برگزیده های پرشین تولز

همه چيز در مورد بلوتوس

mahmoodreza2000

Registered User
تاریخ عضویت
21 سپتامبر 2004
نوشته‌ها
184
لایک‌ها
0
سلام

قبل از اينجا يه پست بود در مورد وي پي ان براي همين گفتم در صورت امكان در مورد اي تاپيك هم صحبت بشه و توضيح بدين.

مرسي
 

alizaman

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
30 اکتبر 2004
نوشته‌ها
230
لایک‌ها
0
به نقل از mahmoodreza2000 :
ببخشيد اشتباه نوشتم بلوتوث ;)
در باره بلوتوث، چيز خاصي ازش ميخواهي بدوني يا همين طور كلي تاپيك زدي ؟
 

شايان

مدیران قدیمی
تاریخ عضویت
2 سپتامبر 2003
نوشته‌ها
4,813
لایک‌ها
9
اگر سوال داشته باشي منم شايد بتونم كمكت كنم ... ولي همين طوري بشينم يه صفحه در موردش بنويسم ... نه !
 

kima

کاربر قدیمی پرشین تولز
کاربر قدیمی پرشین تولز
تاریخ عضویت
26 نوامبر 2003
نوشته‌ها
442
لایک‌ها
150
وی پی ان چیزبلوتوث چیز خاصی نداره
یک ارتباط بیسیم هست که در دستگاه های ارتباطی جدید هست
فاصله زیادی رو تحت الشعاع خودش نداره و حدود 10 تا 13 متر برد داره و همین
اگر اطلاعات فنی مثل فرکانس کاری و کلا همه چیزش رو می خواین بگین تا بذارم
 

alizaman

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
30 اکتبر 2004
نوشته‌ها
230
لایک‌ها
0
به نقل از kima :
وی پی ان چیزبلوتوث چیز خاصی نداره
یک ارتباط بیسیم هست که در دستگاه های ارتباطی جدید هست
فاصله زیادی رو تحت الشعاع خودش نداره و حدود 10 تا 13 متر برد داره و همین
اگر اطلاعات فنی مثل فرکانس کاری و کلا همه چیزش رو می خواین بگین تا بذارم

برد بلوتوث محدود به 10 تا 13 متر نيست، الان كارت بلوتوث هايي كه تو بازار ميفروشن تا فاصله 30 متري رو راحت با 1Mb/Sec پوشش ميدن.
 

Meteor

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
31 می 2004
نوشته‌ها
124
لایک‌ها
1
سن
44
ميدونيد مشكل ما ايراني ها چيه ؟
متاسفانه ما مقاله نويسي و يا مترجمن نداريم .
كسي كه بشينه چهار تا مقاله به درد بخور بنويسه يا كسي كه بشينه چهار تا مقاله خارجي را ترجمه كنه .
من خودم اگر وقت داشتم روزي يه مقاله را حداقل ترجمه ميكردم . يه جا هم يه مطلب را ترجمه كردم اما مدير اون بخش وقتي كه ترجمه را ديد فوري بالاي اون نوشت كه متن اصلي مطلب به انگليسي توي فلا فايل همراه برنامه است انگار كه مچ گرفته باشه ..
خلاصه اينكه من دارم توي سايتم مقاله جمع ميكنم .
از كليه دوستاني كه مقاله نويس هستند و يا مقاله خوبي سراغ دارند و يا مترجم هستند و مايل به همكاري هستند دعوت ميكنم تا مقالات خودشون را به سايت اضافه كنند تا يك منبع خوب واسه مقاله و تجربيات ارزنده داشته باشيم.
من هم در مورد بلوتوث(س) دوست دارم بدونم . چون ديدم روي يك سري از گوشي هاي موبايل هم امكانش هست .
و سئوالاتي نظير اينكه آيا كليه ابزار هايي كه اين بلوتوث را دارند با هم سازگارند . مثلا با موبايل ميشه به كامپيوتر وصل شد و يا چيز هايي از اين دست .
:f34r:
 

mahmoodreza2000

Registered User
تاریخ عضویت
21 سپتامبر 2004
نوشته‌ها
184
لایک‌ها
0
ببخشيد من نبودم
در مورد تاپيك كه نوشتم من يك سري اطلاعات كامل درموردش ميخوام كه حتما نميخوام تايپ كنين اگر آدرس بدين جايي فارسي يا انگليسي هم باشه خوبه چون ميخوام بخودر موردش بيشتر بدونم در حد معمولي و اطلاعات كلي رو خودم دارم :)
اگر جايي سراغ دارين آدرس بدين
مرسي
 

