برگزیده های پرشین تولز

اکولوژی (بوم شناسی) و زیست شناسی

Monirzadeh

Registered User
تاریخ عضویت
9 آپریل 2004
نوشته‌ها
997
لایک‌ها
35
HIV چيست؟



HIV يک ويروس است. ويروس موجود زنده بسيار کوچکی است که فقط در داخل سلول زنده می تواند تکثير كند و منتشر شود. اما نمی تواند به تنهايی به زندگي خود ادامه دهد. ويروس برای زندگی و تکثير به بدن يک ميزبان نياز دارد. زمانی که ويروس به بدن شخصی راه پيدا کرد، شروع به تکثير يا به عبارت ديگر شروع به شبيه سازی و از خودش درسلول های بدن اين شخص می کند. يک ويروس می تواند سلول هايی را که داخل آن جای گرفته و از آن تغذيه می کند ، معيوب کرده و به آنها آسيب برساند. اين يکی از راه هايی است که بدن را آلوده کرده و بيماری را بوجود می آورد. سيستم دفاعی بدن مجموعه ای از سلول ها است که در بدن شما با ويروس ها و عفونت ها مقابله می کند. در انسان، سيستم دفاعی بدن معمولا ويروس ها را به سرعت يافته و از بين مي برد. اشخاص آلوده، HIV را از شخص ديگری که پِيش از اين آلوده شده است دريافت می کنند، و در صورت آلوده شدن، همينطور می توانند آلودگی به ويروس را به شخص ديگر انتقال دهند. در واقع اين راهی است که HIV شيوع پيدا کرده و منتشر می شود. HIV مخفف "ويروس نقص ايمنی انسان" است. در دنيا آن را با نام "Human Immuno-deficiency Virus" می شناسند. به کسانی که آلوده به HIV شده اند، HIV positive ، +HIV’ و می گويند.



چرا HIV خطرناک است؟

اگر سيستم دفاعی بدن به ويروس حمله کرده و آن را می کشد، پس چرا HIV يک مشکل است؟
ويروس های مختلف به قسمت های متفاوت بدن حمله می کنند. بعضی ها ممکن است به پوست، ديگری به شش ها و يا قسمت های ديگر حمله کنند. سرماخوردگی های عمومی هم به وسيله يک ويروس ايجاد می شوند. چيزی که ويروس HIV را چنين خطرناک می سازد، اين است که مستقيماً سيستم دفاعی بدن را هدف قرار داده و به آن حمله می کند. جايی که معمولاً بدن را از شر ويروس ها رها می کند. اين ويروس به طور مشخص به نوع خاصي از سلول های سيستم دفاعی بدن حمله می کند که بدون آنها مبارزه با سيستم دفاعی بدن برای ويروس بسيار راحت است و HIV می تواند بدون درد سر در تمام بدن منتشر شود. اين فرايند قابل رويت نيست وهيچ راهی وجود ندارد تا بتوانيم با مشاهده اشخاص تشخيص بدهيم که شخصی آلوده به ويروس HIV است. تنها يک نوع تست خون، آن هم حدود سه ماه بعد از وارد شدن اولين ويروس به بدن می تواند وجود آن را در خون آشکار کند. ممکن است شخصی که آلوده به ويروس HIV شده است، تا سال های سال کاملاً سالم به نظر رسد و خود را در سلامت کامل احساس کند. ممکن است که حتی اطلاعي از آلودگي خود به ويروس نداشته باشد. هنگامی که سيستم دفاعی بدن تقليل يافت و ضعيف شد ، مبتلايان بطورشديد و روزافزونی نسبت به بيماری ها آسيب پذير می شوند. بيماری هايی که معمولاً در شرايط طبيعی بسيار ساده درمان می شوند.


ايدز چيست؟


نام بیماری ايدز(AIDS = Acquired Immuno Deficiency Syndrome) به معنی نقص ایمنی اکتسابی است. يک سيستم دفاعی زيان ديده و معيوب نه تنها به وسيله ويروس HIV، که در مرحله اول به آن حمله ور شده آسيب ديده است ، بلکه همچنين با عفونت های ديگر مورد حمله قرارمی گيرد. اين سيستم دفاعی آسيب ديده، ديگر برای مقابله با ويروس هايی که حتي تا پيش ازاين مزاحمتی برايش نداشتند را ندارد. ویروس HIV

دفاع بدن را روز به روز كاهش می‌دهد ، تا حدی كه هر میكروبی حتی میكروبهای بسیار ضعیف هم فرصت پیدا می‌كنند كه فرد مبتلا را بشدت بیمار كنند. همچنان که زمان می گذرد، شخصی که به ويروس HIV آلوده شده است، نسبت به قبل بيشتر و بيشتر به بيماری مبتلا می شود. معمولاً چندين سال بعد از آلودگی و ورود ويروس به بدن، آن ها مبتلا به بيماري های خاص ناشناخته و عجيب متعددی می شوند. اين مرحله ای است که می گويند فرد به ايدز مبتلا شده است. در اين دوره كه فرد به بيماری های وخيم و خطرناک جدی دچار می شود، تعداد سلول های دفاعی در بدن او كمتر از ميزان طبيعي در افراد سالم است. در کشور های مختلف تفاوت های اندکی در تعريف اين مرحله وجود دارد که چه زمانی يک شخص را آلوده به ويروس HIV ويا شخص را مبتلا به بيماری ايدز و يا بنامند. ايدز ( Acquired Immune Deficiency Syndrome ) يک حالت به شدت وخيم است ودر اين مرحله بدن دفاع بسيار ضعيفی در برابر هر نوعی از عفونت و بيماری را دارد.
 

Monirzadeh

Registered User
تاریخ عضویت
9 آپریل 2004
نوشته‌ها
997
لایک‌ها
35
به نقل از setareh2 :
خيلي ممنون
اگه راجع به clone كردن و شبيه سازي موجودات هم چيز بزاري خوبه
ببینید این واسه شروع چطور است دوباره در این باره مطلب می گذارم
سالها پیش تلاش های بسیاری در رشته پیچیده مهندسی بافت این سوال را ایجاد کرد که, آیا می توان قلب انسانی را که دارای آثار حیات کامل باشد به وسیله جداسازی سلولهای جنینی و ابتدایی ساخت ؟سلولهای بنیادی ,نقطه شروعی برای ساخت اجزایی که قادر به کار کردن هستند, می باشند.

چگونگی تشکیل دادن یک اندام :


مرحله اول:

طی تحقیقات ,در ابتدا یک لایه نازک از پوست و یک رگ خونی در آزمایشگاه کشت داده شد که برخی از این نمونه ها تاکنون در موارد پزشکی به طور آزمایشگاهی بکار رفته اند. ولی یک اندام کامل انسان, یک ساختمان سه بعدی است که در آن سلول های تخصص یافته اعصاب و ماهیچه به هم بافته شده اند و یک شبکه انبوه از رگها و مویرگها, عمل اکسیژن رسانی و تغذیه را بر عهده دارند.

مشکل اصلی, استفاده از چندین نوع سلول مختلف می باشد که با هماهنگی رشد کرده و رگهای خونی ,که نیاز به تغذیه بافتهایی به ضخامت بیش از چند صدم میلی متر دارند ,ایجاد شوند. مهندسین بافت می کوشند که با کمک روشهای شبیه سازی این امکان را به وجود آورند که اندامها به صورت سه بعدی رشد و سلول های مجاور با هم ارتباط برقرار کنند و بدین ترتیب وظیفه ساخت بافت مورد نظر را انجام دهند زیرا از مجموع بافت های هم شکل و هم کار ؛ اندام ایجاد می شود.

این روش در واقع بکار بردن حالت پخش ذره ای سلولها است که با پیوند دادن آن ,قسمتهای بزرگتر بافت ,در یک الگوی ساده ایجاد می شود.

مرحله دوم :

در مرحله بعد طرح هایی با استفاده از انواع مختلف سلولها ایجاد و به تدريج آنها را به حالت لایه لایه در می آورند تا ساختارهای بزرگتری بسازند. در روش مشابه سلولهای زنده را در یک زمینه ژل آبی, معلق می کنند که می توانند حالت لایه لایه ایجاد کند و در حالت سه بعدی شکل داده شوند. اما در هیچکدام از این روشها, تمام شبکه های عروقی لازم برای ابقاء لایه ای ضخیم تر ایجاد نشده است.
پیشرفت بیشتری به وسیله کاشت سلولهای بنیادی روی انواع چارچوب ساده که به آن ماده شیمیایی برای تحریک رشد زده شده حاصل گردیده است.
برای نمونه گزارشی از به وجود امدن بافتهای عصبی, کبد, سلولهای غضروف و ایجاد شبکه سه بعدی عروقی مانند, ارائه داده شد. این سلولها از کشت سلول های بنیادی جنینی روی یک زمینه پلیمر قابل هضم تشکیل شده بود. سپس این سلولها به موش پیوند زده شد. به نظر می رسد که این ساختارها بدون آسیب, به منبع خون حیوان متصل شدند.

دانشمندان معتقدند که ما هیچ وسیله ای مانند آنچه در طبیعت وجود دارد, در دسترس نداریم و در بیشتر این مدل ها, کاربردی برای رشد کامل عضوها, از انواع واکنش دهنده های طبیعی استفاده می کنیم.

از مثال اندامهای جایگزین می توان به مثانه ای که در یک ظرف آزمایشگاهی رشد دادند و سپس آن را به یک سگ پیوند زدند و یا یک کلیه کوچک در بدن گاو اشاره کرد.
سلول های اولیه برای انجام این عمل از سلول های جنینی گاو مورد نظر گرفته شدند. سپس یک اندام ابتدایی دارای همه سلول های کلیه طبیعی ( نفرون ) تشکیل شد و این نفرون ها حتی توانستند مایعی شبیه به ادرار ایجاد نمایند.

فکر تشکیل اندام و فرصت دادن به بدن جهت تکمیل بقیه ساختار آن , ممکن است در مورد تشکیل کلیه برای بیماری که مورد دیالیز قرار می گیرد, قابل استفاده باشد .
اما برای بیماری که از ناراحتی شش یا قلب رنج می برد رشد دادن یک اندام, فشار زیادی به بدن ضعیف شده او تحمیل می کند. به هر حال هر گونه پیشرفتی برای ساختن بافت های پیچیده ممکن است گامی به سوی ادامه حیات قلب یا کبد آسیب دیده باشد و دیدگاه تازه ای درباره اینکه طبیعت چگونه قسمتهای بزرگتر بدن را می سازد, ارائه دهد.
ghalb_anatomy_kamelia_saremi.jpg
 

Monirzadeh

Registered User
تاریخ عضویت
9 آپریل 2004
نوشته‌ها
997
لایک‌ها
35
به نقل از setareh2 :
خيلي ممنون
اگه راجع به clone كردن و شبيه سازي موجودات هم چيز بزاري خوبه
اینم مقاله بعدی:
امیدوارم کمکی کرده باشم
منتظر مقالات بیشتری باشید

دانشمندان در فلوريدا مغزي را شبيه سازي كردند كه حتی میتواند یک هواپيماي جنگنده واقعي را به پرواز در بياورد و علل اختلالات عصبي از قبيل بيماري صرع را روشن كند.

