Wiseman
مدیر بازنشسته
به نظر ه شما درسته که برای هر عکس / مطلب ه جالبی یه تاپیک باز کرد ؟دوست من چه ربطی به تیونینگ داره
آخه بی ربط چرا ایراد میگیرید؟
دوست عزیز عکس جالبی بود باز ایز این کارا بکنی خوشحال میشیم
اگر میشه که بسم الله ...
به نظر ه شما درسته که برای هر عکس / مطلب ه جالبی یه تاپیک باز کرد ؟دوست من چه ربطی به تیونینگ داره
آخه بی ربط چرا ایراد میگیرید؟
دوست عزیز عکس جالبی بود باز ایز این کارا بکنی خوشحال میشیم
به نظر من اینجا باید باشه...به نظر ه شما درسته که برای هر عکس / مطلب ه جالبی یه تاپیک باز کرد ؟
اگر میشه که بسم الله ...
همش برای ما که فیل / تر هست لینک ها....آقا حال داشتید اینا رو هم از BBC بخونید، خیلی جالبه: به تاریخ خبرها هم دقت کنید!
(چه حوصله ای داشتم من!!! )
- پيکان در معرض تهديد
- پيکان، موتور پرتوان رويای ايرانيانپيکان در معرض تهديد
'خودرو ملی' سمند ساخت ايران خودرو ممکن است جانشين پيکان شود
با ظهور اتومبيل جديدی در عرصه توليدات خودرو در ايران، ممکن است اتومبيل پيکان به زودی صحنه را ترک کند.
شرکت ايران خودرو، سازنده پيکان، در صدد نوسازی تجهيزات و عرضه گسترده اتومبيل جديدی به بازار است.
ايران خودرو با نام ايران ناسيونال در دهه 1960 تاسيس شد و در حال حاضر هم بزرگترين شرکت خودروسازی ايران و خاورميانه است اين شرکت، که در دهه 1960، با نام ايران ناسيونال تاسيس شد و بعد از سال 1979 در مالکيت دولت قرار گرفت، بزرگ ترين سازنده خودرو درايران و بزرگ ترين توليد کننده اتومبيل در خاورميانه است.
نوسازی تجهيزات اين شرکت ممکن است به معنی برچيده شدن خط توليد پيکان باشد که، مانند بخش بزرگی از اقتصاد و صنايع ايران، همچنان در دهه های گذشته در جای می زند.
توليد پيکان، با استفاده از وسايل چهل سال پيش، در مقايسه با روش های امروزی توليد اتومبيل در جهان، به گونه ای باورنکردنی ناکارآمد است.
با اينهمه، خريداران پيکان ناگزير هستند مدت ها در انتظار دريافت اين اتومبيل باشند.
تکنولوژی جديد
کارخانه ايران خودرو، واقع در منطقه ای که زمانی خارج از شهر تهران تلقی می شد، حدود 17000 نفر را در استخدام خود دارد.
يکی از مسوولات بخش صادرات شرکت ايران خودرو گفته است که اخيرا اين شرکت به گونه ای اساسی متحول شده است.
به گفته ايران خودرو کارگران نسبت به نوسازی خط توليد اعتراضی ندارند به گفته وی، شرکت در صدد بوده است فناوری جديد و استفاده از روبوت را جانشين روش های قديمی و نا کارآمد توليد کند.
قرار است در يکی دو سال آينده، تمامی خطوط توليد ايران خودرو خودکار شود.
با اينهمه، به گفته مسوولين شرکت، کارگران نسبت به نوسازی خط توليد - که می تواند باعث کاهش تعداد کارگران شود - اعتراضی ندارند.
يکی از مديران ايران خودرو گفته است که کارگران بر اين امر وقوف دارند که برای حضور در بازارهای خارجی، لازم است خط توليد شرکت با معيارهای بين المللی سازگار باشد.
همچنين، شرکت معتقد است که با بهبود روش توليد، بر مقدار محصولات ايران خودرو افزوده می شود و اين به نوبه خود مستلزم استفاده از نيروی کار بيشتری است.
رقابت نيست
ايران خوردرو، و ساير توليد کنندگان اتومبيل در ايران، پشت حصار مرتفع حمايت های گمرکی توانسته اند بازار داخلی را در دست بگيرند و برآن مسلط شوند.
واردات خودرو در ايران با تعرفه های بسيار سنگين - حداقل 200 درصد - و انواع محدوديت های ديگر مواجه است.
ايران خوردرو، و ساير توليد کنندگان اتومبيل در ايران، پشت حصار مرتفع حمايت های گمرکی توانسته اند بازار داخلی را در دست بگيرند در صورتی که قرار باشد کيفيت محصولات ايرانی به حد مشابه خارجی ارتقا يابد، لازم است اين نوع حمايت های گسترده به نحوی کاهش يابد و توليدات داخلی ناگزير شوند در برابر محصولات خارجی به رقابت بپردازند.
بخصوص، اگر ايران بتواند سرانجام به عضويت سازمان تجارت جهانی در آيد، ادامه حمايت نامحدود از محصولات داخلی ناممکن خواهد بود.
در چنين وضعيتی، کارآيی خط توليد داخلی بايد به نحوی بهبود پذيرد که بتواند محصولاتی را با قيمت رقابتی روانه بازار داخلی کند.
ورود به بازار جهانی
اما مهمتر اينکه بهبود کيفيت و رقابتی بودن بهای خودرو ساخت داخل برای ورود به بازارهای جهانی نيز ضرورت دارد.
