• پایان فعالیت بخشهای انجمن: امکان ایجاد موضوع یا نوشته جدید برای عموم کاربران غیرفعال شده است

بررسی شاخص های تاثیر گذار بر اوضاع اقلیمی ایران

amirkoorosh

کاربر فعال هواشناسی
کاربر فعال
تاریخ عضویت
29 سپتامبر 2011
نوشته‌ها
59
لایک‌ها
10,413



عمومی › تحلیلی بر الگوهای سطح فوقانی جو در اکتبر 2011 و پیش بینی فصلی

در دو ماهه اول سال زراعی 1391-1390 بارش های خوبی به خصوص در نیمه شمالی کشور رخ داد که محققین بسیاری به دنبال علل این رخداد هستند. در گزارش پیوست دیدگاه اولیه از موقعیت قرارگیری رودباد های قطبی و جنب حاره ای در حول و حوش عرض های میانی آورده شده است. علاوه بر آن تحلیل سریعی نیز از وضعیت خشکسالی و پیش بینی آینده کشور آمده است.
خلاصه: پهنه بندی خشکسالی 12 ماهه منتهی به مهر ماه 1390 نشاندهنده خشکسالی نسبتا گسترده در استان هاي غربي، مركزي و به ويژه شمال شرقي کشور می باشد، هر چند شاخص مهر ماه حاکی از بهبود نسبی در وضعیت خشکسالی کشور می باشد. پیش بینی می شود تا پایان سال جاری بارش ها در نوار شمالی کشور در حد نرمال تا بیشتر از نرمال و در سایر نواحی نرمال تا کمتر از نرمال باشد. در ماههای پایانی سال گستره منطقه با بارش بیش از نرمال افزایش می یابد. دما در دوره مذکور سردتر از معمول بوده و احتمال بروز ناهنجاري سرد دمايي وجود دارد. نسبت بارش برف به باران در مقايسه با سال هاي گذشته افزایش خواهد یافت.
در شكل هاي زیر الگوهاي سطح 200 ميليباري ماه اكتبر دوره 1971 تا 2000 و همچنین اکتبر 2011 آورده شده است. نكته قابل توجه در الگوي جريان هاي 200 ميليباري سال جاري وجود ناوه بر روي درياي مديترانه و تلفيق دو جت قطبي و جنب حاره اي در منتهي اليه شرق درياي مديترانه مي باشد كه موجب تقويت شرايط چرخندي در لايه هاي مياني جو مي گردد






منبع : دانستنیها و تجربه های امیرکوروش



cri.ac.ir/news=137



تحلیل بارشهای ابر سنگین ( فوق سنگین ) ایران : http://www.sid.ir/Fa/VEWSSID/J_pdf/66913891903.pdf
 

amirkoorosh

کاربر فعال هواشناسی
کاربر فعال
تاریخ عضویت
29 سپتامبر 2011
نوشته‌ها
59
لایک‌ها
10,413
ساختار کلی مادن جولیان






مشاهده پیوست 90276






مشاهده پیوست 90277






مشاهده پیوست 90278





اﻟﮕﻮي ﺷﺎﺧﺺ ﻓﺸﺎري ﺷﻤﺎل درﻳﺎي ﺧﺰر. NCPI. (. ﻣثبت. ) دﻣﺎي ﺑﻴﺶ از ﻧﺮﻣﺎل ﺑﺮ روي اروﭘﺎ. ﺑﺎرش ﻫﺎي
بیشتر از ﻧﺮﻣﺎل در اروﭘﺎ و ﺑﺨﺶ ﻫﺎﻳﻲ از ﺧﺎورﻣﻴﺎﻧﻪ

این لینک را ببینید :



http://www.chaharmahalmet.ir/publish/dr08.pdf





http://amozeshgeography.blogfa.com/post-5.aspx
 

amirkoorosh

کاربر فعال هواشناسی
کاربر فعال
تاریخ عضویت
29 سپتامبر 2011
نوشته‌ها
59
لایک‌ها
10,413
نوسان مدیترانه ای:


شاخص MO
وابسته به سیکلو نزائی در مدیترانه که اساساً در خلیج جنوا شکل می گیرد .
در واقع توزیع فشار نا برابر در مدیترانه در فازهای مثبت و منفیباعث فعالیت سامانه های موثر مدیترانه ای می گردد. 
معمولاً همبستگی قوی بین نوسان مدیترانه و نوسان اطلس شمالیوجود دارد.





نوسان دو قطبی اقیانوس هند :

آنومالی دما بین شرق و غرب اقیانوس هند را با IOD نشان میدهند .






رویداد ال نینوی 2007-2006 و بارش های زمستانه در پاییز 1385

به دنبال ناهنجاری های بارش پاییزه نقاط مختلف کشور که عملاْ باعث ریزش های بیش از حد معمول در اکثر نواحی کشور گردید و آنومالی های دمایی وبارش برف زمستانه را به دنبال دارد همانگونه که در مقالات و آثار قبلی به آن اشاره گردیده همگی نشان از بروز رویداد ال نینو دارد که از ماه اکتبر در حال تکوین بوده است.




علت بارشهای زودهنگام زمستانه در آبان 1390 چیست؟

ببینید علل تشکیل سیستم پرفشار و به‌واسطه آن آغاز بارش‌های سنگین برف و باران، به بررسی‌های کارشناسانه بیشتری احتیاج دارد. با وجود این نمی‌توان از کنار تغییر زودهنگام کمربند همگرایی فشار گذشت. در واقع می‌توان گفت که این کمربند کمی زودتر از موعد مقرر جابه‌جا شد و با توجه به ریزش هوای سرد قطب روی مدیترانه و توده گرمایی آمده از سمت استوا در مدیترانه برهم‌کنش صورت گرفت،سپس در این منطقه یک‌سیستم چرخشی و کم‌فشار ایجاد و سرانجام این سیستم به سمت شرق یعنی نواحی غربی ایران سرازیر شد. البته در قسمت چابهار وزش شدید باد و بارش‌های پراکنده به‌دلیل یک‌سیستم چرخنده گرمایی شکل‌گرفته در همین منطقه به‌وجود آمد. به‌هرحال طی روزهای 16 تا 22آبان‌ماه پدیده تغییرات مدیترانه‌ای به‌وجود آمد و نهایتا ما شاهد بارندگی وسیع در کشور بودیم.
 

ali_kermanshah

کاربر فعال هواشناسی
کاربر فعال
تاریخ عضویت
4 اکتبر 2011
نوشته‌ها
378
لایک‌ها
367
محل سکونت
mazandaran
اقلیم استان کردستان