بنا بر خبر اختصاصي www.SetarehSorkh.com از سی ان ان ، اين مغز رويانده شده از 25,000 رشته مغزي و ياخته عصبي استخراج شده از مغز موشهاي صحرايي مي باشد كه در روي صفحه اي از 60 قطب الكترود در ظرف مخصوص کوچك كشت ميكروب قرار گرفته است.

سلولهاي مغز پس از پس از شبيه سازي , دوباره شروع به بازيابي خودشان كردند و با اتصالات مياني ميكروسكپي فرم گرفتند.

در حقيقت در ته ظرف 60 قطب الكترود ترتيب داده شده است كه قشر زنده اي از سلولهاي مغزي موش هاي صحرايي در روي آن قرار داده شد و سلولها به سرعت شروع به بازيافتن خودشان و شكل گيري سلولهاي عصبي زنده شبكه مغز كردند.چنين شبكه زنده اي براي استفاده از پرواز هواپيماهاي جنگنده بدون سرنشين استفاده خواهد شد.

DeMarse طراح اين تحقيق مي گويد: در اين تحقيق ما خواهيم فهميد كه مغز انسان چگونه محاسبات را انجام داده و مطالب را درك مي كند.بعلاوه درك علمي در فهميدن اينكه سلولهاي مغزي چگونه كار مي كنند را بالا ميبرد و رشته هاي مغزي كه شايد نشانه اي براي فهميدن بد كاري يا كم كاري مغز باشند را شناسايي مي كند.

براي مثال معلوم شد كه حمله ناگهاني صرع هنگامی رخ می دهد که همه سلولهای مغز در يك زمان توسط حرارت زياد بدن محترق مي شوند.الگويي از اين حمله در شبكه عصبي مغز درون ظرف انجام شد.

در اين شبيه سازي ، مغز به تدريج آموخت كه چگونه هواپيما را در هنگام پرواز مبني براطلاعاتي كه در مورد شرايط پرواز دريافت مي كند كنترل كند.

Steven Potter, رئيس انستيتو تكنولوژي در گرجستان گفت: مغز درون ظرف قادر به پرواز در آوردن هواپيماي واقعي شد كه در اين شبيه سازي مغز موفق به دو دفاع مشابه در سلولهاي مغزي از قبيل شناسايي و تفسير علامات گشت.او اضافه كرد كه هدف ما شناسايي طرز كار بافت سلولهاي مغزي است وا ينكه بدانيم مغز محاسبات را چگونه انجام مي دهد و دري نيز به روي بيماريها و اختلالات مغزي ناشناخته باز كنيم.
 

setareh2

Registered User
تاریخ عضویت
24 ژانویه 2005
نوشته‌ها
649
لایک‌ها
2
سن
45
محل سکونت
OC
خيلي ممنون آقا
جالب بود. اگه لينك منابع رو ميذاشتيد ديگه نور علي نور مي شد. اميدوارم ادامه بديد.
 

Monirzadeh

Registered User
تاریخ عضویت
9 آپریل 2004
نوشته‌ها
997
لایک‌ها
35
برای مطلب اول می تونید به آدرس
http://www.sharghian.com/
مراجعه کنید
و مطلب دوم هم به آدرس
http://www.setarehsorkh.com
مراجعه کنید
من در این ضمینه همچنان مطالبی می نویسم
اگر چیز دیگه ای هم لازم بود بفرمایید
 

Monirzadeh

Registered User
تاریخ عضویت
9 آپریل 2004
نوشته‌ها
997
لایک‌ها
35
علم زیست شناسی ، هرچند به صورت توصیفی از قدیم ترین علومی بوده که بشر به آن توجه داشته است ؛ اما از حدود یک قرن پیش این علم وارد مرحله جدیدی شد که بعدا آن را ژنتیک نامیده اند و این امر انقلابی در علم زیست شناسی به وجود آورد. در قرن هجدهم ، عده ای از پژوهشگران بر آن شدند که نحوه انتقال صفات ارثی را از نسلی به نسل دیگر بررسی کنند؛ ولی به 2دلیل مهم که یکی عدم انتخاب صفات مناسب و دیگری نداشتن اطلاعات کافی در زمینه ریاضیات بود، به نتیجه ای نرسیدند.

اولین کسی که توانست قوانین حاکم بر انتقال صفات ارثی را شناسایی کند، کشیشی اتریشی به نام گریگور مندل بود که در سال 1865 این قوانین را که حاصل آزمایشاتش روی گیاه نخود فرنگی بود، ارائه کرد. اما متاسفانه جامعه علمی آن دوران به دیدگاه ها و کشفیات او اهمیت چندانی نداد و نتایج کارهای مندل به دست فراموشی سپرده شد.

در سال 1900 میلادی کشف مجدد قوانین ارائه شده از سوی مندل ، توسط درویس ، شرماک و کورنز باعث شد که نظریات او مورد توجه و قبول قرار گرفته و مندل به عنوان پدر علم ژنتیک شناخته شود.

در سال 1953 با کشف ساختمان جایگاه ژنها (DNA) از سوی جیمز واتسن و فرانسیس کریک ، رشته ای جدید در علم زیست شناسی به وجود آمد که زیست شناسی ملکولی نام گرفت . با حدود گذشت یک قرن از کشفیات مندل در خلال سالهای 1971 و 1973 در رشته زیست شناسی ملکولی و ژنتیک که اولی به بررسی ساختمان و مکانیسم عمل ژنها و دومی به بررسی بیماری های ژنتیک و پیدا کردن درمانی برای آنها می پرداخت ، ادغام شدند و رشته ای به نام «مهندسی ژنتیک» را به وجود آوردند که طی اندک زمانی توانست رشته های مختلفی اعم از پزشکی ، صنعت و کشاورزی را تحت الشعاع خود قرار دهد.

پایه اصلی مهندسی ژنتیک بر این اصل استوار است که با انتقال ژنی به درون ذخیره ژنی یک ارگانیسم ، آن ارگانیسم را وادار می کند که در شرایط محیطی مناسب برای بیان آن ژن به دستورات آن ژن که می تواند بروز یک صنعت یا ساختار شدن یک ماده بیوشیمیایی و... باشد ، عمل کند. امروزه مهندسی ژنتیک خدمات شایان ذکری را به بشر ارائه کرده که در تصویر دیروز او نمی گنجیده و امری محال محسوب می شد.

از برجسته ترین خدمات این علم در حال حاضر می توان موارد زیر را برشمرد: اصلاح نژادی حیوانات و نباتات که باعث بالا رفتن سطح کیفیت و کمیت فرآورده های غذایی استحصال شده از آنان گردیده است . تهیه داروها و هورمون ها با درجه خلوص بالا و صرف هزینه های پایین درمان بیماری های ژنتیکی با ایجاد تغییرات در سلول تخم که از جدیدترین دستاوردهای مهندسی ژنتیک محسوب می شود و بسیار محدود است . پیش بینی محدود بیماری ها در فرزندان آینده یک زوج که از این طریق به زوجهای جوانی که می خواهند با یکدیگر ازدواج کنند خدمات مشاوره ژنتیک می دهند و آنها را از وضعیت جسمانی فرزندان آینده شان مطلع می سازند.

اما اگر بخواهیم دورنمای مهندسی ژنتیک را ترسیم کنیم ، تمامی موارد زیر قابل تصورند: اعضای بدن انسان از قلب گرفته تا چشم و دست و پا به صورت مجزا از طریق مهندسی ژنتیک تولید می شوند و بانکهای اعضای بدن به نیازمندان پیوند عضو ، عضو جدید عرضه می کنند و هر فرد می تواند عضوی که دقیقا مشابهت ژنتیکی با خودش را دارد، خریداری کند و از این طریق مشکل دفع پیوند که به دلیل شباهت نداشتن رموز ژنتیکی ، فرد دهنده و گیرنده عضو ناشی می شود، مرتفع خواهد شد در نتیجه آمار مرگ و میر انسان نیز پایین خواهد آمد. تمامی بیماری های ژنتیکی حتی در دوره جنینی نیز قابل درمان خواهد بود. از جهشهای متوالی عوامل بیماریزا که عامل اصلی فناناپذیر بودنشان است ، جلوگیری به عمل می آید و درصد بالایی از بیماری های شناخته شده ریشه کن خواهد شد. کارتهای شناسایی افراد ژنتیکی خواهد شد که برای هر 2فردی روی کره زمین (بجز 2قلوهای همسان و کلونها) متفاوت خواهد بود و دقیقا هویت هر فرد را تعیین می کنند. مجرمان با گذاشتن کوچکترین اثر بیولوژیکی از خود مثل یک تار مو بسرعت شناسایی خواهند شد. می توان سرعت رشد موجودات مختلف را افزایش داد که خود این امر مزایای بسیاری را فراهم می آورد که از آن جمله می توان به پرورش سریع حیواناتی همچون گاو و گوسفند اشاره کرد که می توانند نیازهای غذایی یک جامعه را تا حد زیادی مرتفع کنند.

به نظر می رسد ژنتیک بخش بسیار عظیمی از آینده را به خود اختصاص خواهد داد و شاید یکه تاز زمان باشد. البته برای این علم جنجال برانگیز پایانی نمی توان متصور شد. تمامی مواردی که در بالا ذکر شد، از لحاظ نظری امکانپذیر است ؛ ولی نیاز به تحقیق ، مطالعات و آزمایشات فراوان دارد که بشر بتواند به آنها دست یابد و چون مسلط بودن بر این علم نیاز به پشتوانه قوی علومی همچون بیولوژی سلولی ملکولی ، بیوشیمی ، فیزیولوژی و آمار و احتمالات دارد ، باید زحمات فراوانی برای دستیابی به ویژگی های این رشته از علم متحمل شد.


دانشمندان می توانند ژنی را از یک گونه بگیرند و آن را وارد گونه دیگری کنند، تا مشخصه جدیدی در گونه دوم ایجاد شود. مثلا می توان ژنی را که مواد شیمیایی سمی برای حشرات تولید می کند، به یک سلول گیاه گوجه فرنگی منتقل کرد. این سلول به صورت یک گیاه گوجه فرنگی در می آید که مواد شیمیایی سمی تولید می کند و در نتیجه حشرات آن را نمی خورند. این مثالی از مهندسی ژنتیک است.
 

Monirzadeh

Registered User
تاریخ عضویت
9 آپریل 2004
نوشته‌ها
997
لایک‌ها
35
علم زیست شناسی ، هرچند به صورت توصیفی از قدیم ترین علومی بوده که بشر به آن توجه داشته است ؛ اما از حدود یک قرن پیش این علم وارد مرحله جدیدی شد که بعدا آن را ژنتیک نامیده اند و این امر انقلابی در علم زیست شناسی به وجود آورد. در قرن هجدهم ، عده ای از پژوهشگران بر آن شدند که نحوه انتقال صفات ارثی را از نسلی به نسل دیگر بررسی کنند؛ ولی به 2دلیل مهم که یکی عدم انتخاب صفات مناسب و دیگری نداشتن اطلاعات کافی در زمینه ریاضیات بود، به نتیجه ای نرسیدند.

اولین کسی که توانست قوانین حاکم بر انتقال صفات ارثی را شناسایی کند، کشیشی اتریشی به نام گریگور مندل بود که در سال 1865 این قوانین را که حاصل آزمایشاتش روی گیاه نخود فرنگی بود، ارائه کرد. اما متاسفانه جامعه علمی آن دوران به دیدگاه ها و کشفیات او اهمیت چندانی نداد و نتایج کارهای مندل به دست فراموشی سپرده شد.

