها به خود نديده است، شمايل شواليه اى است كه روى يك حلقه فيلم ايستاده و در دستانش يك شمشير دارد.
 

esfandiyar2002

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
5 آپریل 2004
نوشته‌ها
8,484
لایک‌ها
7
محل سکونت
TABRIZ
ژوليت بينوش» بازيگر برجسته سينماى فرانسه و برنده جايزه اسكار، سه شنبه شب (۱۵ فروردين ماه) وارد ايران شد.
ايرنا كه اين خبر را مخابره كرده است اعلام كرده اين بازيگر مشهور سينماى جهان، به دعوت «عباس كيارستمى» كارگردان مطرح ايرانى به تهران آمده است.
گفته مى شود كه او ايفاگر نقش اصلى فيلم جديد كيارستمى كه بزودى درا يران كليد مى خورد، خواهد بود. بينوش ۳۹ ساله براى نقش آفرينى در فيلم «بيمار انگليسى» جايزه اسكار بهترين بازيگرى را در سال ۱۹۹۶ دريافت كرد.
آخرين فيلم نمايش داده شده از اين بازيگر فرانسوى فيلم مطرح سال ۲۰۰۵ «پنهان» ساخته مايكل هانكه بود كه در جشنواره فيلم فجر سال گذشته هم به نمايش درآمد.
بينوش در برنامه هاى بعدى اش قرار است سال ۲۰۰۷ در فيلم «اين را به من قول بده» به كارگردانى امير كاستاريكا ايفاى نقش كند. اين فيلم كه هم اكنون در مرحله پيش توليد است داستان پدر و پسرى را روايت مى كند كه براى يافتن زن خانواده راهى بلگراد مى شوند.
 

esfandiyar2002

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
5 آپریل 2004
نوشته‌ها
8,484
لایک‌ها
7
محل سکونت
TABRIZ
فيلم گيلانه ساخته مشترك رخشان بنى اعتماد و محسن عبدالوهاب جايزه ديگرى را در عرصه بين الملل به خود اختصاص داد.
اين فيلم توانست به همراه فيلم انگليسى خواهرزن ساخته مشترك كيم لوگينوتو و فلوزنس آيسى لوح تقدير ويژه هيأت داوران هفتمين جشنواره بين المللى سينماى جزاير قنارى را دريافت كند. اين جشنواره هفته گذشته در شهر لاس پالماس اسپانيا برگزار شد.
سازندگان گيلانه در حالى اين جايزه را دريافت كردند كه به تازگى توليد جديدترين فيلم خود را با عنوان خون بازى به پايان رسانده اند. اين فيلم بلافاصله پس از فيلمبردارى مراحل فنى اش را پشت سر گذاشت و هم اكنون آماده نمايش است.
خون بازى كه تهيه كنندگى آن را جهانگير كوثرى عهده دار بوده براى شركت در جشنواره فيلم كن ارسال شده است. گيلانه ساخته قبلى بنى اعتماد و عبدالوهاب به مسائل دفاع مقدس مى پردازد. ننه گيلانه فرزند خود اسماعيل را راهى جبهه مى كند و خود به همراه دختر باردارش براى جست وجوى داماد گم شده اش به تهران مى آيد. آنها در حالى به تهران مى روند كه مردم به علت موشكباران اين شهر را ترك مى كنند.
پس از رسيدن آنها به تهران زمان ۱۵ سال به جلو مى رود و ما حال را مى بينيم كه اسماعيل با جراحت هاى شيميايى همراه با مادر پيرش زندگى را به سختى مى گذرانند.
فاطمه معتمدآريا، بهرام رادان، باران كوثرى، شاهرخ فروشيان و... بازيگران فيلم هستند و مرتضى پورصمدى مديريت فيلمبردارى آن را برعهده داشته و سعيد سعدى تهيه كننده اين فيلم است.