اقلیم كردستان متاثر از توده‌های هوای گرم و مرطوب مدیترانه ای است كه این توده‌ها موجب بارندگی هایی در بهار و ریزش برف در زمستانها شده است. این توده‌های هوایی كه از اقیانوس اطلس و دریای مدیترانه با برخورد به ارتفاعات زاگرس بخش قابل توجهی از رطوبت را بصورت بارش‌های پراكنده برف و باران در این منطقه نشان میدهند. تعداد روزهای یخبندان ۱۰۹ روز و میزان بارندگی سالانه در شرایط عادی اقلیمی معادل ۵۰۰ میلی متر میباشد. بیشترین میزان بارندگی مربوط به شهرهای مریوان و بانه حدود ۸۰۰ میلی متر در سال و كم‌ترین میزان بارندگی در ناحیه شرق حدود ۴۰۰ میلی متر و در قسمت مركزی استان یعنی سنندج نزدیك به ۵۰۰ میلی متر در سال است. نفوذ توده‌های مرطوب زمستانی و بهاری در مریوان و دریاچه زریوار تأثیر فراوانی در مرطوب و معتدل شدن هوای این ناحیه دارد. میزان رطوبت و بارش مناسب باعث ایجاد جنگل‌های انبوه بلوط و گونه‌های مختلف درختان جنگلی شده است.

منبع : استان کردستان - ویکی‌پدیا
 

ali_kermanshah

کاربر فعال هواشناسی
کاربر فعال
تاریخ عضویت
4 اکتبر 2011
نوشته‌ها
378
لایک‌ها
367
محل سکونت
mazandaran
مقاله های بسیار جالب در مورد آخرین وضعیت خشکسالی در استان چهارمحال و بختیاری که خواندن آن را به همه ی علاقه مندان به هواشناسی توصیه میکنم :

http://www.chaharmahalmet.ir/publish/dr08.pdf
 

ali_kermanshah

کاربر فعال هواشناسی
کاربر فعال
تاریخ عضویت
4 اکتبر 2011
نوشته‌ها
378
لایک‌ها
367
محل سکونت
mazandaran
مطالعه اثرات نوسان اطلس شمالي بر رژيم بارش و دماي سواحل جنوبي درياي خزر

خوش اخلاق فرامرز*,قنبري نوذر,معصوم پور سماكوش جعفر

* دانشكده جغرافيا، دانشگاه تهران

سواحل جنوبي درياي خزر به دليل موقعيت جغرافيايي خاص، تحت تاثير عوامل مختلف جوي قرار مي گيرد. نوسان اطلس شمالي (NAO) يكي از پديده هاي موثر در تغييرپذيري اوضاع جوي نيمكره شمالي مي باشد كه سواحل جنوبي خزر را نيز تحت تاثير قرار مي دهد. در اين پژوهش در يك دوره 30 ساله (2003-1974) مقادير بارش و دماي هوا در سواحل جنوبي درياي خزر با دوره هاي مثبت و منفي نمايه نوسان اطلس شمالي مورد آزمون همبستگي قرار گرفت و مشخص شد مرحله مثبت شاخص NAO با دوره هاي افزايش افزايش بارش و كاهش دما، و مرحله منفي شاخص مزبور با دوره هاي كاهش بارش و افزايش نسبي دما همزمان است. با توجه به اينكه نمايه NAO داراي روند كاهشي و منفي است لذا ميزان بارش منطقه مورد مطالعه نيز در حال كاهش و متقابلا دما نيز در حال افزايش مي باشد.


متن کامل مقاله : http://www.sid.ir/fa/VEWSSID/J_pdf/45913876603.pdf
 

ali_kermanshah

کاربر فعال هواشناسی
کاربر فعال
تاریخ عضویت
4 اکتبر 2011
نوشته‌ها
378
لایک‌ها
367
محل سکونت
mazandaran
شاخص هاي پيش آگاهي خشکسالي در ايران


صداقت كردار عبداله,فتاحي ابراهيم


خشکسالي يکي از رخدادهاي جوي است که سبب بروز خسارات زيادي مي شود. در اين مطالعه از داده هاي سيگنال هاي بزرگ مقياس اقليمي استفاده شده است. سيگنال هاي بزرگ مقياس اقليمي يکي از عوامل و پارامترهايي هستند که مي توانند در تحليل تغييرات فصلي و سالانه بارش و دما موثر باشند. در اين تحقيق از داده هاي ماهانه شاخص نوسان جنوبي (SOI)، شاخص (NAO) و پديده ENSO در مناطق NINO3.4, NINO3, NINO4 و NINO1+2 استفاده شد. تمامي داده هاي مربوط به سيگنال هاي فوق از مرکز داده هاي آناليز شده NCEP طي سال هاي 1960 تا 2000 دريافت گرديد. براي تعيين مهمترين سيگنال هاي موثر بر بارش نواحي مختلف کشور از روش رگرسيون چند متغيره استفاده شد. نتايج تحليل رگرسيوني نشان داد که تقريبا در تمامي ايستگاه هاي مورد مطالعه شاخص ENSO در مناطق NINO1+2، NINO3 پر اهميت ترين سيگنال در بارش مي باشد. در اين تحقيق با استفاده از شبکه عصبي مصنوعي، پيش بيني بارش براي بازه هاي زماني همزمان، سه ماه و شش ماه آينده انجام گرديد. تحليل نتايج خروجي مدل شبکه عصبي با داده هاي مشاهده اي نشان داد که طي فاز گرم ENSO و فاز منفي NAO شرايط ترسالي و طي فاز سرد ENSO و مثبت NAO شرايط خشکسالي در سطح ايران به وقوع مي پيوندد.


