برگزیده های پرشین تولز

انجمن گربه ها =ورود برایه دوستداران گربه ها=

خوبی کن

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
2 نوامبر 2003
نوشته‌ها
1,285
لایک‌ها
13
-----------------
selfportrait.gif
------------
از اين به بعد من و ديگر دوستان نماينده انجمن گربه ها هستم !!!!!!!

kittens.gif

××××××××××××××××××××××××××××××××××××××××××××××××××
خوبيی کن
Enraged,%20Black%20Leopard.jpg

cat_bug.gif


×××××××××××××××××××××××××××××××××××××××××××××××××××
persian_londoner
persiancat2.jpg

Cat_and_Kittens.gif

×××××××××××××××××××××××××××××××××××××××××××××××××××
-P30-
P30-Pishi.jpg


kittyhole.gif

-----------------------------------------------------------------------------------------------------
 

خوبی کن

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
2 نوامبر 2003
نوشته‌ها
1,285
لایک‌ها
13
اينی که ميبينی عکس بچه گيمه
1652.png

حالا رانگاه کن
Bengal%20Tiger,%20Bangladesh,%20Nepal,%20India.jpg
 

خوبی کن

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
2 نوامبر 2003
نوشته‌ها
1,285
لایک‌ها
13
cat-by-tail.jpg

مواضب باش سر مرده وزندت ۰۰۰۰ ۱ دلار قيمت تعين کردم برات ای مزدور
 

خوبی کن

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
2 نوامبر 2003
نوشته‌ها
1,285
لایک‌ها
13
«ماريتا»ي غمگين

حسين يوسفي

005710.jpg



نام: يوز (Cheetah)
نام علمي: Acinonyx jubatus
خانواده: گربه سانان (Felidae)
راسته: گوشتخواران (Carnivora)
رده: پستانداران (Mammalia)
نام Cheetah از كلمه اي هندي به معناي «موجود خالدار» و يا از لغت سانسكريت (Chitraka) گرفته شده است. يوز مترادف با سرعت است. بله هر كس اين نام را مي شنود ناخودآگاه به ياد سرعت مي افتد. بدن اين گربه سان منحصر به فرد طي چندين ميليون سال تكامل طوري طراحي شده است كه به اين جانور امكان حركت با سرعتي معادل ۱۱۰ كيلومتر در ساعت را مي دهد. بدن باريك اندام، پاهاي لاغر و بلند، قفسه سينه اي كم پهنا ولي عميق و دارا بودن جمجمه اي كوچك، ظريف وگرد، يوز را به سريع ترين جانور روي زمين تبديل كرده است.
يوزها به آساني از ديگر گربه سانان تشخيص داده مي شوند. اين امر به دليل وجود خال هاي روي بدن او نيست بلكه بدن باريك و كشيده، سر كوچك، چشم هاي بالا قرار گرفته و گوش هاي كوچك و تاحدودي پهن است كه آنها را متمايز مي كند. طعمه معمول آنها غزال ها (به خصوص غزال تامسون)، ايمپالا، آنتيلوپ ها و ديگر پستانداران سم دار حداكثر تا ۴۰ كيلوگرم وزن هستند. يك نر بالغ تنها هر چند روز يك بار شكار مي كند اما ماده هاي داراي توله تقريباً هر روز به شكار مي پردازند. در حالي كه ساير گربه سانان شكارچيان شب هستند يوزها عمدتاً روز فعال بوده و اغلب در اوايل صبح و غروب آفتاب به سراغ طعمه هاي خود مي روند. تاكتيك او در شكار مخفي شدن و نزديك شدن به طعمه است. زماني كه او به حدود ۳۰ متري طعمه خود رسيد با حركتي سريع به طرف او يورش مي برد. تعقيب طعمه به طور متوسط بيست تا شصت ثانيه به طول مي انجامد و اين زمان در يك فاصله ۱۶۰ متري صرف مي شود. (حداكثر ۵۰۰ متر) و پس از آن ديگر طعمه را دنبال نمي كند. ضريب موفقيت او در شكار پنجاه درصد اندازه گيري شده است. ميزان تغذيه روزانه آنها به طور متوسط در روز دو كيلوگرم است كه به نظر غذاي زيادي نيست.
طول سر و بدن او بين ۱۱۲ تا ۱۳۵ سانتيمتر، طول دمش ۶۶ تا ۸۴ سانتيمتر و وزن او بين ۳۹ تا ۶۵ كيلوگرم اندازه گيري شده است. (نرها ۱۵ درصد درشت جثه تر از ماده ها هستند) طول دوره عمر آنها در طبيعت هفت سال گزارش شده اما به نظر مي رسد حداكثر تا ۱۲ سال هم عمر كنند. عمر آنها در اسارت تا ۱۶ سال هم گزارش شده است. ماده ها هر دو سال يك بار زايمان دارند و نرها در سه سالگي به سن بلوغ مي رسند.
يوزها به دو حالت در طبيعت ديده مي شوند: گروه خانوادگي و نرهاي سرگردان. نرهاي سرگردان معمولاً برادر بوده و اغلب يك ائتلاف دو يا سه نفره را تشكيل مي دهند؛ به ندرت اتفاق مي افتد كه يك نر تنها زندگي كند. اين ائتلاف در كنار هم قرار داشته، با هم به شكار رفته و معمولاً محدوده زندگي آنها با قلمرو چند ماده هم پوشاني دارد. پيش از زايمان، يوز ماده يك ناحيه يا كنام مناسب را كه معمولا علفزار بلندي در يك ناحيه مرطوب است انتخاب كرده و يك تا شش توله ۲۵۰ تا ۳۰۰ گرمي مي زايد. اين توله ها از ۱۴ تا ۱۶ ماه پس از تولد تحت مراقبت مادر قرار دارند و يوز ماده به جز هنگام شكار لحظه اي آنها را تنها نمي گذارد. در سه يا چهار ماهگي توله ها از شير گرفته شده و توسط غذاي حاصل از طعمه تغذيه مي شوند. نرها در مراقبت والديني نوزادان هيچ دخالتي ندارند. بچه ها هميشه در حال بازي با يكديگر بوده و مهارت هاي شكار را با طعمه هاي زنده اي كه مادر به كنام باز مي گرداند فرا مي گيرند، هر چند اين توله ها همچنان در شكار طعمه آماتور باقي مي مانند. يوزهاي جوان در سنين بعد از نوجواني و در هنگام جدا شدن از مادر به مدت شش ماه به جهت ايمن بودن از خطرات احتمالي با هم باقي مي مانند. اما پس از اين دوره خواهرها گروه را ترك كرده اما برادرها به زندگي در كنار هم ادامه مي دهند.

005715.jpg



زمان ظهور يوز به حدود ۴تا۵ ميليون سال قبل باز مي گردد و شواهد حاكي از آن است كه آنها زودتر از ديگر گربه هاي بزرگ تكامل يافته اند. قديمي ترين سنگواره هاي آنها در آمريكاي شمالي و در تگزاس، نوادا و يومينگ مشاهده شده است. زماني آنها در سرتاسر آسيا، آفريقا، اروپا، آمريكاي شمالي گشت مي زدند اما در انتهاي دوره يخبندان (در حدود ۱۰ هزار سال قبل) تغييرات اقليمي عظيم باعث نابودي بخش بزرگي از پستانداران شد كه يوزها هم از اين فاجعه بي نصيب نماندند. همگي يوزهاي آمريكاي شمالي و اروپا و بيشتر جمعيت آسيايي و آفريقايي اين موجود از بين رفت و برخي از متخصصان عقيده دارند كه جمعيت هاي كنوني آن از اندك حيوانات بقايافته و خويشاوند نزديك اشتقاق پيدا كرده اند. ازدواج خويشاوندي بالا در تعداد پايين گروه هاي باقي مانده وضعيت وخيم كنوني اين گونه را سبب شده است. اين جانور داراي تنوع ژنتيكي بسيار پاييني بوده و جمعيت هاي جانوري اين چنين دچار مرگ وميرهاي زيادي مي شوند. با وجود قدرت تكثير بالاي يوزها در طبيعت، تكثير در اسارت اين جانوران در جهت تكثير آنها در بعضي نقاط مانند آمريكاي شمالي جواب نداده است.
گونه يوز داراي دو زيرگونه است: زيرگونه آسيايي و زيرگونه آفريقايي. (هر چند در اين مورد اختلاف نظر وجود دارد و برخي متخصصان تعداد بيشتري زيرگونه را در نظر مي گيرند ـ م) در بين اين دو، زيرگونه آفريقايي كه در بسياري از بخش هاي اين قاره پراكندگي دارد وضعيت نسبتاً بهتري را دارد. به نظر مي رسد كه در حدود ۵ تا ۱۵ هزار يوز هنوز در آفريقا باقي مانده اند. اما زيرگونه آسيايي كه روزگاري در بخش هاي وسيعي از خاورميانه و هند پراكندگي داشت اكنون تنها محدود به جمعيت هاي موجود در كشور ما شده است. بدين ترتيب از اين پس مي توان به جاي يوز آسيايي از عنوان زيباتر اما ناخوشايند يوز ايراني استفاده كرد.
پراكندگي يوز در بخش هاي مركزي ايران و در محدوده دشت كوير و دشت لوت و نواحي اطراف آن قرار دارد. بيژن فرهنگ دره شوري متخصص كاركشته و قديمي حيات وحش ايران درباره وضعيت گذشته نه چندان دور اين جانور گفته است: «مديريت، حفاظت و طبيعت مناطق پراكندگي يوز آنچنان تقويت و ترميم يافته بود كه هيچ گونه نگراني براي بقاي يوز و همين طور ديگر جانوران كشور وجود نداشت. در زمان انقلاب پارك ها و مناطق حفاظت شده كشور مورد هجوم شكارچيان، دامداران، كشاورزان و زمين خواران قرار گرفت. مناطق حفاظت شده و پارك هايي كه در مجاورت شهرها قرار داشتند علاوه بر مهاجمان فوق مورد هجوم ادارات دولتي و ارگان هاي نظامي نيز بودند و بخش هاي زيادي از آن مناطق به منازل مسكوني، كارخانه و پادگان هاي نظامي تبديل شدند.
سازمان حفاظت محيط زيست علاوه بر اينكه بخش هايي از مناطق خود را از دست داد، در بخش باقيمانده نيز امنيت سابق بربادرفته بود. تهاجم به همه مناطق كشور لطمه زد ولي به مناطق دشتي بيش از ديگر مناطق آسيب وارد آمد.» او علاوه بر اين ها شكار يوز، صيد طعمه هاي بالقوه جانور، هجوم دامداران و سگ هاي گله؛ اشغال آبشخورها را نيز از جمله تهديدهاي اين جانور مي داند. ۲۴ ناحيه به عنوان زيستگاه هاي يوز در سال ۶۴ توسط همين متخصص و دكتر بهرام كيابي و بهرام زهزاد مورد ارزيابي قرار گرفتند كه اين پروژه مورد پشتيباني سازمان محيط زيست قرار نگرفت و پس از مدتي نيمه كاره ماند. يكي از مناطق و زيستگاه هاي اشاره شده در اين بررسي، دشت شيطور يزد بود كه در همين اواخر خبر تاسف انگيز كشتار سه يوز از آن گزارش شد. در حال حاضر پروژه اي كه زير نظر مجامع بين المللي انجام مي شود برنامه بررسي وضعيت يوز در ايران را در دست اقدام دارد. اين بررسي ها در جهت جلوگيري از كاهش تعداد اين جانور انجام مي شود اما به نظر مي رسد با وجود شرايط حاكم بر محيط زيست ايران نمي توان اميدي به بقاي آن داشت. شايد تا چند وقت ديگر از يوزهاي خرامان دشت هاي گرم سرزمين مان تنها چند عكس و خاطره يادگار بمانند و اين مركب شاهان و بزرگان به سرنوشت بسياري از ديگر جانداران انقراض يافته دچار شود. «ماريتا» تنها يوز آسيايي در اسارت موجود در پارك پرديسان مدت ها است چشم هايش رنگ غم به خود گرفته است، شايد آگاهي او از سرنوشت خود و هم قطارانش او را به اين روز انداخته باشد.
منابع:
۱.Macdonald, D.2001 .the new encyclopedia of Mammals. oxford university press.
۲. رضايي، فرهاد (۱۳۸۱) صوفي طبيعت ايران. ماهنامه دنياي وحش، سال اول، شماره سوم.
 

