برگزیده های پرشین تولز

همه چیز درباره ی فیزیک هسته ای

Nereid

کاربر فعال زبان
کاربر فعال
تاریخ عضویت
26 نوامبر 2006
نوشته‌ها
2,145
لایک‌ها
852
محل سکونت
staring at a closed door!
سلام
خیلی ممنون از تاپیک جالبتون:) (البته هنوز وقت نکردم با دقت مطالبشو بخونم )
یه پیشنهاد:میشه یه ایندکس تو پست اول بذارید تا هر کسی بتونه به موارد مورد علاقه اش سریع تر دسترسی پیدا کنه؟
مرسی
 

I am a master

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
30 مارس 2009
نوشته‌ها
42
لایک‌ها
1
محل سکونت
سرزمین آریایی ها
کوارک (به انگلیسی: Quark) بنیادی ترین ذره شناخته شده‌است که توسط نظریه کرومودینامیک کوانتومی توضیح داده شده‌است.
کوارک یکی از دو جزء اصلی تشکیل دهنده مواد است؛ جزء دیگر لپتون می‌باشد. گونه های مختلف کوارک در ترکیب با یکدیگر می توانند پروتون و نوترون را تشکیل دهند.

کوارک بالا

کوارک بالا (up quark)
ترکیب: ذرات بنیادی اولیه
خانواده: فرمیون

گروه: کوارک

رده: اول
جرم:
1.5 - 4 MeV/c2

بار الکتریکی:
+2/3 e

اسپین:
½
کوارک بالا یکی از کوارک‌های مهم بدین جهت است که ذرات هسته‌ای را می‌سازد.بارش +2/3 e است سبکترین کوارک میان کوارکهای دیگر است جرمش میان ۱.۵ تا ۴ مگا الکترون ولت است. درمدل استاندارد فیزیک هسته‌ای کوارک بالا سازنده ذرات هسته‌ای است پروتون دارای کوارک بالا است اما نوترون کوارک دارد.
اولین بار توسط گلمن و زیویگ به این نام نامیده شد و در مجتمع های SLAC آشکار گردید


کوارک پایین
کوارک پایین(down quark)
ترکیب: ذرات بنیادی اولیه
گروه: کوارک

جرم:
4 - 8 MeV/c2

بار الکتریکی:
-1/3 e

اسپین:
½
کوارک پایین دومین کوارک از لحاظ سبکی است و اولین کوارک از لحاظ دارا بودن با یک سوم e جرمش میان ۴ تا ۸ مگا الکترون ولت است در مدل استاندارد در فیزیک کوارک پایین و کوارک بالا به تنهایی اجرام هسته‌ای را می سازند(منظور پروتون و نوترون است) پروتون از یک کوارک پایین و دو کوارک بالا ساخته شده‌است اما نوترون از دو کوارک پایین و یک کوارک بالا ساخته شده‌است
گلمن و زیورگ هنگام ساخت نظریه کوارک چنین اسمی را بر آن نهاده‌اند



کوارک ته
کوارک ته
ترکیب: ذرات بنیادی اولیه
خانواده: فرمیون

گروه: کوارک

رده: سوم
کشف شده: لئون لدرمن(۱۹۷۷)
جرم:
4 گیگا الکترون‌ولت/c2

بار الکتریکی:
-1/3 e

اسپین:
½
کوارک ته یکی از کوارکهای رده سوم است که توسط لئون لدرمن و در سال ۱۹۷۷ کشف شده‌است جرمش 4 گیگا الکترون‌ولت/c2 (۴ برابر جرم پروتون)بار الکتریکی‌اش -1/3 e و اسپینش یک دوم می باشد
ترکیبات سازنده
• مزون B که از یک کوارک ته و یک کوارک بالا یا پایین ساخته شده‌است.
• مزون‌های Bc و Bs که از یک کوارک ته وکوارک شگفت یا کوارک مفتون ساخته شده‌است.
• باریون‌های فراوانی که ترکیب کوارک ته داشته باشند دیده‌‌شده‌است (مانند Λb0)



کوارک سر
کوارک سر
ترکیب: ذرات بنیادی اولیه
خانواده: فرمیون

گروه: کوارک

رده: سوم
کشف شده: ۱۹۹۵

نماد: t
جرم:
174.2±3.3 GeV/c2

ذرات حاصل از واپاشی: بوزون w وکوارک ته

بار الکتریکی:
+2/3 e

اسپین:
½
کوارک سر ذره‌ای از رده سوم در میان کوارک‌ها ست و از آنجایی که اسپینش یک دوم است جزء فرمیون‌ها محسوب می گردد. و در سال ۱۹۹۵ کشف گردید جرمش ۳.۳ گیگا الکترون ولت است و بار الکتریکی اش دو سوم بار الکترون محسوب می گردد.




