• پایان فعالیت بخشهای انجمن: امکان ایجاد موضوع یا نوشته جدید برای عموم کاربران غیرفعال شده است

اموزش رانندگی حرفه ای توسط حامد سام

.......

  • ...

    Votes: 21 84.0%
  • ...

    Votes: 8 32.0%

  • Total voters
    25

bloody

کاربر فعال علم و دانش
کاربر فعال
تاریخ عضویت
19 آپریل 2007
نوشته‌ها
1,256
لایک‌ها
17
محل سکونت
IRAN
مرسي حامد جان سوالي كه از پست 226 داشتم كاملا روشن شد
به نظرت بيشترين و كمترين سرعت مربوط به كدوم قسمت ميشه؟
 

hamedsullivan

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
16 دسامبر 2005
نوشته‌ها
6,664
لایک‌ها
137
سن
45
محل سکونت
on the road
مرسي حامد جان سوالي كه از پست 226 داشتم كاملا روشن شد
به نظرت بيشترين و كمترين سرعت مربوط به كدوم قسمت ميشه؟
ممنون , دارم تحلیلش رو انجام میدم و میذارم اینجا .

این هم یه تیکه فیلم از یه بازی که خودم رفتم دوربین از بالاست و کمک میکنه برای دیدن ریسینگ لاین

فرمتش 3GP هست و 1.7 مگ هست , البته با موبایل از رو مانیتور فیلم گرفتم ولی بد نیست.
 

hamedsullivan

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
16 دسامبر 2005
نوشته‌ها
6,664
لایک‌ها
137
سن
45
محل سکونت
on the road
attachment.php


نقاط رنگی رو که در سمت راست می بینید , سرعتشون در نمودار سمت چپ با همون رنگ نشون داده شده .

حرکت خط به حالت افقی طی مسیر و به حالت عمودی , افزایش و کاهش سرعت محسوب میشه .

البته این رو ما برای یک ماشین با سرعت معین در نظر می گیریم .

-------------------------------

تحلیل:

شروع حرکت از نقطه ی A

ماشین در نقطه ی B به بالاترین سرعت ممکن در پیست میرسه ( البته به این خاطر که حرکتش قبل از نقطه ی A شروع شده و با سرعت بالا به نقطه ی شروع میرسه )

در این لحظه به خاطر پیچی که مشاهده می کنید در نقطه ی C سر عت کمتر میشه (ترمز گیری سریعا بعد از نقطه ی B شروع میشه تا ماشین به لیمیت پیچ برسه , یعنی سرعتی که برای پیچیدن مناسبه )

( پیدا کردن نقطه ی ترمز گیری درست , به تمرین زیادی احتیاج داره )

به محض رسیدن به اپکس , خیلی اهسته گاز رو فشار میده و شتاب میگیره , همونطور که می بینید , سرعت از نقطه ی ابی به زرد یا همان C به D

افزایش پیدا میکنه.

همین حالت در نقطه های E و F و G هم دیده میشه .

از نقطه ی H به I , یه افت سرعت مشخصه البته در این گونه پیچ های سبک احتیاجی به ترمز نیست ولی با گاز کامل هم نمیشه از اون عبور کرد !

پس مجبورید دقیقا قبل از فرمون دادن یا Steer , گاز رو لحظه ای ول کنید یا نصف کنید و به محض شروع پیچیدن , دوباره کاملا فشار میدید .( هیچ موقع ,شک به گاز , ترمز و فرمون وارد نکنید و خیلی نرم حرکت کنید)

یه نکته ای بین نقطه ی I تا J هست که من نمیگم میخوام که شما متوجه بشید .


ببخشید اگه بد بود .