خوبی کن

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
2 نوامبر 2003
نوشته‌ها
1,285
لایک‌ها
13
petter.gif

4ani.gif

پيترجكسون‌ رياست‌گروه‌ جهاني‌ حفاظت‌‏‎(‎IUCN) رياست‌گروه‌ اتحاديه تخصصي‌ گربه‌سانان‌ ‌‏‎
عهده‌ دارد وظيفه‌ اين‌ گروه‌ تهيه‌ اطلاعات‌علمي‌ و همچنين‌ اطلاعات‌ در زمينه‌ حفاظت‌‏‎
.براي‌ اتحاديه‌ و سازمانهاي‌ ملي‌ و بين‌المللي‌ مختلف‌ است‌‏‎ ‎‏‏36 گونه‌ گربه‌ وحشي‌ ،‏‎
با حفاظت‌ از حيات‌ وحش‌ ، ‏‎ آقاي‌ پيتر جكسون‌ حدود 30سال‌ است‌ كه‌ پيگيرانه‌ در ارتباط‏‎
او 20 سال‌ بعنوان‌ گزارشگر خارجي‌ خبرگزاري‌ رويتر و‏‎.‎فعاليت‌ مي‌كند‏‎ خصوصا ببر‏‎
وپس‌ از آن‌ به‌ رياست‌ صندوق‌ جهاني‌‏‎ بطورعمده‌ در شبه‌ قاره‌ هند مشغول‌ به‌ كار بود‏‎
كه‌ درژنو ، در كشور سوئيس‌ بود ، در آن‌ زمان‌‏‎ WWF مقر‏‎.‎ درآمد‏‎(‎WWF)‎ حيات‌ وحش‌‏‎
در ارتباط با‏‎Operation Tiger عنوان‌‏‎ تصميم‌به‌ اجراي‌ بزرگترين‌ طرح‌ خود تحت‌‏‎
گرفت‌ و چون‌ آقاي‌ جكسون‌ تنها كارمندي‌ بود كه‌ ببر رادرمحيط طبيعي‌خودش‌‏‎ حفاظت‌‏‎
WWF آقاي‌ جكسون‌ پس‌ از ترك‌‏‎.‎و نپال‌ شد‏‎ ديده‌ بود داوطلب مديريت‌ پروژه‌ در هند‏‎
كار مستقلي‌ بعنوان‌ يك‌ نويسنده‌ ، عكاس‌ و مشاور حفاظت‌ حيات‌ وحش‌ ، براي‌‏‎ براي‌‏‎
بعنوان‌ رئيس‌‏‎.‎جهاني‌ حفاظت‌ دعوت‌ شد‏‎ رياست‌گروه‌ ، تخصصي‌ گربه‌ سانان‌ اتحاديه‌‏‎
را براي‌ بازديد پروژه‌هاي‌ حفاظت‌ گربه‌سانان‌ زير پا گذاشت‌ و با‏‎ تمام‌ دنيا‏‎ گروه‌ وي‌‏‎
بار در ژانويه‌ 1998به‌ ايران‌‏‎ آقاي‌ جكسون‌ اولين‌‏‎.‎محققين‌ و دست‌اندركاران‌ملاقات‌ كرد‏‎
اين‌ گونه‌ يوز فقط در‏‎.‎سفر به‌ منظور بحث‌ و بررسي‌ حفاظت‌ يوز آسيايي‌ بود‏‎ آمد اين‌‏‎
اين‌ ديدار منجر به‌ يك‌‏‎.ديده‌ مي‌شود‏‎ ايران‌ ودر نواحي‌ نزديك‌ به‌ همسايگي‌ پاكستان‌‏‎
يوز آسيايي‌ و‏‎ توافق‌ براي‌ همكاري‌ در جهت‌ تحقيق‌و مطالعه‌ وضعيت‌ و بيولوژي‌‏‎
بعلاوه‌ ايشان‌ كتابهايي‌ در زمينه‌ ببرها و فيلها و نيز‏‎.‎آن‌ شد‏‎ گسترش‌ ميزان‌ حفاظت‌‏‎
.مقالاتي‌ در مجلات‌ معتبر نوشته‌ است‌‏‎
 

خوبی کن

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
2 نوامبر 2003
نوشته‌ها
1,285
لایک‌ها
13
ptiger.jpg


Caspian tiger ايـران‌‏‎ ببــر‏‎

Embranchement: Vertebrata مهره‌داران‌‏‎ : زيرشاخه‌‏‎
Class: Mammalia پستانداران‌‏‎ : رده‌‏‎
Order: Carnivora گوشتخواران‌‏‎ : راسته‌‏‎
Family: Felidae سانان‌‏‎ گربه‌‏‎: خانواده‌‏‎
Genus: Panthera پانترا‏‎ : جنس‌‏‎
Species: P.tigris ببر‏‎ : گونه‌‏‎
Subspcies : P. t. Virgata (شده‌‏‎ منقرض‌‏‎)‎ ايراني‌‏‎ببر‏‎ :نژاد‏‎​

با اندازه‌ بزرگ‌ است‌ و طول‌ بدن‌ آن‌ تا 290‏‎ ‌‏‎cm مشخصات‌‏‎ببر گوشتخواري‌‏‎
قوي‌ و دستها و پاها با اندازه‌‏‎ داراي‌ بدن‌ كشيده‌ ، ‏‎.‎مي‌رسد‏‎kg و وزن‌آن‌تا 320‏‎cm ‎‏‏110‏‎
گوش‌ كوتاه‌ و مدور و بدون‌‏‎.‎قوي‌با پنجه‌هاي‌ پهن‌ و ناخنهاي‌ خيلي‌ بزرگ‌است‌‏‎ متوسط ، ‏‎
رنگ‌‏‎.‎بلند و موهاي‌ بدن‌ انبوه‌ است‌‏‎ موهاي‌ روي‌ گونه‌ها كاملا‏‎.‎موهاي‌انتهايي‌ است‌‏‎
يا متمايل‌به‌ نارنجي‌ و با نوارهاي‌ عرضي‌ تيره‌ متمايل‌ به‌ سياه‌‏‎ زمينه‌ بدن‌ زرد اخرائي‌‏‎
.است‌‏‎

ء‏‎ عادات‌و زيستگاه‌‏‎
بيشه‌ در جنگلها و نواحي‌دور از انسان‌ در نقاطي‌ كه‌ حيواناتي‌ چون‌ خوك‌وحشي‌ و‏‎ ببر‏‎
ببر معمولاً تنها زندگي‌ مي‌كند نرها و‏‎.‎سم‌داران‌ ديگر فراوان‌ هستند زندگي‌مي‌كند‏‎
به‌ تنهايي‌براي‌خودشان‌ شكار مي‌كنند وشكارشان‌را نيز جدا از يكديگرمي‌خورند‏‎ ماده‌ها‏‎
فعاليت‌ شبانه‌ دارد‏‎.‎رودها بسر مي‌برد‏‎ گاهي‌ دربوته‌زارها و نيزارهاي‌ انبوه‌ نزديك‌‏‎
حيواني‌قوي‌ و پرتحرك‌ و مقاوم‌ بدون‌ صدااست‌‏‎.‎ولي‌ ممكن‌ است‌ در روز نيز ديده‌ شود‏‎
با اين‌‏‎.‎ به‌ طوري‌ كه‌ تا فاصله‌ نزديك‌ ديده‌ نمي‌شود‏‎;حالت‌ اختفا حركت‌ مي‌كند‏‎ و به‌‏‎
معمولا‏‎.‎به‌ طور ناگهاني‌ بسوي‌ آن‌ جهش‌ مي‌كند‏‎ ترتيب كاملا به‌ شكار نزديك‌ شده‌ و‏‎
.به‌ وسيله‌ شكستن‌ مهره‌هاي‌ گردن‌ و خرد كردن‌ جمجمه‌ ، شكار خود را فوري‌ مي‌كشد‏‎

غذا و شكار ً‏‎
شكارهاي‌ بزرگي‌مانند گوزن‌ وگاو رابا دندان‌ حمل‌ كرده‌ و به‌جاي‌ مناسب‏‎ ببر مي‌تواند‏‎
در‏‎.‎شروع‌ به‌ پاره‌ پاره‌ كردن‌ شكار مي‌كند‏‎ در آنجابه‌ راحتي‌ و با فراغت‌ تمام‌ ،‏‎.‎ببرد‏‎
اين‌ زمان‌ نيز او تنها شكاف‌ كوچكي‌ روي‌كفل‌ حيوان‌ ايجاد مي‌كند و قسمت‌ كمي‌ از‏‎
.را مي‌خورد ، سپس‌ مي‌رود و تا بعدازظهر به‌ محل‌ اختفاي‌ شكار باز نمي‌گردد‏‎ شكار‏‎
و اين‌ بار وعده‌ ديگري‌ از شكار را كه‌‏‎ فردا اوبه‌ آرامي‌ به‌ ضيافت‌ خود باز مي‌گردد‏‎
پاهاي‌ جلو است‌ ، مي‌بلعد در سومين‌ مرحله‌ او سرو گردن‌ شكار را‏‎ تهيگاه‌ و‏‎ شامل‌‏‎
پس‌ از اين‌ مراحل‌ او براي‌ نوشيدن‌‏‎ .مي‌خوردو استخوان‌ها را كاملا برهنه‌ مي‌سازد‏‎
; معمولا سم‌داراني‌مانند خوك‌ وحشي‌ و شوكا را شكار مي‌كند‏‎.‎آب و آب تني‌ مي‌رود‏‎
اهلي‌ چون‌ گاو ، اسب و الاغ‌ و شتر و سگ‌ حمله‌ مي‌كند و از آنها‏‎ حيوانات‌‏‎ گاهي‌ به‌‏‎
وقتي‌ كه‌ غذاي‌ اصلي‌ كمياب‏‎;قرارمي‌دهند‏‎ ببرهاي‌ زخمي‌را مورد حمله‌‏‎;تغذيه‌ مي‌كند‏‎
و پستانداران‌ كوچك‌ ، ماهي‌ ، لاك‌پشت‌ و حشرات‌ و لاشه‌ حيوانات‌‏‎ باشد از پرندگان‌‏‎
.تغذيه‌ مي‌كنند‏‎ مختلف‌‏‎

دوران‌بارداري‌ء‏‎
‎‏‏105 تا 113 روز است‌ ، در اين‌ دوره‌ ببر ماده‌ به‌ آساني‌ به‌ شكار‏‎ دوران‌ بارداري‌ آنها‏‎
ولي‌ تعداد بچه‌ها تا شش‌ توله‌‏‎ .ببرها معمولا دو يا سه‌ توله‌ مي‌زايند‏‎ .ادامه‌ مي‌دهد‏‎
است‌ بيش‌ از دو توله‌ سالم‌ بمانند و‏‎ به‌ هر حال‌ ، به‌ ندرت‌ ممكن‌‏‎.‎نيز ديده‌شده‌ است‌‏‎
بچه‌هايي‌ كه‌ تازه‌ متولد‏‎.‎را كه‌ مرده‌اند يا ضعيف‌ هستند ، مي‌خورد‏‎ مادر ، بچه‌هايي‌‏‎
و بعد از 2 هفته‌ چشم‌ باز‏‎.‎گرم‌ هستند‏‎ مي‌شوند به‌اندازه‌يك‌ گربه‌ اهلي‌ و به‌ وزن‌ 1400‏‎
ببرهاي‌‏‎.‎ خيلي‌ سريع‌ رشد مي‌كنند زندگي‌ خانوادگي‌دو سال‌ دوام‌ مي‌آورد‏‎.‎مي‌كنند‏‎
به‌ محض‌ اينكه‌ ببرهاي‌جوان‌‏‎.‎و رسم‌ شكار را به‌ بچه‌ها مي‌آموزند‏‎ ماده‌ مقدمات‌ و راه‌‏‎
. توسط پدرشان‌ رانده‌ مي‌شوند‏‎(‎بالغ‌ مي‌شوند‏‎ در چهار سالگي‌‏‎)‎ به‌ سن‌ بلوغ‌ برسند ، ‏‎
مادر نيز سه‌ سال‌ پس‌ از زايمان‌ براي‌جفت‌گيري‌ بعدي‌ آماده‌ مي‌شود و ماده‌هاي‌‏‎
از شكاف‌ صخره‌ها ، غارها ، ميان‌‏‎. ببر 20 سال‌ زندگي‌ مي‌كند‏‎.را از خود مي‌راند‏‎ جوان‌‏‎
.افتاده‌ براي‌ لانه‌ استفاده‌ مي‌كنند‏‎ انبوه‌ بوته‌ها ، نيزارها و زير ريشه‌ درختان‌‏‎

در ايران‌‏‎ پراكندگي‌‏‎
ايران‌ درنواحي‌ جنگلي‌ كوههاي‌ البرز و جنوب درياي‌ خزر در گيلان‌ و مازندران‌‏‎ ببر در‏‎
ولي‌ از‏‎.‎تركمن‌صحرا زندگي‌ مي‌كرده‌ است‌‏‎ و گرگان‌ ازحدود آستارا تا نواحي‌ شمال‌‏‎
سي‌ سال‌ پيش‌ تاكنون‌ ، اطلاعي‌ از آنهابدست‌ نيامده‌ است‌ و به‌ نظر مي‌رسد كه‌ نسل‌‏‎
رنگ‌ پوست‌ يك‌ نمونه‌ ببر ايران‌ ، كه‌ از شمال‌ كوههاي‌‏‎.‎از بين‌ رفته‌ باشد‏‎ آنها در ايران‌‏‎
رنگ‌ زمينه‌ پشت‌‏‎;بريتانيا وجود دارد‏‎ البرزو جنوب درياي‌ خزر بدست‌ آمده‌ و در موزه‌‏‎
بدن‌ و پهلوها زرد متمايل‌ به‌ طلايي‌ بانوارهاي‌ عرضي‌ زرد تيره‌ يا قهوه‌اي‌ روشن‌ ، ‏‎
زير شكم‌‏‎.‎رنگ‌ زمينه‌ و نوارها در پهلوهاي‌ بدن‌كمرنگ‌تر از خط مياني‌ پشت‌ مي‌شود‏‎
سفيد ، با نوارهاي‌ زرد زمينه‌ صورت‌ زردو در پيشاني‌ داراي‌ نوارهاي‌ قهوه‌اي‌ و‏‎
پاها در سطح‌ خارجي‌ زرد‏‎.‎چشمها و روي‌ گونه‌ها داراي‌ لكه‌هاي‌ سفيد است‌‏‎ اطراف‌‏‎
روشن‌ متمايل‌ به‌ سفيد و نوارهاي‌‏‎ و در سطح‌ داخلي‌سفيد و دم‌ به‌ تناوب از نوارهاي‌‏‎
اما به‌ هر حال‌ از دهه‌ 30 كه‌‏‎.زرد پررنگ‌ تشكيل‌ گرديده‌ و سينه‌ به‌ رنگ‌ زير شكم‌است‌‏‎
بار ببري‌ در اطراف‌ بجنورد ديده‌ و شكار شد ، نشان‌ ديگري‌ از آن‌ حيوان‌‏‎ براي‌ آخرين‌‏‎
بايد گفت‌ نسل‌ اين‌ حيوان‌ ،‏‎.‎ماند‏‎ به‌ دست‌ نيامدو تمامي‌ تلاش‌ها در اين‌ زمينه‌ بي‌نتيجه‌‏‎
مثل‌ شير در ايران‌ منقرض‌ شده‌ است‌ و علت‌انقراض‌ نسل‌ شير و ببر ، علاوه‌ بر شكار‏‎
ذكر‏‎ زيستگاههاي‌ اين‌ دو حيوان‌ ، نابودي‌ گراز ، خوراك‌ اصلي‌ آنها‏‎ بي‌رويه‌ و نابودي‌‏‎
.شده‌ است​
 

خوبی کن

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
2 نوامبر 2003
نوشته‌ها
1,285
لایک‌ها
13


