• پایان فعالیت بخشهای انجمن: امکان ایجاد موضوع یا نوشته جدید برای عموم کاربران غیرفعال شده است

بنزین و کولر !

vazirnia

Registered User
تاریخ عضویت
28 مارس 2010
نوشته‌ها
2,729
لایک‌ها
80
محل سکونت
Моята любов в сърцето ми
مهره اب مهره ای هست که روی قسمتهایی از موتور بسته میشه تا فن رادیات رو بر اساس گرمای موتور روشن کنه

حالا ما خودرو های ایرانخودرو رو در نظر میگیریم که دمای عادیشون روی 90 هست

یعنی فن ماشین تو 90 درجه روشن میشه که دمای بالایی هست و مصرف سوخت رو میاره پایین و موتور نرم تر کار میکنه

اما فاصله 90 درجه تا 100 درجه فقط 10 تاست و در صورت ضعف سیستم خنک سازی و یا مستهلک شدن خودرو ممکنه قطعاتی مثل واشر سر سیلندر یا خود سرسیلندر ضعیف شده باشن و دمای موتور بالا زودتر اونها رو از کار بندازه

یا مثلا رادیات بر اثر مرور زمان اروم اروم دیواره هاش پر میشه و رسوب میزنه حالا اگه دمای موتور به 90 برسه و بخواد فن بزنه دما خیلی دیر پایین میاد و شاید دیگه نتونه پایین بیاد ( خصوصا با کولر ) و تجربه ثابت کرده کافیه دما به 100 برسه یا رد کنه

حد اقل موضوع اینه که واشر سرسیلندر بسوزه

( البته این مواردی که عرض کردم پژو و سمند بود موتور 206 فرق میکنه )

حالا برای رفع این مشکل میان یک مهره اب روی خود رادیاتور ماشین به صورت دستی نصب میکنن که میتونید دمای اون رو انتخاب کنید 70 باشه یا 80 یعنی دمای رادیاتور که به 70 برسه فن رادیاتور به کار بیافته

با اینکار دمای ماشین به طور نرمال روی 70 درجه میمونه و فن تو هوای گرم بیشتر مواقع کار میکنه

حالا اگه تو مناطق فوق العاده گرم هستید میتونید کاری کنید دما که به 90 برسه فن دور دومش به کار بیاد

اگه این موارد جواب نداد تعویض رادیاتور با مدل چهار لول ( دو برابر رادیات معمولی هست ) جواب میده 100%

با احترام / حجت
ممنون .
پس اگه رو 405 یک مهره آب ببندیم جوشآوردن موتور دیگه تقریبا دور از انتظار هست . درسته ؟ ماشین صفر .
 

hadi_S

Registered User
تاریخ عضویت
5 جولای 2006
نوشته‌ها
666
لایک‌ها
6
محل سکونت
کنج دیوار
دوست عزیز کولر برای کار کردن باید فن ماشین خنکش کنه یعنی اگه کولر روشن بشه و فن رادیات کار نکنه گاز کولر کلا خالی میشه !

وقتی به اجبار فن رادیات روشن میشه که رادیات کولر رو خنک کنه به اجبار چون دو رادیات کنار هم هستن دمای ماشین هم افت میکنه

ولی ماشین بهترین عملکرد رو در دمای استانداردش داره

با احترام / حجت

متشکرم از نکته نظر شما مرسی توضیحات خوبی بود

خدایشش نمیشه بدون کولر رفت بخصوص با یه بچه کفرش در میاد عرق میکنه وحشتناک
 

hojatshabani

Registered User
تاریخ عضویت
26 ژوئن 2008
نوشته‌ها
1,371
لایک‌ها
146
محل سکونت
پس پوشت
ممنون .
پس اگه رو 405 یک مهره آب ببندیم جوشآوردن موتور دیگه تقریبا دور از انتظار هست . درسته ؟ ماشین صفر .
بله بگید مهره اب رنویی روی رادیات ببندن ( اول رادیاتور ساز باید مهره رو ببنده بعد باتری ساز سیمکشی دستی بزاره براش )

البته باز هم باید توجه کنید اگه درجه اب بالا رفت ممکنه از واتر پمپ های بی کیفیتی هست که یکی دو سال اخیر میبندن

و باید تعویض بشه

در حالت عادی اگه اب روی 80 تا 90 هست و احساس میکنید اب رادیات کم میشه باید درب رادیات رو چک کنید ( اگه روی 80 یا 90 اب ریخت باید تعویض بشه )


