برگزیده های پرشین تولز

نقد و بررسی Apple iphone 5s

ghazaal20

Registered User
تاریخ عضویت
9 ژوئن 2013
نوشته‌ها
86
لایک‌ها
19
معرفی
اپل باز هم شگفتی ساز می شود اینبار با آیفون 5s که در نگاه اول همان آیفون 5 به نظر می رسد. اما چطور ممکن است ؟؟
در زیر این پوشش یکسان چه تفاوت هایی نهفته است که آیفون 5sرا به آیفونی بی همتا تبدیل می کند؟؟
برای یافتن پاسخ این پرسش به بررسی همه جانبه و کامل این محصول جدید اپل پرداختیم که در ادامه می خوانید.

iPhone-5S11%281%29.jpg



طراحی

آیفون 5sچه دارد که آیفون 5ندارد؟ پاسخ به این سوال برای کسی که بار اول است این گوشی را در دست می گیرد خیلی سخت است چرا که در ظاهر تفاوت خاصی بین این دو نیست،همان بدنه آلومینومی – شیشه ای با گوشه های مورب و کمی تیز آیفون 5.
اندکی تغییر در رنگ بندی، شاید تنها تفاوت ظاهری ملموس آیفون 5sباشد . اپل رنگ های طلایی ، سفید وخاکستری (به جای مشکی آیفون 5) را برای محصول جدیدش برگزیده است. از حق نگذریم سلیقه اپل در انتخاب رنگ بی نظیر است ، طلایی خوشرنگی که با رنگ سفید کناره های شیشه ای قاب به خوبی هماهنگ شده و ظاهری بسیار زیبا و جذاب به آیفون 5sداده است.


apple-iphone-5s-gold-white-silver-space-gray-casing-colors.jpg


با استاندارهای امروزی آیفون 5Sجمع و جور است. یک صفحه نمایش 4 اینچی که در مقایسه با صفحه نمایش 4.57 تا 5 اینچی نرمال گوشی های اندرویدی ، کوچکتر بوده و این می تواند یک نکته مثبت تلقی شود چراکه به راحتی در جیب جای می گیرد و همینطور باعث کاهش در وزن گوشی نیز شده است. 18 گرم سبکتر از Galaxy S4 و 31 گرم سبکتر از HTC One و 27 گرم سبکتر از Nokia 925.
محل قرار گیری تمامی کلید ها و کانکتورها در آیفون 5Sهمانند آیفون 5 است . تنها تغییری در ظاهر کلید Home شاهد هستیم و آن اضافه شدن حلقه ای نقره ای به دور کلید دایره ای شکل Home و همچنین حذف مربع وسط این دایره است.

iPhone_5_review_04-580-100.JPG


بالای صفحه نمایش، وب کم به همراه سنسور BSI و همینطور earpiece که میکروفون سوم دستگاه را در خود جای داده است قرار گرفته اند .
در سمت چپ بدنه گوشی دکمه های کم /زیاد کردن صدا و قطع صدا قرار گرفته اند که کمی سخت هستند و از این رو فشار دادن آنها با یک دست کمی مشکل است.
سمت راست گوشی محل قرارگیری سیم کارت نانو سایز است.
در بخش بالایی گوشی و درکنار دکمه پاور/قفل دستگاه ، یک چیپ بلاستر IR جای گرفته است . همانطور که می دانید بلاستر IR به عنوان ابزاری برای کنترل از راه دور کاربرد دارد.
در بخش پایینی گوشی جک هدفون 3.5 میلی متری ، اسپیکر و کانکتور مخصوص اپل (رعد) قرار دارند.

iPhone-5s-SF.jpg


صفحه نمایش

همان صفحه نمایش 4 اینچی رتینا با رزولوشن 1136 X 640پیکسلی و تراکم پیکسلی 326 ppi. بدون کوچکترین تغییری در فناوری نسبت به آیفون 5. با این وجود این صفحه نمایش در نظر ما بسیار متفاوت ترو برتر از آیفون 5به نظر رسید و آن نیز به خاطر سیستم عامل جدید اپل ios7است که باعث شده این صفحه نمایش همتراز صفحه نمایش AmoLEDSuper گلکسی S4 بدرخشد.
اگر شما جزو افرادی که علاقمند به صفحه نمایش های بزرگ هستند نباشید ، صفحه نمایش آیفون 5S بسیار مناسب است و مطمئنا شما را راضی خواهد کرد. رنگ های زنده ،زاویه دید مناسب و کنتراست آن بسیار خوب است . اما با همه این احوال نمیتوانیم بگوییم بهترین است.

