• پایان فعالیت بخشهای انجمن: امکان ایجاد موضوع یا نوشته جدید برای عموم کاربران غیرفعال شده است

تاپیک جامع در روغن موتور مناسب خودروی شما چیست؟

amir7310

همکار بازنشسته بازارچه
تاریخ عضویت
12 مارس 2013
نوشته‌ها
6,043
لایک‌ها
17,669
برای پجو ۲۰۶ موتور tu5 هم بهران سوپر پیشتاز ۱۰-۴۰ میریزن :general310:
 

Hamid2day

مدیر ارشد بازنشسته
تاریخ عضویت
1 مارس 2006
نوشته‌ها
21,296
لایک‌ها
20,172
محل سکونت
اوهایو - دیتون
من از توتال 20-50 استفاده می کنم
1573583831898.png

یکبار سوپر پیشتاز به پیشنهاد تعویض روغنی استفاده کردم ماشینم جون نداشت راه بره
ولی توی استارت زدن عالی شده بود
 

gheysar.

همکار بازنشسته
تاریخ عضویت
5 فوریه 2012
نوشته‌ها
2,975
لایک‌ها
4,507
محل سکونت
Ambushed area
چه روغنی بریزم تو ماشینم؟
سلام
امروز میخوام توضیحاتی درمورد این سوال خدممتون ارائه بدم : خیلی خیلی مختصر و سعی میکنم مفید.هیچ توضیح اضافه ای ننوشتم و کل متن به کارتون میاد.پس سعی کنید کامل مطالعه کنید ./.

"چه روغنی بریزم تو ماشینم ؟ "

برای پاسخ به این سوال باید با یه سری مفاهیم آشنا بشیم :
1- ویسکوزیته ( گرانروی ) : به مقاومت دربرابر جاری شدن ویسکوزیته میگویند . (ویسکوزیته عسل زیاد است - ویسکوزیته آب کم است )
SAE : به معنی Society of Automotive Engineers
که به معنی انجمن مهندسین خودرو هست . استاندارد SAE میزان ویسکوزیته روغن را بررسی میکند ( شل و سفتی روغن را بررسی میکند )

2- روغن موتور اتوماتیک : روغنی که درون موتور میریزید نباید تابع آب و هوا باشد.( یعنی روغن موتور نباید در زمستان سفت سفت بشود و در تابستان نباید شل شل بشود و باید حد شل بودن و روان بودن خودشو توی تابستون و زمستون توی یه حدی حفظ کنه ) . روغن اتوماتیک روغنی هست که تابستونا خودشو کمی سفت میکنه و زمستونا خودشو شل و روان میکنه . ( این روغن ویسکوزیته خودشو تغییر میده )

3- API : به معنی American Petrolium Institue که میزان ارزشمند بودن روغن را بررسی میکند.(کیفیت روغن را بررسی میکند - به ویسکوزیته ربطی ندارد )


------------
وقتی یک چهارلیتری روغن میخرید اعداد و نوشته هایی روی اون نوشته شده که امروز میخایم بدونیم اینا یعنی چی و مفهومشون چی هست.

روش آموزش ما با مثال هست خدمت شما عزیزان با استفاده از چند مثال متفاوت :

------------------------------------------

بررسی نوشته های روی روغن ایرانول 16000 ( یکی از بهترین و با کیفیت ترین روغن موتور های بازار )
c20ko2q2_thumb3.jpg

دربالا عدد 16000 رو میبینید که به معنی : با این روغن موتور میتوان 16000 کیلومتر رانندگی کرد.( ولی با احتساب ترافیک و ... توصیه شخصی من این است که این روغن در کیلومتر 8-10 کیلومتر تعویض شود )

SAE 20W50 :روی این روغن موتور دو ویسکوزیته نوشته شده یکی 20 و یکی 50 که این یعنی این روغن اتوماتیک هست و شل و سفتی خودشو بین عدد 20 و 50 جابجا میکنه(روغن اتوماتیک - مالتی گرید ). به معنی اینکه این روغن موتور توی زمستونا خودشو شل میکنه ( به عدد 20 نزدیک میکنه ) و توی تابستونا خودشو سفت میکنه ( خودشو به عدد 50 نزدیک میکنه )