منبع:ایرنا
 

esfandiyar2002

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
5 آپریل 2004
نوشته‌ها
8,484
لایک‌ها
7
محل سکونت
TABRIZ
فيلم سينمايى «جمشيد و خورشيد» دومين انيميشن سينماى ايران آخرين مراحل آماده سازى خود را براى نمايش مى گذراند.
توليد اين فيلم به كارگردانى بهروز يغمائيان از دو سال پيش آغاز شده است و هم اكنون در مرحله صداگذارى قرار دارد.
نادر يغمائيان تهيه كننده اين انيميشن سينمايى در همين باره به ما گفت: كليه كليپ هاى فيلم آماده شده و از شنبه كار صداگذارى آن آغاز مى شود و پس از اين مرحله كپى ۳۵ ميليمترى آن براى نمايش در سينماهاى كشور انجام خواهد شد.
فيلم «خورشيد مصر» كه نخستين تجربه سينماى ايران در حوزه انيميشن بلند به شمار مى آيد، سه سال پيش توسط همين كارگردان و تهيه كننده ساخته شد. «جمشيد و خورشيد» كه با بهره گيرى از داستان هاى كهن ايرانى نوشته و ساخته شده است؛ پيش از اين به صورت ناقص در جشنواره فيلم كودك و نوجوان اصفهان و البته با كپى DVD به نمايش درآمد.
در فيلم «جمشيد و خورشيد» براى نخستين بار بازيگران مطرح سينماى ايران به جاى شخصيت هاى داستان گويندگى كرده اند، در اين فيلم پرويز پرستويى (در نقش منجم و كارام)، ثريا قاسمى (نديمه)، امين حيايى (جمشيد)، ترانه عليدوستى (خورشيد)، رامبد جوان (ماهان) و حبيب رضايى (آبا) زيرنظر چنگيز جليلوند صداپيشگى كرده اند و آوازهاى فيلم نيز در ۴ بخش متفاوت توسط امين حيايى، اسفنديار قره باغى و كيوان كيارس اجرا شده است، ترانه عليدوستى نيز در يكى از اين قطعات همخوانى مى كند.
بهروز يغمائيان كارگردان «جمشيد و خورشيد» درباره تفاوت هاى اين كار با «خورشيد مصر» به ما گفت: متحرك سازى قوى تر، فضاسازى و بك گراند متفاوت، داستان قوى تر و استفاده از بازيگران سينما به جاى دوبلورها از جمله تفاوت هاى فيلم است.
فيلمنامه دومين انيميشن سينماى ايران را على فياض منش نوشته، كيوان كيارس آهنگسازى آن را برعهده دارد و بهروز يغمائيان نيز تدوين آن را انجام داده است.


منبع:روزنامه ایران
 

esfandiyar2002

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
5 آپریل 2004
نوشته‌ها
8,484
لایک‌ها
7
محل سکونت
TABRIZ
پوران درخشنده از معدود كارگردانان زن سينماى ايران هشتمين فيلم خود را خردادماه امسال جلوى دوربين مى برد.
درخشنده كه اين روزها سرگرم تحقيق روى موضوع آخرين فيلم خود «متولد ماه عقرب» است ، از اواخر فروردين ماه پيش توليد فيلمش را آغاز مى كند.
وى در همين باره به ما مى گويد: شخصيت اصلى اين فيلم يك نوجوان مبتلا به سندروم دان است كه اصطلاحاً به عنوان منگل در جامعه شناخته مى شوند، به همين دليل بزرگترين دغدغه ما يافتن بازيگرى است كه بتواند از عهده اين نقش برآيد و در صورت امكان زندگى واقعى خود را بازى كند.
درخشنده كه چندى پيش پروانه ساخت فيلم را از وزارت ارشاد دريافت كرده ، از فيلمنامه فرهاد توحيدى بهره خواهد برد كه اين اولين همكارى اين دو نويسنده و كارگردان با يكديگر به شمار مى آيد.
تهيه كننده فيلم «متولد ماه عقرب» خود درخشنده است و سرمايه گذار آن مجتمع توانبخشى وليعصر خواهد بود، اما هنوز عوامل فنى و بازيگران آن انتخاب نشده اند.
داستان هشتمين فيلم درخشنده ، روايت زندگى پسر بچه اى است كه مبتلا به سندروم دان بوده و در خانواده خود با مشكلاتى مواجه است و اين در حالى است كه در جامعه نيز با مسائل متعددى روبروست.
«متولد ماه عقرب » : سومين تجربه درخشنده در حوزه معلوليت هاى جسمى نوجوانان پس از رابطه و پرنده كوچك خوشبختى به شمار مى آيد. وى پيش از اين آثار ديگرى همچون شمعى در باد، عشق بدون مرز ، زمان از دست رفته و عبور از غبار را در كارنامه دارد.
درخشنده كه تجربه داورى و دبيرى چند جشنواره را نيز داشته ، اين روزها به عنوان دبير جشنواره فيلم بيماريهاى خاص فعاليت مى كند و فيلم «رؤياى خيس» وى كه در جشنواره فيلم فجر حضور داشت تابستان امسال توسط گويافيلم (سيدمحمدقاضى) پخش خواهد شد. او سريال «مستانه» را نيز به زودى براى شبكه ۵ سيما كارگردانى خواهد كرد.
منبع:ایسنا
 

