• پایان فعالیت بخشهای انجمن: امکان ایجاد موضوع یا نوشته جدید برای عموم کاربران غیرفعال شده است

کتابناک تعطیل شد!

naderfar

Registered User
تاریخ عضویت
8 جولای 2011
نوشته‌ها
528
لایک‌ها
134
محل سکونت
Tehran
اینم کل داستان بسته شدن کتابناک
نقل قول از مدیر سایت کتابناک


پرده اول!

آقای مسعود مهرابی، نويسنده، روزنامه نگار، طراح، كاريكاتوريست، صاحب امتياز و مدير مسئول ماهنامه فيلم و فصلنامه Film International، به خاطر کتابی از ایشان با عنوان «تاریخ سینمای ایران، از آغاز تا سال 1357» که توسط یکی از کاربران کتابناک آپلود شده بود از من، حمید مدنی، بعنوان مسئول سایت کتابناک، تحت عنوان «نشر اثر غیر بدون اجازه» شکایت کرده اند.

کتاب «تاریخ سینمای ایران، از آغاز تا سال 1357»
چاپ اول: 1363
شمارگان چاپ 1383 (نشر پیکان): 2000
قیمت پشت جلد: 6500 تومان

من بارها از آقای مهرابی بخاطر آنچه روی داده عذرخواهی نموده و آمادگی خود را جهت جبران آن، بگونه ای که در توانم باشد اعلام کرده ام، اما نتوانستم ایشان و بازپرس پرونده را اقناع کنم که کتابناک یک شبکه اجتماعی است و مسئولیت سوء استفاده از خدمات آن برعهده شخص خاطی میباشد، نه مدیر سایت؛ و مسئولیت حقوقی مدیر سرویس در چارچوب قوانین جرایم رایانه ای در حد حفط ادله و ارایه داده ها به مراجع قانونی است. آیا بخاطر مزاحمت تلفنی یک مشترک مخابرات، رئیس شرکت مخابرات که فراهم آورنده خدمات است را مقصر میدانند؟

علی ایحال شعبه دوازده بازپرسی دادسرای فرهنگ و رسانه من را مجرم شناخته و با صدور قرار مجرميت و كيفرخواست، پرونده را جهت ادامه مراحل رسيدگی قضايی به دادگاه ارسال كرده است.
گفتنی است در مدت 2 ماه که شاکی پرونده از وجود کتاب فوق الذکر در سایت مطلع بوده اند، از گزارش آن خودداری نموده اند که این موجب تداوم وقوع جرم شده است. همچنین اثر ایشان در تاریخ 6 ژوئن 2010 توسط کاربر کتابناک آپلود شده درحالی که پیش از 5 جولای 2009، یک سال قبل از آن، بصورت غیرقانونی اسکن و توسط یک وبلاگ منتشر شده است.

آقای مهرابی شخصی شناخته شده و محترم هستند و آنچنانکه از خودزیستنامه موجود در وب سایتشان برمی آید، عمر خود را صرف هنر کرده اند. اکنون نیز بخاطر دلمشغولی در خطر بودن صنعت نشر و زیان مولفان کشور، نسبت به طرح این شکایت اقدام نموده اند، اما متاسفانه آنطور که بنده متوجه شده ام تصور ایشان از سایتداری در ایران، شغلی است سودده و درآمدزا؛ و بنده را فردی میدانند که با پایمال کردن حقوق نویسندگان به درآمد رسیده ام.

اهل فن نیک میدانند که واقعیت عمیقا متفاوت است. جز معدودی از سایتهای دولتی و یا بسیار پربازدید و برتر در ایران که عمدتا خبری هستند، ما باقی وب مسترها برای پایدار ماندن سایتشان، گذشته از صرف زمان بسیار، مجبور به هزینه کردن شخصی هستند. این موضوع برای بسیاری، خصوصا افراد باتجربه تر غیرقابل باور است که شخصی بابت کاری که کمترین درآمدی ندارد زمان صرف کند.