کوارک شگفت
کوارک شگفت
ترکیب: ذرات بنیادی اولیه
خانواده: فرمیون‌

گروه: کوارک

رده: دوم
جرم:
80 - 130 MeV/c2

بار الکتریکی:
-1/3 e

اسپین:
½
کوارک شگفت الین کوارک از رده دوم و بار الکتریکی یک سوم است جرمش 80 - 130 MeV/c2 و اسپینش یک دوم است این ذره در سال ۱۹۶۴ توسط گلمن و زیورگ به خاطر ساخت نظریه کوارک نامگذاری و پیش‌بینی شد.
سازنده ترکیبات
کوارک شگفت سازنده هادرون‌های زیر است:
• کائون(مزون)
• ηو پادش
• φ و پادش
• هیپرون‌ها:Σ و Λ یک کوارک شگفت دارند٬ Ξ دو کوارک شگفت دارد و Ω از سه کوارک شگفت تشکیل شده‌است.




کوارک مفتون
کوارک مفتون(به انگلیسی: Charm quark)

ترکیب: ذرات بنیادی اولیه
خانواده: فرمیون

گروه: کوارک

رده: دوم
استدلال: گلاشو, جان ایلپسوس, لوچیانو مایانی, (۱۹۷۰)
کشف شده: بارتون ریشتر ٬ ساموئل تینگ (۱۹۷۴)
جرم:
1.3 گیگا الکترون ولت/c2

بار الکتریکی:
+2/3 e

اسپین:
½
کوارک مفتون یکی از کوارکهای شش‌گانه ذرات بنیادی است که در رده دوم جای دارد ٬بار الکتریکی‌اش +2/3 e است و جرمش 1.3 گیگا الکترون ولت/c2 (کمی بیشتر از پروتون) که نظریه‌اش توسط گلاشو مطرح شد بارتون ریشتر آن را کشف نمود
ترکیبات سازنده
کوارک مفتون هادرون‌های زیر را می سازد:
• مزون D که از یک کوارک مفتون ساخته شده‌است(+یک کوارک بالا یا پایین)
• مزون Ds از یک کوارک مفتون و یک کوارک شگفت ساخته شده‌است.
• باریونهای زیادی که از کوارک مفتون تشکیل شده باشند آشکار شده‌است(مانند Λc+)
 

I am a master

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
30 مارس 2009
نوشته‌ها
42
لایک‌ها
1
محل سکونت
سرزمین آریایی ها
بمباران نوترونی

مقدمه
پیشرفت فیزیک هسته‌ای تا حد زیادی در نتیجه اکتشاف نوعی از گلوله‌های هسته‌ای بوده ، گر چه از بسیاری جهات مشابه با پرتونهای عادی است، ولی هیچ بار الکتریکی همراه آنها نیست. این پروتونهای بی‌بار ، یا بنابر اصطلاحی که بیشتر رواج دارد این نوترونها ، برای بمباران هسته عنوان گلوله کمال مطلوب را دارند، چه از آن جهت که فاقد بار الکتریکی بوده هیچ نیروی دافعه‌ای از طرف هسته‌های با بار الکتریکی زیاد بر آنها وارد نمی‌شود و می‌توانند به سهولت به ساختمان درونی هسته اتم نفوذ کنند.

تاریخچه
گر چه فرضیه مربوط به امکان وجود نوترونها در سال 1925 بوسیله رادرفورد بیان شده ، ولی دلیل وجود آنها را در سال 1932 همکار وی یعنی جیمز چادویک (James Chadwick) اثبات کرد. این شخص ثابت کرد که تشعشع مخصوصی که بر اثر بمباران با ذرات از بریلیوم صادر می‌شود عبارت است از ذراتی خنثی که جرم آنها در حدود جرم پروتون است. هسته‌ای که در نتیجه فعل و انفعال به دست می‌آید، همان هسته کربن متعارف است.
p15.gif