سوالی بود در خدمتم
 

فایل های ضمیمه

  • race2.jpg
    race2.jpg
    36.4 KB · نمایش ها: 153

bloody

کاربر فعال علم و دانش
کاربر فعال
تاریخ عضویت
19 آپریل 2007
نوشته‌ها
1,256
لایک‌ها
17
محل سکونت
IRAN
تحلیل:

شروع حرکت از نقطه ی A

ماشین در نقطه ی B به بالاترین سرعت ممکن در پیست میرسه ( البته به این خاطر که حرکتش قبل از نقطه ی A شروع شده و با سرعت بالا به نقطه ی شروع میرسه )

در این لحظه به خاطر پیچی که مشاهده می کنید در نقطه ی C سر عت کمتر میشه (ترمز گیری سریعا بعد از نقطه ی B شروع میشه تا ماشین به لیمیت پیچ برسه , یعنی سرعتی که برای پیچیدن مناسبه )

( پیدا کردن نقطه ی ترمز گیری درست , به تمرین زیادی احتیاج داره )

به محض رسیدن به اپکس , خیلی اهسته گاز رو فشار میده و شتاب میگیره , همونطور که می بینید , سرعت از نقطه ی ابی به زرد یا همان C به D

افزایش پیدا میکنه.

همین حالت در نقطه های E و F و G هم دیده میشه .

از نقطه ی H به I , یه افت سرعت مشخصه البته در این گونه پیچ های سبک احتیاجی به ترمز نیست ولی با گاز کامل هم نمیشه از اون عبور کرد !

پس مجبورید دقیقا قبل از فرمون دادن یا Steer , گاز رو لحظه ای ول کنید یا نصف کنید و به محض شروع پیچیدن , دوباره کاملا فشار میدید .( هیچ موقع ,شک به گاز , ترمز و فرمون وارد نکنید و خیلی نرم حرکت کنید)

یه نکته ای بین نقطه ی I تا J هست که من نمیگم میخوام که شما متوجه بشید .


ببخشید اگه بد بود .

سوالی بود در خدمتم [/B]

ممنون حامد جان
تحليل قشنگي بود و قشنگتر از اون رانندگي كه كردي.superb!!!!
superhero.gif


اگه مسابقه چند دور ديگه هم ادامه پيدا ميكرد نقاط همينجا ثابت ميموندن يا بعد از دور اول عوض ميشدن مثلا ماكس سرعت به نظرم يكم ميومد عقب تر(نقطه سبز فسفري)...
در رابطه نقطه I تا J هم فكر كنم نكته اش نوسان سرعتي هست كه روي نمودار ميشه ديد و به نظرم خود پيچ كه نقطه Jروش قرار گرفته (ولي بازم راهنمايي كن)
 

hamedsullivan

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
16 دسامبر 2005
نوشته‌ها
6,664
لایک‌ها
137
سن
45
محل سکونت
on the road
ممنون حامد جان
تحليل قشنگي بود و قشنگتر از اون رانندگي كه كردي.superb!!!!
superhero.gif


اگه مسابقه چند دور ديگه هم ادامه پيدا ميكرد نقاط همينجا ثابت ميموندن يا بعد از دور اول عوض ميشدن مثلا ماكس سرعت به نظرم يكم ميومد عقب تر(نقطه سبز فسفري)...
در رابطه نقطه I تا J هم فكر كنم نكته اش نوسان سرعتي هست كه روي نمودار ميشه ديد و به نظرم خود پيچ كه نقطه Jروش قرار گرفته (ولي بازم راهنمايي كن)
ممنون

همیشه نمودار در دورهای بعدی شبیه در نمیاد دقیق , به هر حال یه تغییر خیلی کم داره حتی به صدم ثانیه , مخصوصا اگه Race نباشه و شما در حال تایم ردن باشی .

در مورد نکته : یه چیزی بین نقطه ی I تا J قانونا درست به نظر نمیاد (البته بعد از این که بگم چیه دیگه غلط نیست )

یه چیزی رعایت نشده !!!!!!

دقت کن .

