برگزیده های پرشین تولز

یارانه ها ؛ آخرین اخبار و مباحث

sinnaa

Registered User
تاریخ عضویت
27 جولای 2010
نوشته‌ها
6,537
لایک‌ها
3,555
محل سکونت
بر بال خوش خیالی
حدس می‌‌‌زنید رقم یارانه‌ای که قرار است بگیرید چقدر باشد؟


خبرآنلاین: پس ازآن که وزیر امور اقتصادی و دارایی در مورد رقم قابل پرداخت یارانه ها به خبرنگاران گفت: "می دانم اما نمی گویم" وزیر بازرگانی هم می گوید" می دانیم اما بهتراست نگوییم". این آخرین جمله دو وزیر اقتصادی دولت در مورد سهم هرایرانی از حذف یارانه کالاهای اساسی است که انگارقرار است فعلا مثل یک راز باقی بماند.با این حال وزیربازرگانی می گوید "سناریوهای تقسیم یارانه نقدی روی میز رییس جمهور است وما منتظریم تا تصمیم نهایی را ایشان بگیرد". چند روزپیش"شمس الدین حسینی" درحاشیه مراسم افتتاح دفتر ثبت نام گواهی الکترونیکی زمانی که با فشار خبرنگاران برای اعلام رقم یارانه نقدی مواجه شد،با تاکید این که تحت تاثیر فشارها قرار نمی گیرد گفت: "درحال حاضر برای پیش برد برنامه هدفمندکردن یارانه ها به کار "ژورنالیستی" نیاز نداریم."
خبرنگاران اما بازهم اصرار کردند که وزیر اموراقتصادی ودارایی گفت:" نمی توانم مبلغ و حتی کف و سقف یارانه نقدی را با وجود اینکه مبلغ آن را می دانم، اعلام کنم زیرا به مصلحت نیست".سخنگوی اقتصادی دولت پس ازآن که تهاجم خبرنگاران برای دانستن رقم یارانه نقدی را رد کرد،این بار حالت تهاجمی به خود گرفت وخطاب به خبرنگاران گفت:" به جای اینکه چندبار رقم یارانه های نقدی را از من بپرسید در اجرای قانون به ما کمک کنید، زیرا ما امروز نیاز به کار ژورنالیستی در راستای هدفمند کردن یارانه ها نداریم".
پس ازاین اظهارات وزیراقتصاد وسخنگوی اقتصادی دولت بود که پیش بینی رقم یارانه نقدی بازهم به سوژه ای داغ تبدیل شد وکارشناسان ورسانه ها پرونده یارانه نقدی را ازبایگانی پرونده ها دوباره بیرون کشیدند ودرمورد ان گمانه زنی کردند.
تازه ترین صحبت ها از زبان وزیر بازرگانی
"برخی از دولتمردان معتقدند اگر جزئیات بیشتری از ارقام یارانه ها را اعلام کنیم، باعث سوءاستفاده در جامعه می شود. برخی دست به حساب و کتاب می زنند و بازار را آشفته می کنند. بنابراین دولت معتقد است که فرصت برای برنامه ریزی منفی نباید داده شود"
این جمله را وزیربازرگانی به سایت خبری اتاق تهران گفته وتاکید کرده است که "اگربی حساب وکتاب اطلاع رسانی کنیم،برخی سوءاستفاده گران ممکن است در این میان دست به احتکار کالاهایی که قرار است یارانه آنها حذف شود بزنند".
مهدی غضنفری گفت: "چند سناریو برای توزیع یارانه ها به مردم در زمان اجرای قانون هدفمندی یارانه ها مطرح شده که هرکدام مبنای خاصی دارد،ازنظردولت، سناریوهای قابل قبول انتخاب شده و همه منتظر انتخاب سناریوی نهایی توسط دکتراحمدی نژاد هستیم ".
ما پرسیدیم به چه دلیل اعلام رقم یارانه ها به شخص رییس جمهور سپرده شده است که وزیربازرگانی گفت:"اعلام رقم یارانه قابل توزیع، یک تصمیم حاکمیتی است که توسط شخص رییس جمهور نهایی می شود.آقای رییس جمهور که یکی از این سناریوها را انتخاب کرد شاید تا روز اجرای هدفمندی یارانه ها آن را اعلام نکند."
از وزیر بازرگانی خواستیم به عنوان عضوی ازدولت که اتفاقا بیشتر از همه وزرا درمتن جریان هدفمندی قرار دارد،اشاره کوچکی به رقم قابل توزیع یارانه اشاره کند اما این جواب را شنیدیم" همه ما تصمیم گرفتیم که درباره میزان توزیع یارانه ها چیزی نگوییم البته سخنگوی اقتصادی دولت با هماهنگی رییس جمهور می تواند این رقم را اعلام کند اما تصمیم قطعی این است که هیچ کس اظهارنظری نداشته باشد. تا حرف های متفاوتی زده نشود".
ما از وزیر بازرگانی پرسیدیم ،تا چه اندازه نگران آثار منفی وموقتی هدفمند کردن یارانه ها است وپاسخ شنیدیم که "همه چیز حساب شده است وما نگران نیستیم." وقتی بیشتر توضیح خواستیم گفت:" در بحث هدفمندی یارانه ها وزارت بازرگانی در خط مقدم این سیاست قرار دارد اما ما حتی یک کیلو کالا هم وارد نکرده ایم یا درانبارهای دولتی ذخیره نکرده ایم ." وقتی ما ابراز تعجب کردیم،آقای غضنفری گفت:" کار ذخیره سازی را به بخش خصوصی و اصناف واگذار کرده ایم. دولت به ما اجازه داده با کمک بخش خصوصی کالایی که مشمول حذف یارانه می شود را ذخیره کنیم".
او درهمین زمینه گفت:" پس از هدفمندی یارانه ها، اگر قیمت ها سرکش شد ،کالاهای ذخیره شده را به بازار می ریزیم و یک یارانه هم به این کالاها اختصاص می دهیم تا این کالاها با قیمت پایین تر به دست مردم برسد".
همه چیز از سال 84 آغاز شد
در سال های گذشته یعنی از زمانی که موضوع هدفمند کردن یارانه ها به سوژه داغ رسانه ها تبدیل شد،تا کنون،چند سناریو برای تقسیم پول ناشی از خذف یارانه کالاهای اساسی نوشته شده است؟بد نیست به پیشینه این سناریوها نگاهی بیندازیم.
