iranmct
Registered User
- تاریخ عضویت
- 23 آگوست 2014
- نوشتهها
- 164
- لایکها
- 40
- سن
- 44
نوشته شده توسط دکترسیدرضاآقاسیدحسینی
تیم مشاوران مدیریت ایران :
راحتترین راه فروش برای یک فروشنده حرفهای این نیست که بفهمد مشتری چه میخواهد، بلکه این است که بفهمد که مشتری چگونه میخواهد؟ پس با شناخت 7 نوع مشتری، باید عملیات فروش را بتوانید سریع به پایان برسانید.
هنگامی که بحث فروشندگی حرفهای پیش میآید در مورد یک طرف مذاکره فروش که همان فروشنده میباشد صحبت میشود و مثلا به 12 خصوصیت فروشنده حرفهای موفق و یا به 16 خصوصیت فروشنده خوب و فروشنده بد اشاره مینماییم اما در سوی دیگر ماجرا مشتری ایستاده است.
دنیای پرسروصدای فروشندگی حرفهای با هزاران کتاب، سخنرانی متعدد متخصصان و تکنیکهای فروشندگی حرفهای بسیار وسیع شده است. بسیاری از این متخصصان ادعای داشتن داروی معجزهآسای فروش را تحت عنوان "رازهای موفقیت در فروش" را داشته و آن را در کتابی به دیگران پیشنهاد میدهند. جالب آنکه با فخرفروشی بسیار، سایر کتابهای نظیر خود را نیز زیر سوال برده و ادعا دارند که با خواندن این کتاب از مطالعه سایر کتابها بینیاز خواهید شد.
در طی 10 سال گذشته کتابهای بسیاری را مطالعه نمودم تا بلکه با غاز تخم طلای موجود در آنان را کشف کنم اما اغلب این کتب تنها به سرزنش مدیران فروش و فروشندگان پرداخته بودند و حرفهای کلی و آکادمیکی را ارائه در نهایت نوشدارویی ارائه نموده بودند که در دنیای واقعی قابلیت خوردن که هیچ، قابلیت نگهداری در بایگانی سازمان را نیز نداشتند. در برخی کتب نیز راهکارهایی ارائهشده بود که تنها در یک شرکت کاملا مشابه باتجربه نویسنده، قابل پیادهسازی بود.
اما از حق نگذریم چند کتابی نیز بود که رویکردهای جالبی نسبت به فروش داشت و قول فروش بیشتر را تا حدودی تضمین مینمود. پایه و اساس آنان نیز بر نگرش، جدیت، دانش فروشنده بود.
من نیز تصمیم گرفتم تا لیستی از تجربیاتم در حوزه فروش، وورک شاپهای بینالمللی فروش و همکارانی در حوزه توسعه و وفادار سازی مشتری و درنهایت افزایش سطح فروش تجربیات خوبی داشتهاند، تهیه نمایم.
در نهایت با جمعبندی تمام این تجربیات مشتریان را به 7 دسته تقسیم نمودم و برای هریک نیز روش برخورد و انتخاب نوع گرفتار را تعیین نمودم که میتواند موجب افزایش سطح فروش، تشویق مدیریت و حتی حضور در هیئتمدیره سازمانتان گردد.
1- سلطه جوست
این نوع مشتری در اولین برخورد خویش، ویژگیهای خویش را نشان میدهد : بسیار چالشگر، خشن، تند و بیادب هستند.
سر رشته کلام را بلافاصله به دست گرفته و مکالمه تقریبا یک طرفه میشود. در زمان کوتاهی میخواهند بر شما سلطه یابند. ارائه اطلاعات خارج میزان صبر آنان است. تمایل بسیار بر تاکید میزان فوریت نیاز خویش دارند. اگر شروع به معرفی راهکار یا راهحل جدید و جایگزینی به وی نمایید، فورا کلامتان قطع مینماید. این موقعیت شاید فروشنده را عصبی و سرخورده نماید. اما ازآنجاکه این فرد بسیار به سلطه بر شما علاقهمنداست، از همین نکته میتوانید در مذاکره فروش بهعنوان یک مزیت استفاده نمایید.
