برگزیده های پرشین تولز

اکولوژی (بوم شناسی) و زیست شناسی

Monirzadeh

Registered User
تاریخ عضویت
9 آپریل 2004
نوشته‌ها
997
لایک‌ها
35
ه گفته پژوهشگران , انجام دادن فعاليتهاي شديد فكري بلافاصله پس از صرف ناهار با افزايش خطر بروز سكته هاي مغزي همراه است بر پايه نتايج اين پژوهش, افرادي كه بلافاصله پس از صرف ناهار در كارهاي سخت فكري و ذهني شركت مي كنند , بيش از سايرين در معرض ابتلا به مشكلاتي مانند بي خوابي , احساس خستگي و ضعف , اختلال حافظه و سكته مغزي قرار دارند به اعتقاد اين دانش پژوهان , خوابيدن به مدت كوتاه پس از صرف ناهار مي تواند از بروز بسياري از اين مشكلات پيشگيري كند.
 

Monirzadeh

Registered User
تاریخ عضویت
9 آپریل 2004
نوشته‌ها
997
لایک‌ها
35
با توجه به نحوه ی خوابيدن افراد ميتوان به ويژگيهاي شخصيتي آنها پي برد نتايج مطالعات اخير پژوهشگران يك مركز دانشگاهي درجنوب انگلستان در باره شماري از افراد حاكيست كه بين ويژگيهاي شخصيتي افراد و نحوه قرارگيري بدن آنها به هنگام خواب ارتباط وجود دارد. به گفته ی محققان افرادي كه هنگام خواب دستها و پاهاي خود را جمع كرده و وضع خميده ميگيرند داراي شخصيت خجالتي وحساس و افرادي كه روي پشت خوابيده و دستهايشان را كنار بدن خودمي گذارند داراي شخصيتهاي تودار و آرام هستندبرپايه ديگر نتايج اين پژوهش افرادي كه روي يك پهلو مي خوابند داراي شخصيت هاي اجتماعي و سهل گير و افرادي كه روي شکم خوابیده و دست های خود را زیر سر می گذارند دارای شخصیت های بی پروا و گستاخ هستند.
 

Monirzadeh

Registered User
تاریخ عضویت
9 آپریل 2004
نوشته‌ها
997
لایک‌ها
35
پورفیرین ها گروهی از مواد فوق العاده رنگی هستند وشیمی جالب و خاص خود را داشته و در شیمی موجودات زنده نقش اساسی بازی می کنند تا آنجا که رنگدانه های زندگی نام گرفته اند. ماده ی اصلی یعنی پورفیرین بلوری جامد و ارغوانی است . مولکول آن از چهار حلقه درست شده است که هر کدام چهار اتم کربن و یک اتم نیتروژن دارند و هر چهار حلقه دست به دست هم داده اند و حلقه ی بزرگی درست کرده اند. خاصیت شیمیایی پورفیرین بسته به عنصر فلزی است که در مرکز آن جا می گیرد. این پورفیرین های فلزی در زیست شناسی اهمیت فراوان دارند. پور فیرین های آهن که هم نام دارند در هموگلوبین ، میوگلوبین و سیتوکروم ها وجود دارند. یون مرکزی کلروفیل ها که در جذب وتبدیل انرژی نورانی به شیمیایی(فتوسنتز) در یاخته های گیاهی اهمیت دارند ، منیزیم است.
 