پس از تلاش برای جلب رضایت، جناب مهرابی پذیرفتند که با سه شرط زیر شکایت خود را پس بگیرند:
1- اصلاح سایت (حذف کتابهایی که حقوق مولف آنها درنظر گرفته نشده است)
2- خرید یک هزار کتاب از نشر پیکان (ناشر کتاب مورد بحث) و اهداء آن به کتابخانه های عمومی کشور. با این شرط که موضوع کتابها در رابطه با سینما و قیمتشان حدود 8 هزار تومان باشد.
3- پرداخت حق الوکاله وکیل ایشان (آخرین اطلاع بنده مبلغ یک میلیون و دویست هزار تومان است)

اصلاح سایت را در اولین روز دیدار با وکیل آقای مهرابی، و پیش از مطرح شدن شروط فوق، با بستن موقت سایت آغاز کرده ام اما علیرغم سخاوتمندانه بودن پیشنهاد ایشان، متاسفانه پرداخت چنین مبلغی از توان من خارج است.

در پایان ضمن تکرار درخواست مساعدت از جانب آقای مسعود مهرابی، از شما دوستان گرامی که در طول این مدت، پیگیر وضعیت من و نگران آینده کتابناک بوده اید سپاسگذارم و بخاطر مشکلات پیش آمده عذرخواهی میکنم. با توجه به این قلمفرسایی امیدوارم دوستانی که آشنا به مسایل حقوقی هستند و همچنین کارشناسان حقوقی، ضمن بررسی حقوقی مساله، من را راهنمایی کنند.

2.

برداشته شدن امکان دانلود کتاب

بسط یافتن اینترنت و آنچه پیشرفت روزافزون تکنولوژی به ارمغان میآورد در تمامی جنبههای زندگیما، گاه موجب به چالش کشیدن هنجارهای دنیای کهن میشود. بدون تردید در دنیای مدرن، نوشتار، موسیقی، فیلم و دیگر آفرینههای انسان هویت پیشین خود را از دست داده و آنچنان که به تجربه ثابت شده، مبارزه برای حفظ قواعد گذشته بیفایده است.

کاربر امروز از فناوری در اختیارش توقعاتی دارد؛ بعنوان مثال نمیتوان با وجود انواع پخشکنندهای موسیقی، نوار کاست به او داد و انتظار تخطی وی از معیارهایمان را نداشت. شوربختانه در جهانی که تولیدکنندگان برای تولید دستگاههای کتابخوان رقابت میکنند ما نه تنها نقشی در انواع اختراعات و خلاقیتهایی مانند جوهر الکترونیکی نداریم، بلکه با خودداری از انتشار قانونی کتابهای الکترونیکی، در بهره برداری از این فناوریها نیز عاجزیم. تغییرات دنیای نوین ناشران کشورهای توسعه یافته را واداشته تا دست به تغییراتی جدی در نحوه کار خود بزنند و این موجب تحولی عظیم در صنعت نشر بوده است تا جایی که شاهدیم در سالهای گذشته کتابهای کاغذی، رفته رفته جای خود را به دستگاههای کتابخوان و کتابهای الکترونیکی دادهاند و جسورانه نیست اگر بگوییم آینده سبزی در پیش روی داریم که درختی برای نوشتن قطع نخواهد شد. هرچند تمام آنچه گفته شد توجیه قابل قبولی برای درنوردیدن مرزهای اخلاق و حقوق نیست.

ما به منظور استفاده بیشتر و هرچه راحتتر کاربران ایرانی از کتابهای الکترونیکی اقدام به راه اندازی کتابخانه الکترونیکی کتابناک نمودیم تا همگان بتوانند کتابهایشان را با دیگران به اشتراک گذاشته، در مورد آنها به تبادل نظر پرداخته و از دانش و تجربه یکدیگر بهرهمند شوند. این ایده اما دارای معایبی بود که نمیتوان به سادگی از آنها چشم پوشی کرد که مهمترین آن احتمال رعایت نشدن حقوق پدیدآورنده آثار است. به منظور برطرف کردن این مشکل برای ما بعنوان ایجاد کنندگان این وبگاه دو راه حل وجود داشت، نخست نادیده گرفتن این حقوق و شانه خالی کردن از بار مسئولیت با عدم ثبت کتابناک در پایگاه ساماندهی وزارت ارشاد و پنهان نگاه داشتن هویت گردانندگان کتابناک، دوم، قبول مسئولیتمان در قبال پدیدآورندگان و ناشران آثار و فعالیت در چهارچوب معیارها و قوانین جمهوری اسلامی ایران.

