Hamid2day
مدیر ارشد بازنشسته
[h=2]سایه گوگل کروم بر سر مایکروسافت[/h]
رجمه: نسترن صائبی
منبع: والاستریت ژورنال موفقیت گوگل در کروم به دلیل سرعت بالای این مرورگر است و به راحتی توانسته بازار مرورگرها را که همواره در دست مایکروسافت بوده، به نوعی به دست بگیرد. مایکروسافت همواره اکسپلورر خود را به عنوان مرورگر پیشفرض در سیستمعامل ویندوز خود قرار داده و تمامی تلاش خود را کرده تا کاربران اولین تجربه گشتوگذارشان در وب را با اکسپلورر این شرکت داشته باشند. اما گوگل با عرضه مرورگر خود گویی با یک تیر دو نشان زده است، زیرا میتواند قدرت جستوجوی اینترنتی خود را از طریق کروم به رخ بکشاند و درآمدش را چندین برابر کند. به گفته برد میشل اسمیت، تحلیلگر شرکت تحقیقاتی گارتنر، مردم کشف کردهاند که کروم گوگل چیزی متفاوت از مرورگرهای دیگر است.
مرورگرها در دهه اخیر به یکی از مهمترین نرمافزارها در راستای توسعه وب در کامپیوترهای شخصی و سیستمعاملها نظیر ویندوز تبدیل شدهاند.
تلاشهای گوگل برای برتر شدن
گوگل برای محبوب کردن مرورگرش دست به ابتکارهای زیادی زده است. این شرکت از فناوریهای وب جدید نظیر HTML5 برای ساخت این مرورگر بهره گرفت تا به وبسایتها کمک کند از طرحهای گرافیکی غنیتری استفاده کنند. در همین راستا نیز تمامی توسعهدهندگان مرورگر در پی افزودن سازگاری HTML5 به مرورگرهای خود هستند. این استاندارد جدید وب شیوههای جدید استفاده از ویدیو و عناصر تعاملی در صفحات را شامل شده و انتظار میرود در تعداد وبسایتهای فعال تغییری قابل توجه به وجود آورد.
گوگل امیدوار است تا با بالا بردن میزان کاربری وب، میزان کاربران سایتهای گوگل و نرمافزارهای آنلاین خود را افزایش دهد. در اوایل سال میلادی جاری بود که لری پیج، بنیانگذار گوگل گفت: هنوز مشخص نیست که گوگل چقدر از طریق مرورگر کروم درآمدزایی کرده، اما پیدایش محصولاتی با کاربری زیاد کمک شایانی به ایجاد کسبوکارهای جدید همانند جستوجوی اینترنتی این شرکت در دراز مدت خواهد کرد.
در واقع، تلاشهای گوگل برای راهاندازی مرورگر از سال 2006 آغاز شد، زیرا تا قبل از آن مدیران این شرکت نگران بودند که مرورگرهای موجود در آن زمان نتوانند از سرویسهای وبی که این شرکت ارایه میدهد، پشتیبانی کنند. دقیقا برعکس این ماجرا در مورد مایکروسافت صدق میکند. مایکروسافت از مرورگر اکسپلورر برای بالا بردن تعداد کاربران موتور جستوجوی بینگ خود بهره گرفته است. گوگل با کمک گرفتن از انطباق موتور جستوجوی گوگل روی خانه اصلی مرورگر کروم، تبلیغات تلویزیونی و بیلبوردی به سرعت شهرت پیدا کرد.
سهم مرورگرها در سهام بازار
کروم در مقایسه با فایرفاکس که 2/25 درصد از سهام بازار جهانی را به خود اختصاص داده، 7/25 درصد از سهام بازار جهانی را در اختیار دارد. اینترنت اکسپلورر همچنان با در اختیار داشتن 6/40 درصد از سهام جهانی در بازار مرورگرها رتبه اول را از آن خود کرده است. با این آمار و ارقام میتوان پیشبینی کرد که کروم همچنان به توسعه خود ادامه داده و این شکاف را به زودی از بین ببرد.
گوگل کروم در بریتانیا نیز رتبه دوم محبوبترین مرورگرها را به دست آورده که البته نسبت به میانگین جهانی رتبهای پایینتر در اختیار دارد. در حال حاضر حدود 8/42 درصد از کاربران از مرورگر مایکروسافت استفاده میکنند. در ایالات متحده میزان سهام مایکروسافت 7/50 درصد است در حالی که کروم 3/17 درصد را در اختیار دارد و هنوز تا غلبه بر مرورگر فایرفاکس راه طولانی پیش رو دارد.
تعداد کاربران کروم و شروع دشمنی مایکروسافت
اخبار دو هفته پیش حاکی از آن است که تعداد کاربران کروم از 200 میلیون نفر گذشته است. این مرورگر سه ساله گوگل در ماه مه تنها ۱۶۰ میلیون کاربر داشت و از ماه دسامبر سال ۲۰۱۰، ۴۰ میلیون کاربر اضافه کرده بود تا در ماه اکتبر به ۲۰۰ میلیون کاربر برسد. رشد کروم تقریبا فراگیر شده و به نظر میرسد که مایکروسافت نیز سایه سنگین این مرورگر را حس میکند؛ تا حدی که مایکروسافت در اقدامی که بعدا آن را اشتباه قلمداد کرد، اما به نظر کاملا عمدی میآید، اعلام کرد: گوگل کروم نرمافزاری مخرب است! که البته این خبر سرو صدای زیادی بهپا کرد.