ايران خودرو در نظر داشته است محصولات خود را به ساير کشورها، جمهوری های شوروی سابق و برخی کشورهای عربی، صادر کند.
ايران خودرو بهبود کيفيت و ورود به بازارهای خارجی را در نظر دارد اخيرا، نظر شرکت متوجه بازارهای اروپايی و آفريقايی به عنوان خريداران آينده محصولات شده است.
چنين طرح هايی بسيار جاه طلبانه است، زيرا برای بيش از بيست سال گذشته، ايران خودرو در کشوری فعاليت داشته که کمابيش از اقتصاد جهانی جدا مانده و روال فعاليت های آن چندان با روش های نوين مديريت و توليد در جهان ارتباط نداشته است.
بنابراين، دستيابی به بازارهای خارجی مستلزم تلاشی بی سابقه برای رسيدن به معيارهای جهانی است.
اخيرا شرکت ايران خودرو اتومبيل "سمند" را به عنوان خودرو ملی، طراحی و توليد کرده است.
قطعا در مقايسه با پيکان، اتومبيل سمند از کيفيت بالاتری برخوردار و دارای تجهيزات جديدتری است که در بيشتر اتومبيل های خارجی يافت می شود.
شايد ايران خودرو بتواند با توليد سمند با کيفيت بالا و بهايی مناسب، روزی به بازارهای خارجی نيز دست يابد.
- وداع ايرانيان با خط توليد پيکانپيکان، موتور پرتوان رويای ايرانيان
محمد ****
انتخاب نام پيکان برای فرزند خوانده ايران ناسيونال بسيارهوشمندانه صورت گرفت تا برای خودش جايی باز کند
در زمان افتتاح بهشت زهرا، گورستان بزرگ تهران که جايگزين گورستان قديمی مسگرآباد شد، تهرانی ها حا ضر نبودند مردگانشان را در اين گورستان جديد دفن کنند. شرکت ايران ناسيونال دست به کار شد و برای وارثان اولين مرحومی که در گورستان جديد شهر دفن می شد، جايزه ای تعيين کرد. پيکان به وارثان اولين مرده بهشت زهرا رسيد.
اين روايتی است که بعضی ميان سالان از پيکان می گويند به هر حال پيکان با ۳۸ سال توليد بی وقفه و بی تغيير آنچنان در حافظه همگانی ايرانيان جای گرفته است که برايش داستان سرايی می کنند گو اين که احتمال دارد اين روايت اعتباری هم داشته باشد.
برای ارسال نظرات يا عکس های خود از پيکان اينجا را کليک کنيد
گزارش ابراهيم خليلی درباره توقف توليد پيکان -- برنامه جام جهان نما
نام ماندگار
اينکه چرا و چه کسی نام پيکان رابرای هيلمن هانتر کمپانی تالبوت بريتانيا انتخاب کرد، معلوم نيست،اما اين نام که بعدها تنها خودروی ملی ايران را تداعی می کرد وبه هيچ روی يادآور پيکان، ابزار رزمی ايرانيان باستان نبود، نام اصلی و انگليسی خودرو را از اذهان برد.
' تيونيگ ایرانی '
مشتاقان پيکان فرمان بنز را به جای فرمان پيکان می گذاشتند و بر پيشانی اين اتومبيل نيز آرم بنز، آئودی، بی ام و يا هر ماشينی که آرزوی آن را در سر می پروراندند، نصب می کردند و يا حتی پيکان را به شکل ما شينهای مسابقه درمی آ ورند
امروز خيلی از دارندگان پيکان نمی دانند که سواری آنها از شرکت تالبوت نام و نشانی دارد.
انتخاب نام پيکان برای فرزند خوانده ايران ناسيونال بسيارهوشمندانه صورت گرفت تا برای خودش جايی باز کند، کاری که بعدها صبای شرکت سايپا ازعهده آن برنيامد.
صبا نام بادی است که ازشمال شرق می وزد و در اشعار حافظ، شاعرمحبوب ايرانيان، نقش پيک ميان عاشق و معشوق را بازی ميکند، اما صبا نتوانست مانند نام تجاری پيکان کارايی بازاريابی داشته باشد.
البته اين تنها جايی است که پيکان بازی را از رقيب برد وگرنه خريدارن اتومبيل به صرفه ديدند پرايد بخرند، ماشينی که همه آنچه را پيکان نداشت، جبران می کرد.
پيکان سواران با پرايد می توانستند از گرفتاريهايی که سالها با خودروی ملی داشتند، خلاص شوند، ديگر لازم نبود با تمام قدرت فرمان غير هيدروليک پيکان را بچرخانند و اين ماشين بدون کولر را تابستانها تحمل کنند
آنها همچنين با خريد پرايد می توانستند در خرج بنزين هم پس انداز کنند. پيکان در هر ۱۰۰ کيلومتر ۱۵ ليتر بنزين مصرف می کند، اما اين رقم برای پرايد ۵ ليتر کمتر است.
مصرف سوخت
پيکان در هر ۱۰۰ کيلومتر ۱۵ ليتر بنزين مصرف می کند، اما اين رقم برای پرايد ۵ ليتر کمتر است
روح ايرانی
شايد هيچ وسيله ای از دنيای مدرن نتوانسته است مانند پيکان تا اين حد با زندگی و روحيات ايرانی عجين شود.
ايرانی ها همانطور که با بی نظمی های روزمره جامعه کنار می آيند، با نقايص فنی و مهندسی پيکان هم ساخته اند: برخی از آنها مشکل کولر را هم با نصب پنکه و حتی کولرهای آبی کوچک حل کردند.