متن کامل مقاله :http://www.sid.ir/fa/VEWSSID/J_PDF/66913871103.pdf
 

ali_kermanshah

کاربر فعال هواشناسی
کاربر فعال
تاریخ عضویت
4 اکتبر 2011
نوشته‌ها
378
لایک‌ها
367
محل سکونت
mazandaran
تخميني از تغيير اقليم آينده در شمالغرب ايران

خلاصه مطالب:
سامانه هاي جوي كه منطقه شمال غرب ايران را تحت تاثير قرار ميدهد، غالبا از نوع مديترانه اي هستند . تقويت و تضعيف واچرخند آزور و كم فشار ايسلند تاثير زيادي بر روي تقويت و تضعيف سامانه هاي مديترانه اي دارد . نوسان اطلس شمالي (NAO) شاخصي است كه گراديان فشار بين واچرخند جنب حاره اي ( پرفشار آزور ) و چرخند قطبي ( كم فشار ايسلند ) را نشان ميدهد . در اين تحقيق دورهاي خشكسالي و ترسالي شمالغرب
ايران شامل سه استان آذربايجان غربي، آذربايجان شرقي و كردستان با استفاده از شاخص SIAP تعيين گرديد، سپس فازهاي مثبت و منفي براي اين دوره ها مطالعه شد . هماهنگي خوبي بين دورهاي ترسالي منطقه ( دورهاي خشكسالي ) با فاز منفي ( مثبت ) اين شاخص مشاهده NAO شد . همچنين مشاهده گرديد كه در سالهايي كه شاخص NAO در فاز مثبت ( منفي ) است، شمالغرب ايران زمستانهاي سردتري ( گرمتري ) را دارد . از آنجا كه بيشتر مدلهاي اقليمي پيش بيني ميكنند كه شاخص NAO در قرن بيست و يكم به سمت فاز مثبت تمايل پيدا ميكند، لذا با هماهنگي كه بين اين شاخص و وضعيت آب و هوايي شمالغرب ايران وجود دارد، فراواني خشكساليها براي اين منطقه از ايران در آينده روند افزايشي خواهد داشت .

منبع : http://www.ngdir.ir/papers/PPapersDetail.asp?PID=4797
 

ali_kermanshah

کاربر فعال هواشناسی
کاربر فعال
تاریخ عضویت
4 اکتبر 2011
نوشته‌ها
378
لایک‌ها
367
محل سکونت
mazandaran
گردش به هنجار جو و پارامترهای شاخص مراکز عمل در فصل زمستان بر روی ایران

سید منصور شاهرخ وندی حسنعلی غیور محمدرضا کاویانی

چکیده: بررسی نقشه های سینوپتیکی نرمال فصل زمستان به خوبی میانگین موقعیت و ویژگی های مهم مراکز عمل را نشان می دهد. انومالی مثبت شاخص های شدت و قدرت مراکز پرفشار جنب حاره و کم فشار ایسلندی از وضعیت نرمال به ترتیب باعث رخداد دوره های خشکسالی و ترسالی در کشور می گردد. تفاضل فشار مرکزی دو سلول مزبور شاخص NAO یا نوسان اطلس شمالی نامیده می شود. همچنین تفاضل فشار بین مدارات 55oN و 35oN شاخص دوره وزش نامیده می شود که بیان کننده الگوی زناری و یا نصف النهاری گردش جوی می باشد. در یک موقعیت نرمال پرفشار سیبری با ریزش هوای سرد به درون مدیترانه در تکامل و توسعه سیستم های مدیترانه ای تاثیر بسزایی دارد. این سیستم ها در صورتی که درون ناوه مدیترانه تکوین یابند و وضعیت شاخص های مهم ناوه مانند عمق، دامنه، شکل و امتداد محور مناسب باشد، بارش های سیل آسا و فراگیر تمام کشور را در برمی گیرد. همچنین ناوه معکوس کم فشار سودانی بر حسب محل فرارفت تاوایی نسبی مثبت به سمت شرق یا شمال شرق دریای سرخ در یک الگوی ادغامی یا غیر آن توسعه می یابد. تقویت یا تضعیف تاوه قطبی نیز در تحدید یا توسعه پرفشار جنب حاره و در نتیجه توسعه سیستم ها به عرض های جنوبی تر و یا عکس آن تاثیر مهمی ایفا می نماید.کوشش این مقاله آن است تا با بهره گیری از نقشه های NOAA که به نام NCEP/NCAR معروف می باشند و با به کارگیری روش پارامترهای شاخص پرتویی روشن از نرمال گردش عمومی جو در فصل زمستان را به نمایش گذارد. به نحوی که با استفاده از نرمال پارامتر های شاخص هر یک از مراکز عمل و شاخص های مهم اقلیمی منتج از تفاضل یا توزیع الگوی فشار، سهم هر یک از عوامل فوق بر ساختار گردش عمومی جو مشخص گردد. الگوی ترسیمی و شاخص های عددی به دست آمده از نقشه های نرمال می تواند در مقایسه با الگوهای بی هنجاری، مبنایی برای قضاوت در مورد چگونگی و علت ایجاد الگوهای انومالی باشد. اهمیت مطالعات فصلی اقلیم سبب شده است از سال 1950 م به بعد، این گونه مقالات در مجله ای ویژه به همین نام، به چاپ برسد.


متن کامل مقاله : http://www.ensani.ir/storage/Files/...شاخص مراكز عمل در فصل زمستان بر روي ايران.pdf
 

ali_kermanshah

کاربر فعال هواشناسی
کاربر فعال
تاریخ عضویت
4 اکتبر 2011
نوشته‌ها
378
لایک‌ها
367
محل سکونت
mazandaran
آب و هواي استان مازندران

استان مازندران را بر اساس خصوصيات دما و بارش و توپوگرافي منطقه مي توان به دو نوع آب و هواي معتدل خزري و آب و هواي كوهستاني تقسيم كرد . آب و هواي كوهستاني خود بر دو نوع معتدل كوهستاني و سرد كوهستاني مي باشد .

1- آب و هواي معتدل خزري :
اين نوع اقليم جلگه هاي غربي و مركزي استان تا كوهپايه هاي شمالي البرز را شامل مي شود . در اين نواحي به دليل كمي فاصله كوهستان و دريا رطوبت تجمع مي يابد كه بعنوان پيامد آن مي توان بارش هاي قابل ملاحظه و دماي معتدل را ذكر كرد .
ميانگين بارندگي ساليانه در نوار ساحلي استان برابر با 977 ميليمتر است. توزيع مكاني آن از غرب به شرق با كاهش همراه است در حاليكه توزيع زماني آن وضعيتي كمابيش منظم دارد ( حداكثر بارندگي در پائيز و حداقل آن در بهار اتفاق مي افتد ) .
در بررسي پارامتر درجه حرارت نيز مشاهده مي شود كه به دليل رطوبت نسبي بالا و زياد بودن تعداد روزهاي پوشيده از ابر ، دماي هوا معتدل و دامنه دمايي محدود مي باشد كه اين وضعيت منجر به تابستانهاي گرم و مرطوب و زمستانهاي معتدل با يخبندانهاي اتفاقي مي گردد .

