ممنون ميشم نظرتون رو راجب به اين غروب بدونم
كادر رو نميتونم عوض كنم چون از پنجره اتاقم توي شركت گرفتم فقط ميخواستم نظرتون رو راجب به نور بدونم كه بهترش كنم عكس رو اينجا تقريبا هر غروب اين منظره تكرار ميشه
سلام دوست عزيز
دوست بسيار عزيز و خوش ذوقمان جناب نجفي به نکات مهمي در مورد کادربندي عکس اشاره کردند و نظرشون در مورد بخش پايين کادر کاملا متينه اما اين مشکل با کراپ قابل حل نيست . من همينجا از همه سرورانم عذر ميخوام و همينطور از استاد عزيزم جناب ارسلان که قول دادم مطلبي در مورد PP عکس ها شروع کنم و از جناب نجفي که محبت کردند و تاپيک کادربندي رو مجددا بالا آوردند تا در موردش صحبت بشه پوزش ميطلبم متاسفانه وضعيت بهم ريخته کاري من در ماه اخير مانع شده اما به زودي دست به کار ميشم.
1.کادربندي: معمولا نميشه صد در صد گفت که بايد شکل خاصي باشه و قانون خاصي داره که نبايد ازش تخطي بشه چون هنره و مهمترين مطلب نگاه عکاس هست. معمولا عکسهايي که از سطح افق گرفته ميشه با نسبت 1 به 2 تقسيم ميکنند نحوه تقسيم به هدف شما بستگي داره . مثلا اگر نشان دادن يک جاده و بي نهايت منطورتون باشه که بهترين مثالش عکس بسيار زيباي اخير جناب حاجيخاني است که صفحه قبل ميبينيد و يا عکسهايي که هدفشون نشون دادن مناظر طبيعت و يا دشته 2/3 رو به عوارض و 1/3 به آسمون تخصيص ميدن اما اگر هدف نشون دادن يک طلوع يا غروب زيباي خورشيد پشت کوه يا يک سوژه ديگه باشه و عناصر پايين کادر جذبه زيبايي يا معنايي نداشته باشه نسبت تقسيم برعکس ميشه .فکر کنم حدود 4 يا 5 ماه پيش بود يک عکس صبحگاهي خيلي زيبا جناب ارسلان ارسال کرده بودند که ميبينيد بخش فوقاني 2/3 کادره و ابرها و آسمون بسيار زيباي صبحگاهي که نمونه جالبي از اين کادربندي نوع دومه که اشاره کردم.
اما در مورد عکس شما تخلف از قاعده باعث شده عکس مفهوم نداشته باشه. اصولا کادر فاقد جزئيات بصري لازم بوده و عناصر موجود بيشتر ارتفکت هستن نه سوژه و شايد دست شما چندان باز نبوده اما اگر بيشتر زوم ميکرديد و سهم بيشتري رو به خورشيد ميداديد خيلي بهتر بود. ازطرفي دقيقا نظر جناب نجفي درسته و بخش پاييني تصوير قرابتي با بقيش نداره حتي اگر بتونيد قابل ديدنش کنيد که به سادگي هم امکان پذيره و در تاپيک PP در مورد hdr مفصل خواهم نوشت فايده اي نخواهد داشت . بطور خلاصه قصد شما نشان دادن جاده و فضاي سبز داخل پالايشگاه نيست پس بخش پاييني تصوير رو حذف ميکنيم. اون ساختمان هم يا کامل در تصوير بگذاريد يا به کل حذفش کنيد يا لااقل قسمتي ازش رو استفاده کنيد که مفهوم داشته باشه . اصولا در کادربندي بايد بتونيد به سوال "اين چيه و براي چي اينجاست؟" جواب بدين. در مورد ساختمان عکس شما جوابش ميشه "عنصر مزاحم که بخشي از کادر رو بي خودي گرفته" ميمونه برج هاي کت کراکينگ اگر اشتباه نکنم و خورشيد. به نظر من قطع کردن هيچ سابجکتي در عکس زيبا نيست چون اين برج ها سوژه شما هستند پس طوري کادر بگيريد که برج ها تمام قد در تصوير باشند و حالا با چرخاندن دوربين و بعد زوم کردن سعي کنيد خورشيد رو در محل مناسبي از کادر قرار بديد. استفاده از قانون 3 ها خوبه ولي کادرهاي زيادي هم با غروب در وسط عکس ميبندند که اونها هم قشنگن در ضمن چرا يک عکس ؟ صدها عکس با تنظيمات مختلف و کادرهاي متفاوت بگيريد و خودتون قضاوت و انتخاب کنيد. دوربين ديجيتالي به چه درد ميخوره پس ؟
2. نور: البته از exif برمياد که خودتون نور رو تنظيم کرديد و اتفاقا تنظيم نسبتا خوبي بوده اما ببينيد اين عکسها زيباييشون به قرمزي آسمونشونه که از دست رفته. در ضمن برجهاي شما هم هيچ چيزي از جزئياتشون ديده نميشه که زياد قشنگ نيست موقع چاپ معلوم نباشه ستونهاي پرسپوليس هستن يا برجهاي پالايشگاه. اگر evرو کمي افزايش ميداديد عکستون خيلي بهتر ميشد . حالا با اين تنظيمات بايد wb دوربين رو هم دستي تنظيم کنيد چون غروب آفتاب حرارت نور خيلي پايين و در حد 3 تا 5 هزار درجه کلوينه البته به نظرم دوربينتون خيلي قابل قبول تنظيم کرده اينو کلي گفتم.