آنچنانکه که میدانید صنعت نشر کشور در وضعیت مساعدی به سر نمیبرد و دانلود کتابها بدون رعایت این نکته باعث تضعیف بیشتر این صنعت خواهد شد. نویسندهای که وقت خود را صرف نوشتن یک کتاب و مدتها برای انتشار آن تلاش میکند اگر با استقبال در بازار مواجه نشود، احتمالا دیگر عمر خود را صرف نوشتن نخواهند کرد و مطمئنا این به سود هیچکس نیست؛ از این رو ما گزینه دوم را انتخاب کرده و همواره با برقراری رابطه نزدیک و دوستانه با مولفان در جهت حفظ حقوق آنها تلاش نمودهایم. اکنون نیز این روند را ادامه خواهیم داد، با این تفاوت که در گذشته پیشفرض ما در مورد کتابهای بارگذاری شده توسط کاربران، آزاد بودن حقتکثیر و یا اجازه آنها از پدیدآورنده اثر بود. اما اکنون با توجه به مشکل حقوقی روی داده، ناچار به تغییر روند تایید کتابها به گونهای شدیم که تا زمان مشخص نشدن وضعیت حق نشر کتاب امکان دانلود آن وجود نداشته باشد؛ تا بدین ترتیب ضمن حفظ سایتی که با کمک شما به وجود آوردهایم، حقوق مولف و صاحبان اثر نیز رعایت شود.

گفتنی است درحال حاضر، امکان دانلود کتابها برداشته شده است تا به مرور وضعیت حق تکثیر هرکدام از آثار موجود بررسی و سایت از کتابهایی که احتمالا بدون درنظر گرفتن حق پدیدآورنده و یا ناشر بازنشر شدهاند پالایش شود. با توجه به تعداد زیاد کتابها طبیعی است که انجام فرایند فوق الذکر، زمانبر باشد. از این بابت از شما عذرخواهی میکنیم.

لطفا پیشنهادات خود را با ما درمیان بگذارید، اکنون بیش از همیشه به همفکری شما نیازمندیم.


3.

درباره مقاله روزنامه همشهری

روزنامه همشهری، امروز، شنبه ۲۲ مرداد ۱۳۹۰، در مقالهای به موضوع قرار دادن متن کامل کتابها برای دانلود در فضای اینترنت و مشکلاتی که برای نویسندهها، ناشران و کتابفروشها به وجود میآورد پرداخته است.

آقای مسعود مهرابی در گفتگو با خبرنگار این روزنامه میگوید:
«اگر بخواهم در این زمینه مثالی بزنم باید به کتاب «تاریخ سینمای ایران از آغاز تا 1357» اشاره کنم که چاپ اولش در سال 1363 منتشر شد و در سال 1384 به چاپ دهم رسید. یعنی هر 2سال یکبار تجدید چاپ شد. آقای علی علمی، ناشر این کتاب در نشر پیکان حدس میزد این کتاب حداکثر در مدت 3سال تمام و نایاب شود. اما این اتفاق در عرض 5سال رخ داد.»

آنچنانکه پیشتر نوشتم، خطای کاربر سایت کتابناک در قرار دادن کتاب «تاریخ سینمای ایران» در تاریخ 16 خرداد 1389 روی داده است. بنابراین در سال 1384 که به گفته آقای مهرابی کتاب ایشان به چاپ دهم رسیده تا سال 1387 که پایان بازه پیشبینی شده برای نایاب شدن آن در بازار بوده است، این اثر نه در سایت کتابناک معرفی و نه در دیگر سایتهای اینترنتی منتشر گردیده است. به نظر میرسد یا حدس آقای علی علمی درباره فروش این کتاب با واقعیت تفاوت دارد و یا علت واقعی فروش نرفتن چاپ دهم این کتاب، چیز دیگری است.