API SL/CF : نشان دهنده مرغوبیت و ارزشمند بودن روغن هست .
SL : که S نشان دهنده بررسی مرغوبیت این روغن در موتور های بنزینی هست(این روغن ایرانول که بررسی میکنیم هم برای دیزلی ها هست و هم برای بنزینی ها ) . حرف بعد از S هرچه به آخر (Z) نزدیک تر باشد یعنی روغن ارزشمند تر است . یک روغن SN ارزشمند تر است از یک روغن SL
CF :که C بررسی میزان مرغوبیت در موتور های گازوئیلی و حرف بعد از C هر چقدر به آخر(Z ) نزدیک تر باشد یعنی روغن ارزشمند تر است .یک روغن CF ارزشمندتراست از یک روغن CA .
--------------------------------------------------------
حالا این روغنو بررسی میکنیم
AZ.png

روی این روغن فقط نوشته شده 50 . این روغن مونوگرید هست و خودشو شل و سفت نمیکنه متناسب با آب و هوا. این روغن زمستونا سفت سفت میشه و تابستون شل و روان متعادل هست! روغن 50 روغنی هست که سفته و مناسبه استفاده در فصل گرما هست و فقط برای موتورهای دیزلی خاصی هست نه سواری بنزینی.روغن 50 در زمستون نباید استفاده بشه(چون خود این روغن سفت هست و هوای سرد هم اونو سفت تر میکنه و مشکل ساز برای موتور )

-----------------------------------------------
خوب اینم از مثال هامون.
حالا بریم سراغ پاسخگویی به سوال " چه روغنی بریزیم تو ماشینم ؟ "

پاسخ : دفترچه راهنمای ماشینتو بازمیکنی و ویسکوزیته روغنی که سازنده ماشین توصیه کرده رو میخونی. ( مثلا برای ای اف 7 گفته شده روغن 10W40 استفاده کنید. شما هر برند روغنی که میخرید باید حتما 10W40 شو بخرید.مهم نیست برند چی باشه هر برندی که خریدیت باید مدل 10W40 شو بخرید - همچنین سعی کنید دفعات بعد هم همون برندو بخرید و هی برند عوض نکنید )


هرجاشو متوجه نشدید بگید توضیح بدم.
 

AM1N

کاربر فعال بخش فوتبال
کاربر فعال
تاریخ عضویت
24 ژوئن 2010
نوشته‌ها
2,316
لایک‌ها
4,574
منم تقریبا دوساله سوپر پیشتاز 10-40 تو 206 تیپ 6 میریزم و درکل راضی هستم چون این روغنای وارداتی هیچ حساب و کتابی ندارن.
چندین سال پیش که پراید داشتم روغن ایرانول 12000 میریختم فوق العااااااده بود نمیدونم هنوزم اون کیفیت سابق رو داره یا نه. دقیقا خاطرمه اون زمان ایرانول خیلی باکیفیت تر از بهران بود.
این سری دیدم دیجیکالا تخفیف زده وسوسه شدم 4 تا قوطی یک لیتری روغن فوسر 10-40 آلمانی گرفتم . 180 تومن برام دراومد ولی تا جایی میدونم فوسر روغن باکیفیتیه و ارزش خرید داره. دیگه الله اعلم ایا فوسر اورجیناله یا رفته تو پاچم :D ظاهر قوطیا که میگه اورجیناله ولی بازم از روی ظاهر نمیشه قضاوت کرد. چند روز دیگه میرم واسه تعویض روغن.
اینم بگم من کلا هر ماشینی داشتم و هر روغنی ریختم همیشه بین 5 الی 6 هزارتا عوض کردم.

پ.ن : حواستون به ضدیخ ماشینتون هم باشه . من امسال زرنگ شدم تو تابستون خودم ضدیخ ماشین رو عوض کردم :D ضدیخ آماده کاسپین ( 3.75 لیتری سفیدرنگ ) دوتا گرفتم ، ضدیخ قبلی رو بطور کامل تخلیه کردم و محض اطمینان تمام مجاری رو با آب مقطر شستشو دادم و بعدش ضدیخ جدید ریختم.
واسه ماشینای مدل بالا هم میتونین از ضدیخ طلایی رنگ کاسپین ( پروفشنال ) استفاده کنین. گرون هست ولی کلی تاییدیه از کارخونه های معتبر خودروسازی اروپایی و آسیایی گرفته.
 

gheysar.