2- الف) آب و هواي معتدل كوهستاني :
با افزايش تدريجي ارتفاع از اراضي جلگه اي به سوي دامنه هاي شمالي ارتفاعات البرز و فاصله از دريا ، تغييرات خاصي در آب و هواي استان پديدار مي گردد. در نوار ارتفاعي 1500 تا 3000 متر ، شرايط آب و هوايي كوهستاني حاكم است كه از ويژگيهاي آن مي توان كاهش ميزان بارندگي ساليانه وهمچنين كاهش متوسط درجه حرارت ماهانه را ذكر كرد . علاوه بر آن زمستانهاي سرد همراه با يخبندانهاي طولاني و تابستانهاي كوتاه نيز از ديگر مشخصات اين اقليم است .

2- ب) آب و هواي سرد كوهستاني :
در نوار ارتفاعي بالاتر از 3000 متر كه شامل قلل كوهستانهاي دامنه شمالي البرز مي شود ، دماي هوا به شدت كاهش يافته و يخبندانهاي طولاني ايجاد مي شود . در اين مناطق ريزش ها غالبا به صورت برف است كه در دوره طولاني سرد سال روي هم انباشته شده و تا اواسط دوره كوتاه گرم سال نيز دوام دارند . در همين مناطق و در قله كوههاي دماوند ، علم كوه و تخته سليمان شرايط ايجاد يخچالهاي كوهستاني و انباشت دائمي برف فراهم شده است .


توده هواهاي موثر بر آب و هواي مازندران

موقعيت جغرافيايي ويژه استان مازندران بعنوان يكي از استانهاي ساحلي درياي خزرسبب شده است كه در طول سال از اثرات آب و هوايي همسايگاني چون سرزمين پهناور سيبري ، درياي مديترانه و درياي خزر و فلات مركزي ايران بهره مند شود . در طول فصول مختلف سال توده هاي هواي متعددي وارد استان ميشوند كه عمده ترين آنها به قرار زير ميباشد :

الف) دوره سرد سال :

- توده هواي قطبي قاره اي (cP) كه ورود آن به استان از طريق گسترش زبانه سيستم پرفشار سيبري بر روي شمال شرق كشور مي باشد . اين توده هوا سرد و خشك بوده و با عبور از روي درياي خزر ضمن جذب رطوبت و گرما ناپايدار گشته و سبب بارشهاي قابل توجه بويژه در فصل پاييز ( بدليل اختلاف زياد دماي آب با دماي هوا ) در استان مي شود . شدت اين بارندگي بدليل طولاني بودن مسير حركت توده هوا بر روي دريا در غرب استان بيشتر از ساير قسمتهاي استان ميباشد .
- توده هواي قطبي دريايي تعديل يافته (mP ) با منشا اقيانوس اطلس كه بعد عبور از روي جنوب اروپاي شرقي از طريق درياي سياه به شرق درياي مديترانه وارد و سپس از طريق تركيه از سمت شمال غرب وارد ايران مي شود .
- توده هواي آركتيكي قاره اي (cA ) با منشا اسكانديناوي كه بعد از عبور از روي اروپا و از دست دادن رطوبت مجددا از درياي سياه كسب رطوبت كرده واز طريق تركيه وارد نوار شمالي كشور مي شود .

ب) دوره گرم سال :

- توده هواي حاره اي دريايي تعديل يافته (mT ) با منشا آزورس (جزيره آزورس در اقيانوس اطلس ) كه بعد از عبور از روي درياي مديترانه و جنوب اروپا ، به شمال كشور وارد ميشود و گاهي نيز از طريق شمال آفريقا و عربستان ، نواحي جنوب و مركز ايران را مورد تهاجم قرار ميدهد و به شمال نيز نفوذمي كند جبهه هاي حاصل از اين توده هوا هنگام رسيدن به درياي خزر از اين دريا رطوبت كسب كرده و سبب بارندگي در سواحل جنوبي آن ميشوند . بعلاوه در اوج روزهاي گرم هنگامي كه جت استريم جنب حاره به شمال درياي خزر نقل مكان مي كند توده هواي حاره اي قاره اي (cT ) كه در مركز ايران تشكيل مي شود و بسيار گرم و خشك مي باشد شمال كشور را نيز تحت تاثير قرار مي دهد .


اقليم استان مازندران

1- بر اساس طبقه بندي هانسن ( Hansen ) اين استان در مدار معتدله گرم قرار گرفته است .
2- به روش ضريب اعتدال ( Temoenatenus Index ) اين استان بسيار معتدل و فوق معتدل است .(منظور از ضريب اعتدال بدست آوردن دوري يا نزديكي يك منطقه به منطقه معتدله است )
3- بر اساس طبقه بندي دومارتن ( De Martounne ) نواحي غربي مازندران بسيار مرطوب ، نواحي مركزي مازندران مرطوب و نواحي شرقي مازندران مديترانه اي و نواحي كوهستاني مازندران نيمه مرطوب مي باشد .
4- بر اساس طبقه بندي دكتر كريمي ، نواحي غربي و مركزي داراي اقليمي مرطوب با تابستان گرم و زمستان كمي سرد ، نواحي شرقي نيمه مرطوب با تابستان گرم و زمستان نسبتا سرد و نواحي كوهستاني مازندران داراي اقليم مرطوب با تابستان معتدل و زمستان بسيار سرد مي باشد.

منبع : هواشناسي مازندران - اقليم استان
 
Last edited:

ali_kermanshah

کاربر فعال هواشناسی
کاربر فعال
تاریخ عضویت
4 اکتبر 2011
نوشته‌ها
378
لایک‌ها
367
محل سکونت
mazandaran
بررسي تاثير پرفشار آزورز بر دما و بارش ايران زمين

12 بهمن 1387 ساعت 9:09

خبرگزاري ايمنا: امير حسين حلبيان دانشجوي دكتري جغرافياي طبيعي- اقليم شناسي دانشگاه اصفهان از پايان نامه ي خود دفاع كرد.