هر چه هست، پيکان بخش جدايی ناپذير زندگی بسياری ازايرانيان شده است و ربع قرن حضورش ميان آنان چنان عاداتی را در دارندگانش پديد آورده که بعضی ها را حتی بعد از خريد ما شينی مانند پرايد دوباره به صندلی پيکان بر گردانده است.
آقای نوبخت، راننده يکی از آژانسهای مسافربری تهران از آنهاست که از پرايد به پيکان بازگشته است و دليلش را مساعد بودن اين ماشين برای مسافرکشی می داند.
پيکان برای ايرانيان اعتماد بخش نيز هست. آنها برای اين سو و آن سو رفتن در شهر به راحتی برای پيکان دست تکان می دهند، اما ديگر ما شينها برای اينکه مسافران را سوار کنند ناچارند، بوق بزنند.
موتور ساده پيکان و سابقه طولانی آن در ايران باعث شده تا بسياری از رانندگان قديمی به تعميرکار مراجعه نکنند. در هر کجای ايران می توان لوازم يدکی پيکان را به سادگی تهيه کرد و با هزينه اندک پيکان در راه مانده را به راه انداخت.
' پیکان آرش '
پيکان آرزوی ايرانيانی را که وضع مالی مطلوبی نداشتند، مانند تير آرش کمانگير قهرمان اساطيری ايران به دور دست ها می برد
همين خصوصيت منحصر به فرد است که هنوز می تواند برای ساليان دراز پس ا زتوقف توليد پيکان، حضورش را در جاده ها و خيابانهای ايران تضمين کند.
محمل آرزو
گذشته از اين ايرانی ها تو انسته اند سبک و سليقه زندگی شان را با خودروی وطنی تطابق دهند. در واقع پيکان آرزوی ايرانيانی را که وضع مالی مطلوبی نداشتند، مانند تير آرش کمانگير قهرمان اساطيری ايران به دور دست ها می برد.
آنها فرمان بنز را به جای فرمان پيکان می گذاشتند و بر پيشانی اين اتومبيل نيز آرم بنز، آئودی، بی ام و يا هر ماشينی که آرزوی آن را در سر می پروراندند، نصب می کردند و يا حتی پيکان را به شکل ما شينهای مسابقه درمی آ ورند.
گرچه قوانين راهنمايی و رانندگی با همه اين تغيير ات مخالف است، اما گويا پيکان که روحيه ايرانی دارد، توانسته است اين مقررات را ناديده بگيرد.
جالب اين که ماشين رسمی امتحانات رانندگی نيز تا قبل از ورود پرايد همين پيکان بوده است و هر ايرانی يکبار تمام قوانين رانندگی را با پيکان رعايت کرده است.
- پايان پيکان، اسطوره 36 سال خودروسازی ايرانوداع ايرانيان با خط توليد پيکان
وزير صنايع و معادن ايران متوقف کردن خط توليد پيکان را تصميمی شجاعانه توصيف کرده که برای پيشرفت و تکامل صنعت خودروی ايران لازم است
خط توليد خودروی پيکان بعد از چهل سال در روز یکشنبه ۲۵ ارديبهشت متوقف و آخرين پيکان توليدی به موزه فرستاد شد.
شرکت ايران خودرو، توليد کننده پيکان، با برگزاری مراسمی با حضور اسحاق جهانگيری، وزير صنايع و معادن و معصومه ابتکار، رئيس سازمان حفاظت محيط زيست، توليد اين خودرو را متوقف کرد.
در اين مراسم که در محل کارخانه ايران خودرو در حومه تهران برگزار شد، پيکان شماره ۲۲۹۵۰۹۵ به امضای يادبود آقای جهانگيری رسيد و روانه موزه بزرگترين خودروساز خاورميانه شد.
بنا به گزارشها، اگرچه حسی از نوستالژی و خاطره بر اين مراسم حاکم بوده، ولی با خارج شدن آخرين پيکان حاضران غريو شادی سردادند و سپس پارچه ای با نوشته خداحافظ پيکان روی آن کشيدند تا احتضار اين خودروی ۳۸ ساله تجسمی نمادين بگيرد.
آقای جهانگيری متوقف کردن خط توليد پيکان را تصميمی شجاعانه توصيف کرده که برای پيشرفت و تکامل صنعت خودروی ايران لازم است.
' ارابه صنعت خودرو '
او روی آخرين پيکان توليد ايران نوشت: "پيکان ارابهای بود که صنعت خودرو بر دوش آن شکل گرفت و امروز به موزه میرود تا نظارهگر اعتلای اين صنعت باشد."
'خودرو سبز'
در حال حاضر ميانگين مصرف بنزين در ايران بيش از ۶۶ ميليون ليتر در روز (چهار ميليون ليتر افزايش نسبت به سال گذشته) عنوان شده و دولت ناگزير به وارادات ۲۶ ميليون ليتر آن است. مقامات وزارت نفت گفته اند با مصرف بهينه سوخت نياز به وارادات بنزين رفع خواهد شد.
توقف توليد پيکان موافقان و مخالفان خود را داشت که حضور خانم ابتکار، رييس سازمان محيط زيست، بر اين موضوع صحه می گذاشت. وی اين اقدام را طليعه ای تازه برای خودروسازی مدرن و کم آزار برای محيط زيست خواند و قول داد سازمانش بر توليد "خودرو سبز" نظارت دقيق تری اعمال کند.
همسو با با سازمان محيط زيست، وزارت نفت ايران نيز که مصرف بنزين پيکان را بهينه ارزيابی نکرده، خواستار راحت شدن از شر اين خودروی بريتانيايی تبار بود.