Monirzadeh

Registered User
تاریخ عضویت
9 آپریل 2004
نوشته‌ها
997
لایک‌ها
35
مطلب جالبی حتما بخونیدش
گروه هاي خوني گوسفند
گوسفندان داراي هفت نوع گروه خوني ميباشند كه با حروف R, M, D, C, B, A و X نمايش داده ميشوند.گوسفندان را بر حسب اين كه گلبولهاي قرمزشان حاوي مقدار زياد يا كم پتاسيم است به دو گروه تقسيم ميكنند. اين ميزان اندازه گيري به وسيله سيستم M تنظيم ميگردد. از گلبولهاي قرمز گوسفندان معمولاً در بررسيهاي ايمني شناسي استفاده مينمايند زيرا به آساني قابل تهيه بوده و به سهولت به دست ميآيند.
گروه هاي خوني اسب
اسبها داراي هفت سيستم گروه خوني هستند كه با حروف Q, P, R, D, C, A و U نمايش داده ميشوند. بيماري هموليتيك در كره اسبها زياد مطرح نيست ولي در كره قاطرها كه اختلالات پادگني بين حيوان نر (الاغ) و حيوان ماده (اسب) زياد است حدود 8 تا 10 درصد كره ها ممكن است مبتلا به بيماري هموليتيك گردند. مكانيسم ايجاد پادتن بر ضد گلبولهاي قرمز چندان روشن نيست ولي تصور ميشود كه گلبولهاي قرمز جنين جريان خون مادر راه پيدا ميكنند. ماديانها در برابر گلبولهاي قرمز جنين به مادر در ماه آخر آبستني و هنگام زايش در اثر شكسته شدن عروق خوني جفت صورت ميگيرد.بيماري هموليتيك در اسبهايي مطرح است كه چندين بار زايمان كرده اند. پادتنهاي موجود در بدن مادر از طريق جفت عبور نميكنند بلكه از راه آغوز به كره منتقل ميگردند. بنابراين كره سالم متولد ميشود ولي چندين ساعت پس از خوردن آغوز آثاري چون ضعف، سستي، رنگ پريدگي مخاطات و زردي را بروز ميدهد.

گروه هاي خوني سگ
سگها حداقل يازده سيستم گروه خوني دارند كه عبارتند از: M, L, K, F, D, C, B, Tr, A و N اما فقط يكي از آنها يعني سيستم A قدرت كافي دارد و از نظر درمانگاهي حائز اهميت است، حدود 60 درصد سگها داراي گروه خوني A هستند. سيستم Tr و پادگن محلول نظير r در گوسفند با سيستمO در خوك معادل ميباشد.

گروه هاي خوني گربه
در گربه فقط يك سيستم گروه خوني عمده گزارش گرديده است و آن AB ميباشد ولي ممكن است گربه ها داراي گروه خوني B, A و يا A B باشند. گروه خوني 95ـ75 درصد گربه ها A و 25ـ5 درصد آنها B و گروه خوني AB كمتر از يك درصد گزارش شده است. پادگن A در لنفوسيتهاي گربه ديده شده است. ضمناً تزريق يك ميلي ليتر از خون گربه هاي با گروه خوني A به گربه هاي با گروه خوني B موجب شوك، كاهش فشار خون، قطع اعمال تنفسي و توقف حركات قلب در ظرف چند دقيقه ميگردد.

گروه هاي خوني گاو
گاوها داراي يازده سيستم گروه خوني ميباشند كه با حروف Z, T, S, M, L, J, F, C, B, A و R نمايش داده ميشوند و از بين آنها دو سيستم B و J واجد اهميت بيشتري هستند. سيستم گروه خونيBدر گاوها از كليه سيستمهاي شناخته شده پيچيده تر است. به طوري كه دراين سيستم 60 پادگن مختلف برآورد شده است كه اين پادگنها به صورت دسته هاي كوچكتري به شكل فنوگروپ به ارث ميرسند. با وجود اين پيچيدگي تقريباً غير ممكن است كه خون يك گاو دهنده كاملاً مشابه خون گاو گيرنده باشد.
پيچيدگي سيستم B طوري است كه در هر گاو به قدر كفايت تركيب پادگني متفاوت وجود دارد كه بتوان به وسيله آن هر يك از گاوان را مشخص ساخت. طبعاً چنين سيستمي روش ايده آلي براي شناسايي هر يك از دامهاي گله بشمار ميرود و بسياري از مراكز دامپروري براي كنترل اصالت گاوهاي خريداري شده از آن استفاده ميكنند.

پادگن J ليپيدي است كه به طور آزاد در مايعات بدن گاو وجود دارد و به طور غير فعال (Passive) مجذوب گلبولهاي قرمز گرديده و به آن متصل ميشود، لذا پادگن j نميتواند پادگن حقيقي گلبول قرمز باشد و بدين جهت در خون گوساله هاي نوزاد وجود ندارد. اين پادگن در ظرف 6 ماه پيش از تولد جذب گلبولهاي قرمز گوساله شده و در خون ديده نميشود. گاوهاي واجد پادگن J (J مثبت) دو نوع ميباشند، برخي از آنها پادگن J در عيار بالا دارند به طوري كه ميتوان در سطح گلبولها و سرم آنها را تشخيص داد و برخي ديگر برعكس اين حالت هستند. گاوان واجد J منفي ممكن است در سرمشان پادتن ضد J موجود باشد كه عيار اين پادگن برحسب فصول سال متغير بوده به طوري كه در تابستان و پاييز به حداكثر خود ميرسد.