esfandiyar2002

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
5 آپریل 2004
نوشته‌ها
8,484
لایک‌ها
7
محل سکونت
TABRIZ
گويندگان انجمن گويندگان جوان ايران به علاقه مندان افغانى در اين كشور آموزش گويندگى مى دهند.
مهرداد رئيسى، رئيس انجمن با اعلام اين خبر گفت: «مى خواهيم دوبله را در كشور افغانستان پايه گذارى كنيم.»
همچنين انجمن گويندگان جوان به منظور آشنايى علمى علاقه مندان به اين هنر _ صنعت، مقدارى كتاب فنى را ترجمه كرده و چند كتاب را نيز در دست ترجمه دارد. چنگيز جليلوند، گوينده باسابقه سينما در امر آموزش و مديريت گويندگان جوان با اين مركز همكارى مى كند.
به گفته رئيسى، ۹۰ درصد انيميشن هاى بلندى كه در طول ايام نوروز از شبكه هاى مختلف سيما پخش شده، حاصل كار گويندگان اين انجمن بوده است.
منبع:ایرنا
 

esfandiyar2002

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
5 آپریل 2004
نوشته‌ها
8,484
لایک‌ها
7
محل سکونت
TABRIZ
پروژه ساخت جديدترين فيلم بازلورمان كه قرار بود يك اثر حماسى _ تاريخى با بازى نيكول كيدمن و راسل كرو باشد به تعويق افتاده است.
به گزارش بى.بى.سى قرار بود فيلمبردارى اين فيلم از ماه سپتامبر در حومه استراليا آغاز شود اما به خاطر ناهماهنگى برنامه كارى اين دو بازيگر ساخت اين پروژه هنگفت سينمايى به تعويق افتاده است. در ماه ژوئيه راسل كرو سر صحنه فيلمبردارى «گانگستر آمريكايى» ريدلى اسكات خواهد بود كه به احتمال زياد تا ماه سپتامبر ادامه خواهد داشت و كيدمن نيز مشغول بازى در فيلم جديدى از كارگردانى به نام نوئل بومباچ است. اين كارگردان چندى پيش براى فيلم «نهنگ و ماهى مركب» نامزد جايزه اسكار شده بود.
برپايه اين گزارش بازلورمان چندى پيش در مصاحبه اى گفته بود كه جديدترين فيلمش در مايه اثر معروف و كلاسيك «بر باد رفته» خواهد بود. به گفته او اين فيلم قرار بود در فضاى دهه ۱۹۳۰ بگذرد و با بودجه ۱۵۰ ميليون دلارى ساخته شود. اين بودجه تقريباً هم طراز بودجه اى است كه ديويدلين براى «لورنس عربستان» هزينه كرده بود.
گفتنى است پيشتر كرو و كيدمن قرار بود در فيلم «اوكاليپتوس» همبازى شوند كه به خاطر مشكلاتى در زمينه فيلمنامه فيلم ساخت اين پروژه به كل لغو شد.