آقای جهانگيری و مديران کارخانه سازنده پيکان به بيش از دو ميليون دارنده اين خودرو قول داده اند که توليد قطعات يدکی "حداقل برای ده سال" ادامه خواهد يافت، موضوعی که سبب شده دغدغه دوستداران محيط زيست درباره از بين رفتن آلودگی های ناشی از دود اگزوز پيکان از بين نرود.
وزير صنايع و معادن ايران در پاسخ به سوال خبرنگارانی که توليد پژو آر دی با موتور پيکان و بدنه پژو را توجيه ناپذير خوانده اند، گفته است که اين خودرو فقط ۲۵ درصد با برادر ناتنی خود شباهت دارد.
قطع سود
بعضی از جناحهای سياسی ايران ادعا کرده بودند که ايران خودرو به دليل سود زيادی که از توليد هر دستگاه پيکان می برد، مايل به توقف خط توليد اين خودرو نيست، اتهامی که اين خودروساز قويا رد کرده و سود حاصل را "چند برابر کمتر از سه ميليون تومان" عنوان کرده است.
به گفته وزير صنايع و معادن پيکان نقش انکار ناپذيری در رشد صنعت خودروسازی ايران و خودکفايی اين صنعت داشته و صنعت خودرو به مهمترين رشته صنعتی در ايران تبديل شده است.
کاهش مصرف بنزين
مصرف بالای سوخت، نداشتن استانداردهای ايمنی و پائين بودن کيفيت از دلايل اصلی توقف پيکان اعلام شده و وزارت صنايع و معادن در ازای دريافت ۳۱۰ ميليون دلار از وزارت نفت خط توليد آن را برچيده است.
اين مبلغ در قبال خسارت حذف پيکان از چرخه توليد به شرکت ايران خودرو پرداخت می شود.
در حال حاضر ميانگين مصرف بنزين در ايران بيش از ۶۶ ميليون ليتر در روز (چهار ميليون ليتر افزايش نسبت به سال گذشته) عنوان شده و دولت ناگزير به وارادات ۲۶ ميليون ليتر آن است. مقامات وزارت نفت گفته اند با مصرف بهينه سوخت نياز به وارادات بنزين رفع خواهد شد.
برخی گزارش های حکايت از آن دارد که توقف توليد پيکان حدود ۳۰۰ ميليارد تومان از سود شرکت ايران خودرو در سال جاری کم خواهد کرد.
بعضی از جناحهای سياسی ايران ادعا کرده بودند که ايران خودرو به دليل سود زيادی که از توليد هر دستگاه پيکان می برد، مايل به توقف خط توليد اين خودرو نيست، اتهامی که اين خودروساز قويا رد کرده و سود حاصل را "چند برابر کمتر از سه ميليون تومان" عنوان کرده است.
ورود به موزه
پيکان ارابهای بود که صنعت خودرو بر دوش آن شکل گرفت و امروز به موزه میرود تا نظارهگر اعتلای اين صنعت باشد
اسحاق جهانگيری وزير صنايع و معادن
مديران اين شرکت گفته اند توليد محصولی ۳۸ ساله را هرگز نمی توان به يکباره پايان داد، بلکه بايد آن را تدريجا از مدار خارج کرد.
چشم انداز صنعت خودرو
قرار است خودرو ال ۹۰ که محصول مشترک رنو – نيسان و ايران خودرو است، جای خط توليد پيکان را بگيرد. مديران ايران خودرو قول داده اند هيچ کارگر سازنده پيکان بيکار نخواهد شد.
سال گذشته۹۰۰ هزار دستگاه خودرو در ايران توليد شده و پيش بينی شده است توليد انواع خودرو در پايان امسال به يک ميليون دستگاه برسد.
در سال گذشته بيش از ۷۸۸ هزار خودروی سواری و ۶۹ هزار دستگاه وانت، بيش از ۲۹ هزار دستگاه کاميون، و حدود پنج هزار دستگاه اتوبوس و مينی بوس توليد شده است.
پرايد با ۲۳۴ هزار دستگاه در صدر خودروهای توليدی و پيکان با ۱۵۶ هزار دستگاه در رتبه دوم قرار داشت و خودروهای پژو ۴۰۵، پژو ۲۰۶ و سمند به ترتيب با ۱۰۲ هزار، ۷۶ هزار و ۷۲ هزار دستگاه در رتبه های بعدی جای داشتند.
- ماديان پير صنعت خودرو ايران را از خيابان به موزه می برندپايان پيکان، اسطوره 36 سال خودروسازی ايران
مسعود بهنود
روزنامه نگار مستقل
با وجود گذشت بيش از سه دهه از توليد پيکان در ايران، ويژگيهای فنی و شکل ظاهری آن تفاوت چندانی نکرده است
همزمان با برپائی نمايشگاه بين المللی خودرو در تهران، بر اساس تفاهم نامه ای بين دو وزارت خانه دولتی، کارخانه دولتی سازنده پيکان (ايران خودرو) با گرفتن 310 ميليون دلار، پذيرفت که از ساخت آن دست بردارد و به اين ترتيب اتومبيلی که بخشی از زندگی دو نسل از شهرنشينان ايرانی شد، به تاريخ پيوست.
