برگزیده های پرشین تولز

اخبار اقتصادی

Mohsen_mzh

مدیر بازنشسته
کاربر فعال
تاریخ عضویت
19 آگوست 2007
نوشته‌ها
3,817
لایک‌ها
585
محل سکونت
Home
سلام

از این تاپیک برای ارسال خبر های مربوط به سکه و ارز و هر چیزی که مرتبط با موضوعات اقتصادی هست استفاده کنید .

قوانین مربوط به این تاپیک :
1-از درج اخبار به صورت رگباری خودداری کنید لطفا ، هر روز نهایتا 3 خبر قرار بدید ...
2-خبر هایی که منتقل می کنید به هیچ وجه خلاف قوانین نباشه .
3-متن هایی که بدون درج لینک منبع باشند پاک خواهند شد .
 
Last edited:

P@rsa

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
9 ژانویه 2012
نوشته‌ها
13
لایک‌ها
0
ببخشید دیگه چه خبری مونده

سکه شده یک میلیون و پنجاه هزار تومن.
بیچاره اونایی که دارن مهریه پرداخت میکنن.
 

Count.Duckula

Registered User
تاریخ عضویت
21 ژانویه 2009
نوشته‌ها
860
لایک‌ها
174
محل سکونت
Fishtank
اتحادیه اروپا نفت ایران رو تحریم کرد. اینم از خبر اقتصادی :D
 

tanhai

Registered User
تاریخ عضویت
18 می 2009
نوشته‌ها
456
لایک‌ها
16
تحریم تازه علیه ایران خرید و فروش طلا در ایران را متوقف کرد

۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا روز دوشنبه ۳ بهمن ماه، به تحریم نفت ایران رای مثبت دادند.

وزیران خارجه اتحادیه اروپا در بروکسل در کنار تحریم نفت ایران و بستن حساب‌های بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، تحریم (صادرات و واردات )طلا، فلزات و سنگ های قیمتی به ایران را نیز تصویب کردند
===============
عکس العمل ایران در مورد تحریمها:
تحریمها بی نتیجه است
 

xms

Registered User
تاریخ عضویت
19 ژوئن 2009
نوشته‌ها
11,477
لایک‌ها
387
محل سکونت
گفتگوی آزاد