راهحل : پیش اطلاعات مکالمه یا جلسه اطلاعات کافی و حتی اضافی به همراه داشته باشید تا بهعنوان برگ برنده برای کنترل وی استفاده نمایید. با پرسیدن سوالات باز، وی را به حرف زدن بیشتر وادار نمایید تا اطلاعات بیشتری در خصوص مشکلات سازمانش دریافت نمایید. از مواجه با وی بپرهیزید زیرا در نهایت شما بازنده مکالمه بوده و وی را از دست خواهید داد. سعی نمایید با فردی در آن سازمان مانند شریک، منشی و یا یکی از اعضای صحبت نمایید و زمان و روش مناسب برای صحبت با این مدیر بهعنوان مشتری بالقوه را بیابید.
2- امینتطلب است
اینگونه از مشتریان، غالبا ساکت هستند و تنها چند کلمه برای کمک به جهتگیری شما در مسیر حل مشکلاتشان بیان مینمایند. توجه آنان به شما مانند یک مرده یا جسم شناور روی آب است و ناگهان یک جواب در مقام دفاع از عملکرد خود به شما میدهند. تمایلی به اتخاذ تصمیمات برخلاف علاقه خویش ندارد زیرا که اینگونه تصمیمات را حاوی ریسک بالا میداند. از همان ابتدای فرایند مذاکره فروش، پیرامون خود سپر و لاک دفاعی ساخته و از مواضع خود دفاع میکند. اما اگر فروشنده بتواند این نوع مشتری را به مشتری بالفعل تبدیل نماید، بسیار قابلاعتماد و وفادار خواهد ماند. این نوع مشتری مانند جایزهای برای فروشنده است.
راهحل : باید بسیار تلاش نمود و بهطور مستمر خلقوخوی این نوع مشتری را مورد ارزیابی قرار داد. اگر نیاز فوری به محصول یا خدمت شما در وی وجود ندارد، باید برای از بین بردن احساس ریسک معامله با شما را پیگیری و اثبات حقانیت خویش، در وی از بین ببرید. وجود این نوع مشتری خود یک فرصت است. وقتی شانس ملاقات یا مکالمه با وی را به دست آوردید، حتما از محصولات و خدمات خویش یک سری اسناد و اطلاعات و توصیهنامه مناسب داشته باشید . این افراد به اطلاعات نوشتهشده و تحلیلهای آماری بسیار علاقهمند هستند. زیاد حرف نزنید و در با صبر و حوصله گوش دهید. پس مهم است که بدانید چگونه باید خوب گوش دهیم و هرگز کلام وی را قطع ننماید.
3- محبوبیتطلب است
این نوع از مشتری در یک کلام خیلی باحال و دوستداشتنی است و تمایلی زیاد به محبوبیت دارد. تمایل به موافقت سریع با نقطه نظرات شما داشته و از مخالفت با دادههای شما میپرهیزد و شما سریع به انتهای مسیر فروش میرسید. اما حواسپرتی و بهنوعی سرخوشی این نوع مشتری، ممکن است وی را از مسیر تصمیمگیری و حصول پیشرفت فرایند مذاکره فروش باز دارد. شاید شما بهعنوان فروشنده تصور نمایید که این فروشنده در حال تلف کردن وقت عزیز شما است و شما را بهعنوان راهحل جایگزین در آبنمک خوابانیده است ، اما در اصل این مشتری در ذهن خود به فروش پایان داده و محصول یا خدمت شما را خریداری نموده است.
راهحل: در پایان تشریح هر قسمت از محصول یا خدمت ، یک سوال باز از مشتری بپرسید تا از موقعیت کنونی سازمان اطلاعات بیشتری دریابید. اگر مشکلی واقعی در سازمان مشتری نیست، پس فقط قصد صحبت با شما را دارند. درصورتیکه اینگونه از افراد بخشی از تیم تصمیمگیرنده خرید هستند، میتوانید از آنان بهعنوان حامی طرح پیشنهادی خود استفاده نمایید. هیچچیز بهتر از وجود یک حامی در داخل جلسه تصمیمگیری سازمان خریدار نیست.