انتخابات ریاست جمهوری سال 1384 شاید نخستین پرده ازسناریوی پرداخت پول نقد به مردم بود. شعارتوزیع 50 هزار تومان میان مردم که توسط یکی از نامزدهای ریاست جمهوری برای نخستین بار مطرح شد،توجه شمار زیادی از مردم کوچه وبازار را جلب کرد.
با ناکام ماندن آن نامزد درانتخابات سال 1384 اما، ایده پرداخت پول نقد به مردم هم، به بایگانی خاطرات سپرده تا شد تا آن که، محمود احمدی نژاد در نخستین دقایق سال 1387، وقتی برای تبریک عید نوروز بر صفحه تلوزیون ظاهر شد، اعلام کرد که : "در سال ‪ 1386 دولت در یک کار بسیار فشرده و مستمر، با حضور صاحب نظران و کارشناسان، یک طرح بزرگ تحولی اقتصاد را آماده کرده است. طرحی برای ریشه کن کردن نابسامانی‌های موجود در عرصه اقتصاد، ریشه کنی برخی ویژه خواری ها، تبعیض ها، ناکارآمدی‌ها در تولید و در توزیع منابع بانکی و ثروت، در توزیع یارانه ها، در جمع آوری مالیات ودر توزیع کالا". آقای احمدی نژاد وعده داد که "این طرح آماده شده است و با یاری ملت بزرگ ایران اجرا خواهد شد".
و این گونه شد، که مردم و کارشناسان اقتصادی منتظر شدند تا ببینند که این طرح بزرگ چیست؛ تا آن که خبر آمد، قرار است یارانه ها حذف و هدفمند شوند و به جای آن ، مردم "یارانه نقدی" بگیرند.
یک سال مانده به دهمین دور انتخابات ریاست جمهوری،اعلام این سیاست ازسوی رییس جمهور،موجی از اظهارنظرهای گوناگون را به دنبال داشت تا آن جا که برخی نمایندگان به ظاهر هم سو بادولت هم به انتقاد ازآن پرداختند.
الیاس نادران و غلامرضا مصباحی مقدم، شاید از اولین اقتصاددانان حامی دولت بودند که نسبت به اجرای چنین طرحی تذکر دادند. آقای نادران آن را یک طرح ناقص دانست و آقای مصباحی مقدم هشدار داد که باید مردم را مطلع کرد تا خودشان را برای یک دوره سخت مشکلات آماده کنند؛ چرا که اجرای این طرح قطعا تورم‌زا خواهد بود.
و سرانجام تصویب شد...
به هر حال اما، نهم دی ماه سال 1387 لایحه ای به مجلس رفت که بعدها منشأ جنجال های فراوانی در بهارستان شد اما سرانجام پس از گذشت بیش از یک سال، این لایحه جنجالی در 15 دی ماه سال 1388 در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید و درتاریخ بیست و سوم دی ماه هم در شورای نگهبان تایید شد؛ تا آن که در نهایت در 26 دی ماه همان سال از سوی رئیس مجلس به عنوان قانون هدفمند کردن یارانه‌ها به دولت ابلاغ شد.آقای احمدی نژاد هم، روز چهارم بهمن ماه 1388، این قانون را برای اجرا به وزارت امور اقتصادی و دارایی ابلاغ کرد.
شمس الدین حسینی در همان سال 1387 که اجرای هدفمندی یارانه ها مطرح شده بود، دبیر کارگروه طرح تحول بود تا این که پس از خروج پر سروصدای "داوود دانش جعفری" از وزارت اقتصاد، از سوی آقای احمدی نژاد به عنوان نامزد وزارت اموراقتصادی ودارایی از مجلس رای اعتماد گرفت وبه عنوان وزیر اقتصاد انتخاب شد تا در کابینه نهم، شرایط برای اجرای طرح تحول اقتصادی یکدست شود. او در همان نخستین اظهار نظرهایش اعلام کرد که بی گدار به آب نمی زنیم، اما ناگزیر از آن هستیم که به جراحی بزرگ اقتصاد تن دهیم. البته او بی راه هم نگفته بود و هرگز بی گدار به آب نزد؛ چرا که هم اکنون هم با گذشت ماه ها از قانونی شدن هدفمندی یارانه ها هنوز زمان اجرای واقعی آن نامعلوم است. شاید چون او که فرزند دریا بود ، خطرات آب را به خوبی می شناخت.
شهریور اطلاعاتی، اردیبهشت بارانی، آذر در انتظار
شهریور ماه دو سال پیش، بعد از آن که کار تدوین برنامه های دولت برای اجرای طرح تحول به پایان رسید، مرکز آمار ایران مامور شد تا خانوارهای کم در آمد را شناسایی و پردازش کند. برگه هایی با نام "فرم اطلاعات اقتصادی خانوار" طراحی و میان مردم توزیع شد. پرسش نامه هایی که برخی برای دریافت آن، گرمای شهریور را به جان خریدند و در صف های طولانی ایستادند. برخی هم در مقابل گفتند که این ها، برگه بازجویی ملی است و اگر خانواده‌ها تن به تکمیل آن دهند، بزرگ‌ترین سازمان امنیتی دنیا تشکیل خواهد شد؛ پس هرگز آن را پر نکردند. رییس وقت مرکز آمار ایران، همان زمان، در مورد این گمانه زنی حاظر به اظهار نظر شد و گفت که سازمان‌های امنیتی به دنبال اطلاعات پنهان و مخفی افراد هستند در صورتی که اطلاعاتی که در پرسشنامه پر می شود، خیلی ها از آن اطلاع دارند؛ مثلا وقتی شما دو فرزند یا سه خودرو دارید، بسیاری از افراد اطراف شما از این موضوع اطلاع دارند. "مصطفی مدد" در مورد این اشکال که چنین فرمی به خود اظهاری متکی و احتمال خطا در آن بالا است گفته بود که با تکیه بر ایمان مردم آمار می گیریم. به هر حال این فرم ها رونمایی، توزیع و از سوی مردم تکمیل شد؛ در این میان محمود احمدی نژاد هم در پنجم شهریورماه 1387 شخصا به عنوان یک سرپرست خانوار ایرانی با حضور در محل سیار جمع آوری فرم اطلاعات اقتصادی خانوار این فرم را تکمیل کرد و تحویل متصدیان امر داد.