xms

Registered User
تاریخ عضویت
19 ژوئن 2009
نوشته‌ها
11,477
لایک‌ها
387
محل سکونت
گفتگوی آزاد
[h=1]وزیر اطلاعات: وضعیت اقتصاد جهانی به گونه ای نیست كه بتوان با مصوبه ای كشوری را از هستی ساقط كرد[/h]
[h=2]اصفهان – وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی ایران گفت: وضعیت اقتصاد جهانی به گونه ای نیست كه بتوان با مصوبه ای كشوری را از هستی ساقط كرد.[/h]
به گزارش ایرنا، حجت الاسلام و المسلمین 'حیدر مصلحی' دوشنبه شب در مسجد 'سید' اصفهان با اشاره به تلاش استكبار برای ترویج یاس و ایجاد جنگ روانی علیه ایران اسلامی، افزود: همانگونه كه ****
معظم انقلاب فرمودند وضعیت فعلی ما قرار گرفتن در شعب ابی طالب نیست بلكه وضعیت ما بدر و خیبر است.
وی اظهارداشت: تحریم های بی اثر غرب علیه **** اسلامی برای ما تهدید نیست بلكه فرصت است و تاكنون بركات فراوانی داشته است.
وی تصریح كرد: اگر استكبار دانشمندان ما را مذبوحانه ترور می كند بدلیل این است كه می بینند تحریم های آنها نتوانسته جلوی پیشرفت **** اسلامی را بگیرد.
وزیر اطلاعات به هشدارهای **** معظم انقلاب درباره وضعیت بدر و خیبری كشور اشاره كرد و گفت: مبلغین، دلداده ها و كسانی كه رسالت بصیرت بخشی به مردم را برعهده دارند، ابعاد مختلف بدر و خیبر را باید برای مردم بیان كنند.
وی تاكید كرد: امروز تمام قارون های منطقه با حمایت استكبار دست به دست هم داده اند تا در مقابل **** اسلامی بایستند و همانند جنگ خندق و خیبر **** اسلامی را از پای درآورند ولی پیروزی قطعی با اسلام و مسلمین است.
حجت الاسلام مصلحی با اشاره به اینكه دشمن 15 طرح برای مقابله با **** اسلامی در آستانه انتخابات مجلس در دست اقدام دارد، گفت: مدیریت ولایی به بهترین وجه مدیریت می كند، هشدار می دهد، مراقب است و راه را می نمایاند.
وزیر اطلاعات، دامن زدن به اختلافات داخلی بویژه اختلاف در جریان های ارزشمدار، ملتهب ساختن فضای سیاسی كشورو زیر سوال بردن سلامت انتخابات، ایجاد جنگ نیمه سخت سیاسی و اطلاعاتی، دامن زدن به اغتشاشات اجتماعی در قالب نارضایتی ها را ازجمله طرح های دشمن در آستانه انتخابات مجلس نهم بیان كرد.
وی همچنین، ترویج روحیه بی اعتمادی به **** و تعمیم برخی ضعف ها به كل ****، كشاندن موج بی ثباتی منطقه به داخل كشور، راه اندازی جنگ روانی برای كاهش مشاركت عمومی مردم در انتخابات مجلس، سوء استفاده از اختلافات قومی و قبیله ای، تشدید تحریم های اقتصادی و فضا سازی جنگ رسانه ای برای ایجاد رعب و وحشت در ملت را از مهمترین برنامه های دشمن تا زمان برگزاری انتخابات آتی مجلس عنوان كرد.
وزیر اطلاعات با بیان اینكه انتخابات مجلس نهم از ویژگی های خاصی برخوردار است، تصریح كرد: این انتخابات، مشاركت گسترده مردم را می طلبد.
وی تاكید كرد: نیروهای علاقه مند به انقلاب باید توجه داشته باشند كه حضور گسترده مردم در انتخابات، پاسخ محكمی به دشمن است و لذا باید برای بصیرت بخشی مردم در این زمینه تلاش كنند.
حجت الاسلام مصلحی با اشاره به اشرافیت وزارت اطلاعات بر تحركات دشمن در داخل و خارج، گفت: اگر در گوشه ای اتفاقی می افتد به خاطر هجمه سنگینی است كه دشمن تدارك دیده است.
وی با اشاره به ایستادگی مردم ایران در هشت سال دفاع مقدس، گفت: شهدای اصفهان نشان این ایستادگی در برابر استكبار هستند و امروز هم اگر دانشمندی از ما را به شهادت می رسانند، مجموعه ای دانشگاهی در این مسیر شكل می گیرد.
وزیر اطلاعات خاطر نشان كرد: هشیاری و شناخت حد و مرزها و بصیرت بخشی به آحاد مردم و كار پژوهشی و دقت در سخنان و رهنمودهای **** معظم انقلاب مسوولیت امروز ماست.
وی با بیان اینكه بصیرت بخشی، شناخت حق از باطل در دوران ظلمت است كه به انسان های متقی اعطا می شود، گفت: بصیرت بخشی وظیفه ولی و بصیرت پذیری وظیفه امت است.
حجت الاسلام مصلحی مهمترین مشكل دوران امیر المومنین (ع) را مردمی بصیرت ناپذیر دانست و افزود: مردم ما با حضور خود در عرصه های مختلف از جمله 9 دی نشان دادند، ملتی بصیرت پذیر هستند.
وی تصریح كرد: این روحیه را باید با تبعیت از گفتمان امام(ره) و ***** دنبال كرد نه گفتمان های دیگری كه برخی دنبال می كنند كه این هشیاری می طلبد.
وزیر اطلاعات اظهارداشت: وقتی **** معظم انقلاب در مسائل منطقه ورود و بحث بیداری اسلامی را مطرح می كنند، پس از برگزاری همایش بیداری اسلامی شاهدیم كه دشمنان اعتراف می كنند كه حضرت آیت الله ***** ای، ***** بیداری اسلامی را بر عهده دارد.
وی تاكید كرد: برغم اینكه دشمن در تلاش است انقلاب و مدیران انقلاب را به سمت بحران داخلی بكشاند، **** معظم انقلاب به بهترین وجه جهان اسلام را راهنمایی می كنند.
حجت الاسلام مصلحی با اشاره به اینكه **** معظم انقلاب در 12 سال پیش بحث خواص و عوام را مطرح كردند، خاطرنشان كرد: ریزش ها و رویش ها در تاریخ وجود داشته و دارد و نباید از این مساله هراس داشت.
وی یادآور شد: در جایی كه خواص اصحاب جبهه حق همچون زبیر كه پیرو حضرت علی (ع) بود، به واسطه تحركات فرزندش و زمینه سازی برای انحراف خواص به ورطه مقابله با ولی خود كشیده شد، وجود دارد، جایی برای این پرسش نیست كه چرا فردی كه تا چندی پیش داعیه انقلابی داشت امروز ریزش پیدا كرده است.
وزیر اطلاعات گفت: در برابر جبهه حاكمیت صالحان مجموعه ای مانع تراش وجود دارند كه مانع از ایجاد حكومت صالحان می شوند و در كنار آنها زمینه سازانی هستند كه عمدتا از جبهه خواص اهل حق بوجود می آیند و یاران آنها می شوند.
وی تصریح كرد: اگر حاكمیت و خود خواص اهل حق بر وضعیتشان مراقبت نداشته باشند، مرور زمان آنها را در جرگه زمینه سازان قاتلان صالحان قرار می دهد.
حجت الاسلام مصلحی همچنین با اشاره به حركت متناسب با شرایط جامعه توسط ائمه اطهار (ع) گفت: 14 معصوم (ع) همانند یك فرد واحدی هستند كه در هر دوره ای با هدف اقامه دین مناسبترین راه را برگزیده اند.
وی با بیان اینكه اسلام به ابعاد مختلف فردی و اجتماعی انسان توجه دارد، گفت: ابعاد فردی زمینه ساز حركت های فرد در ابعاد اجتماعی است.
حجت الاسلام مصلحی با اشاره به حدیث سلسله الذهب تصریح كرد: در راس رسالت های اجتماعی انسان اقامه دین به ***** ولی خدا است و بر همین اساس اقامه قسط و عدل نیز به واسطه پرورش در فضای ولایی محقق خواهد شد.
 

tanhai

Registered User
تاریخ عضویت
18 می 2009
نوشته‌ها
456
لایک‌ها
16
هند بهای نفت ایران را با طلا می پردازد
هند با هدف ادامه روابط تجاری خود با ایران و همچنین مواجه نشدن با تحریم های آمریکا در این رابطه، موافقت کرده که بهای نفت وارداتی از جمهوری اسلامی را با طلا بپردازد.
این اقدام هند واقعا متعجب کننده است زیرا دهلی نو پیشتراعلام کرده بود بهای نفت وارداتی از ایران را با ین ( واحد پول ژاپن ) و یا روپیه ( واحد پول هند ) می پردازد.
هم اکنون توکیو و سئول در حال مذاکره با واشنگتن هستند تا بتوانند به خرید نفت از ایران ادامه دهند.
 