با توجه به موارد بالا ميتوان چنين نتيجه گرفت كه به واسطه وجود گاوان j مثبت و j منفي انتقال خون از گروه اول به گروه دوم ممكن است موجب واكنش شديد گردد حتي اگر فبلاً گاوان گيرنده نسبت به پادگن دهنده حساس نشده باشند. بيماري هموليتيك در گوساله هاي نوزاد نادر است ولي پس از واكسيناسيون بر ضد آناپلاسموز و يا بابزيوز ممكن است ايجاد شود زيرا اين واكسنها را از خون گوساله هاي آلوده تهيه مينمايند. بدين صورت كه واكسن آناپلاسموز را از راه مخلوط كرده مقدار زيادي خون گوساله هاي مبتلا توليد ميكنند.

در اين روش پس از مخلوط كردن خونها، مخلوط خون را خشك و منجمد مينمايد و هنگام مصرف با مواد دير جذب (ادجونت) مخلوط كنند و اما واكسن ضد بابزيوز نيز عبارت است از خون نسبتاً تازه گوساله‌هاي آلوده.
 

Monirzadeh

Registered User
تاریخ عضویت
9 آپریل 2004
نوشته‌ها
997
لایک‌ها
35
سرطان گیاهی اکثرا در درختان میوه و نیشکر و سایر گیاهانی که دارای برگ پهن هستند دیده می شود و نقطه ی پیدایش آن در محل خروج ساقه از زمین است. عامل سرطانزای گیاهی اگروباکتریوم تومفاسینس(Agrobacterium tumefaciens) نام دارد و از نوع باکتری های گرم منفی ، دارای کپسول و مژک های قطبی و فاقد هاگ است. این باکتری یاخته های عادی گیاهی را به نوع سرطانی تغییر می دهد. زمانی که یاخته های سرطانی به وجود آمدند مستقل از وجود باکتری بیماری زا قادر به تولید یاخته های غیر طبیعی خواهند بود. درجه حرارت بهینه برای این باکتری هوازی 25 تا 35 درجه است . اگروباکتریوم تومفاسینس در سراسر کره ی زمین تعداد بسیار متنوعی از گیاهان را آلوده می کند.
 

Bahreyni

Registered User
تاریخ عضویت
12 آپریل 2004
نوشته‌ها
1,733
لایک‌ها
6
سن
43
محل سکونت
کرمان دیار کریمان
منیری
داری میترکونی هاااااااااا
 

Monirzadeh

Registered User
تاریخ عضویت
9 آپریل 2004
نوشته‌ها
997
لایک‌ها
35
خیلی متشکر از شما ولی خوشحال می شدم اگر دوستان دیگه هم مقاله می گذاشتن
 

Monirzadeh

Registered User
تاریخ عضویت
9 آپریل 2004
نوشته‌ها
997
لایک‌ها
35
روهی از کارشناسان علوم ژنتيک می گويند با مطالعه DNA گروهی از مردمان کهن در مالزی، بسياری از جنبه های نحوه مهاجرت انسان امروزی از آفريقا را روشن ساخته اند.اين دانشمندان می گويند مهاجرت انسان امروزی از آفريقا به ساير قاره ها در تنها يک نوبت در حدود 65 هزار سال قبل صورت گرفته است.براساس اين مطالعه يک گروه واحد از شکارچيان-گردآوران که احتمالا تنها متشکل از چندصد نفر بود پس از خروج از آفريقا مسير جنوب هند و آسيای جنوب شرقی را در پيش گرفت و در نهايت به استراليا رسيد.محققان می گويند اين مهاجرت در آخرين دوره عصر يخ روی داد، يعنی زمانی که اروپا به علت سرمای شديد هنوز قابل سکونت نبود. به همين دليل اروپا هزاران سال بعد، نه به وسيله مهاجرانی که مستقيما از آفريقا می آمدند، بلکه توسط شاخه ای از همان گروه اوليه اشغال شد.نتايج اين مطالعه در آخرين شماره مجله "ساينس" چاپ شده است.اين مطالعه بر تحليل "دی ان ای" ميتوکوندريال، نوعی ماده ژنتيکی که تنها از طريق زن به فرزند به ارث می رسد استوار است.