iPhone5s_35781409_01_610x436.jpg



سنسور انگشت نگار Touch ID

همکاری اپل با دو شرکت امنیت بیومتریک ،قابلیت Touch IDیا همان سنسور انگشت نگار را برای آیفون 5Sبه ارمغان آورده است. قابلیتی که برای بالابردن امنیت گوشی از روشی بیومتری استفاده می کند. پیش از این نیز گوشی هایی مانند موتورولا Atrix بوده اند که این تکنیک را پیاده کردند اما با استقبال چندانی روبرو نشدند چرا که این سنسور به خوبی عمل نمی کرد و اغلب کاربر مجبور بود بار ها و بارها انگشت خود را بر روی اسکنر قرار دهد تا عمل کند.
اپل یک سنسور انگشت نگار را بر روی کلید Home تعبیه کرده است. این سنسور با لایه ای از کریستال یاقوت کبود پوشانده شده است که انگشت با این لایه برخورد میکند.دور این لایه با حلقه ای از استیل ضد زنگ محافظت می شود که به محض حضور انگشت بر روی کلید سنسور را فعال می کند و عمل اسکن انگشت آغاز می شود.

heres-how-apples-fingerprint-technology-works-on-the-iphone-5s.jpg

با فعال شدن سنسور، یک تصویر با کیفیت 500ppi از انگشت شما گرفته شده و برای تجزیه و تحلیل به بخش اختصاص یافته در چیپستA7 ارسال می شود، در صورت همخوانی نتیجه اسکن گرفته شده با نمونه یا نمونه های اثر انگشت تعریف شده در حافظه آیفون 5S، قفل دستگاه سریعا باز شده و شما وارد سیستم عامل می شوید.
برای تعریف اثر انگشت نیز باید اینطور عمل کنید : ابتدا با انگشت خود کلید Home را نگه دارید تا زمانی که یک ویبره (لرزش) کوتاه را زیر انگشت خود احساس کنید،آنوقت Touch IDرا لمس کنید و انگشت خود را بردارید . در مرحله بعدی گوشی را در یک زاویه مناسب که در حالت معمول در دست می گیرید نگه دارید و انگشت خود را طوری روی Home قرار دهید که از تمام زوایای انگشتتان اسکن صورت گیرد.

iphone-5s%20%281%29.jpg


این عمل را می توانید برای 5 انگشت مختلف خودتان یا 5 نفر متفاوت تکرار کنید و چندین نمونه اثر انگشت برای آیفونتان تعریف کنید. بدین ترتیب هم لیست افرادی که می توانند به گوشی شما دسترسی پیدا کنند محدود شده و هم در صورت نیاز به غیر خودتان افراد مورد اعتماد دیگری نیز می توانند به گوشی شما و اطلاعاتتان دسترسی پیدا کنند.فقط میماند یک مسئله و آن جای خالی تعیین سطح دسترسی های مجزا برای هر نمونه اثر انگشت تعریف شده است.
اپل از نظر سخت افزاری حقیقتا سنگ تمام گذاشته است ، این اسکنر قادر است از انگشتان پا یا حتی آرنج شما نیز اسکن بگیرد و برای شناسایی استفاده کند. از نظر سرعت نیز به حدی سریع عمل می کند که شما در اغلب مواقع حتی متوجه عملیات آنلاک و تعین هویت نمی شوید و دیگر لازم نیست فرایند وقت گیر وارد کردن رمز عبور و پسورد را طی کنید به سادگی با یک کلیک ساده وارد سیستم عامل می شوید و علاوه بر آن برای خرید اینترنتی از Store و itunes نیز می توانید از همین اسکنر استفاده کنید . این عالی به نظر می رسد، نه ؟
ظاهرا برای اپل امنیت خیلی مهم است و فکر همه جا را کرده است، چرا که تنها به همین روش اکتفا نکرده و هنگام تعریف اثر انگشت از شما می خواهد کدعبور نیز تعریف کنید تا درمواقع ضروری از آن نیز استفاده شود. اگر برای 48 ساعت از سیستم انگشت نگار آیفون استفاده نشود، یا هنگامی که گوشی به دست فرد دیگری می افتد و پس از 3بار تلاش ناموفق برای ورود ، دیگر تنها تعیین هویت از طریق Touch IDبرای ورود کافی نیست و سیستم از شما می خواهد کدعبور را وارد کنید.تا اینجا همه چیز خوب پیش می رود، اما یک مسئله ما را نگران کرد و آن هم این است که پس از فعال شدن روش امنیتی دوم یعنی ورود کد عبور تا 10 بار اجازه دارید شانس خود را امتحان کنید و کدعبور را وارد کنید و بعد از 10 تلاش ناموفق تنها راه باقی مانده ریست کردن گوشی و پاک کردن حافظه خواهد بود.

