مدآنلاین: مرسدس بنز یکی از قدیمیترین خودروسازان دنیاست، پس جای تعجب ندارد که یکی از بهترین موزههای خودرویی جهان متعلق به این شرکت آلمانی باشد. این موزه زیبا در شهر اشتوتگارت قرار دارد و در آن بهراحتی میتوانید سیر تکاملی 125 ساله خودروها را از نزدیک ببینید.
به محض ورود به این موزه متوجه خواهید شد که در دهههای مختلف مرسدس چهرههای مختلفی را به دنیا معرفی کرده است. در این موزه بیش از 160 خودرو نگهداری میشوند. در میان این خودروها نمونههای اولیه، اتوبوس، وانت، خودروهای آفرود، لیموزین و حتی آمبولانس نیز دیده میشود.
بهترین راه برای پی بردن به زیباییهای این موزه سفر به اشتوتگارت و از نزدیک دیدن این خودروهاست. در آخرین سفری که به این شهر داشتیم از این موزه نیز بازدید کردیم و سعی کردیم 10 دستگاه از بهترین خودروهای آن را انتخاب کرده و در اینجا به شما معرفی کنیم.
Mercedes-Simplex 40 PS
در تاریخ مرسدس خودروی مرسدس سیمپلکس 40 PS از اهمیت خاصی برخوردار است، چون این خودرو قدیمیترین مرسدس بنز موجود در دنیاست. البته در این موزه خودروهای قدیمیتر نیز به نمایش گذاشته شدهاند مانند پتنتواگن که سال 1886 ساخته شد ولی خودروهای به نمایش گذاشته کپی مدل قدیم هستند.
40 PS خودروی نسبتا کوچکی است. ولی علیرغم جثه کوچکش این خودرو مجهز به یک موتور 6.8 لیتری 4 سیلندر است که تنها 38 اسببخار قدرت تولید میکند. این خودرو میتوانست با حداکثر سرعت 80 کیلومتر در ساعت حرکت کند. پسوند سیمپلکس نشان میداد که رانندگی با این خودرو آسان است.
Mercedes-Benz model SSK
بیشک یکی از سمبلیکترین خودروهایی دوره پیش ازجنگ SSK بود که در سال 1928 تولید شد. این خودرو برای مشتریانی تولید شده بود که دوست داشتند در تپههای اروپا مسابقه دهند. نام این خودرو مخفف کلمات Super Sport Kurz است.
SSK مجهز به یک موتور 7.1 لیتری 6 سیلندر بود. این موتور به لطف سوپرشارژهای بزرگش میتوانست 221 اسب بخار قدرت تولید کند. در طول دوره 4 ساله تولید تنها 35 نمونه از این خودرو تولید شد. این امر باعث میشود این خودرو یکی از نادرترین خودروهای مرسدس و مورد علاقه کلکسیونرها باشد.
Mercedes-Benz 260 D Pullman sedan
خودروی بعدی 250D نام دارد. این خودرو اولید خودرویی بود که ظرفیت چند سرنشین را داشت و مجهز به موتور دیزلی بود. این خودرو در سال 1936 وارد بازار شد. این سدان موتوری 2.5 لیتری و 4 سیلندر داشت که میتوانست 44 اسببخار قدرت تولید کند و سرعت را به 95 کیلومتر در ساعت برساند.
این خودرو مورد علاقه رانندگان تاکسی بود. در آن زمان در آلمان قیمت گازوئیل از بنزین ارزانتر بود. از این خودرو کمتر از 2 هزار دستگاه تولید شد. آخرین مدل این خودرو متعلق به سال 1940 بود.
Mercedes Renntransporter
یکی از خودروهای عجیب موزه مرسدس رنترانسپورتر نام دارد. این خودرو نیمی وانت و نیمی اسپرت است. موتور این خودروی خاص 3 لیتری و 6 سیلندر بود و میتوانست سرعت را به رقم قابل توجه 169 کیلومتر بر ساعت برساند.
در سال 1955 به علت حادثهای که در مسابقات 24 ساعته لمان برای این خودرو اتفاق افتاد راننده و بیش از 80 نفر از تماشاگران جان خود را از دست دادند. در سال 1993 مهندسین مرسدس بیش از 6 هزار ساعت صرف ساخت مجدد این خودرو از لاشههای باقی مانده کردند تا بتوانند آن را در موزه خود به نمایش بگذارند.
