• پایان فعالیت بخشهای انجمن: امکان ایجاد موضوع یا نوشته جدید برای عموم کاربران غیرفعال شده است

اموزش رانندگی حرفه ای توسط حامد سام

.......

  • ...

    Votes: 21 84.0%
  • ...

    Votes: 8 32.0%

  • Total voters
    25

hamedsullivan

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
16 دسامبر 2005
نوشته‌ها
6,664
لایک‌ها
137
سن
45
محل سکونت
on the road
attachment.php


نقطه ی شروع مسابقه , از ارم زردی (نارنجی شاید ) که داخل S هست به سمت چپ شروع میشه .

نقطه های قرمز مسیر صحیح ریسینگ لاین تو این پیست هستن .

این پیست یه جورایی 5 تا پیچ داره چون دوتاش مخلوط میشن , 4 تا شماره زدم .

پیچ شماره ی 1 : از منتهی الیه سمت راست حرکت میکنیم به نقطه ی ترمز گیری میرسیم ,

ابتدا ترمز و در حین ترمز Heel And Toe و معکوس ( معکوس دادن باید قبل از پیچیدن تموم شه ) .

در حالی که فشار روی ترمز رو کم می کنیم وارد پیچ میشیم , تقریبا 3/1 از نصف پیچ رو که پشت سر گذاشتیم ترمز باید تموم شده باشه و با گاز ثابت به سمت اپکس میریم .

نقاط سبز و زردی رو که در پیچ اول می بینید , اپکس های اشتباهی هستن که بعضی ها در نظر میگیرن ولی اپکس صحیح در نقطه ی ابی قرار داره ,

یعنی ماشین شما باید در اون نقطه با پیچ مماس بشه و بعد از اون شروع به گاز دادن میکنید ( اگر احساس کردید میتونید کامل گاز رو بگیرید این کار رو انجام بدید ولی نباید ماشین از تعادل خارج شه )

و به سمت خارج پیچ میرید . این کار باید یکنواخت صورت بگیره نه اینکه چندین بار فرمون رو به چپ و راست بچرخونید .

--------------------------

پیچ شماره ی 2 : همون طور که می بینید , نقطه های زرد مسیر اشتباه هستن که باعث میشه شما افت دور موتور داشته باشید و حتی ماشین دچار over steer یا سرخوردگی عقب ماشین بشه یا حتی منجر به اسپین بشه !

پس , در ورود به پیچ شماره ی 2 با سرعت کمتر و حفظ تعادل ماشین وارد پیچ میشیم (نقاط قرمز) و به سمت اپکس میریم .

این پیچ خیلی مهمه , همیشه در مسابقات پیچ های قبل و بعد از یک مسیر مستقیم , از مهمترین ها هستن و ماشین باید بیشتر برای این 2 پیچ ست اپ شه .

-----------------------

پیچ شماره ی 3 : نقاط سبزی رو که ملاحظه می کنید , باز هم مسیر اشتباه هستن !

متاسفانه اکثر دوستان از این قسمت حرکت میکنن که باعث انحراف ماشین به بیرون پیچ میشه و مجبورن فرمون شدیدتری بدن که باعث شتابگیری به تاخیر میشه .

اگه پیست رو از نزدیک ببینید از جای لاستیک ها مشخثه که اکثرا از جای اشتباه میپیچن !

پس ما از قسمت قرمز حرکت میکنیم .

نقطه ی زرد , اپکس سریع و اشتباه هست و نقطه ی ابی اپکس صحیح و بعد از اپکس هم سریعا به منتهی الیه سمت چپ حرکت میکنیم .

-----------------------

پیچ شماره ی 4 : در این پیچ هم نقطه ی سبز , اپکس اشتباه و نقطه ی ابی اپکس صحیح هست .


+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

توضیحات :

1: اپکس : به راس پیچ گفته می شود , توچه کنید !! راس پیچ همیشه وسط پیچ نیست !