در سال 1900 میلادی کشف مجدد قوانین ارائه شده از سوی مندل ، توسط درویس ، شرماک و کورنز باعث شد که نظریات او مورد توجه و قبول قرار گرفته و مندل به عنوان پدر علم ژنتیک شناخته شود.

در سال 1953 با کشف ساختمان جایگاه ژنها (DNA) از سوی جیمز واتسن و فرانسیس کریک ، رشته ای جدید در علم زیست شناسی به وجود آمد که زیست شناسی ملکولی نام گرفت . با حدود گذشت یک قرن از کشفیات مندل در خلال سالهای 1971 و 1973 در رشته زیست شناسی ملکولی و ژنتیک که اولی به بررسی ساختمان و مکانیسم عمل ژنها و دومی به بررسی بیماری های ژنتیک و پیدا کردن درمانی برای آنها می پرداخت ، ادغام شدند و رشته ای به نام «مهندسی ژنتیک» را به وجود آوردند که طی اندک زمانی توانست رشته های مختلفی اعم از پزشکی ، صنعت و کشاورزی را تحت الشعاع خود قرار دهد.

پایه اصلی مهندسی ژنتیک بر این اصل استوار است که با انتقال ژنی به درون ذخیره ژنی یک ارگانیسم ، آن ارگانیسم را وادار می کند که در شرایط محیطی مناسب برای بیان آن ژن به دستورات آن ژن که می تواند بروز یک صنعت یا ساختار شدن یک ماده بیوشیمیایی و... باشد ، عمل کند. امروزه مهندسی ژنتیک خدمات شایان ذکری را به بشر ارائه کرده که در تصویر دیروز او نمی گنجیده و امری محال محسوب می شد.

از برجسته ترین خدمات این علم در حال حاضر می توان موارد زیر را برشمرد: اصلاح نژادی حیوانات و نباتات که باعث بالا رفتن سطح کیفیت و کمیت فرآورده های غذایی استحصال شده از آنان گردیده است . تهیه داروها و هورمون ها با درجه خلوص بالا و صرف هزینه های پایین درمان بیماری های ژنتیکی با ایجاد تغییرات در سلول تخم که از جدیدترین دستاوردهای مهندسی ژنتیک محسوب می شود و بسیار محدود است . پیش بینی محدود بیماری ها در فرزندان آینده یک زوج که از این طریق به زوجهای جوانی که می خواهند با یکدیگر ازدواج کنند خدمات مشاوره ژنتیک می دهند و آنها را از وضعیت جسمانی فرزندان آینده شان مطلع می سازند.

اما اگر بخواهیم دورنمای مهندسی ژنتیک را ترسیم کنیم ، تمامی موارد زیر قابل تصورند: اعضای بدن انسان از قلب گرفته تا چشم و دست و پا به صورت مجزا از طریق مهندسی ژنتیک تولید می شوند و بانکهای اعضای بدن به نیازمندان پیوند عضو ، عضو جدید عرضه می کنند و هر فرد می تواند عضوی که دقیقا مشابهت ژنتیکی با خودش را دارد، خریداری کند و از این طریق مشکل دفع پیوند که به دلیل شباهت نداشتن رموز ژنتیکی ، فرد دهنده و گیرنده عضو ناشی می شود، مرتفع خواهد شد در نتیجه آمار مرگ و میر انسان نیز پایین خواهد آمد. تمامی بیماری های ژنتیکی حتی در دوره جنینی نیز قابل درمان خواهد بود. از جهشهای متوالی عوامل بیماریزا که عامل اصلی فناناپذیر بودنشان است ، جلوگیری به عمل می آید و درصد بالایی از بیماری های شناخته شده ریشه کن خواهد شد. کارتهای شناسایی افراد ژنتیکی خواهد شد که برای هر 2فردی روی کره زمین (بجز 2قلوهای همسان و کلونها) متفاوت خواهد بود و دقیقا هویت هر فرد را تعیین می کنند. مجرمان با گذاشتن کوچکترین اثر بیولوژیکی از خود مثل یک تار مو بسرعت شناسایی خواهند شد. می توان سرعت رشد موجودات مختلف را افزایش داد که خود این امر مزایای بسیاری را فراهم می آورد که از آن جمله می توان به پرورش سریع حیواناتی همچون گاو و گوسفند اشاره کرد که می توانند نیازهای غذایی یک جامعه را تا حد زیادی مرتفع کنند.

به نظر می رسد ژنتیک بخش بسیار عظیمی از آینده را به خود اختصاص خواهد داد و شاید یکه تاز زمان باشد. البته برای این علم جنجال برانگیز پایانی نمی توان متصور شد. تمامی مواردی که در بالا ذکر شد، از لحاظ نظری امکانپذیر است ؛ ولی نیاز به تحقیق ، مطالعات و آزمایشات فراوان دارد که بشر بتواند به آنها دست یابد و چون مسلط بودن بر این علم نیاز به پشتوانه قوی علومی همچون بیولوژی سلولی ملکولی ، بیوشیمی ، فیزیولوژی و آمار و احتمالات دارد ، باید زحمات فراوانی برای دستیابی به ویژگی های این رشته از علم متحمل شد.


دانشمندان می توانند ژنی را از یک گونه بگیرند و آن را وارد گونه دیگری کنند، تا مشخصه جدیدی در گونه دوم ایجاد شود. مثلا می توان ژنی را که مواد شیمیایی سمی برای حشرات تولید می کند، به یک سلول گیاه گوجه فرنگی منتقل کرد. این سلول به صورت یک گیاه گوجه فرنگی در می آید که مواد شیمیایی سمی تولید می کند و در نتیجه حشرات آن را نمی خورند. این مثالی از مهندسی ژنتیک است.
jenha.jpg
 

Monirzadeh

Registered User
تاریخ عضویت
9 آپریل 2004
نوشته‌ها
997
لایک‌ها
35
جنسیت یک جانور توسط یک جفت کروموزوم، که کروموزوهای جنسی هستند، تعیین می شود. در پستانداران، جنس ماده دو کروموزوم جنسی همانند دارد، که به دلیل شکلشان، کروموزوم X نامیده می شوند. بنابراین جنس ماده XX است. جنس نر یک کروموزوم X و یک کروموزوم کوتاهتر به نام Y دارد. بنابراین نرها XY هستند. تخمکهایی که توسط جنس ماده ساخته می شوند دارای یک کروموزوم X هستند. اسپرمهایی که توسط جنس نر ساخته می شوند دارای یک کروموزوم X یا Y هستند. اگر تخمک توسط اسپرمی که دارای کروموزوم X است بارور می شود، فرزند ماده خواهد بود و اگر توسط اسپرمی با کروموزوم Y بارور شود، فرزند نر خواهد بود.







ساخته شدن سلولهای جنسی

سلولهای جنسی توسط نوع خاصی از تقسیم سلولی به نام میوز ساخته می شوند. این تقسیم فقط در اعضای تناسلی، یعنی بیضه ها و تخمدانها در جانوران، و بساکها و تخمکهای گیاهان، انجام می شود. سلولهای جنسی فقط یک مجموعه کروموزوم دارند، در حالی که همه سلولهای دیگر یک موجود زنده دو مجموعه کروموزوم دارند. وقتی تخمک جنس ماده و اسپرم جنس نر در عمل لقاح با هم ترکیب می شوند، تبدیل به یک سلول می شوند که دوباره همان دو مجموعه کروموزوم را دارد. این سلول تبدیل به یک موجود زنده جدید می شود.


DNA همه امور یک سلول را، از طول
عمر آن تا واکنشهایی که در آن
رخ می دهد، کنترل می کند.


ژنها و DNA

کروموزوها عمدتا از DNA (دئوکسی ریبو نوکلئیک اسید) تشکیل می شوند. مولکول DNA تا حدی شبیه یک نردبان طنابی بسیار بلند مارپیچی است. هر «پله» این نردبان از یک جفت باز تشکیل می شود (باز نوعی ماده شیمیایی است). این بازها C , T , A و G نام دارند A همیشه با , T و C همیشه با G جفت می شود. این جفت بازها دو رشته مارپیچ دو تایی را به هم متصل می کنند. بخشهای مختلف این نردبان، با شاید چندین هزار جفت باز، هر ژن را تشکیل می دهند. ژنها واحد وراثت هستند. آرایش ژنتیکی یک موجود زنده (ترکیب ژنهای آن)، تعیین کننده مشخصات آن، مانند رنگ چشمهای یک جانور یا بوی گل یک گیاه، است.
verasat.jpg

dna.jpg
 

Monirzadeh

Registered User
تاریخ عضویت
9 آپریل 2004
نوشته‌ها
997
لایک‌ها
35
غییرپذیری ماده ژنتیک یکی از خواصی بود که دانشمندان همواره برای ماده ژنتیک فرض می‌کردند. جهش پدیده‌ای تصادفی است یعنی تغییر در تمام نوکلوئیدهای ژنوم ، کم و بیش یکسان است. بر اثر انتخاب طبیعی جهش یاخته‌های زیانبار کمتر تولید مثل می‌کنند یا اصلا تولید مثل نمی‌کنند. جهش یاخته‌هایی با جهش سودمند بیشتر تولید مثل می‌کنند و در نسل‌های بعد فراوانتر می‌شوند.

جهش یاخته‌ها مهمترین ابزار ژنتیک بوده‌اند. میزان جهش در پروکاریوتها و یوکاریوتها یک نوکلوئید در هر نوکلوئید در هر چرخه سلولی است. برای موجودات زنده‌ای که از راه جنسی تولید مثل می‌کنند تنها جهش‌هایی که در سلول‌های جنسی رخ داده‌اند به نسلهای بعد منتقل می‌شوند. جهش در سلول غیر جنسی فقط در دودمان همان سلول در فرد جهش یافته تاثیر می‌گذارد.

تقسیم بندی جهش‌ها
یک نوع تقسیم بندی جهش‌ها بر حسب خودبخود بودن یا القایی بودن آنهاست.

جهش خودبخودی
جهشهای خودبخودی بر اثر عوامل و شرایط روز مره زندگی جاندار رخ می‌دهند. جهش‌های خودبخودی میزان زمینه‌ای جهش را تعیین می‌کنند. مثال: جهشهای که بر اثر تابش‌های فرابنفش که از خورشید به زمین می‌رسد- یا بر اثر کیفیت عملکرد DNA پلیمر از در همانند سازی DNA- یکی از جهشای معمول خودبخود، حذف گروه آمین از با سیتوزوین و تبدیل آن به یوراسیل است.

جهش القایی
در اثر استفاده از مواد جهش‌زا بوجود می‌آید. و باعث افزایش مقدار زمینه‌ای جهش می‌شوند. بعضی مواد شیمیای ، تابش‌های فرابنفش ، و اشعه ایکس از عوامل جهش‌زا به شمار می‌آیند. جهش القایی بر رابطه مکملی نوکلوئید تاثیر می‌گذارد- پرتو ایکس و گاما در DNA شکستگی ایجاد می‌کند تابش فرابنفش باعث پیوند کووالان بین دو تیمین مجاور در یک رشته DNA می‌شوند و مسیرهای تیمین اشکالاتی را در همانند سازی DNA بوجود می‌آورند.