Count.Duckula

Registered User
تاریخ عضویت
21 ژانویه 2009
نوشته‌ها
860
لایک‌ها
174
محل سکونت
Fishtank
استرالیا به تحریم نفتی ایران میپیوندد.

حالا اینا چقدر خرید داشتند؟ اصلا" داشتند؟
 

Count.Duckula

Registered User
تاریخ عضویت
21 ژانویه 2009
نوشته‌ها
860
لایک‌ها
174
محل سکونت
Fishtank
با موافقت احمدینژاد برای افزایش نرخ سود سپرده های بانکی سکه با 200 تومان کاهش 850 تومان شد.

فکر میکنید چه کسی با افزایش سودها مخالفت میکردش قبلا؟ خود احمدینژاد!
 

tanhai

Registered User
تاریخ عضویت
18 می 2009
نوشته‌ها
456
لایک‌ها
16
اجلاس جهانی اقتصاد(داووس سوئیس)
سخنرانی اوباما در کنگره آمریکا ضد ایران
در این نشست داووس قرار است 2600 مقام از حدود 100 کشور جهان شرکت کنند. از جمله دیگر میهمانان این دوره نشست می توان به بان کی مون دبیر کل سازمان ملل، یوکیو آمانو مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، رابرت زوئلیک رئیس بانک جهانی و تیموتی گایتنر وزیر خزانه‌داری آمریکا اشاره کرد
===========
قطعا رو اقتصاد ( قیمتها) در ایران تاثیر خواهند داشت
 

xms

Registered User
تاریخ عضویت
19 ژوئن 2009
نوشته‌ها
11,477
لایک‌ها
387
محل سکونت
گفتگوی آزاد
فارس منتشر کرد
شرایط 13گانه جدید گشایش ‌ال‌سی داخلی-ریالی/تنزیل اسناد داخلی ممنوع شد

خبرگزاری فارس: بر اساس ضوابط و چارچوب جدید فرآیند اعتبار اسنادی داخلی ـ ریالی که در 13 ماده تنظیم شده، بانک‌ها و مؤسسات اعتباری غیربانکی مجاز به تنزیل اعتبار اسنادی داخلی نمی‌باشند.
خبرگزاری فارس: شرایط 13گانه جدید گشایش ‌ال‌سی داخلی-ریالی/تنزیل اسناد داخلی ممنوع شد

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبری فارس "توانا" شورای پول و اعتبار ”الزامات ناظر بر فرآیند اعتبار اسنادی داخلی ـ ریالی“ را که به اختصار اعتبار اسنادی داخلی نامیده می‌شود، به شرح زیر تصویب کرد.

ماده ١- بانک/مؤسسه اعتباری غیربانکی موظف به طراحی، ایجاد و پیاده‌سازی ساختار کنترل داخلی مالی و عملیاتی مؤثر و کارا مطابق با ”رهنمودهایی برای **** مؤثر کنترل داخلی در مؤسسسات اعتباری“ (موضوع بخشنامه شماره مب/ 1172 مورخ 31 خردادماه 1386) در مراحل مختلف گشایش، ابلاغ، معامله و پرداخت اعتبار اسنادی داخلی می‌باشد.
تبصره – بانک/مؤسسه اعتباری غیربانکی موظف است نسبت به راه‌اندازی کامل **** بانکداری متمرکز (Core Banking) ظرف مدت ۶ ماه از ابلاغ این الزامات اقدام نماید. بعد از زمان مذکور، بانک‌ها و مؤسسات اعتباری غیربانکی که از **** بانکداری متمرکز برخوردار نمی‌باشند به هیچ وجه مجاز به گشایش اعتبار اسنادی داخلی نمی‌باشند.

ماده ٢- هیأت مدیره بانک/مؤسسه اعتباری غیربانکی موظف است بر حسب میزان اعتبار و نوع وثایق معرفی شده از سوی متقاضی (خریدار/کارفرما)، نسبت به گشایش یا عدم گشایش اعتبار اسنادی داخلی، از طریق ارکان اعتباری خود تصمیم‌گیری نماید.

ماده ٣- بانک/مؤسسه اعتباری غیربانکی موظف به اعتبارسنجی دقیق متقاضی اعتبار اسنادی داخلی (خریدار/کارفرما) است. این اعتبارسنجی حداقل شامل اخذ استعلام تسهیلات و تعهدات و چک برگشتی از سامانه یکپارچه اطلاعاتی مشتریان بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران می‌باشد.
در خصوص اشخاص حقوقی، استعلام یاد شده علاوه بر شخص حقوقی شامل صاحبان امضای مجاز، اعضای هیأت مدیره آن شخص و سهامداران عمده‌ای که قادر به تعیین حداقل یک عضو هیأت مدیره شخص حقوقی باشند، نیز می‌گردد. بانک مجاز به گشایش اعتبار اسنادی داخلی برای متقاضی (خریدار/کارفرما) که دارای سابقه چک برگشتی و یا تسهیلات و تعهدات غیرجاری نزد شبکه بانکی کشور است، نمی‌باشد.