buf

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
2 ژانویه 2003
نوشته‌ها
676
لایک‌ها
3
سيم هايي كه در زندگي روزمره با آنها سر و كار داريم عموماً بر دو نوع هستند. سيم ها و كابل هايي كه برق را از خود عبور مي دهند و سيم ها و كابل هايي كه اطلاعات، داده ها و صوت را از خود عبور مي دهند. در مورد اول هنوز بشر به آن مرحله از پيشرفت نرسيده است كه سيم ها را برچيند اما در مورد دوم به موفقيت هاي بزرگي دست يافته است بخصوص در قسمت انتقال صوت كه اختراع تلفن همراه، يكي از مهمترين دستاوردهاي آن است. تلاش هاي بشر در چند سال گذشته براي برچيدن سيم ها بسيار گسترده بوده است و در اين زمينه فن آوري هاي بسياري توسط شركت و مؤسسات تحقيقاتي مختلف در سراسر دنيا عرضه شده است. در اين ميان جديدترين سيستم بدون سيمي كه عمر آ ن از بقيه سيستم ها و فن آوري ها كمتر است سيستمي است با نام بلوتوث Bluetooth. بلوتوث در لغت به معناي دندان آبي است . اين لغت برگرفته از نام هارالد بلاتاند يكي از پادشاهان دانمارك است كه در سال هاي 940 تا 985 پس از ميلاد در دانمارك زندگي مي كرده است اين پادشاه كه در بين وايكينگ هاي اسكانديناوي محبوبيت زيادي داشته و دارد دو كار بزرگ در طول سلطنتش انجام داده است، اتحاد دانمارك و نروژ و رواج دين مسيحيت در اسكانديناوي. بلاتاند به دندان آبي شهرت داشته است كه دليل اين نام گذاري دقيقاً مشخص نيست برخي منابع تاريخي چهره تيره او را دليل اين نام گذاري مي دانند اما در ميان عقائد فومگلور مردم منطقه داستاني وجود دارد كه مي گويد اين پادشاه علاقة بسيار زيادي به خوردن نوعي توت وحشي داشته است و به همين دليل دندانهايش هميشه آبي بوده اند. به هر حال هارالد بلاتاند به دندان آبي شهرت داشته است اما چرا اين نام براي يك سيستم بي سيم انتخاب شده است؟
بلوتوث طرحي تحقيقاتي بود كه شركت اريكسون موبايل سوئد كار بر روي آن را در سال 1994 ميلادي شروع كرد. سرپرستان اين تيم تحقيقاتي ال ام اريكسون و پاپ هارتسن بودند هدف آنها ايجا ارتباطي راديوئي و ارزان قيمت بين موبايل هاي شناخته شده توسط اريكسون و امكانات جانبي آنها نظير هندزفري و…. بود با گسترده شدن تحقيقات توسط اريكسون چهار شركت نوكيا، اي بي ام، توشيبا و اينتل هم به اريكسون پيوستند و در سال 1998 يك «گروه ويژه علاقه مند به بلوتوث» با نام اختصاري SIG تشكيل دادند. بلوتوث اسم اوليه طرح بود اما از آنجا كه در تكميل پروژه اريكسون نوكيا سهم بسزائي داشتند، تصميم گرفتند بلوتوث را كه روزگاري يادآور اتحاد اسكانديناوي بوده است به عنوان اسم نهايي طرح برگزينند و امروزه اين نام به عنوان نام تجاري طرح ثبت شده است. گروه پنج عضوي SIG بهترين تعادل تجاري ممكن را دارا بود دو شركت بزرگ در زمينه ساخت موبايل، دو شركت بزرگ در زمينه ساخت كامپيوتر و لب تاپ و يك شركت پيشتاز در زمينه فن آوري پردازش سيگنال ها. اين پنج شركت بعلاوه شركت هاي بزرگ ديگري نظير موتور ولا، ايسون و هيولت با كارد اچ پي كه بعداً به اين گروه پيوستند برنامه چند ساله اي را تدوين كرده اند كه طي آن از بلوتوث در انواع استيگاه هاي مختلف استفاده گسترده خواهند برد تا اين سيستم عموميت پيدا كند. دستگاه هاي مورد نظر با توجه به طيف گسترده فعاليت هاي شركت هاي ياد شده مي توانند گوشي هاي موبايل، كامپيوترهاي روميزي، پرينترها، لب تاپ ها، لوازم الكتريكي و…. باشند.
اما بلوتوث چيست و چگونه كار مي كند؟ بلوتوث يك فن آوري بي سيم با برد كوتاه است كه دستگاه هاي الكتريكي از قبيل موبايل، پرينتر، دوربين هاي ديجيتال و لب تاپ ها را بدون سيم به هم متصل مي كند. اين سيستم به صورت نقطه به نقطه و نقطه به چند نقطه مي تواند فعاليت كند در مورد عملكرد نقطه به نقطه مي توان رابطه اي هندزفري بي سيم يك موبايل به عنوان دستگاه ديوايس متحرك و خود موبايل به عنوان بيس Base را مثال زد. در مورد عملكرد نقطه به چند نقطه هم مي توان اداره اي را مثال زد كه در آن چند پرينتر و فقط يك دستگاه كامپيوتر روميزي وجود دارد. در اين جا مي توان اين كامپيوتر را با استفاده از سيسم بلوتوث به چند پرينتر موجود ارتباط داد و از طريق كامپيوتر به عنوان بيس از تمام كامپيوترها به صورت همزمان يا جداگانه استفاده كرد.