2: شاید به نظر بعضی از دوستان , فاصله ی نقط ی سبز و ابی مهم نباشه و احساس کنن که این 1 متر چه تاثیری داره !

ولی در مسابقات ریس شما با ثانیه ها و صدم ها مبارزه می کنید پس 1 متر اختلاف اپکس , میتونه شما رو 3 دهم تا نیم ثانیه رو هر پیچ جلو بندازه .

3: نقطه ی ترمز گیری در پیچ های مختلف , بستگی به ماشین و تمرین داره و جای خاصی نداره .

+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

منتظر نظرات دوستان عزیز هستم .

موفق باشید .





 

فایل های ضمیمه

  • azad_Racing Line.jpg
    azad_Racing Line.jpg
    76.4 KB · نمایش ها: 172

bloody

کاربر فعال علم و دانش
کاربر فعال
تاریخ عضویت
19 آپریل 2007
نوشته‌ها
1,256
لایک‌ها
17
محل سکونت
IRAN
مرسي حامد جان توضيحات مثل هميشه كامل و بدون ابهام بود ..

سولاتي كه برام پيش اومد اينا بود...

1.پيست آزادي استاندارده؟!به نظر افتضاح مياد.

2.يكم راجع به Heel And Toe توضيح ميدي؟

3.زماني كه قبل از وارد شدن به پيچ معكوس داديم كلاچ رو رها ميكنيم يا تا به يك سوم كه رسيدم كلاچ رها ميكنيم و با گاز ثابت ميريم سمت اپكس؟
- - - - - - - -
4.راجع به پيچ دوم اپكس پيچ كجا ميشه ؟به نظر اپكس بجاي اينكه نقطه باشه به صورت خطي درمياد؟

5.سرعت مناسب چقدر ميتونه باشه؟ فكر كنم ماشين خيلي اينجا دور موتور از دست ميده(اصلا دور موتور ربطي به سرعت داره اينجا)
- - - - - - - -
6.پيچ چهارم نميشه اپكس رو يه چند متري جلوتر گرفت به نظر يكم در اواسط مسير (بين 4 تا 1) به سرعت بيشتري برسيم ...
7
.حالا در شرايط مسابقه خيلي وضع فرق ميكنه يعني اونجوري كه ميخوايي نميتوني وارد پيچ بشي يا شايد اپكس صحيح رو از دست بدي اونجا بايد چه كار كرد ؟!

سوال آخر اينكه الان از دست من عصباني هستي اينقدر سوال پرسيدم؟:دي :D

البته هنور كلي سوال دارم در فرصت هاي بعدي ميپرسم
 

bloody

کاربر فعال علم و دانش
کاربر فعال
تاریخ عضویت
19 آپریل 2007
نوشته‌ها
1,256
لایک‌ها
17
محل سکونت
IRAN
راستي اون فيلمي كه گذاشته بودي همون پيچ يك بود؟!
 

hamedsullivan

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
16 دسامبر 2005
نوشته‌ها
6,664
لایک‌ها
137
سن
45
محل سکونت
on the road
مرسي حامد جان توضيحات مثل هميشه كامل و بدون ابهام بود ..

سولاتي كه برام پيش اومد اينا بود...

1.پيست آزادي استاندارده؟!به نظر افتضاح مياد.