4- نیاز زیاد به خودشناسی دارد
این دسته از مشتریان بسیار کند هستند و فرایند فروش را خیلی کش میدهند. آنان در مذاکره با شما بسیار منطقی، اصولگرا و منعطف برخورد مینمایند. این مشتری خود در نقش مشاور و راهنمای دیگران میبیند. با اتکا به تجربیات خویش اعتماد به نفس بالایی دارد اما مغرور و متکبر نیست. به پذیرش ریسک اعتقاد دارد بهشرط آنکه منابع مالی مناسبی داشته باشد. از دیگران تقاضای اظهارنظر داشته در مورد شرایط فرضی آتی داشته و قصد دارد تا فروشنده را در خصوص میزان ایمانش به کالا یا خدماتی که خود ارائه میدهد، ارزیابی و سنجش نماید.
راهحل : از زمان خود بهینه استفاده نموده و نشان دهید که میزان تجربیات و راهحلهای آنان بسیار کم است. ازآنجاییکه این افراد طبیعتا خیلی منطقی است پس حتما با ارائه اطلاعات هدفدار فرایند فروش را پیش ببرید. در برخورد با این مشتری، ارائه اطلاعات مبهم و قولهای غیرمنطقی،احتمال از بین بردن فرصت فروش را بسیار زیاد خواهد نمود. زیرا اینگونه از مشتریان سوالاتی از بین جملات خود شما پیدا نموده و از شما خواهند پرسید.
5- نوع خاموش، اما قوی
اینگونه مشتری با مشتریای که برای امنیت، اهمیت زیادی قائل بود، متفاوت است. این مشتری، فروشنده را به انجام برخی کارهای جانبی مربوط به فرایند فروش مجبور مینمایند. این مشتریان تا گردن در مشکلات و وظایف سازمانی خود فرورفتهاند ولی بسیار سخت به پیشنهاد ارائهشده توسط فروشنده که شاید بتواند به وی کمکی ارائه دهد، توجه مینماید. در پاسخ به سوالات اصلا همکاری نمینماید، حتی اگر سوالات بهصورت تستی باشد. اینان یک چالش بزرگ برای مشتری و اظهارات وی هستند.
راهحل : کلید موفقیت در مذاکره با اینگونه از مشتریان عبارت است آماده بودن همهجانبه و تلف نکردن زمان مشتری است. فهم دقیق خواسته مشتری بهجای انجام هر عملی دیگر. سخن را کوتاه کرده و بیان نکات حیاتی و مهم بپردازید که تشریح نمایید که چه راهحل برای مشکلات وی دارید.آنان علاقه به پرسش و پاسخ خای کوچک دارند، پس حواستان پرت نشده بر در هدف خود متمرکز بمانید. شاید بهترین کار این است که داستانی بسیار کوتاه از تجربیات خوب در مورد محصولتان برایش تعریف نمایید. زمان بسیار حیاتی است، اگر واقعا محصول یا خدمات شما بهصرفه جویی زمان و حجم کار بی انجامد، خواهد خرید.
6- من این را از جایی دیگر با قیمتی کمتر میخرم
این نوع مشتری این را کلمه دائما با خود تکرار مینماید و قسمتی از وجودش شده است که، جای دیگر این محصول یا خدمت را ارزانتر میتواند بخرد یا عرضهکنندهای وجود دارد که به وی تخفیف بیشتری خواهد داد.
راهحل : در برخورد با این مشتری باید اجازه دهید تا محصولات و اطلاعات آنان خود با مشتری صحبت نماید، زیرا توضیحات شما فقط موجب حرص خودتان است. پیش از مذاکره فروش و تشریح مشخصات محصول خود ،اطلاعات مناسبی از وی دریافت نمایید، بهخصوص در مورد قیمتی که وی به آن اعتقاد دارد و قصد خریدش را دارد. اطلاعاتی که از وی دریافت مینمایید شاید به شما کمک کند تا رقبای خود را بشناسید. نشان دهید که واقعا چه ارزشی از طریق محصولات و خدمات شما به وی منتقل میشود. برای وی توضیح دهید که شاید قیمت رقیب از ما پایینتر باشد اما محصولات ما دارای ویژگیهایی است که در محصول رقیب وجود ندارد ( برای مثال : تحویل فوری، ارسال دقیق، خدمات پس از فروش ، ... ) پس انتخاب اشتباه موجب ضرر خواهد بود.