2.gif



هزاران‌ سال‌ است‌ كه‌ گربه‌ها بخشي‌ از محيط ، ‏‎
استفاده‌ از شيرها‏‎.‎فرهنگ‌ و اساطير انسان‌ها هستند‏‎
. بخصوص‌ به‌ عنوان‌ سمبل‌پادشاهي‌ و حكومت‌ هميشه‌ رايج‌ بوده‌ است‌‏‎
در تمدن‌هاي‌ قديم‌ مكزيك‌ وآمريكاي‌ مركزي‌ ، جگوار از اهميت‌‏‎
ببر در هنرو فرهنگ‌ تمدن‌هاي‌‏‎.‎عبادي‌ بالايي‌ برخوردار بوده‌ است‌‏‎
گربه‌هاي‌ اهلي‌ در مصرباستان‌‏‎.‎بزرگ‌ آسيا نقش‌ بسزايي‌ داشته‌ است‌‏‎
مقدس‌ به‌ شمار مي‌رفتند وامروزه‌ نيز در بسياري‌ از كشورهاي‌ دنيا به‌‏‎
با اين‌ حال‌‏‎.‎ عنوان‌ همراه‌ محبوب انسان‌ هم‌ رقيب سگ‌ها هستند‏‎
تقريباتعداد همه‌ءگونه‌هاي‌ گربه‌هاي‌ وحشي‌ بر اثر فعاليت‌هاي‌ انساني‌‏‎
بعضي‌ از زيرگونه‌ها منقرض‌ شده‌ اندو برخي‌ ديگر‏‎;كاهش‌ يافته‌اند‏‎
انقراض‌ گونه‌هاي‌ گربه‌هاي‌ وحشي‌‏‎.‎در معرض‌ خطر انقراض‌ مي‌باشند‏‎
حداقل‌ به‌ علت‌ نقش‌ اكولوژيكي‌ آنها به‌ عنوان‌شكارچي‌ با ضرر غير قابل‌‏‎
ازآنجائيكه‌انسانها خود مسئول‌ اين‌‏‎.‎پيش‌ بيني‌ براي‌ دنيا همراه‌ خواهد بود‏‎
وضعيت‌ رو به‌ وخامت‌ گذاشته‌ هستند ، بايد هر تلاشي‌ را درجهت‌ جلوگيري‌‏‎
. از كاهش‌ بيشتر تعداد گربه‌هاي‌ وحشي‌ به‌ عمل‌ آورند‏‎

چرا بايد ازگربه‌ها حفاظت‌ كرد؟‏‎
عموما كاهش‌ يك‌ گوشتخوار تعادل‌‏‎
گربه‌ها به‌ واسطه‌‏‎.‎اكولوژيكي‌ جامعه‌ زيستي‌را تغيير مي‌دهد‏‎
شكارگري‌ خود به‌ گياهخواران‌ متصل‌ مي‌باشند و گياهخواران‌ به‌ علت‌‏‎
رقابتي‌ كه‌ بايكديگر دارند باهم‌ مرتبط مي‌شوند وازآنجائيكه‌ در جستجوي‌‏‎
.گياه‌ مي‌باشند به‌ جامعه‌ گياهي‌ نيز ارتباط پيدا مي‌كنند‏‎
گياهخواران‌ نسبت‌ به‌ تغييرات‌ زيست‌ محيطي‌ بسيار حساس‌‏‎
مي‌باشندو كاهش‌ ياناپديد شدن‌ اين‌ گربه‌هاي‌ آسيبپذير به‌ عنوان‌‏‎
شاخص‌ تغييرات‌ در اكوسيستم‌ آنها عمل‌ مي‌كند كه‌ اين‌ شايد حاصل‌‏‎
پديده‌هاي‌ طبيعي‌ يا همانطور كه‌ امروز مشاهده‌ مي‌كنيم‌ بر اثر تاثير‏‎
اين‌ تغييرات‌ اغلب شامل‌ كاهش‌ كيفيت‌ محيط‏‎.‎فعاليت‌هاي‌ انساني‌ باشد‏‎
انساني‌ مي‌شود مانند تخريب جنگلها و چمنزارهاو البته‌ محصولات‌‏‎
با ارزش‌ حيواني‌ و گياهي‌ حاصل‌ از آنها يا زيان‌ و صدمه‌ به‌‏‎
علاوه‌ بر اين‌‏‎.‎منابع‌ آبي‌ كه‌ لازمه‌ زندگي‌ انسان‌ و كشاورزي‌ است‌‏‎
گربه‌هاي‌ بزرگ‌ چون‌ در راس‌ زنجيره‌ حيات‌ مي‌باشند نياز به‌‏‎
فضاي‌ چشمگيري‌ دارند و لذا در تعيين‌ مساحت‌ مورد نياز براي‌‏‎
مشخص‌ كردن‌ يك‌ اكوسيستم‌ مناسب ، گونه‌هاي‌ كليدي‌ به‌ حساب‏‎
گذشته‌ از پيامدهاي‌ اكولوژيكي‌ ناپديدي‌ اين‌ گوشتخواران‌‏‎.‎مي‌آيند‏‎
بسياري‌ از مردم‌ به‌ علت‌ شكوهمند و مرموز بودن‌ اين‌ حيوانات‌ با‏‎
.ناپديد شدن‌ آنها از حيات‌ وحش‌ دچار نوعي‌ حس‌ فقدان‌ دروني‌ مي‌شوند‏‎

:مشكلاتي‌ كه‌ گربه‌ها باآن‌ مواجه‌ مي‌شوند‏‎
كاهش‌ شدت‌ يافته‌ زيستگاهها هم‌ اكنون‌ به‌ يك‌ مرحله‌ حياتي‌ رسيده‌‏‎-‎‎‏‏1‏‎
در بسياري‌ از‏‎.‎در حاليكه‌ جمعيت‌ انساني‌ به‌ افزايش‌ خود ادامه‌ مي‌دهد‏‎
محدوده‌هاي‌ گربه‌ها ، زيستگاههاي‌ باقي‌ مانده‌ نمايانگر تنها درصد‏‎
كوچكي‌ از محدوده‌ هايي‌ كه‌ در گذشته‌ وجود داشته‌ مي‌باشد و اينها‏‎
.نيز در آينده‌ نزديك‌ تخريب مي‌شوند‏‎
گربه‌ها به‌ چند دليل‌‏‎.‎ شكار گربه‌ها هميشه‌ رايج‌ بوده‌ است‌‏‎-‎‎‏‏2‏‎
دام‌‏‎; آنها رقيب ساير جانوران‌ در يافتن‌ طعمه‌ هستند‏‎:‎كشته‌ مي‌شوند‏‎
از اجزاءبدن‌ آنها در بعضي‌ مناطق‌ بعنوان‌ دارو‏‎;را شكار مي‌كنند‏‎
گربه‌هاي‌ جوان‌‏‎.‎ در مسابقه‌هاي‌ ورزشي‌ كشته‌ مي‌شوند‏‎;استفاده‌ مي‌كنند‏‎
به‌ عنوان‌ حيوان‌ خانگي‌ نگهداري‌ مي‌شوندو بعضي‌ از گربه‌ها بخصوص‌‏‎
.گربه‌هاي‌ خالدار به‌ خاطرپوست‌ خود كشته‌ مي‌شوند‏‎
همزمان‌ ، كمبود طعمه‌ء طبيعي‌ باعث‌ گشته‌ گربه‌ها از دام‌‏‎-‎‎‏‏3‏‎
شكار كنند و از اين‌ رو خود طعمه‌ انسانها شده‌اند كه‌ اغلب حتي‌‏‎
.شامل‌ گربه‌ هايي‌ مي‌شود كه‌ بدنبال‌ دام‌ نبوده‌اند‏‎
در مناطقي‌ كه‌ تعداد گربه‌ها بسيار كاهش‌ آنها بطور‏‎-‎‎‏‏4‏‎
فزاينده‌اي‌ به‌ علت‌ رويدادهاي‌ محلي‌ اتفاقي‌ مانند بيماريهاي‌‏‎
.همه‌ گير آتش‌ سوزي‌ و سيل‌ در معرض‌ خطر انقراض‌ قرار گرفته‌اند‏‎
حتي‌ بعضي‌ از دانشمندان‌ نگران‌ احتمال‌ كاهش‌ تعداد گربه‌ها به‌ علت‌‏‎
توليد مثل‌ بين‌ خودي‌ و از بين‌ رفتن‌ تنوع‌ ژنتيكي‌ در دراز مدت‌‏‎
هستند كه‌ اين‌ احتمال‌ دارد توانايي‌ جمعيت‌هاي‌ كم‌ را در سازگاري‌‏‎
.يافتن‌ با تغييرات‌ ايجاد شده‌ در محيط خود كا هش‌ دهد‏‎

: كاهش‌ تعداد گربه‌ها‏‎
مدتي‌ طولاني‌ است‌ كه‌ جمعيت‌ گربه‌ها روبه‌ كاهش‌ بوده‌ و امروز‏‎
نيز هر شاخص‌ نمايانگر آن‌ است‌ كه‌ اين‌ كاهش‌ سرعت‌ يافته‌ و در‏‎
شير آسيايي‌ نمونه‌‏‎.‎ بعضي‌ موارد به‌ يك‌ حد بحراني‌ رسيده‌ است‌‏‎
اين‌ گونه‌‏‎.‎شناخته‌ شده‌اي‌ از كاهش‌ بر اثر فعاليت‌هاي‌ انساني‌ است‌‏‎
‎‏‏2000 سال‌ پيش‌ از آسياي‌ صغير تا هند مركزي‌ گسترش‌ داشته‌ شكار‏‎
شده‌ و نابود گشته‌ تا حدي‌ كه‌ تا اوائل‌ اين‌ قرن‌ تنها تعدادي‌ در‏‎
خوشبختانه‌ ، اقدامات‌ حفاظتي‌ ، ‏‎.‎ هندوستان‌ باقي‌ ماندند‏‎Gir جنگل‌‏‎
گشته‌ اما همچنان‌‏‎Gir موفق‌ به‌ حفظ جمعيتي‌ از اين‌ شير در جنگل‌‏‎
.محدود به‌ اين‌ منطقه‌ مي‌باشند و لذا هنوز بسيار آسيبپذير هستند‏‎
در سال‌ 1947 آخرين‌ يوزهاي‌ آسيايي‌ كه‌ از شبه‌ قاره‌ هند گزارش‌ شده‌‏‎
زير گونه‌ يوز آسيايي‌ هنوز در ايران‌ زندگي‌ مي‌كند‏‎.‎بودند شكارشدند‏‎
.اما تنها در تعداد بسيار كم‌ و در زيستگاههاي‌ پراكنده‌ ديده‌ شده‌ است‌‏‎
بنظر مي‌رسد كه‌ قبل‌ از سال‌ 1940‏‎(Bali)(( بالي‌‏‎)) ببر‏‎
نيز ناپديد‏‎(‎Javan) ((جاوه‌‏‎)‎)‎منقرض‌ گشت‌ و در طول‌ دهه‌1980 ببر‏‎
هيچ‌ گونه‌ آثار ي‌ از ببر خزر در چند دهه‌ء گذشته‌ يافت‌‏‎.‎شده‌ است‌‏‎
كه‌ بومي‌ چين‌ است‌ در معرض‌ خطر انقراض‌‏‎(‎Amoy)‎ ((آموي‌‏‎))نشده‌ و ببر‏‎
مي‌باشد و چندين‌ زير گونه‌ ديگر ببراز چين‌ نيز احتمالا منقرض‌ شده‌‏‎
.يا بزودي‌ مي‌شوند‏‎
يا هندي‌ تا سال‌ 1970 در حد‏‎(‎Bengal) جمعيت‌ ببر بنگال‌‏‎
خطرناكي‌ كاهش‌ يافت‌ اما خوشبختانه‌ بر اثر اقدامات‌ حفاظتي‌ دولت‌‏‎
هند و نپال‌ و باحمايت‌ برنامه‌هاي‌ بين‌ المللي‌ ، تعداد آنها مجددا‏‎
با اين‌ حال‌ همچنان‌ آسيبپذير مي‌باشند مگر اقدامات‌‏‎.‎افزايش‌ يافت‌‏‎
"Iriomote" از ميان‌ گونه‌هاي‌ كوچكتر گربه‌‏‎.حفاظتي‌ ادامه‌ پيدا كنند‏‎
كه‌ بومي‌ يك‌ جزيره‌ ژاپني‌ در شرق‌ تايوان‌ است‌ بر اثر تخريب زيستگاهش‌‏‎
و بهره‌ برداري‌ بي‌ رويه‌ انسان‌ از طعمه‌ طبيعي‌ آن‌ تقريبا منقرض‌ شده‌‏‎
چنين‌ نمونه‌ هايي‌ از كاهش‌ گربه‌ها و كاهش‌ زيستگاه‌هاي‌ مناسب‏‎.‎ است‌‏‎
. نمايانگر وضعيت‌ كلي‌ پراكنش‌ گربه‌ها در سراسر جهان‌ است‌‏‎
: مشكلات‌ حفاظت‌ از گربه‌ها‏‎
دانش‌ و اطلاعات‌ ما از پراكندگي‌ ، تعداد زيست‌شناسي‌ و رفتار‏‎
.تقريبا همه‌ گونه‌هاي‌ گربه‌ها هنوز بسيار محدود است‌‏‎
برنامه‌ ريزي‌ و اجراي‌ اقدامات‌ حفاظتي‌ موثر و كارآمد نيازمند‏‎
مسئولين‌ امر‏‎.‎ تحقيقات‌ در اين‌ زمينه‌ براي‌ درك‌ بهتر اين‌ عوامل‌ است‌‏‎ برنامه‌ ريزي‌ اقتصادي‌ و مقامات‌ تصميم‌ گيرنده‌ اغلب موفق‌ به‌ درك‌ و شناسايي‌‏‎
اهميت‌ وجود حيات‌ وحش‌ براي‌ سلامتي‌ انسانها نمي‌شوند و اين‌ شامل‌‏‎
از اين‌ رو‏‎.‎اكوسيستم‌ها كه‌ گربه‌ها بخشي‌ از آن‌ هستند نيز مي‌شود‏‎
برنامه‌هاي‌ توسعه‌ بدون‌ كوچكترين‌ توجه‌ به‌ اثرات‌ دراز مدت‌ آن‌‏‎
در نتيجه‌ تعداد بسياري‌ از گونه‌ها از جمله‌ گربه‌ها كاهش‌‏‎.‎اجرا مي‌شوند‏‎
مي‌يابند يا بطور كلي‌ منقرض‌ مي‌شوند و محيط زيست‌ انسانها‏‎
تجزيه‌ فزاينده‌ زيستگاه‌ها و فشار فعاليت‌هاي‌ انساني‌‏‎.‎تخريب مي‌شود‏‎
در حوالي‌ زيستگاههاي‌ گربه‌ها باعث‌ شده‌ آنها به‌ علت‌ شكار دام‌ و در موارد‏‎
.بسيار نادر كشتار انسانها به‌ عنوان‌ حيوانات‌ مشكل‌ ساز شناخته‌ شوند‏‎
در چنين‌ مواردي‌ تقاضا براي‌ حذف‌ آنها افزايش‌ مي‌يابد كه‌ متاسفانه‌‏‎
شناخت‌ كم‌ از اهميت‌ اكولوژيكي‌ گربه‌ها و‏‎.‎بزرگ‌ منطقه‌ را در بر مي‌گيرد‏‎
فقدان‌ تنها شامل‌ حيوانات‌ مهاجم‌ نمي‌شود و تمامي‌ گربه‌هاي‌ عزم‌‏‎
سياسي‌ باعث‌ عدم‌ اختصاص‌ منابع‌ كافي‌ براي‌ پژوهش‌ و اجراي‌ پروژه‌هاي‌‏‎
. حفاظتي‌ و مديريت‌ حفاظت‌ زيستگاههاي‌ طبيعي‌ گربه‌ها شده‌ است‌‏‎