--------------
پ.ن: این پیستی که گذاشتم ماله اون فیلم نیست که رفتم , البته اونم دارم وبعدا میذارم.
 

hamedsullivan

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
16 دسامبر 2005
نوشته‌ها
6,664
لایک‌ها
137
سن
45
محل سکونت
on the road
بین I تا J مسیر تقریبا مستقیمه ولی یه چیزی درست در نیومده ظاهرا !! اینم راهنمایی ....
 

PHA

Registered User
تاریخ عضویت
24 ژانویه 2005
نوشته‌ها
806
لایک‌ها
5
قبل از J راننده احتمالا یه تعویض دنده داشته !
263cylj.gif
 

hamedsullivan

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
16 دسامبر 2005
نوشته‌ها
6,664
لایک‌ها
137
سن
45
محل سکونت
on the road
قبل از J راننده احتمالا یه تعویض دنده داشته !
263cylj.gif
نه دوست عزیز

به پیست نگاه کنید , بعد به نمودار نگاه کنید سرعت و بقیه ی فاکتورها رو مقایسه کنید .

فرض در این پیست اینه که راننده در حال تایم زدن هست و از حداکثر قدرت و توانایی ماشین استفاده میکنه.
 

PHA

Registered User
تاریخ عضویت
24 ژانویه 2005
نوشته‌ها
806
لایک‌ها
5
خوب ما قبل از J یه کاهش ، یه افزایش و دوباره یه کاهش سرعت داریم
miss something ?
upset.gif
 

hamedsullivan

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
16 دسامبر 2005
نوشته‌ها
6,664
لایک‌ها
137
سن
45
محل سکونت
on the road
خوب ما قبل از J یه کاهش ، یه افزایش و دوباره یه کاهش سرعت داریم
miss something ?
upset.gif
نه !!!!!

در حالت عادی در نمودار بعد از هر پیچ , سرعت زیاد میشه (نمودار) اما بعد از رسیدن به نقطه ی I , سرعت باید افزایش پیدا کنه ولی می بینید که کاهش پیدا میکنه !!!!!

فقط یک دلیل داره ! اون قسمت از پیست مسیرش خاکیه و سطح چسبندگی کمتره و ماشین هم توانایی شتاب گرفتن نداره و سرعت کمتر میشه.

در حالت نرمال , سرعت , بعد از نقطه ی I باید بیشتر شه , همیشه سرعت اپکس از سرعت بعداز پیچ کمتره , مگر اینکه وضعیت پیچ بعدی فرق داشته باشه و مجبور به کم کردن سرعت باشیم, که در این حالت این مشکل وجود نداره ولی مسیر خاکی میشه.
 

PHA

Registered User
تاریخ عضویت
24 ژانویه 2005
نوشته‌ها
806
لایک‌ها
5
ها من فکر کردم این نمودار یه پیست F1 هست !
desire.gif
 

hamedsullivan

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
16 دسامبر 2005
نوشته‌ها
6,664
لایک‌ها
137
سن
45
محل سکونت
on the road
ها من فکر کردم این نمودار یه پیست F1 هست !
desire.gif
اگه هم پیست F1 بود اون تیکه مشکل داشت و راننده گاز رو کم کرده بود در صورتیکه میتونست سرعت رو بالا ببره.
 

SoheilStar

Registered User
تاریخ عضویت
8 آپریل 2005
نوشته‌ها
2,849
لایک‌ها
34
سن
41
محل سکونت
Karaj
حامد من هنوز منتظرم یکی از این پیست های فرمول 1 رو تحلیل کنی .
دستتم درد نکنه از مطالبی که میزاری .
 

hamedsullivan

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
16 دسامبر 2005
نوشته‌ها
6,664
لایک‌ها
137
سن
45
محل سکونت
on the road
حامد من هنوز منتظرم یکی از این پیست های فرمول 1 رو تحلیل کنی .
دستتم درد نکنه از مطالبی که میزاری .
سلام سهیل جان , به روی چشم , باور کن یا وقت نمیشه یا اینکه یادم میره .