19 اردیبهشت امسال، مرحله دوم تکمیل فرم اطلاعات اقتصادی خانوارها بود. با پایان مرحله نخست جمع‌آوری اطلاعات اقتصادی خانوار در سال 1388 ، مسئولان از مرحله تازه اجرای این طرح در سال‌جاری خبر دادند. این بار اما نیازی نبود که مردم دم در مراکز آمار صف بکشند. خانوارها می‌توانستند برای تکمیل فرم مذکور به سایت مرکز آمار ایران مراجعه کنند. خانوارهایی که از مرحله قبل جا مانده بودند؛ تازه تشکیل شده بودند یا نوزاد تازه ای به آن ها اضافه شده بود. در این مرحله خانوارهایی که برای دریافت یارانه نقدی اقدام کرده بوند، در بانک های مربوط حساب هایی برای واریز یارانه نقدی گشودند.پس از اتمام این مرحله سخنگوی کارگروه تحول اقتصادی دولت، مرحله سوم تکمیل فرم اطلاعات اقتصادی خانوار از سوی خانوارهای جا مانده از مراحل اول و دوم را آذرماه اعلام کرد.
دهک؟ خوشه؟ هیچ کدام؟
در اولین دور دریافت اطلاعات اقتصادی خانوار، قرار بر آن شد تا مردم بر اساس اطلاعات دریافتی به ده دهک تقسیم شوند که بر اساس یک طبقه بندی، دهک های پایینی میزان یارانه بیشتری را دریافت کنند و دهک های بالایی یا یارانه دریافت نکنند یا کمتر از دهک های هفت و هشت و نه و ده دریافت کنند. اما این اتفاق هرگز رخ نداد؛ بسیاری از کارشناسان دلیل اینکه هرگز ده بندی به سر انجامی نرسید را آن اعلام کردند که برای این کار دولت ناچار است میزان دقیق و صحیح بی کاری، خط صحیح فقر و میزان نرخ تورم را مشخص کند که گویی دولت علاقه ای به این کار ندارد.
پس از منتفی شدن دهک بندی ها، بحث "خوشه بندی" مطرح شد؛ به گفته رییس مرکز آمار برای خوشه بندی خانوار‌های کشور در ابتدا از طریق ارتباط متغیر‌هایی مانند ارزش ملک، ارزش خودرو، تحصیلات سرپرست خانوار، تعداد افراد دارای در آمددر خانوار ،‌میزان اجاره بها برای افراد مستاجر و میزان اقساط ماهیانه خانوار، مدل آماری طراحی شد و در نهایت در آمد خانوار از روش آزمون تقریب به دست آمد. در این تقسیم بندی جدید سه خوشه یک و دو و سه در نظر گرفته شد.
اما در آخرین روز از دی ماه سال گذشته، خوشه بندی ها هم منتفی و قرار بر آن شد تا همه مردم یارانه دریافت کنند. سخن گوی کارگروه طرح تحول هم در آخرین نشست خبری خود به خبرنگاران اعلام کرد که تنها پنج میلیون نفر یارانه بیشتری دریافت می کنند. مخبر کمیسیون اقتصادی مجلس در برابر این سخن به "سایت خبری اتاق تهران" گفت: " به هنگام شندین این سخن ذهن سریع باید به جای درست خود هدایت شود. یعنی افراد تحت پوشش کمیته امداد امام *****".
زمان اجرا : نامعلوم؛ میزان یارانه : نامعلوم
از سال گذشته که این طرح تصویب و برای اجرا به قوه مجریه ابلاغ شده است، تا کنون، دولت و به ویژه سخن گوی اقتصادی آن از بیان تاریخ و مبلغ دقیقی برای حذف یا هدفمند شدن یارانه ها طفره رفته اند. از همان زمان که مجلس به در آمد 40 هزار میلیارد تومانی در بودجه سال 1389 از محل هدفمندی یارانه ها رای مثبت نداد؛ و در آمد 20 هزار میلیارد تومانی را تصویب کرد. این میزان در آمد برای طول یک سال در نظر گرفته شد، اما دولت با موکول کردن اجرای طرح به شش ماهه دوم سال عملا به مقصود خود رسید؛ اما هم اکنون هم با آن که کمتر از 14 روز به آغاز نیمه دوم سال باقی مانده است، دولت اعلام نمی کند که دقیقا از چه زمانی قیمت ها آزاد و این طرح اجرایی می شود؛ اقتصاددانان معتقدند که هر چه مدت زمان تحقق در آمد 20 هزار میلیارد تومانی کوتاه تر شود، آثار تورمی و بحران های اجتماعی ناشی از اجرای آن بیشتر می شود. دولت اما همچنان بی توجه به دیدگاه اقتصاددانان و اظهار نظرهای کارشناسی راه خود را می رود.
وزیر اقتصاد، سخنگوی اقتصادی دولت و رییس کارگروه طرح تحول ، یعنی شمس الدین حسینی، همچنان در برابر اصرار خبرنگارانی که تاریخ دقیق و میزان اعتبار دهی به مردم را جستجو می کنند، مقاوم است. او در تاره ترین اظهار نظر خود گفته که میزان دقیق مبلغ پرداختی به مردم را می داند، اما به دلیل مصلحت آن را اعلام نمی کند. حسینی اما نگفته است که این مصلحت چیست؛ و چرا مصالح مانع اعلام برخی حقایق به مردم شده اند.
رقم یارانه ها ممکن است چقدر باشد؟
یارانه وبحث های حاشیه ای آن،درهرصورت این روزها نقل همه محافل است.هیچ کس نمی تواند حدس بزند چقدر قرار است درپایان هرماه به حسابش ریخته شود.دراین میان هرکس چیزی می گوید.ما از برخی فعالان اقتصادی ومقامات دولتی پرسیده ایم،فکرمی کنید رقم یارانه ها چقدرباشد؟
فقط 8هزارو 500
همایون بهزادی فر؛ مدیرکل دفتر تلفیق و بودجه وزارت رفاه و تامین اجتماعی می گوید:" با اختصاص هفت هزار و 300 میلیارد تومان از سوی دولت به عنوان یارانه مصرفی، سهم یارانه ای هر ایرانی ماهانه حدود هشت هزار و 500 تومان است. سرانه یارانه ذکر شده، بدون احتساب یارانه انرژی، 8500 تومان می شود و این یارانه ها شامل یارانه آرد نانوایی، شیر، دارو، روغن و قند و شکر کالابرگی است.
بیش از 10 تا 12 هزار تومان نیست