7- مشتری واقعا سختگیر
این نوع مشتری یک چالش و رقابت بزرگ برای فروشنده است و به دنبال کار نمودن فروشنده برای سازمانش است. بسیار مطلع است و محصول شما را جز بهجز خردمندانه تفکیک کرده و در مورد نقاط ضعف و قوت آن از شما سوال میپرسد.
راهحل : با چانهزنی سعی به کاهش قیمت فروشنده دارد اما ویژگی محصول و تلاشهای فروشنده را بهصورت عادلانه و منطقی مدنظر دارد.در زمان چانهزنی با وی صادق باشید. به فرایند تصمیمگیری آنان با دقت و بهصورت منطقی توجه نمایید. هرگز بیش از چیزی که میفروشید، به وی قول ندهید. عامل اساسی موفقیت فروشنده، داشتن اطلاعات کافی است.
همواره به خاطر داشته باشید، فروش یک هنر است. دشواریهای بسیاری مسیر خدمت به مشتری وجود دارد.انعطافپذیری در نگرش، اعتمادبهنفس، ثابتقدم بودن، درک صحیح در خصوص نیازهای مشتری از موارد اساسی هستند که فروشنده نباید هرگز فراموش نماید. در خصوص مشتریهای کنونی خود بی اندیشید. این خصوصیات را در آنان پیدا و نحوه برخورد خود را منطبق سازید.
منبع : 7 نوع مشتری : برای فروش بیشتر، روش مذاکره خود را با نوع مشتری منطبق سازید
تیم مشاوران مدیریت ایران : مطالب این سایت شامل حمایت از حق مؤلف و مترجم است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع پیگرد قانونی دارد.
تیم مشاوران مدیریت ایران :
راحتترین راه فروش برای یک فروشنده حرفهای این نیست که بفهمد مشتری چه میخواهد، بلکه این است که بفهمد که مشتری چگونه میخواهد؟ پس با شناخت 7 نوع مشتری، باید عملیات فروش را بتوانید سریع به پایان برسانید.
هنگامی که بحث فروشندگی حرفهای پیش میآید در مورد یک طرف مذاکره فروش که همان فروشنده میباشد صحبت میشود و مثلا به 12 خصوصیت فروشنده حرفهای موفق و یا به 16 خصوصیت فروشنده خوب و فروشنده بد اشاره مینماییم اما در سوی دیگر ماجرا مشتری ایستاده است.
دنیای پرسروصدای فروشندگی حرفهای با هزاران کتاب، سخنرانی متعدد متخصصان و تکنیکهای فروشندگی حرفهای بسیار وسیع شده است. بسیاری از این متخصصان ادعای داشتن داروی معجزهآسای فروش را تحت عنوان "رازهای موفقیت در فروش" را داشته و آن را در کتابی به دیگران پیشنهاد میدهند. جالب آنکه با فخرفروشی بسیار، سایر کتابهای نظیر خود را نیز زیر سوال برده و ادعا دارند که با خواندن این کتاب از مطالعه سایر کتابها بینیاز خواهید شد.
در طی 10 سال گذشته کتابهای بسیاری را مطالعه نمودم تا بلکه با غاز تخم طلای موجود در آنان را کشف کنم اما اغلب این کتب تنها به سرزنش مدیران فروش و فروشندگان پرداخته بودند و حرفهای کلی و آکادمیکی را ارائه در نهایت نوشدارویی ارائه نموده بودند که در دنیای واقعی قابلیت خوردن که هیچ، قابلیت نگهداری در بایگانی سازمان را نیز نداشتند. در برخی کتب نیز راهکارهایی ارائهشده بود که تنها در یک شرکت کاملا مشابه باتجربه نویسنده، قابل پیادهسازی بود.