--------------------------------------------------------------------------------

به گزارش ايمنا به نقل از روابط عمومي دانشگاه اصفهان ، بررسي تاثير پرفشار آزورز بر دما و بارش ايران زمين ، موضوع پايان نامه اي است كه امير حسين حلبيان دانشجوي دكتري جغرافياي طبيعي - اقليم شناسي دانشگاه اصفهان به راهنمايي دكتر سيد ابوالفضل مسعوديان و دكتر محمد رضا كاوياني مورد بررسي قرار داد.
امير حسين حلبيان در اين جلسه ي دفاعيه اظهار داشت : پرفشار جنب حاره­اي آزورز، سامانه همديد پويشي(ديناميكي) بزرگي در مقياس سياره‌اي است که مرکز آن بر روي اقيانوس اطلس شمالي قرار دارد. در دوره گرم سال، استقرار و رفتار اين پرفشار پويشي(ديناميكي) در جوِ فراز ايران سبب حاکميت هوايی گرم و خشک بر گستره وسيعی از قلمرو جغرافيايی ايران می­شود. از اين رو، هدف اين مطالعه همديد تبيين اندركنش­هاي كليدي ميان جو و محيط سطحي در اين دوره و به عبارتي كشف رابطه ميان الگوهاي گردشی اين پرفشار پويشی(ديناميکی) با رويدادهاي محيطي دما و بارش در ايران زمين است.
در اين پژوهش، چگونگي رفتار مكاني و زماني پرفشار آزورز در ترازهای 1000 تا 500 هكتوپاسكال با استفاده از داده‌هاي روزانه ارتفاع ژئوپتانسيل ساعتGMT12 پايگاه داده‌(NCEP/NCAR) و با تفكيك مكاني 5/2×5/2 درجه قوسي در يك دوره زماني 55 ساله شامل 20089 روز از اول ژانويه سال 1951(يازدهم دي‌ماه 1329) تا 31 دسامبر سال 2005 (دهم دي‌ماه 1384) بررسي شد. ابتدا براي شناسايي رفتار مكاني پرفشار آزورز و نحوه تعامل آن با الگوهاي مجاور، ميانگين ارتفاع ژئوپتانسيل ساعتGMT12 در هر يک از ترازهای 1000 تا 500 هكتوپاسكال براي تمام روزهاي تقويم خورشيدي محاسبه گرديد. آنگاه، يك تحليل خوشه‌اي پايگاني انباشتي به روش ادغام «وارد» بر روي اين مقادير در هر تراز انجام گرفت. بر پايه اين تحليل روشن شد که اگر درجه همانندي الگوهاي گردشي هر يک از روزها را به کمک روش فاصله اقليدسي از روي مقادير ميانگين ارتفاع ژئوپتانسيل در هر روز محاسبه کنيم؛ 365 روز سال را مي­توان در هر يک از ترازهاي مورد بررسي در چندين خوشه اصلي جای داد. بر اين اساس، گردش عمومی جو در هر يک از ترازهای 1000 و 925 هکتوپاسکال شش الگو، در هر يک از تـرازهای 850 و 600 هکتوپاسکال چهار الگو و در تـرازهای 700 و 500 هکتوپاسکال به ترتيب دو و پنج الگوی گردشی مختلف را در بر می­گيرد. اين فرايند نشان داد كه تحليل خوشه‌اي پايگاني انباشتي به روش ادغام «وارد» توانايي تفكيك الگوهاي گردشي دوره سال را در ترازهای 1000 تا 500 هكتوپاسكال در نيمکره شمالی دارد و ابزار سودمندي براي شناسايي رفتار مكاني پرفشار آزورز در اين ترازهای جوی است. بر اساس اين تحليل آماری آشکار شد که در ترازهای جوی 1000 تا 500 هکتوپاسکال گسترش مداری پرفشار آزورز به سوی شرق تقـريباً حالتی پلکانی دارد؛ به گونه­ای که تراز 700 هکتوپاسکال اولين لايـه جوی استقرار نمادين پرفشار آزورز بر روی ايران است. از اين حيث، به نظر می­رسد پرفشار پويشی(ديناميکی) مزبور در اين تراز جوی و چگونگی تعامل آن با کم­فشار موسمی گنگ در لايه­های زيرين جو(1000، 925 و 850 هکتوپاسکال) ايفاگر نقشی بس مهم در رويدادهای محيطی ايران به ويژه دما و بارش در دوره گرم سال است.
به منظور شناسايي رفتار زماني پرفشار آزورز با انتخاب چارچوب پوش مناسب، ميانگين ارتفاع ژئوپتانسيل در هر يک ترازهای جوی مورد بررسی براي هر يك از روزهاي تقويم خورشيدي1383-1330 محاسبه و استانداردسازي شد. بدين ترتيب، ماتريسی به ابعاد 1×19724 برای هر تراز جوی بدست آمد كه شامل ناهنجاري‌‌هاي فاز مثبت و منفي(تشديد و تضعيف پرفشار آزورز) در هر روز بود. مقايسه فراوانی روزهای رخداد فاز مثبت با فراوانی روزهای رويداد فاز منفی در ترازهای مورد بررسی نشان داد که در طی نيم سده گذشته روزهای تشديد و حضور قوی پرفشار آزورز به مراتب بيش از روزهای تضعيف اين سامانه پويشی(ديناميکی) بوده است. در مجموع، شاخص استاندارد شده پرفشار آزورز(SAI) كه در اين پژوهش تعريف و محاسبه گرديد؛ اين توانايي را نشان داد كه به عنوان معياري براي بررسي رفتار زماني اين سامانه پرفشار مورد استفاده قرار گيرد. به منظور تحليل و بررسی چگونگی تأثير سامانه پرفشار آزورز بر دما و بارش ايران زمين، اجراي روش جدول توافقي و محاسبه آماره کای دو(2 χ) در طول دوره آماري(1382-1340) آشکار ساخت که در سطح اطمينان 95 درصد، رخداد بيشينه دمای روزانه در 5/64 درصد از ايستگاه­های مورد بررسی(273 ايستگاه از مجموع 423 ايستگاه) مستقل از تأثير سامانه پرفشار آزورز در تراز 1000 هکتوپاسکال نمی­باشد و به عبارتی متأثر از آن است. اين رقم با ضريب اطمينان 95 درصد به ترتيب برای ترازهای جوی 925 هکتوپاسکال 1/77 درصد(326 ايستگاه)، 850 هکتوپاسکال 5/91 درصد(387 ايستگاه)، 700 هکتوپاسکال 8/94 درصد(401 ايستگاه)، 600 هکتوپاسکال 1/94 درصد(398 ايستگاه) و 500 هکتوپاسکال 8/89 درصد(380 ايستگاه) است. در عين حال، به کارگيری اين شيوه آزمون آماری نشان داد که در سطح اطمينان 95 درصد رخداد کمينه دمای روزانه نيز در 1/80 درصد از ايستگاه­های مورد بررسی(339 ايستگاه از مجموع 423 ايستگاه) مستقل از تأثير سامانه پرفشار آزورز در تراز 1000 هکتوپاسکال نمی­باشد و به عبارتی متأثر از آن است. اين رقم با ضريب اطمينان 95 درصد به ترتيب برای ترازهای جوی 925 هکتوپاسکال 4/89 درصد(378 ايستگاه)، 850 هکتوپاسکال 5/91 درصد(387 ايستگاه)، 700 هکتوپاسکال 5/96 درصد(408 ايستگاه)، 600 هکتوپاسکال 5/95 درصد(404 ايستگاه) و 500 هکتوپاسکال 9/93 درصد(397 ايستگاه) است. نتـايج حاصل از اجرای روش آزمون جـدول توافقي آشکار ساخت که رخداد بيشينه دماي روزانه و کمينه دماي روزانه(به ويژه دماهای کمينه بالا) در گستره وسيعي از ايران متأثر از رفتار پويشي(ديناميکی) پرفشار آزورز در جوِ فراز ايران به ويژه تراز 700 هكتوپاسكال است. در مجموع، رخداد دماهاي بيشينه و دماهای کمينه بالا در دوره گرم سال بر روی بخش­های زيادی از کشور می­تواند مرهون ايجاد پايداری پويشی ناشی از استقرار پرفشار آزورز در جوِ فراز ايران و سيطره کم­فشار موسمی گنگ در جو زيرين بر گستره وسيعی از کشور بر اساس الگوهای گردشی ترازهای 1000 تا 500 هکتوپاسکال باشد. يافته­های اين بخش نشان داد که رابطه معناداري بين آرايش گردشي پرفشار آزورز و الگوهاي دما در ايران زمين وجود دارد. اين مهم به معنای تأييد فرضيه اول اين پژوهش است.
بهره­مندی از روش آزمون جدول توافقی در طول دوره آماري(1383-1330) نشان داد که با 95 درصـد اطمينان، رخداد بارش تقريباً در 7/59% از ايستگاه­هاي مورد بررسي(636 ايستگاه از مجموع 1066 ايستگاه) مستقل از تأثير سامانه پرفشار آزورز در تراز 1000 هکتوپاسکال نيست و به عبارتي متأثر از آن است. اين رقم با ضريب اطمينان 95 درصد به ترتيب برای ترازهای جوی 925 هکتوپاسکال 8/91 درصد(979 ايستگاه)، 850 هکتوپاسکال 6/95 درصد(1019 ايستگاه)، 700 هکتوپاسکال 2/96 درصد(1025 ايستگاه)، 600 هکتوپاسکال 7/96 درصد(1031 ايستگاه) و 500 هکتوپاسکال 9/96 درصد(1033 ايستگاه) از مجموع ايستگاه­های مورد بررسی(1066 ايستگاه) است. نگاهي اجمالي به نتايج حاصل از اجرای روش آزمون جدول توافقي اين واقعيت را بازگو مي­كند که رخداد بارش در گستره وسيعي از ايران به شدت تحت کنترل پرفشار آزورز در زمان سيطره اين سامانه بر جوِ فراز ايران بوده و عملاً متوقف شده است. از اين رو، يافته­های اين بخش نيز آشکارا وجود رابطه معنادار بين الگوهاي گردشي پرفشار آزورز و رخداد بارش در ايران زمين(فرضيه دوم) را تأييد می­کند. در مجموع، كاربرد روش آزمون جدول توافقي در اين پژوهش توانمندي اين شيوه آماری را در تحليل و بررسي چگونگي تأثير پرفشار آزورز بر دما و بارش ايران زمين آشکار ساخت.
گفتني است دكتر حسنعلي غيور ، دكتر مسعود معيري ، دكتر سعيد جهان بخش اصل و دكتر هوشمند عطايي داوري پايان نامه ي دكتر امير حسين حلبيان را بر عهده داشتند.

