دوست عزیز این آیه داره به وضوح میگه فرزندان. (یعنی داره میگه بچه که تولید شد به قتل نرسونیدش)
مسئله سر همون اول کار یعنی تولید کردن یا نکردن بچه بود نه کشتن یا زنده نگه داشتن بچه هایی که از قبل تولید شدن.
دوست عزیز قرآن یه ظاهر داره که ما میبینیم یه بطن داره که ائمه علیهم السلام و اولیاء خدا میبینن و توضیح میدن و بنده رقمی نیستم این وسط ولی با وجه به تفسیر نمونه میگم خدمتتون
اولاد - ولد - تولید که خودتونم میفرمایید توی تفاسیر مربوط به این آیه میبینید حتی مواردی که مربوط به قبل از تولد میشه مث وازکتومی یا بستن لوله و .. اشاره میکنه که به شدت نهی شده
تفسیر نمونه ج : 12ص :101
بعضى معتقدند اینها همه اشاره به زنده به گور كردن دختران است كه به دو دلیل این كار را انجام مىدادند یكى اینكه مبادا در آینده در جنگها به اسارت دشمنان در آیند نوامیس آنان به چنگال بیگانه بیفتد ! ! دیگر اینكه فشار فقر و عدم توانائى بر تامین هزینه زندگى آنها سبب قتلشان مىشد ، چرا كه دختر در آن جامعه تولید كننده نبوده بلكه غالبا مصرف كننده محسوب مىشد .
درست است كه پسران نیز در آغاز عمر مصرف كننده بودند ولى عرب جاهلى همیشه به پسران به عنوان یك سرمایه مهم مىنگریست و حاضر به از دست دادن آنها نبود.
بعضى دیگر عقیده دارند كه آنها دو نوع قتل فرزند داشتند : نوعى كه به پندار غلط خودشان به خاطر حفظ ناموس بود و این اختصاص به دختران داشت ، و نوعى دیگر كه از ترس فقر صورت مىگرفت و آن جنبه عمومى داشت و پسر و دختر در آن تفاوت نمىكرد .
ظاهر تعبیر آیه كه ضمیر جمع مذكر در آن به كار رفته ( قتلهم ) مىتواند دلیلى بر این نظر بوده باشد ، زیرا اطلاق جمع مذكر به پسر و دختر به طور مجموع از نظر ادبیات عرب ممكن است ولى براى خصوص دختران بعید به نظر مىرسد.
اما اینكه گفته شد پسران قادر بر تولید بودند و سرمایهاى محسوب مىشدند كاملا صحیح است ، ولى این در صورتى است كه توانائى بر هزینه آنها در كوتاه مدت داشته باشند ، در حالى كه گاهى آنقدر در فشار بودند كه حتى توانائى بر اداره زندگى آنها در كوتاه مدت هم نداشتند ( و به همين دليل تفسیر دوم صحيحتر به نظر مىرسد ) .
به هر حال این یك توهم بیش نبود كه روزى دهنده فرزندان پدر و مادرند ، خداوند اعلام مىكند كه این پندار شیطانى را از سر بدر كنند و به تلاش و كوشش هر چه بیشتر برخیزند ، خدا هم كمك نموده ، زندگى آنها را اداره مىكند.
قابل توجه اینكه ما از این جنایت زشت و ننگین وحشت مى كنیم ، در حالى كه همین جنایت در شكل دیگرى در عصر ما و حتى به اصطلاح در مترقىترین جوامع انجام گیرد ، و آن اقدام به سقط جنين در مقياس بسيار وسيع به خاطر جلوگيرى از افزايش جمعيت و كمبودهاى اقتصادى است ( براى توضيح بيشتر به تفسیر آيه 151 سوره انعام جلد 6 تفسیر نمونه صفحه 33 مراجعه فرمائيد).
تعبیر به خشیة املاق نیز اشاره لطیفى به نفى این پندار شیطانى است ، در واقع مىگوید اين تنها يك ترس است كه شما را به اين خيانت بزرگ تشويق مىكند ، نه یك واقعیت.
حالا به نظر شما ازدواج نکردن به این مساله دامن نمیزنه؟
آیا ترس از فقر و ازدواج دیر یا عدم ازدواج تنها راه حل مبارزه با فقره؟اگه تنها راه حل مبارزست پس نیازهای عاطفی و جنسی و معنوی چی میشه؟!!
دوست عزیزی که میگن من حامی داشتم باید خدمتشون عرض کنم من 100هزار تومن نداشتم زمانی که به پدرم گفتم میخوام ازدواج کنم و تنها شرط پدرم این بود که رو پای خودم بایستم (برای اینکه منصرفم کنه) اما قبول کردم ، 500تومن!! قرض کردم حدود1سال باهاش کار کردم پول برگردوندم رفتم خواستگاری همسرمم چون طرز تفکرش مثل خودم بود خیلی ساده عقد کردیم دور و بریا رو دعوت کردیم یه شام دادیم و 1سال بعدم عروسی...
الانم باهم شادیم و از اینکه به فساد کشیده نشدیم و الانم 1بچه ناز داریم خیلی خوشحالیم
حالا هرکی یه سلیقه ای داره اما بعضیام مث اون طرفن که رفت خونه کدخدا رو دید زد خونه خودشو خراب کرد بعدم نداشت بسازه!