تقسیم بندی دیگر جهش
جهش‌های بزرگ
جهش‌هایی هستند که با میکروسکوپ نوری می‌توان تاثیر آنها را بر ماده ژنتی تشخیص داد این جهش باعث تغییر در تعداد یا شکل کروموزوم‌ها می‌شوند این جهش‌ها بر فنوتیپ تاثیر دارند و این جهشهای اساس ملکولی دارند.

جهش‌های کوچک
جهشایی هستند که بر فنوتیپ تاثیر می‌گذارند و تشخیص تغییر ایجاد شده در آنها تقریبا دشوار است. و جهشهایی هستند که اساس مولکولی دارند.

تقسیم بندی جهشهای کوچک
جهش نقطه‌ای
فراوانترین جهشهای کوچک هستند. در اثر این جهش‌ها یک جفت نوکلئوتید جایگزین یک جفت نوکلئوتید دیگر می‌شود. یکی از دلایلی که جهش‌ها می‌توانند بی‌تاثیر باشند تکراری بودن رمزگان ژنتیک است. که تبدیل رمز یک اسید آمینه را به رمز دیگری برای همان اسید آمینه ممکن می‌سازد. به همین علت تشخیص آنها دشوار است همچنین امکان دارد بر اثر جهش نوکلئوتید یا اسید آمینه جدیدی در RNA یا پروتئین محصول ژن جهش یافته وارد شود بدون اینکه تغییری در فعالیت محصول ژن ایجاد کند.

برای مثال یک اسید آمینه جایگزین اسید آمینه‌ای با همان بار الکتریکی می‌شود. یک سری نقطه‌ای هم وجود دارد که تشخیص آنها راحتتر است بعنوان مثال برای ژنهای پروتئین ساز. جهشهای نقطه‌ای رمز یک اسید آمینه را به رمز اسید آمینه دیگر ، رمز اسید آمینه را به رمز پایان پروتئین سازی یا رمز پایان پروتئین سازی را به یک اسید آمینه تبدیل می‌کنند. و در حالت اخیر طول پروتئین به ترتیب کوتاه‌تر یا بلندتر می‌شود. جهشهای نوع اول اثر نامطلوب بر فعالیت پروتئین دارند ولی گاهی پروتئینی بوجود می‌آید که بهتر از پروتئین طبیعی عمل می‌کند.

جهش حذف و اضافه
این جهش‌ها اثر نامطلوبی دارند. اگر تعداد مضرب اسید آمینه در سطح نوکلئوتیدهای حذف اضافه شده سه یا مضربی از سه باشد به تعداد مضربها اسید آمینه در پروتئین حذف یا اضافه می‌شود. رمزها از جایگاه جهش به بعد تغییر می‌کنند. و پروتئین حاصل از توالی جهش یافته فعالیت نخواهد داشت مگر در مواردی که فقط تعداد کمی اسید آمینه در انتهای کربوکسیل پروتئین عوض شده باشد. این نوع جهشها ، جهش تغییر چارچوب می‌نامند

جهش ساختاری
جهشهایی هستند که باعث تغییر در توالی اسیدهای آمینه در ملکول پروتئین شده‌اند. برای مثال: جهشهای نقطه‌ای حذف و اضافه - جهش‌هایی که توالی نوکلئوتیدها را در RNA‌‌هایی که ترجمه نمی‌شوند تغییر می‌دهند مانند rRNAها و tRNA‌‌ها نیز جهش ساختاری دارند.

جهش‌های تنظیمی
توالی نوکلئوتیدها را در بخش‌های تنظیمی مانند راه اندازها و جایگاه اتصال ریبوزوم در mRNA تغییر می‌دهند این جهش‌ها بر میزان تجلی تاثیر می‌گذارند. به این معنی که تجلی ژن مربوط را زیاد ، کم یا ناهمگن می‌سازد.

ترمیم
مجموع روندهای سلولی بکار رفته در مرمت تغییرات وارد شده به ماده ژنتیک را ترمیم می‌گویند. جهش‌های زیادی روزانه رخ می‌دهند اما اغلب این جهش‌ها پایدار نیستند زیار ترمیم می‌شوند. یقینا بدون دستگاه ترمیم طول عمر سلول‌های موجودات خیلی کمتر می‌بود. تعداد زیادی پروتئین در پروکاریوتها و یوکاریوتها در ترمیم فعالیت داند در معمولترین روند ترمیم نوکلئوتید تغییر یافته از یک رشته DNA حذف و از رشته مقابل به عنوام الگوی برای بازسازی منطقه حذف شده استفاده می‌شود.
 

Monirzadeh

Registered User
تاریخ عضویت
9 آپریل 2004
نوشته‌ها
997
لایک‌ها
35
هش‌های نقطه‌ای فراوان ترین جهش‌های کوچک هستند که اساس مولکولی داشته و بر فنوتیپ تاثیر می‌گذارند. در اثر این جهش یک جفت نوکلوئید یک جفت نوکلوئید دیگری می‌شود. تاثیر فنوتیپی جهش‌های نقطه‌ای به عوامل گوناگون بستگی دارد. بعضی جهش‌ها تاثیر ناچیزی بر فنوتیپ می‌گذرند یکی از دلایلی که جهش‌ها می‌توانند بی‌تاثیر باشند.

تکراری بودن رمزگان ژنتیک است که تبدیل رمز یک اسید آمینه را به رمز دیگری برای همان اسید آمینه ممکن می‌سازد و یا یک اسید آمینه جایگزین اسید آمینه‌ای با همان بار الکتریکی شود. جهشهایی که به راحت تشخیص داد می‌شوند و تاثیر زیادی بر فنوتیپ دارند جهشهایی هستند که بر فعالیت محصول تاثیر می‌گذارند.

تاثیرات برخی جهشهای نقطه‌ای
جهشی در ژن زنجیره بتا هموگلوبین انسان که T/A را جایگزین C/G کرده است، باعث تبدیل رمز GLu به LYs شده است. پروتئین حامل به هموگلوبین C معروف است. در اینجا یک اسید آمینه آب دوست جایگزین اسید آمینه آب دوست دیگری شده است.
عملکرد این پروتئین جهش یافته با پروتئن وحشی تفاوت زیادی ندارد. یعنی جهش کم تاثیر بوده است.



جهش در ژن بتا هموگلوبین T/A را به A/T تبدیل کرده است. در اثر این جهش اسید آمینه آب گریز والین جای گزین اسید آمینه آب دوست گلوتامیک اسید شده است. تغییر قابل توجهی در فعالیت پروتئین جهش یافته رخ می‌دهد. این جهش باعث بیماری آنمی (کم خونی) داسی شکل می‌شود.


جهشی که رمز Tyr را به رمز پایان تبدیل می‌کند. G/C را جای گزین C/G کرده است. و باعث پایان زود رس پروتئین سازی می‌شود.


جهشی که رمز پایان زن زنجیره آلفا هموگلوبین را به رمز Glena تبدیل کرده است در اثر این جهش پروتئن سازی به درون توالی دنباله‌ای RNA پیک ادامه می‌یابد تا زمانی که رمز پایانی دیگر پدید آید پروتئین طبیعی 141 و پروتئین جهش یافته 172 اسید آمینه دارد پروتئین جهش یافته به (Hb- Cs (Hemoglobin Constant Spring معروف است.
جهشهایی که بر فعالیت محصول تاثیر می گذارند.
برای ژنهای پروتئین ساز این دسته از جهشهای نقطعه‌ای رمز یک اسید آمینه دیگر ، رمز اسید آمینه‌ای را به رمز پایان پروتئین سازی یا رمز رمز پایا پروتئین سازی را به رمز یک اسید آمینه تبدیل می‌کند. در دو حالت اخیر طول پروتئین به ترتیب کوتاه یا بلندتر می‌شود که اگر طول پروتئین کوتاهتر شود تاخیر نامطلوبی بر فعالیت پروتئین می‌گذارد.

مکانیزمی از جهش نقطه‌ای
به عنوان مثال جفت نوکلئوتید T/A بر اثر ماده جهش‌زای اسید نیترو (HN2o) جایگزین جایگزین C/G می‌شود. اثر مستقیم اسید نیترو ، حذف گروه آمین از C است که آن را به U تبدیل می‌کند. جفت نوکلوئید U/G پایدار نیست. پس از یک دور همانند سازی جفت نوکلوئید U/A در جایگاه جهش یافته در یکی از سلول‌های دختر حاصل می‌شود.

این جفت نوکلوئید نیز موسوم DNA نیست پس از یک دور همانند سازی جفت نوکلئوتید T/A در یکی از سلول‌های دختر ظاهر می‌شود رابطه مکملی بین A و T صحیح است و اینها جفت نوکلئوتید پایداری را تشکیل می‌دهند. بنابراین پس از دو دوره همانند سازی بعد از اثر اولیه اسید نیترو T/A جایگزین C/G شده است.
 

Monirzadeh

Registered User
تاریخ عضویت
9 آپریل 2004
نوشته‌ها
997
لایک‌ها
35
در خلال 10 سال در انگلستان و ولز كه داراي بزرگترين پايگاه اطلاعات ملي DNA در جهان هستند (NDNAD)،جرم بيش از 600 هزار مضنون با استفاده از اين اطلاعات اثبات شده است. اين موفقيت بزرگي براي اين پايگاه محسوب مي‌شود گرچه برخي صاحبنظران معتقدند كه قدرت NDNAD مي‌تواند باعث تجاوز به آزادي‌هاي اجتماعي شود. اين موسسه قانوناً مي‌تواند از افراد بازداشت‌شده نمونه DNA جمع‌اوري نمايد و از 10 سال پيش (10 آوريل 1995 ميلادي) تا كنون NDNAD از 3 ميليون نفر نمونه گرفته است.

يكي از مامورين پليس انگلستان ادعا مي‌كند كه اين ابزار قدرتمند به طور ميانگين در ماه در 15مورد قتل، 45 مورد تجاوز و بزه جنسي و 2500 مورد دزدي ماشين و مسايل مرتبط به مواد مخدر به ياري پليس مي‌آيد.

اختيارات و دامنه عمل اين موسسه در حال افزايش است واز سال 2001 پليس مي توانست نمونه هاي به دست‌آمده از مضنوني كه در طي مراحل دادرسي تبرئه شده بودند، نگهداري نمايد. از سال گذشته نيز به پليس اختيار داده شده تا از هر مضنوني نمونه DNA جمع‌آوري نمايد.

قانون مشابهي نيز در ايالت كاليفرنيا آمريكا در پاييز سال گذشته به تصويب رسيد كه به موجب آن پليس مي‌تواند از افراد دستگير شده نمونه DNA بگيرد.



مقاله مرتبط درباره لزوم ثبت اطلاعات ژنتيكی تمامی شهروندان



منبع: New Scientist
 

Monirzadeh

Registered User
تاریخ عضویت
9 آپریل 2004
نوشته‌ها
997
لایک‌ها
35
ما برگشتيم از سر جای اولمون هم اونظرف تر... رفتيم سراغ اصل و نسبمون .

