خیلی ممنونم جناب نعیمی
راستش من این عکس رو حدود ساعت 5:17 دقیقه بعد از ظهر گرفتم به تب هم نور کم بود هم اینکه از فیلتر پولاریزه استفاده کرده بودم یعنی فیلتر روی لنز بود ولی من یادم رفته بود( واون رو نچرخوندم) فکر کنم به کم نوری و... عکس به همین علت بوده در ضمن فایل raw رو هم دارم و با کمال میل حاضرم در اختیار شما قرار بدم ولی نمیدونم چطوری البته هر دستوری بدید امتثال امر میکنم
در ضمن ورژن فریم وایر دوربینم1.0.3 هست که نمیدونم احتیاج به آپگرید داره یانه به هر حال منتظر راهنماییتون هستم
یک سوال هم از حضورتون دارم: و اینکه اصطلاح pp رو جایی ندیدم اگر ممکنه توضیح بدید ممنون میشم
ارادتمند :کامیار حاجی خانی
سلام خدمت همه دوستان خوبم
دوست و سرور عزيزم جناب حاجيخاني
ممنونم از توضيحي که داديد. راستش حالت و نور عکس به نظرم عادي نميرسيد و به شکلي نبود که صرفا با کم نور بودن محيط قابل توجيه باشه حتي با تنظيم نور بصورت دستي هم توجيه نميشد ولي اصلا وجود فيلتر روي لنز به ذهنم خطور نکرد فايل رو براي اين ميخواستم که ببينم چه تنظيم خاصي رو اعمال کرديد و يا احيانا مشکل از custom wb هست يا باگ فرم وير. شما مثل هميشه لطف داريد. سپاسگزارم که توضيح کامل داديد چون فيلتر پلاريزه خيلي سخت ميکنه کار ويرايش بعدي رنگها رو بخصوص اگر عکس در نور کم گرفته شده باشه .
در ضمن فرم وير دوربين شما آخرين ورژن هست و نيازي به آپگريد نداريد مال من 1.0.2 بود که اون ورژن باگهاي کوچکي داره و آپگريد کردم.
در مورد لنز سيگماي زوم جديدتون شديدا تبريک ميگم بايد لنز جذابي باشه لنز 17-70 تون که عکسش واقعا شارپ بود در تاييد فرمايشات شما اينو اضافه کنم که اين لنزها دو مدل دارن سري معمولي اون خيلي رويو مثبت ازش نيست اما اين سري هاي apo و سري ويژه ديجيتال و براي سنسور aps خيلي تعريفي هستن. راستش من اول تصميمم eos20 بود بعدش اينو گرفتم گفتم که 300 کنار بگذارم تا بعدا لنز کانن عزيزم رو بگيرم بماند که اين 300 رفت واسه تعويض دوربين فيلمبرداري . حالا منم بدجور وسوسه شدم يه لنز سيگما يا تامرون بگيرم .
در مورد PP هم منظورم post processing بود ببخشيد من به عادت بد همه چيز رو مخفف مينويسم که درست هم نيست .
دوست نازنينم جناب نجفي
منظورم از ps هم photoshop بود از شما هم عذر ميخوام و سعي ميکنم اين عادت بد رو کنار بگذارم.
bracketing هم که مود براکتينگ دوربين شماست دو حالت اصلي داره که مرسومش اينه که دوربين 3 عکس در ev هاي منفي صفر و مثبت ميگيره البته dslr ها دست شما رو خيلي بازتر ميزارن و ميتونيد اين 3 فريم يا حتي بيشتر رو در هر محدوده دلخواه انتخاب کنيد مثلا هر سه مثبت يا هرسه منفي ولي حالت معمولش که 3 فريم و با حداقل و حداکثر از -2 تا +2 با يک شات صفر و دو شات قرينه هستند تقريبا در همه دوربينها وجود داره . اگر روي عددش خيلي مطمئن نيستيد -0.33 0 +0.33 تا -1.0 0 +1.0 رو امتحان کنيد . دوربين در اين حالت از هر سوژه 3 شات تهيه ميکنه که منفي با روشني کم براي نقاط highlight صفر با روشني نرمال براي midtone (البته اين بسته به مود نورسنجي دوربين هم ميشه) و مثبت با برايتنس زياد براي shadow ها است . به اين شکل براي هر سطح نور يک عکس با ديناميک رنج اختصاصي داريد . حالا ميتونيد در فتوشاپ اينها رو روي هم بيندازيد يا همون ممزوج کنيد که تکنيک high dynamic range هست و حتما در موردش خواهم نوشت ببخشيد خيلي بدقولي کردم اما حتما عمل خواهم کرد.
در مورد عکس کوير طبس فکر ميکم آسمون خيلي عاليه فقط کمي منحني level رو S کنيد تا سطح زمين حداقل کمي قابل رويت باشه و کمي برایتنس رو بالا ببريد الان قشنگه ولي اگر چاپش کنيد همش تاريکه تاريک ميشه .
براي بلور کردن روشني آسمون 3 تکنيک هست که مرسوم ترينش hightlight blur هست . در فتوشاپ نقاط highlight رو انتخاب کنيد با گرفتن control + shift + alt + ~ و باهاش يک layer جديد ايجاد کنيد با control + j البته feather کنيد خيلي بهتر ميشه تا لبه ابرها و نور بيشتر نرم بشه . حالا مقداري blur بهش بدين در حد 5 نه خيلي زياد و بعدم با layer بک گراند overlay يا softlight يا حتي normal کنيد من خودم معمولا اينکارو ميکنم.
اگرم خواستيد نورها , و اشعه هاي خورشيد بيشتر واضح بشه و بقيه عکس دست نخوره برعکس روش بالا عمل کنيد. hightlight ها رو انتخاب کنيد ولي feather نکنيد و در يک لاير مجزا بچسبونيد . حالا unsharp mask کنيد و ماحصل رو با فريم اصلي overlay يا vivid کنيد . يک روش عالي ديگه هم استفاده از highpass filter هست که من معمولا از اين استفاده ميکنم اما کمي سعي و خطا لازم داره و حوصله . يه بار layer from background کنيد بعد روي اين کپي high pass filter اجرا کنيد جوري که همه نورهايي که ميخوايد بيرون بزنه ديده بشه نه زيادي و نه کم با کم و زياد کردن استانه بهش ميرسين حالا جاهايي که نميخوايد زياد بيرون بزنه رو پاک کنيد و با soft light يا overlay بيندازيد روي بک گراند اصلي اگر خيلي جيغ ميزد قبل از اينکار يک بلور خيلي خيلي کم روي لاير hpf بزنيد .
البته در تمام موارد فوق درصد opacity لاير دوم رو به ميزان دلخواه کم و زياد کنيد چون 100% خيلي زياده در ضمن ميتونيد خود بکگراند رو هم کمي بلور کنيد و بعد نور رو که highlight هست دوباره روش بندازيد براي اينکار بک گراند رو motion blur کنيد يک کمي اينجوري حالت شاعرانه پيدا ميکنه مخصوصا به جهت نور نگاه کنيد و در همين جهت بردار حرکت mb رو انتخاب کنيد . قول ميدم تو يک تاپيک ديگه مفصل تر بنويسم .
ارادتمند شما سروران و خوبان
نعيمي