چگونه‌ مي‌توان‌ از گربه‌ها حفاظت‌ كرد؟‏‎
زيستگاههاي‌ مناسب و حاصلخيز با مساحت‌ كافي‌ براي‌‏‎-‎‎‏‏1‏‎
نگهداري‌ جمعيت‌هاي‌ ماندني‌ و قابل‌ افزايش‌ گربه‌ها بايد حفظ شوند و‏‎
.در صورت‌ امكان‌ راههاي‌ مرتبط به‌ هم‌ ايجاد شود‏‎
پراكندگي‌ هرگونه‌ و زيستگاه‌ موجود براي‌ آن‌ مي‌بايد به‌ طور‏‎-‎‎‏‏2‏‎
.دقيق‌ تعيين‌ شود و اين‌ شامل‌ جمعيت‌هاي‌ مجزا نيز مي‌شود‏‎
قانون‌ گذاري‌ و اجراي‌ آن‌ در جهت‌ حفظ گونه‌هاي‌ گربه‌ و‏‎-‎‎‏‏3‏‎
. شامل‌ كنترل‌ تجارت‌ ملي‌ و بين‌ المللي‌‏‎;طعمه‌هاي‌ آن‌هادر دراز مدت‌‏‎
.حفاظت‌ از گربه‌ها مي‌بايد منطبق‌ با نيازهاي‌ انسان‌ باشد‏‎-‎‎‏‏4‏‎
تضاد در بعضي‌ موارد مانند تجاوز جهت‌ كشاورزي‌ و يا تجاوز دام‌ به‌‏‎
زيستگاههاي‌ گربه‌ها اجتناب ناپذيراست‌ اما بايد از طريق‌ مديريت‌ مناسب به‌‏‎
پاركها و مناطق‌ حفاظت‌ شده‌ براي‌ خيلي‌ از گربه‌ها‏‎.حداقل‌ برسد‏‎
برنامه‌هاي‌ مناسبي‌ براي‌‏‎.‎بخصوص‌ گربه‌هاي‌ بزرگ‌ شايد كافي‌ نباشد‏‎
كاربري‌ زمين‌هاي‌ مجاور بايد طراحي‌ شود بطوريكه‌ منطبق‌ با نيازهاي‌‏‎
.هر دو جنس‌ انسان‌ و گربه‌ها باشد‏‎
ساكنان‌ محلي‌ و بومي‌ بايد اطمينان‌ يابند كه‌ اقداماتي‌ در جهت‌‏‎-‎‏‏5‏‎
اطلاعات‌ مربوط به‌ نقش‌ گربه‌ها و‏‎.‎حفظ منافع‌ آنان‌ صورت‌ مي‌گيرد‏‎
شيوه‌هاي‌ حفظ آنها مي‌بايد بخشي‌ از آموزش‌ تمامي‌ سنين‌ و سطوح‌ مختلف‌‏‎
.نيز مي‌شود‏‎.‎.‎.‎جامعه‌ را تشكيل‌ دهد شامل‌ سياست‌ مداران‌ مسئولين‌ تجار و‏‎
برنامه‌هاي‌ تكثير در اسارت‌ بايد يك‌ اقدام‌‏‎-‎‎‏‏6‏‎
احتياطي‌ مهم‌ در نظر گرفته‌ شوند و به‌ عنوان‌ ذخيره‌ ژنتيكي‌‏‎
و جمعيتي‌ عمل‌ كنند كه‌ مي‌تواند در مواقع‌ مناسب براي‌ افزايش‌‏‎
.جمعيت‌هاي‌ وحشي‌ استفاده‌ شود‏‎
كليه‌ اين‌ اقدامات‌ مي‌بايست‌ در يك‌ استراتژي‌ حفاظتي‌ كلي‌ براي‌‏‎-‎‏‏7‏‎
.هرگونه‌ در نظر گرفته‌ شوند تا بقاي‌ گونه‌ها تضمين‌ شود‏‎

: نتيجـه‌‏‎
چنانچه‌ اقدامي‌ در جهت‌ حفظ گونه‌ها انجام‌ گيرد گونه‌ها ناپديد‏‎#
تجربه‌ نشان‌ داده‌ است‌ كه‌ وضعيت‌هاي‌ بنظر حاد را مي‌توان‌‏‎.‎نمي‌شوند‏‎
.با حفاظت‌ از گونه‌ها و زيستگاهها برگرداند‏‎
گروه‌ تخصصي‌ گربه‌ سانان‌ هرگونه‌ اقدامي‌ را در جهت‌ حفظ تمامي‌‏‎#
گونه‌هاي‌ گربه‌ها انجام‌ مي‌دهد و همكاري‌ همه‌ مردم‌ را براي‌ ادامه‌‏‎
.حيات‌ اين‌ حيوانات‌ شكوهمند در انسانها درخواست‌ مي‌كند‏‎

شبكه‌ اينترنت‌‏‎-‎ (‎اتحاديه‌ بين‌ المللي‌ حفاظت‌ از طبيعت‌‏‎)‎ IUCN:‎ منبع‌‏‎​
 

خوبی کن

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
2 نوامبر 2003
نوشته‌ها
1,285
لایک‌ها
13
گربه‌ عضو خانواده‌ گربه‌سانان‌ بوده‌ و حيواني‌ گوشتخوار مي‌باشد. از خصوصيات‌ گربه‌سانان‌ يكي‌ پوشش‌ راه‌راه‌ يا لكه‌اي‌ تيره‌ در زمينه‌اي‌ روشن‌تر بوده‌ كه‌ اين‌ لكه‌ها و خطوط از هم‌ جدا مي‌باشند. خصوصيت‌ ديگر داشتن‌ پوزه‌ كوتاه‌ ودندانهايي‌ است‌ كه‌ براي‌ بريدن‌ و پاره‌كردن‌ تخصصي‌ شده‌اند.

گربه‌ اهلي‌ با سگ‌ متفاوت‌ است‌. سگ‌ اجتماعي‌تر و با وفا بوده‌ ولي‌ گربه‌ منزوي‌ و خودخواه‌ مي‌باشد. بيش‌ از 100 نژادشناخته‌ شده‌ گربه‌ وجود دارد اگر چه‌ بيشتر گربه‌ها دورگه‌ مي‌باشند. گربه‌ها را ميتوان‌ در 2 گروه‌ كلي‌ موكوتاه‌ و موبلندتقسيم‌بندي‌ نمود.
گربه‌ بالغ‌ 30 دندان‌ دارد. فكهاي‌ گربه‌ حركت‌ جانبي‌ ندارند تا غذا آسياب‌ شوند، ضمنا دندانهاي‌ آسيا نيز داراي‌ سطح‌آسياب‌كردن‌ نيستند، در عوض‌ زبان‌ سوهان‌ مانند گربه‌ توانايي‌ جداكردن‌ گوشت‌ از استخوان‌ (ونيز تيمار كردن‌ بدن‌) رادارد.

گربه‌ها بطور طبيعي‌ شبگرد هستند و در طول‌ روز بيشتر اوقات‌ را استراحت‌ مي‌كنند. اينكه‌ گفته‌ مي‌شود گربه‌ها درتاريكي‌ مي‌بينند صحت‌ ندارد، ولي‌ در نور كم‌ قادر به‌ ديدن‌ مي‌باشند. بدن‌ گربه‌ها داراي‌ انعطاف‌ زيادي‌ است‌ و هنگام‌دويدن‌ و تعقيب‌ شكار به‌ سرعت‌ به‌ حداكثر سرعت‌ خود مي‌رسد ولي‌ به‌ دليل‌ داشتن‌ ريه‌هاي‌ كوچك‌ طاقت‌ زيادي‌ ندارد(برخلاف‌ سگ‌) و زود خسته‌ مي‌شود.



v انتخاب‌

هنگام‌ انتخاب‌ گربه‌ به‌ سن‌، جنس‌ و پوشش‌ بدن‌ آن‌ توجه‌ كنيد.

سن‌: بچه‌ گربه‌ نياز به‌ مراقبت‌ بيشتري‌ دارد ولي‌ سازش‌ پذيرتر است‌ بخصوص‌ اگر حيوان‌ ديگري‌ در خانه‌ باشد. بچه‌گربه‌ را ميتوان‌ به‌ ميل‌ خود تربيت‌ كرد و دردسر آن‌ كمتر از گربه‌ بالغي‌ است‌ كه‌ عادات‌ قديم‌ دارد. بهتر است‌ بچه‌ گربه‌ تا 8هفته‌ نزد مادرش‌ باشد.
ة جنس‌: ماده‌ مهربانتر، مطيع‌تر و بازيگوش‌تر است‌. گربه‌ نر براي‌ حفظ قلمرو خود مبارزه‌ مي‌كند. اگر گربه‌ نر اخته‌ شودمطيع‌تر خواهد شد. اگر گربه‌ ماده‌ داريد بايد مراقب‌ آبستني‌ ناخواسته‌ نيز باشيد.

پوشش‌ بدن‌: گربه‌ موكوتاه‌ وقت‌ كمتري‌ جهت‌ نگهداري‌ مي‌گيرد و مي‌تواند خود را تيمار كند. گربه‌ موبلند زيباتر است‌ولي‌ نياز به‌ برس‌زدن‌ روزانه‌ دارد و به‌ مشكلات‌ پوست‌ و مو حساس‌تر مي‌باشد.



v تشخيص‌ نر و ماده‌



نرها بزرگتر از ماده‌ بوده‌ و داراي‌ گردن‌ قوي‌ مي‌باشند. در بچه‌ گربه‌ها تفريق‌ نر و ماده‌ به‌ كمك‌ شكل‌ زير براحتي‌ ميسرمي‌باشد.



v فراهم‌ كردن‌ وسايل‌ اوليه‌

پيش‌ از آوردن‌ گربه‌ به‌ منزل‌ بهتر است‌ وسايل‌ زير تهيه‌ شده‌ باشد. ظرف‌ آب‌ و غذا، محل‌ خواب‌، قفس‌ محل‌ گربه‌،برس‌، جعبه‌ براي‌ بچه‌ گربه‌، ظرف‌ يا سيني‌ شن‌ (جهت‌ دفع‌ ادرار و مدفوع‌) و يك‌ گلدان‌ چمن‌ يا گياه‌ غير سمي‌ (درصورتيكه‌ گربه‌ شما هميشه‌ داخل‌ است‌).
ظرف‌ آب‌ و غذا: بهتر است‌ فلزي‌ باشد و هر روز شسته‌ شود.

محل‌ خواب‌: گربه‌ نسبت‌ به‌ سگ‌ به‌ جاي‌ راحت‌تري‌ نياز دارد كه‌ از سرما و رطوبت‌ زياد مصون‌ باشد.

كنده‌ كوچك‌ جهت‌ پنجه‌ كشيدن‌: گربه‌ براي‌ تيز كردن‌ پنجه‌هاي‌ خود عادت‌ به‌ پنجه‌ كشيدن‌ دارد. بهتر است‌ يك‌ وسيله‌برايش‌ فراهم‌ كنيد در غير اينصورت‌ به‌ مبلمان‌ و فرش‌ شما ممكن‌ است‌ آسيب‌ وارد نمايد.

چمن‌ داخل‌ خانه‌: اگر گربه‌ هميشه‌ داخل‌ خانه‌ است‌ براي‌ جويدن‌ بايد گياه‌ در دسترس‌ داشته‌ باشد. علف‌ منبع‌ فيبرخوب‌ براي‌ گربه‌ است‌. ضمنا براي‌ گربه‌هاي‌ مو بلند كه‌ ممكن‌ است‌ كلاف‌ مو در معده‌شان‌ تشكيل‌ شود مي‌تواند بعنوان‌قي‌آور عمل‌ كند.