اما از حق نگذریم چند کتابی نیز بود که رویکردهای جالبی نسبت به فروش داشت و قول فروش بیشتر را تا حدودی تضمین مینمود. پایه و اساس آنان نیز بر نگرش، جدیت، دانش فروشنده بود.
من نیز تصمیم گرفتم تا لیستی از تجربیاتم در حوزه فروش، وورک شاپهای بینالمللی فروش و همکارانی در حوزه توسعه و وفادار سازی مشتری و درنهایت افزایش سطح فروش تجربیات خوبی داشتهاند، تهیه نمایم.
در نهایت با جمعبندی تمام این تجربیات مشتریان را به 7 دسته تقسیم نمودم و برای هریک نیز روش برخورد و انتخاب نوع گرفتار را تعیین نمودم که میتواند موجب افزایش سطح فروش، تشویق مدیریت و حتی حضور در هیئتمدیره سازمانتان گردد.
1- سلطه جوست
این نوع مشتری در اولین برخورد خویش، ویژگیهای خویش را نشان میدهد : بسیار چالشگر، خشن، تند و بیادب هستند.
سر رشته کلام را بلافاصله به دست گرفته و مکالمه تقریبا یک طرفه میشود. در زمان کوتاهی میخواهند بر شما سلطه یابند. ارائه اطلاعات خارج میزان صبر آنان است. تمایل بسیار بر تاکید میزان فوریت نیاز خویش دارند. اگر شروع به معرفی راهکار یا راهحل جدید و جایگزینی به وی نمایید، فورا کلامتان قطع مینماید. این موقعیت شاید فروشنده را عصبی و سرخورده نماید. اما ازآنجاکه این فرد بسیار به سلطه بر شما علاقهمنداست، از همین نکته میتوانید در مذاکره فروش بهعنوان یک مزیت استفاده نمایید.
راهحل : پیش اطلاعات مکالمه یا جلسه اطلاعات کافی و حتی اضافی به همراه داشته باشید تا بهعنوان برگ برنده برای کنترل وی استفاده نمایید. با پرسیدن سوالات باز، وی را به حرف زدن بیشتر وادار نمایید تا اطلاعات بیشتری در خصوص مشکلات سازمانش دریافت نمایید. از مواجه با وی بپرهیزید زیرا در نهایت شما بازنده مکالمه بوده و وی را از دست خواهید داد. سعی نمایید با فردی در آن سازمان مانند شریک، منشی و یا یکی از اعضای صحبت نمایید و زمان و روش مناسب برای صحبت با این مدیر بهعنوان مشتری بالقوه را بیابید.
2- امینتطلب است
اینگونه از مشتریان، غالبا ساکت هستند و تنها چند کلمه برای کمک به جهتگیری شما در مسیر حل مشکلاتشان بیان مینمایند. توجه آنان به شما مانند یک مرده یا جسم شناور روی آب است و ناگهان یک جواب در مقام دفاع از عملکرد خود به شما میدهند. تمایلی به اتخاذ تصمیمات برخلاف علاقه خویش ندارد زیرا که اینگونه تصمیمات را حاوی ریسک بالا میداند. از همان ابتدای فرایند مذاکره فروش، پیرامون خود سپر و لاک دفاعی ساخته و از مواضع خود دفاع میکند. اما اگر فروشنده بتواند این نوع مشتری را به مشتری بالفعل تبدیل نماید، بسیار قابلاعتماد و وفادار خواهد ماند. این نوع مشتری مانند جایزهای برای فروشنده است.