علم و مهندسی ساخت ماشين های هوشمند٬ خصوصا برنامه های کامپيوتری هوشمند. جان مک کارتی (استنفورد)

هوش مصنوعی عموما بعنوان زير شاخه ای از کامپيوتر محسوب شده و ارتباط تنگاتنگی با عصب شناسيُ٬ علوم شناختی٬ روانشناسی شناختی٬ منطق رياضی و مهندسی است. پژوهشکده IBM

هوش مصنوعی شاخه ای از علوم و مهندسی کامپيوتر است که روی ايجاد رفتار شبيه انسان متمرکز شده است. هوش مصنوعی شامل موارد ذيل می باشد:
نظريه بازيها: برنامه نويسی کامپيوترها برای بازی کردن در بازيهايی چون ورق بازي٬ شطرنج و ...
سيستم های خبره: برنامه نويسی کامپيوترها برای تصميم گيری در موارد زندگی واقعی (مثل سيستم های خبره ای که به پزشکان در تصميم گيری کمک می کنند)
زبان طبيعی: برنامه نويسی کامپيوترها برای فهم و درک زبان طبيعی و استفاده از آن
شبکه های عصبی: سيستم هايی که سعی در ايجاد رفتار شبيه انسان با تقليد از ساختار مغز حيوانات دارد.
رباتيک: برنامه نويسی برای عکس العمل نسبت به اطلاعات سنسوری بطور مناسب.Webopedia

هوش مصنوعی عبارتست از ايجاد ظرفيت برای انجام وظايفی که عموما بعنوان ويژگی های انسان شناخته می شود در کامپيوتر. اين ظرفيتها شامل: استدلال٬ اکتشاف مفهوم٬ تعميم٬ يادگيری و ... می باشد. هربرت سيمون (کارنگی ملون)

مغز مصنوعی٬ مغز رباتی است که ياد می گيرد و رفتاری شبيه مغز انسان از خود نشان می دهد. با اين تفاوت که بصورت ااکترونيکی ساخته شده و نه بيولوژيکی.
 

Monirzadeh

Registered User
تاریخ عضویت
9 آپریل 2004
نوشته‌ها
997
لایک‌ها
35
واقعا معذرت می خواهم که نتونستم بنویسم
دوباره شروع می کنیم همراه ما باشید
بيش از بيست سال است که درباره اچ. آی. وی. و "ايدز" هشدار داده می شود. ايدز تا به حال جان ميليون ها انسان را گرفته است و در سرتاسر جهان هر ساله ميليون ها انسان به ويروس "HIV" آلوده می شوند. تاکنون هيچ راهی برای درمان قطعی آن پيدا نشده است. داروهای در دسترس هم، تنها فاصله زماني آلودگی به ويروس تا بروز علائم به بيماری را طولانی تر می کنند. بسياری از مردم درباره ايدز چيزهايی می دانند، اما متاسفانه کسانی هم هستند که ابتدايی ترين آگاهی را درباره هويت واقعي "HIV" ندارند. برخلاف پندارهای اوليه و اطلاعات نادرستی که در ايران و کشورهای منطقه وجود داشت، همه بيماری ايدز را مختص همجنس بازان مرد و کشورهای پيشرفته می دانستند. ايدزدر هر قشری ازجمله در بين بيماران خونی، معتادان، جنين مادران مبتلا و همينطور زن وشوهرمشاهده شده و قابل سرايت است. "ايدز" بيمار خود را انتخاب نمی کند. عدم آگاهی، درک و توجه مردم و به خصوص جوانان به راههای انتقال ويروس ايدز، شانس بيشتري براي ورود به بدن اشخاص و سرايت آن را به جامعه می دهد. هيچ تفاوتی هم ندارد که اين اشخاص به کدام قشر تعلق دارند. ايدز يک بيماری است، گناه نيست. راه های پيشگيری و سرايت آن را ياد گرفته وبدانيم چگونه خود را از آلوده شدن به اين ويروس حفاظت کنيم و در صورت برخورد با اشخاص مبتلا با آنان مانند يک بيمار، نه "گناهکار" رفتار کنيم و بدانيم برخورد صحيح با آنان چگونه بايد باشد.

بيماری ايدز نوعی بيماري كشنده است كه در حال حاضر به يك مشكل جهانی مبدل شده و عامل بيماری نوعی ويروس است كه مبدا اوليه آن كاملا مشخص نيست. ويروس ايدز قدرت آلوده كنندگی و سرايت پذيری بالايی دارد و به نام ويروس نقص ايمني انسانی (HIV) ناميده می شود. زيرا موجبات ضعف دستگاه دفاعی و ايمنی بدن انسان را فراهم می‌آورد، بطوری كه بدن نمی‌تواند در مقابل هر بيماری هرچند ضعيف، از خود مقاومت نشان دهد. مراحل فعاليت ويروس ايدز در بدن انسان چيست؟ ويروس در بدن انسان مراحل مختلفی را طی می‌كند كه يكی از آن‌ها دوره فعاليت پنهان است. در اين مرحله ويروس در حال رشد و تكثير است و پس از آن كه شرايط از هر نظر آماده شد حملات خود را شروع می‌كند و سبب نابودی سلولهای دفاعی و مرگ انسان می‌شود.
 

Monirzadeh

Registered User
تاریخ عضویت
9 آپریل 2004
نوشته‌ها
997
لایک‌ها
35
ام رایج گیاه :pyrethrum’
اسم لاتین:pyrethrum cinerariaefolium
خانواده گیاه : asteraceae

پیرتر گیاهی است با خاصیت حشره کشی، به طور طبیعی که موارد استعمال آن هم درمنزل وهم در کشاورزی معمول میباشد .
ماده حشره کشی این گیاه از سر شاخه های گل خشک شده دریافت میشود .
ازسال 1950 فرآوری این گیاه تنها متمرکز به کنیا بود ولی اکنون پرورش آن به استرالیا نیز گسترش یافته است.
این گیاه به طور معمول به دلیل خاصیت حشره کشی خوسش پرورش می یابد وماده موثره آن pyrethrin در سر شاخه های گیاه یافت میشود .این گیاه در اکثر کشورها یافت میشود بویژه در کنیا و تانزانیا و اکوادر و رواندا که به طوریکه برآورد شده هرساله تولیدات این گیاه 34/2میلیون پوند محصولات این کشور ما به خود نسبت داده است.خرمن سر شاخه ها به دو طریق است : هم به صورت کار دستی و هم به صورت مکانیزه که نوع دوم یعنی در مقیاس مکانیزه کارآیی کاملتری داشته و از کاردستی می کاهد

آرایش گیاه:inflorescence

پیرتر گیاهی است علفی و باریک و پایا به قد 12 – 30 اینچ و هم چنین قسمت مرکزی گل که به رنگ زرد میباشد از پهنا 2/11 اینچ میباشد.
این گیاه در مناطق معتدل با درجه بارندگی 45 تا 50 اینچ پرورش می یابد. برای کاشت این گیاه ابتدا بذرها را در خزانه میکارند و ان وقت بعد از گذشت 4 ماه یعنی زمانی که دارای گیاه به 4 تا 5 اینچ رسید انرا در زمین اصلی میکارند. در 4 ماه بعد خرمن سر شاخه های باز شروع میشود. بعد از 3 سال محصول دهی به تدریج بهره گیاه کاهش می یابد. ماکزیمم بهره کشت و کاشت این گیاه در فصل دوم گرفته می شود.
هر گل آذین آن شامل 18 تا 22 گل سفید است و به صورت مجتمع در مرکز به رنگ زرد که شامل 40 تا 100 گل لوله ای کوتاه با جنسیت نروماده میباشد. گلهای پیرتر زیاد مورد توجه زنبورهای عسل نیستند تنها گرده ها را دریافت کرده و در امر گرده افشانی شرکت دارند.
البته دانشمندان دریافته اند که زنبورها محصولات را افزایش میدهند. خرمن زمانی شروع میشود که روی هر ساقه یا سرشاخه 3 یا 4 گل کاملا باز وجود داشته باشد.
شرایط گرده افشانی: pollination requirement
در مورد پیرتر شرایط گرده افشانی به وضوح شناخته نشده است اما طی اظهاراتی پیرتر دارای خود حاصلخیزی بالایی است و همچنان که گرده ها از گلی به گل دیگر میروند که تشکیل بذرهایی با قدرت ماندگاری بالایی میدهند..
Krolla بحثی داشته راجع به تست مقاله ای پرورش گیاهان در قفسه هایی با حظور زنبورها و بدون حظور آنها در محیطهای باز. او گزارش کرد نشانه ای قوی حاکی از این است که پرورش پیرتر در حطور حشرات گرده افشان به طور گسترده افزایش می یابد. گزارش سازمان ملل متحد اظهاز داشت که پیرتر یک گیاه دگر لقاح بوده و جشرات مداخله گر در امر گرده افشانی از مهمترین آنها زنبورها ودیگر hymenoptera بوده اند.
Brewer اظهارداشت که گرده های خود گیاه نمی توانند پذیرنده سطح کلاله باشند زیرا وقتی گرده ها از بساک خارج می شوند سر کلاله بسته می شود و از اجازه ورود گرده به داخل خامه جلوگیری میکند .نتیجه تست در چگونگی بذر های پیرتر بدین نحو بوده : خود لقاحی بدون حضور زنبورها 1-0 % در حضور زنبورها 7/1 _7/2 میباشد و دگر لقاحی بدون حضور زنبورها 2/5_3/8 % و در حضور زنبورها 7/17_7/37 % می باشد .
توجه :
Pyrethrum یک حشره کش گیاهی است که از گلهای داوودی و دالماسیا اغلب کمتر از گلهای داوودی ایرانی و گیاهانی مه در اروپای شرقی و Caucasus کشف شده تولید شده البته در حال حاضر گل داوودی و الماسیا که به صورت تجاری است لیشتر در مناطق کوهستانی کنیا وتونس و اکادور کشت شده است.

کشت : pyrethrum
شرح و انتخاب گونه ها: انتخاب خزانه ها و دانه ها و گیاهان برای تولید کنندگان دانه کانادایی اغلب به گونه های تزیینی گل داوودی ایرانی که حاوی pyretyhrin کمتر از دالماسیا می باشد محدود شده متا سفانه این گونه های برای ظهورشان به جای عصاره pyrethrin انتخاب شده اند .
به طور ایده ال گونه هایی از قبیل آنهایی که در کنیی کشت شده اند بهتر هستند و باید جستجو شوند و این گونه ها در سطحهای بالاتر توسعه یافته اند.
گل داوودی ایرانی شبیه گل مروارید و گلهای قرمز و صورتی و سفید که تولید میشوند میباشد . گل داوودی دالماسیا بیشتر شبیه گل مروارید است این گلها مخصوصا سفید یا مرکز زرد رنگ با تعداد زیادی ساقه های کاملا سفت کلشته میشوند. گونه های دیگراز قبیل chrysanthemum balsatita و c.marshalli مواد حشره کش را شامل میشود .
شرایط مناسب :
کشت تجاری گل داوودی دالماسیا در ارتفاعات بین 1600و3000 متر انجام میشود.زیرا pyrethrin با ارتفاعات افزایش می یابد در صورتی که تولید گل در ارتفاعات پایین تر از 1600 متر کاهش می یابد . به راستی که رشد آن در آب و هوای نیمه خشک با زمستانهای سرد و با بارش باران در حدود 1200 میلی متر و 2 یا 3 ماه فصل خشک میباشد .
تکثیر :
گیاهان میتوانند با تکثیر قسمتی از خود گیاه یا دانه ها تکثیر شوند . خیلی اسان تر است که کشت گل داوودی را با فراهم کردن گیاهان از خزانه یا از همنوع خود شروع کنیم اگر چه هر وقت گیاهان برای یکسال استفاده شده اند . برای سالهای بعد هم میتوانند استفاده شوند . ریشه گیاه میتواند در پاییز یا بهار موقعی که جوانه های جدید ظاهر شوند تقسیم شوند . دانه ها باید استریل شوند . دانه ها در 2 یا 4 هفته جوانه می زنند. درجه حرارت واقعی برای جوانه زدن در حدود 20 – 22 است . دانه ها را می توانیم مستقیما در اگوست بکاریم یا آنها را چند سانتی متری در زمین نرم و خشک مخفی کنیم .
گیاهان در ردیفهای با فاصله 30 تا 59 سانتی متری جدا از هم یا 35 تا 40 سانتی متر در سراسر ردیف جوانه میزنند .
توجه:
گلهای داوودی باید خیلی خوب وجین شوند برای اینکه آنها برای مبارزه خیلی حساس هستند .
برداشت :
زمان برداشت برای بدست آوردن بیشترین سطح pyrethrin در گلها مهم است. برداشت باید در مدت زمانهای گرم و خشک انجام شوند. در واقع گلها باید برای رشد کامل حتی در میان روز پنجم و نهم از شروع شکوفایی برداشت شده باشند . گلها در مرکز گیاه شامل pyrethrin بیشتر از بیرون است .
منابع :

http://eap.mcgill.ca/agrobio/ab_foot.htm
http://eap.mcgill.ca/agrobio/ab_head.htm
 