منبع:آنسا
 

esfandiyar2002

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
5 آپریل 2004
نوشته‌ها
8,484
لایک‌ها
7
محل سکونت
TABRIZ
نمايش «فنز» به كارگردانى محمدرحمانيان در شهرهاى ونكوور و تورنتو كانادا به اجرا درمى آيد.
نمايش «فنز» سال گذشته پس از اجرا در تهران در دبى نيز اجرا شد و امسال هم ۸ ارديبهشت ماه در ونكوور كانادا اجرا مى شود. اين نمايش همچنان از ۱۱ تا ۱۴ ارديبهشت ماه در دانشگاه يورك تورنتو به روى صحنه خواهد رفت.
اين سفر بنا به دعوت ايرانيان مقيم كانادا انجام مى شود و رحمانيان به ايران باز مى گردد تا اوايل خردادماه با نمايش «تارتوف» در فيليپين حضور پيدا كند. اين حضور بنا به دعوت ITI جهانى در كشور فيليپين صورت مى گيرد.رحمانيان كه قصد دارد نمايش «روزهاى راديو» را اواخر تابستان يا اوايل پاييز با متن خودش در تالار وحدت روى صحنه ببرد، پيش از آن فيلم «استخوان خوك و دستهاى جذامى» را خواهد ساخت.
اين فيلم نخستين تجربه رحمانيان در وادى سينماست و با استفاده از رمانى به همين نام از مصطفى مستور، آن را خواهد ساخت.

منبع:روزنامه ایران
 

esfandiyar2002

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
5 آپریل 2004
نوشته‌ها
8,484
لایک‌ها
7
محل سکونت
TABRIZ
رضا كيانيان از بازى در يك نمايش سه زبانه خبر داد. بحث اجراى اين نمايش از چندين سال پيش و به دنبال همكارى كيانيان با انيوكى بازيگر ژاپنى فيلم « فرش باد» مطرح شد اما اين نمايش به دلايل گوناگونى از جمله نيافتن يك متن خوب تا كنون امكان اجرا نداشته است.
قرار بود اين نمايش به دو زبان فارسى و ژاپنى اجرا شود هر يك از بازيگران به زبان خود سخن گويد اما در عين حال تماشاگران هر دو كشور متوجه اتفاقات اين نمايش شوند.
كيانيان همچنين از همكارى دو بازيگر سوئدى در اين نمايش ياد كرد: حدود دو سال پيش براى برگزارى يك كارگاه آموزشى بازيگرى از سوى دانشكده هنرهاى دراماتيك اين كشور دعوت به سوئد شدم و بعد از گفت وگو با هنرمندان اين كشور و با توجه به استقبال آنان ازاجراى اين نمايش، قرار شد دو تن از بازيگران سوئدى هم با ما همكارى كنند تا نمايش به سه زبان فارسى، ژاپنى و سوئدى اجرا شود.
وى ادامه داد: خوشبختانه توانسته ايم طرح هاى خوبى را براى اجراى اين نمايش پيدا كنيم و مشكل نبود متن مناسب، تا حدودى برطرف شده است.
وى بزرگترين مشكل اجراى اين نمايش را نيافتن تهيه كننده دانست و گفت: در مرحله اول بايد بتوانيم يك تهيه كننده مناسب پيدا كنيم تا بعد از آن بتوانيم مراحل ديگر را طى كنيم.
منبع:ایران
 