3. عمق تصوير: ديافراگم باز عکستون باعث تاري تصوير شده. از سه پايه استفاده کنيد و سرعت شاتر رو پايين بياريد. عکس افق اصولا با دياف حتي 11 معني نداره که البته روي دوربين شما با 8 هم عمق تصوير کافي رو بدست مياريد. دياف 4 شما براي عکس کلوزاپ خوبه و دليل تاري عکس همين عمق تصوير پايينه . تصوير فاقد جزئيات و نقوش هست و همين باعث ميشه که تصوير رو چشم ما تخت و صاف و کم عمق ببينه چون معيار عمق تصوير چشم ما فوکوس روي شي و در نتيجه ديدن جزياتشه . ميتونيد با نگاه کرن از بين دو انگشت و فوکوس روي يک شي نزديک و سپس دور و انجام اين کار به تناوب اين مسئله رو به عينه ببينيد.
4. PP: اصولا عکس شما سوژه خوبيه براي اينکار. تا جايي که از بچگي يادمه برجهاي پالايشگاه (حالا خوبه اصلا پالايشگاه نباشه که بيست بار نوشتم!) چراغ هاي زيبايي روي برجها نصب ميکنن اگر ميشد عکس رو تو اون حالت بگيريد که عالي ميشد . حتي يک عکس غروب ميگرفتيد و بعد صبر ميکرديد چراغ ها رو روشن کنند بدون تکون دادن دوربين و اين دو عکس رو ممزوج کنيد زيبا ميشه. کار ديگه hdr هست. اصولا هيچ سنسور ديجيتال و يا فيلم آنالوگي ديناميک رنج چشم انسان رو هنوز نداره دليلش هم اينه که چشم ما در کسري از ثانيه wb مناسب با سوژه اي که روش فوکوس کرديم با قطر ديافراگم مناسب با سطح نور آن شي رو مجزا محاسبه و انتخاب ميکنه و بعد روش فوکوس ميکنه و بدين شکل ما هر بخش از تصوير رو با نور و رنگ بندي درست (البته درست اينجا يعني رفرانس چشم انسان نه علم فيزيک) ميبينيم . براي رفع اين مشکل از تکنيکي به نام high dynamic range استفاده ميشه که باعث ميشه جزئيات رنگي بيشتري از توان دوربينتون داشته باشيد مثلا در همين عکس شما فرض کنيد که روشن ترين قسمت آسمون از 90 درصد حساسيت سنسور دوربيتون استفاده کنيد و درنيجه برج ها و بقيه بخش ها بالطبع تاريک ميشن و همزمان بخش هاي تاريک هم در شات خودشون 90 درصد حساسيت نوري رو به خودشون اختصاص بدن ماحصل عکسي است که همه بخشهاي اون واجد جزيئاته که البته در مورد تصوير شما نميدونم قشنگ بشه يا نه که مثلا تمام پله ها و... هم فکر کنيد روي برج ها ديده بشه. به هرحال ارزش امتحان داره
اما بطور کلي عکس شما حتي در همين حالت هم ديناميک رنج بسيار پاييني داره و در واقع حدود 20 درصد از توان سنسور فعلي دوربين شما مورد استفاده قرار نگرفته که ميتونيد در منوي level در فوتوشاپ ببينيد. مشکل کم نور خوردن سنسور بوده و سطح زيادي از عکس underexpose هست بخصوص آسمون خيلي بي رمق شده و چيزي ازش نمونده.
5. افکت ها: اگر دوست داشته باشيد افزودن چند منبع نوري بصورت فيلتر لنز نرم افزاري در فوتوشاپ که نور اشعه اي بده به برج ها يا کمي دستکاري ميتونيد يک عکس تبليغاتي بسازيد
ببخشيد خيلي طولاني شد از لطف دوستان که تا اينجا رو خوندن سپاسگزارم
ارادتمند همگي
نعيمي