Monirzadeh

Registered User
تاریخ عضویت
9 آپریل 2004
نوشته‌ها
997
لایک‌ها
35
نام گیاه : زوفا

نام علمی : hyssopus officinalis

عنوان مقاله : ژوپیتر علامت سرطان



مقدمه :

زوفا یکی از مهمترین گیاهان دارویی و ادویه ای به شمار می رود . از دم کرده پیکر رویشی این گیاه برای درمان بیماریهای مربوط به دستگاه تنفس مانند سرفه ، سیاه سرفه ، برونشیت و آسم استفاده میشود . مواد موثره این گیاه سبب افزایش فشارخون ، هضم غذا و همچینین کاهش تورم می شود . زوفا اگر چه تلخ مزه است ولی به عنوان طعم دهنده مواد غذایی و همچنین در تهیه سس مورد استفاده قرار میگرد.



اسانس زوفا :

خاصیت ضد قارچی و باکتریایی دارد . این اسانس در صنایع کنسرو سازی ، نوشابه سازی و همچنین در صنایع آرایشی و بهداشتی کاربرد فراوانی دارد .به علت نوش فراوانی که در گلهای این گیاه به وجود می آید در ردیف گیاهان مولد عسل قرار دارد . عسل حاصله از آن کیفیت بسیار مطلوبی دارد .

مشخصات گیاه :

زوفا گیاهی خشبی وچند ساله است . منشا این گیاه آسیای صغیر گزارش داده شده و همچنین زوفا در سطح وسیعی در مرکز و جنوب اروپا ، عمدتا در روسیه ، بلغارستان، مجارستان ، ایتالیا ف اسپانیا، فرانسه و کشمیر و هند کشت میشود . واز دریای خزر تا دریای سیاه همچنین درمناطق شنی نواحی مدیترانه می روید.

ریشه زوفا مستقیم است وانشعابات فراوانی دارد ساقه چهارگوش ، مستقیم ارتفاع آن cm70_50 است . قسمت تحتانی (پای ساقه ) چوبی و قهوه ای رنگ و از انشعابهای فراوانی برخوردار است ولی قسمت فوقانی آن نرم و سبز رنگ می باشد . برگهای صاف ، فاقد دندانه، باریک، کشیده وکم وبیش نیزه ای شکل ورنگ آن سبز روشن است

روش کاشت :

از آنجایی که بذرهای زوفا قوه رویشی مناسبی دارند کشت مستقیم در زمین اصلی نتایج مطلوبی داشته وپس از کاشت زمین را باید آبیاری کرد چنانچه این گیاه در شیبها کشت شود چهت ردیف ها باید برخلاف جهت شیب زمین باشد در گذشته در برخی ازکشورها تکثیر زوفا به روش های غیرمستقیم (کشت در خزانه ویا حتی به روش رویشی است ) انجام میگرفته است ولی در حال حاضر در اکثر کشور هایی که این گیاه کشت میشود برای تکثیر از روش مستقیم استفاده میشود

تناوب کاشت :

زوفا 7_5 سال عمر میکند از این رو انتخاب زمین مناسب برای این گیاه ضرورت دارد علفهای هرز در رشد ونمو مقدارمواد موثره زوفا تاثیر منفی برجای میگذارد مبارزه با علفهای هرز در طول رویش گیاه ضروری است. زوفا را باگیاهانی مانند غلات، خردل وذرت به تناوب کشت کرد کاشت این گیاه در زمینهایی که به مقدار زیادی از علف کشهایی با ماده موثره تریازین استفاده شده است مناسب نیست تناوب کشت زوفا با گیاهانی که بذرآنها پس از رسیدن به اطراف ریزش میکند (مانند رازیانه ، گشنیز و... ) و همچنین تناوب با گیاهان ریشه ای ( مانند یونجه ، شبدر....) مناسب نیست زیرا این گیاهان در گسترش بیماریها موثرند

زوفا رامیتوان 5_4 سال متوالی در یک قطعه زمین کشت کرد پس از این مدت باید با گیاهان مناسب به تناوب کشت شود.

برداشت :

اگر هدف از کاشت استفاده از پیکر رویشی آن برای ادویه باشد اوایل گل دهی باید برداشت شود اگر به منظور استخراج اسانس کشت شده باشد گیاهان را در مرحله گل دهی کامل یعنی اوایل تابستان باید برداشت کرد .برداشت اندامهای مورد نظرگیاه باید از اندام فوقانی ساقه های چوبی صورت گیرد اگر هنگام برداشت هوا خشک باشد و آفتاب شدید نتابد پیکر رویشی برداشت شده را میتوان برای مدتی روی زمین قرار داد و پس از کاهش رطوبت آنها را به خشک کن منتقل کرد دمای مناسب برای خشک کردن گیاه با استفاده از خشک کن های الکتریکی 35_30 درجه است .

خواص دارویی :

نوشیدن زوفای جوشیده با عسل و گیاه سداب به کسانی کمک میکند که به سرفه های شدید، تنگی نفس ، افراد مبتلا به رماتیسم وکسانی که نفسشان با خس خس همراه است کمک میکند . این گیاه همراه با عسل کرمهای داخل شکم را میکشد و کوبیده شده آن با انجیر تازه به از خشکی در آمدن مزاج کمک میکند اثر آن قوی تر هم میشود اگر گل زنبق یا سوسن یا شاهی به آن اضافه شود این گیاه دارویی عالی برای ورم یا آماس لوزه در گلو است و این تحت شرایطی است که به عنوان غرغره ازآن استقاده شود مالیدن پماد آن به سر شپش را از بین می برد این گیاه برای کاهش بیماری خلط بسیار مناسب است و در تمام مشکلات ناشی از سرما یا بیماریهای قفسه سینه ویا ریه مناسب است و این تاثیر هنگامی است که مثل شربت استفاده شود





منابع:

رهیافتهای گیاهان دارویی دکتر رضاامید بیگی

http:///www.magdalin.com/herbal/plantspages/h/hyssop.htm

http://www.botanical.com/botanical/magmh/h//hyssop48html
 

Monirzadeh

Registered User
تاریخ عضویت
9 آپریل 2004
نوشته‌ها
997
لایک‌ها
35
عناب: ziziphus



عناب یکی از گونه های بی شمار ziziphus[rhamnaceae] است که میوه آن خوراکی است ، با این حال تنها گونه دیگر ازziziphus ،عناب هندی حساس به سرما [z.mauritiana] نیزبه خاطر میوه اش بسیار کشت میشود . پراکنش طبیعی کنونی عناب از اروپای جنوب شرقی تا چین را در برمیگیرد وبه طور متناوبی در جنوب شرقی ایالات متحده کشت می شود . محاسبات، تنوع دامنه کشت آن را نشان میدهد ولی بشر آن را از خاور میانه به روم انتقال داده که در آنجا به وسیله پلینی شناخته شده است .به مدت چهار هزار سال درخت عناب در چیت کشت می شده است .

تولید سالانه این میوه در چین 450 هزار تن است که درمیزان آن در باغات 290 هزار هکتار عناب در چین به میزان هکتار مرکبات در فلوریدا محاسبه میشود

کاربرد های دارویی این گیاه

عناب هم میوه ای خوشمزه است وهم دارویی گیاهی موثری به شمار میرود . این میوه به افزایش وزن بدن کمک میکند ، قدرت ماهیچه ها را زیاد نموده و بنیه بدن را افزایش میدهد .

در داروهای چینی این میوه به عنوان ماده ای مقوی در فعال ساختن جگر استفاده میشود .

در یک آزمایش پزشکی در چین به 12 بیمار که از ناراحتی جگر شکایت داشتند عناب تجویز شد و به همراه آن بادام زمینی وشکر سرخ،شبانه خورانده شد ، عملکرد جگر این افراد طی 4 هفته بهبود یافت .

از عناب به عنوان پادزهر، زیاد کننده ادرار ،داروی ملین و خلط آور استفاده میشود.برگهای آن بند آورنده خون وتب بر هستند . گفته میشود که این برگ ها رشد موها را تسریع مینمایند.انها به شکل ضماد در درمان ادرار بندی به کار گرفته میشود. میوه های خشک شده آرامبخش ،ضد سرطان ،ضر بیماری های تنفسی ،تب بر ،مسکن ، اشتها آور ، بند آورنده خون ومقوی هستند . تصفیه کننده خون بوده و به هضم غذا کمک میکند .آنها در درمان نامرتب بودن ضربان قلب ،بیخوابی ،خستگی اعصاب ،عرق شبانه وتعرق زیاد بدن استفاده میشوند . ریشه گیاه در درمان سوء هاضمه مفید است . جوشانده ریشه به پودر تبدیل می شود وبرای زخم ها ودمل های کهنه مفید هستند گیاه درمانی برای کم خونی، کشیدگی عضلات ، تورم کلیه وبیماری های عصبی محسوب میشود این گیاه به طور گسترده در چین برای درمان سوختگی به کار میرود.

استفاده های بیشتر

گیاهان کمی هستند که مانند عناب چند منظوره باشند . اول اینکه خود چوب آن ارزشمند است چوب درخت که محکم ، بادوام وصاف است در کارخانجات سازنده آلات موسیقی کاربرد دارد وبه کار ،کارهای هنری {نجاری، کشتی سازی و اقلام متفرقه } می آید . همچنین این چوب با کمی انجام کار هنری روی آن روی آن به دسته دنده اتومبیل وکلاه کاسکت تبدیل می شود

کشت ونگهداری این گیاه

اگر چه این گیاه در مناطق خشک بهتر با شرایط کنار می آید با این حال هر نوع وضعیت آب وهوایی تحمل می نماید . عناب در هر نوع خاکی پرورش می یابد ونسبت به قلیایی بودن ونمکدار بودن زمین مقاوم است . نیاز به خنکی کمتری دارد اگر چه سرمای شدید را تحمل میکند .