ios_7_settings_touch_id_screens.jpg




مشخصات تراشه A7

آیفون 5S اولین اسمارت فون مجهز به پردازنده 64 بیتی است. پردازنده ای که اپل آن را A7 نام نهاده است و ادعا می کند که هم از لحاظ گرافیکی و هم پردازشی بازدهی دو برابر بیشتر از تمامی پردازنده های موجود در بازار دارد.اپل اینبار نیز تنها به همین میزان اطلاعات بسنده کرده و توضیح بیشتری درباره جزئیات این چیپست جدید نگفته است.
64 بیتی بودن این چیپست دلیلی محکم برای افزایش سرعت می تواند باشد. افزایش سرعتی که شاید در کارهای معمول و عادی چندان به چشم نیاید ولی هنگامی که بخواهید چندیدن برنامه را همزمان اجرا کنید یا به هنگام کارهای گرافیکی سنگین کاملا مشخص می شود و برتری این گوشی را به رخ می کشد.
در ادامه نتایج چندیدن تست صورت گرفته روی این چیپست را می بینید که در همگی آنها آیفون 5S در صدر است.


Capture21.JPG


Capture22.JPG

Capture%284%29.JPG



کمک پردازنده
M7

اپل تنها به استفاده از یک پردازنده 64 بیتی اکتفا نکرده است و دست به یک ابتکار جدید دیگر نیز زده است . یک کمک پردازنده به نام M7 که مسئولیت پردازش داده های حرکتی را بر عهده دارد. این برای اولین بار است که یک پردازنده صرفا برای پردازش داده های حرکتی اختصاص داده می شود. این کار باعث می شود تا پردازنده اصلی دستگاه توان خود را صرف پردازش داده های حرکتی که عموما از سوی سنسورهای شتاب سنج، ژیروسکوب ، قطب نما و امثالهم ارسال می شود ، نکند .
همچنین هنگامی که گوشی شما برای مدتی بی حرکت در محیطی قرار بگیرد که سینگال وجود نداشته باشد این پردازنده با تشخیص دادن این موضوع جلوی جستجوی دائمی سیگنال که سبب مصرف بیش از حد باتری می شود را می گیرد.
در اصل می توان گفت این پردازنده به کمک باتری آیفونتان آمده و طول عمر آن را تا حد زیادی افزایش می دهد.
با سابقه ای که از اپل سراغ داریم ،تصور نمیکنم این تنها دلیل اپل برای استفاده از M7 بوده باشد . همانطور که می دانید تشخیص حرکت یا سکون موبایل و جهت قرار گرفتن آن در بسیاری از اپلیکیشن های ورزشی و بازی ها و همینطور نرم افزار های ویژه اتومبیل به کار می آید. بنابراین استفاده از این پردازنده برای تشخیص و پردازش داده های حرکتی می تواند نویدبخش نوآوری های آینده اپل در زمینه این قبیل اپلیکیشن ها باشد. ( ادامه متن )

5.JPG
 
بالا