تبصره – چنانچه متقاضی، دارای سابقه چک برگشتی ناشی از موارد قهری باشد، هیأت مدیره بانک /مؤسسه اعتباری غیربانکی می‌تواند با رعایت سایر شرایط مندرج در ماده ۳، نسبت به گشایش اعتبار اسنادی داخلی اقدام نماید.

ماده ٤- بانک/مؤسسه اعتباری غیربانکی موظف است قبل از گشایش اعتبار اسنادی داخلی ، نسبت به اخذ استعلام مالیاتی در چارچوب ضوابط اجرایی تبصره ۱ ماده ۱۸۶ قانون مالیات‌های مستقیم، مصوب 27 بهمن‌ماه سال 1380 مبادرت نماید.

ماده ٥- بانک/مؤسسه اعتباری غیربانکی مکلف می‌باشد قبل از گشایش اعتبار اسنادی داخلی با توجه به صلاحیت، اهلیت و توان اعتباری متقاضی (خریدار/کارفرما)، وثائق و تضمینات لازم و کافی از وی اخذ نماید، به گونه‌ی که در صورت عدم ایفای تعهدات، حقوق بانک در حداقل زمان، استیفاء شود.

ماده ٦- بانک/مؤسسه اعتباری غیربانکی موظف است هنگام گشایش اعتبار اسنادی داخلی، از متقاضی (خریدار/کارفرما) تعهدنامه‌ی اخذ نماید که طی آن وی متعهد به واقعی بودن معامله (قرارداد) می‌گردد و نیز اقرار می‌نماید که با ذینفع اعتبار (فروشنده/پیمانکار) ذینفع واحد (مطابق با تعریف ارائه شده در آیین‌نامه تسهیلات و
تعهدات کلان) نمی‌باشد. همچنین تعهدنامه مزبور باید مشتمل بر این موضوع باشد که در صورت اثبات خلاف هر یک از موارد فوق، بانک حق خواهد داشت در هر مرحله از فرآیند اعتبار اسنادی داخلی برای وصول مطالبات و خسارات احتمالی خویش اقدام نماید.

ماده ٧- بانک/مؤسسه اعتباری غیربانکی موظف است به هنگام گشایش اعتبار اسنادی داخلی، از ”سامانه شماره درخواست تسهیلات و تعهدات بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران“، شماره درخواست منحصر به فرد دریافت نماید.

ماده ٨- حداقل مدارک لازم جهت ارائه در زمان گشایش اعتبار اسنادی داخلی؛ پیش فاکتور یا قرارداد معتبر فروش کالا/ارایه خدمت، حسب مورد بیمه‌نامه معتبر کالا (با توجه به شرایط تحویل کالا اینکوترمز) به نفع بانک، فرم نامه پذیرش بازرسی و همچنین تعهدنامه واقعی بودن معامله (قرارداد) می‌باشد.
همچنین حداقل مدارک لازم به هنگام معامله اسناد؛ سیاهه (سیاهه تجاری فروش کالا یا صورت وضعیت انجام خدمت که به تأیید کارفرما یا نماینده قانونی وی رسیده باشد.)، سند حمل ( حسب مورد؛ بارنامه، راه‌نامه، صورت مجلس تحویل و تحول کالا، حواله انبار فروشنده یا قبض انبار) و گواهی بازرسی کالا می‌باشد.

تبصره ـ گواهی بازرسی کالا باید توسط شرکت‌های بازرسی مستقل و معتبری که در فهرست شرکت‌های بازرسی مجاز بانک مرکزی (مندرج در پیوست بخش دوم مجموعه مقررات ارزی) قرار دارند صادر شود انجام بازرسی کالا باید ناظر بر فرآیند تحویل کالا به خریدار باشد.

ماده ٩- بانک/مؤسسه اعتباری غیربانکی مکلف است به هنگام گشایش اعتبار اسنادی داخلی، متناسب با توان و ظرفیت اعتباری متقاضی (خریدار/ کارفرما) اقدام به اخذ پیش دریافت از وی به شرح زیر نماید:

1-9- در اعتبار اسنادی داخلی دیداری، حداقل ۱۰ ٪ هنگام گشایش اعتبار
2-9- در اعتبار اسنادی داخلی مدت دار، حداقل ۱۵ ٪ در زمان گشایش اعتبار، حداقل ۱۵ ٪ به هنگام معامله اسناد

تبصره چنانچه متقاضی (خریدار/کارفرما) اعتبار اسنادی داخلی، یکی از وزارتخانه‌ها، مؤسسات دولتی و شرکت‌های دولتی که از بودجه عمومی استفاده می‌نماید باشد، باید حداقل، معادل مبلغ اعتبار اسنادی داخلی در بودجه سالیانه نهاد مزبور مصوب شده باشد.

ماده ١٠ - گشایش اعتبار اسنادی داخلی مدت دار، برای مدت بیش از ۳۶۰ روز (از زمان معامله اسناد یا تاریخ حمل) مجاز نمی‌باشد.

تبصره- گشایش اعتبار اسنادی داخلی مدت‌دار برای بیش از مدت مقرر در این ماده، صرفًا پس از تصویب بانک مرکزی امکان‌پذیر است.

ماده ١١ - پرداخت بخشی از وجه اعتبار اسنادی داخلی به ذینفع‌ (فروشنده/پیمانکار) به صورت پیش پرداخت، از منابع متقاضی (خریدار/کارفرما)، صرفًا در مقابل اخذ ضمانتنامه بدون قید و شرط معتبر بانکی مجاز می‌باشد.