2.يكم راجع به Heel And Toe توضيح ميدي؟

3.زماني كه قبل از وارد شدن به پيچ معكوس داديم كلاچ رو رها ميكنيم يا تا به يك سوم كه رسيدم كلاچ رها ميكنيم و با گاز ثابت ميريم سمت اپكس؟
- - - - - - - -
4.راجع به پيچ دوم اپكس پيچ كجا ميشه ؟به نظر اپكس بجاي اينكه نقطه باشه به صورت خطي درمياد؟

5.سرعت مناسب چقدر ميتونه باشه؟ فكر كنم ماشين خيلي اينجا دور موتور از دست ميده(اصلا دور موتور ربطي به سرعت داره اينجا)
- - - - - - - -
6.پيچ چهارم نميشه اپكس رو يه چند متري جلوتر گرفت به نظر يكم در اواسط مسير (بين 4 تا 1) به سرعت بيشتري برسيم ...
7
.حالا در شرايط مسابقه خيلي وضع فرق ميكنه يعني اونجوري كه ميخوايي نميتوني وارد پيچ بشي يا شايد اپكس صحيح رو از دست بدي اونجا بايد چه كار كرد ؟!

سوال آخر اينكه الان از دست من عصباني هستي اينقدر سوال پرسيدم؟:دي :D

البته هنور كلي سوال دارم در فرصت هاي بعدي ميپرسم
ممنون

1:به هر حال یه پیسته ! ولی فقط یک نوع پیچ داره و شما شاید نتونی تمام تواناییت رو استفاده کنی .

اکثر پیست های دنیا ساعتگرده ولی این بر عکسه . البته نمیشه ایراد گرفت , این هم مثل اون چندتای دیگه که اینطوری هستن !

2:در مورد Heel And Toe تو همین تاپیک توضیح دادم قبلا .

3:قبل از پیچیدن , معکوس باید تموم شه و تقریبا تا 3/1 از نصف پیچ , ترمز رو نگه میدارید و در حال که فشار روی اون کم شده , رهاش می کنین .

در قدیم حالت کلاسیک رانندگی میکردن و قبل از پیچیدن, ترمز رو رها میکردن ولی این باعث میشه یخورده تایم از دست بدی .

4: میشه گفت تقریبا همینطوره ولی از نزدیک , اون مسیر همچین هم صاف نیست .

5: سرعت بستگی به ماشین داره , اگه سرعتت از لیمیت (حد) پیچ بیشتر باشه دور موتور پایین میاد و به اصطلاح "تورک" از دست میدی .

6:در پیچ هایی که بعدش مسیر مستقیم داریم میشه اینکار رو انجام داد ولی این که عرض کردم حالت کلیه , البته بهتره تو پیچ 2 اینکار رو انجام بدیم .

7:بستگی داره ! اگه در حالت حمله باشی و بخوای از جلویی سبقت بگیری , مسیرت تغییر میکنه واگه هم کسی بخواد از شما سبقت بگیره باز هم همینطور .

ولی تا اونجایی که میتونی باید از روی ریسینگ لاین حرکت کنی چون بهترین زمان رو داری .

8:واقعا خوشحال میشم که به این تاپیک سر میزنی و میتونم کمک ناچیزی کنم .

البته یه نکته جالبه که تعداد بازدید ها نشون میده دوستان دیگه هم سر میزنن ولی دوست ندارن پست بدن !

راستي اون فيلمي كه گذاشته بودي همون پيچ يك بود؟!

پیچ 1 بود .

 

bloody

کاربر فعال علم و دانش
کاربر فعال
تاریخ عضویت
19 آپریل 2007
نوشته‌ها
1,256
لایک‌ها
17
محل سکونت
IRAN
مرسسسسي از جواب ها ...
انشالله دوستان ديگه هم كه ميان و از مطالب شما استفاده ميكنن براي دلگرمي هم كه شده نظر بدن چون واقعا زحمت ميكشي براي تك تك پست هايي كه ميزني ...
 

bmyazdani

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
3 فوریه 2007
نوشته‌ها
5
لایک‌ها
0
اول سلام به همگی دوستان،من عضو تازه انجمن هستم :blush:امید دوست خوبی برای بقیه باشم:D
دوم:این تاپیک چقدر طولانیه هر چقدر میخونی تموم نمیشه:wacko:
سوم : یه سوال داشتم:

1: اپکس : به راس پیچ گفته می شود , توچه کنید !! راس پیچ همیشه وسط پیچ نیست !
میشه بیشتر توضیح بدین راس پیچ رو چه طور تعیین میکنن؟(تو حالت هایی که اپکس وسط پیچ نیست)​
 

hamedsullivan

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
16 دسامبر 2005
نوشته‌ها
6,664
لایک‌ها
137
سن
45
محل سکونت
on the road
اول سلام به همگی دوستان،من عضو تازه انجمن هستم :blush:امید دوست خوبی برای بقیه باشم:D
دوم:این تاپیک چقدر طولانیه هر چقدر میخونی تموم نمیشه:wacko:
سوم : یه سوال داشتم:


میشه بیشتر توضیح بدین راس پیچ رو چه طور تعیین میکنن؟(تو حالت هایی که اپکس وسط پیچ نیست)​
سلام , خیلی خوشحالم که به جمع دوستان پی تی اومدین .

-------------------------------------

پیدا کردن اپکس از راه درست , فرمول های زیادی داره و به صورت ریاضی محاسبه میشه در صورتیکه شما طول و عرض مسیر و پیچها رو داشته باشی .

اما در حالت اماتور , باید ازمون و خطا انجام بدید تا به بهترین نتیجه برسید .

اگه اپکس رو سریع بزنید (early apex) ماشین به خارج پیچ منحرف میشه و گاهی مجبورید فرمون رو به طرف خارج پیچ برگردونید و دوباره به سمت داخل بدید , پس مشخص میشه شما زود تر از راس پیچ , با پیچ مماس شدید .

اگه اپکس رو دیر بزنید (late apex) : ( البته این یه تکنیکه و گاهی استفاده میشه , مخصوصا اگه بعد از پیچ , مسیر مستقیم طولانی داشته باشیم ) متو جه میشید که خیلی دیر فرمون رو صاف کردید و میتونستید زودتر اینکار رو انجام بدید و به گوشه ی پیچ برید .

در حالت کلی : شما میتونید هر بار که از یه پیچ عبور میکنید تایم بگیرید تا بهتر و بهتر برونید .

سوالی بود در خدمتم .
 

hamedsullivan

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
16 دسامبر 2005
نوشته‌ها
6,664
لایک‌ها
137
سن
45
محل سکونت
on the road
مرسسسسي از جواب ها ...
انشالله دوستان ديگه هم كه ميان و از مطالب شما استفاده ميكنن براي دلگرمي هم كه شده نظر بدن چون واقعا زحمت ميكشي براي تك تك پست هايي كه ميزني ...
خواهش ...

باز اگه سوالی بود خوشحال میشم کمک کنم .
 

hamedsullivan

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
16 دسامبر 2005
نوشته‌ها
6,664
لایک‌ها
137
سن
45
محل سکونت
on the road
اینو اگه تونستید دانلود کنید خیلی کمک میکنه به متوجه شدن ریسینگ لاین و کنترل ماشین.

http://rapidshare.com/files/85496876/Race-BFM.mp4.html

12 مگ.

این همون شبیه ساز هستش که باهاش تمرین می کنم .( اسمش تو اواتارم هست ).
 

keykavoos

Registered User
تاریخ عضویت
18 می 2006
نوشته‌ها
198
لایک‌ها
267
محل سکونت
سر کلاس
مدرکم رو گرفتم
آقا حامد مبارک باشه. به امید موفقیت های بعدی.:)

البته یه نکته جالبه که تعداد بازدید ها نشون میده دوستان دیگه هم سر میزنن ولی دوست ندارن پست بدن

شخصا دو دلیل دارم که کم پست می زنم یکی سرعت کم اینترنته که واقعا اعصابم رو به هم میریزه یکی هم اینکه خیلی دیر به دیر سر می زنم (چون سربازم) و خیلی وقتا از تاریخ پست خیلی گذشته که دیگه جواب خیلی با تأخیر میشه. ولی همیشه پیگیر تاپیک هستم و بابت همه چیزایی که اینجا یاد گرفتم که خیلی وقتا به کارم میاد ازت تشکر می کنم.
 

