• پایان فعالیت بخشهای انجمن: امکان ایجاد موضوع یا نوشته جدید برای عموم کاربران غیرفعال شده است

مولوي آمريكا را تسخير ميكند

iranvig

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
22 می 2003
نوشته‌ها
433
لایک‌ها
6
سن
56
20050411120002rumi203a.jpg
مولوی يکی از محبوب ترين شعرا در آمريکاست و گرچه تا دهسال پيش کمتر کسی با او آشنايی داشت اما اکنون در سراسر دانشگاههای آمريکا کلاسهايی برای شناخت آثارش تشکيل شده است و درقسمت فرهنگی روزنامه های اکثر شهرهای عمده آمريکا از جلسات شعرخوانی و سخنرانی درمورد او يک خبر يا آگهی به چشم می خورد.
آنچه ميزان محبوبيت بالای او را بيشتر آشکار می سازد تنظيم آهنگ بر روی اشعار او از سوی گروهی از خوانندگان و ستارگان سينما در آمريکاست.
اين انسان نمونه کيست که آوازه شهرتش اين چنين در سراسر آمريکا پيچيده است؟
آيا ايالات متحد آمريکا شاعر معروف ديگری مانند والت ويتمن خلق کرده است تا ترانه های اين سرزمين را بسرايد و يا رابرت فراست ديگری آمده است تا پاسخگوی خواسته های بر آورده نشده روحمان باشد؟
در واقع اين شاعر آمريکايی نيست و کسی هرگز او را در سالن سخنرانی شهر خود و يا در گفتگوهای تلويزيونی نخواهد ديد زيرا بيش از هفتصد سال است که چشم از اين جهان فروبسته است و نام او اگرچه تنها مدت زمان کوتاهی است که در آمريکا بر سر زبانها افتاده، قرنهاست که در قلب مردم ايران جای داشته است.
20050411115029rumi203.jpg
روی جلد منتخب اشعار مولوی ترجمه کلمن بارکس
نام او مولانا جلال الدين محمد بلخی است که بيشتر با نام مولوی در آمريکا شناخته می شود.
ابعاد شيفتگی آمريکايی ها را می توان با شيفتگی که در دوران بيتلها نسبت به اين گروه وجود داشت قياس کرد و گرچه نمی توان گفت که به همان شدت است ولی بسيار قابل ملاحظه است.
به گفته بسياری از منابع ظرف دهسال گذشته ترجمه اشعار مولوی بيش از هر شاعر ديگری در
آمريکا به فروش رسيده است. در جستجوی اينترنتی با نوشتن نام او بيش از ۸۰۰ هزار نتيجه به دست می آيد.
تقويم مولوی، فنجان و پيراهنهايی با نام او در دانشگاه ها و کتابخانه های نقاط مختلف آمريکا به چشم می خورند. اما با وجود اينکه شهرت مولوی دارای ويژگی هايی است که شخصيتهای معروف در فرهنگ عامه از آن برخوردارند نبايد موفقيت او را دراين سطح قرار داد و تصور کرد که اشعار مولوی با سرچشمه گرفتن از سنن اسلامی نمی تواند پاسخگوی نياز روحی و التيام بخش نگرانيهای بسياری از مردم آمريکا باشد.

فيليس تيکل سر دبير "هفته نامه ناشر" معتقد است که محبوبيت مولوی در آمريکا ناشی ازعطش معنوی مردم اين کشور است.
کلمن بارکس شاعر آمريکايی ازايالت تنسی که با ترجمه اشعار مولوی باعث محبوبيت اين شاعر فارسی زبان در آمريکا شد، به همين موضوع اشاره داشته و می گويد که جذبه معنوی مذهبی اشعار مولوی آمريکايی ها را شيفته او ساخته است. وقتی مولوی در شعر خود اين پرسش را مطرح می کند که "ز کجا آمده ام آمدنم بهر چه بود ؟" با بسياری از آمريکايی ها که دارای احساسات معنوی شديد هستند ارتباط برقرار می کند.
به دنبال حملات يازدهم سپتامبر۲۰۰۱در چند تفسير نوشته شد که مولوی پل مهم ارتباط بين آمريکايی ها و مسلمانان است و بسياری با اين گفته هانس ماينکه شاعر آلمانی موافقند که می گويد اشعار مولوی تنها دريچه اميدی است که در اين دوران سياهی و تباهی به روی ما باز است.
اما هيچکس تاکنون مانند کلمن بارکس، مترجم اشعار مولوی در شناساندن او چنين نقش مهمی ايفا نکرده است. به اعتقاد جيمز فاديمن يکی از اساتيد آمريکايی، کلمن بارکس مولوی را به مردم آمريکا شناسانده و باعث محبوبيت او شده است.
20050411120119barks203.jpg