ماده ١٢ - بانک/مؤسسه اعتباری غیربانکی موظف است اطلاعات مربوط به اعتبار اسنادی داخلی گشایش یافته، هرگونه تغییرات بعدی و ابطال آن را با شماره درخواست منحصر به فرد موضوع ماده ۷ این مقررات و در قالب فرم‌هایی که بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران تعیین نموده است، به سامانه تسهیلات و تعهدات بانکی این بانک ارسال و تأییدیه مربوط را دریافت نماید.

ماده ١٣ - بانک/مؤسسه اعتباری غیربانکی مجاز به تنزیل اعتبار اسنادی داخلی نمی‌باشد.
انتهای پیام/ح
 

tiyam 01

Registered User
تاریخ عضویت
5 جولای 2009
نوشته‌ها
6,083
لایک‌ها
7,448
ملت 2,000,000,000 تومان سکه خریدند
(پیش فروش سکه)
 
Last edited:

xms

Registered User
تاریخ عضویت
19 ژوئن 2009
نوشته‌ها
11,477
لایک‌ها
387
محل سکونت
گفتگوی آزاد
رئیس جمهور بر اساس قانون عمل کرد
افزایش نرخ سود سپرده بانکی بر اساس قانون برنامه پنجم توسعه است
خبرگزاری فارس: ابلاغ مصوبه شورای پول و اعتبار مبنی بر افزایش نرخ سود سپرده‌های بانکی از سوی رئیس‌جمهور بر اساس ماده 92 قانون برنامه پنجم است.

13901026000129_PhotoA.jpg

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، در ماده 92 قانون برنامه پنجم توسعه آمده است: «شورای پول و اعتبار موظف است نرخ سود علی‌الحساب یک ساله را حداقل به میزان میانگین نرخ تورم سال قبل و پیش‌بینی سال مورد عمل تعیین نماید.
نرخ سود تسهیلات متناسب با نرخ سود سپرده‌ها و سود مورد انتظار بانکها توسط شورای پول و اعتبار تعیین می‌شود. بانکها در صورتی ملزم به پرداخت تسهیلات در قالب عقود مبادله‌ای با نرخی کمتر از نرخ اعلام شده توسط شورای پول و اعتبار می‌باشند که علاوه بر تأیید معاونت، ما به التفاوت سود از طریق یارانه‌ یا وجوه اداره شده توسط دولت تأمین گردد».

بر اساس این گزارش، شورای پول و اعتبار که نرخ سود سپرده‌های بانکی را 21 درصد تصویب کرده بود، این مصوبه بالاخره از سوی رئیس‌جمهور در روز جاری و بر اساس قانون برنامه پنجم ابلاغ شد.

به گزارش فارس، آخرین نرخ تورم اعلام شده از سوی بانک مرکزی برای 12 ماه منتهی به پایان آذر ماه سال جاری 22.5 درصد بود و بر این اساس افزایش نرخ سود بانکی سپرده‌های یکساله به 21 درصد منطقی به نظر می‌رسد.

همچنین کارشناسان اقتصادی معتقدند، بر اساس قاعده لاضرر و لاضرار (نه زیان دیدن و نه زیان رساندن به دیگران در اسلام نیست) که در اسلام آمده است، نباید به سپرده‌گذاران که آحاد جامعه هستند، از ناحیه سپرده‌گذاری در بانک زیان وارد شود.

بر این اساس، آنها معتقدند، پایین بودن نرخ سود سپرده طی سالهای گذشته از میانگین نرخ تورم، باعث زیان نهفته به سپرده‌گذاران که عامه مردم هستند، شده است و دولت اسلامی باید از این زیان سپرده گذاران جلوگیری کند.

بنابراین ابلاغ افزایش نرخ سود بانکی از سوی رئیس‌جمهور که مصوبه شورای پول و اعتبار نیز بوده، بر اساس ماده 92 قانون برنامه پنجم و نیز قاعده لاضرر در اسلام است.
از طرفی بانکها با افزایش کارایی و کاستن از هزینه غیر ضرور، نرخ سود تسهیلات را برای حفظ مشتری نباید به بهانه افزایش نرخ سود سپرده افزایش دهند.
افزایش تعداد بانکهای خصوصی و موسسات مالی و اعتباری برای رقابت در کاستن هزینه خدمات که همان نرخ سود تسهیلات است، توجیه دارد.
انتهای پیام/
 