هرچند در این مقاله از سایت کتابناک نامی برده نشده، اما لازم میدانم کلیه موارد مطرح شده درباره سوء نیت گردانندگان سایت، بهره برداری مادی، فروش اطلاعات ایمیل اعضا و .. را قاطعانه رد کنم.
در دومین سالی هستیم که حاضر به پذیرش آگهی در کتابناک شدهام؛ آن هم به دلیل افزوده شدن بر بار سرور و بالا رفتن هزینه نگهداری سایت تا جایی که از عهده پرداخت آن برنیامدم، چرا که منبع درآمدی ندارم و برای پرداخت هزینه دانشگاه نیز محتاج خانواده هستم. با این بوجود در کتابناک نه کتابی فروختنهام، نه حق عضویتی گرفتهام، نه دست به اقدام شرمآور فروش ایمیل اعضا زدهام و نه آنطور که در متن مقاله آمده «کالاهای غیر فرهنگی» و نه حتی «فرهنگی» فروختهام.


4.

خواهش از دوستان کتابناکیخواهش میکنم از ارسال ایمیل به جناب مهرابی خودداری کنید، ایشان از پیامهای بعضا توهین آمیز افرادی که ادعای حمایت از کتابناک را داشتند دلخور هستند. برای من هم بهتر است که روند دادرسی در فضایی عقلایی باشد تا احساسی.

توجه کنید این حق آقای مهرابی است که در پی احقاق حقوق مادی و معنوی اثر خود باشند و در این مسیر سعه صدر خود را با شکیبایی برای پایان یافتن امتحانات من، پذیرفتن گفتگو علیرغم حضور سرزده بنده در دفترشان و شرط اهداء کتاب به کتابخانههای عمومی برای اعلام رضایت، ثابت نمودهاند.

همچنان به راهنمایی دوستانی که آشنا به مسایل حقوقی هستند نیازمندم، چرا که در صورت ناتوانی در پرداخت هزینه لازم برای برآورده کردن شروط آقای مهرابی، ناچار به تن دادن به ادامه مراحل دادرسی هستم.

سید حمید مدنی

5. (و اما آخر)

سایت از دسترس خارج است
متاسفیم؛ دیگر قادر به ادامه سرویس‌دهی نیستیم.
برای رسیدگی به مشکلات احتمالی پیشین لطفا با نشانی ایمیل زیر تماس بگیرید:
Sorry! Due to recent circumstances this site is closed.
-مشکل چیست؟ آیا این وضعیت موقت است؟
کنترل تمام آنچه توسط بیش از دویست و پنجاه هزار عضو کتابناک انتشار می‌یافت و تقبل تبعات قانونی محتوی غیرمجاز انتشار یافته توسط کاربران از عهده ما خارج است؛ و با توجه به مجموعه مشکلات روی داده، تنها چاره را در پایان دادن به کار این سایت یافته‌ایم.
-حساب کاربری و کتاب‌های آپلود شده توسط من چه خواهد شد؟
تمامی اطلاعات حساب کاربری شما به شیوه‌ای امن امحا خواهد شد. اگر به یک یا چند کتاب الکترونیکی آپلود شده توسط خود نیاز دارید، تا مدت زمان محدودی می‌توانید توسط تماس با ما آن‌را دریافت نمایید.
-شما این سایت را ایجاد کرده‌اید اما محتوی کتابناک توسط اعضا ایجاد شده است و شما حق نابود کردن آن‌را ندارید.
ما تمام تلاشمان را برای حفظ کتابناک انجام داده‌ایم، با این وجود به خاطر ناتوانیمان بی‌نهایت متأسف و شرمساریم؛ اما اگر فکر می‌کنید که برخلاف ما، شما قادر به نگاهداشت این سایت هستید با ما تماس بگیرید.
 