esfandiyar2002

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
5 آپریل 2004
نوشته‌ها
8,484
لایک‌ها
7
محل سکونت
TABRIZ
يك كارگردان هندى اميدوار است بتواند نظر مساعد پاريس هيلتون دختر هتلدار مشهور را براى ايفاى نقش قديسه نيكوكار «مادر ترزا» در فيلمى درباره او، جلب كند.
به گزارش فرانس پرس فيلمساز هندى تى.راجيونات در مصاحبه اى گفت كه سيماى ظاهرى پاريس هيلتون كه يكى از چهره هاى پرسروصداى مطبوعات زرد آمريكاست و به خاطر تجارت هتلدارى پدر سرمايه دارش معروف است تا حد زيادى يادآور مادر ترزا است. وى خاطرنشان ساخت كه پس از چهره سازى با كامپيوتر متوجه شباهت موجود ميان هيلتون و اين راهبه آلبانى تبار شد و از همين رو اميدوار است در ملاقاتى كه اواخر ماه آوريل با هيلتون خواهد داشت او را راضى به ايفاى نقش در اين فيلم كند.
برپايه اين گزارش مادر ترزا كه در سال ۱۹۹۷ درگذشت به خاطر فعاليت هاى عام المنفعه و نيكوكارى اش معروف بود.
تى.راجيونات نيز كه مى خواهد فيلمى درباره مادر ترزا بسازد از جمله كارگردان هاى معروف هند است كه به خاطر ساخته هاى خود به زبان مالايالام شناخته شده است. او پيشتر فيلم هاى معروفى همچون «مادر» را ساخته بود كه داستان آن درباره ۷ راهبه اى است كه سرپرستى يك كودك سرراهى را بر عهده مى گيرند. اين فيلم جايزه اى را نيز در خود هند دريافت كرد.
منبع:ایرنا
 

esfandiyar2002

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
5 آپریل 2004
نوشته‌ها
8,484
لایک‌ها
7
محل سکونت
TABRIZ
برادوى هفته گذشته با جديدترين نمايش جوليا رابرتز روزهاى پربركتى را پشت سر گذاشت.
به گزارش آسوشيتدپرس نمايش «سه روز بارانى» با بازى هنرپيشه معروف هاليوود جوليا رابرتز به همراه پل راد و برادلى كوپر در نخستين هفته اجرا به فروش هنگفت ۹۸۸‎/۲۹۸ ميليون دلار دست يافت كه حاكى از استقبال شايان تماشاگران از آن بوده است. اين نمايش كه از ۲۸ ماه مارس بر روى صحنه رفته است تاكنون ۸ اجرا داشته و در تمامى اجراها سالن نمايش برنارد ب ژاكوبز مملو از تماشاگران بوده است.
برپايه اين گزارش ديگر نمايش هايى كه سالن هاى پر يا نسبتاً پرى داشته اند عبارت بوده اند از «طلسم شده»، «مونتى پايتون اسپامالات»،«زوج عجيب و غريب» و «شبح اپرا». اگرچه بليت هاى نمايش «شبح اپرا» مشمول تخفيف بوده است اما در كل اين موزيكال محبوب اندرو لويد وبر از ماه ژانويه كه اعلام شد «شبح اپرا» بيشترين اجرا را در برادوى داشته است با فروش بيشترى نيز مواجه شد.
از نمايش هاى ديگرى همچون «پسران جرسى»، «شيرشاه» و تارزان نيز در هفته گذشته استقبال نسبى به عمل آمد.