همکار بازنشسته
تاریخ عضویت
5 فوریه 2012
نوشته‌ها
2,975
لایک‌ها
4,507
محل سکونت
Ambushed area
منم تقریبا دوساله سوپر پیشتاز 10-40 تو 206 تیپ 6 میریزم و درکل راضی هستم چون این روغنای وارداتی هیچ حساب و کتابی ندارن.
چندین سال پیش که پراید داشتم روغن ایرانول 12000 میریختم فوق العااااااده بود نمیدونم هنوزم اون کیفیت سابق رو داره یا نه. دقیقا خاطرمه اون زمان ایرانول خیلی باکیفیت تر از بهران بود.
این سری دیدم دیجیکالا تخفیف زده وسوسه شدم 4 تا قوطی یک لیتری روغن فوسر 10-40 آلمانی گرفتم . 180 تومن برام دراومد ولی تا جایی میدونم فوسر روغن باکیفیتیه و ارزش خرید داره. دیگه الله اعلم ایا فوسر اورجیناله یا رفته تو پاچم :D ظاهر قوطیا که میگه اورجیناله ولی بازم از روی ظاهر نمیشه قضاوت کرد. چند روز دیگه میرم واسه تعویض روغن.
اینم بگم من کلا هر ماشینی داشتم و هر روغنی ریختم همیشه بین 5 الی 6 هزارتا عوض کردم.

پ.ن : حواستون به ضدیخ ماشینتون هم باشه . من امسال زرنگ شدم تو تابستون خودم ضدیخ ماشین رو عوض کردم :D ضدیخ آماده کاسپین ( 3.75 لیتری سفیدرنگ ) دوتا گرفتم ، ضدیخ قبلی رو بطور کامل تخلیه کردم و محض اطمینان تمام مجاری رو با آب مقطر شستشو دادم و بعدش ضدیخ جدید ریختم.
واسه ماشینای مدل بالا هم میتونین از ضدیخ طلایی رنگ کاسپین ( پروفشنال ) استفاده کنین. گرون هست ولی کلی تاییدیه از کارخونه های معتبر خودروسازی اروپایی و آسیایی گرفته.
خودم هم توی 405 با اینکه روغن 20w50 کفایت میکنه ولی 10w40 میریزم.

راستی آیا میدونید مثلا توی ماشینتون ( TU5 ) اگر بجای روغن 10-40 روغن 20-50 بریزید چه اتفاقی میافته ؟
 

AM1N

کاربر فعال بخش فوتبال
کاربر فعال
تاریخ عضویت
24 ژوئن 2010
نوشته‌ها
2,316
لایک‌ها
4,574
راستی آیا میدونید مثلا توی ماشینتون ( TU5 ) اگر بجای روغن 10-40 روغن 20-50 بریزید چه اتفاقی میافته ؟
تو تابستون فکر نکنم مشکلی پیش بیاد ولی تو زمستون مخصوصا اوایل صبح که هوا سرده هم ماشین دیرتر استارت میخوره و هم روغن کاری به قطعات موتور دیرتر صورت میگیره. قاعدتا در بلندمدت به اویل پمپ ماشین هم فشار میاد چون ۲۰-۵۰ گرانروی بیشتری نسبت به ۱۰-۴۰ داره.
از نظر علمی هم چند وقت پیش تو اینستا یه مطلبی رو میخوندم نوشته بود بعلت اینکه فاصله و طراحی یاتاقان موتورهای مختلف متفاوته استفاده از روغن ۲۰-۵۰ واسه خودرویی که روغن ۱۰-۴۰ نیاز داره باعث میشه تو دور بالای موتور روغن رسانی به یاتاقانها و بقیه قطعات به درستی انجام نشه.
اتفاقا پارسال تو تعویض روغنی یه پژو پرشیا دیدم میگفت زمستونا ۱۰-۴۰ میریزم تابستون ۲۰-۵۰ ولی من هرچی فکر میکنم میبینم لزومی نداره از روغنی استفاده کنیم که مورد توصیه شرکت سازنده خودرو نبوده.
 

amir7310

همکار بازنشسته بازارچه
تاریخ عضویت
12 مارس 2013
نوشته‌ها
6,043
لایک‌ها
17,669
خودم هم توی 405 با اینکه روغن 20w50 کفایت میکنه ولی 10w40 میریزم.