جوهر شعری مولوی کتابی که بارکس در سال ۱۹۹۵منتشر ساخت، يکی از مهمترين عوامل اشتياق وعلاقه آمريکايی ها به اشعار اين شاعربزرگ فارسی زبان بوده است.
بارکس در يکی از مصاحبه های اخير خود گفته است که انگيزه او برای ترجمه اشعار مولوی بسيار اتفاقی بوده است چون او حتی نام مولوی را هم نشنيده بود تا اينکه يک نويسنده آمريکايی به نام رابرت بلای در سال ۱۹۷۶ يک نسخه از ترجمه اشعار مولوی را به زبان انگليسی سنگين و دانشگاهی که تنها ترجمه از اشعار اين شاعر در آن زمان بود به او داد و گفت اين اشعار را بايد ازقفس رها کرد.
بارکس که در آتن واقع در ايالت جورجيا زندگی می کند، می گويد که خيلی زود ترجمه اشعار مولوی را که هفت سال تکميل آن به طول انجاميد آغاز کرد. " من اول در قالب شعر آزاد اين اشعار را به زبان انگليسی مدرن ترجمه کردم."

بارکس می گويد تمام تلاش او تا جای ممکن اين است که روح و تصاوير شعری مولوی را حفظ نمايد اما قادر به حفظ عمق آهنگ اشعار او نيست " من تپشی را که در شعر او می شنوم پی می گيرم و مانعی بر سر آن بوجود نمی آورم و می گذارم تا با اين تپش شعر مولوی نواخته شود."

بارکس در مدت هفت سال در صدد انتشار اثر خود بر نيامد ولی سرانجام آن را به انتشارات هارپر کالينز برای چاپ داد. موفقيت غير منتظره اين اثر بارکس را به انتشار ترجمه های ديگری از آثار مولوی منجمله کتاب جوهر شعری مولوی ترغيب کرد که در ۵۰۰ هزار نسخه به فروش رسيده است، رقمی که نمايشگر محبوبيت فراوان اين شاعر قرن ۱۳ ميلادی است.
ادامه مطلب :
http://www.bbc.co.uk/persian/arts/story/2005/04/050411_pm-sj-rumi-wfsc.shtml
 

Nationalist

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
31 مارس 2005
نوشته‌ها
114
لایک‌ها
0
سن
42
محل سکونت
پایتخت
ايول!

ببينيد يك ايراني تا كجا پيش رفته!
 

P.I.T.A

کاربر فعال فرهنگ و هنر و هنرهای نمایشی
کاربر فعال
تاریخ عضویت
13 مارس 2005
نوشته‌ها
453
لایک‌ها
11
محل سکونت
My Conscience
به نقل از Nationalist :
ايول!

ببينيد يك ايراني تا كجا پيش رفته!

شما به كجا پيش رفته ايد؟؟؟؟
 

Spiro

Registered User
تاریخ عضویت
26 مارس 2005
نوشته‌ها
854
لایک‌ها
6
ولي من زياد با مولوي و اشعارش حال نميكنم
 

Spiro

Registered User
تاریخ عضویت
26 مارس 2005
نوشته‌ها
854
لایک‌ها
6
مشكل من دقيقا با سرانجام اين نكته هاست.
 

mehrdad1355

کاربر قدیمی پرشین تولز
کاربر قدیمی پرشین تولز
تاریخ عضویت
2 فوریه 2004
نوشته‌ها
3,971
لایک‌ها
30
سن
48
به نقل از Spiro :
مشكل من دقيقا با سرانجام اين نكته هاست.
: در شماره ماه ژوئن «نيوزويك»، چهار صفحه تبليغ براي گردشگري تركيه موجود است؛ در صفحه دوم آن، از مولانا جلال‌الدين بلخي (رومي) به عنوان شاعر و متفكر ترك ياد شده است.

اين در حالي است كه مولانا در استان خراسان و در شهر بلخ متولد شد و تمام اشعار او به زبان پارسي است و حتي در خود تركيه، آثار او جزء ادبيات پارسي جاي گرفته است و در هر دايرة‌المعارف اينترنتي كه نام او را جستجو كنيد، نتيجه، شاعر و متصوف پارسي است.