جمشید انصاری؛ عضو کمیسیون اقتصادی مجلس پیش بینی می کند رقم یارانه قابل پرداخت بین 10 تا 12هزارتومان باشد.او می گوید:" به نظر می رسد میزان یارانه نقدی که قرار است به مردم پرداخت شود با توجه به تعداد ثبت نام کنندگان و در آمدی که دولت می تواند بدست آورد، بین 10 تا 12 هزار تومان باشد."
سیزده هزار تومان جواب نمی دهد
فخرالدین حیدری از اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی می گوید: "به نظر می رسد این رقم 13 هزار و 661 تومان باشد که جوابگوی نیاز مردم نیست و این ارقام با توجه به نوساناتی که در قیمت نفت ایجاد می شود تغییر می‌کند".
تقریبا 14 هزار تومان
محمود دودانگه ؛ معاون برنامه ریزی و و امور اقتصادی وزیر بازرگانی به سایت خبری اتاق تهران گفت:" روی رقم خاصی نمی توانم دست بگذارم. اما براساس محاسبات می توان حدس هایی زد؛ 60 میلیون نفر از جمعیت کشور برای دریافت یارانه نقدی فرم پر کرده اند و رقمی که باید میان آنان تقسیم شود ، 10 هزار میلیارد تومان است . بنابراین با یک حساب سر انگشتی می توان نتیجه گرفت ، یارانه پرداختی با فرض آنکه به طور مساوی میان اقشار مختلف توزیع شود رقمی حدود 166 هزار تومان در سال خواهد بود که ماهانه به رقم تقریبی 14 هزار تومان می رسد .
پانزده تا هفده هزار تومان
علی اصغر یوسف نژاد؛ مخبر کمیسیون صنایع مجلس می گوید:" ممکن است مبلغ یارانه نقدی بین 15 تا 17 هزار تومان باشد؛ اما آن چه مسلم است آنکه مبلغ پرداختی به مردم بسیار کمتر از هزینه هایی است که بر آن ها تحمیل می شود."
پانزده هزار تومان ؛ نه کمتر و نه بیشتر
علی قنبری؛ عضو سابق شورای پول و اعتبار فقط یک جمله می گوید:" در اقتصادی که همه چیز غیر قابل پیش بینی است، نمی توان مبلغ یارانه هدفمند را پیش بینی کرد اما به نظر می رسد این مبلغ از 15 هزار تومان بیشتر نباشد".
چیزی کمتر از 20 هزارتومان
غلامرضا مصباحی مقدم، رییس کمیسیون ویژه طرح تحول اقتصادی مجلس شورای اسلامی می گوید:" براساس برآورد کمیسیون ویژه و بر اساس درآمدهایی که به دست می آید، به هفت دهک جامعه، کمتر از 20 هزار تومان یارانه نقدی تعلق می گیرد".
بین 20 تا 24 هزار تومان
کاظم دلخوش، سخنگوی کمیسیون ویژه طرح تحول اقتصادی مجلس هم معتقد است" کف درآمد ناشی از هدفمند کردن یارانه ها را 10 هزار میلیارد تومان و سقف را 20 هزار میلیارد تومان در نظر گرفته ایم و اگر 20 هزار میلیارد تومان محقق شود، با یک حساب سرانگشتی هر نفر ماهانه 20 تا 24 هزار تومان دریافت می کند. "
سی هزارتومان برای نیمی از سال
محسن بهرامی ارض اقدس ؛ معاون سابق وزارت بازرگانی که درحال حاضر رییس کمیسیون بازرگانی اتاق تهران است دراین زمینه می گوید": صحبت از 70 درصد جمعیت ایران است . فکر می کنم اگر بنا باشد ، آن 10 هزار میلیارد تومان به طور عادلانه میان اقشار مختلف توزیع شود در 6 ماه دوم سال که زمان اجرای قانون هدفمند سازی یارانه ها تعیین شده است ، ماهانه حدود 30 هزار تومان به دست مردم برسد".
بعد از دو ماه قطع می شود
محاسبه "شکور اکبر نژاد" عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی این است که " دولت تا مبلغ 40 هزار میلیارد تومان هم پول دارد و می تواند به مردم پرداخت کند؛ اما این کار بیش از 2 یا سه بار طول نمی کشد. "
غیر قابل پیش بینی
حمید دیهیم؛ استاد دانشگاه تهران هم می گوید:" گفتن رقم دقیق برای این پرداخت ها به هیچ وجه قابل پیش بینی نیست؛ اما به هیچ وجه به نظر نمی رسد که این رقم از 20 هزار تومان بیشتر باشد؛ آن چه مسلم است آنکه این میزان هم بعد از یکی دو بار قطع خواهدشد.
دولت 40 هزار تومان هم می تواند بدهد
پیمان فروزش؛ نایب رییس کمیسون اقتصادی مجلس نظر دیگری دارد او می گوید:" به نظر می رسد که بین 20 تا 40 هزار تومان یارانه نقدی به هر فرد پرداخت شود که دولت آن را با توجه به شرایط زمانی و اقتصادی تعیین می کند."
سالی 200 هزار تومان
سید حمید حسینی ؛ عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران معتقداست:" با توجه به اینکه 70 درصد مردم ، متقاضی دریافت یارانه هستند ، رقمی که برای توزیع نقدی میان آنان در نظر گرفته شده است ،دست کم باید 50 میلیون نفر را تحت پوشش قرار دهد . با این حساب، سالانه حدود 200 هزار تومان به هرنفر خواهد رسید".
تخمین نزده ام
قاسم نوده فراهانی ؛ رییس شورای اصنافمی گوید:" تخمین میزان یارانه های نقدی به این سادگی ها میسر نیست ، آن هم بدون محاسبه میزان مصرف 13 قلم کالای اساسی در روز ، ماه و سال ."
...و 70هزار تومان
پیش بینی مهدی جاریانی عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران ازهمه بیشتراست.:" رقم های متفاوتی از زبان دولتمردان شنیده می شود . به طوری که گاه گفته می شود دولت روی سرانه 70 هزار تومان برنامه ریزی کرده است. اما به اعتقاد من ،توزیع یارانه نقدی بیش از 50 هزارتومان ، عقلانی نیست".
 