سيستم بلوتوث بوسيله امواج راديوئي بر روي فركانس 2/45 گيگاهرتز كار مي كند و سرعت انتقال داده توسط آن 720 كيلوبايت برثانيه است. باند مورد استفاده بلوتوث همان باندي است كه بسياري از دستگاه هاي صنعتي و پزشكي استفاده مي كنند، برد نهائئ بلوتوث 10 متر 30 فوت است اما اين برد به اصطلاح مفيد است برخلاف سيستم هاي بي سيمي نظير مادون قرمز كه در آن دو دستگاه گيرنده و فرستنده بايد دقيقاً رو به روي هم باشند و هچ مانعي بين آنها نباشد، بلوتوث آزادانه تر عمل مي كند و براي ايجاد ارتباط بين دو دستگاه دارنده اين سيستم فقط كافي است كه اين دو دستگاه در برد يكديگر باشند تا ارتباط بين آنها ايجاد شود.
به طور كلي در مورد ارتباط با سيم مي توان به دو نكته اشاره كرد. اول اين كه دو دستگاه مورد نظر از لحاظ فيزيكي چگونه با هم متصل مي شوند توسط چه تعداد سيم و دوم اين كه فرامين مورد نظر براي اجازه دريافت و ارسال اطلاعات كدام است اين دو ويژگي را مي توان بزرگ ترين مشكلات ارتباط با سيم همه دانست بلوتوث به راحتي اين مشكلات را حل مي كند چون ويژگي بلوتوث بي سيم بودن آن است. هنگامي كه دو دستگاه داراي سيستم بلوتوث به هم نزديك مي شوند بدون هيچ گونه مشكلي اطلاعات را به يكديگر منتقل مي كنند. البته در مورد انتقال داده ها در تلفن همراه اوضاع كمي متفاوت است در اين جا براي رعايت اصول امنيتي شخص دريافت كننده اطلاعات بايد اجازه ورود اطلاعات به تلفن خود را بدهد كه اين كار معمولاً توسط كلمه رمز انجام مي شود.
با استفاده گسترده از بلوتوث در منازل و ادارات و اماكن عمومي احتمال تداخل امواج بالا مي رود، اما بلوتوث به راحتي اين مشكل را حل مي كند. همان طور كه گفته شد فركانس بلوتوث 45/2 گيكاهرتز است. اما اين فركانس، فركانس ميانه است فركانس دقيق بلوتوث 40/2 گيگاهرتز تا 48/2 گيگاهرتز است. در اين رنج فركانس، 79 كانال راديو فركانس متفاوت وجود دارد براي اين كه در امواج به كار رفته در دستگاههاي بلوتوثي كه در برد يكديگر قرار دارند اختلال راديوئي ايجاد نشود، هر دستگاه در هر ثانيه 1600 بار اين 79 كانال را به صورت شانسي انتخاب مي كند در اين صورت اگر دو دستگاه در برد يگديگر قرار داشته باشند و بر حسب شانس هردو يك كانال راديو - فركانس مشترك را انتخاب كنند، زمان اشتراك آنها به قدري كوتاه است كه هيچ تداخلي را باعث نمي شود در حالت كلي مي توان دو ويژگي كلي براي اين سيستم به صورت استاندارد عنوان كرد.
۱ - اين سيستم چند دستگاه بيس و چند دستگاه متحرك را از وجود سيم بي نياز مي كند.
۲ - اين سيستم امكان انتقال داده و صوت را هم زمان دارد.
فن آوري بلوتوث در چند سال گذشته پيشرفت هاي زيادي داشته است و همين پيشرفت ها، شركت هاي بزرگ را علاقه مند به استفاده از اين فن آوري كرده است. با همه اين تفاسير از بلوتوث آن طور كه بايد و مورد انتظار SIG است، استفاده فراواني شده است. در حال حاضر بلوتوث كم كم از زير سايه رقيب قدرتمندش يعني سيستم واي فاي در حال خارج شدن است. وا فاي بيشتر براي ارتباط بين شبكه اي ارتباطات كوتاه، يعني ارتباطاتي كه مطمئناً روزي سراسر دنيا را فرا خواهند گرفت، كاربرد دارد.
به هر حال همان طور كه هارالد دندان آبي قرن ها پيش اتحاد را براي اسكانديناوي به ارمغان آورد، وايكينگ هاي متمدن امروز ما هم مي خواهند با برچيدن سيم ها توسط بلوتوث اين بار تمام دنيا را با هم متحد كنند.

منبع: همشهري ماه - شاهين كاظمي
 

alizaman

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
30 اکتبر 2004
نوشته‌ها
230
لایک‌ها
0
واقعا عالي بود، خيلي ممنون جناب بوف :)
 
بالا