دوره خفتگی به آن اجازه میدهد که یخبندان های دیر هنگام بهاری و دوره زیاد خفتگی را تحمل کند وفایده زیادی برای زنبورداران دارد .

بعضی از گونه ها همه ساله فراوان میوه میدهند .ازسوی دیگر کشت عناب کاملا بی نیاز ازمراقبت نیست :

1- درخت بالقوه باعث بروز علفهای هرز میشود ، چون پاجوش ریشه ایی آن زیاد است .

2- در بعضی ازمناطق آب وهوایی بعضی ازمیوه ها شکاف برمیدارند و بعلاوه قسمتی ازمیوه ها قبل از رسیدن می پوسند

3- میوه عناب میزبان بسیاری ازمگس های کارائیبی میباشد که در بخشهای محدوده ایالات متحده زندگی میکنند

به طور خلاصه عناب نسبت به همه مشکلات خود ایمن نیست با این حال گیاهی است که بی توجهی تحمل میکند ونیازبه مراقبت اندکی دارد
 

Monirzadeh

Registered User
تاریخ عضویت
9 آپریل 2004
نوشته‌ها
997
لایک‌ها
35
بيوتكنولوژي ابزار قدرتمندي را براي توسعه پايدار كشاورزي، شيلات، جنگلداري و صنايع غذايي مهيا مي‏كند. وقتي بيوتكنولوژي به درستي با ساير فناوريهای توليد غذا، محصولات و خدمات كشاورزي تلفيق شود، توانايي قابل توجهي در برآوردن نيازهاي روزافزون جمعيت جهان در قرن 21 خواهد داشت.

بيوتكنولوژي مجموعه‏اي از فنون و كاربردهاي مختلف است. تعريف بيوتكنولوژي در مجمع تنوع زيستي اينگونه بيان شده است: «هر گونه كاربرد فني كه از سيستم‏هاي زنده، موجودات زنده يا مشتقات آنها به منظور ساخت يا تغيير محصولات يا فرآيند توليد آنها به منظور خاص استفاده كند.»

اين تعريف گسترده به اين معناست كه بيوتكنولوژي بسياري از ابزار و فنون مورد استفاده در كشاورزي و توليد محصولات غذايي را شامل مي‏شود. در مفهوم خاص، بيوتكنولوژي به معناي كاربرد فنون DNA و زيست‏شناسي مولكولي است و در اين حالت فناوريهاي مختلفي مانند دست‏ورزي ژن، انتقال ژن و همسانه‏سازي گياهان و جانوران را شامل مي‏شود.

در شرايطی كه هنوز مباحث مختلفي در زمينه‏هاي گوناگون بيوتكنولوژي و كاربردهاي آن وجود دارد، موضوع موجودات تراريخته يا GMO ها به بحث داغ روز و هدف مباحث جدي و حتي احساسي تبديل شده است. در اين زمان FAO به اين نتيجه رسيد كه مهندسي ژنتيك با داشتن توانمندي افزايش توليد در كشاورزي، جنگلداري و شيلات ، مي‏تواند باعث توليد بيشتر محصول در كشورهايی شود كه هم اكنون توانايي توليد غذاي مناسب و كافي براي تغذيه مردم خود را ندارند. همچنين شواهد مختلفي وجود دارد که نشان می دهد مهندسي ژنتيك از طريق توليد واكسن‎‎‏‏هاي جديد، نقش بسيار مهمی در كاهش ميزان سرايت بيماريهاي انساني و جانوري داشته است. همچنين توليد برنج حاوي پيش ماده ويتامين A (بتاكاروتن) و آهن با استفاده از فنون مهندسي ژنتيك، گام بسيار مهمي در بهبود سطح سلامت جوامع انساني، مخصوصاً جوامع كم درآمد بوده است.

ساير روشهاي بيوتكنولوژي به سوی توليد يا استفاده از سازواره‏هايي سوق داده می شوند كه به بهبود كيفيت غذاها کمک می کنند يا منجر به پاكسازي آلودگي‏هاي نفتي و فلزات سنگين از اكوسيستم‏هاي شكننده می شوند.

استفاده از روشهاي كشت بافت گياهي و توليد و توزيع بذر و نهال‏هاي سالم‏تر به كشاورزان، باعث افزايش عملكرد محصولات كشاورزي شده است. انتخاب به كمك نشانگرها و انگشت‏نگاري DNA باعث توسعه و بهبود سريعتر و هدفمندتر ژنوتيپ‏هاي تمامي گونه‏هاي زنده گياهي مي‏شود. همچنين با استفاده از اين فنون و اتخاذ روشهاي تحقيقاتي مناسب مي‏توان به حفظ، نگهداري و تعيين خصوصيات تنوع زيستي موجود كمك كرد. فنون جديد به دانشمندان امكان مي‏دهد تا مكانهاي ژني صفات كمي را تشخيص داده و مورد هدف قرار دهند و از اين طريق باعث تسريع روند مقابله با برخي مشكلات سنتي و حل نشدني كشاورزي قديم مانند مقاومت به خشكي و يا بهبود و توسعه سيستم ريشه‏اي گياهان شوند.

در عين حال FAO، به احتمال خطرآفريني برخي جنبه‏هاي بيوتكنولوژي نيز توجه دارد. اين خطرها شامل دو بخش اساسی هستند: 1- تاثيرات احتمالي آنها بر سلامت انسان و جانوران، 2- پيامدهاي زيست محيطي.
 

Monirzadeh

Registered User
تاریخ عضویت
9 آپریل 2004
نوشته‌ها
997
لایک‌ها
35
شرق ، صفحه علم ، بهنام حبيبى خانيانى*: علم بيوتكنولوژى يكى از علومى است كه در سال هاى اخير رشد بسيار چشمگيرى داشته و با گسترش مرزهاى دانش، باعث تحولى عظيم در عرصه هاى مختلف از جمله بخش هاى كشاورزى، پزشكى، داروسازى، صنعت و محيط زيست شده است. بيوتكنولوژى عبارت است از علم و فن استفاده از موجودات زنده با اهداف صلح دوستانه و بشردوستانه به منظور رفاه حال بشر و حفظ محيط زيست. بيوتكنولوژى كشاورزى، علمى است كه از طريق تكنيك هاى DNA نوتركيب و توليدات بيولوژيكى خاص، موجبات توليد هدفمند گياهان و احشام را با صفات مورد نظر و مطلوب بشر فراهم مى سازد. اين علم در سال هاى اخير باعث افزايش قابل توجهى در توليد محصولات كشاورزى شده است و سودآورى قابل ملاحظه اى را براى شركت ها و موسسات فعال در اين زمينه فراهم كرده، به طورى كه ارزش توليدات جهانى گياهان تراريخت از ۷۵ ميليون دلار در سال ۱۹۹۵ به ۲ ميليارد دلار در سال ۲۰۰۰ رسيده است.

همچنين سطح زير كشت اين گونه گياهان (گياهان توليدشده از طريق بيوتكنولوژى) از ۷/۱ ميليون هكتار در سال ۱۹۹۶ به ۵/۵۲ ميليون هكتار در سال ۲۰۰۱ رسيده است. همراه با توسعه اين علم نوين، مقوله اى به نام كشاورزى پايدار نيز مطرح مى شود. كشاورزى پايدار سيستمى است كه در آن با اعمال مديريت صحيح در استفاده از منابع طبيعى، مى توان نيازهاى غذايى بشر را تأمين و كيفيت محيط زيست را حفظ كرد و از تخريب ذخاير طبيعى جلوگيرى به عمل آورد. در توسعه پايدار كشاورزى، كاهش فشار وارده به اراضى زيركشت، عدم مصرف مواد شيميايى (كود و سم)، حفظ ذخاير طبيعى و سلامت نسل حاضر و آينده، جزء مباحث اصلى است. طى گام هايى كه به سمت ايجاد كشاورزى پايدار برداشته مى شود، قبل از هر چيز بايد به تعادل بين توليدمحصول و تغييرات محيطى توجه شود و سيستم زراعى را نه به منزله مجموعه يا تشكيلات مجزا و مستقل، بلكه به عنوان بخشى از كل سيستم محيط زيست بايستى تلقى كرد. اگر به جاى استفاده از كودها و سموم شيميايى، علف كش ها، هورمون ها و... از تناوب هاى زراعى، بقاياى گياهى، كود سبز، كودهاى آلى، مبارزه بيولوژيك با حشرات و ارقام مقاوم به تنش هاى زنده و غيرزنده، استفاده گردد، آنگاه مى توان گفت كه سيستم كشاورزى پايدار، مولد، تجديدشونده، سودآور و خودكفاست و لطمه اى به محيط زيست وارد نخواهد ساخت.

طبق يك تعريف مشابه ديگر، كشاورزى پايدار، يك سيستم پيشرفته توليد گياه و احشام است كه داراى حداقل ۵ خصوصيت باشد: اول اينكه، اين سيستم، نيازهاى غذايى را به شكل كاملاً ايمن براى بشر برطرف سازد، دوم اينكه، موجبات افزايش كيفيت محيط و منابع طبيعى را فراهم سازد، سوم اينكه، باعث استفاده موثرتر از منابع تجديدنشدنى و حفظ و كنترل بهينه چرخه هاى بيولوژيكى گردد، چهارم اينكه، حمايت اقتصادى از كشاورزان را افزايش دهد و پنجم اينكه موجب افزايش كيفيت زندگى براى كشاورزان و كليه افراد جامعه شود. اگر ادعا كنيم سيستم هاى غذايى ما در بخش كشاورزى، غالباً در درازمدت پايدار نيستند، سخن گزافى نگفته ايم. تقاضا براى محصولات غذايى در بخش كشاورزى در قرن گذشته به دليل رشد جهت، بيش از ۴۰۰درصد افزايش يافته است.

حال بايستى بررسى كرد كه نقش بيوتكنولوژى در توسعه پايدار كشاورزى چيست؟ با توجه به روند روزافزون جمعيت دنيا و افزايش تقاضا براى غذا، دو راه جهت افزايش عملكرد در بخش كشاورزى توصيه مى شود. راه اول، توسعه اراضى قابل كشت و راه دوم افزايش عملكرد در واحد سطح است. در مورد راه حل اول لازم به ذكر است كه زمين از منابع محدود در بخش كشاورزى است و توسعه اين منبع تا حد مختصرى امكان پذير است. دانشمندان عقيده دارند كه در قرن آينده وسعت اراضى كشاورزى حدود ۵درصد افزايش مى يابد. از طرفى آماردانان تخمين زده اند كه جمعيت دنيا تا سال ۲۰۶۰ بين ۱۰ تا ۱۶ ميليارد نفر به يك تعادل نسبى خواهد رسيد، با توجه به اين افزايش جمعيت، رشد پنج درصدى اراضى قابل كشت، جوابگوى نياز غذايى اين جمعيت نخواهد بود. پس راه حل دوم يعنى افزايش توليد در واحد سطح، معقول تر به نظر مى رسد. تاكنون نيز اغلب پيشرفت ها در اين زمينه به دليل افزايش عملكرد در واحد سطح بوده و تاكنون پاسخگوى افزايش جمعيت بوده است، به طورى كه جمعيت جهان نسبت به سال ۱۹۶۰ تقريباً دو برابر شده، در حالى كه در وسعت اراضى كشاورزى تغيير چندانى حاصل نشده است.