خلاصه سرگذشت ايران ناسيونال (ايران خودرو فعلی) به عنوان کارخانه سازنده پيکان چنين است: در سال 1341 در دفتری در خيابان اکباتان تهران آغاز به کار کرد و در پنج سال اول دارای کارخانه ای در کيلومتر شش کرج شد و با مونتاژ اتومبيل های بنز راه افتاد. در سال 1346 اولين مجوز تاسيس کارخانه ساخت اتومبيل را گرفت و با ساخت بدنه و خريد موتور هيلمن به کار خود ادامه داد و درست زمانی که آماده ساخت کامل پيکان در داخل می شد، انقلاب شد و به تصاحب دولت در آمد.
در پائيزسال 1346 حسين دانشور از مقامات دربار شاهنشاهی، از خبرنگاران دعوت کرد تا در مجموعه ايران ناسيونال در جاده کرج به تماشای اولين اتومبيل ساخت ايران بروند، ما خبرنگاران وقتی به مرسدس کوپه دانشور اشاره کرديم که در مقابل تنها نمونه پيکان در محوطه کارخانه خودنمائی می کرد او گفت به زودی کارگران اين جا، بهترين اتومبيل ها را سوار خواهند شد؛ و نگفت خواهند ساخت!
اگرچه پيکان و حتی پيکان جوانان که در همان سال اول به بازار آمد، در آن زمان، در ميان انواع اتومبيل های آمريکائی و اروپائی وارداتی، بهترين اتومبيل سواری نبود، اما به سرعت اتومبيل طبقه متوسط شهری ايران شد و بی آنکه تمام اجزايش ساخت داخل شود، خودروی ملی ايرانيان هم بود.
پيکان که قالب و شکل اوليه اش از هيلمن انگليسی گرفته شد، در طول سی و هفت سالی که از عمرش می گذرد، برای تامين موتور و اجزايش با مرسدس بنز آلمان، هيوندای کره، پژوی فرانسه و موسسات خودروسازی هند عقد اخوت ها بست، اما در همان قامتی که خيامی ها، بنيانگذارانش، برگزيده بودند ماند.
اولين مصرف کننده نامدار اين اتومبيل اميرعباس هويدا، نخست وزير پيشين ايران بود که تا آخرين روزهای صدارت، اتومبيل مرسدس بنز ضدگلوله خود را سوار نشد و پيکان سرمه ای رنگش را ترجيح داد و همو بود که جمله "به اميد روزی که هر ايرانی يک پيکان داشته باشد" را وارد تاريخ ايران کرد. جمله ای که از اتهامات او در دادگاهش هم بود و صادق خلخالی، نخستين حاکم شرع جمهوری اسلامی، آن را نشانه مصرف زدگی و وابستگی به بيگانگان خواند.
سمند، خودرو جديدی که تماما در ايران توليد می شود
دو ماه پيش که وزير صنايع و معادن جمهوری اسلامی با جمله "به اميد روزی که هر ايرانی يک خودرو داشته باشد" ساخت و مونتاژ سالانه يک ميليون خودرو را در کشور مژده داد، کسی انتقادی بر گفته او نداشت چرا که همه دولتمردان سوار بر اتومبيل هائی هستند که شانزده کارخانه سازنده و مونتاژ خودرو در کشور توليد می شوند.
ايران ناسيونال، در دوازده سال اول عمر خود، تنها کارخانه متعلق به بخش خصوصی بود که به عنوان يکی از نشانه های رشد صنتعی ايران، در برنامه بازديدهای شاهان و روسای دولت های خارجی قرار می گرفت اما در ربع قرن گذشته که به مالکيت و تحت مديريت دولت درآمد، از "هيوندای"، همزاد کره ای خود چندان عقب افتاد که همزمان با صادرات چند ميليارد دلاری هيوندای به آمريکا، پيکان به جرم ايجاد آلودگی و عقب ماندن از تکنولوژی روز، محکوم به مرگ شد.
آنچه ايران ناسيونال را حتی بعد از آنکه به ايران خودرو تغيير نام داد، از روند نخستين خود دور انداخت انقلابی بود که هوادارانش بيشتر، طبقه متوسط شهری سوار بر همان پيکان بودند و با انقلاب خود همه کارخانه های بزرگ را از بخش خصوصی گرفتند و نام خيامی ها را در فهرست کسانی گذاشتند که در همان اول کار اموال و دارائی هايشان به تصرف دولت درآمد.
ده سال بعد از آن انتقال مالکيت، وزير صنايع سنگين وقت فاش کرد که در گاوصندوق بنيانگذار پيکان، طرح هائی برای توليد صد در صد اجزای پيکان در سال 63 پيدا شده است. آرزوئی که يازده مديرعامل دولتی ايران خودرو هم در دل پروراندند اما به آسانی به آن دست نيافتند.
اما نياز کشور به خودرو، و بی رغبتی دولتمردان انقلابی به واردات، دولت را به تدريج صاحب کارخانه های متعدد خودروسازی کرد که امروز از آنان ناراضی است و مايل است که به بخش خصوصی واگذارشان کند اما به گفته مقامات دولتی در بخش خصوصی کسی که توان پرداخت 240 ميليارد تومان برای کارخانه ای مانند ايران خودرو را داشته باشد موجود نيست.
نسل اول از ايرانی ها که پيکان را به اقساط به بهای شش هزار تومان خريدند و همچنين نسلی که در صف های طولانی گرد آمدند و با پرداخت چند ميليون آن را پيش خريد کردند، هنوز هم زندگی خود را با پيکان می چرخانند و بنا به آمار 300 هزار خانوار ايرانی از اين خودرو "پربرکت" نان می خورند.