phoenix_i06

Registered User
تاریخ عضویت
10 آپریل 2007
نوشته‌ها
2,125
لایک‌ها
175
محل سکونت
آمریکا
عرب را سیر نگه دار و عجم را گرسنه.
من با کلیت طرح و حذف یارانه ها و آزاد سازی موافقم ولی ببین بعد از این همه سال کار به کجا رسیده. چه سرنوشت شومی، ملتی که دست گدایی دراز میکنه و برای هزینه های زندگی باید یارانه بگیره. پول نفت و منابع خودش رو در قالب صدقه میگیره. واقعا عجیبه که طرف شغل داره و کار میکنه ولی بازم باید صدقه بگیره و سرش پایین باشه و دست گداییش دراز. نمیدونم چرا یاد ایرج میرزا افتادم :lol: به هرحال روحش شاد!
 

sJaguar

کاربر فعال موبایل و فوتبال
کاربر فعال
تاریخ عضویت
5 اکتبر 2007
نوشته‌ها
11,526
لایک‌ها
1,591
سن
36
محل سکونت
Old Persian Empire
خدا کنه به تاخیر بیوفته و هیچ شه
در ضمن طبق اعلام قبلیشون یارانه ای که گفتن واریز میشه فعلا قابل برداشت نیست!!!!!

پس چرا واریز بشه که قابل برداشت نباشه دیگه
24 تومن چیه که کسی برداره یا برنداره!!
 

phoenix_i06

Registered User
تاریخ عضویت
10 آپریل 2007
نوشته‌ها
2,125
لایک‌ها
175
محل سکونت
آمریکا
تو کارتون ها دید دو نفر کنار هم نشستن و یه بمبی که فیتیلش روشن شده رو دست به دست میکنن؟ ماجرایی که پیش اومده هم همین هست. کاری که میخوان انجام بدن از روی ناچاری هست نه اینکه نشسته باشن و اوضاع بر وفق مراد باشه و با خودشون گفته باشن خب حالا چیکار کنیم وضع بهتر بشه! با تاخیر انجام بشه یا اصلا انجام نشه، فکر میکنید چطور میشه؟ فکر میکنید وضع بهتر میشه؟

خدا کنه به تاخیر بیوفته و هیچ شه
در ضمن طبق اعلام قبلیشون یارانه ای که گفتن واریز میشه فعلا قابل برداشت نیست!!!!!

پس چرا واریز بشه که قابل برداشت نباشه دیگه
24 تومن چیه که کسی برداره یا برنداره!!
 

sinnaa

Registered User
تاریخ عضویت
27 جولای 2010
نوشته‌ها
6,537
لایک‌ها
3,555
محل سکونت
بر بال خوش خیالی
احتمال واریز یارانه نقدی در این هفته

احتمال واریز یارانه نقدی به حساب سرپرست خانوار در هفته جاری قوت گرفت.

به گزارش مهر، براساس برنامه ریزیهای انجام شده یارانه نقدی احتمالا در هفته جاری به حساب سرپرست خانوار واریز خواهد شد. در فاز اول قرار است حدود 61 میلیون ایرانی یارانه نقدی بگیرند، ضمن اینکه یارانه نقدی واریزی دو ماهه خواهد بود.

البته محمدرضا فرزین سخنگوی کارگروه تحول اقتصادی دولت در گفتگو با مهر تاکید کرده است که یارانه نقدی واریزی به حساب مردم فعلا قابل برداشت نخواهد بود.