يكى از مهمترين راه حل هاى افزايش عملكرد در واحد سطح، به كارگيرى علم بيوتكنولوژى است. اين عمل با تكنيك هاى خاص خود، كشاورزى مدرن را بيشتر و بيشتر به سمت پايدارى منابع طبيعى سوق مى دهد. به خاطر روشن تر شدن نقش باارزش بيوتكنولوژى در كشاورزى پايدار يكسرى نكات ذكر مى شود: اولى اينكه، بيوتكنولوژى دامنه وسيعى از محصولات اصلاح شده و يا جديد را توليد مى كند، دوم اينكه با توليد واريته هاى جديد گياهان زراعى با صفاتى از قبيل مقاومت، تحمل و كيفيت بالا، راه حل جديدى را براى پايدارى منابع طبيعى و توليد غذا ارائه مى دهد، سوم اينكه بيشتر گياهان زراعى نوين كه از طريق بيوتكنولوژى توليد شده اند در مقايسه با گياهان سنتى، در يك قطعه زمين مشخص با نيازهاى طبيعى مشابه، محصول بيشترى توليد مى كنند، چهارم اينكه، تعدادى از اين گياهان جديد، براى مثال آنهايى كه مقاوم به بيمارى يا آفت شده اند، باعث كاهش استفاده از منابع غيرقابل تجديد مى شوند و همچنين با كاهش استفاده از سموم شيميايى، يك ابزار با ارزش جهت توليد محصولات كشاورزى پايدار هستند. علاوه بر موارد ذكر شده، تكنيك هاى مراقبت و نگهدارى گياهان به وسيله عوامل بيوكنترلى جديد كه از بيوتكنولوژى نشأت گرفته اند، موجب عمليات كشاورزى بسيار دقيق با حداقل تلفات و افزايش عملكرد مى شود. بيوتكنولوژى كشاورزى در پايدارى رشد اقتصادى و رقابت اقتصادى خصوصاً در كشورهاى توسعه يافته نقش بسيار مهمى بازى مى كند. از طرف ديگر تعداد بسيار زيادى از افراد در اين بخش با مشاغل بسيار باارزش فعاليت دارند، با اين تفاسير، نمى توان تأثير علم بيوتكنولوژى را در پايدارى اقتصادى نيز ناديده گرفت.

تأثير عمده بيوتكنولوژى بر كشاورزى پايدار، از طريق پيشرفت هاى ژنتيكى است. سودآورى مطلوب و افزايش توليد در اين زمينه، در طول ۱۰۰ سال گذشته عمدتاً به دو دليل اصلى بوده است: يكى پيشرفت هاى ژنتيكى و ديگرى افزايش در استفاده از منابع. همانطور كه ذكر شد، بسيارى از منابع در بخش كشاورزى محدود هستند، بنابراين در درازمدت استفاده عاقلانه از منابع بسيار بااهميت است. آينده كشاورزى پايدار احتمالاً از طريق پيشرفت در علم ژنتيك امكان پذير خواهد بود. براى مثال استفاده از هيبريدهاى پيشرفته در گياه ذرت در دهه اخير، سودآورى بسيار بالايى را براى آمريكاى شمالى به ارمغان آورده و آن را به قطب اصلى ذرت دنيا تبديل كرده است.

همچنين يافته هاى نسبتاً مشابهى از طريق پيشرفت هاى ژنتيكى در مورد گندم، جو، چاودار، سويا و... به دست آمده است. اگر علم بيوتكنولوژى از طريق پيشرفت هاى ژنتيكى بتواند نياز غذايى جمعيت دنيا را مرتفع سازد و از طرفى به حفظ منابع طبيعى كمك كند و بدين وسيله هر دو منابع حياتى (هوا، آب و عناصر غذايى) و همچنين زيبايى محيط زيست (فضاى سبز، پارك ها، تنوع و...) حفظ گردد، آن گاه بيوتكنولوژى در راستاى پايدار كردن كشاورزى حركت خواهد كرد، در غير اين صورت اين علم به عاملى بسيار خطرناك در تخريب منابع طبيعى و اكوسيستم ها تبديل خواهد شد. در صورت عدم استفاده صحيح از اين علم، به جاى پايدار كردن كشاورزى و حفظ منابع، اثرات بسيار مضرى بر پيكره محيط زيست وارد خواهد ساخت. براى مثال، با گسترش توليد گياهان زراعى و احشام با ظرفيت مقاومت به تنش هاى محيطى در مناطقى كه براى گياهان زراعى و دام هاى معمولى نامناسب است، با استفاده از علم بيوتكنولوژى، آسان مى شود. اگر اين امر اتفاق افتد، تنوع زيستى گونه هاى گياهى و حيوانى در اكوسيستم هاى طبيعى كاهش مى يابد. همچنين ممكن است گونه هاى تغييريافته ژنتيكى به گونه هايى خطرناك براى محيط زيست تبديل شوند. گسترش برخى علف هاى هرز، خطر ايجاد نوتركيبى در ويروس ها و پاتوژن ها، ايجاد آلرژى براى برخى افراد، انتقال ژن ها از گونه هاى زراعى تراريخت به گونه هاى وحشى و ايجاد مسموميت غذايى از ديگر خطرات علم بيوتكنولوژى است، كه در صورت عدم استفاده صحيح، وقوع آنها اجتناب ناپذير خواهد بود.

اگر بيوتكنولوژى (و اصلاح نباتات و ژنتيك) در كمك به استفاده موثر و بهتر از منابع، نقص داشته باشند، آنگاه احتمالاً كشاورزى پايدار نخواهد بود و اندازه جمعيت دنيا به دليل استفاده بى رويه و نادرست از منابع كاهش خواهد يافت، همچنين با تخريب زيبايى هاى طبيعى، كيفيت زندگى براى كل جمعيت دنيا كاهش مى يابد.مراقبت هاى محيطى براى پايدار كردن كشاورزى ضرورى است و اگر مديريت صحيحى اعمال گردد، بيوتكنولوژى در افزايش يا نگهدارى منابع محيطى سهيم خواهد بود و در غير اين صورت باعث تخريب محيط خواهد شد و گام هاى بعدى بايد در جهت كاهش ريسك اين قضيه برداشته شود. چيزى كه اغلب در زمينه كاربرد اين علم ناديده گرفته مى شود، مبحث انتقال تكنولوژى است كه بسيار حائز اهميت است، به طورى كه با آموزش صحيح، تك تك افراد اين علم را در مناسب ترين راه و بهترين شكل براى رفع نياز خود به كار گيرند و در اين صورت مى توان انتظار داشت كه بيوتكنولوژى در مسيركشاورزى پايدار و همگام با آن باشد و بدين ترتيب ابزار و متد جديدى را فراهم خواهد كرد تا به هر گونه افزايش تقاضا براى غذا پاسخ دهد، ضمن اينكه توجه خاصى به پايدارى محيط دارد.
 

Monirzadeh

Registered User
تاریخ عضویت
9 آپریل 2004
نوشته‌ها
997
لایک‌ها
35
فت زنجره برنج با نام علمي Cicadella viridis علاوه بر برنج به گندم و درختان ميوه نيز آسيب مي رساند.
به گزارش خبرگزاري كشاورزي ايران (ايانا)، براساس تحقيقات انجام شده افزايش جمعيت اين آفت در مزارع برنج شمال موجب خسارات زيادي شده است.
زنجره از آفات درجه دو برنج است كه حشره كامل آن در چمنزارهاي مرطوب و در كنار رودخانه ها زندگي مي كند و حيات آن با رطوبت محيط در ارتباط است. اين حشره زمستان را بصورت تخم در زير پوست درختان سيب و ساير درختان ميوه در جاهاي مرطوب مي گذراند.
زنجره با فرو بردن خرطوم خود در نسج گياه از شيره نباتي تغذيه مي كند و ممكن است با ترشح اختلالاتي در فيزيولوژي گياه نيز بوجود آورد.برگهاي مبتلا ابتدا بصورت لكه اي زرد يا قهوه اي شده و رشد بوته ها ضعيف و تا حدودي متوقف مي شود. حاشيه برگها به طرف پايين مي پيچد و حالت سوختگي پيدا كند.اگر حمله آفت در اواخر فصل زراعي كه هنوز دانه ها سفيد و شيري هستند صورت مي گيرد حشره از شيره دانه برنج تغذيه مي كند.سمپاشي هايي كه با مصرف سموم حشره كش در مزارع برنج عليه كرم ساقه خوار صورت ميگيرد، عليه زنجره نيز مي تواند موثر افتد. بر اين اساس مي توان از سموم گرانول 5 يا 10 درصد و سم ديازينون 15 تا 30 كيلوگرم استفاده كرد.
 

Monirzadeh

Registered User
تاریخ عضویت
9 آپریل 2004
نوشته‌ها
997
لایک‌ها
35
دانشمندان تولد دومين اسب همانندسازی شده جهان را اعلام کرده اند.

اين کره اسب به لحاظ ژنتيکی نمونه عينی اسبی به نام "پيه راز" (Pieraz) است که زمانی در رشته استقامت، قهرمان جهان شده بود اما اخته است و نمی تواند توليد مثل کند.

اين کره اسب که "پيه راز-کرايوزوتک-استاليون" نام گرفته روز 25 فوريه متولد شد.

اين پروژه را آزمايشگاه مهندسی ژنتيک کرايوزوتک در فرانسه و شرکت ايتاليايی "ال تی آر-سی آی زی" انجام داده اند.

نخستين اسب همانندسازی شده ژنتيکی جهان که "پرومتيا" نام داشت توسط همين گروه از محققان در سال 2003 متولد شد.

"پيه راز" که متعلق به خانواده کاناوی در "فورت ولی" در ايالت ويرجينيای آمريکا است، در سال های 1994 و 1995 در مسابقات اسب سواری استقامت به اوج موفقيت خود رسيد.

سواری استقامت مسابقه ای است که در آن اسب مسافت های طولانی تا ده ها کيلومتر را با سرعت های کنترل شده می دود.

اين ورزش در سراسر جهان طرفدار دارد اما در امارات متحده عربی، که اسب های محلی آن به خاطر قدرت و استقامت خود مشهورند، طرفداران دوآتشه دارد.

درحال حاضر قوانين جاری بين المللی اجازه توليد مثل اسب های اصيل مسابقه از طريق القاح مصنوعی يا به کمک ساير شيوه های معالجاتی را نمی دهد.

اين محدوديت برای مسابقات اسب سواری بدون مانع مشکل بزرگی نيست، زيرا اسب های قهرمان در اين نوع مسابقات به ندرت اخته می شوند. نريان ها و ماديان ها پس از بازنشستگی برای جفتگيری و خلق نسل بعدی اسب های تراز اول به کار گرفته می شوند.

حاميان همانندسازی ژنتيکی می گويند که اين تکنيک می تواند در مورد ورزش هايی که حيوانات در آن اغلب در سنين پايين اخته می شوند و هيچ شانسی برای توليد مثل به طور طبيعی ندارند مفيد باشد.

شرکت کرايوزوتک بانکی از مواد ژنتيکی بيش از 30 اسب که در رشته های مختلف اسب سواری مانند پرش از روی مانع و درساژ قهرمان شده اند جمع آوری کرده است.

منبع:بی بی سی
 
بالا