راستی آیا میدونید مثلا توی ماشینتون ( TU5 ) اگر بجای روغن 10-40 روغن 20-50 بریزید چه اتفاقی میافته ؟
روی 206 تیپ 2 موتور TU3A روغن 10-40 بهران شوپر پیشتاز بریزی چی میشه؟ :(
 

Hamid2day

مدیر ارشد بازنشسته
تاریخ عضویت
1 مارس 2006
نوشته‌ها
21,296
لایک‌ها
20,172
محل سکونت
اوهایو - دیتون
206 تیپ 2 میگن فقط 50-20 باید ریخت
تو تابستون فکر نکنم مشکلی پیش بیاد ولی تو زمستون مخصوصا اوایل صبح که هوا سرده هم ماشین دیرتر استارت میخوره و هم روغن کاری به قطعات موتور دیرتر صورت میگیره. قاعدتا در بلندمدت به اویل پمپ ماشین هم فشار میاد چون ۲۰-۵۰ گرانروی بیشتری نسبت به ۱۰-۴۰ داره.
از نظر علمی هم چند وقت پیش تو اینستا یه مطلبی رو میخوندم نوشته بود بعلت اینکه فاصله و طراحی یاتاقان موتورهای مختلف متفاوته استفاده از روغن ۲۰-۵۰ واسه خودرویی که روغن ۱۰-۴۰ نیاز داره باعث میشه تو دور بالای موتور روغن رسانی به یاتاقانها و بقیه قطعات به درستی انجام نشه.
اتفاقا پارسال تو تعویض روغنی یه پژو پرشیا دیدم میگفت زمستونا ۱۰-۴۰ میریزم تابستون ۲۰-۵۰ ولی من هرچی فکر میکنم میبینم لزومی نداره از روغنی استفاده کنیم که مورد توصیه شرکت سازنده خودرو نبوده.
 

Hamid2day

مدیر ارشد بازنشسته
تاریخ عضویت
1 مارس 2006
نوشته‌ها
21,296
لایک‌ها
20,172
محل سکونت
اوهایو - دیتون
الان اصل ترین روغن تو بازار ادی نول هست که مستقیم میادش از آلمان گرونه ولی عالی هست.
 

Hamid2day

مدیر ارشد بازنشسته
تاریخ عضویت
1 مارس 2006
نوشته‌ها
21,296
لایک‌ها
20,172
محل سکونت
اوهایو - دیتون
منم یکبار از تعویض روغنی پرسیدم گفت برای روزهای سرد 40-10 بهتر هست. و نوع روغن موتور خودرو کاسترول مدل Magnatec حجم 4 لیتر Castrol Magnatec 4L 10W40 Car
بریز خوبه.
ولی من باز توتال ریختم
 

AM1N

کاربر فعال بخش فوتبال
کاربر فعال
تاریخ عضویت
24 ژوئن 2010
نوشته‌ها
2,316
لایک‌ها
4,574
اصلا ضدیخ یادم نبود
باید ببرم مکانیکی؟
آب مقطر چی؟
عموما تعویض روغنیها ضدیخ هم عوض میکنن.
پیشنهاد من ضدیخ آماده مصرف کاسپین هست که به نسبت ۵۰ درصد اب مقطر و ۵۰ درصد ضدیخه .
البته هرکسی میتونه اب مقطر و ضدیخ رو جدا بخره و به نسبت مساوی ترکیب کنه اما مشکل اینجاست که اکثر آب مقطرهای بازار کیفیت مناسبی ندارن. ولی اگر از کیفیت اب مقطر یه شرکت خاص مطمئن هستین میتونین ۵۰ - ۵۰ با ضدیخ خالص ترکیب کنین .
 

gheysar.