irwebnews

Registered User
تاریخ عضویت
21 جولای 2011
نوشته‌ها
226
لایک‌ها
44
محل سکونت
Nowshahr

naderfar

Registered User
تاریخ عضویت
8 جولای 2011
نوشته‌ها
528
لایک‌ها
134
محل سکونت
Tehran
متاسفانه کسی نیست از مدیرای وبسایتها دفاع کنه. دم به دقیقه فیلتر!
 

matgogoia

همکار بازنشسته
تاریخ عضویت
10 نوامبر 2009
نوشته‌ها
1,719
لایک‌ها
4,006
سن
44
محل سکونت
Village
جدا ناراحت شدم از این بابت - سایت بسیار خوب و مفیدی بود
 

Damn

Registered User
تاریخ عضویت
8 سپتامبر 2007
نوشته‌ها
3,428
لایک‌ها
630
محل سکونت
In Lousy time
سایت به این خوبی
حالا اگر پو رن بود هیچ کاری نداشتن
فکر کنم همه ماها بارها بهش سر زدیم
واقعیت موضوع هم کاملا مشخصه
مسئولیتی بر عهده مدیر سایت نیست
من بارها دیده بودم کتاب هایی رو به همین دلیل حذف کرده
من فکر میکنم خود این یارو نویسنده که انقدر هم بیشعور بوده که توانایی تشخیص این مسایل رو نداشته برداشته کتابش اپ کرده تا برای کتابش حاشیه درست کنه بو قولی اسم بترکونه
آدم های حقیر برای مطرح کردن خودشون دست بهر کاری میزنن
با این روحیات این یارو من اصلا بعید میدونم نویسنده هم بوده باشه
احتمالا چون قوانین ایران بسیار قشنگ هست برداشته یه سری کتاب رو با هم قاطی کرده یه کتاب تفت داده و به اسم خودش داده بیرون
کاری که الان خیلی از نویسنده های کتاب و سایت و وبلاگ و .. میکنن
خاک بر سر این پلیس و قانونی که هنوز نمیتونه این موضوع به این واضی را تشخیص بده
ما هنوز یه قانون به روز نداریم
بنده خدا عجب مثال قشنگی هم زده ( مخابرات )
در نهایت تف !
 

naderfar

Registered User
تاریخ عضویت
8 جولای 2011
نوشته‌ها
528
لایک‌ها
134
محل سکونت
Tehran
کسی می دونه این سایت کتابناک از چه اسکریپتی استفاده شده؟ یا برنامه نویسی شده!؟

Powered by Our Love
 

Tiva

Registered User
تاریخ عضویت
6 آپریل 2005
نوشته‌ها
711
لایک‌ها
113
واقعا متاسفم. حداقل اون آقای که شکایت کرده اند می تونستند قضیه رو جوری به مصالحه بکشونند که به تعطیلی این وب سایت دچار نشه.
برای اینکه این وب سایت به این درجه برسه، سالها زحمت کشیده شده و هیچ قانونی هم حمایت نکرده ازش ولی برای نابود کردنش قانون کاملا حمایت کرده ازش!
خیلی راحت میشد که کتاب از روی سایت حذف بشه و قضیه هم خاتمه پیدا کنه. اطلاعات و آی پی کاربر خاطی هم به پلیس فتا گزارش بشه تا پیگیری بشه. به همین راحتی !
 

irwebnews

Registered User
تاریخ عضویت
21 جولای 2011
نوشته‌ها
226
لایک‌ها
44
محل سکونت
Nowshahr
واقعا متاسفم. حداقل اون آقای که شکایت کرده اند می تونستند قضیه رو جوری به مصالحه بکشونند که به تعطیلی این وب سایت دچار نشه.
برای اینکه این وب سایت به این درجه برسه، سالها زحمت کشیده شده و هیچ قانونی هم حمایت نکرده ازش ولی برای نابود کردنش قانون کاملا حمایت کرده ازش!
خیلی راحت میشد که کتاب از روی سایت حذف بشه و قضیه هم خاتمه پیدا کنه. اطلاعات و آی پی کاربر خاطی هم به پلیس فتا گزارش بشه تا پیگیری بشه. به همین راحتی !