چشمه تولید نوترون
نوترونها را معمولا از راه تصادم دو دوترون یعنی دو هسته هیدروژن سنگین بدست می‌آورند. پس از آنها یونهای هیدروژن سنگین را در یکی از مولدهای جدید با پتانسیلی بالا وادار به حرکت با سرعت و شتاب زیاد کرده ، آنها را بر روی ماده‌ای مانند آب سنگین انداخته که در آن اتمهای هیدروژن سنگین در داخل مولکولها به یکدیگر متصل‌اند. در نتیجه تصادمهایی که رخ می‌دهد، عده زیادی نوترونهای سریع مطابق معادله زیر تشکیل می‌دهد:



21D + 21D → 32He + 10n



به این نکته باید اشاره کرد که چون نوترونها بار الکتریکی ندارند در ضمن عبور از هوا عمل یونش صورت نگرفته و به همین جهت در ضمن عبور از اتاق ابر اثر مرئی از آنها بر جای نمی‌ماند. مشاهده آنها معمولا از راه اثری است که از تصادم با ذرات هوایی که مستقیما در راه آنها قرار گرفته حاصل می‌شود.

نتایج بمباران نوترون
نوترونها به آسانی می‌توانند حتی در هسته‌های با بار الکتریکی زیاد ، نفوذ کرده و اثر تخریبی در داخل آنها داشته باشند. این آثار بیش از همه بوسیله فیزیکدان ایتالیایی انریکلو فرمی (Enrico Fermi) و همکاران او مورد پژوهش و مطالعه قرار گرفته است. در صورتی که سر و کار ما با عناصر سبکتر است. نفوذ یک نوترون غالبا با خارج شدن یک ذره آلفا یا یک پروتون همراه است. مانند این فعل و انفعال:



147N + 10n → 115B + 42He

که نشان دهنده تبدیل یافتن نیتروژن به بور و هلیوم است و یا:



5626Fe + 10n → 5625Mn + 11H

که تبدیل آهن را به منیزیم و هیدروژن نشان می‌دهد. در عناصر سنگینتر حصار پتانسیل که هسته اتم را احاطه کرده بلندتر است، و اگر چه این حصار مانع نفوذ نوترون به درون هسته نیست، ولی از خارج شدن اجزا باردار هسته جلوگیری می‌کند. در این حالت نوترونهایی که داخل هسته نفوذ می‌کنند، بایستی از انرژی موجود در خود به صورت تشعشعات مغناطیسی که تولید می‌شود خلاص شوند و به این ترتیب است که اشعه سخت گاما خارج می‌شود. مانند این فعل و انفعال:



اشعه گاما + 19779Au + 10n → 19879Au



که در آن عنصر سنگینتری از همان نوع طلا ساخته می‌شود. این طرز ساخته شدن ، ممکن است از عنصری که بمباران شده ، با تعدیل بار الکتریکی از طریق صدور یک الکترون صورت گیرد.

fissionanim.gif


منفجر ساختن هسته
در فعل و انفعالات هسته‌ای که تا کنون مورد بحث قرار گرفتن ، اساس کار عبارت از آن بود که جز نسبتا بسیار کوچکی از ساختمان هسته (مانند ذره α یا پروتون یا نوترون) از آن خارج شود و حال اگر هسته یک اتم سنگین منجر شود و دو یا بیشتر پاره‌های تقریبا مساوی بدست آید.

در زمستان سال 1939 این نوع شکسته شدن بوسیله دو فیزیکدان آلمانی به نامهای هان (O . Hahn) و مایتنر (Lise Meitner) مشاهده شد و دریافتند اتمهای اورانیوم که ناپایدارند، ممکن است بر اثر بمباران با یک دسته نوترون به دو پاره تقسیم شوند. یکی از دو پاره نماینده هسته باریوم و دیگری به احتمال قوی کریپتون. این نوع شکافته شدن هسته با آزاد شدن مقداری انرژی همراه است که صدها برابر انرژی آزاد شده در سایر فعل و انفعالات شناخته شده هسته‌ای است.
 