xms

Registered User
تاریخ عضویت
19 ژوئن 2009
نوشته‌ها
11,477
لایک‌ها
387
محل سکونت
گفتگوی آزاد
وزير اقتصاد خبر داد:
ارز تك نرخي مي‌شود
احتكار ارز براي ايجاد اختلال در بازار
موافقت رييس‌جمهور با افزايش نرخ سود بانكي
وزير امور اقتصادي و دارايي امروز در حاشيه جلسه هيات دولت درباره نوسانات بازار ارز و سكه سخن گفت و به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.
به گزارش خبرنگار اقتصادي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، شمس‌الدين حسيني با بيان اينكه كشور از نظر ذخاير ارزي در موقعيت و شرايط بسيار مناسب و حتي بي‌نظيري قرار دارد، گفت: درآمدهاي حاصل از صادرات نفت و صادرات غيرنفتي در كشور ما در مقايسه با ميزان واردات به گونه‌اي است كه حتي به ذخاير ارزي ما افزوده خواهد شد و ما نه تنها نيازهاي داخلي براي واردات را مي‌توانيم تامين كنيم، بلكه در سفرهاي مختلف مقامات اقتصادي به خارج از كشور و سفرهاي مقامات خارجي به كشورمان، بخشي از فروش كالا و خدمات فني و مهندسي با پشتيباني ارزي ما انجام مي‌شود.
* احتكار ارز براي ايجاد اختلال در بازار
سخنگوي اقتصادي دولت درباره اين كه چرا با وجود اين شرايط مساعد ارزي، در بازار ارز اخلال مي‌شود، گفت: بررسي‌هاي ما حكايت مي‌كند كه يك سازماندهي وجود دارد كه به دنبال خارج كردن ارز كشور از بازار و يا احتكار ارز است و ما براي مقابله با اين مساله تدابير موثري را در نظر گرفته‌ايم.
وزير اقتصاد خاطرنشان كرد: يكي از اين تدابير اين است كه ثبت سفارش، گشايش اعتبار و ترخيص كالا، همگي در يك سامانه هماهنگ شود و هر كسي كه براي واردات كالا يا كار ديگري نياز به ارز دارد، مي‌تواند با مراجعه به بانك، ارز مورد نياز خود را ضمن ثبت سفارش تامين كند.
او ادامه داد: ما به اين وسيله مي‌توانيم مطمئن شويم كسي كه ارز تهيه كرده، آن را بر اساس سفارشي كه داده است، مصرف مي‌كند. با اين كار مي‌توان جلوي احتكار ارز را گرفت. در عين حال ما اطمينان مي‌دهيم كه تمام نيازهاي ارزي كشور پوشش داده خواهد شد.
حسيني تصريح كرد: بانك مركزي امسال حتي بيشتر از ميزان ارز مورد نياز براي واردات، ارز فروخته است. اطلاعاتي داريم كه نشان مي‌دهد اين ارزها ممكن است احتكار شده باشد يا حتي كالاهايي كه با ارز قيمت رسمي وارد شده‌اند، به قيمت ارز در بازار غيررسمي فروخته مي‌شوند كه اين مساله را مورد رسيدگي قرار خواهيم داد.
* ارز تك نرخي مي‌شود
وي با تاكيد بر لزوم تك نرخي كردن قيمت ارز گفت: تا پيش از اين بانك مركزي يك ارز با قيمت رسمي داشت و يك ارز هم با قيمت غيررسمي وجود داشت كه در بازارهاي فرعي ارائه مي‌شد. تصميم بر اين شده است كه نرخ ارز يكسان شود و البته قيمت آن طوري تعيين خواهد شد كه نرخ كالاها افزايش نيابد.
* وجود يك جريان رسانه‌اي براي ايجاد اخلال در بازار
سخنگوي اقتصادي دولت تاكيد كرد كه جهت‌گيري دولت در بازار ارز در جهت كاهش قيمت آن است، اما يك جريان رسانه‌اي با استفاده از ارسال پيامك راه افتاده و مي‌خواهد در بازار اخلال ايجاد كند. حتي گروهي با دروغ و فضاسازي مي‌گويند كه دولت به دنبال افزايش نرخ ارز و تامين بودجه خود از اين راه است. اين القاي بيگانه و افترا و دروغ است و از مقامات قضايي درخواست داريم كه به آن رسيدگي كنند. دولت كسري بودجه ندارد و افزايش قيمت ارز نيز سياست آن نيست.
حسيني با تاكيد بر اين كه افزايش قيمت ارز در بازارهاي غيررسمي يك فضاسازي رواني است، گفت: دولت به اندازه كافي ارز دارد و مي‌تواند نياز واردكنندگان، تجار و حتي مسافران را از طريق شبكه رسمي تامين كند.
وزير اقتصاد همچنين از صدا و سيما و ساير رسانه‌ها خواست كه با فضاسازي رسانه‌هاي بيگانه و القائات در بازار سكه و ارز مقابله كنند و اخبار ارز را تنها از مراجع رسمي دريافت كنند.
او ادامه داد: حتي بنا شده رييس بانك مركزي سخنگويي تعيين كند كه اطلاع‌رساني‌هاي لازم در اين زمينه را داشته باشد و من هم به عنوان سخنگوي اقتصادي دولت هر جا لازم باشد به او كمك خواهم كرد و اين قائله و فضايي كه ايجاد شده را خواهيم شكست.
* قيمت سكه حبابي است
سخنگوي اقتصادي دولت درباره حبابي بودن قيمت سكه در بازار گفت: مردم مي‌توانند با يك محاسبه ساده حبابي بودن اين بازار را تشخيص دهند. هر انس طلا 1/31 گرم و هر سكه طلا 32/7 گرم است كه با محاسبه مي‌توان قيمت واقعي طلا را پيدا كرد و فهميد چه مقدار از قيمت فعلي سكه كاذب است.
