این روزها در اینترنت نام
کیم اشمیتزملقب به کیم دات کام، بسیار مشهور شده است، در شرایطی که کیم در بالای فهرست FBI به خاطر دزدی محتوای دیجیتالی مشمول کپیرایت قرار داشت، او مدتها به مجموعه سایتها و شبهامپراطوری که درست کرده بود، دلخوش بود و آنقدر فراغت داشت که بنشیند و گیم بازی کند و حتی بازیکن شماره یک در بازی چندنفره Call of Duty Modern Warfare 3 شود! (
+)
اما کیم دات کام با این همه مهارت در کشتن مجازی در بازی Call of Duty، در نهایت گرفتار شد، رقبای او هم این روزها در امان نیستند.
مطابق خبر جدیدی که سایت TorrentFreak
منتشر کرده است، بعد از بسته شدن مگاآپلود و دستگیر شدن صاحبانش، مسئولان
فایلسونیک از بیم مبتلا شدن به سرنوشت مشابه، دست به اقداماتی جدی زدهاند، مثلا دیگر سیاست تشویقی را در مورد کاربرانی که فایلهای با میزان بالای محبوبیت و دانلود ارسال میکنند، دنبال نمیکنند و پولی به این اعضا پرداخت نخواهند کرد. در اقدامی جدیتر آنها امکان اشتراک فایل را بین اعضا از بین بردهاند و دیگر هر کس میتواند فقط فایلهایی را که خوش آپلود کرده، دانلود کند!
این اقدام پیشگیرانه فایلسونیک منجر به این شده است که ناگهان میلیونها لینک دانلودی که در سایتهای دانلود گذاشته شده بودند، نامعتبر و شکسته شوند، دستکم به صورت موقت.
فایلسونیک در میان ۱۰ سایت برتر اشتراک فایل دنیا قرار دارد و در ماه ۲۵۰ میلیون مرور صفحه دارد. مانند مگاآپلود، به نظر میرسد که فایلسونیک هم در هنگکنک شکل گرفته باشد، از آنجا که مسئولان هنگکنگی در مورد مگاآپلود با آمریکاییها همکاری کردند که در نهایت منجر به دستگیری کیم دات کام شد، مسئولان فایلسونیک بیم دارند که وضعیت مشابعی گریبان آنها را هم بگیرد. گمان میرود که فایلسونیک تعدادی سرور در آمریکا هم داشته باشد.
این در حالی است که در ماه دسامبر، فایلسونیک با یک سرویس تعیین هویت محتوای فایلها به نام Vobile شروع به همکاری کرده بود تا فایلهایش از لحاظ دارا نبودن محتوای کپیرایتی چک شود، اما ما چیزی حاکی از عملی شدن این سیستم کنترل فایل مشاهده نکرده بودیم.
اتفاقاقی که اخیرا رخ داده، محدود به مگاآپلود و فایلسونیک نخواهند ماند و ترس عمومی را در بین دارندگان سایتهای اشتراک فایل باعث شده است.
تخمین زده میشود که ۲۴ درصد ترافیک اینترنت صرف دانلود و جابجایی محتواهای دزدی شود. این محتوا از سه طریق عمده به دست کاربران اینترنت میافتد:
۱- بیتتورنت: ماهانه ۲۵۰ میلیون آپلود و دانلود از بیتتورنت صورت میگیرد.
۲- این روزها خبرهای زیادی در مورد سایتهای اشتراک فایلی مثل مگاآپلود و فایلسونیک که به آنها اصطلاحا
cyberlockerها گفته میشود، میخوانیم، این سایتها پنج درصد کل ترافیک اینترنت را در دست دارند. ۵۰۰ میلون نفر در ماه از این سایتها بازدید میکنند.
در شرایطی که تیراژ کل روزنامههای آمریکا در ماه، ۱۱۰ میلیون شماره است، تعداد موارد دانلود و آپلود فقط در مگاآپلود ۹۳ میلیون مورد بود.
۳- استریم غیرقانونی محتواهای کپیرایتی: که ۱٫۴ درصد ترافیک کل اینترنت را سبب میشود.