همکار بازنشسته
تاریخ عضویت
5 فوریه 2012
نوشته‌ها
2,975
لایک‌ها
4,507
محل سکونت
Ambushed area
تو تابستون فکر نکنم مشکلی پیش بیاد ولی تو زمستون مخصوصا اوایل صبح که هوا سرده هم ماشین دیرتر استارت میخوره و هم روغن کاری به قطعات موتور دیرتر صورت میگیره. قاعدتا در بلندمدت به اویل پمپ ماشین هم فشار میاد چون ۲۰-۵۰ گرانروی بیشتری نسبت به ۱۰-۴۰ داره.
از نظر علمی هم چند وقت پیش تو اینستا یه مطلبی رو میخوندم نوشته بود بعلت اینکه فاصله و طراحی یاتاقان موتورهای مختلف متفاوته استفاده از روغن ۲۰-۵۰ واسه خودرویی که روغن ۱۰-۴۰ نیاز داره باعث میشه تو دور بالای موتور روغن رسانی به یاتاقانها و بقیه قطعات به درستی انجام نشه.
اتفاقا پارسال تو تعویض روغنی یه پژو پرشیا دیدم میگفت زمستونا ۱۰-۴۰ میریزم تابستون ۲۰-۵۰ ولی من هرچی فکر میکنم میبینم لزومی نداره از روغنی استفاده کنیم که مورد توصیه شرکت سازنده خودرو نبوده.
تشکر از شما.
اویل پمپ سالم به قدری قوی هست که با روغن 50 آخ نمیگه.
---------
ab.jpg
این قطعه استکان تایپیت هیدرولیک اتوماتیک هست که توی سرسیلندر نصبه.موتور tu5

در موتور tu5 تنظیم لقی سوپاپ ( فیلر سوپاپ ) اتوماتیک هست و به وصیله فشار روغن به صورت اتوماتیک لقی سوپاپ تنظیم میشود."باید استکانی ها شارژ شوند با روغن."
طریقه کار به این صورت هست که از سوراخ A روغن وارد قطعه B میشود و طول قطعه B را تغییر میدهد(قطعه B خودش دوتیکه هست همچنین یک فنر بسیار کوچیک هم داخلشه و قطعه B طولش کم و زیاد میشه.درواقطع این دوقطعه به صورت کشویی توی هم بازی میکنن مثل موبایل های کشویی ).بنابراین روغن برای این که به خوبی بتواند وارد سوراخ A شود و همچنین روغن داخل قطعه ی بسیار کوچک و حساس B به راحتی نفوذ کند و بازی کند باید روغن به میزان لازم شل باشد که نیاز به روغن 10-40 داریم و اگر روغن سفت بریزیم اولین جایی که در این موتور ها دچار اشکال میشود استکان تایپیت ها هستن و صدای وحشتناک استکان تایپیت ایجاد میشود.

اگر ماشینتون روغنش هم اوکی و مناسب باشه اما مدت طولانی (مثلا 3 ماه ) اصلا استارت نخوره استکان تایپیت ها دشارژ میشن (روغنشون خالی میشه ) و وقتی استارت بزنین صدای شرشر بدی به گوش میرسه (چون روغن داخل استکان تایپیت ها پالیده شده ) که اگر شانس بیارید بعد از گذشت چند دقیقه با شارژ شدن استکانی ها مشکل رفع میشه.

این بود فلسفه روغن 10-40 در موتور TU5 - L90-EF7
 
Last edited:

007saeed

کاربر فعال کسب درآمد از اینترنت
کاربر فعال
تاریخ عضویت
21 مارس 2014
نوشته‌ها
2,902
لایک‌ها
3,202
سن
32
محل سکونت
بجنورد
405 tu5 دارم
قبلا همیشه 10 40 میریختم اینبار ایرانول 12000 20 50 ریختم و به معنای تمام آشغال هست و خیلی ماشین بد کار میکنه و وقتی در روغن رو باز میکنم و بو که میکنم بوی سوختگی شدید میده و به همین خاطر باید ببرم عوض کنم ( 1000 تا کار کرده فقط)
 

gheysar.

همکار بازنشسته
تاریخ عضویت
5 فوریه 2012
نوشته‌ها
2,975
لایک‌ها
4,507
محل سکونت
Ambushed area
405 tu5 دارم
قبلا همیشه 10 40 میریختم اینبار ایرانول 12000 20 50 ریختم و به معنای تمام آشغال هست و خیلی ماشین بد کار میکنه و وقتی در روغن رو باز میکنم و بو که میکنم بوی سوختگی شدید میده و به همین خاطر باید ببرم عوض کنم ( 1000 تا کار کرده فقط)
انتظار دارید ماشین بدکارنکنه؟
دلیل بد کارکردن روغن 20 50 هست که به هیچ وجه نباید توی ماشین فیلر اتومات ریخته بشه.
دلیل بدکارکردن درست کارنکردن استکان تایپیت ها هست و توی سرسیلندر مشکل پیداشده.
 
بالا