وزير امور اقتصادي و دارايي خاطرنشان كرد: 99 درصد مبادلات كشور در 10 ماهه گذشته با ارز 1400 توماني بوده، اين در حالي است كه برخي افراد كالاها را با قيمت ارز بازار غيررسمي به فروش مي‌رساند كه ما با اين مساله مقابله خواهيم كرد. البته ما در بازار سكه و ارز مقاومتي مي‌بينيم كه سازماندهي شده است، به طوري كه برخي افراد به شدت نرخ‌سازي مي‌كنند و چند سايت نيز كشف شده است كه اينها ارقام غيرواقعي در بازار ارز ارائه مي‌كنند. آنها اين كار را در روز تعطيل نيز انجام مي‌دادند و به ارسال پيامك مي‌پرداختند. به نظر مي‌رسد ارز احتكار كرده‌اند و مي‌خواهند قيمت ارز بيشتر گران شود.
* مردم در بازار غيررسمي متضرر مي‌شوند
او خطاب به مردم گفت: من از هموطنانم مي‌خواهم با توجه به حبابي بودن قيمت‌ها در بازار غيررسمي، به مبادلات نپردازند، چرا كه متضرر خواهند شد. حتي ما اخباري داريم كه نشان مي‌دهد ارزهاي تقلبي به كشور وارد شده است و همكاران ما در وزارت اطلاعات مراقب هستند كه اين ارزها وارد بازار نشود، اما هموطنان نيز ارز مورد نياز خود را از طريق بانك‌ها و صرافي‌هاي مجاز تهيه كنند و سراغ دلال‌ها نروند.
حسيني درباره سياست‌هاي دولت راجع به ارزش واحد پول ملي كشور گفت: سياست دولت در جهت تحكيم و تقويت واحد پول ملي است و اينكه عده‌اي مي‌گويند دولت به دنبال تامين كسري بودجه خود از طريق افزايش قيمت ارزها و كاهش پول ملي است را تكذيب مي‌كنم. افرادي كه نادانسته اين بحث را مطرح مي‌كنند اطلاعات خود را افزايش دهند و كساني كه دانسته اين سخن را مي‌گويند، بايد اسناد خود را در اين زمينه ارائه كنند و ما اين را پيگيري قضايي خواهيم كرد.
* رشد نقدينگي كاهشي بوده‌ است
وزير اقتصاد تاكيد كرد كه دولت با اخلال‌كنندگان در بازار ارز برخورد خواهد كرد و گفت: كشور، قانون بودجه دارد و قيمت ارز هم در آن مشخص است.
وي درباره طرح اصلاح واحد پول ملي نيز گفت: پيش نويس اين طرح در كارگروه طرح تحول اقتصادي تهيه شده و در دستور كار كميسيون اقتصادي دولت قرار دارد.
در ادامه سخنگوي اقتصادي درباره ميزان نقدينگي موجود در كشور گفت: آمار رسمي بانك مركزي مي‌گويد كه نرخ رشد نقدينگي در شش ماهه اول امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل كمتر بوده است و سه تا چهار درصد كاهش رشد داشته است، به همين دليل از دوستان مي‌خواهم كه در دامن تحليل‌هايي نظير تاثير نقدينگي سرگردان در بازار ارز نيفتند.
وي همچنين روند خصوصي‌سازي در كشور را بسيار مناسب ارزيابي كرد و گفت: ما هم‌اكنون به 90 هزار ميليارد تومان ميزان واگذاري نزديك شده‌ايم و امسال هم ارقام خوبي در اين زمينه وجود دارد و پيش‌بيني مي‌شود كه بخشي از ديون دولت به صندوق‌هاي بازنشستگي از اين طريق پوشش داده شود.
* تاييد مصوبه افزايش نرخ سود سپرده توسط رييس جمهور
همچنين به گفته وزير اقتصاد، رييس‌جمهور با مصوبه شوراي پول و اعتبار درباره افزايش نرخ سود سپرده‌هاي بانكي موافقت كرد و اين مصوبه به محض ابلاغ اجرايي خواهد شد.
حسيني در پاسخ به سوال خبرنگار ايسنا مبني بر اينكه آيا رييس جمهور مصوبه اخير شوراي پول و اعتبار را تاييد كرده است يا نه؟ گفت: آقاي رييس‌جمهور اين مصوبه را در تمام ابعاد مورد تاييد قرار داد و در روزهاي آينده از طرف رييس كل بانك مركزي ابلاغ خواهد شد.
او با بيان اين‌كه شوراي پول و اعتبار بسته سياستي ـ نظارتي جديدي تصويب كرده و محدود به سال 1391 نيست و مي‌تواند به محض ابلاغ اجرا شود و ملاك عمل قرار بگيرد، گفت: در آن مصوبه تصميم‌هايي پيش‌بيني شده از جمله اينكه نرخ سود سپرده افزايش پيدا كند و در عين حال نرخ سود تسهيلات علي الحساب تعيين شده است.
وي گفت: آقاي بهمني منتظر نظر آقاي رييس‌جمهور بودند كه آقاي رييس جمهور نيز اين مصوبه را از تمام ابعاد مورد بررسي قرار دادند و تاييد كردند و در آينده نزديك ابلاغ خواهد شد و به محض ابلاغ ملاك عمل قرار مي‌گيرد.
حسيني گفت:‌ بر اساس اين موضوع نرخ سود سپرده‌ها اصلاح مي‌شود و رييس كل بانك مركزي به عنوان سخنگوي شوراي پول و اعتبار در اين زمينه اطلاع رساني خواهد كرد.
انتهاي پيام