مکانیسم فعلی برخورد با نقش کپیرایت در اینترنت، وضع قانون – شکایت و برخورد با سایتهای و سرویسها متخلف است، اما از آنجا که اینترنت ماهیت نامتمرکز دارد و در مورد بیتتورنت اصلا سرور مرکزیای وجود ندارد و همچنین به خاطر آستانه تحمل متفاوت کشورهای مختلف در مقابل سایتهای cyberlocker، پیشبینی نمیشود که موج جدید برخورد با دانلود و آپلود محتواهای کپیرایتی به نتیجه بیانجامد و صرفا مدتی باعث محدود شدن عرصه بر سایتهای سایبرلاکر خواهد شد.
بنابراین انتظار نمیرود که قانون
HADOPI فرانسه یا
SOPA/PIPA به نتیجهای مثبتی در زمینه محافظت از کپیرایت دست یابند، به علاوه
بسیاری گمان میکنند که تنها اثر این سه قانون که اتفاقا هر سه دارای نقایص زیادی هستند، در نهایت متضرر شدن کسانی باشد که اصلا نیت نقض کپیرایت ندارند و امکان تعمیم و سوء استفاده این سه قانون وجود دارد.
به دو نمودار زیر نگاه کنید، این دو نمودار، میزان مصرف پنهای باند اینترنت را در اروپا و آمریکا نشان میدهند، با مقایسه این دو نمودار درمییابید که آمریکاییها به همان میزان که اروپاییها از بیتتورنت استفاده میکنند، عادت دارند که به صورت قانونی از نتفلیکس فیلم، شوی تلویزیونی و ویدئو تماشا کنند.
مواردی که برشمردم و نمودارهای بالا این مطلب را در ذهن القا میکنند که برای جلوگیری از نقض کپیرایت شاید مؤثرترین اقدام، پیشنهاد آلترناتیوهای تجاری قانونی با شرایط خوب به کاربران اینترنت باشد. در این صورت است که کاربر حق نتخاب بین دانلود غیرقانونی و دانلود با قیمت منصفانه و امکانات خوب، خواهد داشت.
نتفلیکس میتواند به طور مؤثری از دانلود غیرقانونی فیلم، شوی تلویزیونی و موسیقی حلوگیری کند، آیتونز و BBC iPlayer هم در این زمینه مؤثرند.
منبع این قسمت نوشته
تا اینجا از دید یک کاربر جهانی به قضیه نگاه کردیم، اما در ایران چطور؟ آیا میتوانیم همین گزارهها را در مورد ایران درست بدانیم؟
اصلیترین مواردی که باعث میشود کاربر ایرانی به نقض کپیرایت روی بیاورد را من در موارد زیر خلاصه میکنم:
- تفاوت بسیار زیاد درآمد متوسط یک ایرانی با یک اروپایی و آمریکایی
- سرعت پایین اینترنت که مثلا به ما امکان نمیدهد که از نتفلیکس یا محتواهای جاری استفاده کنیم. (من همیشه ویدئوهای یوتیوب را دانلود میکنم، تا حالا خیلی کم پیش آمده که بتوانم ویدئویی را به صورت جاری ببینم!)
- مشکل در پرداخت اینترنتی
- نبود دانش پایهای کاربری اینترنت
- علاقهمند نبودن شرکتهای تهیه و پخش فیلم و موسیقی و ناشران به برپایی سرویسهای بومی دانلود قانونی آثار
- نبود فرهنگسازی مناسب
بعضیها عادت به سرزنش کاربرانی دارند که از روی ناچاری دانلود میکنند، نگاه آنها غالبا از بالا به پایین است و سعی نمیکنند که خود را جای کاربر مورد نظر و تنگنایی که او در آن گرفتار است، بگذارند.
تجربه شخصی من از خرید قانونی کتاب از کیندل و اپلیکیشن از آیتونز، بسیار لذتبخش بود، هر چند با دشواری و دردسر فراوان ممکن شد، اما در شرایطی که خود من به خاطر برخی از مشکلاتی که برشمردم باید اعتراف کنم که نمیتوانم همیشه این روند را ادامه دهم، آیا میتوان انتظار داشت کاربری با سطح درآمد کم، دانش محدود از اینترنت و سرعت اینترنت پایین و آن هم با سطح دسترسی محدود شده، دغدغه رعایت کپیرایت چه در مورد محتواهای کپیرایت داخلی و چه خارجی داشته باشد؟
منبع