این رو هم توجه داشته باشید واشر سرسیلندر اگه درجه بالا رو ببینه یعنی یه بار ماشین درجه ابش به 100 یا 110 رسید حتما واشر سر سیلندر رو تعویض کنید وگرنه دردسر میشه براتون


با احترام / حجت
 

vahiddddd

Registered User
تاریخ عضویت
4 می 2006
نوشته‌ها
1,048
لایک‌ها
352
بله بگید مهره اب رنویی روی رادیات ببندن ( اول رادیاتور ساز باید مهره رو ببنده بعد باتری ساز سیمکشی دستی بزاره براش )

البته باز هم باید توجه کنید اگه درجه اب بالا رفت ممکنه از واتر پمپ های بی کیفیتی هست که یکی دو سال اخیر میبندن

و باید تعویض بشه

در حالت عادی اگه اب روی 80 تا 90 هست و احساس میکنید اب رادیات کم میشه باید درب رادیات رو چک کنید ( اگه روی 80 یا 90 اب ریخت باید تعویض بشه )


این رو هم توجه داشته باشید واشر سرسیلندر اگه درجه بالا رو ببینه یعنی یه بار ماشین درجه ابش به 100 یا 110 رسید حتما واشر سر سیلندر رو تعویض کنید وگرنه دردسر میشه براتون


با احترام / حجت

ممنون بابت توضيحای خوب

من با 206 همين مشکل رو دارم وقتی تو ظهر 15 دقيق کولر ميگيرم آمپر همينطور ميره بالا مجبور ميشم خاموش کنم ،حس ميکنم همزمان که کولر روش هست هر چی گاز بيشتر ميدم آمپر بيشر بالا ميره!

البته 206 در حالت معمولی هم گاهی آمپرش بالای 90 ميره ،اما ماشين من با کولر روشن ,آمپرش با شتاب هر چه بيشتر به سمت 100 حرکت ميکنه ،به محض قطع شدن کولر هم به حالت اول برميگرده.

به نظرت مشکل چيه و چه کارش کنم؟ اين مهره آب رو 206 هم جواب ميده ،يا اصلاً مشکل از جای ديگه است؟

يه چيز ديگه اينکه ماشين از اول اينطوری نبود ،الان که سن سالی ازش ميگذره اين مشکل براش پيش امده.
 
Last edited:

hojatshabani

Registered User
تاریخ عضویت
26 ژوئن 2008
نوشته‌ها
1,371
لایک‌ها
146
محل سکونت
پس پوشت
ممنون بابت توضيحای خوب

من با 206 همين مشکل رو دارم وقتی تو ظهر 15 دقيق کولر ميگيرم آمپر همينطور ميره بالا مجبور ميشم خاموش کنم ،حس ميکنم همزمان که کولر روش هست هر چی گاز بيشتر ميدم آمپر بيشر بالا ميره!

البته 206 در حالت معمولی هم گاهی آمپرش بالای 90 ميره ،اما ماشين من با کولر روشن ,آمپرش با شتاب هر چه بيشتر به سمت 100 حرکت ميکنه ،به محض قطع شدن کولر هم به حالت اول برميگرده.

به نظرت مشکل چيه و چه کارش کنم؟ اين مهره آب رو 206 هم جواب ميده ،يا اصلاً مشکل از جای ديگه است؟

يه چيز ديگه اينکه ماشين از اول اينطوری نبود ،الان که سن سالی ازش ميگذره اين مشکل براش پيش امده.
والله تا جایی که من میدونم توی 206 این دمای موتور عادیه و به راحتی تحمل میکنه

من یه بار 206 نشسته بودم و دمای اب 100 رو رد کرد و ترسیدم

بعد از صاحب ماشین پرسیدم گفت عادیه

نگران نباش اما اگه دیدی غیر عادیه باید نشون بدی

سیم کشی 206 رو به هیچ عنوان دستکاری نکنید چون بی اس ای داره و مشکل پیش میاد براش

قربانت / حجت
 

vazirnia

Registered User
تاریخ عضویت
28 مارس 2010
نوشته‌ها
2,729
لایک‌ها
80
محل سکونت
Моята любов в сърцето ми
والله تا جایی که من میدونم توی 206 این دمای موتور عادیه و به راحتی تحمل میکنه

من یه بار 206 نشسته بودم و دمای اب 100 رو رد کرد و ترسیدم

بعد از صاحب ماشین پرسیدم گفت عادیه

نگران نباش اما اگه دیدی غیر عادیه باید نشون بدی

سیم کشی 206 رو به هیچ عنوان دستکاری نکنید چون بی اس ای داره و مشکل پیش میاد براش

قربانت / حجت
ممنون از توضیحات مفیدی که دادید .
 