از قرار معلوم، دفن اولين و تنها اتومبيلی که ايرانيان آن را مال خود دانستند چندان برای جمهوری اسلامی با اهميت بوده است که وزير صنايع و معادن، روز يکشنبه پس از امضای قرارداد پايان توليد پيکان گفت پيشنهاد كرده ام حتی نام باشگاه ورزشی پيكان را تغيير دهند تا ديگر نامى از اين خودرو باقى نماند
داشتن برکت از آنرو به پيکان می برازد که کهنه سی ساله اش را هم به چند ميليون تومان می خرند و می فروشند تا هم نشانی از کم ارزش شدن پول رايج باشد و هم معنائی برای جمله معروف "پيکان ارثی است از گذشته برای ما" که بر زبان رانندگان تهرانی جاری است.
به گفته يک اقتصاددان، پيکان مظهر دورانی است که به سال های طلائی اقتصاد ايران لقب گرفته و سرنوشتش سرنوشت آرمان های انقلابی دهه چهل که به اقتصاد متمرکز می انديشيد و چون به آن دست يافت ناکارآمديش، با دولتی شدن پيکان آشکار شد.
از ميان هيجده مدير دولتی که در ربع قرن بر سر کارخانه ساخت پيکان نشستند، يکی که طبع شعری داشت، وقتی در ميان باندبازی ها و بورکراسی حاکم به دام افتاده بود، در اوايل دهه هفتاد رنج نامه ای نوشت با عنوان "آی آدم ها" که در آن پيکان را جان ايران و صنايعش خوانده بود.
باری اگر فالکنرو سالينجر، نويسندگان نامدار آمريکائی در قصه های خود نام فورد و کرايسلر را جادودانه کردند، ادبيات معاصر فرانسه بر دوش رنو و دو شوا سيتروئن (که نمونه ای از آن در ايران به نام ژيان مشهور است) در سال های ميانی قرن بيستم به راه افتاد، سينمای واقع گرای ايتاليا بدون فيات و وسپا معنائی نداشت و همه جهان، آلمان را بيش از هر چيز به فولکس واگن و بنز می شناسد، در ايران نيز سی و هفت سال زندگی در بطن مردم، پيکان را در فرهنگ عمومی، ادبيات و هنر جائی هميشگی بخشيد.
اما از قرار معلوم، دفن اولين و تنها اتومبيلی که ايرانيان آن را مال خود دانستند چندان برای جمهوری اسلامی با اهميت بوده است که وزير صنايع و معادن، روز يکشنبه پس از امضای قرارداد پايان توليد پيکان گفت پيشنهاد كرده ام حتی نام باشگاه ورزشی پيكان را تغيير دهند تا ديگر نامى از اين خودرو باقى نماند.
آيا به راستی نامی از پيکان باقی نخواهد ماند؟
- جمع آوری پيکانهای فرسودهماديان پير صنعت خودرو ايران را از خيابان به موزه می برند
کاوه اميدوار
توليد پيکان پس از حدود چهل سال سرانجام برچيده می شود
سرانجام با امضای وزير صنايع و معادن جمهوری اسلامی بر روی کاپوت آخرين پيکان توليدی ايران خودرو، این اتومبيل به موزه فرستاده می شود و خط توليد محصولی که موتور صنعت خودروسازی ايران بود، همراه با انتقادهای مخالفانش به پایان می رسد.
اتومبيل پيکان بعد از چهل سال همنشينی با خاطره جمعی خانواده های ايرانی و تسلط بر جاده ها و خيابان های کشور بی آن که اصالتش را از دست بدهد، خداحافظی می کند و شعار "رويای هر ايرانی يک پيکان" را در داشبورد خود می برد.
برای ارسال نظرات يا عکس های خود از پيکان اينجا را کليک کنيد
مصرف بالای سوخت، استانداردهای ايمنی پايين، کيفيت بد و آلايندگی بالا از دلايل جمع آوری چرخه توليد پيکان عنوان شده است که زمانی پرطرفدارترين خودرو کشور به حساب می آمد. با وجود همه ايرادهایی که پيکان در طول اين سال ها داشته، ايرانی ها با آن خو کرده اند و حس غريبی در ميان همه آنها که سال ها با پيکان زندگی کرده اند، وجود دارد و خيلی ها می گويند دلشان برای "پيکان صفر" تنگ می شود.
مصرف بالای سوخت، استانداردهای ايمنی پايين، کيفيت بد و آلايندگی بالا از دلايل جمع آوری چرخه توليد پيکان است که زمانی پرطرفدارترين خودرو کشور به حساب می آمد
مسافران کنار خيابان هنوز با ماشين های جديد که تعدادشان از پيکان بيشتر شده، کنار نيامده اند و سوار ماشين های مدل بالاتر نمی شوند که برای مسافر کشی خريداری شده اند و رانندگان ناچارند با خواهش و تمنا مسافران را به سوار شدن تشويق کنند.
بسياری از مسافران ترجيح می دهند منتظر بمانند تا آسوده تر سوار بر پيکانی شوند که نفس آن به شماره افتاده و چين و چروک صورتش هر بيننده خارجی را دلزده می کند.
هنوز آرامشی که پيکان مدل چهل سال پيش به مسافران ايرانی می دهد با کمتر ماشين مدل بالايی که تعدادشان حالا در ايران کم هم نيست، قابل مقايسه است.
به ياد پيکان
اکثر تاکسی های ايران پيکان است و قرار است اين تاکسی ها با "سمند"، که خودروی ملی نام گرفته، عوض شود اما تا به حال تعداد کمی از آنها جانشين پيکان شده اند.
قيمت هر دستگاه سمند، تقريبا دو برابر پيکان شش ميليون تومانی است و شايد همين تفاوت قيمت باعث شده رانندگان به خصوص تاکسی داران هنوز هم پيکان را بر سمند ترجيح بدهند.