ظرف‌ شن‌: شن‌ آن‌ بايد بطور مرتب‌ و حداقل‌ هر 3 روز يكبار تعويض‌ شده‌ و تميز نگه‌ داشته‌ شود.



v چرخه‌ زندگي‌ گربه‌

گربه‌ ماده‌ پس‌ از 61-68 روز دوران‌ بارداري‌ (متوسط 63) بطور ميانگين‌ 3-5 نوزاد به‌ دنيا مي‌آورد. بدن‌ نوزادان‌ از موپوشيده‌ شده‌ ولي‌ چشمها و گوشهايشان‌ بسته‌ مي‌باشد. وزن‌ آنها هنگام‌ تولد بين‌ 90-140 گرم‌ بوده‌ و اضافه‌ وزن‌ طبيعي‌حدود 80-100 گرم‌ در هفته‌ مي‌باشد. در هفته‌ اول‌ زندگي‌، نوزادان‌ تنها توانايي‌ مكيدن‌ سينه‌ مادر، خزيدن‌ و ميو كردن‌ رادارند. در صورتي‌ كه‌ بچه‌ها به‌ ميزان‌ كافي‌ شير بخورند و جاي‌ مناسب‌ و گرم‌ داشته‌ باشند اغلب‌ ساكت‌ يا خواب‌ هستند.در حدود 10 روزگي‌ چشمها باز شده‌ و در حدود 20 روزگي‌ بچه‌ها قادرند با زبان‌ نيز شير بنوشند. در هفته‌ چهارم‌ علاوه‌بر شير مادر مي‌توان‌ به‌ بچه‌ها شير و غذاي‌ نرم‌ كمكي‌ داد. بچه‌ گربه‌ها حتما بايد تا 2 ماهگي‌ شير بخورند.
بچه‌ گربه‌ها حدود 6-7 ماهگي‌ بالغ‌ مي‌شوند ولي‌ آبستني‌ در سن‌ كمتر از يك‌ سال‌ مناسب‌ نيست‌ زيرا گربه‌ ماده‌ هنوزجثه‌ لازم‌ را پيدا نكرده‌ است‌. گربه‌ ماده‌ تا 8 سالگي‌ و نر تا 10 سالگي‌ قابليت‌ جفت‌گيري‌ مناسب‌ دارند. طول‌ عمر گربه‌ساكن‌ منزل‌ با شرايط مناسب‌ حدود 12-15 سال‌ است‌.



v گربه‌ و ساير حيوانات‌ خانگي‌

وقتي‌ كه‌ براي‌ اولين‌ بار مي‌خواهيد بچه‌ گربه‌ جديدي‌ كنار حيوانات‌ ديگر بياوريد، چند هفته‌ اول‌ جداگانه‌ غذا داده‌ ورفتار آنها را با هم‌ زير نظر داشته‌ باشيد. معرفي‌ بچه‌ گربه‌ جديد به‌ يك‌ گربه‌ بالغ‌ خيلي‌ مشكل‌ است‌ و ممكن‌ است‌ آنراتهديد كند.

سگ‌ و گربه‌: اولين‌ رويارويي‌ آنها را كنترل‌ كنيد. بهتر است‌ اولين‌ رويارويي‌ سگ‌ شما با بچه‌ گربه‌ جديد هنگامي‌ باشدكه‌ گربه‌ خواب‌ است‌. وقتي‌ كه‌ سگ‌ و گربه‌ به‌ هم‌ عادت‌ كردند مي‌توان‌ به‌ راحتي‌ آنها را كنار هم‌ قرار داد.

گربه‌ و خرگوش‌: بايد تحت‌ نظر باشند. اگر گربه‌ روي‌ حيوان‌ كوچكي‌ بپرد مي‌تواند به‌ آن‌ آسيب‌ برساند (حتي‌ در بازي‌)اگر گربه‌ بالغي‌ در خانه‌ داريد اجازه‌ ندهيد حيوانات‌ كوچك‌ (بچه‌ خرگوش‌، همستر، مرغ‌ عشق‌ و ...) از قفس‌ خارج‌شوند.



v نگهداري‌ در خانه‌



گربه‌ را مي‌توان‌ به‌ راحتي‌ در خانه‌ نگه‌ داشت‌ به‌ شرطي‌ كه‌ سرگرمي‌ و تفريح‌ داشته‌ باشد. در نگهداري‌ گربه‌ 4 اصل‌ زيررا رعايت‌ كنيد.

1ـ پيرايش‌: گربه‌ مو بلند هر روز و گربه‌ مو كوتاه‌ 1 بار در هفته‌ برس‌ زده‌ شود. بعد از غذا براي‌ اينكار زمان‌ مناسبي‌ است‌.

2ـ تغذيه‌: به‌ گربه‌ خود بطور منظم‌، در زمان‌ معين‌ و در يك‌ مكان‌ مشخص‌ غذا بدهيد.

3ـ بازي‌: حداقل‌ روزي‌ 15 دقيقه‌ بازي‌ مورد نياز گربه‌ است‌ (بويژه‌ اگر فقط در منزل‌ باشد).

4ـ خواب‌: مكان‌ خواب‌ و استراحت‌ گربه‌ در نقطه‌اي‌ ساكت‌ باشد.



v فعاليت‌ و بازي‌

گربه‌ها نياز به‌ بيرون‌ بردن‌ روزانه‌ ندارند ولي‌ بايد آزاد باشند تا فعاليت‌ طبيعي‌ خود را انجام‌ دهند. گربه‌ها (بويژه‌ بچه‌گربه‌) به‌ بازي‌ روزانه‌ نياز دارند. توپ‌ پينگ‌پنگ‌، گلوله‌ كاموا و كارتن‌ خالي‌ اسباب‌ بازيهاي‌ مورد علاقه‌ گربه‌ به‌ شمارمي‌رود.



v تغذيه‌

انواع‌ غذاي‌ مناسب‌ براي‌ گربه‌ عبارت‌ است‌ از:

1ـ غذاي‌ تازه‌: شامل‌ گوشت‌، مرغ‌، ماهي‌، تخم‌ مرغ‌ پخته‌، شير و غيره‌.

2ـ غذاي‌ آماده‌: شامل‌ غذاي‌ كنسرو شده‌ (Canned food)، غذاي‌ خشك‌ (Dry food) و غذاي‌ نيمه‌ مرطوب‌ (Semimoist food)مي‌باشند ولي‌ در صورتي‌ كه‌ غذاي‌ تازه‌ مصرف‌ شود بايد بصورت‌ پخته‌ بوده‌ و نياز به‌ بالانس‌ دارد.

شير: هميشه‌ بايد شير تازه‌ داده‌ شود. شير را نبايد بعنوان‌ جايگزين‌ آب‌ داد. برخي‌ گربه‌ها توانايي‌ هضم‌ لاكتوز راندارند. در ناراحتي‌ معده‌ شير گاو داده‌ نشود.

آب‌: آب‌ تازه‌ بايد هميشه‌ در دسترس‌ گربه‌ باشد. نياز گربه‌ به‌ آب‌ بستگي‌ به‌ نوع‌ غذا دارد.



v نوع‌ و شرايط تغذيه‌

هر گربه‌ بايد داراي‌ ظرف‌ آب‌ و غذاي‌ جداگانه‌ و تميز باشد. زير ظرف‌ آب‌ و غذا بهتر است‌ روزنامه‌ انداخته‌ شود.محل‌ غذاخوري‌ گربه‌ بايد در جايي‌ ساكت‌ و تميز (مثلا گوشه‌ آشپزخانه‌) باشد و كمتر تغيير كند.

در صورتي‌ كه‌ بيش‌ از يك‌ گربه‌ داريد ظروف‌ غذا جدا باشد. يك‌ گربه‌ بزرگ‌ ممكن‌ است‌ به‌ يك‌ بچه‌ گربه‌ اجازه‌غذاخوردن‌ در يك‌ ظرف‌ مشترك‌ را ندهد. از سنين‌ پائين‌ بايد سعي‌ كرد گربه‌ را به‌ غذاهاي‌ مختلف‌ متنوع‌ عادت‌ داد.

بچه‌ گربه‌ تا 2 ماهگي‌ بايد در كنار مادر باشد و شير مادر را به‌ حد كافي‌ بخورد. از سن‌ 1 ماهگي‌ ميتوان‌ علاوه‌ بر شير مادرغذاي‌ نرم‌ جامد و شير گاو را نيز اضافه‌ كرد. در صورتيكه‌ بچه‌ گربه‌اي‌ به‌ اندازه‌ كافي‌ شير مادر را نخورده‌ باشد بايد تا 4ماهگي‌ شيرگاو در غذاي‌ بچه‌ گربه‌ موجود باشد (حداقل‌ 1 وعده‌) در صورتي‌ كه‌ گربه‌ نتواند شير گاو را هضم‌ كند ميتوان‌به‌ جاي‌ آن‌ ماست‌ شيرين‌ داد.

تعداد وعده‌هاي‌ غذايي‌ با توجه‌ به‌ سن‌ گربه‌ متفاوت‌ است‌.

1-2 ماهگي‌: 6 وعده‌. حداقل‌ 3 وعده‌ شير ولرم‌ و 3 وعده‌ غذاي‌ جامد نرم‌.

2-4 ماهگي‌: 4-5 وعده‌. 2 وعده‌ شير ولرم‌ و 2-3 وعده‌ غذا.

4-6 ماهگي‌: 3 وعده‌.

6 ماهگي‌ به‌ بعد: 2 وعده‌.

در آبستني‌ سنگين‌: 2-4 وعده‌ (13 بيشتر از غذاي‌ معمول‌).

در دوران‌ شيردهي‌: 4-5 وعده‌

گربه‌ پير: 2-3 وعده‌ ولي‌ ميزان‌ غذاي‌ هر وعده‌ كمتر باشد.



v نظافت‌ و تميز كردن‌

برس‌ زدن‌: گربه‌ مو كوتاه‌ 1-2 بار در هفته‌ و گربه‌ مو بلند هر روز بايد برس‌ زده‌ شوند. اين‌ كار بايد به‌ آرامي‌ و در جهت‌موهاي‌ بدن‌ انجام‌ شود. در صورتي‌ كه‌ روي‌ بدن‌ كرك‌ بوجود آمده‌ باشد مي‌توان‌ از شانه‌ فلزي‌ براي‌ باز كردن‌ آن‌ استفاده‌نمود.

موي‌ گربه‌ بطور طبيعي‌ مي‌ريزد. در صورتي‌ كه‌ بطور منظم‌ برس‌ زده‌ نشود گربه‌ موهاي‌ سست‌ ريخته‌ شده‌ را خواهدبلعيد. اين‌ موها قادرند در دستگاه‌ گوارش‌ كنار هم‌ جمع‌ شده‌ و ايجاد گلوله‌هاي‌ مو (Hair ball) و انسداد نمايند.



تميز كردن‌ چشم‌، گوش‌ و دندان‌: حداقل‌ هفته‌اي‌ يكبار چشم‌ها و گوشها بايد بوسيله‌ پنبه‌ مرطوب‌ و تميز شده‌ و دندانهابا مسواك‌ كوچك‌ يا گوش‌ پاك‌كن‌ مسواك‌ زده‌ شوند. گربه‌ را بايد از بچگي‌ به‌ اين‌ موارد عادت‌ داد.

كوتاه‌ كردن‌ ناخنها: در صورتي‌ كه‌ گربه‌ شما دائم‌ در خانه‌ است‌ بهتر است‌ بطور منظم‌ انجام‌ شود. عمل‌ جراحي‌ قطع‌ناخن‌ توصيه‌ نمي‌شود زيرا دفاع‌ طبيعي‌ را از گربه‌ مي‌گيرد.
ة حمام‌ كردن‌: بطور كلي‌ گربه‌ نياز به‌ شستشو ندارد مگر اينكه‌ بدن‌ آن‌ واقعا كثيف‌ شده‌ باشد. در صورت‌ نياز به‌ حمام‌كردن‌، اين‌ كار بايد با آب‌ گرم‌ و شامپو مخصوص‌ انجام‌ شده‌ و پس‌ از آن‌ بدن‌ گربه‌ كاملا خشك‌ شود.



v توليد مثل‌

گربه‌ ماده‌ 2 بار در سال‌ مي‌تواند زايمان‌ كند حالت‌ فحلي‌ او در هر فصل‌ چندين‌ بار تكرار شده‌ تا جفت‌گيري‌ انجام‌شود. در زمان‌ فحلي‌ گربه‌ ماده‌ بيقرار بوده‌ و پر سرو صدا مي‌شود. گربه‌ ماده‌ تنها در پاسخ‌ به‌ عمل‌ جفت‌گيري‌،تخمك‌گذاري‌ را انجام‌ مي‌دهد.
گربه‌ آبستن‌ تا هفته‌ پنجم‌ آبستني‌ نياز به‌ توجه‌ بيشتر ندارد و تنها حمل‌ و نقل‌ آن‌ بايد با احتياط باشد. در 4 هفته‌ پاياني‌اشتهاي‌ آن‌ زياد شده‌ و نياز به‌ غذاي‌ بيشتري‌ دارد (بويژه‌ گوشت‌ و ماهي‌).

در 2 هفته‌ پاياني‌ رشد جنين‌ها سريع‌ بوده‌ و به‌ مادر بايد شير كافي‌ و ساير غذاها به‌ هر ميزان‌ كه‌ مي‌خواهد داده‌ شود.دادن‌ قرصهاي‌ ويتامين‌ و مكمل‌ نيز در اين‌ زمان‌ سودمند است‌.

براي‌ زايمان‌ ماده‌ گربه‌ بايد يك‌ جعبه‌ مناسب‌ آماده‌ شده‌ و در مكاني‌ نسبتا تاريك‌ قرار داده‌ شود زيرا نوزادان‌ به‌ نورزياد حساس‌ مي‌باشند (حتي‌ قبل‌ از باز شدن‌ پلكها). نوزادان‌ هر كدام‌ با جفت‌ جداگانه‌ به‌ دنيا مي‌آيند. گربه‌ ماده‌ بچه‌ها را به‌تنهايي‌ بزرگ‌ كرده‌ و آنها را در برابر گربه‌ نر نيز حفظ مي‌كند.



v عقيم‌ كردن‌

صاحباني‌ كه‌ نمي‌خواهند گربه‌شان‌ بچه‌دار شود مي‌توانند با مراجعه‌ به‌ دامپزشك‌ آن‌ را عقيم‌ كنند. سن‌ مناسب‌ براي‌اين‌ عمل‌ بين‌ 5-6 ماهگي‌ مي‌باشد.



v آموزش‌

تربيت‌ گربه‌ از سگ‌ مشكل‌تر مي‌باشد. در ابتدا گربه‌ بايد نام‌ خود را بداند. هنگام‌ غذا دادن‌ يا زمان‌ خواب‌ او را صداكنيد. بزودي‌ ياد مي‌گيرد كه‌ پاسخ‌ دهد.