راهحل : باید بسیار تلاش نمود و بهطور مستمر خلقوخوی این نوع مشتری را مورد ارزیابی قرار داد. اگر نیاز فوری به محصول یا خدمت شما در وی وجود ندارد، باید برای از بین بردن احساس ریسک معامله با شما را پیگیری و اثبات حقانیت خویش، در وی از بین ببرید. وجود این نوع مشتری خود یک فرصت است. وقتی شانس ملاقات یا مکالمه با وی را به دست آوردید، حتما از محصولات و خدمات خویش یک سری اسناد و اطلاعات و توصیهنامه مناسب داشته باشید . این افراد به اطلاعات نوشتهشده و تحلیلهای آماری بسیار علاقهمند هستند. زیاد حرف نزنید و در با صبر و حوصله گوش دهید. پس مهم است که بدانید چگونه باید خوب گوش دهیم و هرگز کلام وی را قطع ننماید.
3- محبوبیتطلب است
این نوع از مشتری در یک کلام خیلی باحال و دوستداشتنی است و تمایلی زیاد به محبوبیت دارد. تمایل به موافقت سریع با نقطه نظرات شما داشته و از مخالفت با دادههای شما میپرهیزد و شما سریع به انتهای مسیر فروش میرسید. اما حواسپرتی و بهنوعی سرخوشی این نوع مشتری، ممکن است وی را از مسیر تصمیمگیری و حصول پیشرفت فرایند مذاکره فروش باز دارد. شاید شما بهعنوان فروشنده تصور نمایید که این فروشنده در حال تلف کردن وقت عزیز شما است و شما را بهعنوان راهحل جایگزین در آبنمک خوابانیده است ، اما در اصل این مشتری در ذهن خود به فروش پایان داده و محصول یا خدمت شما را خریداری نموده است.
راهحل: در پایان تشریح هر قسمت از محصول یا خدمت ، یک سوال باز از مشتری بپرسید تا از موقعیت کنونی سازمان اطلاعات بیشتری دریابید. اگر مشکلی واقعی در سازمان مشتری نیست، پس فقط قصد صحبت با شما را دارند. درصورتیکه اینگونه از افراد بخشی از تیم تصمیمگیرنده خرید هستند، میتوانید از آنان بهعنوان حامی طرح پیشنهادی خود استفاده نمایید. هیچچیز بهتر از وجود یک حامی در داخل جلسه تصمیمگیری سازمان خریدار نیست.
4- نیاز زیاد به خودشناسی دارد
این دسته از مشتریان بسیار کند هستند و فرایند فروش را خیلی کش میدهند. آنان در مذاکره با شما بسیار منطقی، اصولگرا و منعطف برخورد مینمایند. این مشتری خود در نقش مشاور و راهنمای دیگران میبیند. با اتکا به تجربیات خویش اعتماد به نفس بالایی دارد اما مغرور و متکبر نیست. به پذیرش ریسک اعتقاد دارد بهشرط آنکه منابع مالی مناسبی داشته باشد. از دیگران تقاضای اظهارنظر داشته در مورد شرایط فرضی آتی داشته و قصد دارد تا فروشنده را در خصوص میزان ایمانش به کالا یا خدماتی که خود ارائه میدهد، ارزیابی و سنجش نماید.
راهحل : از زمان خود بهینه استفاده نموده و نشان دهید که میزان تجربیات و راهحلهای آنان بسیار کم است. ازآنجاییکه این افراد طبیعتا خیلی منطقی است پس حتما با ارائه اطلاعات هدفدار فرایند فروش را پیش ببرید. در برخورد با این مشتری، ارائه اطلاعات مبهم و قولهای غیرمنطقی،احتمال از بین بردن فرصت فروش را بسیار زیاد خواهد نمود. زیرا اینگونه از مشتریان سوالاتی از بین جملات خود شما پیدا نموده و از شما خواهند پرسید.
5- نوع خاموش، اما قوی
اینگونه مشتری با مشتریای که برای امنیت، اهمیت زیادی قائل بود، متفاوت است. این مشتری، فروشنده را به انجام برخی کارهای جانبی مربوط به فرایند فروش مجبور مینمایند. این مشتریان تا گردن در مشکلات و وظایف سازمانی خود فرورفتهاند ولی بسیار سخت به پیشنهاد ارائهشده توسط فروشنده که شاید بتواند به وی کمکی ارائه دهد، توجه مینماید. در پاسخ به سوالات اصلا همکاری نمینماید، حتی اگر سوالات بهصورت تستی باشد. اینان یک چالش بزرگ برای مشتری و اظهارات وی هستند.