وظيفه خود دانستم كه اين خبر را مخابره كنم چرا كه شوخي نيست. «نيوزويك» را ميليون‌ها نفر در سراسر جهان مي‌خوانند و ممكن است با خواندن آن اشتباه شود. جلوي اين را بايد حالا گرفت چرا كه ممكن است بعدا دير شود.
لازم به ذكر است در تركيه نه تنها مولانا، بلكه خيام، بوعلي سينا، رازي و... را ترك مي‌داند
http://baztab.com/news/24984.php
 

Spiro

Registered User
تاریخ عضویت
26 مارس 2005
نوشته‌ها
854
لایک‌ها
6
به نقل از astm1834 :
منظورتون از سرانجام چبه؟!؟!؟؟!
اول بگم اين تركها خيلي چرت و پرت ميبافن
دوم اينكه مشكل من ريشه ايه يعني با عرفان مولوي نميتونم بسازم
 

sefid

Registered User
تاریخ عضویت
7 می 2005
نوشته‌ها
401
لایک‌ها
0
عرفان مولوی اسلامی است
36.gif
مشکل این است؟
 

kasra_kh

Registered User
تاریخ عضویت
23 آپریل 2004
نوشته‌ها
532
لایک‌ها
4
به نقل از Spiro :
مشكل من دقيقا با سرانجام اين نكته هاست.
اسپیرو اگه میخوای از شعر های مولوی لذت ببری توصیه میکنم دیوان شمس رو بگیری و شعرهاشو بخونی!
حتی کسایی که فارسی بلد نیستن از وزن دلنشین دیوان شمس به وجد میان!
واقعا بدون رقیبه!
 

maryam_1000

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
10 فوریه 2005
نوشته‌ها
57
لایک‌ها
2
به نقل از mehrdad1355 :
: در شماره ماه ژوئن «نيوزويك»، چهار صفحه تبليغ براي گردشگري تركيه موجود است؛ در صفحه دوم آن، از مولانا جلال‌الدين بلخي (رومي) به عنوان شاعر و متفكر ترك ياد شده است.

اين در حالي است كه مولانا در استان خراسان و در شهر بلخ متولد شد و تمام اشعار او به زبان پارسي است و حتي در خود تركيه، آثار او جزء ادبيات پارسي جاي گرفته است و در هر دايرة‌المعارف اينترنتي كه نام او را جستجو كنيد، نتيجه، شاعر و متصوف پارسي است.

وظيفه خود دانستم كه اين خبر را مخابره كنم چرا كه شوخي نيست. «نيوزويك» را ميليون‌ها نفر در سراسر جهان مي‌خوانند و ممكن است با خواندن آن اشتباه شود. جلوي اين را بايد حالا گرفت چرا كه ممكن است بعدا دير شود.
لازم به ذكر است در تركيه نه تنها مولانا، بلكه خيام، بوعلي سينا، رازي و... را ترك مي‌داند
http://baztab.com/news/24984.php
البته اونام براي خودشون هم مدرك دارن و هم دليل الكي كه نميتونن چنين ادعايي بكنن اما اينكه اصليت مولوي چي بوده و مال كجاست زياد مهم نيست مهم اينه كه همه جاي دنيا ميدونن مولوي رو بايد در ادبيات فارسي جستجو كرد!
ولي باز هم اينا مهم نيست مهم حرف مولاناست
بقول دكتر شريعتي مولانا نه مال تركهاست نه مال فارسها بلكه مال كسيست كه اونو بفهمه و اين هم مرز نميشناسه
شايد مولانا بيشتر از اينكه مال ما باشه مال يك آمريكايي باشه!
 

maryam_1000

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
10 فوریه 2005
نوشته‌ها
57
لایک‌ها
2
به نقل از sefid :
عرفان مولوی اسلامی است
36.gif
مشکل این است؟
عرفان يعني چي؟
دين هست كه عرفان رو ايجاد ميكنه مگه غير از اينه؟
 

maryam_1000

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
10 فوریه 2005
نوشته‌ها
57
لایک‌ها
2
دوست دارین هر هفته یکی از شعرای مولوی رو بررسی کنیم و هر کسی نظرش رو درباره اون بگه؟
من فکر میکنم کار جالبی بشه
 

Spiro

Registered User
تاریخ عضویت
26 مارس 2005
نوشته‌ها
854
لایک‌ها
6
به نقل از maryam_1000 :
دوست دارین هر هفته یکی از شعرای مولوی رو بررسی کنیم و هر کسی نظرش رو درباره اون بگه؟
من فکر میکنم کار جالبی بشه
آره پيشنهاد خوبيه
بحث كنين رو شعراش شايد نگاه ما عوض شه
 

hwt

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
11 آگوست 2004
نوشته‌ها
15,954
لایک‌ها
2,415
من كه خودم با مولوي و داستاناش بسي حال ميكنم:D
 