عصبانيت‌ گربه‌: عموما گربه‌ها با انسان‌ رفتار تهاجمي‌ ندارند. در صورتي‌ كه‌ گربه‌ شما ناگهان‌ حمله‌ كرده‌ تا شما را گازبگيرد و چنگ‌ زند ممكن‌ است‌ به‌ دليل‌ درد، حال‌ ناخوش‌ و جابجايي‌ همراه‌ با خشونت‌ شما باشد. گربه‌هايي‌ كه‌ دائما درداخل‌ خانه‌ هستند و وسايل‌ بازي‌ ندارند، بيشتر عصباني‌ و تهاجمي‌ مي‌شوند.

اگر گربه‌ هنگام‌ بازي‌ چنگ‌ زند معمولا آسيب‌ نمي‌رساند. اگر گربه‌ به‌ پشت‌ خوابيده‌ باشد در اين‌ حالت‌ احساس‌آسيب‌ پذيري‌ كرده‌ و بيشتر تهاجمي‌ مي‌شود.

ولگردي‌: گربه‌هاي‌ نر و گربه‌هايي‌ كه‌ بد نگهداري‌ مي‌شوند ممكن‌ است‌ چنين‌ عادتي‌ پيدا كنند. با صدا زدن‌ مرتب‌ گربه‌هنگام‌ غذادادن‌ و فراهم‌ كردن‌ وسايل‌ بازي‌ در منزل‌ بايد با اين‌ عادت‌ مبارزه‌ كرد.

جويدن‌ گياهان‌ خانگي‌: اگر گربه‌ شما برگ‌ گلداني‌ را مرتب‌ مي‌جود، مي‌توان‌ در چند مرحله‌ روي‌ آن‌ آبليموي‌ رقيق‌اسپري‌ كرد. بيشتر گربه‌ها مزه‌ آن‌ را دوست‌ ندارند.

تنبيه‌ كردن‌: ديسپلين‌ را بايد از بچگي‌ اجرا كرد. نبايد براي‌ اجراي‌ آن‌ كاري‌ كرد كه‌ گربه‌ دردش‌ بيايد. يك‌ روش‌ مناسب‌تنبيه‌، اسپري‌ كردن‌ آب‌ با يك‌ آب‌پاش‌ يا سرنگ‌ است‌.



v سلامتي‌ گربه‌

گربه‌ سالم‌ داراي‌ اشتهاي‌ خوب‌، پوشش‌ شفاف‌ و حركت‌ آسان‌ بوده‌ و از زندگي‌ لذت‌ مي‌برد. در منزل‌ به‌ نشانه‌هاي‌ زيرتوجه‌ كنيد:

پوشش‌ بدن‌: خارش‌، ريزش‌ موي‌ زياد، انگل‌ خارجي‌ و تغيير رنگ‌ پوست‌.
چشم‌ها: آبريزش‌، التهاب‌ ملتحمه‌ و پلك‌ سوم‌، تار بودن‌ قرنيه‌ و عدسي‌.
گوش‌: خارش‌ گوش‌، تورم‌، نگه‌داشتن‌ سر به‌ يك‌ طرف‌، ترشحات‌ قهوه‌اي‌.
بيني‌: آبريزش‌، عطسه‌، صداي‌ تنفسي‌ غير طبيعي‌
دندانها: لثه‌هاي‌ متورم‌، بوي‌ بد تنفسي‌.
دفع‌: اسهال‌، ترشحات‌ دستگاه‌ تناسلي‌، دفع‌ مكرر ادرار.
لاغري‌: مي‌تواند به‌ دليل‌ انگل‌، بيماري‌ يا سوء تغذيه‌ باشد.
كاهش‌ اشتها: در هواي‌ داغ‌ يا متعاقب‌ بيماري‌ پيش‌ مي‌آيد. نبايد به‌ زور به‌ گربه‌ غذا داد. غذا را عوض‌ كرده‌ يا غذاي‌مطبوع‌ گرم‌ با مقادير كم‌ داده‌ شود. غذايي‌ را كه‌ گربه‌ امتناع‌ مي‌كند پس‌ از 10 دقيقه‌ دور بياندازيد.
استفراغ‌: گاهي‌ به‌ دليل‌ ماده‌ مضر بلعيده‌ شده‌ است‌ يا براي‌ خلاصي‌ از كلافه‌ مو. اگر استفراغ‌ ادامه‌ يابد و همراه‌ اسهال‌باشد يا خون‌ نيز وجود داشته‌ باشد نشانه‌ بيماري‌ است‌.



v بيماريهاي‌ مشترك‌

مهمترين‌ بيماريهايي‌ كه‌ از گربه‌ ممكن‌ است‌ به‌ انسان‌ سرايت‌ كند عبارتند از هاري‌، توكسوپلاسموز، عفونتهاي‌قارچي‌ و انگلي‌. بايد توجه‌ داشت‌ كه‌ همه‌ اينها قابل‌ پيشگيري‌ مي‌باشند.

هاري‌ بوسيله‌ واكسيناسيون‌ منظم‌ گربه‌ و بيماريهاي‌ انگلي‌ با تجويز منظم‌ داروهاي‌ ضدانگلي‌ قابل‌ پيشگيري‌ هستند.جهت‌ پيشگيري‌ از توكسوپلاسموز، گربه‌ شما نبايد غذاي‌ خام‌ خورده‌ يا اجازه‌ شكار داشته‌ باشد. ضمنا با گربه‌هاي‌ولگرد تماس‌ نداشته‌ باشد.



v مراقبتهاي‌ دامپزشكي‌

گربه‌ را بايد مرتب‌ نزد دامپزشك‌ برد. واكسيناسيون‌ گربه‌ نيز در سال‌ اول‌ 2 و 3 ماهگي‌ و سپس‌ سالي‌ يكبار توسطدامپزشك‌ انجام‌ مي‌شود. داروهاي‌ ضد انگل‌ بايد هر 6 ماه‌ يكبار تجويز شوند.

تجويز دارو: براي‌ خوراندن‌ قرص‌ يك‌ نفر گربه‌ را محكم‌ گرفته‌، سر گربه‌ را با يك‌ دست‌ گرفته‌ و با دست‌ ديگر كه‌قرص‌ در آن‌ است‌ به‌ آرامي‌ دهان‌ را باز مي‌كنيم‌. قرص‌ را در انتهاي‌ زبان‌ قرار داده‌ دهان‌ را بسته‌ و كمي‌ بالا نگه‌ ميداريم‌ تابلع‌ نمايد. داروي‌ مايع‌، با سرنگ‌ (بدون‌ سوزن‌) از گوشه‌ دهان‌ به‌ آرامي‌ داده‌ مي‌شود. براي‌ قطره‌ گوش‌، ابتدا گوش‌ را ازترشحات‌ پاك‌ كرده‌ بعد لبه‌ گوش‌ را به‌ عقب‌ مي‌بريم‌ تا مجرا مشخص‌ شود. پس‌ از تجويز قطره‌ به‌ آرامي‌ ماساژ داده‌مي‌شود.
گربه‌ بيمار: گربه‌ بيمار يا پس‌ از عمل‌ جراحي‌ نياز به‌ مراقبت‌ دارد. گربه‌ را بايد در جايي‌ آرام‌، گرم‌ و تميز قرار داد. يك‌كارتن‌ كه‌ كف‌ آن‌ روزنامه‌ يا پارچه‌ است‌ مناسب‌ مي‌باشد. غذاي‌ آن‌ نيز بايد مطبوع‌، در حجم‌ كمتر و وعده‌هاي‌ بيشتر داده‌شود.
كمكهاي‌ اوليه‌: اگر گربه‌ مجروح‌ پيدا كرديد قبل‌ از رساندن‌ به‌ مراكز درماني‌، زير آن‌ يك‌ پتوي‌ گرم‌ و نرم‌ انداخته‌ و باگرفتن‌ دو سر پتو گربه‌ را جابجا كنيد. نبايد چيزي‌ به‌ او خوراند و بيش‌ از 5-10 دقيقه‌ نبايد گربه‌ به‌ يك‌ سمت‌ خوابيده‌باشد.
اگر دست‌ و پا شكسته‌ باشد نيز گربه‌ را به‌ آرامي‌ روي‌ پتو قرار داده‌ پاي‌ شكسته‌ نبايد حركت‌ كند و بهتر است‌ بطرف‌بالا باشد.
 

خوبی کن

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
2 نوامبر 2003
نوشته‌ها
1,285
لایک‌ها
13
دلير و بيپروا

ببر


ببر يك عصيانگر و شورشي ناراضي است، او با شتاب زدگي خاص خودش،هميشه عليه قدرت هاي برتر طغيان مي كند و سركشي و نارضايتي با خونش در آميخته است.ببر دوست دارد سردمدار باشد؛ ولي متاسفانه شايستگي و برازندگي رهبري را ندارد. اوهميشه اولين كسي است كه شعار حركت كردن مي دهد. اما در كسب و كار، عشق و جنگ،احتياط حكم مي كند كه ديگران كوركورانه از او پيروي نكنند و حتي گاهي او را از حركتباز دارند.

راه افتادن به دنبال ببر، مي تواند شروع فاجعه اي بزرگ باشد. اوهميشه در پي ماجراجويي است و گاه خواسته هايي غير منطقي و دور از احتياط و بدونمسؤوليت دارد؛ اما ايستادگي در برابر ببر نيز بسيار مشكل است؛ زيرا شخصيت گيراييدارد و ظاهر نافذ و پرهيبتش نمود ويژه اي به او مي بخشد. مردم خواه نا خواه به اواحترام مي گذارند و حتي دشمنان او نيز از اين قاعده بر مستثني نيستند. ببر دوستدارد همه از او اطاعت كنند؛ اما از اين كه خود فرمانبردار كسي باشد، بيزار است وهيچ كس را شايسته آن نمي داند كه به او دستور بدهد. ببر اگر بتواند پيش از دست زدنبه هر كاري اندكي بينديشد و به نصايح اطرافيان گوش فرا دهد، قطعاً به موفقيت هايچشم گيري خواهد رسيد.

ببر بنا بر روحيه جنگ جويي خود، با خشونت و بي باكي، به هرقيمت، بر سر اعتقاداتش پا فشاري مي كند، او سر سخت، لجوج و همواره ستيزهجوست.

هر چند ببر گاهي خودخواه است؛ اما مي تواند دست و دلباز، باسخاوت و حتي ايثار گر هم باشد. هميشه به ياد داشته باشيد كه ببرها باريك بين و تيزهستند و به كسي اعتماد نمي كنند.

ببر هميشه جوياي رهبري، با وضع موجود در ستيز و با قدرت حاكم در كشمكش است و از تمام افرادي كه به دنبال زندگي آرام و بي دردسر هستند، نفرتدارد.

جاي تعجب اينجاست كه هنگام اخذ تصميم هاي مهم دچار شك و ترديدمي شود و چندان اين دست و آن دست مي كند كه ديگر كار از كار گذشته باشد. رفتار اوبه عنوان يك فرمانده نظامي يا سرپرست واحد صنعتي، در خور تحسين است.

چه بسا ببر مجرمي مخوف از كار درآيد؛ زيرا به كارهاي خطرناك وپر هيجان علاقه مند است. خانم ببرها نيز از اين قاعده مستثني نيستند. آنها اغلب درراه اصلاح طلبي و سنّت شكني پيش قدم مي شوند و براي آنچه درست مي پندارند،‌ مبارزهمي كنند.

ببر حرص چنداني به مال و ثروت ندارد؛ اما ممكن است پول زيادي بهدست بياورد. او بيش از ديگران اهل عمل است،‌ و بخت نيز با او يار است؛ زيرا مادرروزگار چنين فرزنداني كمتر بزايد ( ملكه اليزابت دوم در سال 1926 « سال ببر » بهدنيا آمد و هيچ كس فكرش را هم نمي كرد كه او روزي به سلطنت برسد. )

در حقيقت او جنگجويي تيزبين، زودرنج و درون نگر است. ببر هر گاهدرگير مسائل بزرگ عشقي شود، آن قدر پر شور و حرارت مي شود كه به ندرت ممكن است شاديهاي عشق را لمس و درك كند. خانم ببرها نيز ممكن است تجربه ها و ماجراهاي عشقيفراواني داشته باشند كه اغلب پايان خوشي ندارد.

ببر مي تواند با اسب درستكار زندگي آرام و خوشي داشته باشد.زندگي مشترك ببر و اژدها - كه آميزه اي از قدرت و آينده نگري است - بسيار پر شور وجالب خواهد بود. سگ نيز در فراز و نشيب زندگي در كنار ببر باقي مي ماند و او را دررسيدن به آرمان هايش ياوري مي كند.

ببر بايد از مار حسابگر و دور انديش و نيز از ميمون آزار دهندهو موذي دوري كند. ميمون ماهرانه ببر را در عرصه عشق و كار بازيچه دست خود قرار ميدهد و ممكن است باعث آزار او شود.

گاو هم نمي تواند با ببر به سر برد؛ زيرا قوي تر از ببر است وبه او مي تازد تا نابودش كند. اگر گاو و ببر زير يك سقف زندگي كنند؛ بهتر است ببرپيش از نابود شدن خانه را ترك كند.

گربه نيز هرگز نمي تواند با ببر در يك خانه به سر برد. افسانهاي چيني مي گويد كه روزي گربه براي اذيت كردن ببر از بلندترين شاخه هاي درختي بالامي رود و ببر به خاطر وزن سنگين خود از عهده صعود بر نمي آيد و گربه به هدف خود ميرسد . با اين حال، گربه و ببر يك ديگر را خيلي خوب درك مي كنند زيرا در واقع هر دواز تيره گربه سانان هستند.

دوران كودكي ببر آرام و بي دردسر خواهد گذشت اما دوره دوم زندگياو با خطرات و هيجان همراه خواهد بود. در اين دوره از زندگي، ببر با مشكلات مالي،خانوادگي، عاطفي و ازدواج دست به گريبان است. هر چند هيچ يك از اين مشكلات او را ازپا در نخواهد آورد اما اگر با مهارت آنها را از سر راه بر ندارد چه بسا كه پيامد آندر دوره سوم زندگي برايش مشكل ساز شود. اگر ببر از عهده حل مشكلات بر آيد و به پيريبرسد،‌روزگار كهنسالي را با آرامش و آسايش سپري خواهد كرد.

