سلام
عکاسی از چشم واقعا" سخته.چون محوطه نسبتا" تاریکی داره و اگر بخوای چشم رو با جزییاتش نمایش بدی خیلی کار سختی در پیش رو داری.رو همین حساب من فکر میکنم اگر عکست کمی تیره تر بود(به خاطر اوور شدن رنگ تو بیشتر قسمت ها) بهتر بود.
کاملا با حرفت موافقم
عکس کلا اور اکسپوز هست
اما خب با توجه به 2دلیل نمیتونستم عکس بهتری بگیرم
1- اتاق کاملا تاریک بود هیچ چراغی روشن نبود و مردمک چشم باز تر از حالت عادی میشد هی
2- سه پایه رو بیرون نیاوردم نور فلاش رو داده بودم دست خود سوژم تو زاویه 45 سانتی دستش با فاصله 40 سانتی از صورتش بود قلاش رو توی حداقل قدرتش گذاشته بودم شاتر هم روی 1/200 بود اما چون فاصله فلاش کم بود با صورت هر کاری میکردم اور اکسپوز میشد
دلیل اصلی : دلیل های بالا همش بهانه است ، شب بود حسش نبود واقعا حرفه ای عکاسی کنم D:
مرسی از اینکه نظر دادی حسین جان
خب دیافت تا ته گشاده و حساسیتت هم رو 400! معلومه که عکس اوور میشه. اما عوضش عنبیه با دیتیل خیلی بالا افتاده. مشه یه کراپ خیلی بسته از خود چشم بزنی از رو عکس اصلی. حتا کناره های چشم هم میشه حذف کنی فقط عنبیه و یه بخشی از سفیدی چشم بمونه.
سلامکاملا با حرفت موافقم
عکس کلا اور اکسپوز هست
اما خب با توجه به 2دلیل نمیتونستم عکس بهتری بگیرم
1- اتاق کاملا تاریک بود هیچ چراغی روشن نبود و مردمک چشم باز تر از حالت عادی میشد هی
2- سه پایه رو بیرون نیاوردم نور فلاش رو داده بودم دست خود سوژم تو زاویه 45 سانتی دستش با فاصله 40 سانتی از صورتش بود قلاش رو توی حداقل قدرتش گذاشته بودم شاتر هم روی 1/200 بود اما چون فاصله فلاش کم بود با صورت هر کاری میکردم اور اکسپوز میشد
دلیل اصلی : دلیل های بالا همش بهانه است ، شب بود حسش نبود واقعا حرفه ای عکاسی کنم D:
مرسی از اینکه نظر دادی حسین جان
سلام
خواهش میکنم حامد جان.ولی تو دیتایل عکست نزده بود که فلاش فعال بوده؟چرا؟:blush:
نمیدونم شاید از فلاش جدا استفاده کردی و همین باعث شده.آخه من با slr ها کار نکردم.برای همین نمیتونم نظر فنی ای بدم.
و این که به قول کیکاووس میتونستی عمق میدان رو کمتر کنی.بهتر نبود؟
اگه دیاف رو میبستم عمق زیاد میشد ولی جزئیات خود چشم کمتر نشون داده میشد
خب جیگر هرچی دیاف بسته تر باشه که جزئیات دقیق تر میشه. البته خیلی نه ولی دیاف بین 8 تا 16 تقریبا بهترین دیتیل رو میده. چون هم عمق میدان بیشتر میشه و هم تصویر از مرکز عدسی گرفته میشه. هرچی تصویر به مرکز عدسی نزدیک تر باشه کیفیت عکس بهتر میشه چون تمام خطاهای لنز تو کناره های لنز ایجاد میشه. بخاطر همین توی عکاسی کلا توصیه میشه که با دیاف کاملا باز عکس گرفته نشه مگر اینکه کیفیت لنز به حدی بالا باشه که عیوب کناره های لنز در کمترین مقدار ممکنه باشه. فاصله ت تا سوژه هم کمترین حدی بوده که لنزت پشتیبانی میکنه اما با توجه فاصله کانونیت معلومه که از بازترین دهنه دیافراگم استفاده کردی. :heart:
خطاهای اپتیکی هم که در اطراف لنز دیده میشه عموما در مقامی مقایسه میشن که لنز های سری فول فریم رو بر روی بدنه های کراپ میبندن که از گوشه های لنز استفاده نخواهد شد در لنز های کراپ با مقایسه دیاف که اینها رو مقایسه نمیکنن