البته تاکسی داران دلايلی ديگری هم دارند و از جمله می گويند که هزينه های تعمير پيکان بسيار پايين است و هر کسی که مدتی يک دستگاه پيکان داشته باشد می تواند خودش يا هر تعميرکاری ايرادش را رفع کند ولی رفع ايرادهای خودروهای تازه بسيار گران تمام می شود.
مزايای پيکان
هزينه های ماشين های جديد خيلی زياد است در حالی که پيکان هزينه چندانی ندارد به خصوص که من چندين سال يک دستگاه پيکان مدل ۵۳ داشتم و خودم می توانم تعميرش کنم
راننده تاکسی در تهران
راننده يک تاکسی تلفنی در تهران که در سال جاری يک دستگاه پيکان نو خريده، می گويد: "پيکان هنوز جايگزينی ندارد، من اين پيکان را شش ميليون و صد هزار تومان خريده ام ولی همکارانم با دو برابر اين مبلغ پژو خريده اند، اما درآمد هر دوی ما يکی است و همان کرايه ای که من در يک مسير می گيرم، همکارم نيز میگيرد."
او می افزايد: "هزينه های ماشين های جديد خيلی زياد است در حالی که پيکان هزينه چندانی ندارد به خصوص که من چندين سال يک دستگاه پيکان مدل ۵۳ داشتم و خودم می توانم تعميرش کنم."
نماد ايران
برخی حتی از اين نيز فراتر می روند و احساس دلتنگی عجيب و باور نکردنی دارند و می گويند خيلی وقت ها دلشان برای همان "پيکان قراضه که اگر هر روز سرويسش نمی کردند نمی توانست از جايش تکان بخورد،" تنگ می شود.
يک راننده تاکسی در تهران که بعد از بيست و سه سال پيکان مدل قديمی را با يک سمند قبراق عوض کرده، می گويد: "سال ها با پيکان زندگی کرده ام و با خوب و بدش هم کنار آمده ايم و حالا همان ماديان قديمی کره کرده و خودش مرده است و من با کره اش در خيابان ها جولان می دهم، مگر می شود به اين زودی فراموشش کنم."
اين راننده بخشی از پيش پولی که برای خريد سمند داده، با پيکان درآورده و حالا می خواهد بقيه قيمت ماشين را که به صورت وام به او پرداخت شده، با همين ماشين جديد به دست آورد.
او می گويد "کار سختی است چون هم بايد قسط وام را بپردازم و هم زندگی را بگذرانم، ای کاش می شد دوباره پيکان می خريدم، افسوس که ديگر نمیشود!"
' عروس جاده ها '
در ميان جمعيت بزرگی که با پيکان روزگار می گذرانند، کمتر کسی سه دهه گذشته را به خاطر می آورد که پيکان يک تنه در خيابان ها عرض اندام می کرد و خبری از مدل های جديد کره ای، فرانسوی و ژاپنی نبود.
حالا حضور خودروهای متفاوت و رنگارنگ چهره خيابان ها و شهرها را عوض کرده و پيکان در ميان اين همه مدل متنوع در حال گم شدن است.
پيکان سالها پرفروش ترين خودرو در ايران بوده است و هنوز هم طرفدارانی دارد
با اين اوصاف، جانشينان پيکان برای جلب نظر ايرانی ها و به دست آوردن اعتماد آنها به سال ها وقت نياز دارند تا ياد پيکان فراموش شود و بتوانند همان آرامشی را به مردم بدهند که پيکان به مسافرانش می داده است.
شرکت ايران خودرو به عنوان مالک پيکان، ال نود را که توليد آن قرار است با مشارکت شرکت فرانسوی رنو - نيسان در چند ماه آينده آغاز می شود، جايگزين پيکان اعلام کرده است ولی مشخص نيست اين مهمان تازه چگونه ذائقه ايرانی ها را دگرگون خواهد کرد.
يک سوم از شش ميليون خودوريی که در سطح ايران حرکت می کنند، پيکان است. بخشی از اين پيکان ها از رده خارج به حساب می آيند و صاحبان بخش عمده ای از اين پيکان ها با مسافرکشی روزگار می گذرانند و جمع آوری تمامی آنها سالها به درازا خواهد کشيد.
برنامه های جمع آوری خودروهای فرسوده تا به حال شکست خورده و تعداد کمی از ۱۵ هزار خودرويی که سال گذشته از رده خارج شد، پيکان بود، بنابراين سالها طول خواهد کشيد تا همين پيکان های فرسوده جمع آوری شود.
تازه بخشی از پيکان ها در چند سال گذشته توليد شده و به اين آسانی از رده خارج نخواهد شد و شرکت ايران خودرو ناچار است تا سال ها قطعات يدکی مورد نياز دوميليون پيکان را تامين کند و خدمات بعد از فروش آنها را ارائه دهد.
' مادیان مرد '
سال ها با پيکان زندگی کرده ام و با خوب و بدش هم کنار آمده ايم و حالا همان ماديان قديمی کره کرده و خودش مرده است و من با کره اش در خيابان ها جولان می دهم، مگر می شود به اين زودی فراموشش کنم
یک راننده تاکسی
يادگار موزه ها
از سوی ديگر، تجربه نشان داده تمامی خودروهايی که از چرخه توليد خارج شده اند، دوباره با شکلی تازه وارد باز شده اند.
