1- ماشالله در ایران همه حرفه ای هستن و فقط مربوط به این انجمن نیست . ضمنا کار حرفه ای از غیر حرفه ای با چشم غیر مسلح هم غیر قابل تشخیصه . حالا طرف در عنوان تاپیکش بنویسه "طراحی فوق پیشرفته با فناوری نانو" . وقتی طرح هاش چشم گیر نیست حالا رایگان هم که باشه به قول معروف مفتشم گرونه . هر کسی در انتخاب عنوان برای تاپیکش آزاده و بحث من هم این نیست اصلا .
صحبت های شما متین. اما مسئله اینجاست که طراحی حرفه ای از غیر حرفه ای رو معمولاض طراحان میفهمن و یک شخصی که صرفاً مصرف کنندست نمیدونه. یک مثال واستون میزنم.
طراح الف: یدونه عکس از اینترنت کش میره که قبلاً توسط یک طراح روش کلی کار شده. یدونه متن هم بهش اضافه میکنه و میده تحویل. مدت زمان اجرا کمتر از 5 دقیقه. نتیجه: زیبا چرا؟ چون کار طراحی که طرح اصلی رو زده زیبا بوده.
طراح ب: یک صفحه خالی توی فوتوشاپ، کارل و ... باز میکنه. چند ساعت وقت میذاره که با استفاده از ده - یکصد آیتم خود ساخته یک تم طراحی کنه ظرافت زیادی به کار میده و نتیجه میشه کار زیبا.
اینجا من مشتری فرق بین این دو کار رو نمیدونم، فقط میدونم اولی از من 5000 تومن خواسته، دومی پنجاه هزار. خب، ازونجایی که نمیدونم پس گرده چه اتفاقاتی افتاده تا طرح من حاضر شه میرم سراغ طراح اول.
عکس العمل ها:
طراح الف: خوشحال میشه و روزی چند تا ازین مشتری ها رو بدست میاره... این روند رو همینطور تا زمانی که مشتریان میطلبند ادامه میده.
طراح ب: یه مدت طولانی مشتریاش بسیار کم میشن تا جایی که تصمیم میگیره قیمتش رو کاهش بده، اما تا چه حد؟ قائدتاً قابل رقابت با طراح الف. یعنی یک دهم. خب، چه مقدار زمان باید گذاشت روی طراحی 5000 تومنی؟ چندین ساعت؟ قاعدتاً نه. یا اونم کارهای کیفیت پایین و تکراری و "دزدی" هنری ارائه خواهد داد یا تصمیم میگیره طراحی نکنه.
اینطور در واقع به افول هنر گرافیکی منحصر صدمه میزنیم و راز بقایی خواهد شد از تلاش ده ها هنرمند که ممکنه توی شکار اندک مشتریان با ارزشی که باقی مونده حتی ده درصدشون نتونن توی این شرایط بقا پیدا کنن و ... حال ممکنه بگید خب، اگه عرضه داشته باشند بازاریابی میکنند و غیره. اینجا صحبت ما طراحی آنلاین هست. نتیجه میشه اینکه من مشتری بعد از دو سه سال وقتی میام توی اینترنت دنبال یک کار منحصر به فرد میگردم با همین حرفه ای های اینترنتی که همه کپی پیست همدیگن روبرو میشم و چه بسا جستجوم واسه یک طراح واقعاً حرفه ای به نتیجه ای نرسه. نتیجه میشه اینکه وقتی به مشتری میگی طراحی این لوگوت میشه یک میلیون و دویست هزارتومن سرش سوت میکشه چون دیده همه میگن 10 تومن تا 50 تومن. آمادگیشو نداره، از قبل واسه این قیمت برنامه ریزی نکرده در حالی که میتونست موضوع خیلی متفاوت باشه.
توی صنف های مختلف بازارشکنی با برخوردی شدیدتر از گرانفروشی مواجه خواهد شد، دلیلش هم همین مسئله هست.
و نکته دوم انتخاب اسم حرفه ایه که صحبت شد. من به عنوان مشتری وارد این بخش میشم و با 20 تا عنوان که 18 تاشون حرفه ای هستند مواجه میشم. اولی رو چک میکنم و به دلم نمیشینه. دومی رو هم بررسی میکنم و خوشم نمیاد، سومی و چهارمی و پنجمی هم به همین منوال. نا امید میشم و دنبال یه سایت دیگه میگردم. در حالی که ممکنه عنوان هفدهم واقعاً کارهای فوق العاده ای داشته باشه که به علت لوث شدن عنوان حرفه ای و نا امید کردن من بازدید کننده بدون اینکه دیده بشه ازش خواهم گذشت.
متاسفانه نتیجه شده اینکه همه حرفه این، از بالا نگاه به جامعه طراحان میکنی، میبینی بین هر ده طراح واقعی، هزاران مجری طراح نما وجود دارن که خیلیاشون قدرت اجرایی بالایی هم ندارن و استاندارد طراحی در اذهان عمومی پایینه.
درسته که هدف شما از زدن این تاپیک مسئله نقد برخی از دوستان بود، اما خب، جایی شد واسه انتقادات باقی دوستان از "نکات دیگری" که از دیدگاه اونها هم ضعف به حساب میاد. و اینجا مطرح میکنن که اسپم نشه چند تاپیک انتقادی با هم زده بشن.