در جستجوی غذای دريايی

دانشمندان همواره تصور می کردند که مهاجرت از آفريقا در حدود 70 هزار سال قبل در يک مسير شمالی به سوی اروپا و آسيا انجام شد.اما براساس اين مطالعه ژنتيکی، نخستين مهاجران احتمالا به طمع غذای دريايی، مسير ساحلی اقيانوس هند را در پيش گرفتند و در حدود 50 هزار سال قبل به استراليا رسيدند.دکتر مارتين ريچاردز از دانشگاه ليدز در بريتانيا، که در اين مطالعه شرکت داشته است، می گويد که نخستين مهاجران احتمالا در پی کاهش منابع غذايی دريای احمر که ناشی از تغيير آب و هوا بود، راه جنوب آسيا را در پيش گرفتند.وی به بی بی سی گفت: "شايد همين تلنگری بود که آنها را به راه انداخت."

سرنخ ژنتيکی

زمانی که نخستين انسان های امروزی در آفريقا تکامل يافتند، عمدتا با گوشت شکار حيوانات زندگی می کردند.اما در حدود 70 هزار سال قبل، آنها به غذاهای دريايی روی آورده بودند.تحقيقات تازه حاکی است که مهاجران اوليه 65 هزار سال قبل در طول سواحل شبه جزيره عربستان به سوی هند و اندونزی به حرکت درآمدند.زيرمجموعه ای از همين گروه بعدا در حدود 30 تا 40 هزار سال قبل به سوی هند و ايران به حرکت درآمد و در خاور ميانه و اروپا سکنی گزيد.اين داده ها نتيجه مطالعه دو تيم از دانشمندان به روی "دی ان ای" در بوميان مالزی و جزاير آندامان و نيکوبار واقع در اقيانوس هند است.دانشمندان با مطالعه "دی ان ای" بخشی از سلول های ما به نام ميتوکوندريال، می توانند نزديکی گروه های مختلف انسان ها نسبت به يکديگر را رقم بزنند.
 

Monirzadeh

Registered User
تاریخ عضویت
9 آپریل 2004
نوشته‌ها
997
لایک‌ها
35
باید تاکید کنم بخونید دیونه نه دیوانه

این مطلب هم جالبه حتما بخونید

*بدن یک انسان بالغ در حدود صد میلیون میلیون سلول دارد.

*در بدن انسان حدود 200 نوع سلول مختلف وجود دارد.

*استفاده از افزودنی ها به غذا چنان مرسوم شده است که هر فردی در طول سال به طور متوسط 5 کیلوگرم از آن ها را مصرف می کند.

*طول لوله ی گوارش انسان حدود هشت متر است.

*طولانی ترین مدت یبوست 102 روز بوده است.

*در هر روز حدود یک لیتر بزاق در دهان ترشح می شود.

*یک شخص در طول زندگی خود به طور متوسط بین 20 تا30 تن غذا می خورد.

*شما در هر روز حدود 20هزار لیتر هوا تنفس می کنید.

*در شش های شما بین 300 تا 750 میلیون کیسه ی هوایی وجود دارد.

*سرعت انتشار ذرات توسط عطسه 160 کیلومتر در ساعت است.

*در هر دقیقه حدود 120 میلیون گلبول قرمز در مغز استخوان ها ساخته می شود.

*طول کلی سرخرگ ها ، سیاهرگ ها و مویرگ ها ی بدن شما به 100 هزار کیلومتر می رسد.

*هر یک از ما به طور متوسط در طول زندگی حدود 20 کیلوگرم سلول های مرده ی پوست را از تن جدا می کنیم.

*اگر همه ی غدد مولد عرق باز و به دنبال هم ردیف می شدند ، طول لوله های آن ها تقریبا به 50 کیلومتر می رسید.

*پوست چهار میلیون گیرنده ی حساس به درد ، دما ، فشار و لمس دارد.

*چشم شما می تواند یک میلیون نوع رنگ مختلف را ببیند.

*در چشم های شما حدود 125 میلیون سلول استوانه ای و 7 میلیون سلول مخروطی وجود دارد.

*ماهیچه های چشم شما روزی 100 هزار بار حرکت می کنند.

*در بخش حلزونی گوش بیش از 20 هزار سلول مژکدار حسی وجود دارد.