رجمه: نسترن صائبی
منبع: والاستریت ژورنال موفقیت گوگل در کروم به دلیل سرعت بالای این مرورگر است و به راحتی توانسته بازار مرورگرها را که همواره در دست مایکروسافت بوده، به نوعی به دست بگیرد. مایکروسافت همواره اکسپلورر خود را به عنوان مرورگر پیشفرض در سیستمعامل ویندوز خود قرار داده و تمامی تلاش خود را کرده تا کاربران اولین تجربه گشتوگذارشان در وب را با اکسپلورر این شرکت داشته باشند. اما گوگل با عرضه مرورگر خود گویی با یک تیر دو نشان زده است، زیرا میتواند قدرت جستوجوی اینترنتی خود را از طریق کروم به رخ بکشاند و درآمدش را چندین برابر کند. به گفته برد میشل اسمیت، تحلیلگر شرکت تحقیقاتی گارتنر، مردم کشف کردهاند که کروم گوگل چیزی متفاوت از مرورگرهای دیگر است.
مرورگرها در دهه اخیر به یکی از مهمترین نرمافزارها در راستای توسعه وب در کامپیوترهای شخصی و سیستمعاملها نظیر ویندوز تبدیل شدهاند.
تلاشهای گوگل برای برتر شدن
گوگل برای محبوب کردن مرورگرش دست به ابتکارهای زیادی زده است. این شرکت از فناوریهای وب جدید نظیر HTML5 برای ساخت این مرورگر بهره گرفت تا به وبسایتها کمک کند از طرحهای گرافیکی غنیتری استفاده کنند. در همین راستا نیز تمامی توسعهدهندگان مرورگر در پی افزودن سازگاری HTML5 به مرورگرهای خود هستند. این استاندارد جدید وب شیوههای جدید استفاده از ویدیو و عناصر تعاملی در صفحات را شامل شده و انتظار میرود در تعداد وبسایتهای فعال تغییری قابل توجه به وجود آورد.
گوگل امیدوار است تا با بالا بردن میزان کاربری وب، میزان کاربران سایتهای گوگل و نرمافزارهای آنلاین خود را افزایش دهد. در اوایل سال میلادی جاری بود که لری پیج، بنیانگذار گوگل گفت: هنوز مشخص نیست که گوگل چقدر از طریق مرورگر کروم درآمدزایی کرده، اما پیدایش محصولاتی با کاربری زیاد کمک شایانی به ایجاد کسبوکارهای جدید همانند جستوجوی اینترنتی این شرکت در دراز مدت خواهد کرد.
در واقع، تلاشهای گوگل برای راهاندازی مرورگر از سال 2006 آغاز شد، زیرا تا قبل از آن مدیران این شرکت نگران بودند که مرورگرهای موجود در آن زمان نتوانند از سرویسهای وبی که این شرکت ارایه میدهد، پشتیبانی کنند. دقیقا برعکس این ماجرا در مورد مایکروسافت صدق میکند. مایکروسافت از مرورگر اکسپلورر برای بالا بردن تعداد کاربران موتور جستوجوی بینگ خود بهره گرفته است. گوگل با کمک گرفتن از انطباق موتور جستوجوی گوگل روی خانه اصلی مرورگر کروم، تبلیغات تلویزیونی و بیلبوردی به سرعت شهرت پیدا کرد.
سهم مرورگرها در سهام بازار
کروم در مقایسه با فایرفاکس که 2/25 درصد از سهام بازار جهانی را به خود اختصاص داده، 7/25 درصد از سهام بازار جهانی را در اختیار دارد. اینترنت اکسپلورر همچنان با در اختیار داشتن 6/40 درصد از سهام جهانی در بازار مرورگرها رتبه اول را از آن خود کرده است. با این آمار و ارقام میتوان پیشبینی کرد که کروم همچنان به توسعه خود ادامه داده و این شکاف را به زودی از بین ببرد.
گوگل کروم در بریتانیا نیز رتبه دوم محبوبترین مرورگرها را به دست آورده که البته نسبت به میانگین جهانی رتبهای پایینتر در اختیار دارد. در حال حاضر حدود 8/42 درصد از کاربران از مرورگر مایکروسافت استفاده میکنند. در ایالات متحده میزان سهام مایکروسافت 7/50 درصد است در حالی که کروم 3/17 درصد را در اختیار دارد و هنوز تا غلبه بر مرورگر فایرفاکس راه طولانی پیش رو دارد.
تعداد کاربران کروم و شروع دشمنی مایکروسافت
اخبار دو هفته پیش حاکی از آن است که تعداد کاربران کروم از 200 میلیون نفر گذشته است. این مرورگر سه ساله گوگل در ماه مه تنها ۱۶۰ میلیون کاربر داشت و از ماه دسامبر سال ۲۰۱۰، ۴۰ میلیون کاربر اضافه کرده بود تا در ماه اکتبر به ۲۰۰ میلیون کاربر برسد. رشد کروم تقریبا فراگیر شده و به نظر میرسد که مایکروسافت نیز سایه سنگین این مرورگر را حس میکند؛ تا حدی که مایکروسافت در اقدامی که بعدا آن را اشتباه قلمداد کرد، اما به نظر کاملا عمدی میآید، اعلام کرد: گوگل کروم نرمافزاری مخرب است! که البته این خبر سرو صدای زیادی بهپا کرد.