 

tanhai

Registered User
تاریخ عضویت
18 می 2009
نوشته‌ها
456
لایک‌ها
16
سخنگوی اقتصادی دولت اعلام کرد: نرخ دلار در لایحه بودجه سال 91 کمی بیش از 1050 تومان تعیین شده است.

سید شمس الدین حسینی وزیر امور اقتصادی و دارایی امروز در حاشیه جلسه دولت در جمع خبرنگاران در مورد نرخ دلار در لایحه بودجه سال آینده گفت: نرخ دلار در لایحه بودجه سال 91 کمی بیش از 1050 تومان در نظر گرفته شده است.

پیش از این اعلام شده بود که قیمت هر بشکه نفت خام در لایحه بودجه سال 91 بین 85 دلار تا 90 دلار تعیین شده است
 

xms

Registered User
تاریخ عضویت
19 ژوئن 2009
نوشته‌ها
11,477
لایک‌ها
387
محل سکونت
گفتگوی آزاد
ابلاغ سياست‌هاي پولي، ‌اعتباري و نظارتي **** بانکي
بهمني: تيم‌هاي وصول مطالبات بانك‌ها تشكيل شود
رييس كل بانك مركزي مجموعه «سياست هاي پولي، ‌اعتباري و نظارتي **** بانکي کشور‌» را ابلاغ كرد.
به گزارش خبرنگار اقتصادي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، محمود بهمني در جلسه هم انديشي با مديران عامل و اعضاي هيات مديره بانک‌هاي دولتي و خصوصي با محوريت «طلا، ارز و مجموعه سياستي و نظارتي» با اشاره به حساس بودن شرايط کنوني کشور و لزوم همکاري کليه بانک‌ها و موسسات اعتباري براي عبور از اين شرايط، گفت: متاسفانه در اين برهه مشکلاتي به وجود آمده است، اما بانک مرکزي با تمام توان و همياري بانکها قطعا" با قدرت از اين مرحله گذر خواهد كرد.
رييس کل بانک مرکزي در خصوص ارزي که توسط بانک‌ها به صرافي‌ها تخصيص داده مي‌شود، گفت: بانک‌ها اگر ارزي به صرافي‌ها اختصاص دادند، بايد کنترل كنند كه اين ارز براي چه منظوري بکار گرفته مي‌شود و مشخص كنند که در چه بخشي مورد استفاده قرار مي‌گيرد.
رييس شوراي پول و اعتبار با انتقاد از نبود سيستم يکپارچه اطلاعات اعتباري بانک‌ها اظهار كرد: بانک‌ها و موسسات اعتباري بايد سريعا" با تشکيل يک کارگروه در اين مورد اقدامات لازم را در دستور کارخود‌ قرار دهند.
بهمني ضمن پيشنهاد تشکيل «تيم‌هاي وصول مطالبات در سطح استان‌ها» خاطرنشان کرد: اين تيم مي‌تواند با تعيين يک سقف معين، به اخذ مطالبات بانک‌ها مبادرت كند و با اين عمل قطعا" فرآيند وصول مطالبات تسريع خواهد شد.
او ضمن تاکيد بر کنترل گشايش اعتبارات توسط بانکها، خاطرنشان كرد: همه بانکها بايد با ثبت صوري گشايش اعتبارات به شدت برخورد كنند که البته با ابلاغ دستورالعمل LC داخلي توسط بانک مرکزي به بانک‌ها کمک شاياني در اين زمينه شده است.
رييس کل بانک مرکزي همچنين بر اجراي دقيق و کامل مجموعه «سياست هاي پولي، اعتباري و نظارتي **** بانکي کشور» تاکيد كرد و خواستار همکاري بانک‌ها براي کنترل بازار سکه و ارز از التهابات شد.
در اين جلسه، بهمني ضمن تشريح بسته سياستي و نظارتي **** بانکي کشور، رسما" آن را به بانک‌ها ابلاغ کرد.
انتهاي پيام

 

Count.Duckula

Registered User
تاریخ عضویت
21 ژانویه 2009
نوشته‌ها
860
لایک‌ها
174
محل سکونت
Fishtank
عزیزان بهتر نیست بجای کپی پیست خلاصه خبر رو خودمون در یکی دو خط بنویسیم؟ اگه لازم بود به منبع هم لینک بدیم؟
 

tiyam 01

Registered User
تاریخ عضویت
5 جولای 2009
نوشته‌ها
6,083
لایک‌ها
7,448
وزیر اقتصاد: تهمت بودجه‌ای به دولت را پیگیری قضایی می کنیم


وزیر امور اقتصادی و دارایی با اعلام سیاست‌های جدید ارزی دولت برای کنترل قیمت‌ها و همچنین جلوگیری از حباب سکه‌ای، گفت: اینکه به دولت تهمت زدند که کسری بودجه دارد را پیگیری قضایی می‌کنیم.


*****************************************************

عربستان یک کشتی میوه صادراتی ایران را برگشت داد

فارس: رئیس اتحادیه ملی کشاورزی ایران گفت:‌ چند روز پیش عربستان سعودی یک کشتی حاوی محموله میوه صادراتی ایران را برگشت داد.

*****************************************************

کاهش واردات نفت هند از ایران


وی افزود: کاهش خرید نفت خام از ایران به دلیل شرایط اقتصادی شرکت های پالایش نفت هند و نه وجود مشکلات در پرداخت پول نفت به ایران است.

****************************************************
[h=1]مجلس فروش نفت به اروپا را ممنوع می‌کند/ هشدار صریح ایران به اروپا [/h]سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس از تهیه طرح توقف فروش نفت ایران به اروپا از سوی نمایندگان مجلس خبر داد و گفت: پیش بینی می شود این طرح تا روز یکشنبه ۹ بهمن ماه در صحن علنی مجلس مورد بحث و بررسی قرار بگیرد
 
بالا