*در حدود 13 میلیون سلول عصبی در دستگاه عصبی شما وجود دارد.

*سرعت عبور بعضی از پیام های عصبی حدود 240 کیلومتر در ساعت است.

*25 درصد از اکسیژنی که وارد شش های شما می شود به مصرف مغز می رسد.

*در بدن بیش از 100 مفصل و 650 ماهیچه وجود دارد.

*در هر بیضه ی مرد بیش از یک کیلومتر لوله ی اسپرم ساز وجود دارد.

*یک مرد بالغ به طور متوسط روزی 300 میلیون اسپرم تولید می کند.

منبع: پرسش های پایه زیست شناسی ترجمه ی حسین دانش فر
 

Monirzadeh

Registered User
تاریخ عضویت
9 آپریل 2004
نوشته‌ها
997
لایک‌ها
35
از زمان های بسیار قدیم توجه انسان ها به وضع گونه ها به انتخاب دو نگرش متفاوت در باره ی گونه ها منتهی شده است . این دو نظریه عبارتند از : 1- نظریه ی ثبات گونه ها 2- نظریه ی اشتقاق گونه ها یا تغییر پذیری گونه ها

نظریه ی ثبات گونه ها شاید بیشتر با عقاید اسلامی جور باشد اما نظریه ی اشتقاق گونه ها هم که امروزه در زیست شناسی مطرح است در بین فلاسفه ی اسلامی جایگاه دارد . به روایتی از حضرت علی ( ع ) در این زمینه توجه کنید: از حضرت می پرسند که قبل از آدم ابوالبشر چه موجودی بود ؟ حضرت می فرماید: آدم بود و باز می پرسند قبل از آن آدم که بود ؟ باز حضرت می فرماید: آدم و این سوال و جواب چند بار تکرار می شود.

علم دیرین شناسی نیز به استناد فسیل های بسیاری که در نقاط مختلف پیدا کرده می گوید که انواع مختلفی از انسان به روی زمین زیسته و منقرض شده اند. عمر بعضی از فسیل ها را به یک میلیون سال و برخی را به کمتر تخمین می زنند.قدیمی ترین نوعی که تا کنون دیرین شناسان آن را کشف کرده اند انسان جاوه و بعد انسان هایدلبرگ وسپس انسان رودزیا است. شبیه ترین آن ها از نظر شکل به نوع کنونی انسان نئاندرتال است که گفته می شود بین 130000 سال تا 70000 سال قبل از میلاد می زیسته است.
 

Spiro

Registered User
تاریخ عضویت
26 مارس 2005
نوشته‌ها
854
لایک‌ها
6
به نقل از Monirzadeh :
ه گفته پژوهشگران , انجام دادن فعاليتهاي شديد فكري بلافاصله پس از صرف ناهار با افزايش خطر بروز سكته هاي مغزي همراه است بر پايه نتايج اين پژوهش, افرادي كه بلافاصله پس از صرف ناهار در كارهاي سخت فكري و ذهني شركت مي كنند , بيش از سايرين در معرض ابتلا به مشكلاتي مانند بي خوابي , احساس خستگي و ضعف , اختلال حافظه و سكته مغزي قرار دارند به اعتقاد اين دانش پژوهان , خوابيدن به مدت كوتاه پس از صرف ناهار مي تواند از بروز بسياري از اين مشكلات پيشگيري كند.
اي بابا پس من سكته رو زدم آخه طبق عادت خودم فكر ميكردم وقتي شيكمم پره مغزم خوب كار ميكنه
خدايا پشيمانم ديگه تكرار نميشه :(
 

Spiro

Registered User
تاریخ عضویت
26 مارس 2005
نوشته‌ها
854
لایک‌ها
6
به نقل از Monirzadeh :
از زمان های بسیار قدیم توجه انسان ها به وضع گونه ها به انتخاب دو نگرش متفاوت در باره ی گونه ها منتهی شده است . این دو نظریه عبارتند از : 1- نظریه ی ثبات گونه ها 2- نظریه ی اشتقاق گونه ها یا تغییر پذیری گونه ها

نظریه ی ثبات گونه ها شاید بیشتر با عقاید اسلامی جور باشد اما نظریه ی اشتقاق گونه ها هم که امروزه در زیست شناسی مطرح است در بین فلاسفه ی اسلامی جایگاه دارد . به روایتی از حضرت علی ( ع ) در این زمینه توجه کنید: از حضرت می پرسند که قبل از آدم ابوالبشر چه موجودی بود ؟ حضرت می فرماید: آدم بود و باز می پرسند قبل از آن آدم که بود ؟ باز حضرت می فرماید: آدم و این سوال و جواب چند بار تکرار می شود.