منبع:روزنامه ایران
 

esfandiyar2002

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
5 آپریل 2004
نوشته‌ها
8,484
لایک‌ها
7
محل سکونت
TABRIZ
كنكاشى در آرشيو هاى قديمى سينما حاكى از انتخاب مارلون براندوى جوان براى ايفاى نقش در فيلم كلاسيك «شورش بى دليل» است؛ نقشى كه براندو آن را نپذيرفت و سرانجام به جيمز دين رسيد و از او يك اسطوره ساخت.
به گزارش گاردين تست بازيگرى براندو كه اخيراً در ميان آرشيوهاى سينمايى قديمى پيدا شده است بازى اين هنرپيشه فقيد متوديست به مدت ۵ دقيقه براى اين فيلم را نشان مى دهد و كمپانى برادران وارنر آن را ضميمه نسخه دى وى دى فيلم «اتوبوسى به نام هوس» كرده است كه براندو در آن بازى كرده بود. اين دى وى دى پنجم ماه مه به بازار خواهد آمد.
برپايه اين گزارش اين تست بازيگرى در سال ۱۹۴۷ انجام شده بود؛ زمانى كه براندو تنها ۲۳ سال داشت و نقش استانلى كوالسكى را در اين نمايش معروف تنسى ويليامز در برادوى ايفا مى كرد. گفته مى شود براندو از بازى در فيلم «شورش بى دليل» انصراف داد چرا كه حاضر به امضاى يك قرارداد سينمايى هفت ساله با يك استوديوسينمايى نبود. او سه سال بعد يعنى در سال ۱۹۵۰ براى اولين بار پا به عرصه سينما گذاشت و در نقش يك سرباز معلول در فيلم «مردان» ظاهر شد. به نقل از گاردين براندو در اين تست كوتاه بازيگرى ديالوگ كوتاهى درباره پدر و مادرش در اين فيلم مى خواند. او با صدايى رسا و پر صلابت مى گويد: «اون از پدر پيرم! بهم هيچ فرصتى نداد. قبل از اينكه بخواهم چيزى بگم منو مى زد. ازش نفرت دارم. از اون صورت احمقانه اش نفرت دارم.»
به گفته داروين پاتر نويسنده بيوگرافى براندو بازى هر چند كوتاه اين بازيگر فوق العاده است. پاتر در مصاحبه اى با تايمز مى گويد: «تستهاى بازيگرى گاهى واقعاً شاهكارند. واقعاً اگر جاى كارگردان بودم هر كارى مى كردم تا او را داشته باشم. براندو يك جاذبه وجودى خاص در آن دوران داشت. چه به عنوان يك مرد و چه به عنوان يك بازيگر.» گفتنى است فيلم «شورش بى دليل» به كارگردانى نيكولاس رى در نهايت در سال ۱۹۵۵ با بازى جيمز دين ۲۳ ساله ساخته شد و بلافاصله از او يك ستاره ساخت. براندو و دين جزو پيشكسوتان بازيگرى متوديست بودند. دين كه خود از سرسپردگان براندو بود در سال ۱۹۵۵ در يك سانحه رانندگى درگذشت و تنها موفق به بازى در سه فيلم شد در حالى كه براندو آنقدر عمر كرد تا شاهد دريافت دو اسكارش باشد.
منبع:ایران
 

esfandiyar2002

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
5 آپریل 2004
نوشته‌ها
8,484
لایک‌ها
7
محل سکونت
TABRIZ
فيلم انيميشن «ماه بود و روباه» ساخته «بابك نظرى» جايزه ويژه هيأت داوران جشنواره بين المللى فيلم سوس تونس را كسب كرد.
فيلم ماه بود و روباه بر اساس كتابى به همين نام به نويسندگى و تصويرگرى «آناهيتا تيموريان» ساخته شده است.اين فيلم به صورت رايانه اى و سه بعدى تهيه شده و پيش از اين جوايز جشنواره بين المللى پويانمايى تهران و اوبرن استراليا را از آن خود كرده است. در اين جشنواره همچنين فيلم «بازگشت به خانه» به كارگردانى «بهزاد فراهت» در بخش مسابقه و هفت فيلم ديگر از توليدات كانون پرورش فكرى كودكان و نوجوانان در بخش جنبى به نمايش گذاشته شد.
منبع:ایران
 