I am a master

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
30 مارس 2009
نوشته‌ها
42
لایک‌ها
1
محل سکونت
سرزمین آریایی ها
بمب هیدروژنی

دید کلی
همجوشی هسته‌ای بنیاد اصلی بمب هیدروژنی را تشکیل می‌دهد. همانطور که از شکافته شدن هسته‌های سنگین (شکافت هسته‌ای) ، مقدار عظیمی انرژی حاصل می‌شود. از پیوند هسته‌های سبک نیز انرژی بیشتری بدست می‌آید. در هر یک از دو حالت هسته‌هایی با جرم متوسط تشکیل می‌گردد، که جرم آنها کمتر از جرم اولیه‌ای است که برای تشکیل آنها بکار رفته است. در حالی که در روش شکافتن ، ماده اولیه منحصر به اورانیوم و توریم است. در روش پیوند هسته‌ای از هر اتم سبکی مثلا اتم هیدروژن می‌توان استفاده نمود.

csp_hydrogen-bomb.JPG


هیدروژن مورد نیاز در واکنش همجوشی هسته‌ای
هیدروژن موجود در تمامی آبهای اقیانوسها یکی از مواد اولیه روش پیوند هسته‌ها را تشکیل می‌دهد. هیدروژن سنگین که نسبت به هیدروژن معمولی فوق العاده نایاب است برای پیوند بسیار نامناسب بوده و با وجودی که در هر 6400 اتم هیدروژن ، فقط یک اتم آن هیدروژن سنگین می‌باشد، بنابراین مقدار هیدروژن موجود در اقیانوسها بسیار کافی است.

شرایط لازم برای انجام پیوند هسته‌ای
برای اینکه پیوند هسته‌ای انجام گیرد چه شرایطی لازم است؟
برای انجام عمل پیوند با هسته دو اتم را به شدت به هم بزنیم، تا به هم پیوند خورده و در هم ذوب شوند. اما دافعه الکترواستاتیکی هسته ، مانع بزرگی در این راه جلوی پای ما گذاشته است. در فواصل بینهایت نزدیک این دافعه فوق العاده زیاد است. البته راه حل ساده‌ای به نظر می‌رسد، بدین معنی که بایستی به هسته‌ها آنقدر سرعت دهیم که از این مانع رد شوند. می‌دانیم که سرعت ذرات در هر گازی بستگی به درجه حرارت آن گاز دارد. پس کافی است درجه حرارت را آنقدر بالا ببریم تا سرعت لازم برای عبور از این مانع بدست آید.
درجه حرارت لازم برای این کار چندین میلیون درجه سانتیگراد است و چنین حرارتی در کره زمین وجود ندارد. اما اگر یک بمب اتمی در وسط توده‌ای از هسته‌های سبک منفجر شود، حرارت فوق العاده‌ای که از انفجار بمب حاصل می‌شود، حرارت هسته‌های سبک را به قدری بالا می‌برد که پیوند آنها را امکانپذیر سازد. این موضوع اساس ساختمان بمب حرارتی و هسته‌ای (ترمونوکلئور) می‌باشد.
همانطوری که در کبریت عادی برای آتش گرفتن ابتدا فسفر موجود در آن بر اثر مالش محترق می‌شود و آنگاه گوگرد را روشن می‌سازد، در بمبهای (حرارتی و هسته‌ای) نیز ابتدا یک بمب اتمی معمولی منفجر می‌شود و در نتیجه انفجار توده‌ای از اجسام سبک را به حرارت فوق العاده‌ای می‌رساند، بطوری که هسته‌های آنها به هم می‌پیوندند و آنگاه انفجار مهیبتری انجام می‌گیرد.
hydrogen-bomb.jpg


بمبهای هیدروژنی
بعد از انفجار یک بمب اتمی معمولی ، عمل سرد شدن به سرعت انجام می‌گیرد. بنابراین ، باید فعل و انفعالاتی را در نظر گرفت که در آنها عمل پیوند به سرعت انجام گیرد. اگر یک بمب اتمی را در مخلوطی از دوتریوم و تریتیوم محصور کرده و مجموعه را در یک محفظه با مقاومت مکانیکی زیاد قرار دهیم، پس ازانفجار بمب اتمی محیط مساعدی برای یک فعل و انفعال ترمونوکلئور (فعل و انفعال هسته‌ای گرمازا) بوجود می‌آید و در اثر آن عمل پیوند هسته‌ها انجام شده و هلیوم بوجود می‌آید.