منبع : خبرگزاری ایمنا - بررسي تاثير پرفشار آزورز بر دما و بارش ايران زمين - نسخه قابل چاپ
 

ali_kermanshah

کاربر فعال هواشناسی
کاربر فعال
تاریخ عضویت
4 اکتبر 2011
نوشته‌ها
378
لایک‌ها
367
محل سکونت
mazandaran
عوامل بيروني اثرگذار در اقليم ايران

1) تأثير سرزمين هاي دوردست بر اقليم ايران مانند مناطق كم فشار سودان كه در بارش هاي جنوب غرب ايران منشأ حرارتي و سيستم باران زا در دوره سرد سال به شمار مي رود.

۲) تأثير همسايه ها بر اقليم ايران مانند مناطق كم فشار پاكستان كه در اثر بخار آب خليج بنگال كه در دوره گرم سال در امتداد دامنه هاي جنوبي هيماليا وارد ايران مي شود و موجب ريزش باران هاي موسمي در فصل گرم مي شود و ما اغلب شاهد سيل در جنوب شرقي ايران در فصل گرم هستيم كه ناشي از اين سيستم است.

۳) تأثير گردش عمومي هوا يا گردش سياره اي كه در اثر گردش وضعي زمين و در نتيجه يكسان نتابيدن خورشيد باعث به وجود آمدن سلول هوايي (هدلي) و(رزباي) در منطقه حاره و قطب مي شود و از طرفي گردش زمين باعث جابه جايي هوا از منطقه استوا به طرف قطب و از منطقه قطب به طرف استوا مي شود كه نتيجه اين جابه جايي به وجود آمدن مناطق پرفشار وكم فشار در سطح كره زمين و حاصل آن به وجود آمدن بادهاي بسامان و غربي و جبهه رودباد قطبي و پرفشار جنب حاره و با پديده غالب فصول گرم رودباد جنب حاره و يا كمربند همگرايي حاره اي مي شود كه هر يك به صورت جداگانه بر اقليم ايران در فصول مختلف تأثيرگذارند.

كمربند همگرايي حاره اي

در رابطه با نفوذ تشكيل آن مي توان گفت كه محل برخورد بادهاي آليزه شمالي كه وزش آن درجهت شرقي به جنوب غربي در نيمكره شمالي در محل استوا است و جهت وزش آن در نيمكره جنوبي در محل استوا از جنوب غربي به شمال شرقي است كه در منطقه استوا آميزش اين توده هوا در نتيجه حركت وضعي كره زمين، باعث انحراف آن به سمت غرب تحت عنوان بادهاي شرقي يا كمربند همگرايي حاره اي مي شود. موقعيت آن نسبت به تغييرات فصل وتابستان خورشيد در سطح كره زمين متفاوت است كه در ايران با عنوان بادهاي موسمي از جنوب شرق ايران وارد سيستان و بلوچستان مي شود كه پديده غالب فصول گرم ايران است وچنانچه اجازه دهند تا شهر تهران هم نفوذ مي كند كه ما در سال۱۳۶۰ شاهد بارندگي هاي سيل آسا در شهر تهران بوديم.