اين كه ببر در روز يا شب متولد شده باشد، در چند و چون سرنوشتشتاثير بسزايي دارد. ببرهاي شب، به خصوص آنهايي كه نيمه شب به دنيا آمده باشند تااندازه اي از گرفتاري هاي زندگي مصون خواهند بود و نسبت به ببرهايي كه در روز، بهويژه نيمه روز متولد شده اند، زندگي بي دغدغه تري خواهند داشت. به هر حال، زندگيببر پر از ماجرا و خطر است و تفاوت در ساعت زاده شدن زندگي راحت و آساني براي او بهارمغان نخواهد آورد؛ اما ببر از آن بيدها نيست كه با اين بادها بلرزد و اساساً راهديگري ندارد. او خواهان تحولات گوناگون، هيجان، شور و حرارت است و زندگيش نيز بههمين صورت خواهد بود. ماجراجويي بارها او را به خطر كردن در زندگي خواهد كشاند. چهبسا كه با مرگي ناگهاني و دلخراش از دنيا برود.

با همه آنچه گفته شد، ببردر فرهنگ مردمان مشرق زمين، نماد خوشاقبالي و كاميابي است و هيچ كس به اندازه او بهره از كام دل بر نميگيرد.

ببر براي آسيايي ها شگون دارد و تداعي كننده قدرت برتر و نمادآسودگي و امنيت در زندگي انسان هاست. وجود يك ببر در خانه، احتمال بروز دزدي، آتشسوزي و آزار ارواح خبيث را به حداقل مي رساند.

اگر دو ببر سر همسري داشته باشند، سرانجام يكي از آنها مجبورشود خانه را ترك كند


http://www.tehranmagazine.com/hendi/tiger.htm
 

خوبی کن

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
2 نوامبر 2003
نوشته‌ها
1,285
لایک‌ها
13
حدود 15 هزار حيوان بزرگ از خانواده گربه سانان مانند شير و ببر در خانه‏هاى شخصى مردم آمريكا زندگى مى‏كنند. قوانين ساده خريد اين حيوانات و ارزانى آنها سبب شده تا هر كسى به راحتى بتواند آنها را بدست‏آورد
××××××××××××××××××××××××××××××××××××××××××××××××××××
شبكه ماهواره‌اي VOX آلمان چندي پيش در برنامه‌اي به زندگي یک زوج آمریکایی پرداخت که علاقه وافری به گربه سانان داشته و به همین علت با جراحی پلاستیک چهره خود را شبیه گربه کرده اند
××××××××××××××××××××××××××××××××××××××××××××××××××××
 

خوبی کن

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
2 نوامبر 2003
نوشته‌ها
1,285
لایک‌ها
13
نخستين حيوان خانگی شبيه سازی شده

020215_cc300.jpg

اين نخستين گربه ای است که به طريقه ژنتيکی شبيه سازی شده است

پژوهشگران در تگزاس يك گربه اهلی را شبيه سازی كرده و اين بچه گربه دو ماهه را "سی سی" نام نهاده اند که کوتاه شده "CopyCat" است.

جزييات اين عمل در نشريه علمی "نيچر" چاپ شده و اين نخستين باری است كه كسی موفق به شبيه سازی حيوانات خانگی می شود.

"سی سی" دقيقا شبيه مادر ژنتيكی خود است، نه مادری كه او را به دنيا آورده است. پژوهشگران دانشگاه "A& M" درتگزاس می گويند كه بچه گربه شبيه سازی شده، سالم و پر انرژی است.

آزمايشگاه تگزاس تاكنون خوك، گاو و بز را شبيه سازی كرده و هم اكنون در حال شبيه سازی يك سگ است.

"مارك وست هوسين" يكی از اعضای گروه پژوهشگران، گفت كه دلايل محکمی برای شبيه سازی يك گربه وجود داشته است.

دكتر وست هوسين افزود كه گربه ها به نوعی "ايدز" که مخصوص گربه سانان است، مبتلا می شوند و بنابراين مدل خوبی برای بررسی ايدز انسانی هستند.

هشدارها

در همين حال، گروههای دفاع از حقوق حيوانات نگرانی خود را از انجام اين گونه آزمايشها اعلام كرده اند.

"درك كانوی" مدير يک گروه حمايت از گربه ها در بريتانيا، گفت: شبيه سازی گربه ها دخالت در طبيعت است و اين نگرانی جدی را مطرح می كند كه آيا واقعا می تواند جايگزينی هميشگی برای يك حيوان خانگی باشد.

آزمايشهايی كه پيش از اين در جهت شبيه سازی صورت گرفته بود بر روی دامها و حيوانات آزمايشگاهی و با هدف تكثير حيواناتی صورت می گرفت كه با هزينه زياد و توسط روش انتقال ژن توليد شده بودند.

بر روی چنين حيواناتی دستكاری ژنتيك صورت می گيرد تا از شير آنها داروهای گران قيمت ساخته شود و يا اينکه به طور بالقوه برای پيوند اعضا مناسب شوند.

از ميان 87 جنين گربه ، "سی سی" تنها حيوانی بود كه توسط عمل شبيه سازی توليد شد.

اين نسبت موفقيت، مشابه نسبتی است كه در مورد گوسفند ، موش، گاو، بز و خوك به دست آمده بود. اگر قرار است كه شبيه سازی حيوانات خانگی به يك امر واقعی تبديل شود، اين نسبت بايد بهبود يابد.

بر اساس گزارش "وال استريت ژورنال" آزمايش های شبيه سازی توسط يك سرمايه دار 81 ساله به نام " جان اسپرلينگ" كه قصد دارد صاحبان ثروتمند حيوانات خانگی را به شبيه سازی حيوانات خود ترغيب كند، تامين مالی می شود.

خبرگزاری رويتر نيز از قول او نقل می كند كه مشتاق است تا حيوانات سودمندی نظير سگهای نجات، از اين طريق شبيه سازی شوند
 

خوبی کن

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
2 نوامبر 2003
نوشته‌ها
1,285
لایک‌ها
13
وضعیت زيست حيوانات خيابانی بخصوص گربه ها در تهران نامناسب و تأسف بار است ، بدلیل عدم وجود مرجعی که امکان اتخاذ تصمیم و اقدام در مورد مسائل زیستی حیوانات اهلی و خانگی مانند سگ و گربه را - از نظر نظارت بر وضعيت جمعيتی و چگونگی زيست آنها در شهر - داشته باشد ، هر از چند گاهی با انتشار خبر و یا شایعه ای در مورد این حیوانات ناگهان سروصدای بالا گرفته و سیل نظرات غیر کارشناسانه و شخصی هم براه میا فتد که پس از چندی این تب بسرعت فروکش کرده و مسئله کلأ فراموش میشود ، آنچه که در حال حاضر بچشم میخورد اینکه با نبود سازمانهای رسمی و یا غیر رسمی که مسئول بوده و قدرت اجرایی هم داشته و حمایت قانونی و لازم را نیز همراه داشته باشند وضع همیشه بدین منوال خواهد بود .
متأسفانه اخباری در مورد بدرفتاری و یا احتمالأ جمع آوری و پرورش و کشتار گربه ها جهت استفاده تجاری از پوست و یا اندامهای دیگر آنها - که حداقل ارزش بررسی صحت و سقم را از طرف مراجع رسمی محیط زیست و بهداشت که مسئله بنحوی مرتبط با آنهاست و نیز گروهها و دوستداران محیط زیست و حیوانات را دارد -بگوش میرسد ، بهرحال لازم است این موضوع بعنوان یک احتمال مورد بررسی ، دقت و پیگیری قرار گیرد .
بنظر میرسد وجود سازمانهای غیردولتی فعال ، با اختیارات قانونی و با مسئولبت جهت رسیدگی به مسائل محیط زیست حیوانات موجود در فضای شهرها بخصوص تهران ضرورتی است که نمی باید آن را به تأخیر انداخته و یا به آینده حواله داد ، و مسئولیت مراجع قانونگذاری است که قوانین لازم را در این موارد تهیه و تدوین کنند و دوستداران محیط زیست و حیوانات هم باید حساسیت لازم را در اینگونه موارد از خود نشان دهند
http://man0life0nature.persianblog.com/
 

خوبی کن

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
2 نوامبر 2003
نوشته‌ها
1,285
لایک‌ها
13
تجارت پوست حيات وحش افغانستان را تهديد ميکند |
images


پلنگ برفی که در فهرست موجودات تحت خطر انقراض قرار دارد .



مطلبی که در زير می آيد بنقل از بی بی سی است که دولت متبوعش يکی از عوامل اصلی تخريب محيط زيست طبيعی و حيات وحش و اهل منطقه است :
علی رغم ممنوعيت بين المللی تجارت پوست، شکار و عرضه پوست حيوانات وحشی به کسب و کار پردرآمد و پررونقی در افغانستان بدل می شود.
و خارجی هايی که در افغانستان به سر می برند مشتريان اصلی بازار پوست جانوران حيات وحش هستند.
اخيرا در کابل، پايتخت افغانستان، تعدادی فروشگاه گشوده شده است که پوست حيواناتی مانند گرگ و گربه وحشی سياه گوش را عرضه می کنند.
نگرانی هايی وجود دارد که اين تجارت ممکن است در نهايت به انقراض پلنگ برفی افغانستان که هم اکنون با خطر انقراض روبروست منجر شود.
در يکی از خيابان های مرکزی کابل حدود ده فروشگاه که چيزی جز پوست حيوانات نمی فروشند هست. اين فروشگاه ها طيف گسترده ای از پوست حيوانات را عرضه می کنند.
وارد يکی از اين مغازه ها شدم تا ببينم دقيقا چه کالايی و به چه کسانی عرضه می کند. مغازه داری گفت که بهای پوست روباه 150 دلار است.
وقتی از او پرسيدم که آيا پالتويی از جنس پلنگ برفی دارد پاسخ داد نه. اما پاسخ او مايه آسودگی خاطر نبود چون گفته هرچه داشته فروخته است.
وی گفت: "اين پالتوی 500 دلاری برای ما خيلی گران است، افغان ها قدرت خريد آن را ندارند اما خارجی ها استطاعت خريدن آن را دارند."
به مغازه ديگری که پوست پلنگ برفی داشت رفتم.
صاحب مغازه به من اطمينان داد که همه پوست ها 10 تا 15 ساله هستند اما او همچنين به طعنه گفت که پلنگ برفی و ساير حيوانات وحش، دليل خوبی برای نگرانی از سقوط طالبان دارند.
او گفت: "کسب و کار ما 60 درصد رشد کرده چون در حکومت طالبان مشتری وجود نداشت. مغازه ها بسته بود و مردم خريد نمی کردند. اما حالا اوضاع خيلی بهتر است. اکثر مشتری های ما از ايساف (نيروهای بين المللی کمک به حفظ صلح) هستند."

قانون تازه

اما چرا به اين مغازه ها اجازه داده می شود علنا به فروش پوست گونه هايی که خطر انقراض آنها را تهديد می کند بپردازند؟
دولت افغانستان می گويد در تلاش است برای غيرقانونی کردن اين نوع فعاليت ها قانونی تنظيم کند.
يوسف نورستانی، وزير محيط زيست افغانستان به بی بی سی گفت: "ما اميدواريم که بتوانيم اين قانون را ظرف دو ماه نهايی کنيم."
او می گويد با توجه به مشکلات عديده ای که فرآيند بازسازی افغانستان با آنها روبروست، دولت سعی می کند تجارت پوست را متوقف کند، اما به ياری کسانی که وارد اين کشور می شوند نياز دارد.
آقای نورستانی گفت: "ما از اکثر خارجی ها خواسته ايم اين کالاها را خريداری نکنند و اگر بازار فروش به خارجی ها متکی نباشد احتمالا افغان ها هم به آن نياز نخواهند داشت. اين بازاری است که توسط خارجی ها ايجاد شده به خصوص کسانی که برای سازمان ملل يا سازمان های غيردولتی کار می کنند."

نقش جهانگردان

در فروشگاه پوست شاهد ورود هيچ مشتری غربی يا افغانی نبودم، اما از چند نفر در خيابان پرسيدم آيا در کابل قصد خريد پوست را دارند يا خير.
يک خارجی گفت که او پوست هايش را در سوئد شکار می کند.
او افزود: "من اينجا پوست نمی خرم. به علاوه نمی دانم چه نوع پوستی هست و کيفيت آن چيست. بسياری از حيواناتی که اينجا ديده ام مثل گربه سانان خالدار در خطرند. من هرگز پوست اين نوع حيوانات را خريداری نمی کنم."
رهگذر ديگری گفت ميان پوست گونه های تحت خطر انقراض و حيواناتی مانند خرگوش تفاوت قائل است. او گفت: "اگر پوست خرگوش باشد، و يک خانواده افغان، خرگوش را با گوشت و پوست آن يکجا فروخته باشد، و بتواند 10 دلار اضافه از آن در بياورد، در آن صورت حيوان تلف نشده است. آنرا فقط برای پوستش نکشته اند. برای همين خيلی بد به نظر نمی رسد."
اما خارجی ديگری گفت: "باعث خجالت است که حيوانات را فقط برای فروش آنها به بعضی جهانگردها در خيابان های کابل بکشند."