تریتیوم + دوتریوم <----- هلیوم + نوترون

در نتیجه این فعل و انفعال ، حدود هفده میلیون الکترون ولت ، انرژی آزاد می‌شود. این میزان انرژِی نسبت به واحد وزن ماده قابل انفجار ، در حدود چهار برابر انرژی است که از شکسته شدن اورانیوم حاصل می‌شود. به عبارت دیگر در موقع پیوند هسته‌های دوتریم و تریتیوم ، انرژی بیشتر بر واحد جرم نسبت به شکافته شدن هسته‌های اورانیوم رها می‌شود.
mush.JPG

اشکالات اساسی ساخت بمب هیدروژنی
تهیه بمب هیدروژنی دو اشکال عمده دارد که عبارتند از:

اولا باید دوتریوم و تریتیوم را به حالت مایع بکار برد. چون این دو عنصر در حالت معمول بصورت گاز هستند و در حرارت فوق العاده زیاد هم با کندی به هم پیوند می‌خورد. و لذا مجبورند آنها را در حرارتی معادل 250 درجه سانتیگراد زیر صفر نگه دارند. بطورری که وزن دستگاه لازم به وضع غیر عادی سنگین می‌شد و بمب با زحمت زیاد حمل و نقل می‌گردید و پرتاب آن بوسیله هواپیما بسیار مشکل بود.


ثانیا اگر چه تهیه دوتریوم سهل است، اما تهیه تریتیوم فوق العاده مشکل و پر هزینه می‌باشد و برای تهیه آن باید در کوره اتمی عنصر لیتیوم را بوسیله نوترون بمباران کنند که از تجزیه متوالی آب بوسیله جریان الکتریکی ، آب سنگین بدست می‌آید. بطوری که دوتریوم یکی از عناصر مرکب آن است. از تجزیه آب سنگین (دوتریوم) بدست می‌آید.
مباحث مرتبط با عنوان
 

bloody

کاربر فعال علم و دانش
کاربر فعال
تاریخ عضویت
19 آپریل 2007
نوشته‌ها
1,256
لایک‌ها
17
محل سکونت
IRAN
مستر جان ممنون خيلي به اين مباحث علاقه دارم (با اينكه رشته خودم نيست)اميدوارم بازم ادامه بدي ...
 

I am a master

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
30 مارس 2009
نوشته‌ها
42
لایک‌ها
1
محل سکونت
سرزمین آریایی ها
از سنگ اورانيم تا بمب اتم
استخراج اورانيوم از معدن



اورانيوم که ماده خام اصلي مورد نياز براي توليد انرژي در برنامه هاي صلح آميز يا نظامي هسته اي است، از طريق استخراج از معادن زيرزميني يا سر باز بدست مي آيد. اگر چه اين عنصر بطور طبيعي در سرتاسر جهان يافت ميشود اما تنها حجم کوچکي از آن بصورت متراکم در معادن موجود است.



هنگامي که هسته اتم اورانيوم در يک واکنش زنجيره اي شکافته شود مقداري انرژي آزاد خواهد شد.



براي شکافت هسته اتم اورانيوم، يک نوترون به هسته آن شليک ميشود و در نتيجه اين فرايند، اتم مذکور به دو اتم کوچکتر تجزيه شده و تعدادي نوترون جديد نيز آزاد ميشود که هرکدام به نوبه خود ميتوانند هسته هاي جديدي را در يک فرايند زنجيره اي تجزيه کنند.

20060301140839chain-reaction.jpg

مجموع جرم اتمهاي کوچکتري که از تجزيه اتم اورانيوم بدست مي آيد از کل جرم اوليه اين اتم کمتر است و اين بدان معناست که مقداري از جرم اوليه که ظاهرا ناپديد شده در واقع به انرژي تبديل شده است، و اين انرژي با استفاده از رابطه E=MC? يعني رابطه جرم و انرژي که آلبرت اينشتين نخستين بار آنرا کشف کرد قابل محاسبه است.



اورانيوم به صورت دو ايزوتوپ مختلف در طبيعت يافت ميشود. يعني اورانيوم U??? يا U??? که هر دو داراي تعداد پروتون يکساني بوده و تنها تفاوتشان در سه نوترون اضافه اي است که در هسته U??? وجود دارد. اعداد ??? و ??? بيانگر مجموع تعداد پروتونها و نوترونها در هسته هر کدام از اين دو ايزوتوپ است.







براي بدست آوردن بالاترين بازدهي در فرايند زنجيره اي شکافت هسته بايد از اورانيوم ??? استفاده کرد که هسته آن به سادگي شکافته ميشود. هنگامي که اين نوع اورانيوم به اتمهاي کوچکتر تجزيه ميشود علاوه بر آزاد شدن مقداري انرژي حرارتي دو يا سه نوترون جديد نيز رها ميشود که در صورت برخورد با اتمهاي جديد اورانيوم بازهم انرژي حرارتي بيشتر و نوترونهاي جديد آزاد ميشود.