hamedsullivan

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
16 دسامبر 2005
نوشته‌ها
6,664
لایک‌ها
137
سن
45
محل سکونت
on the road
آقا حامد مبارک باشه. به امید موفقیت های بعدی.:)



شخصا دو دلیل دارم که کم پست می زنم یکی سرعت کم اینترنته که واقعا اعصابم رو به هم میریزه یکی هم اینکه خیلی دیر به دیر سر می زنم (چون سربازم) و خیلی وقتا از تاریخ پست خیلی گذشته که دیگه جواب خیلی با تأخیر میشه. ولی همیشه پیگیر تاپیک هستم و بابت همه چیزایی که اینجا یاد گرفتم که خیلی وقتا به کارم میاد ازت تشکر می کنم.
ممنونم از شما .

پست های شما باعث دلگرمی میشه برام و اینکه سعی کنم مطالب بیشتری بنویسم.
 

seymour

مدیر بازنشسته
کاربر قدیمی پرشین تولز
تاریخ عضویت
3 آگوست 2005
نوشته‌ها
6,209
لایک‌ها
84
محل سکونت
Tehran
حامد شوماخر ...
626gdau.gif
 

hamedsullivan

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
16 دسامبر 2005
نوشته‌ها
6,664
لایک‌ها
137
سن
45
محل سکونت
on the road
ممنون از دوستان عزیز .

شماره شناسنامه هم ..... قابل نداره :دی
 

bloody

کاربر فعال علم و دانش
کاربر فعال
تاریخ عضویت
19 آپریل 2007
نوشته‌ها
1,256
لایک‌ها
17
محل سکونت
IRAN
مبارک باشه حامد جان واقعا این مدرک برازندت بود...
پ.ن::یه مدت مسافرت بودم و مشکل ف.ی.ل.ت.ر هم داشتم این شد که یکم دیر شد.
 

hamedsullivan

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
16 دسامبر 2005
نوشته‌ها
6,664
لایک‌ها
137
سن
45
محل سکونت
on the road
مبارک باشه حامد جان واقعا این مدرک برازندت بود...
پ.ن::یه مدت مسافرت بودم و مشکل ف.ی.ل.ت.ر هم داشتم این شد که یکم دیر شد.
ممنونم از شما

امیدوارم بیشتر بیای اینجا تا بتونیم تبادل اطلاعات کنیم .
 

Ship Storm

Registered User
تاریخ عضویت
12 مارس 2007
نوشته‌ها
486
لایک‌ها
22
سن
37
محل سکونت
Great Tehran
آقا یه سوال با پراید نمیشه دور خودمون بچرخیم یعنی یه دور 360 زد باهاش؟
 

hamedsullivan

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
16 دسامبر 2005
نوشته‌ها
6,664
لایک‌ها
137
سن
45
محل سکونت
on the road
آقا یه سوال با پراید نمیشه دور خودمون بچرخیم یعنی یه دور 360 زد باهاش؟
سلام دوست عزیز

دقیقا متوجه ی سوالتون نشدم !

اگه منظورتون اینه که مثل ماشین های دف عقب با گاز دادن دور خودتون بچرخین , این کار در ماشین دف جلو به صورت برعکس انجام میشه

یعنی در دف عقب تقریبا چرخهای جلو ثابت هستن و عقب ماشین حول محور جلو میچرخه ولی در دف جلو , چرخ های جلو حول محور عقب میچرخن.

---------------------------

در یه حالت میتونید اینکار رو مثل دف عقب انجام بدید که اصطکاک چرخ های عقب رو به حداقل برسونید یا با قرار دادن چیزی زیر چرخ های عقب و .... در این حالت میتونید حول محور جلو بچرخین .
 
بالا