کسی نگفت وبسایت رو تعطیل کنند. جریمه شدند و برای جلوگیری از اینکه مجددا توسط دیگر نویسندگان ازشون شکایت بشه. سایت رو تعطیل کردند...
 

TinySkin

Registered User
تاریخ عضویت
17 می 2009
نوشته‌ها
1,305
لایک‌ها
45
محل سکونت
تهران
قضیه این کادر خالی که کنارش زده تومان چیه؟

قضیه اون کادر اینه بالاش نوشته هدف یعنی اون مبلغی که جریمه شدن و کاربرا حتی اگر کم میتونن مبلغ بنویسن توی اون کادر و آنلاین به حسابشون واریز کنن تا بتونن مبلغ جریمه رو بپردازند
 

Tiva

Registered User
تاریخ عضویت
6 آپریل 2005
نوشته‌ها
711
لایک‌ها
113
کسی نگفت وبسایت رو تعطیل کنند. جریمه شدند و برای جلوگیری از اینکه مجددا توسط دیگر نویسندگان ازشون شکایت بشه. سایت رو تعطیل کردند...

وقتی به صورت نادرست با حمایت قانون به شخصی که گناهی مرتکب نشده، فشار حقوقی وارد بشه، بسته شدن سایت رو دیگه نمیشه تصمیم شخصی دونست. اونم سایتی که بدون هیچ حمایتی تا اینجا خودش رو بالا کشیده.
 

King Cyrus

Registered User
تاریخ عضویت
24 جولای 2008
نوشته‌ها
852
لایک‌ها
21
محل سکونت
ایرانِ ویران
پس از تلاش برای جلب رضایت، جناب مهرابی پذیرفتند که با سه شرط زیر شکایت خود را پس بگیرند:
1- اصلاح سایت (حذف کتابهایی که حقوق مولف آنها درنظر گرفته نشده است)
2- خرید یک هزار کتاب از نشر پیکان (ناشر کتاب مورد بحث) و اهداء آن به کتابخانه های عمومی کشور. با این شرط که موضوع کتابها در رابطه با سینما و قیمتشان حدود 8 هزار تومان باشد.
3- پرداخت حق الوکاله وکیل ایشان (آخرین اطلاع بنده مبلغ یک میلیون و دویست هزار تومان است)
‌این آقای مسعود مهرابی چه شروط جالبی گذاشته‌است، به‌ویژه شرط دوم (گمان می‌برم همان کتاب خودشان دراصل منظورشان بوده‌است)!
به‌راستی که مایهٔ اندوه است که یک وب‌گاه مفید چنین سرانجامی داشته‌باشد.
 

ftec

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
17 می 2011
نوشته‌ها
1,436
لایک‌ها
388
محل سکونت
تنها شهر ایران، تهران
شما چرا اینجوری برخورد میکنید ؟ :blink: ، خب بیچاره رفته شکایت کرده حقشو گرفته ! . مثالی هم که صاحب سایته زده - مخابرات- چرت گفته . مخابرات یه سرویسی میده ، 99 درصد درست استفاده میکنن 1 درصد مزاحم میشن. سایت این یارو 99 درصد کتاباش دزدی بود، خودشم 100 درصد میدونسته که کتابای آپلود شده کپی رایت دارن .اکثرشم خودش آپلود کرده . خوبه والا منم برم دزدی کنم ، بعدشم مال دزدی رو خیرات کنم ، کلی طرفدار پیدا میکنم:rolleyes:
 

Topolinoo

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
14 جولای 2010
نوشته‌ها
263
لایک‌ها
35


از قرار تمام مبلغ پرداخت شده، حالا باید ببینیم سایت برمی گرده یا نه؟
 
بالا