علم دیرین شناسی نیز به استناد فسیل های بسیاری که در نقاط مختلف پیدا کرده می گوید که انواع مختلفی از انسان به روی زمین زیسته و منقرض شده اند. عمر بعضی از فسیل ها را به یک میلیون سال و برخی را به کمتر تخمین می زنند.قدیمی ترین نوعی که تا کنون دیرین شناسان آن را کشف کرده اند انسان جاوه و بعد انسان هایدلبرگ وسپس انسان رودزیا است. شبیه ترین آن ها از نظر شکل به نوع کنونی انسان نئاندرتال است که گفته می شود بین 130000 سال تا 70000 سال قبل از میلاد می زیسته است.
اينقدر از اين مقاله هاي منشا خلقت آدميزاد خوشم مياد
خيلي تو اينترنت دنباش گشتم
:happy:
 

Monirzadeh

Registered User
تاریخ عضویت
9 آپریل 2004
نوشته‌ها
997
لایک‌ها
35
فکر کنم این خیلی بددتون بخوره

طبق مطالعات انجام شده ، بيشتر جوانان فکر مي کنند که از دست دادن قواي شنوايي شان به دنبال گوش دادن به موسيقي هاي بلند و گوش خراش يک مساله مهم و جدي نيست. نتايج يک تحقيق نشان داد ، هنگامي که به جوانان گفته شد گوش دادن به موسيقي هاي بلند و گوش خراش مي تواند عوارض جدي براي شنوايي آنها به همراه داشته باشد ، حدود دوسوم از اين افراد اعلام کردند که استفاده از محافظهاي گوش و ديگر ابزارها براي محافظت از گوش هايشان را مورد بررسي قرار خواهند داد ، درحالي که پيش از آن هيچ يک از آن ها از اين وسايل استفاده نمي کرد. نتايج اين مطالعه مربوط به گفت وگو با 6148 دختر و 3310 پسر جوان با ميانگين سني 19 سال است. براساس اين مطالعه ، 61 درصد جوانان مورد مطالعه احساس زنگ در گوش خود داشته اند و حتي گفته اند که پس از شرکت در کنسرت هاي موسيقي در گوش خود صداهاي ديگري را نيز احساس مي کنند. محققان علوم پزشکي بخش چشم و گوش دانشگاه ماساچوست امريکا از بخش مدرسه دارويي هاروارد اين کشور که اين مطالعه را انجام داده اند مي گويند بيش از نيمي از افراد مورد مطالعه مسايلي همچون بيماريهاي انتقال يافته از طريق تماس هاي جنسي ، مصرف الکل و مواد مخدر و نيز استعمال سيگار و ابتلا به افسردگي را مهمترين مشکلات پزشکي خود عنوان کرده اند.
 

Monirzadeh

Registered User
تاریخ عضویت
9 آپریل 2004
نوشته‌ها
997
لایک‌ها
35
حس بینایی:

زنبور عسل در طول تکامل خود سازش خاصی جهت دریافت و یا دیدن رنگ های بخصوصی که در ارتباط با گل ها و منابع غذایی اش بوده پیدا کرده است. فرکانس نور که زنبور قادر به دیدن آن است بین حدود 300 تا 700 میلی میکرون است در حالی که برای انسان بین حدود 400 تا800 میلی میکرون می باشد. بنابراین در طیف نور ، انسان از قرمز تا بنفش و زنبور عسل از نارنجی تا ماورای بنفش را می بیند. زنبور قادر به تشخیص رنگ قرمز نیست و آن را مثل سیاه می بیند به عبارت دیگر می توان گفت زنبور عسل قادر است بین 4 گروه رنگ را تشخیص دهد که عبارتند از: زرد ، آبی ، آبی سبز ، ماورای بنفش . بنابراین زنبور نمی تواند بین زرد و نارنجی را تشخیص دهد و هر دو برای آن یک رنگ هستند. ضمنا زنبور قادر است نور پلاریزه را نیز دریافت دارد.