رودباد جنب حاره

كه پديده غالب فصول گرم كشورها است و معمولاً از طرف غرب وارد ايران مي شود و اقليم ايران را تحت تأثير خود قرار مي دهد و با توجه به فصل، موقعيت و ارتفاع آن متفاوت است كه معمولاً اين پرفشار در فصل گرم بر روي كشور با سرعتي آرام قرار گرفته و مانع از نفوذ بادهاي غربي و يا ايجاد هر نوع پايداري در ايران مي شود. در فصل سرد، به عرض هاي پايين تر منتقل مي شود و از نظر موقعيت بر روي كشور بحرين قرار مي گيرد و اجازه ورود به بادهاي غربي مي دهد كه به كشور ما وارد شوند و ايجاد ناپايداري مي كنند.

پرفشار جنب حاره

در فصول گرم كه شرايط پايداري و نفوذ رودبار جنب حاره بر كشور ايران حاكم است، به علت تابش خورشيد، شرايط پرفشار در زير آن به صورت پراكنده در نيمكره شمالي تشكيل مي شود و پرفشار خاصي كه اقليم كشور ايران را كنترل مي كند بر روي مجمع الجزاير آزوف در شرق اسپانيا فعال مي شود و جهت نصف النهاري به خود مي گيرد (از جنوب به طرف شمال حركت مي كند) و به طرف ايران مي آيد وبه علت اين كه كشور ايران در مسير آن قرار دارد، در زير رودباد جنب حاره بر روي ايران قرار گرفته و از هرگونه ناپايداري جلوگيري به عمل مي آورد و از طرفي استقرار طولاني مدت آن بر روي كشور ايران و شرايط آب و هواي حاكم فصل تابستان قاره اي حاره اي را در مركز ايران ايجاد مي كند كه در حالت هاي خاص قرار گرفتن و در ارتفاعات بالا باعث فرود بادهاي موسمي و بارندگي در شمال غرب ايران مي شود. از جمله عوامل يا پديده هاي غالب اثرگذار در فصول سرد در آب وهواي ايران بادهاي غربي است كه اين بادها معمولاً داراي ۳ فرود هستند كه يكي از فرودها بر روي درياي مديترانه انجام مي شود كه هواي سرد از عرض هاي بالا به طرف عرض هاي پائين حركت مي كند و در محدوده درياي مديترانه در اثر برخورد توده هواي جبهه قطبي و هواي گرم سطح آب درياي مديترانه در اثر برخورد دو توده هواي جبهه قطبي وهواي گرم سطح آب درياي مديترانه باعث ايجاد جبهه هوايي مي شود و باعث هدايت آن به سمت ايران با عنوان سيكلون كه در مسير از روي ايران مي گذرد. پديده غالب ديگر فصل سرد در ايران نفوذ توده هواي فرابار سيبري است كه از عرض هاي بالا به طرف جنوب حركت كرده، به سمت كشور ما و آسياي ميانه رانده مي شود كه در زمستان بخشي از اين پرفشار به صورت موجي از هواي سرد و خشك از طرف شمال شرق وارد ايران مي شود و سرماي شديد وخشكي هوا ايجاد مي كند و چنانچه اين پرفشار بر روي درياي خزر قرار گيرد، در اثر اختلاف حرارت هواي سرد و هواي گرم سطح دريا از سمت پائين ناپايدار شده باعث بارش هاي شديد در بابلسر و انزلي مي شود. موقعيت فصلي رودباد جنب حاره كه در فصل تابستان تا روي كوه هاي البرز و در زمستان بر روي كشور بحرين قرار مي گيرد. فصل بهار در ايران كوتاه و زمستان ها طولاني آغاز مي شود و دليل آن اين است كه عقب نشيني آن خيلي آهسته تر و پيشروي آن در بهار سريع تر انجام مي شود و سريع از جنوب به شمال ايران حركت كرده، تمام سطح ايران را تا كوه هاي البرز مي پوشاند.


منبع : http://www.magiran.com
 

ali_kermanshah

کاربر فعال هواشناسی
کاربر فعال
تاریخ عضویت
4 اکتبر 2011
نوشته‌ها
378
لایک‌ها
367
محل سکونت
mazandaran
چکیده


شناخت کم فشارهاي منطقه دریاي سرخ نتیجه تکامل اقلیمشناسی سینوپتیک ایران
به ویژه در طول یک دهه گذشته میباشد. در این مقاله ابتدا تاریخچهاي از بررسیهاي
انجام شده بر روي کم فشارهاي سودانی ارایه میشود. سپس با توجه به بررسی تعداد 18
توفان با منشأ سودانی الگوي سینوپتیکی حاکم در زمان وقوع توفانها بر روي ایران
استخراج شده است. بدین منظور الگوي گردش در سطح زمین و
ترازهاي 50،200،500،850 هکتوپاسکال قبل و بعد از شروع توفانها مورد بررسی قرار
گرفته است و الگوي متوسط هر یک تهیه شده است. جهت شناخت منبع اصلی رطوبت
سامانههاي سودانی نقشههاي جهت و سرعت باد و نم ویژه در تراز 850 هکتوپاسکال براي
تعداد 18 توفان بررسی گردید و نقشههاي متوسط الگوي جریان و نم ویژه تهیه شد. شکل
ابر در تصاویر ماهوارهاي به همراه الگوي جریان تراز 200 هکتوپاسکال براي تعداد 6
توفان با منشأ سودانی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
نتایج مطالعه در رابطه با تشکیل و گسترش کم فشار سودانی اگرچه همچون سایر
مطالعات برمقادیر پایین شاخص چرخه و استقرار پشتهاي در تراز میانی وردسپهر بر روي
PDF created with pdfFactory Pro trial version FinePrint | Print the way you want
فصلنامه تحقیقات جغرافیایی- ش 77 ، بررسی سینوپتیکی تأثیر سامانههاي کم فشار سودانی ... ٢
مدیترانه غربی و ناوه عمیقی بر منتهی الیه شرق مدیترانه دلالت دارد، اما نقش اصلی را به
کشیده شدن تاوه قطبی در تراز 50 هکتوپاسکال به عنوان منبع اصلی تاوایی براي پیدایش
الگوي گردش ناهنجار و تقویت سلول هدلی و جت جنب حاره بر روي مدیترانه و شمال
آفریقا میدهد. یافتهها بر استقرار مناسب خروجی هسته جت جنب حاره بر روي
خاورمیانه به همراه استقرار و تقویت پشتهاي در تراز میانی و زبانه پرفشاري در تراز
پایین بر روي دریاي عرب جهت تکوین و گسترش کم فشارهاي سودانی تأکید دارد.
موقعیت و سرعت هسته جت جنب حاره بر روي خاورمیانه و امتداد محور آن در
ترازهاي فوقانی وردسپهر ضمن کنترل الگوي گردش تراز میانی، مسیرهاي ورود کم
فشارهاي سودانی به ایران را کنترل میکند. بررسیها نشان میدهد که بیشترین فراوانی
وقوع کم فشارهاي سودانی در ایران در درجه اول مربوط به ماه دسامبر (آذر) و سپس
فصل زمستان میباشد. در این رابطه به نظر میرسد افزایش تعداد سامانههاي سودانی با
جابجایی سریع و حرکت به سمت جنوب جت جنب حاره در خاورمیانه در ماه دسامبر در
ارتباط باشد. همچنین یافتهها نشان میدهد که منبع اصلی رطوبت سامانههاي سودانی
مناطق حارهاي شرق آفریقا و قطاع جنوب غربی دریاي عرب میباشد و حداکثر رطوبت
ورودي به ایران نیز در منطقه جنوب غرب کشور به خصوص بر روي استانهاي
کهگیلویه و بویر احمد و چهارمحال و بختیاري مشاهده گردیده است.