در همین حال، احتمال اجرای قانون هدفمندی یارانه ها با محوریت بنزین - اصلاح قیمتها - در هفته آخر مهرماه وجود دارد. چندین مقام مسئول دولتی نیز تاکید کرده اند که قانون هدفمندی یارانه ها در ماه جاری اجرا خواهد شد.

برآوردها حاکی از آن است که یارانه نقدی هر ایرانی احتمالا بین 24 تا 44 هزار تومان خواهد بود به نحوی که یارانه نقدی اقشار آسیب پذیر حدود 44 هزار تومان و سایر اقشار حدود 24 هزار تومان پیش بینی می شود.

بهروز مرادی مدیرعامل سازمان هدفمندی یارانه ها نیز به خبرنگار مهر گفته است: وقتی یارانه نقدی به حساب سرپرستان خانوار واریز شود مردم متوجه می شوند که این مبلغ چقدر است و جای هیچ نگرانی نیست.
 

منصور قیامت

کاربر ویژه گفتگوی آزاد
کاربر قدیمی پرشین تولز
تاریخ عضویت
1 ژوئن 2007
نوشته‌ها
4,707
لایک‌ها
297
محل سکونت
شهر باحال قم
چه خوب
پول برق رو ماهي 100 هزار تومن از ما ميگيرن كه 24 تومن ميخوان به ما پول بدن
بد بخت شديم
24 تومن

2 ماه یه بار

تازه حق برداشت هم نداری

خدایا مردیم از این همه خوشی
 

Farzad Z

Registered User
تاریخ عضویت
16 دسامبر 2007
نوشته‌ها
903
لایک‌ها
57
محل سکونت
Isfahan
دوستان گرامی توجه توجه : :دی
خودتون میدونید که با این پولی که به شما میدن هیچ کاری نمیتونین بکنین نصف یکی از قبضهاتون رو هم نمیتونید بدید پس بیاید و از من جنس بخرید که هم من حال کنم هم شما :دی

پ.ن : در همینجا اعلام ورشکستگی میکنم :دی
 

xX_boy

Registered User
تاریخ عضویت
18 آپریل 2007
نوشته‌ها
1,001
لایک‌ها
70
محل سکونت
urmia
آخه اینا دیگه کین؟!
بدون یارانه تورم زیاد میشه اگه یارانه ها هم بدن که اشکمون رو در میارن
میرین از سوپری یه 500 میدیم یه تخم مرغ میگیریم
 

farzan.B

همکار بازنشسته
کاربر فعال
تاریخ عضویت
5 ژانویه 2009
نوشته‌ها
2,662
لایک‌ها
1,244
دیدن نمی تونن فقر رو از بین ببرن ...
به نتیجه رسیدن فقیر رو از بین ببرن ! :)
 

Mehraɴ

Registered User
تاریخ عضویت
3 ژانویه 2009
نوشته‌ها
2,053
لایک‌ها
40
محل سکونت
Tehrun
دیدن نمی تونن فقر رو از بین ببرن ...
به نتیجه رسیدن فقیر رو از بین ببرن ! :)
البته بهتره بگیم به این نتیجه رسیدن مایه دارا بمونن !
چون اونا که فقیر نیستن هم با این وضع از بین میرن !
 

worship_u

Registered User
تاریخ عضویت
25 فوریه 2010
نوشته‌ها
289
لایک‌ها
195
محل سکونت
تو طاقچه
دیدن نمی تونن فقر رو از بین ببرن ...
به نتیجه رسیدن فقیر رو از بین ببرن ! :)

فیلسوفانه ترین و قشنگ ترین جمله ای که درباره هدفمندی:wacko: یارانه ها شنیدم
 

mehrdad201

همکار بازنشسته
کاربر قدیمی پرشین تولز
تاریخ عضویت
10 سپتامبر 2005
نوشته‌ها
15,874
لایک‌ها
17,805
محل سکونت
ایران
خبر تازه ای شده ؟!
 

yasharhi

Registered User
تاریخ عضویت
20 آپریل 2010
نوشته‌ها
1,113
لایک‌ها
80
با وجد اینکه من ازش متنفرم ولی فک کنم اینکارش خوب باشه . چند تا دلیل داره :1- به قیمت های جهانی نزدیک می شیم 2- اگه نفت ایران رو نخریدن و تحریم کردن از گشنگی نمی میریم 3-اگه نفت تموم شد باز نمی میریم
4- صادرات زیانبار حذف می شه
ولی فک کنم بعضی از کار خونه ها و شر کت ها ورشکسته شن ( البته همون چند تایی که موندن )
 

sinnaa

Registered User
تاریخ عضویت
27 جولای 2010
نوشته‌ها
6,537
لایک‌ها
3,555
محل سکونت
بر بال خوش خیالی
واریز منطقه‌ای یارانه نقدی


واریز منطقه به منطقه یارانه نقدی؛ تصویب بسته جامع حمایتی از بخش حمل و نقل؛ تعیین تکلیف قیمت برق در جلسه یکشنبه آتی و بدنبال تحقق درآمد 20 هزار میلیارد تومانی از محل اصلاح قیمتها هستیم از مهمترین محورهای اظهارات سخنگوی کارگروه تحول اقتصادی دولت است.


جلسات هدفمندی یارانه ها به نیمه شب رسید

محمد رضا فرزین در گفتگو با مهر با اشاره به برگزاری جلسات مستمر هدفمندی یارانه ها با حضور رئیس جمهور، گفت: هم اکنون حداقل هفته ای سه جلسه طولانی با حضور رئیس جمهور و اعضای ارشد دولت درباره هدفمندی یارانه ها برگزار می‌شود.

وی افزود: هرچه به زمان اجرای هدفمندی یارانه ها در کشور نزدیک تر می شویم، جلسات دولت در این باره نیز بیشتر می شود به طوری که جلسات اخیر این کارگروه به نیمه شب هم رسیده است.