Spiro

Registered User
تاریخ عضویت
26 مارس 2005
نوشته‌ها
854
لایک‌ها
6
به نقل از astm1834 :
مسئله برعكسه

عرفان مغز هر ديني (البته همه دينها نهايت به يه مغز ميرسن !)و دين رو گذاشتن تا آدمهارو به اون مغز برسونه
والبته به غير از اون چرت و پرتهايي كه با اسم دين به خورد مردم ميدن(اتفاقيه كه در همه جا ودر هر زماني ميفته وخواهد افتاد) و اون چرت و پرتهاي كه ما خودمون ناآگاهانه و بدون تحقيق كامل از دين برداشت ميكنيم.


اون پيشنها هم خيلي عاليه
چه آيدي سختي داري عزيزم
بند بند حرفات تائيد ميشه
 

maryam_1000

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
10 فوریه 2005
نوشته‌ها
57
لایک‌ها
2
به نقل از astm1834 :
مسئله برعكسه

عرفان مغز هر ديني (البته همه دينها نهايت به يه مغز ميرسن !)و دين رو گذاشتن تا آدمهارو به اون مغز برسونه
والبته به غير از اون چرت و پرتهايي كه با اسم دين به خورد مردم ميدن(اتفاقيه كه در همه جا ودر هر زماني ميفته وخواهد افتاد) و اون چرت و پرتهاي كه ما خودمون ناآگاهانه و بدون تحقيق كامل از دين برداشت ميكنيم.


اون پيشنها هم خيلي عاليه
تعريف شما از عرفان چيه؟
 

iranvig

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
22 می 2003
نوشته‌ها
433
لایک‌ها
6
سن
56
به نقل از maryam_1000 :
عرفان يعني چي؟
دين هست كه عرفان رو ايجاد ميكنه مگه غير از اينه؟
عرفان هيچ ربطي به دين نداره . اصلا عرفان چيزي ديگه هست و دين چيز ديگه اي. عرفان روش و سير و سلوكي بوده كه اساسن مختص ايراني هست . شما هرگز اين مدل و اين روش رو تو هيچ كشوري نميبينيد.سعي نكنيد همه چيز رو دين زده كنيد . عرفان مولوي با دين هم تعامل داشته اما عرفان هرگز با دين مرتبط نبوده و نيست.شايد زرتشت نخستين كسي بوده كه عارف بوده.
-------------------------

همان گونه که مشاهده مي­شود، مولانا از طريق زبان سمبليک و نمادين جامعه آن روز که فرهنگ شعر و موسيقي بوده است، معنويت اخلاقي را در انسان و جامعه جاري مي­کند؛ اما هرگز روح پرصلابت خويش را در شعر و موسيقي متوقف نمي­کند، بلکه از آن به عنوان ابزار رسيدن به اخلاق معنوي استفاده مي­کند تا انسان کج­فهم را به درست­انديشي تشويق کند. با ذکر اين موضوع مي­توان پي برد که مولانا در انتخاب موسيقي­اش براي انتقال منظور خود به مردم، انگيزه­هاي الهي داشته است و با درک واقعيت معنوي ميان فرهنگ جامعه و اخلاق انسان­ها تعامل به وجود آورده است. مولانا اخلاقيات را خارج از عالم اين جهان تجربه کرده و اين درک و حلاوت متبرک شده را براي انسان­هاي جامعۀ خويش به زبان شعر، موسيقي، ادبيات و عرفان و ... نقل مي­کند.
http://www.bashgah.net/modules.php?name=News&file=article&sid=10508
 

maryam_1000

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
10 فوریه 2005
نوشته‌ها
57
لایک‌ها
2
به نقل از iranvig :
عرفان هيچ ربطي به دين نداره . اصلا عرفان چيزي ديگه هست و دين چيز ديگه اي. عرفان روش و سير و سلوكي بوده كه اساسن مختص ايراني هست . شما هرگز اين مدل و اين روش رو تو هيچ كشوري نميبينيد.سعي نكنيد همه چيز رو دين زده كنيد . عرفان مولوي با دين هم تعامل داشته اما عرفان هرگز با دين مرتبط نبوده و نيست.شايد زرتشت نخستين كسي بوده كه عارف بوده.
-------------------------