راهحل : کلید موفقیت در مذاکره با اینگونه از مشتریان عبارت است آماده بودن همهجانبه و تلف نکردن زمان مشتری است. فهم دقیق خواسته مشتری بهجای انجام هر عملی دیگر. سخن را کوتاه کرده و بیان نکات حیاتی و مهم بپردازید که تشریح نمایید که چه راهحل برای مشکلات وی دارید.آنان علاقه به پرسش و پاسخ خای کوچک دارند، پس حواستان پرت نشده بر در هدف خود متمرکز بمانید. شاید بهترین کار این است که داستانی بسیار کوتاه از تجربیات خوب در مورد محصولتان برایش تعریف نمایید. زمان بسیار حیاتی است، اگر واقعا محصول یا خدمات شما بهصرفه جویی زمان و حجم کار بی انجامد، خواهد خرید.
6- من این را از جایی دیگر با قیمتی کمتر میخرم
این نوع مشتری این را کلمه دائما با خود تکرار مینماید و قسمتی از وجودش شده است که، جای دیگر این محصول یا خدمت را ارزانتر میتواند بخرد یا عرضهکنندهای وجود دارد که به وی تخفیف بیشتری خواهد داد.
راهحل : در برخورد با این مشتری باید اجازه دهید تا محصولات و اطلاعات آنان خود با مشتری صحبت نماید، زیرا توضیحات شما فقط موجب حرص خودتان است. پیش از مذاکره فروش و تشریح مشخصات محصول خود ،اطلاعات مناسبی از وی دریافت نمایید، بهخصوص در مورد قیمتی که وی به آن اعتقاد دارد و قصد خریدش را دارد. اطلاعاتی که از وی دریافت مینمایید شاید به شما کمک کند تا رقبای خود را بشناسید. نشان دهید که واقعا چه ارزشی از طریق محصولات و خدمات شما به وی منتقل میشود. برای وی توضیح دهید که شاید قیمت رقیب از ما پایینتر باشد اما محصولات ما دارای ویژگیهایی است که در محصول رقیب وجود ندارد ( برای مثال : تحویل فوری، ارسال دقیق، خدمات پس از فروش ، ... ) پس انتخاب اشتباه موجب ضرر خواهد بود.
7- مشتری واقعا سختگیر
این نوع مشتری یک چالش و رقابت بزرگ برای فروشنده است و به دنبال کار نمودن فروشنده برای سازمانش است. بسیار مطلع است و محصول شما را جز بهجز خردمندانه تفکیک کرده و در مورد نقاط ضعف و قوت آن از شما سوال میپرسد.
راهحل : با چانهزنی سعی به کاهش قیمت فروشنده دارد اما ویژگی محصول و تلاشهای فروشنده را بهصورت عادلانه و منطقی مدنظر دارد.در زمان چانهزنی با وی صادق باشید. به فرایند تصمیمگیری آنان با دقت و بهصورت منطقی توجه نمایید. هرگز بیش از چیزی که میفروشید، به وی قول ندهید. عامل اساسی موفقیت فروشنده، داشتن اطلاعات کافی است.
همواره به خاطر داشته باشید، فروش یک هنر است. دشواریهای بسیاری مسیر خدمت به مشتری وجود دارد.انعطافپذیری در نگرش، اعتمادبهنفس، ثابتقدم بودن، درک صحیح در خصوص نیازهای مشتری از موارد اساسی هستند که فروشنده نباید هرگز فراموش نماید. در خصوص مشتریهای کنونی خود بی اندیشید. این خصوصیات را در آنان پیدا و نحوه برخورد خود را منطبق سازید.
منبع : 7 نوع مشتری : برای فروش بیشتر، روش مذاکره خود را با نوع مشتری منطبق سازید
تیم مشاوران مدیریت ایران : مطالب این سایت شامل حمایت از حق مؤلف و مترجم است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع پیگرد قانونی دارد.