چون گل ها دارای شکل های متفاوتی هستند ، مطالعات انجام شده نشان داده است که زنبورها قادر به تشخیص شکل های توپر از شکل های توخالی هستند. زنبور نسبت به شکل هایی که توپر و متنوع تر باشند بیش تر حساس است . این موضوع از نظر چرای در مزارع و باغات اهمیت دارد زیرا بعضی از گل ها دارای رنگ ماورای بنفش هستند که به چشم انسان دیده نمی شوند.

حس شنوایی:

زنبور عسل اصواتی را که از طریق اجسام منتقل می شود را می تواند دریافت دارد . از جمله ارتعاشات مختلف اجسامی را که روی آن ها ایستاده است به راحتی دریافت داشته و عکس العمل نشان می دهد. زنبور نسبت به ارتعاشات حدود 100 تا 150 هزتز که از اجسام عبور می کنند حساس می باشد. عضو شنوایی زنبور برای دریافت ارتعاشات از اجسام ، روی پاهای او واقع هستند. علاوه بر این موهای زیادی در سطح بدن خصوصا روی شاخک های زنبور موجود است که وظیفه ی عضو شنوایی او را به عهده دارند.
 

Monirzadeh

Registered User
تاریخ عضویت
9 آپریل 2004
نوشته‌ها
997
لایک‌ها
35
این که توسط زبان فقط درک چهار طعم شور ، شیرین ، ترش و تلخ صورت می گیرد تصوری نادرست است. این اشتباه آنچنان است که مثلا درک رنگ ها را به سبز ، قرمز و آبی محدود سازیم. در حالی که بین این رنگ های اصلی پیوستاری از رنگ های دیگر وجود دارد و یا به عبارت دیگر فضای بی رنگ میان رنگ های اصلی وجود ندارد. مثلا رنگ نارنجی بین رنگ های سرخ و زرد قرار دارد و افزون بر این هر رنگ سایه روشن های مختلفی دارد مثل آبی آسمانی ، آبی دریایی ، آبی نیلی ، آبی پروس و بسیاری دیگر هم آبی برشمرده می شوند. مزه و طعم نیز چنین است. یعنی به تعداد محرک های حس چشایی طعم وجود دارد. از این گذشته فرد شدت های مختلف یک مزه را نیز حس می کند. خلاصه آن که فهرست مزه های مختلف و دامنه ی حس چشایی چنان غنی و وسیع است که فرهنگ فقیر ما در این زمینه عاجز از یافتن واژه یا معادلی برای هر یک از آنهاست.
 

Monirzadeh

Registered User
تاریخ عضویت
9 آپریل 2004
نوشته‌ها
997
لایک‌ها
35
وليد مثل جنسي (sexual reproduction) روند پيچيده اي است كه سبب توليد ياخته هاي جنسي نر و ماده مي شود. از اتحاد اين دو ياخته, ياخته تخم (zygote) به وجود مي آيد. توليد مثل جنسي باعث شكل گيري افرادي باتنوع ژنتيكي مي شود.

موجودات تك ياخته اي از طريق تقسيم (شكافتگي) (fission) تكثير مي يابند, اما در چند مورد, دو موجود ممكن است با هم يكي شوند و فرد جديدي را به وجود آورند. اين پديده را كه در كلاميدوموناس (Chlamydomonas) ديده مي شود, سن گامي (syngamy) گويند. در بعضي گونه ها ممكن است لقاح موقتي باعث انتقال مواد ژنتيكي گردد و سپس دو فرد از يكديگر جدا شوند. اين پديده را آميختگي (conjugation) گويند كه به طور وسيعي در پروكاريوتها و آغازيان صورت مي گيرد. در چنين مواردي تشخيص دو جنس بندرت امكان پذير است, ممكن است دو جنس را بر اساس رفتار لقاحي آنها تشخيص داد. به اين ترتيب ياخته اي كه ماده ژنتيكي خود را به ديگري منتقل مي سازد, نر و جنس مقابل, ماده ناميده مي شود. جنسيت در يوكاريوتها, بر خلاف پروكاريوتها, قابل تشخيص است.
 