درماندگی افغان ها

اما حيواناتی مانند پلنگ برفی را فقط برای پوستش شکار نمی کنند.
پلنگ برفی اغلب در شمال غربی افغانستان در ناحيه ای که به "واخان" معروف است يافت می شود.
من با علی عظيمی، نويسنده گزارشی درباره مشکلات محيط زيست افغانستان که به تازگی از سفری ده روزه به اين منطقه بازگشته است صحبت کردم.
وی گفت: "فقر مطلق مردم منطقه مرا تکان داد. اکثر آنها به سختی امکان تهيه يک وعده غذا در روز را دارند و غذا معمولا از نوعی علف که شش ماه سال در واخان می رويد درست می شود. شش ماه سال زمين از برف سفيدپوش است."
او افزود: "خوراکی آنها همان است که در طول ماه های تابستان گرد می آورند. آنها کاملا درمانده هستند."
اين فقر و گرسنگی مردم را مجبور کرده است حيواناتی را شکار کنند که به طور معمول طعمه پلنگ برفی می شود و هزاران دلاری که برخی از مردم حاضرند برای پوست آنها بپردازند صيادان را تشويق می کند اين مخلوقات نادر و زيبا را صيد کنند.
تخمين زده می شود که هم اکنون کمتر از 100 پلنگ برفی در افغانستان باقی مانده است.
اگر تدابيری فوری اتخاذ نشود اين حيوان می تواند برای هميشه از افغانستان ناپديد شود
 

خوبی کن

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
2 نوامبر 2003
نوشته‌ها
1,285
لایک‌ها
13
......كه جان دارد و جان شيرن خوش است
leopard.jpg


کشتار 5 قلاده يوزپلنگ ديگر طي 8 ماه گذشته

قلم سبز ايران – هرمز اسدي تعداد يوزپلنگ هاي کشته شده طي 8 ماه اخير را 8 قلاده عنوان کرد. هرمز اسدي، بوم شناس و کارشناس محيط زيست در گفت و گو با قلم سبز ايران با ابراز تأسف از فاجعه سوزاندن سه توله يوزپلنگ در هفته گذشته گفت: "به جز اين 3 توله يوز که هفته گذشته در آتش سوختند 5 قلاده يوزپلنگ ديگر هم در مناطق مختلف کشته شدند که خبر آنها منعکس نشده است. در ادامه گفت: "طي 8 ماه گذشته لاشه 2 يوزپلنگ ديگر هم در خارتوران سمنان کشف شد، همچنين در منطقه ناي بندان نيز لاشه 2 يوزپلنگ ديگر هم کشف شده است که اجساد آنها در اختيار کارشناسان قرار نگرفت تا بتوانيم سن و جنسيت آنها را تعيين کنيم. همچنين گزارش قلم سبز ايران از محل اجلاس نخستين همايش حقوق محيط زيست ايران حاکي است موضوع کشتار سه قلاده طي هفته گذشته محور بحث بسياري از کارشناسان محيط زيست و قضات دادگستري بوده است. رياست شعبه 6 دادگاه تجديدنظر استان يزد در گفت و گو با قلم سبز ايران نحوه رسيدگي به پرونده کشتار 3 قلاده يوزپلنگ را منوط به دستگيري فرد متخلف عنوان کرد، اما انوشيروان نجفي، معاونت محيط زيست طبيعي سازمان حفاظت محيط زيست از دستگيري فرد متخلف خبر داد و اظهارداشت: "طبق اظهارات مديرکل محيط زيست استان يزد ايشان دستگير شده اند و درحال حاضر در زندان شهرستان بافق بازداشت هستند.

cheetah2.jpg



چيتا يا يوزپلنگ سريعترين حيوان خشکي است . او در عرض فقط 3ثانيه تا 100کيلومتر در ساعت سرعت مي گيرد. رکوردي که حتي سريعترين خودروهاي فراري هم نتوانسته اند بشکنند. رئيس صندوق حفاظت از يوزپلنگ در ناميبيا مي گويد: اين جانوران ، حتما بايد بدوند و سکون و کم تحرکي موجب بروز تنش و بيماري هاي کبدي و کليوي در آنان مي شود. او در راس تلاش هايي است که براي حفظ يوزپلنگ در ناميبيا در حال انجام است . در ميان ساير گربه سانان موجود در آفريقا، يوزپلنگ بيشتر از بقيه در خطر انقراض قرار دارد. بوته زارهاي خشک ناميبيا، واقع در جنوب غربي آفريقا، آخرين پناهگاه يوزپلنگ در آفريقاست و يک پنجم جمعيت آنها را در خود جاي داده است . بيش از 90درصد يوزپلنگ ها در بوته زارهايي به سر مي برند که بسيار وسيع هستند. آنها در واقع ملک خصوصي يک هزار مزرعه دار هستند که به صورت صنعتي کشاورزي مي کنند و يوزپلنگ ها براي زنده ماندن بايد مثل شبح از لابه لاي پرچين ها، حصارها و انبارها عبور کنند و به هر قيمتي که شده از ديد انسان پنهان بمانند.

cheetah.jpg


آخرين تحقيق انجام شده روي يوزپلنگ هايي که قلاده اي با فرستنده راديويي به گردن داشتند، نشان مي دهد که آنها در يک دوره يکساله از 30مزرعه عبور کرده و 3هزار و 500کيلومتر راه طي کرده اند. به عبارت ديگر هر هفته 69کيلومتر! به همين دليل است که هر ساله حدود 180قلاده از آنها به دام افتاده و يا مسموم مي شوند. بسياري از مزرعه داران بدون اين که چيز زيادي از يوزپلنگ ها بدانند، از آنها نفرت دارند، چون به احشام و دامهايشان حمله مي کنند و موجب بروز خسارت مي شوند. اگر چه يوزپلنگ ها موجوداتي حفاظت شده هستند؛ ولي مزرعه داران مجازند در صورتي که آنها به دامهايشان حمله کردند، آنها را بکشند. مزرعه داري که 2يوزپلنگ 8ماهه را با بيل کشته است ، مي گويد: آنها 4بز و 2شترمرغ مرا خورده بودند و خيلي به من ضرر زدند. يکي از مسوولان CCF با اين مزرعه دار صحبت مي کند و براي او از مزاياي استفاده از سگهاي تربيت شده گله اي حرف مي زند که مي توانند از دامهاي او حفاظت کنند و يوزپلنگ هاي مزاحم را فراري بدهند، سرانجام او به استفاده از سگ گله ابراز علاقه مي کند. به نظر مي رسد نسل جديد مزرعه داران ناميبيا در مقابل جانواران وحشي صبر و تحمل بيشتري دارند و به تنوع زيستي و حفظ حيات وحش مي انديشند. بايد اميدوار بود که تغيير نگرش آنها به اين مقوله ، يوزپلنگ هاي آفريقايي را از خطر انقراض نجات ده
http://yosofweb.com/Cheetah.htm
 

خوبی کن

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
2 نوامبر 2003
نوشته‌ها
1,285
لایک‌ها
13
هميشه در ذهن مردم بين سگ و گربه اختلاف بوده و كمتر كسي است كه هم گربه دوست داشته باشد و هم سگ
بايد بگم كه اين فكر كه سگ از گربه بهتر و يا گربه از سگ بهتر كمي بخاطر كارتون تام و جري است كه هميشه در ان كارتون تام با سگ خانه اختلاف داشته و او را اذيت مي كند

البته اين فكر ممكن است بخاطر ذهنيت وفا دار بودن سگ و نگهبان بودن سگ باشد كه مردم سگ را بهتر دوست دارند حالا يكي از نظرات كه در اين وبلاگ نوشته بودند را بخوانيد:

سلام خوبيد؟من هميشه سر ميزدم اما نظر نميدادم.ما هم ۲بچه گربه فسقلی و يک ماده داريم که البته بچه هاش ۳تا بود اما در يک حادثه تلخ کلاغی سر از بدن آن جدا کرد.اون گربه رو خاک کرديم.از اون ماجرا چند وقت ميگذره و مادر اون گربه به بالای سر محل خاک کردن گربه مياد و ناله ميکنه.اين مطلب نشون ميده گربه هم مانند انسان ها و ديگر مخلوقات از مسايل نا به هنجار ناراحت ميشود.



البته كه سگ نمي تواند نقش گربه را ايفا كند و سگ هم همين طور :

بايد بگم وفا دار بودن گربه و سگ يكسان است و وفا دار بودن گربه به صاحبش و محيط رندگي مربوط است كه اگر واقعا صاحب گربه به او مهر و محبت كند

گربه امكان ندارد او را از ياد ببرد

چند عكس از ارتباط گربه و سگ :(البته اين عکس نشان می دهد که گربه فرماندار سگها است ...... مگه نه ؟؟؟؟ )


cats2.gif

cats3.gif
 

خوبی کن

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
2 نوامبر 2003
نوشته‌ها
1,285
لایک‌ها
13
گربه 2 بار در سال ميتواند زايمان كند حالت فحلي او در هر فصل چندين بار تكرار شده تا جف گيري انجام شود . در زمان گربه ماده بيقرار بوده و پر سر و صدا ميشود . گربه ماده تنها در پاسخ به عمل جفت گيري ، تخمك گذاري را انجام ميدهد

گربه ابستن تا هفته پنجم ابستني نياز به توجه بيشتر ندارد و تنها حمل و نقل ان بايد با احتياط باشد . در 4 هفته پاياني اشتهاي ان زياد شده و نياز به غذاي بيشتري دارد(بويژه گوشت و ماهي )

در 2 هفته پاياني رشد جنين ها سريع بوده و به ماده بايد شير كافي و ساير غذا ها به هر ميزان كه ميخواهد داده شود .دادن قرصها ويتامين و مكمل نيز در اين زمان سودمند است

براي زايمان ماده گربه بايد يك جعبه مناسب اماده شدهو در مكاني نسبتا تاريك قرار داده شود زيرا نوزادان به نور زياد حساس ميباشند ( حتي قبل از باز شدن پلكها) .نوزادانهر كدام با جفت جداگانه به دنيا مي ايند. گربه ماده بزرگ كرده و انها را در برابر گربه
××××××××××××××××××××××××××××××××××××××××××××××××××

گربه را مي توان به راحتي در حانه نگهداري كرد به شرطي كه سرگرمي و تفريح داشته باشد . در نگهداري گربه 4 اصل زير را بايد رعايت كرد.

1.پيرايش : گربه مو بلند هر روز و گربه موكوتاه 1 بار در هفته برس زده شود بعد از غذا براي اينكار وقت مناسبي است

2.تغذيه : گربه خود بطور منظم در زمان معين و در يك جاي مكان مشخص غذا بدهيد

3.بازي :: حداقل روزي 15 دقيقه بازي مورد نياز گربه است بويژه اگر فقط در منزل باشد

4.خواب : مكان خوب و استراحت گربه در نقطه اي ساكت باشد
××××××××××××××××××××××××××××××××××××××××××××××××××
http://cats.persianblog.com/
 

خوبی کن

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
2 نوامبر 2003
نوشته‌ها
1,285
لایک‌ها
13
دنياي عجيب و غريب ما پر است از موارد باور نكردني و شگفت آور. وجود گربه هاي بالدار هم از اين نوع موارد است. 138 گزارش
تا كنون در اين مورد در مطبوعات و مدارك مختلف علمي و غير علمي ذكر شده است و حداقل 20 عكس و يك ويدئو براي اثبات وجود
wings12.jpg

اين موجودات شگفت ارائه شده است. برخي از اين گزارش ها به اين شرحند :
1- گزارش آقاي Gillian Baker در سال 1842 وي ادعا كرده كه در هنگام شكار گربه اي بالدار را ديده است. اين مطلب در زمان خودش سر و صدايي ايجاد كرد و بعدها فراموش شد.
2- يك گزارش تاريخي ديگر از هند است در سال 1868 كه طبق آن شخصي بنام الكساندر گيبسون در Punch Mehali گربه اي
wings2.jpg

بالدار را شكار كرده و پوست آن را به نمايش عمومي مي گذارد. برخي ادعا مي كنند كه حيواني كه او شكار كرده يك خفاش بزرگ است نه يك گربه . اما گيبسون كه فردي متخصص و موثق بوده همچنان به ادعاي خود مبني بر گربه بودن جانور مذكور تاكيد مي نمايد.
3- در 1899 يك روزنامه انگليسي گزارشي از يك گربه بالدار متعلق به يك خانم ساكن Wiveliscombe به همراه عكسي از اين گربه به چاپ مي رساند.
4-در سال 1933 در شهر آكسفورد انگلستان شخصي از ديده شدن يك گربه پرنده در باغ مسكوني اش خبر مي دهد كه نهايتا اين
حيوان توسط مامورين باغ وحش شهر آكسفورد به دام افتاده و مدتها در باغ وحش مذكور به نمايش عمومي گذاشته مي شود.
گزارشهاي متعددي از شهر هاي مختلف بريتانيا در اين سالها از مشاهده شدن گربه هاي بالدار و نمايش عمومي آنها در سيركها و باغ
وحش ها وجود دارد. گزارشهايي نيز از آمريكا در اين خصوص نقل شده است.
5- در سال 1959 نوجواني بنام داگلاس شيلتون در يك برنامه تلويزيوني در ويرجينياي غربي گربه بالداري را به نمايش مي گذارد.
بعد از اين ماجرا بتدريج داستان وجود و چگونگي پيدايش گربه هاي بالدار به محافل علمي نيز كشيده مي شود و گزارشهاي مربوط به
اين جانور مستند تر و علمي تر مي شود :

wings4.jpg

6- 1966: انتاريو كانادا
7- 1967 : چاپ عكس يك گربه ايراني بالدار در يك مجله علمي
wings3.jpg


8- 1970 : گزارش و عكسهايي از يك گربه بالدار ديگر از ايالت كنتيكت آمريكا
9- 1986 : يك گزارش ديگر از انگلستان بهمراه عكسهاي دقيق و جزييات .
10 - و آخرين گزارش در سال 1998 از نورث وود
wings9.jpg


فرضياتي در خصوص علل ايجاد گربه هاي بالدار :
برخي علت آن را نوعي معلوليت ناشي از آسيب ديدن اندامهاي حركتي گربه ها در اثر تصادف يا سقوط و فرم گيري نا صحيح بازوها ويا پاها بهنگام ترميم اعضاي آسيب ديده مي دانند.
بعضي از دانشمندان نوعي نقص مادر زادي را علل پيدايش چنين گربه هايي ذكر نموده اند.

wings1.jpg

بهر حال بيشتر دانشمندان بوجود نوعي اختلال بعنوان علل پيدايش اين قبيل موجودات قائلند. اما تحقيقات علمي هنوز به نتايج قاطع در
اين خصوص نرسيده است.

wings13.jpg

شواهد تاريخي نيز از وجود گربه هاي بالدار در تصاوير اسطوره اي و اسطوره ملل باستان حكايت مي كند. راستي اگر گربه بالدار وجود
دشته باشد دليلي ندارد كه اسب بالدار افسانه باشد!!

http://kashkool.net/wcat/wcat.htm
 
بالا