برندهای بزرگ، چگونه با استفاده از رنگ ها بر مشتریان خود تاثیر می گذارند؟
آیا تا به حال به نقش رنگ در برند سازی توجه کرده اید؟ چرا کوکاکولا قرمز، استارباکس سبز و یا ایران ایر آبی است. رنگ، زبان برقراری ارتباط بین مشتری و برند است بدون اینکه از کلمه ای استفاده شود. در حقیقت انتخاب یک رنگ مناسب برای برند ارزش هزار کلمه را به همراه دارد زیرا رنگ ها قادرند پیام و مفاهیم خاص را در کسری از رمان به مشتری انتقال دهند.
در دنیای کسب و کار امروز رنگ ها از عناصر جدایی ناپذیر برندها بوده و یک عامل اساسی در حک یک برند در ذهن مشتری می باشد. بنابر تحقیقات انجام شده، ۸۰ درصد از اطلاعاتی که ما در نگاه اول از لوگوی شرکتهای مختلف بدست میآوریم، از رنگهای موجود در آن لوگو برداشت میشود. به عنوان نمونه، شرکت گوگل ۴۰ تنوع از رنگ آبی را در لوگوی خود استفاده کرد تا در نهایت امر بتواند مشخص کند کدام ترکیب رنگی، عملکرد بهتری داشته و جلب نظر مخاطبان را به همراه دارد. در میان انواع طیف های رنگی سه رنگ آبی تیره، روشن و آسمانی بیشتر در دنیای کسب و کار دیده می شود.
ببینید برند های زیر چگونه از رنگ ها برای معرفی برند خود استفاده کرده اند:
مک دونالد
مک دونالد از رنگ قرمز در لوگوی خود استفاده کرده است. مدیران این برند، دلیل این امر را انرژی بخش بودن رنگ قرمز و البته تصویر شاخص و متمایزی که با استفاده از این رنگ از برند آنها ارائه میشود عنوان کردهاند. حتی گفته میشود این رنگ، احساس گرسنگی را در بیننده القا میکند و از همین رو برندهای فست فود علاقه خاصی به استفاده از این رنگ در لوگوی خود دارند.
رنگ قرمز اغلب به عنوان سیگنالی برای فروش هر چه بیشتر محصول به مشتری استفاده میشود. از همین رو بسیاری از برندها از آن در قالب ترکیب با رنگ سفید یا زرد استفاده میکنند تا علاوه بر انتقال خصوصیات رنگ قرمز، این احتمال را که برند یادشده قصد دارد از روشهایی غیرعادلانه فروش خود را افزایش دهد برطرف کنند.
ساب وی
ساب وی قصد داشته با استفاده از رنگ سبز که در اغلب موارد سیگنالی برای انتقال حس سلامتی و بازگشت قوا به حساب میآید اهمیت تازه بودن غذاهای خود را – که در واقع شعار اصلی این برند هم به حساب میآید – به مخاطبان و مشتریان یادآوری کند. زرد نیز رنگ دیگری است که از فاصله بسیار دور در لوگوی این برند قابل مشاهده بوده و توجه مشتریان را به رستورانهای این برند جلب میکند.
یونایتد ایرلاینز
آبی، رنگی است که برای القای حس امنیت و اطمینان استفاده میشود. حسی که در نظر مشتریان خطوط هوایی جایگاه ویژهای دارد. علاوه بر این، آبی با حس اعتماد و همچنین وفاداری نیز رابطه تنگاتنگی دارد. همین امر باعث شده یونیفورمهای مجریان قانون در برخی کشورها آبی رنگ باشد.
کوالکام
کوالکام پیشگام بسیاری از تکنولوژیهایی است که امروزه در بازار تولید گوشیهای هوشمند استفاده میشود. امروزه تراشههای تولیدی این برند توسط اکثر برندهای تولید کننده گوشی شامل اپل، سامسونگ و الجی استفاده میشود. رنگ سیاه در لوگوی این شرکت، حس توانایی و امنیت را القا میکند که هر دو شاخصه یادشده، برای یک برند فعال در بازار تولید گوشی هوشمند، ضروری به حساب میآید.
شنل
Chanel به عنوان یکی از برندهای مطرح و پیشتاز در بازار مُد، از رنگ سیاه که تداعی کننده رنگ شاخص محصولات این شرکت است برای نمایش هویت برند خود استفاده کرده است. رنگ سیاه علاوه بر اینکه رنگی کاملا جذاب و برپایه اصول مُد به حساب میآید نشانهای از کمالگرایی در دنیای خردهفروشی است.
فدکس
برخی از شرکت ها با توجه به نوع محصول و خدمتی که عرضه میکنند جهت انتقال پیام و برقراری ارتباط مناسب تر با مشتری خود، برای هر نوع از محصول یا خدمت از رنگ های گوناگونی استفاده میکنند. در این راستا می توان از شرکت Federal Express Corporation (FedeEx) نام برد. این شرکت جهت انتقال پیام خود به مشتریانش از سه رنگ بنفش، سبز و نارنجی استفاده میکند. در حالیکه Fed همیشه بنفش است Ex در بخش های متفاوت رنگ های سبز و نارنجی را به خود اختصاص می دهد. این کمپانی رنگ سبز را برای معرفی خدمات زمینی و رنگ نارنجی برای شناساندن خدمات هوایی و حمل و نقل سریع استفاده میکند.
یا شرکت
UPS از رنگ قهوه ای استفاده میکند که این رنگ نماد اعتماد و اطمینان است
آئودی
نوشتهی قرمزرنگ آئودی در لوگوی این شرکت، نمادی برای جنس مذکر و البته تداعی کننده عشق به رانندگی است. اگرچه حرف و حدیثهای متفاوتی در خصوص دلیل استفاده از چهار حلقه در لوگوی آئودی ذکر شده است؛ اما بدنیست بدانید دلیل ویژهای برای استفاده از این ترکیب وجود دارد. بر اساس یک روایت موثق، آئودی یکی از چهار شرکتی است که در سال ۱۹۳۲ میلادی تصمیم به ادغام آنها در یکدیگر گرفته شد. در نهایت، لوگوی شرکتی که پس از ادغام ایجاد شد چهار دایره بود که لوگوی هر یک از شرکتهای اولیه را در خود جای داده و به دایرههای دیگر متصل شده بود. درنهایت امر، طرح گرافیکی لوگوی چهار شرکت نیز از فضای داخل دایرهها حذف شد و تنها چهار دایره خالی متصل به هم باقی ماند.
USPS
آبی، رنگی است که حس اعتماد و امنیت را انتقال میدهد. وجود طرحی از یک عقاب در لوگوی USPS هم همواره بخش اساسی از طرح درنظر گرفته شده برای لوگوی این برند بوده است. این در حالی است که از سال ۱۹۹۳ میلادی طرح عقابی که بهنظر میرسد با سرعت بالایی در حرکت است روی کامیونهای تحویل مرسولههای پستی این شرکت نقش بسته است.
TNT Delivery
این شرکت هلندی، یکی از بزرگترین شرکتهای فعال در حوزه تحویل مرسوله در جهان است که در ۶۱ کشور فعالیت داشته و در سال ۲۰۱۵ میلادی فروش ۷ میلیارد دلاری را به ثبت رسانده است. TNT Delivery در سال ۲۰۱۶ میلادی توسط FedEx خریداری شد. این برند از رنگ نارنجی در لوگوی خود استفاده کرده تا تواناییها و البته استطاعت مالی خود را به مشتریان نشان دهد.