Monirzadeh

Registered User
تاریخ عضویت
9 آپریل 2004
نوشته‌ها
997
لایک‌ها
35
دانشمندان به تازگي علت اين مساله را كه باكتري موسوم به H تنها در برخي از مردم مشكلات معده را به همراه دارد كشف كردند. گفته مي‌شود باكتري Helicobacter كه در معده زندگي مي‌كند موجب زخم معده و حتي سرطان معده مي‌شود. با اين حال تا كنون اين مساله كه چرا تنها برخي از افراد به اين عوارض مبتلا مي‌شوند براي دانشمندان و محققان علوم پزشكي ناشناخته مانده بود. محققان علوم پزشكي در مطالعات خود متوجه شدند كه وجود برخي ويژگي‌ها براي اين باكتري به خصوص (باكتري H) از جمله برخورداري از زايده‌اي سرنگ شكل اين امكان را براي آن فراهم مي‌آورد تا وارد سلولهاي ديواره‌ي معده شود.

اين محققان تا كنون دريافته‌اند كه ماده‌اي بر روي سطح اين نوع باكتري معده وجود دارد كه به سلول‌هاي معده وارد مي‌شوند كه اين مساله پاسخ‌هاي تحريك‌آميز و التهابي آن را به همراه دارد. مولكولي كه موسوم به Nod1 است و در درون سلول‌هاي معده جاي دارد اين ماده را تشخيص داده و سپس علايمي را از خود منتشر مي‌كند كه به گسترش پاسخ‌هاي تحريك‌آميز و التهابي منجر مي‌شود. گفتني است كه باكتري H به وسيله‌ آنتي بيوتيك‌هاي قوي از جمله آموكسي سيلين‌ها قابل درمان است.
 

Monirzadeh

Registered User
تاریخ عضویت
9 آپریل 2004
نوشته‌ها
997
لایک‌ها
35
آندوسیتوزجذب مواد به درون سلول است و بر دو نوع فاگو سیتوز و پینوسیتوز می باشد. اگر این مواد جامد باشند فرایند را فاگوسیتوز و اگر مایع باشند آن را پینوسیتوز می نامند. در اینجا این فرایندها را ببینید:
6e2c71bac8.gif


http://hostedpictures.com/uploads/227a240675.gif
 

Monirzadeh

Registered User
تاریخ عضویت
9 آپریل 2004
نوشته‌ها
997
لایک‌ها
35
چند نوع نا شنوایی
نشانگان پندرد(pendred) یا گواتر همراه با ناشنوایی: این نشانگان به صورت مغلوب اتوزومی منتشر می شود در این نشانگان کری همراه گواتر می باشد. احتمالا کری در موقع تولد وجود ندارد. امکان دارد کری سبک ، متوسط یا شدید باشد. گواتر هم به هنگام تولد وجود ندارد و در حدود 6 سالگی پیدا می شود و در آن اختلال متابولیسم تیروکسین ملاحظه می شود( حتی در برخی افراد هتروزیگوت این اختلال متابولیک قابل بررسی است.) با تجویز یدور پتاسیم و ید رادیواکتیو این اختلال متابولیسمی بررسی می شود. به علت نهفته بودن عارضه ازدواج این افراد با افراد تندرست یا مبتلایان به انواع دیگر کری اشکالی ندارد و به وجود آمدن فرزندان بیمار خیلی نادر است.

زالی – ناشنوایی: آلبی نیسم نسبی همراه ناشنوایی که ارث وابسته به جنس است مشاهده می شود . لازم به ذکر است که زالی ( آلبی نیسم ) به تنهایی صفتی مغلوب آتوزومی است.

ناشنوایی مغلوب اتوزومی : افراد هموزیگوت بیمار ناشنوایی شدیدی نشان می دهند، بیش تر کری های ارثی سخت دوران کودکی از این نوع می باشند . تعداد زیادی از ژن های نهفته وجود دارند که سبب کری می شوند.

ناشنوایی غالب آتوزومی : درجه ی نفوذ ژن بارز کری کم یا ناچیز است و درجه ی شدت کری بسیار متغیر می باشد و از نظر پیدایش سنی نیز گوناگون می باشد.

ناشنوایی وابسته به جنس: احتمال دارد این نوع کری در موقع تولد وجود نداشته باشد ولی بزودی در دوران کودکی جلوه گر شده و با سرعت متغیر پیشرفت می نمایدحدود 2% از کری های نسبی کودکان مربوط به ژن نهفته ی وابسته به جنس است . در زنان هتروزیگوت اختلالی از نظر شنوایی ملاحظه نمی شود.
 
بالا