این حرف اصلا مربوط به بحث ما نیست چون لنز شما هم EF-S هست و مخصوص دوربین های کراپد سایز. اتفاقا وختی یه عدسی EF رو روی یه تنه ی کراپد سایز استفاده می کنیم از تصویر مرکز عدسی استفاده میشه و خطاهای اپتیکی کمتر اثرگذار میشه در کار. نکته بعدی هم اینکه خطاهای اپتیکی در همه لنز ها وجود داره مخصوصا تو این لنزهای سرعت پایین که ما استفاده می کنیم و کلا تمامی لنزها کمابیش از خطاهای اپتیکی رنج می برن و این لنزهای سرعت پایین بیشتر. در مورد پدیده ی پراکندگی نور هم تاحالا ندیدم جایی نوشته باشه دیافراگم تا 16 هم باعث پراکندگی نور مشه. از اونجایی که من اصلا قصد کل کل ندارم (یعنی کلا اهل کل کل نیستم) یکشنبه از کتابخونه ی دانشگاه یه سری منابع انتخاب می کنم و بیشتر تحقیق می کنم و نتیجه رو اعلام می کنم. اما در مورد عیوب انکساری و اپتیکی عدسی ها که در لبه های همه لنزها تولید میشه و توصیه میشه از دیاف های بسته تر استفاده بشه برای گرفتن تصویر شفاف تر شک ندارم. اگه کسی به شما چیز دیگه ای گفته مطمئن باشید اشتباه کرده. تا یه عددی از دیافراگم (که الان حضور ذهن ندارم) هرچی تصویر به مرکز عدسی نزدیک تر بشه تصویر شفاف تر میشه. اما بازهم امکان اشتباه رو برای خودم درنظر می گیرم و نتایج تحقیقاتم رو تا چند روز آینده اعلام می کنم. :heart:
حساسیت و دیاف رو برای ثبت بیشتر جزیات لازم داشتم
اصولا همچین عکسی رو برای اینکه بتونید با دیاف های بسته تر بگیرم باید از لنز های ماکرو استفاده کنم که بنده ندارم و لنزم 17-85 هست
بحث اصلی من این هست که عمق میدان ربطی به دیتیل نداره
خب جیگر هرچی دیاف بسته تر باشه که جزئیات دقیق تر میشه. البته خیلی نه ولی دیاف بین 8 تا 16 تقریبا بهترین دیتیل رو میده. چون هم عمق میدان بیشتر میشه و هم تصویر از مرکز عدسی گرفته میشه. هرچی تصویر به مرکز عدسی نزدیک تر باشه کیفیت عکس بهتر میشه چون تمام خطاهای لنز تو کناره های لنز ایجاد میشه. بخاطر همین توی عکاسی کلا توصیه میشه که با دیاف کاملا باز عکس گرفته نشه مگر اینکه کیفیت لنز به حدی بالا باشه که عیوب کناره های لنز در کمترین مقدار ممکنه باشه. فاصله ت تا سوژه هم کمترین حدی بوده که لنزت پشتیبانی میکنه اما با توجه فاصله کانونیت معلومه که از بازترین دهنه دیافراگم استفاده کردی. :heart:
- برای تهیه عکسهای شارپ در اندازه 20 در 25 سانتی متر با دوربینهای با اندازه سنسور APS-C (دوربینهایی نظیر Canon 350D ، Canon 30D ، Nikon D70 ، NikonD50 و ...) حداقل دیافراگم مناسب f16 است. اگر چاره ای نداشتید، f22 هم قابل قبول است. این دو مقدار در دوربینهای فول فریم Canon 1Ds وCanon5D برابر با f22 و f32 است.
- اگر نیاز به دیافراگمهای کوچکتر دارید، بازهم میتوانید از F های بزرگتر استفاده کنید، بشرط آنکه اندازه چاپ خود را کاهش دهید.
در لنزهای معمولی با فوکوس در حداقل فاصله ممکن (که دراینحالت اعوجاج بیشتر است)، f16 شارپترین تصاویر را تولید میکند. همین لنزها با فوکوس در بینهایت، دیافراگم اپتیمم آنها f11 خواهد بود،
عکست قشنگ شده کیکاووس جان.
آخه فکر میکردم دیاف بسته تر از 16 کلا" باعث نویز و به هم ریختن رنگ ها میشه(به خاطر کوچک شدن دهانه ی ورودی نور)
حداقل دیافراگم مناسب f16 است. :happy:
بعد از کلی بحث و جـــدال !!گفتم یه عکس بزارم همه ببینن !
این عکس رو امروز صبح گرفتم