برگزیده های پرشین تولز

کدام استراتژی بازاریابی ؟ رقیب گرایی یا مشتری مداری؟

alijah.sh

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
18 ژوئن 2015
نوشته‌ها
31
لایک‌ها
4
مقدمه : گاهی شرکت ها تمام سعی و تلاش خود را در استراتژی بازاریابی ، بر آنچه مشتریان می خواهند متمرکز می کنند، بدون آنکه به رقیب گرایی توجه کنند و زمانی آنها تنها راه پیروزی نام تجاریشان را در نبرد بر قیمت کمتر تعریف می کنند. از دیدگاه آقای آل ریز متفکر بزرگ بازاریابی و برندسازی شاید این راه حل ها توفیقاتی را حاصل کند اما این روش ها نمی تواند راه حل مناسبی برای ***** در بازار باشد. آقای ریز متفاوت بودن و رصد رقبا ( یا همان رقیب گرایی ) را راه حلی برای تسلط بر بازار می داند. مقاله ای از او را در این زمینه مطالعه بفرمایید.
علیجاه شهربانویی مشاور بازاریابی و تبلیغات، مدیر عامل آژانس تبلیغاتی سان
عضو هیات علمی و مدرس دپارتمان تبلیغات مدرسه کسب و کار بن ژیوار

مشتری مدار بودن بهترین استراتژی بازاریابی نیست.(تمرکز بر رقابت و انجام کاری متفاوت)
در بازاریابی چه چیزی امروز برنده است؟ عقل سالم و یک کارشناس می گوید “مشتری مداری.”
“به مشتری بپیوندید و رفتارش یا محل خریدش و چرخه زندگی اش را تحت نظر بگیرید.” چه کسی می تواند با آن مخالفت کند؟ من!
در سال ۲۰۰۹ میلادی، ما همکاریمان را با شرکت اتومبیل سازی Great Wall Motor در چین آغاز کردیم. در آن زمان کمپانی، کامیون، سدان(sedans)، مینی ون و اس یو وی(SUV) تولید می کرد و آنها را تحت نام ۹ برند به بازار عرضه می کرد: Coolbear, Deer, Florid, Haval, Lingao, Peri, Sailing, Socool Wangled.
بنابراین ما چه توصیه ای کردیم؟ ما توصیه کردیم که کمپانی روی برند Haval که یک ماشین SUV است تمرکز کند. چرا SUV؟ چون تحقیقات کمپانی نشان می داد که مشتریان چینی به خاطر اینکه خودروهای سدان را پرستیژی تر می دانند، آن را ترجیح می دهند. به عبارت دیگر چینی ها فکر می کردند که خودروهای SUV ، ماشین های نقلیه عمومی هستند که جایگاه اجتماعی مناسبی ندارند.
پس ما فکر کردیم که ۲۸ کمپانی دیگر چینی بر روی تولید ماشین سدان تمرکز خواهند کرد. زیرا آنها به نظر مشتری و آنچه آنها می خواستند متمایل شده بودند. در حقیقت آنها فضای تولید ماشین های SUV را برای تسلط شرکت Great Wall Motor فراهم ساخته بودند.
پس نتیجه رقیب گرایی به جای مشتری گرایی آن شد که کمپانی Great Wall Motor تبدیل به بزرگترین و پرسود ترین کمپانی خودروسازی چین شد.

GreatWallMotors-X2404WD-2.jpg

استراتژی بازاریابی شرکت اتومبیل سازی Great Wall Motor تمرکز بر رقبا یا رقیب گرایی به جای مشتری مداری بود.

مشتریان چه می خواهد؟
اگر از مشتریان سوال کنید که چه می خواهند، آنها معمولا می گویند از برندهایی که می خرند خوشحالند. اما دوست دارند که چیزی بخرند که بهتر و ارزان تر باشد. و به همین دلیل است که کمپانی ها میلیاردها دلار خرج تحقیق و توسعه برای برنامه های جایگزین می کنند تا محصولات و خدمات بهتر را توسعه دهند.
مگر اینکه برند **** بازار باشد که به تبلیغات ایمان نداشته باشد. اما این چگونه ممکن است؟ اگر برند واقعا بهتر باشد، آنگاه **** بازار خواهد بود.
آیا برند بهتر در بازار پیروز نمی شود؟
از قضا این چیزی است که مدیریت نیز به آن اعتقاد دارد : ” محصول بهتر در بازار پیروز است. از این رو بر تحقیق و توسعه تاکید دارند.

ادامه مطلب کدام استراتژی بازاریابی ؟ رقیب گرایی یا مشتری مداری را از لینک منبع مطالعه بفرمایید.
 
بالا