ولی حتما انجام میدم .
 

bloody

کاربر فعال علم و دانش
کاربر فعال
تاریخ عضویت
19 آپریل 2007
نوشته‌ها
1,256
لایک‌ها
17
محل سکونت
IRAN
نه !!!!!

در حالت عادی در نمودار بعد از هر پیچ , سرعت زیاد میشه (نمودار) اما بعد از رسیدن به نقطه ی I , سرعت باید افزایش پیدا کنه ولی می بینید که کاهش پیدا میکنه !!!!!

فقط یک دلیل داره ! اون قسمت از پیست مسیرش خاکیه و سطح چسبندگی کمتره و ماشین هم توانایی شتاب گرفتن نداره و سرعت کمتر میشه.

در حالت نرمال , سرعت , بعد از نقطه ی I باید بیشتر شه , همیشه سرعت اپکس از سرعت بعداز پیچ کمتره , مگر اینکه وضعیت پیچ بعدی فرق داشته باشه و مجبور به کم کردن سرعت باشیم, که در این حالت این مشکل وجود نداره ولی مسیر خاکی میشه.

حامد جان اون قسمت از پيست خاكيه يا راننده رفته تو خاكي؟اگه جواب مثبته اين كارش دليل داشته يا نه؟
 

bloody

کاربر فعال علم و دانش
کاربر فعال
تاریخ عضویت
19 آپریل 2007
نوشته‌ها
1,256
لایک‌ها
17
محل سکونت
IRAN
حامد جون ديگه چيزي نميزاري ؟!اين سري آخر خيلي حال داد
 

hamedsullivan

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
16 دسامبر 2005
نوشته‌ها
6,664
لایک‌ها
137
سن
45
محل سکونت
on the road
............................

attachment.php


از نقطه ی مشکی به قرمز , چون بعد از نقطه ی قرمز مسیر مستقیم طولانی داریم , پس بهتر اینه که با سرعت کمتر وارد پیچ بشیم و با سرعت بیشتر خارج شیم,

چون , در مسیر طولانی , هر یک کیلومتر سرعت بیشتر در انتهای مسیر باعث طی مسافت بیشتر در هر لحظه میشه ,

پس به جای اینکه مثل راننده های ناشی به فرض , با 80 کیلومتر در ساعت بریم تو پیچ و به سختی با مثلا 65 کیلومتر بیایم بیرون و با دور موتور پایین !

بهتره که با 70 کیلومتر بریم تو پیچ تا با سرعت بیشتر , دور موتور بالاتر و کنترل شده تر بیایم بیرون و در ضمن در ادامه ی مسیر مستقیم طولانی هم به سرعت بیشتری برسیم.

اشتباهی که بعضی از دوستان میکنن اینه که احساس میکنن اگه باسرعت زیاد برن تو پیچ خیلی بهتره !

مثال : اتفاقی که در کارتینگ زیاد میفته , ورود با سرعت بالای لیمیت که منجر به در اومدن صدای لاستیک میشه و فقط باعث از دست رفتن زمان میشه .


البته یکسری استثنا وجود داره که بعدا توضیح میدم.
 

فایل های ضمیمه

  • Rline21.jpg
    Rline21.jpg
    23.1 KB · نمایش ها: 177

bloody

کاربر فعال علم و دانش
کاربر فعال
تاریخ عضویت
19 آپریل 2007
نوشته‌ها
1,256
لایک‌ها
17
محل سکونت
IRAN
مرسي حامد جان
من هميشه پيگير مطالب شما هستم.
خيلي جالب بود نميدونستم كه سرعت وارد شدن به پيچ اينقدر مهمه (يه چيزي تو مايه هاي راننده هاي ناشي فكر ميكردم):دي
منتظرم تا نكات بعدي رو بشنوم!!
 
بالا