Last edited:

ftec

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
17 می 2011
نوشته‌ها
1,436
لایک‌ها
388
محل سکونت
تنها شهر ایران، تهران
والا من هر دفعه روی ماشین خودم تست کردم ، روشن کردن کولر 40-50 درصد روی مصرف بنزین تاثیر داره. راحت مصرفو 1.5 برابر میکنه. برعکس پایین دادن شیشه هیچ تاثیری ملموسی روی مصرف بنزین نداره. محل تستم هم اتوبان تهران-قم بود . منکه همیشه شیشه را میدم پایین و کولرو خاموش میکنم :D .
میدونم شما میخواید منو گول بزنید ، بنزینامو بسوزونید:D
فکر نمیکنم مشکل از ماشین باشه ، از اولش همینجوری بود. با اینحال ماشین پرشیای 4 سال کارکرده - کم کارکرد البته! - اگر راهکاری دارید بگید.:) . البته تازگیا یک مشکلی پیدا کرده که بعد از مسافرت چند ساعته ، به محض خاموش کردن ماشین، فن ها خاموش میشن ، قبلا اینجوری نبود و فنها بعدر از خاموش کردن موتور ، 10-20 دقیقه روشن میموندن. به نظر شما مشکلش چیه ؟ :(
 

hojatshabani

Registered User
تاریخ عضویت
26 ژوئن 2008
نوشته‌ها
1,371
لایک‌ها
146
محل سکونت
پس پوشت
والا من هر دفعه روی ماشین خودم تست کردم ، روشن کردن کولر 40-50 درصد روی مصرف بنزین تاثیر داره. راحت مصرفو 1.5 برابر میکنه. برعکس پایین دادن شیشه هیچ تاثیری ملموسی روی مصرف بنزین نداره. محل تستم هم اتوبان تهران-قم بود . منکه همیشه شیشه را میدم پایین و کولرو خاموش میکنم :D .
میدونم شما میخواید منو گول بزنید ، بنزینامو بسوزونید:D
فکر نمیکنم مشکل از ماشین باشه ، از اولش همینجوری بود. با اینحال ماشین پرشیای 4 سال کارکرده - کم کارکرد البته! - اگر راهکاری دارید بگید.:) . البته تازگیا یک مشکلی پیدا کرده که بعد از مسافرت چند ساعته ، به محض خاموش کردن ماشین، فن ها خاموش میشن ، قبلا اینجوری نبود و فنها بعدر از خاموش کردن موتور ، 10-20 دقیقه روشن میموندن. به نظر شما مشکلش چیه ؟ :(
دوست عزیز ماشین شما به طور فابریک مهره اب مجزایی داره که بعد از خاموش کردن ماشین اگه درجه اب بالا باشه فن یکسره روشن میمونه تا دما رو پایین بیاره ( غیر از مهره اب اصلی )

حالا این وصیله خراب بشه دو حالت داره یا اینکه فن زمان خاموشی ماشین بی دلیل بزنه یا اینکه زمانی که دما بالاست بعد خاموشی ماشین عمل نکنه

با احترام / حجت
 

ftec

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
17 می 2011
نوشته‌ها
1,436
لایک‌ها
388
محل سکونت
تنها شهر ایران، تهران
دوست عزیز ماشین شما به طور فابریک مهره اب مجزایی داره که بعد از خاموش کردن ماشین اگه درجه اب بالا باشه فن یکسره روشن میمونه تا دما رو پایین بیاره ( غیر از مهره اب اصلی )

حالا این وصیله خراب بشه دو حالت داره یا اینکه فن زمان خاموشی ماشین بی دلیل بزنه یا اینکه زمانی که دما بالاست بعد خاموشی ماشین عمل نکنه