بسته جامع حمل و نقل تصویب شد

سخنگوی کارگروه تحول اقتصادی دولت در عین حال خبر داد: بسته جامع حمایتی از بخش حمل و نقل - درون و برون شهری - پس از برگزاری ده‌ها جلسه کارشناسی سرانجام در جلسه دیشب این کارگروه که تا 23 و 30 دقیقه طول کشید، به جمع بندی نهایی رسید.

وی افزود: در این بسته مجموعه سیاستها و برنامه هایی دیده شده است که بر بسترسازی در بخش حمل و نقل و سسیستم‌های کنترل و نظارت تاکید دارد، ضمن اینکه براساس این بسته، قرار شد رانندگان و کارکنان بخش حمل و نقل مورد حمایت دولت قرار گیرند.

فرزین از اختصاص منابع قرض الحسنه ای به فعالان بخش حمل و نقل خبر داد و خاطرنشان کرد: موضوع تامین اجتماعی رانندگان نیز در این بسته دیده شده است.

سخنگوی کارگروه تحول اقتصادی دولت اظهارداشت: مدیریت اجرای بسته جامع حمل و نقل با وزارت کشور و با مسئولیت مستقیم محمد رضا رویانیان رئیس ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور خواهد بود.

واریز منطقه به منطقه یارانه نقدی

خبرنگار مهر پرسید آیا مبلغ تنخواهی که دولت قرار است برای واریز یارانه نقدی تامین کند، مشخص شده است؟ که سخنگوی کارگروه تحول اقتصادی دولت پاسخ داد: الان منابع آن شناسایی شده است، ضمن اینکه این منابع به زودی - در نیمه دوم مهرماه - پس از تخصیص به حساب مردم واریز خواهد شد.

وی همچنین از واریزی منطقه به منطقه یارانه نقدی به حساب سرپرست خانوار خبر داد و گفت: یارانه نقدی اقشار آسیب پذیر 10 درصد بیشتر از سایر اقشار جامعه خواهد بود.

فرزین ادامه داد: یارانه نقدی خانوار در مرحله اول دوماه واریز خواهد شد، سپس سازمان هدفمندی یارانه‌ها با منابع حاصل از اصلاح قیمت حاملهای انرژی تخصیصها را انجام خواهد داد. البته تا زمان آغاز اصلاح قیمتها یارانه نقدی واریزی قابل برداشت نخواهد بود.

درآمد 20 هزار میلیارد تومانی را دنبال می‌کنیم

سخنگوی کارگروه تحول اقتصادی دولت در پاسخ به این پرسش که آیا برنامه دولت همان کسب 20 هزار میلیارد تومان درآمد از محل اصلاح قیمتهای انرژی در نیمه دوم سال است؟ اظهارداشت: برنامه اولیه تامین این مبلغ در سالجاری بوده است که همچنان نیز همین برنامه دنبال می شود.

تاثیر اصلاح قیمتها بر روی دهکها

وی از بررسی تاثیر اصلاح قیمتها بر روی دهکهای مختلف درآمدی جامعه خبر داد و به مردم اطمینان داد دولت با ذره بین تاثیرات هدفمندی یارانه ها را بررسی و برای هر کدام برنامه جداگانه ای طراحی کرده است. برهمین اساس، مردم نباید از این بابت نگرانی داشته باشند.

تعیین تکلیف نهایی قیمت برق در جلسه یکشنبه

فرزین از تعیین تکلیف نهایی قیمت برق در جلسه یکشنبه آتی کارگروه تحول اقتصادی دولت سخن گفت و افزود: در جلسه دوشنبه گذشته این موضوع در کارگروه بررسی و مقرر شد در کارگروه تخصصی بررسی‌های دیگری انجام شود که در روزهای سه شنبه و چهارشنبه کارگروه تخصصی با حضور مسئولان وزارت نیرو و سایر مسئولان ذی ربط موضوع را بررسی و نهایی کرد.

وی تصریح کرد: موضوع تعیین تکلیف قیمت برق ابتدا قرار بود در جلسه پنجشنبه شب کارگروه تحول اقتصادی در دستور کار باشد که به دلیل سفر وزیر نیرو به لبنان، این موضوع به جلسه یکشنبه آتی این کارگروه موکول شد.

سخنگوی کارگروه تحول اقتصادی با اشاره به اینکه قیمتهای برق برای بخشهای مختلف تبعیضی - ترجیحی خواهد بود، اظهارداشت: قیمت‌گذاری برق به نحوی خواهد بود که همچنان از مناطق گرم و بخشهای کشاورزی و صنعت حمایت شود.
 

sinnaa

Registered User
تاریخ عضویت
27 جولای 2010
نوشته‌ها
6,537
لایک‌ها
3,555
محل سکونت
بر بال خوش خیالی
رقم يارانه‌ها اعلام شد

واريز 81 هزار تومان يارانه نقدي فعلاً به صورت علي الحساب براي هر فرد و به طوري مساوي اعم از اقشار آسيب پذير و غير آسيب پذير از فردا آغاز مي شود.

به گزارش فارس، نتيجه پيگيري خبرنگار فارس در خصوص اينكه رقم 81 هزار تومان يارانه نقدي متعلق به يك ماه و يا دو ماه است، حاكي است، اين رقم فعلا به صورت علي الحساب به حساب مردم واريز شده است.

پيگيريهاي فارس همچنين حاكي است، از آنجا كه اطلاعات اقشار آسيب پذير تكميل نشده فعلا رقم 81 هزار تومان به صورت ثابت براي همه كساني كه براي دريافت يارانه ثبت نام كرده‌اند واريز مي شود و پس از تكميل اطلاعات مابه التفاوت آن به حساب افراد آسيب پذير واريز خواهد شد.

بر اساس اين گزارش بيش از 61 ميليون نفر ايراني براي دريافت يارانه نقدي ثبت نام كرده‌اند.