اما بدليل "نيمه عمر" کوتاه اورانيوم ??? و فروپاشي سريع آن، اين ايزوتوپ در طبيعت بسيار نادر است بطوري که از هر ???? اتم اورانيوم موجود در طبيعت تنها هفت اتم از نوع U??? بوده و مابقي از نوع سنگينتر U??? است.



فراوري



سنگ معدن اورانيوم بعد از استخراج، در آسيابهائي خرد و به گردي نرم تبديل ميشود. گرد بدست آمده سپس در يک فرايند شيميائي به ماده جامد زرد رنگي تبديل ميشود که به کيک زرد موسوم است. کيک زرد داراي خاصيت راديو اکتيويته است و ?? تا ?? درصد آنرا اورانيوم تشکيل ميدهد.



دانشمندان هسته اي براي دست يابي هرچه بيشتر به ايزوتوپ نادر U??? که در توليد انرژي هسته اي نقشي کليدي دارد، از روشي موسوم به غني سازي استفاده مي کنند. براي اين کار، دانشمندان ابتدا کيک زرد را طي فرايندي شيميائي به ماده جامدي به نام هگزافلوئوريد اورانيوم تبديل ميکنند که بعد از حرارت داده شدن در دماي حدود ?? درجه سانتيگراد به گاز تبديل ميشود.
کيک زرد داراي خاصيت راديو اکتيويته است و ?? تا ?? درصد آنرا اورانيوم تشکيل ميدهد



هگزافلوئوريد اورانيوم که در صنعت با نام ساده هگز شناخته ميشود ماده شيميائي خورنده ايست که بايد آنرا با احتياط نگهداري و جابجا کرد. به همين دليل پمپها و لوله هائي که براي انتقال اين گاز در تاسيسات فراوري اورانيوم بکار ميروند بايد از آلومينيوم و آلياژهاي نيکل ساخته شوند. همچنين به منظور پيشگيري از هرگونه واکنش شيميايي برگشت ناپذير بايد اين گاز را دور از معرض روغن و مواد چرب کننده ديگر نگهداري کرد.





20060224155907yellowcake.jpg

غني سازي



هدف از غني سازي توليد اورانيومي است که داراي درصد بالايي از ايزوتوپ U??? باشد.



اورانيوم مورد استفاده در راکتورهاي اتمي بايد به حدي غني شود که حاوي ? تا ? درصد اورانيوم ??? باشد، در حالي که اورانيومي که در ساخت بمب اتمي بکار ميرود حداقل بايد حاوي ?? درصد اورانيوم ??? باشد.



يکي از روشهاي معمول غني سازي استفاده از دستگاههاي سانتريفوژ گاز است.



سانتريفوژ از اتاقکي سيلندري شکل تشکيل شده که با سرعت بسيار زياد حول محور خود مي چرخد. هنگامي که گاز هگزا فلوئوريد اورانيوم به داخل اين سيلندر دميده شود نيروي گريز از مرکز ناشي از چرخش آن باعث ميشود که مولکولهاي سبکتري که حاوي اورانيوم ??? است در مرکز سيلندر متمرکز شوند و مولکولهاي سنگينتري که حاوي اورانيوم ??? هستند در پايين سيلندر انباشته شوند.

20060301142122centrifuge.jpg

اورانيوم ??? غني شده اي که از اين طريق بدست مي آيد سپس به داخل سانتريفوژ ديگري دميده ميشود تا درجه خلوص آن باز هم بالاتر رود. اين عمل بارها و بارها توسط سانتريفوژهاي متعددي که بطور سري به يکديگر متصل ميشوند تکرار ميشود تا جايي که اورانيوم ??? با درصد خلوص مورد نياز بدست آيد.



آنچه که پس از جدا سازي اورانيوم ??? باقي ميماند به نام اورانيوم خالي يا فقير شده شناخته ميشود که اساسا از اورانيوم ??? تشکيل يافته است. اورانيوم خالي فلز بسيار سنگيني است که اندکي خاصيت راديو اکتيويته دارد و از آن براي ساخت گلوله هاي توپ ضد زره پوش و اجزاي برخي جنگ افزار هاي ديگر از جمله منعکس کننده نوتروني در بمب اتمي استفاده ميشود.



يک شيوه ديگر غني سازي روشي موسوم به ديفيوژن يا روش انتشاري است.



