ر پیاده سازی یک سیستم، راهکار یا نرم افزار موفق، عوامل و نقشهای مختلفی تاثیرگذارند. فارغ از اینکه چه راهکاری برای یک سازمان طراحی و تولید میشود، نقش راهبر یا راهبران سازمان انکارناپذیر خواهد بود و در تمامی طول پروژه و بعد از آن نقش کلیدی ایفا میکنند. میتوان با اطمینان گفت که راهبر یک سازمان میتواند تضمین کننده یک پیادهسازی موفق باشد. راهبران افرادی مسئولیت پذیر با قابلیت برقراری ارتباط مناسب با افراد و بخشهای مختلف هستند. دانش کافی در حوزه فناوری اطلاعات، تسلط بر آنچه که در یک سازمان رخ میدهد و قدرت تحلیل فرآیندها، از ویژگیهای یک راهبر موفق است.
راهبران در شروع پروژه با فراهم کردن نیازمندیهای تیم پروژه و همچنین استخراج نیازمندیها و دغدغههای سازمان میتوانند نقش خود را در یک پروژه نشان دهند. بدیهی است در صورتی که درخواستها به درستی به تیم پروژه منتقل گردد و خوراک کافی در اختیار تحلیلگران قرار گیرد، راهکارهای ارزش آفرین تری در اختیار سازمان خواهد بود. همواره در پیادهسازی شرکتهای مختلف، راهبرانی بودهاند که با قدرت تحلیل و کاریزمای خوب خود، مناسبترین RFP و درخواستها را در اختیار افراد قرار دادهاند.
نقش راهبران به اینجا خلاصه نمیشود، راهبران قبل از استقرار پروژه، با آموزشهای مختلفی که میبینند برای ایفای نقش اصلی خود آماده میشوند. آموزشهایراهبری مقدماتی، راهبری پیشرفته، راهبری پورتال و کاربری سیستم از جمله این آموزشهاست. همچنین در حین طراحی و تولید راهکار، ضمن همراه شدن با تیم پروژه، در جریان تمامی جزییات راهکار قرار میگیرند تا توانایی دریافت راهکار تولید شده و انتقال و آموزش به کاربران را نیز به خوبی داشته باشند.
در میان کارشناسان حوزه فناوری اطلاعات، جملهای رایج وجود دارد و آن این است که "نیازمندیها در هر مرحله از پروژه ارتقا پیدا میکند" بنابراین تغییرات در هر مرحله گریزناپذیر خواهد بود اما راهبران باید توانایی مدیریت این تغییرات و فازبندی این موارد را داشته باشند تا از طولانی شدن زمان پروژه و فرسایشی شدن آن جلوگیری کنند.
تاثیرگذارترین زمان نقش آفرینی راهبران در هنگام استقرار سیستم است، جایی که مقاومت در برابر تغییر کاربران و نگرانی و دغدغه مدیران ارشد سازمان وجود دارد. یک راهبر توانمند، در صورتی که مراحل قبلی را طی کرده باشد در این مرحله ادامه مطلب
راهبران در شروع پروژه با فراهم کردن نیازمندیهای تیم پروژه و همچنین استخراج نیازمندیها و دغدغههای سازمان میتوانند نقش خود را در یک پروژه نشان دهند. بدیهی است در صورتی که درخواستها به درستی به تیم پروژه منتقل گردد و خوراک کافی در اختیار تحلیلگران قرار گیرد، راهکارهای ارزش آفرین تری در اختیار سازمان خواهد بود. همواره در پیادهسازی شرکتهای مختلف، راهبرانی بودهاند که با قدرت تحلیل و کاریزمای خوب خود، مناسبترین RFP و درخواستها را در اختیار افراد قرار دادهاند.
نقش راهبران به اینجا خلاصه نمیشود، راهبران قبل از استقرار پروژه، با آموزشهای مختلفی که میبینند برای ایفای نقش اصلی خود آماده میشوند. آموزشهایراهبری مقدماتی، راهبری پیشرفته، راهبری پورتال و کاربری سیستم از جمله این آموزشهاست. همچنین در حین طراحی و تولید راهکار، ضمن همراه شدن با تیم پروژه، در جریان تمامی جزییات راهکار قرار میگیرند تا توانایی دریافت راهکار تولید شده و انتقال و آموزش به کاربران را نیز به خوبی داشته باشند.
در میان کارشناسان حوزه فناوری اطلاعات، جملهای رایج وجود دارد و آن این است که "نیازمندیها در هر مرحله از پروژه ارتقا پیدا میکند" بنابراین تغییرات در هر مرحله گریزناپذیر خواهد بود اما راهبران باید توانایی مدیریت این تغییرات و فازبندی این موارد را داشته باشند تا از طولانی شدن زمان پروژه و فرسایشی شدن آن جلوگیری کنند.
تاثیرگذارترین زمان نقش آفرینی راهبران در هنگام استقرار سیستم است، جایی که مقاومت در برابر تغییر کاربران و نگرانی و دغدغه مدیران ارشد سازمان وجود دارد. یک راهبر توانمند، در صورتی که مراحل قبلی را طی کرده باشد در این مرحله ادامه مطلب