پيش از اين پايگاه اطلاع‌رساني دولت با ارسال پيامكي خبر داده بود: «آغاز واريز يارانه هاي نقدي از فردا در سه استان خراسان رضوي، شمالي و جنوبي، ميزان پرداخت يارانه نقدي براي هر نفر 81 هزار تومان علي الحساب» محمود احمدي نژاد رئيس جمهوري روز گذشته در سفر استاني خود به استان اردبيل از واريز يارانه نقدي به حساب خانوار از سه شنبه هفته جاري مصادف با ولادت امام رضا (ع) خبر داده بود.

براساس اعلام پايگاه اطلاع رساني دولت، يارانه نقدي به صورت منطقه به منطقه واريز خواهد شد كه در روز اول، واريز يارانه نقدي به حساب سرپرست خانوار در استانهاي خراسان رضوي، خراسان شمالي و جنوبي انجام مي شود.
 

dedboy

Registered User
تاریخ عضویت
7 جولای 2007
نوشته‌ها
654
لایک‌ها
102
محل سکونت
TEHROON !
گفتن 81 هزار تومان برای هر نفر واریز میکنند ولی نگفتند این 81 هزار تومان برای چند ماه هست ؟!؟!؟!

رسما مردم رو مسخره کردند .
 

Exporter

کاربر قدیمی پرشین تولز
کاربر قدیمی پرشین تولز
تاریخ عضویت
13 آپریل 2006
نوشته‌ها
4,060
لایک‌ها
5,172
سن
34
محل سکونت
UAE
پس از اعلام محمود احمدی‌نژاد مبنی بر آغاز توزیع یارانه‌های مستقیم از روز ۲۷ مهرماه، رسانه‌های داخلی ایران از پرداخت سرانه ۸۱ هزار تومان یارانه نقدی در سه استان شمال شرق کشور خبر دادند. مبلغی که به نوشته این رسانه‌ها شهروندان «تا اطلاع‌ثانوی اجازه برداشت آن را نخواهند داشت.»

محمود احمدی‌نژاد،رئیس جمهور ایران، روز یکشنبه در جمع مردم اردبیل یادآور شد که پرداخت نقدی از روز سه‌شنبه همزمان با سالروز میلاد امام هشتم شیعیان آغاز خواهد شد. وی در عین حال ارائه توضیحات بیشتر در زمینه میزان و نحوه پرداخت یارانه‌های نقدی را به برنامه تلویزیونی‌اش در هفته آینده موکول کرد.

انتظار می‌رفت که پرداخت یارانه‌های مستقیم که تاکنون چندین بار به تعویق افتاده است، از ۹ استان کشور آغاز شود اما اکنون رسانه‌های داخلی ایران به نقل از دست‌اندرکاران سازمان هدفمند کردن یارانه‌ها می‌گویند که در نخستین مرحله از پرداخت یارانه‌های نقدی، شهروندان سه استان خراسان شمالی، جنوبی و رضوی، مشمول این اجرای طرح خواهند شد.

آن طور که خبرگزاری ایسنا از قول بهروز مرادی، مدیرعامل سازمان هدفمند کردی یارانه‌ها گزارش کرده است، در این سه استان مبلغ ۸۱ هزار سرانه هر فرد روز سه‌شنبه به صورت علی‌الحساب به حساب سرپرست خانوار واریز خواهد شد.

این مقام دولتی همچنین افزوده است که «واریز تمام مبالغ در سراسر کشور در این مرحله به طور یکسان است و این مبالغ تا زمان اجرای قانون و آزادسازی قیمت‌ها قابل برداشت نیست.»

در همین حال محمدرضا فرزین، سخنگوی کارگروه اقتصادی دولت نیز به خبرگزاری مهر گفته است که دولت نزدیک به پنج هزار میلیارد تومان، برای توزیع یارانه نقدی میان ۶۰ میلیون و ۵۰۰ هزار شهروند ایرانی در فاز اول، تأمین اعتبار کرده است.

آن طور که در گزارش خبرگزاری مهر و به نقل از مقام‌های دولتی عنوان شده است، یارانه نقدی واریزی به حساب شهروندان، دو ماهه خواهد بود و به این ترتیب مبلغ یارانه مستقیم برای هر فرد ۴۰ هزار و ۵۰۰ تومان در نظر گرفته شده است.

این در حالی است که مدیرعامل سازمان هدفمند کردن یارانه‌ها در گفت‌وگو با ایسنا تأکید کرده است که مبلغی که از فردا به حساب شهروندان واریز می‌شود، علی‌الحساب بوده و هنوز معلوم نیست که برای چه مدتی اختصاص یافته است.

مهر همچنین با استناد به صحبت‌های شمس‌الدین حسینی، وزیر اقتصاد دولت دهم، مبنی بر اینکه یارانه نقدی اقشار آسیب‌پذیر ۱۰ درصد بیش از سایر اشخاص خواهد بود، نتیجه‌گیری کرده است که یارانه دریافتی اقشار آسیب‌پذیر ۴۴ هزار تومان خواهد بود و و همچنین پیش‌بینی کرده است که اصلاح قیمت حامل‌های انرژی احتمالاً از اواخر آبان‌ماه اجرایی شود.

بر اساس قانون هدفمند کردن یارانه‌ها، قرار است ۵۰ درصد درآمد حاصل از آزادسازی قیمت حامل‌های انرژی به صورت یارانه نقدی و غیرنقدی به مردم پرداخت شده و ۳۰ درصد به تولیدکنندگان و ۲۰ درصد دیگر نیز در اختیار دولت قرار گیرد.

همچنین براساس مجوز مجلس، درآمد دولت از محل اصلاح قیمت حامل‌های انرژی در سالجاری ۲۰ هزار میلیارد تومان خواهد بود که نیمی از آن سهم مردم خواهد بود.
 
بالا