رنو ۵ نمونه ای از اين دست است که چند سال پيش از چرخه توليد خارج شد، اما شرکت سازنده با تغييرات اندکی آن را با نام سپند وارد بازار کرد.
طولی نکشيد که اين خودرو نمره قبولی نگرفت ولی شرکت سازنده دوباره با ايجاد تغييراتی آن را با نام پی کی به بازار فرستاد که تلفيقی عجيب از موتور پرايد و بدنه رنو است.
پی کی ارزان ترين و غير استاندارد ترين خودروی کشور است که قيمت آن حدود ۵ ميليون تومان است.
نمونه ديگر آن پيکان آر دی است که با قلب پيکان کار می کند و تلفيقی از پژو و پيکان است و شرکت ايران خودرو موتور پيکان را روی بدنه پژو ۴۰۵ سوار کرده است.
شايد اعضای پيکان مثل انسانی که به مرگ مغزی دچار شده، به تن ديگران پيوند زده شود و اين خودروی اسطوره ای دوباره با شمايلی تازه وارد بازار شود.
جمع آوری پيکانهای فرسوده
صدها هزار خودرو پيکان در ايران تردد داردجمع آوری خودروهای فرسوده پيکان
با افزايش توليد خودرو در ايران اعلام شده است که در سه سال آينده ۷۰۰هزار دستگاه پيکان فرسوده جمع آوری خواهد شد.
جمع آوری ۵۸ هزار پيکان فرسوده از شهر تهران، اولين مرحله از يک برنامه چند ساله است که سال آينده آغاز خواهد شد.
بر اساس اين برنامه- که برای اولين بار اجرا می شود - در سال ۸۴ نيز ۲۰۰ هزار و در سالهای بعد ۴۰۰هزار دستگاه مدل های قديمی پيکان جمع آوری خواهد شد.
ايرنا خبرگزاری دولتی ايران به نقل از منوچهر منطقی مديرعامل شرکت ايران خودرو نوشته است: برنامه ای برای جمع آوری خودروهای فرسوده پيکان تهيه کرده ايم و در اولين مرحله قديمی ترين مدل های پيکان را جمع آوری خواهيم کرد
از حدود ۵ ميليون خودرويی که در ايران وجود دارد حدود يک ميليون ۷۰۰ هزار دستگاه پيکان است که حدود ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار دستگاه آن در تهران تردد می کنند.
توليد خودرو در سال گذشته ۵۰۰هزار دستگاه بود و پيش بينی شده است که در سال جاری به ۷۰۰هزار دستگاه برسد.
از خودروهای فرسوده به عنوان يکی از منابع آلودگی شهر تهران ياد می شود و از سال ها پيش بحث جايگزين کردن خودروهای فرسوده مطرح بوده است.
به نظر می رسد اين طرح که از سوی شرکت ايران خودرو، سازنده پيکان تهيه شده و ارتباطی با طرح تهيه شده از سوی دولت ندارد.
به گفته آقای منطقی، برنامه جمع آوری خوردهای فرسوده در جهت نقش فعالتر کردن نقش خودروسازان برای جمع آوری خودروهای فرسوده است هر چند ما از سياست های دولت نيز پيروی خواهيم کرد.
مشکل پيکان
پيکان سابقه چهل ساله در ايران دارد و تا به حال تغيير چندانی در اين خودرو ايجاد نشده است و به همان شکل توليد می شود.
از چند سال پيش بحث متوقف شدن توليد پيکان مطرح بوده ولی هيچگاه عملی نشده است.
مشکل اصلی خودروهای ايرانی به خصوص پيکان کيفيت پائين و قيمت بالاست و برخی کارشناسان توليد خودرو را غيراقتصادی و غير رقابتی می دانند.
اما دولت که هزينه زيادی را صرف افزايش توان خودرو سازی کرده است و تمايل ندارد به سادگی آن را کنار بگذارد.
افزايش تقاضا و انتقادهای رو به افزايش، دولت را واداشته است تا همزمان همکاری با شرکت های خودروسازی خارجی و واردات خودرو را دنبال کند.
اواخر سال پيش ايران با شرکت فرانسوی رنو برای توليد خودروی مشترک به توافق رسيد.
قرار است با اجرای اين پروژه در فاز اول سالانه۳۰۰ تا ۵۰۰هزار دستگاه خودرو توليد شود.
آزاد سازی واردات
کوتاه زمانی بعد از اين توافق دولت با آزاد سازی واردات خودرو خارجی نيز موافقت کرد.
شرط واردات، ارائه خدمات پس از فروش، پرداخت تعرفه های تعيين شده و مطابقت با استاندارهای زيست محيطی اعلام شده است.
برای خودروهای وارداتی با ارزش ۵هزار دلار ۱۷۰ درصد تعرفه تعيين شده است.
هدف دولت از تعيين تعرفه بالا، افزايش قيمت خودروهای خارجی وارد شده و حفظ توان رقابتی خودروهای داخلی است.
با وجود اين، به نظر می رسد تقاضا برای واردات خودرو بالاست و چند شرکت خودرو ساز خارجی که پيش از انقلاب در ايران فعال بودند به عنوان نمايندگان احتمالی اولين مرحله واردات معرفی شده اند.
به گفته مقامات مسئول نمايندگی خدمات پس از فروش اين شرکت ها هنوز توانايی سرويس دهی به مشتريان را داراست.
ایران که نیست؟
پول بی زبون رو پاشید روی چی...
حمید جان این فقط یک ماشین برای نشون دادن محصولات شرکت ALPINE بود و هیچ ارتباطی با مرسدس نداره .
اسمش هم بود ALPINE MERCEDES-RLS .