esfandiyar2002

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
5 آپریل 2004
نوشته‌ها
8,484
لایک‌ها
7
محل سکونت
TABRIZ
همزمان با مجموعه جشن هاى گراميداشت صدمين سالگرد تولد ساموئل بكت در ايرلند و سرتاسر جهان، دى وى دى مجموعه آثار و نمايشنامه هاى اين نمايشنامه نويس شهير ايرلندى در دبيرستان هاى اين كشور توزيع خواهد شد.
به گزارش فرانس پرس، ايرلند با تدارك يك جشن باشكوه يك ماهه از هم اكنون به استقبال صدمين سالگرد تولد يكى از غول هاى دنياى ادبيات و نمايشنامه نويسى رفته است و به همين مناسبت بودجه اى معادل ۸۰۰ هزار يورو را به برپايى رويدادهاى مختلف هنرى در گراميداشت خالق «در انتظار گودو» اختصاص داده است. از جمله اين رويدادهاى هنرى اجراى بيش از ۶۰ نمايشنامه معروف اين نويسنده برنده نوبل و همچنين بيش از صد برنامه راديويى و چندين برنامه تلويزيونى پيرامون شخصيت و آثار او از شبكه RTE ايرلند است. همچنين به همين مناسبت و به افتخار بكت نخستين سكه طلاى يورو در ايرلند ضرب خواهد شد و ساختمان هاى متعددى در دابلين با نقل قول هايى از آثار بكت كه بر سردر آنها نوشته شده نورپردازى خواهند شد. «بكت» خالق آثار شاخصى همچون «در انتظار گودو»، نوارهاى كرپ، «آخر بازى» و در سال ۱۹۸۹ درگذشت. وى از پيشگامان تئاتر آبزورد بود.

منبع:ایران
 

esfandiyar2002

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
5 آپریل 2004
نوشته‌ها
8,484
لایک‌ها
7
محل سکونت
TABRIZ
گروه فرهنگ و هنر _ ایران
دومين قسمت از انيميشن محبوب و پرفروش «عصر يخبندان»
به گيشه ها گرما بخشيد.

به گزارش آسوشيتدپرس از جدول فيلم هاى پرفروش اين هفته در آمريكا، فيلم «عصر يخبندان: آب شدن يخ ها» كه در ادامه قسمت اول به بازار سينما آمده با فروش هنگفت ۷۰‎/۵ ميليون دلار در هفته نخست اكران پرفروش فيلم اين هفته بود كه بر صدر جدول تكيه زد.در قسمت جديد بازيگرانى همچون رى رومانو و دنيس لبرى به جاى مجموعه اى از حيوانات ماقبل تاريخ كه گرم شدن كره زمين زندگى شان را به خطر مى اندازد و به فكر مهاجرت مى افتند حرف مى زنند.
هزينه ساخت قسمت جديد ۸۰ ميليون شده است كه بخش عمده اى از اين هزينه ها صرف تدارك هر چه سريع تر اين فيلم شد تا اكران آن پيش از اكران خيلى از كارتون هاى تابستانى كمپانى هاى بزرگ سينمايى باشد.در جايگاه دوم «مرد درون» درباره گروگانگيرى در يك بانك به ۱۵‎/۷ ميليون دلار فروش دست يافت و پله سوم به فيلم «ATL» درباره گروهى از نوجوانان در محله آتلانتا رسيد كه على رغم مواجه شدن با واكنش منفى منتقدان به ۱۲‎/۵ ميليون دلار فروش دست يافت.
فيلم كمدى - رمانتيك «Failure to Launch» با ۶‎/۶ ميليون دلار فروش بر پله چهارم قرار گرفت و «V for Vendett» درباره تلاش براى برقرارى عدالت اجتماعى و جامعه اى آرمانگرا با ۶‎/۵ ميليون دلار فروش پنجمين فيلم پربيننده اين هفته بود.
برپايه اين گزارش در ادامه جدول هفتگى سينما «زنده بمان» محصول كمپانى هاليوود پيكچرز كه مضمونى نوجوان پسند دارد با ۴‎/۵۸ ميليون دلار فروش در جايگاه ششم قرار گرفت و پله پنجم به يك فيلم خانوادگى ديگر به نام «Sheشs the Man» با ۴‎/۵۷ ميليون دلار فروش رسيد كه داستان آن درباره يك خواهر و برادر دوقلوست. «Slither» با ۳‎/۷ ميليون دلار فروش بر پله هشتم تكيه زد.
 
بالا