Mercedes-Benz 300 SL coupé
مدلهای 911 مرسدس AMG و SLS هر دو ریشهای مشترک به نام 300SL دارند. این خودرو در نمایشگاه اتومبیل نیویورک در سال 1954 به معرض نمایش درآمد. این خودرو نسخه خیابانی w194 بود که توانسته بود در مسابقات مختلف مقامهای خوبی کسب کند. این خودرو برای فروش در بازار تشنه قدرت آمریکا ساخته شده بود.
SL در دهه 50 یکی از سریعترین خودروهای دنیا بود. موتور 3 لیتری 6 سیلندر این خودرو قادر بود 212 اسببخار قدرت تولید کند. این خودرو هم پرقدرت بود و هم گرانقیمت. بین سالهای 1954 تا 1957 تنها 1400 دستگاه از این خودرو تولید شد. درها این خودروی کوپه شبیه به بال طراحی شده بودند.
C111 concepts
C111 نامی است که برای 4 کانسپتی که بین سالهای 1969 تا 1979تولید شده بودن در نظر گرفته شده بود. اولین C111 حدود 330 اسببخار قدرت داشت. وزن کم این خودرو باعث میشد سرعت در حدود 5 ثانیه از صفر به صد کیلومتر بر ساعت برسد. آخرین C111 مجهز به یک موتور 8 سیلندر تویین توربوشارژ بود و 500 اسببخار قدرت داشت.
با آنکه این خودرو به خط تولید نرسید ولی از موتور توربودیزل آن در سال 1977 در تولید 300 SD استفاده شد.
Mercedes-Benz Experimental Safety Vehicle ESF 22
ESF خودرویی است که با تمرکز بر روی امنیت ساخته شده بود. این خودر میتوانست برخوردهایی با سرعتهایی بین 35 تا 70 کیلومتر در ساعت را تحمل کند. در داخل این خودرو ستونهای مهارکنندهای نصب شده بودند تا به هنگام تصادف امنیت سرنشینان کمتر در معرض خطر قرار گیرد. برای راننده نیز کیسه هوایی در اطراف تعبیه دشه بود.
هیچگاه برروی تولید این خودرو تمرکز نشد ولی ویژگیهایی همچون کیسه هوا و ترمز ABS از این خودرو به دیگر مدلهای مرسدس انتقال پیدا کرد.
Mercedes-Benz 280 E rally car
مرسدس تصمیم گرفت تا خودروی شهری راحت خود با نام 280E را تبدیل به یک خودروی رالی کند. حاصل این تبدیل خودروی 280E بود. این خودروی بزرگ موتوری 2.8 لیتری و 6 سیلندر داشت و در ساخت آن بر روی امنیت سرنشینان تمرکز بیشتری شده بود. در رالی لندن تا سیدنی که یکی از طولانیترین ماراتنهای خودرویی بود 280E توانست مقام دوم را کسب کند.
Mercedes-Benz Auto 2000 concept
در سال 1980 دولت آلمان غربی از خودروسازان خواست تا خودرویی کاربردی و با مصرف سوخت پایین تولید کنند که قادر باشد به راحتی 4 بزرگسال و چمدانهایشان را جابه جا کند. بدین منظور مرسدس در سال 1981 کانسپت اتو 2000 خود را در نمایشگاه اتومبیل فرانکفورت به نمایش درآورد. این کانسپت نشان میداد که در سال 2000 یک سدان لوکس چه ویژگیهایی باید داشته باشد.
سه نمونه اولیه ساخته شدند. نمونه اول مجهز به موتور 3.8 لیتری 8 سیلندر بود. نمونه دوم موتور دیزلی تویین توربوشارژ 3.3 لیتری داشت. و در ساخت نمونه سوم از یک توربین استفاده شده بود.
Mercedes-Benz ML 320
اولین نسل خودروهای کلاس M برای اولینبار در فیلم دنیای گمشده: پارک ژوراسیک دیده شدند. این شاسیبلند آفرود برای شرایط سخت طراحی شده بود و به لوازمی همچون وینچ مجهز بود. برای اینکه این خودرو بتواند با دایناسورها روبرو شود مرسدس میلههایی روی شیشهها نصب کرده بود.
ML به موقع برای ارائه در سال 1998 آماده شد. حضور در فیلم پارک ژوراسیک یکی از بهترین تبلیغاتی بود که مرسدس میتوانست به آن فکر کند. موفقیت این شاسیبلند بسیار بیشتر از آن چیزی بود که مرسدس توقع داشت.
مترجم: احسان دوستی