همان گونه که مشاهده مي­شود، مولانا از طريق زبان سمبليک و نمادين جامعه آن روز که فرهنگ شعر و موسيقي بوده است، معنويت اخلاقي را در انسان و جامعه جاري مي­کند؛ اما هرگز روح پرصلابت خويش را در شعر و موسيقي متوقف نمي­کند، بلکه از آن به عنوان ابزار رسيدن به اخلاق معنوي استفاده مي­کند تا انسان کج­فهم را به درست­انديشي تشويق کند. با ذکر اين موضوع مي­توان پي برد که مولانا در انتخاب موسيقي­اش براي انتقال منظور خود به مردم، انگيزه­هاي الهي داشته است و با درک واقعيت معنوي ميان فرهنگ جامعه و اخلاق انسان­ها تعامل به وجود آورده است. مولانا اخلاقيات را خارج از عالم اين جهان تجربه کرده و اين درک و حلاوت متبرک شده را براي انسان­هاي جامعۀ خويش به زبان شعر، موسيقي، ادبيات و عرفان و ... نقل مي­کند.
http://www.bashgah.net/modules.php?name=News&file=article&sid=10508
زرتشت چي كار كرد؟
مگه دين نياورد؟

عرفان رو تعريف كنيد لطفا
 

iranvig

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
22 می 2003
نوشته‌ها
433
لایک‌ها
6
سن
56
تعريف عرفــــان

در تعريف عرفان نيز هم چون فلسفه آراي زيادي موجود است، اما در نهايت از همه­ي آنها چنين برمي­آيد كه عرفان برخلاف فلسفه، عقل را در خور رسيدن به حقيقت نمي­داند؛ بلكه اين مهم را به كشف و شهود و اشراق محول مي­كند و براي دست­يابي به آنها نيز شروط و مراتبي قائل مي­شود
عرفان نيز نوعي هستي­شناسي است؛ يعني گونه­اي نگرش به جهان دارد كه مبتني بر كشف و شهود و اشراق است. عرفان جهان­بينيِ شهودي و اشراقي است، از آن جهت كه شهودي و اشراقي است؛ يعني شهود و اشراق فصل مقوم عرفان است.
http://www.bashgah.net/modules.php?name=News&file=article&sid=10541
-------------------------
به زبون ساده در عرفان عقل حق تصميم نداره و فقط دل و الهام و يا بقول معروف كشف شهود هست كه ميتونه تصميم بگيره و نظر بده(چيزي كه جديدا خارجيها بهش علاقمندشدن) كشف شهود رفتن به حالت خلسه و تصميم گيري و حصول نتيجه از قدرت دروني هست شما در عرفان ناب حق نداري بر اساس عقل تصميم بگيري و بايد حتما در حالت خلسه و كاملا ناآگاهانه و فقط از روي الهام درون تصميم بگيري كاري كه مولوي انجام ميداد يعني حتي براي گفتن شعر هم متوسل به الهام دروني ميشد(نواخت موسيقي و رقصيدن سما دور آتش اونو به حالتي ميبرد كه هيچ اراده اي در گفتن اشعار نداشت بلكه خود اشعار بنوعي به اون الهام ميشد براي همينه كه چنين آهنگين و پر جذبه هست) اگه اشعار مولوي رو خونده باشيد بسيار آهنگين و پر طنين و با صلابت هست بخصوص بعضي از اين اشعار براحتي ميشه با ريتم تند خوند.
متاسفانه عرفان محض باعث شد كه عقل كم كم از دور خارج بشه و ايران بجاي رسيدن به عصر خرد ورزي به دوري از خرد روي بياره.
درصورتي كه ايران پيش از اسلام (در جاي جاي شاهنامه ميتوان ديد) خرد بعنوان بهترين هديه خداوند بوده كه به آدمي داده شده .
ايرانيان عرفان رو با خرد همراه داشتند شما در شاهنامه و يا داستانهاي ايراني وقتي نگاه كنيد عارفان ايران همه ار دانشمندان بودند يعني خرد هميشه همراه عرفان بود .
عرفان نخستين بار توسط جمشيد پادشاه ايراني بكار گرفته شد و اين پادشاه گروهي از مردمان(كاتوزيان) را گرد كرد و به كوها و غارها فرستاد تا به تذكيه نفس بپردازند.
 

iranvig

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
22 می 2003
نوشته‌ها
433
لایک‌ها
6
سن
56
زرتشت هرگز دين نياورد - زرتشت خودشو يك مصلح اجتماعي ميدونست مثل بودا و كنفسيوس.
 
بالا