متن کامل مفاله : http://www.magiran.com/ppdf/2778/p0277800771131-WTLZTM.pdf
 

amirkoorosh

کاربر فعال هواشناسی
کاربر فعال
تاریخ عضویت
29 سپتامبر 2011
نوشته‌ها
59
لایک‌ها
10,413
بنام خدا

بزودی پست های مهم http://forum.persiantools.com/t212051-page1091.html را به این تاپیک منتقل خواهم کرد برای دسترسی راحت تر به مطالب پر بار

با سپاس از دوست خوبم علی از کرمانشاه
 

ali_kermanshah

کاربر فعال هواشناسی
کاربر فعال
تاریخ عضویت
4 اکتبر 2011
نوشته‌ها
378
لایک‌ها
367
محل سکونت
mazandaran

ali_kermanshah

کاربر فعال هواشناسی
کاربر فعال
تاریخ عضویت
4 اکتبر 2011
نوشته‌ها
378
لایک‌ها
367
محل سکونت
mazandaran
بررسي و پيش بيني روند خشكسالي و ترسالي با استفاده از روش تحليل داده هاي بارندگي در شهرستان زنجان

نويسنده:
[ محمدرضا حسنلو ] - عضو هيئت علمي دانشگاه آزاد اسلامي واحد زنجان

خلاصه مقاله:

خشكسالي يك نوع بي نظمي بارش است به حدي كه روند حيات، توليد محصول و رابطه متوازن و متعارف انسان و محيط را مختل مي سازد . در واقع مي توان گفت كه خشكسالي ويژگي طبيعي و بازگشت پذير اقليم است و تقريبا در تمامي رژيمهاي اقليمي رخ مي دهد و بر خلاف خشكي كه يك خصوصيت دائمي اقليم است و به مناطق با بارندگي كم محدود مي شود، يك ناهنجاري موقتي است كه بسياري از مردم در مناطق مختلف جهان با آن روبرو هستند . براي بررسي روند خشكسالي و ترسالي در شهرستان زنجان از آمار 32 ساله ايستگاه سينوپتيك زنجان استفاده شد . براي بررسي روند و پيش بيني خشكسالي از شاخصهاي ميانگين متحرك و كلاسه بندي بارش استفاده گرديد . براي تجزيه و تحليل داده ها از نرم افزارهاي Spss و Excel استفاده شد . نتايج حاصل از تجزيه و تحليل نشان مي دهد كه در دهه ا خير (1370) شهرستان زنجان شاهد خشكسالي بوده است كه شدت آن در سال 1377 بيشتر از سالهاي ديگر بوده است و از سال 1377 به بعد بر مقدار بارندگيها افزوده شده و از شدت خشكساليها كاسته شده است . از نتايج حاصله چنين برمي آيد كه در سال 1381 مقدار بارش به مقدار ميانگين رسيده و در چند سال بعد از مقدار ميانگين نيز فراتر رود.


متن کامل مقاله : بررسي و پيش بيني روند خشكسالي و ترسالي با استفاده از روش تحليل داده هاي بارندگي در شهرستان زنجان
 

ali_kermanshah

کاربر فعال هواشناسی
کاربر فعال
تاریخ عضویت
4 اکتبر 2011
نوشته‌ها
378
لایک‌ها
367
محل سکونت
mazandaran

عنوان مقاله: مسير يابي سامانه هاي كم فشار سوداني ورودي به ايران

نشریه مدرس علوم انساني تابستان 1381

نویسنده لشكري حسن


چکیده مقاله :

بررسي انجام شده روي 200 سامانه سوداني در يك دوره آماري 20 ساله (1969-1989) نشان داد كه سامانه هاي سوداني با توجه به الگوهاي سينوپتيكي از پنج مسير عمده وارد ايران شده و باعث ايجاد بارندگي مي شوند. دو مسير اول به صورت ادغام شده با چرخندهاي مديترانه اي و سه مسير ديگر به صورت مستقل وارد كشور مي شوند. در مسير اول سامانه هاي سوداني با چرخندهاي مديترانه اي بر روي قبرس و شرق مديترانه ادغام شده و از سمت غرب حركت مي كنند. در مسير دوم سامانه هاي سوداني و مديترانه اي بر روي عراق با هم ادغام شده و از سمت غرب و جنوب غرب ايران راتحت تأثير قرار مي دهند. در سه مسير باقيمانده كه سامانه هاي سوداني به صورت مستقل عمل مي كنند، در مسير الف سامانه هاي سوداني از سمت شمال عربستان، كويت و خوزستان وارد ايران مي شوند. در مسير ب سامانه ها از طريق شمال عربستان و استان بوشهر ايران را تحت تأثير قرار مي دهند. در مسير ج سامانه هاي سوداني از طريق مركز عربستان و استان هرمزگان وارد كشور مي شوند.

متن کامل مقاله : http://hamkelasy.com/files/pdfarticles/ensani/53413812501_(www.hamkelasy.com).pdf
 
بالا