دراين روش گاز هگزافلوئوريد اورانيوم به داخل ستونهايي که جدار آنها از اجسام متخلخل تشکيل شده دميده ميشود. سوراخهاي موجود در جسم متخلخل بايد قدري از قطر مولکول هگزافلوئوريد اورانيوم بزرگتر باشد.



در نتيجه اين کار مولکولهاي سبکتر حاوي اورانيوم ??? با سرعت بيشتري در اين ستونها منتشر شده و تفکيک ميشوند. اين روش غني سازي نيز بايد مانند روش سانتريفوژ بارها و باره تکرار شود.



راکتور هسته اي
راکتور هسته اي وسيله ايست که در آن فرايند شکافت هسته اي بصورت کنترل شده انجام ميگيرد. انرژي حرارتي بدست آمده از اين طريق را مي توان براي بخار کردن آب و به گردش درآوردن توربين هاي بخار ژنراتورهاي الکتريکي مورد استفاده قرار داد.



اورانيوم غني شده ، معمولا به صورت قرصهائي که سطح مقطعشان به اندازه يک سکه معمولي و ضخامتشان در حدود دو و نيم سانتيمتر است در راکتورها به مصرف ميرسند. اين قرصها روي هم قرار داده شده و ميله هايي را تشکيل ميدهند که به ميله سوخت موسوم است. ميله هاي سوخت سپس در بسته هاي چندتائي دسته بندي شده و تحت فشار و در محيطي عايقبندي شده نگهداري ميشوند.



در بسياري از نيروگاهها براي جلوگيري از گرم شدن بسته هاي سوخت در داخل راکتور، اين بسته ها را داخل آب سرد فرو مي برند. در نيروگاههاي ديگر براي خنک نگه داشتن هسته راکتور ، يعني جائي که فرايند شکافت هسته اي در آن رخ ميدهد ، از فلز مايع (سديم) يا گاز دي اکسيد کربن استفاده مي شود.




1- هسته راکتور
2-پمپ خنک کننده
3- ميله هاي سوخت
4- مولد بخار
5- هدايت بخار به داخل توربين مولد برق







براي توليد انرژي گرمائي از طريق فرايند شکافت هسته اي ، اورانيومي که در هسته راکتور قرار داده ميشود بايد از جرم بحراني بيشتر (فوق بحراني) باشد. يعني اورانيوم مورد استفاده بايد به حدي غني شده باشد که امکان آغاز يک واکنش زنجيره اي مداوم وجود داشته باشد.



براي تنظيم و کنترل فرايند شکافت هسته اي در يک راکتور از ميله هاي کنترلي که معمولا از جنس کادميوم است استفاده ميشود. اين ميله ها با جذب نوترونهاي آزاد در داخل راکتور از تسريع واکنشهاي زنجيره اي جلوگيري ميکند. زيرا با کاهش تعداد نوترونها ، تعداد واکنشهاي زنجيره اي نيز کاهش ميابد.



حدودا ??? نيروگاه هسته اي در سرتاسر جهان فعال هستند که تقريبا ?? درصد کل برق مصرفي در جهان را تامين ميکنند. از جمله کاربردهاي ديگر راکتورهاي هسته اي، توليد نيروي محرکه لازم براي جابجايي ناوها و زيردريايي هاي اتمي است.






20060224173747reactor.jpg

باز فراوري



براي بازيافت اورانيوم از سوخت هسته اي مصرف شده در راکتور از عمليات شيميايي موسوم به بازفراوري استفاده ميشود. در اين عمليات، ابتدا پوسته فلزي ميله هاي سوخت مصرف شده را جدا ميسازند و سپس آنها را در داخل اسيد نيتريک داغ حل ميکنند.
در نتيجه اين عمليات، ?% پلوتونيوم ، ?% مواد زائد به شدت راديو اکتيو و ??% اورانيوم بدست مي آيد که دوباره ميتوان آنرا در راکتور به مصرف رساند.



راکتورهاي نظامي اين کار را بطور بسيار موثرتري انجام ميدهند. راکتور و تاسيسات باز فراوري مورد نياز براي توليد پلوتونيوم را ميتوان بطور پنهاني در داخل ساختمانهاي معمولي جاسازي کرد. به همين دليل، توليد پلوتونيوم به اين طريق، براي هر کشوري که بخواهد بطور مخفيانه تسليحات اتمي توليد کند گزينه جذابي خواهد بود.