با احترام / حجت

آقا خیلی خیلی ممنون. پس ماشین من مهره آب مجزاش خراب شده. اتفاقا چند وقت پیش باتریش بیخودی خالی شده بود ، احتمالا علتش این بوده که بعد خاموشی ماشسن، فن بی دلیل روشن شده و مدت زیادی روشن مونده. آقا شرمنده یک سوال دیگه :blush: . این مهره آب اصلی که شما میگین با ترموستات فرق داره ؟ آخه من چند ماه پیش ، ماشین چند بار جوش آورد ، بردم تعمیرگاه ترموستاتشو عوض کرد ، جوش آوردنش درست شد. ولی شاید باید این مهره دوم را هم عوض میکرده یا تنظیم مهره اول را درست انجام نداده که فن درست کار نمیکنه ، چون فکر کنم بعد از یک مسافرت چند ساعته تو این هوای گرم ، فن باید حداقل نیم ساعت بعد از خاموش شدن موتور روشن بمونه. به نظر شما اینطور نیست ؟

ممنون از راهمنماییتون:blush:
 

shahram_irani

Registered User
تاریخ عضویت
19 آگوست 2010
نوشته‌ها
463
لایک‌ها
44
چرا باور نمیکنید ؟ یعنی 132 من اینقدر باحاله ؟
132 دار نیست دیکه تایید کنه ؟
تو اتوبال قم و اتوبان ساوه این اتفاق افتاده
این دفعه که از این مسیر رفتم عکس میگیرم

من تایئد میکنم
132 من هم دقیقا مثل ماشنین این دوستمون عمل میکنه
 

hojatshabani

Registered User
تاریخ عضویت
26 ژوئن 2008
نوشته‌ها
1,371
لایک‌ها
146
محل سکونت
پس پوشت
آقا خیلی خیلی ممنون. پس ماشین من مهره آب مجزاش خراب شده. اتفاقا چند وقت پیش باتریش بیخودی خالی شده بود ، احتمالا علتش این بوده که بعد خاموشی ماشسن، فن بی دلیل روشن شده و مدت زیادی روشن مونده. آقا شرمنده یک سوال دیگه :blush: . این مهره آب اصلی که شما میگین با ترموستات فرق داره ؟ آخه من چند ماه پیش ، ماشین چند بار جوش آورد ، بردم تعمیرگاه ترموستاتشو عوض کرد ، جوش آوردنش درست شد. ولی شاید باید این مهره دوم را هم عوض میکرده یا تنظیم مهره اول را درست انجام نداده که فن درست کار نمیکنه ، چون فکر کنم بعد از یک مسافرت چند ساعته تو این هوای گرم ، فن باید حداقل نیم ساعت بعد از خاموش شدن موتور روشن بمونه. به نظر شما اینطور نیست ؟

ممنون از راهمنماییتون:blush:
ترموستات کارش فرق میکنه

ترموستات کارش مثل شیر اب میمونه

چون موتور باید در حالت عادی دمایی حدال60-70 درجه داشته باشه و کارخونه باید فکر روز های سرد و زمستان رو هم بکنه ترموستات میزاره

یعنی موتور زیر دمای مثلا 70 درجه گردش اب نداره و رادیاتور ماشین از مدار خارجه تا موتور به درجه نرمالش برسه و وقتی به این درجه رسید ترموستات باز میشه تا موتور خنک بشه

تابستون ماشین های قدیمی ترموستات باز میکنن که همیشه اب بچرخه و دما پایین باشه من اصلا توصیه نمیکنم

---------------------------

متاسفانه وقتی ماشین جوش میاره یک سری از وسائل ممکنه صدمه ببینن که اولین چیزی که مکانیک بهش اشاره میکنه واشر سر سیلندره

واشر سرسیلند یکباره نمیسوزه یا خراب نمیشه بلکه ارام ارام صدمه میبینه

اگه ماشینتون جوش اورده حتما مقدار اب مخزن رادیات ماشین رو چک کنید که ایا در طول هفته یا روز اب کسر میکنه یا نه اگه اب کسر کرد حتما به مکانیک نشون بدید و جلوی مشکلات بعدی رو بگیرید


با احترام / حجت
 

hojatshabani

Registered User
تاریخ عضویت
26 ژوئن 2008
نوشته‌ها
1,371
لایک‌ها
146
محل سکونت
پس پوشت
شما اول از همه چک کنید که رادیات ماشینتون تک لول هست یا دو لول

اگه تک لول هست حتما به مدل دوبل تغییر بدید ( حدود 100 تا 120 تومن ممکنه خرج داشته باشه )

زمان بستن رادیات حتما اشاره کنید که مهره اب روی رادیات نصب کنن حتی اگه قصد وصل کردن سیستم برقیش رو ندارید

من خودم قبول ندارم اما اگه واقعا درجه هوا اونجا خیلی بالاست ترموستات رو بردارید

با احترام / حجت
 
بالا