بمب پلوتونيومي
استفاده از پلوتونيوم به جاي اورانيوم در ساخت بمب اتمي مزاياي بسياري دارد. تنها چهار کيلوگرم پلوتونيوم براي ساخت بمب اتمي با قدرت انفجار ?? کيلو تن کافي است. در عين حال با تاسيسات بازفراوري نسبتا کوچکي ميتوان چيزي حدود ?? کيلوگرم پلوتونيوم در سال توليد کرد.



بمب پلوتونيومي

1- منبع يا مولد نوتروني
2- هسته پلوتونيومي
3- پوسته منعکس کننده (بريليوم)
4- ماده منفجره پرقدرت
5- چاشني انفجاري







کلاهک هسته اي شامل گوي پلوتونيومي است که اطراف آنرا پوسته اي موسوم به منعکس کننده نوتروني فرا گرفته است. اين پوسته که معمولا از ترکيب بريليوم و پلونيوم ساخته ميشود، نوترونهاي آزادي را که از فرايند شکافت هسته اي به بيرون ميگريزند، به داخل اين فرايند بازمي تاباند.



استفاده از منعکس کننده نوتروني عملا جرم بحراني را کاهش ميدهد و باعث ميشود که براي ايجاد واکنش زنجيره اي مداوم به پلوتونيوم کمتري نياز باشد.



براي کشور يا گروه تروريستي که بخواهد بمب اتمي بسازد، توليد پلوتونيوم با کمک راکتورهاي هسته اي غير نظامي از تهيه اورانيوم غني شده آسانتر خواهد بود. کارشناسان معتقدند که دانش و فناوري لازم براي طراحي و ساخت يک بمب پلوتونيومي ابتدائي، از دانش و فنآوري که حمله کنندگان با گاز اعصاب به شبکه متروي توکيو در سال ???? در اختيار داشتند پيشرفته تر نيست.



چنين بمب پلوتونيومي ميتواند با قدرتي معادل ??? تن تي ان تي منفجر شود، يعني ?? مرتبه قويتر از قدرتمندترين بمبگزاري تروريستي که تا کنون در جهان رخ داده است.

20060225142104bombpl.jpg

بمب اورانيومي



هدف طراحان بمبهاي اتمي ايجاد يک جرم فوق بحراني ( از اورانيوم يا پلوتونيوم) است که بتواند طي يک واکنش زنجيره اي مداوم و کنترل نشده، مقادير متنابهي انرژي حرارتي آزاد کند.



يکي از ساده ترين شيوه هاي ساخت بمب اتمي استفاده از طرحي موسوم به "تفنگي" است که در آن گلوله کوچکي از اورانيوم که از جرم بحراني کمتر بوده به سمت جرم بزرگتري از اورانيوم شليک ميشود بگونه اي که در اثر برخورد اين دو قطعه، جرم کلي فوق بحراني شده و باعث آغاز واکنش زنجيره اي و انفجار هسته اي ميشود.



کل اين فرايند در کسر کوچکي از ثانيه رخ ميدهد.



جهت توليد سوخت مورد نياز بمب اتمي، هگزا فلوئوريد اورانيوم غني شده را ابتدا به اکسيد اورانيوم و سپس به شمش فلزي اورانيوم تبديل ميکنند. انجام اين کار از طريق فرايندهاي شيميائي و مهندسي نسبتا ساده اي امکان پذير است.


20060301142747bomb.jpg

قدرت انفجار يک بمب اتمي معمولي حداکثر ?? کيلو تن است، اما با کمک روش خاصي که متکي بر مهار خصوصيات جوش يا گداز هسته اي است ميتوان قدرت بمب را افزايش داد.



در فرايند گداز هسته اي ، هسته هاي ايزوتوپهاي هيدروژن به يکديگر جوش خورده و هسته اتم هليوم را ايجاد ميکنند. اين فرايند هنگامي رخ ميدهد که هسته هاي اتمهاي هيدروژن در معرض گرما و فشار شديد قرار بگيرند. انفجار بمب اتمي گرما و فشار شديد مورد نياز براي آغاز اين فرايند را فراهم ميکند.



طي فرايند گداز هسته اي نوترونهاي بيشتري رها ميشوند که با تغذيه واکنش زنجيره اي، انفجار شديدتري را بدنبال مي آورند. اينگونه بمبهاي اتمي تقويت شده به بمبهاي هيدروژني يا بمبهاي اتمي حرارتي موسومند.
 
بالا